Ημέρα Εορτασμού του Έτους Μαθηματικών 2018 / “Το πείραμα του Ερατοσθένη για τον υπολογισμό της ακτίνας της Γης”

Δραστηριότητες

Τρίτη 20 Μαρτίου 2018, Ημέρα Εορτασμού του Έτους Μαθηματικών 2018,

με τη συμμετοχή του σχολείου μας στη δράση:

“Το πείραμα του Ερατοσθένη για τον υπολογισμό της ακτίνας της Γης”

Την Τρίτη 20 Μαρτίου 2018, ημέρα της Εαρινής Ισημερίας το σχολείο μας συμμετείχε στη δράση που διοργανώθηκε από τα Ε.Κ.Φ.Ε. Σερρών, Λακωνίας, Πιερίας, Κω και Θεσπρωτίας σε συνεργασία με το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών και έδωσε την ευκαιρία σε μαθητές από σχολεία όλης της Ελλάδας να υπολογίσουν την περιφέρεια της Γης επαναλαμβάνοντας το διάσημο πείραμα του αρχαίου Έλληνα μαθηματικού, αστρονόμου και φιλοσόφου Ερατοσθένη.

Το πείραμα έγινε στην αυλή του σχολείου, την ώρα ακριβώς (12:20μμ) που μεσουρανούσε ο Ήλιος, με πολύ απλά μέσα, ακολουθώντας πιστά τα βήματα και τους συλλογισμούς του μεγάλου πανεπιστήμονα Ερατοσθένη, όπως ακριβώς έγιναν το 240 π.Χ..
Οι μαθητές της Β΄ Γυμνασίου που συμμετείχαν στο πείραμα, χωρισμένοι σε έξι ομάδες μέτρησαν το μήκος μιας ράβδου και τη σκιά της και έκαναν υπολογισμούς  που τους οδήγησαν στον υπολογισμό της περιφέρειας της Γης και της ακτίνας της με μεγάλη ακρίβεια.
Τα αποτελέσματα που πήραμε ήταν εκπληκτικά! Το γεωγραφικό πλάτος του σχολείου μας βρέθηκε 36,87 μοίρες (36.808 πραγματικό) και η περιφέρεια της γης 40.088.6χιλ. (40.075 πραγματική). Η ακτίνα της γης βρέθηκε 6.355χιλ (6371 πραγματική). Απόκλιση -0,25%.
Την επιμέλεια του πειράματος είχε η υπεύθυνη ΣΕΦΕ του σχολείου μας, κ. Πίδουλα Αγγελική, Φυσικός. Για την προετοιμασία και την επίβλεψη του πειράματος συνεργάσθηκαν οι καθηγήτριες του σχολείου μας κ. Παξινού Θεοδώρα και κ. Γεωργούλια Πολυξένη.

Οι μαθητές τις προηγούμενες ημέρες, παρακολούθησαν εκπαιδευτικό υλικό που ετοίμασαν οι εκπαιδευτικοί για τον Ερατοσθένη και το πείραμά του.
Χρησιμοποιώντας απλές μαθηματικές σχέσεις και ψηφιακά βοηθήματα, προσδιόρισαν το γεωγραφικό πλάτος του σχολείου και την απόσταση του από τον Ισημερινό.

Συνεργάστηκαν γόνιμα και δημιουργικά και προσεγγίζοντας διαθεματικά διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα σε μια δραστηριότητα που “σπάει” το κέλυφος της μονότονης διδασκαλίας και πρακτικής.
Τελικά ας μαθαίνουμε και “παίζοντας “!