Μαθηματικά: Ερχόμαστε σε επαφή με τους αριθμούς.
- Μαθαίνουμε να τους αναγνωρίζουμε, να τους ονοματίζουμε, να τους βάζουμε σε αύξουσα και φθίνουσα σειρά, να βρίσκουμε τον επόμενο και τον προηγούμενο αριθμό και να αντιστοιχίζουμε τον καθένα με την ποσότητα που του εκφράζει.
- Αξιοποιώντας την πολυαισθητηριακή μέθοδο διδασκαλίας μαθαίνουμε να γράφουμε τους αριθμούς με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους.
- Η οπτική διάκριση ” δύσκολων” αριθμών, όπως το 6 και το 9, γίνεται ευκολότερη με την εικονογράφηση τους και τη σύνδεση τους με μικρές ιστορίες. Έτσι ο κύριος 6 πιάνει το καπέλο του, ενώ ο κύριος 9 πιάνει τα πόδια του.
Πρώτη γραφή και ανάγνωση: Αντιστοιχίζουμε το αρχικό φώνημα της κάθε εικόνας με το κεφαλαίο και πεζό γράμμα της. Κατ’ επέκταση το φώνημα συνδέεται με το γράφημα και ο μαθητής προετοιμάζεται για το επόμενο στάδιο της γραφής και της ανάγνωσης.
Γεωγραφία: Μετατρέπουμε τον απλό χάρτη σε διαδραστικό, μελετάμε τα γεωγραφικά διαμερίσματα, τα νησιωτικά συμπλέγματα, τα πελάγη της χώρας μας και βρίσκουμε τη θέση μας πάνω σε αυτόν.
Μαθηματικά: Μαθαίνουμε να επιλύουμε προβλήματα με τη χρήση των λέξεων κλειδιών. Καθώς, η επίλυση προβλημάτων είναι τμήμα της διαδικασίας της σκέψης και η πλέον περίπλοκη διανοητική λειτουργία και υψηλού επιπέδου γνωστική διεργασία, διδάσκουμε στους μαθητές στρατηγικές που θα τους καταστήσουν ικανούς να τα ανταπεξέλθουν ικανοποιητικά σε τέτοιου τύπου δραστηριότητες. Ο εντοπισμός των λέξεων κλειδιών του προβλήματος και η σύνδεση τους με τις αντίστοιχες μαθηματικές πράξεις,αποτελούν βασικό στόχο της διδασκαλίας των μαθηματικών στη μέση και ανώτερη βαθμίδα.
Πρώτη γραφή: Η εκμάθηση της γραφής του ονόματος του κάθε μαθητή, αποτελεί μία από τις αρχικές δραστηριότητες , με τις οποίες τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τη γραφή. Η ανάλυση και η σύνθεση του με τη βοήθεια έτοιμων γραμμάτων και η ιχνογράφησή του, βοηθούν στην ολική ανάγνωση και στην γραφή του ως εικόνα, δίχως να απαιτούν την κατάκτηση της συλλαβικής ανάγνωσης και γραφής.
Γραφή και ανάγνωση: Οι μαθητές που παρουσιάζουν φωνολογικές διαταραχές πολύ συχνά συγχέουν φωνήματα που ακουστικά μοιάζουν μεταξύ τους, ενώ πολλές φορές η δυσκολία αυτή επηρεάζει και τη διάκριση των αντίστοιχων γραφημάτων τους. Η οπτική σύνδεση του γράμματος με την εικόνα και η χρήση αυτών ως οπτικά βοηθήματα σε δραστηριότητες αντίστοιχης στοχοθεσίας, ενισχύουν την αυτοματοποίηση τους και την ταχύτητα ανάκληση τους από τη μακρόχρονη μνήμη.
Μαθηματικά: Η χρήση οπτικών βοηθημάτων θεωρείται απαραίτητη για την εκμάθηση της πρόσθεσης και της αφαίρεσης. Η σύνδεση των αριθμών και των μαθηματικών συμβόλων με απτά αντικείμενα και η χρήση των δακτύλων, είναι απαραίτητη ώστε ο μαθητής να κατανοήσει τη βαθύτερη έννοια των πράξεων. Επιπλέον μπορεί συνδέσει τις δύο μαθηματικές πράξεις με αντίστοιχες καταστάσεις της καθημερινής ζωής και να κατανοήσει πότε και πόσο συχνά της χρησιμοποιούμε. Αρχικός στόχος δεν είναι η αυτόματη εκμάθηση των αποτελεσμάτων, άλλα η κατανόηση της χρήσης των αριθμητικών πράξεων στην καθημερινή ζωή.
Πρώτη γραφή και ανάγνωση: μαθαίνω την αλφαβήτα:
*Κάνω βόλτα με το τρενάκι και ανακαλύπτω την κρυμμένη λέξη που υπάρχει σε κάθε βαγόνι.
*Αντιστοιχίζω εικόνες με το γράμμα τους.
* Μαθαίνω το αρχικό γράμμα του ονόματος μου.
Μαθηματικά: μαθαίνουμε τα ζευγαράκια των αριθμών.
Μαθηματικά: μαθαίνουμε να:
αναγνωρίζουμε,
ονομάζουμε,
διακρίνουμε,
κατηγοριοποιούμε και
να ξεχωρίζουμε τα γεωμετρικά στερεά από τα γεωμετρικά σχήματα.
Μαθηματικά: τα τουβλάκια, που τόσο αγαπούν τα παιδιά, χρησιμοποιούνται ως εποπτικό υλικό στο μάθημα των Μαθηματικών για τη διδασκαλία των Δεκάδων και των Μονάδων.
Γραφή και ανάγνωση: παιχνίδια φωνολογικής δραστηριότητας: διακρίνουμε το πρώτο φώνημα ή την πρώτη συλλαβή κάθε λέξης, χωρίζουμε τις λέξεις σε συλλαβές και γινόμαστε κάθε μέρα και πιο έτοιμοι για να κατακτήσουμε αργότερα και την ανάγνωση.
Ανάγνωση: από τη λέξη στις συλλαβές κι έπειτα στις φωνούλες.
Μαθηματικά: Μέτρηση ποσότητας αριθμών 1 – 5, σε αυτοσχέδιο άβακα από πλαστελίνη, καλαμάκια και μακαρόνια.
Γραφή και ανάγνωση: γράμματα, συλλαβές και λέξεις! Γράφουμε ,διαβαζουμε, αναλύουμε και συνθέτουμε συλλαβές και λεξεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους για να τα μάθουμε εύκολα και διασκεδαστικά!
Μαθηματικά: αισθητηριακή προσέγγιση, ιχνηλάτηση των αριθμών 1 – 5. Μετακίνηση της αντίστοιχης ποσότητας από μπαλάκια μέσα στο περίγραμμα των αριθμών, με την ορθή φορά της γραφής τους.
Μαθηματικά: Μαθαίνουμε κάθετες προσθέσεις με κρατούμενο.
Γλώσσα:
Τα μελισσάκια ψάχνουν για νέκταρ! Θυμήσου τις πτώσεις από τα αρσενικά άρθρα και θα βρεις το λουλουδάκι τους.
“Έχω ένα όνομα αλλά…πολλά επίθετα!” Μα πως είναι δυνατόν?? Άλλα μας χαρακτηρίζουν, άλλα μας περιγράφουν, άλλα μας αδικούν και άλλα μας καλοπιάνουν…Αλλά κυρίως όλα είμαστε εμείς!! Αυτά συμβαίνουν όταν τα εργαστήρι δεξιοτήτων εμπλέκονται με τη γραμματική!! Ευχαριστούμε πολύ την evis_school_world για την πολύ ωραία ιδέα!!
Βρίσκω το μικρό ή το μεγάλο γράμμα και τις εικόνες που ξεκινούν από αυτό!
Μαθηματικά: διαχείριση χρημάτων: Αγοράζω προϊόντα με τα χρήματά μου. Πόσα ρέστα πρέπει να πάρω;
Μαθηματικά: κλάσματα.
Μαθηματικά: μαθαίνουμε πρόσθεση με διαδραστικό τρόπο.
Μαθηματικά: αριθμοί και ποσότητες: δραστηριότητα φτιαγμένη από ανακυκλώσιμα υλικά που χρησιμοποιείται με διαφορετικούς τρόπους:
1. Βάζω στα πέταλα του λουλουδιού τόσα μπαλάκια όσα λέει ο αριθμός.
2. Μετράω τα μπαλάκια και βάζω τον σωστό αριθμό.
3. Ρίχνω το ζάρι και βάζω τον αριθμό που έφερα και την ποσότητα.
Γεωγραφία: που μένω;; Σε ποιον πλανήτη, ήπειρο ή χώρα; Ποια είναι η πόλη μου και ποια η διεύθυνσή μου;;; Ερωτήσεις απλές για εμάς, αλλά αρκετά παρεμφερείς για τα παιδιά… Με αφορμή λοιπόν το μάθημα της Γεωγραφίας, μάθαμε να απαντάμε σε όλες αυτές τις παρόμοιες ερωτήσεις, μέχρι τώρα για τα παιδιά, γρήγορα και σωστά!! Όταν η μάθηση συνδυάζεται με τα εικαστικά και το παιχνίδι, είναι πάντα πιο αποτελεσματική.
Πρώτη γραφή και ανάγνωση: ακολουθώ τα βήματα:

Ακούω τη λέξη

Βρίσκω τις συλλαβές

Τις κολλάω στο σωστό κουτάκι

Ξαναγράφω τη λέξη

Διαβάζω τη λέξη
Γλώσσα: μια πεινασμένη απόστροφος μας επισκέφτηκε σήμερα! Μας έφαγε μερικά φωνήεντα με αποτέλεσμα να μας μικρύνει τις λέξεις!!
Γραφή και ανάγνωση: πολύ μας μπερδεύουν τέσσερα γραμματάκια… Ποιο να γράψω; Το β ή το δ; Το φ ή το θ; Βρήκα τη λύση!!!
Γραφή και ανάγνωση: «Ψάξε να με βρεις!!». Συνδέω τα γραμματάκια και φτιάχνω ζευγαράκια!
Γραφή και ανάγνωση: Μαθαίνω να γράφω με πολλούς και διαφορετικούς τρόπους! Κάνω τη μάθηση παιχνίδι και πετυχαίνω τους στόχους μου γρηγορότερα και ευκολότερα!
Μαθηματικές έννοιες: Μαθαίνουμε τα 3 βασικά σχήματα και τους 3 πρώτους αριθμούς!
Μαθηματικές έννοιες: οπτική διάκριση ανάμεσα στα 4 βασικά χρώματα, λεπτή κινητικότητα και τταύτιση των ίδιων χρωμάτων.
Γραφή:
Γραφή: γράφουμε λέξεις και ταυτόχρονα δουλεύουμε τη λεπτή κινητικότητα.
Γλώσσα: από το βιβλίο της “Γλώσσας”, οπτικοποιούμε τον διάλογο μεταξύ της Μαρίνας και του Άρη, διαβάζουμε τις δισυλλαβες λέξεις ολικά και μετά, κάνουμε κατάτμηση των λέξεων σε συλλαβές και σε γράμματα.
Πρώτη γραφή: κατασκευάζουμε γράμματα με πλαστελίνη.
Πρώτη γραφή: εξασκούμαστε με τα κεφαλαία και μικρά γράμματα της αλφαβήτας και με λέξεις που τα έχουν σαν αρχικό τους γράμμα.
Μαθηματικά: τι θα μπορούσε να μπει και να κρύβεται μέσα στα μακαρόνια; Και όμως, οι αριθμοί. Έτοιμοι για “ψάρεμα” λοιπόν.
Πρώτη γραφή και ανάγνωση: εξασκούμαστε στη διάκριση των κεφαλαίων και μικρών γραμμάτων και την αναγνώριση τους ως αρχικά γράμματα μιας εικονοποιημενης λέξης.
Προμαθηματικές έννοιες:
Ιστορία: Ταξιδεύοντας στην Αρχαία Ελλάδα, γνωρίσαμε ένα παιχνίδι που χρησιμοποιούσαν τα παιδιά – κυρίως τα αγόρια – εκείνη την εποχή. Πρόκειται για ένα πήλινο αλογάκι, με ρόδες, στο οποίο έδεναν μια κλωστή και το τραβούσαν.
Ιστορία: Κυκλαδικός πολιτισμός