ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑ

Αγαπητοί γονείς,

λαμβάνοντας υπόψη τις διατάξεις του Υπουργείου για την προσπάθεια συνέχισης της εκπαίδευσης των μαθητών μας κατά την ενδεχόμενη παραμονή τους στο σπίτι, σας προτείνω μια σειρά από λογοπεραπευτικές ασκήσεις, δραστηριότητες και γλωσσικά παιχνίδια που μπορούν να συμβάλλουν στην ενίσχυση των λεκτικών και μη λεκτικών δεξιοτήτων επικοινωνίας των παιδιών. Να θυμάστε πως καμία από τις ασκήσεις που ακολουθούν δε μπορεί να υποκαταστήσει τη λογοθεραπεία. Όμως, είναι ένας τρόπος για να αξιοποιήσετε το χρόνο παραμονής σας στο σπίτι εποικοδομητικά.

Προσπαθήστε να αποφύγετε την παρατεταμένη έκθεση των παιδιών στην τηλεόραση, το τάμπλετ ή τον υπολογιστή και προτιμήστε άλλες εναλλακτικές δραστηριότητες. Επιδιώξτε την αλληλεπίδραση, ενισχύστε την εμπλοκή με το παιδί, δημιουργήστε κίνητρα για επικοινωνία. Οργανώστε μια ρουτίνα με διασκεδαστικές δραστηριότητες όπως: ενασχόληση με δουλειές του σπιτιού (μαζεύω τα πράγματα στο δωμάτιό μου, φτιάχνω το πρωινό μου, βοηθάω τη μαμά στις δουλειές, στο μαγείρεμα κλπ.), ζωγραφική, κατασκευές, παιχνίδι, χορός, παραμύθια, διάβασμα και ασκήσεις για το σχολείο και φυσικά ασκήσεις λογοθεραπείας. Επιλέξτε λοιπόν να κάνετε καθημερινά και σε συγκεκριμένο χρόνο μία από τις παρακάτω προτεινόμενες ασκήσεις. Προσοχή ο στόχος δεν είναι να γίνετε δάσκαλοι οι ίδιοι, αλλά να περάσετε δημιουργικά και διασκεδαστικά το χρόνο σας με το παιδί! Για οποιαδήποτε βοήθεια ή διευκρίνηση, μπορείτε να στείλετε μήνυμα στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο του σχολείου μας στη διεύθυνση  mail@1dimeidkoryd.att.sch.gr.

Συνεχίζουμε να μένουμε στο σπίτι μας μικροί και μεγάλοι για να διαφυλάξουμε την υγεία όλων.

Με εκτίμηση,

Μίχα Μίνα – Λογοθεραπεύτρια

 

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ:

  • Εξηγήστε στα παιδιά με εικόνες γιατί πρέπει να φοράμε μάσκα



Λήψη αρχείου

 

  • Δημιουργικές γλωσσικές δραστηριότητες για το σπίτι



Λήψη αρχείου

 

  • Άσκηση 1

Στόχος: Εξάσκηση στο λεξιλόγιο, στην ταξινόμηση και στον περιγραφικό λόγο.

Οδηγία: Ποιο είναι αυτό που δεν ταιριάζει και γιατί;



Λήψη αρχείου

  • Άσκηση 2

Στόχος: Εξάσκηση στο λεξιλόγιο, στον περιγραφικό λόγο και στην παρατηρητικότητα.

Οδηγία: Βρες το λάθος και εξήγησε γιατί είναι λάθος.



Λήψη αρχείου

  • Άσκηση 3

Στόχος: Ενίσχυση της έναρξης της συζήτησης και της πρόκλησης του ενδιαφέροντος του παιδιού, της πραγματολογίας, του λεξιλογίου, της σύνταξης, της μορφολογίας, του αφηγηματικού και περιγραφικού λόγου, της μνήμης, της προσοχής, της σειροθέτησης γεγονότων, της επίλυσης προβλημάτων και της εξαγωγής συμπερασμάτων.

Οδηγία: Μιλήστε με το παιδί για διάφορα θέματα, όπως αυτά που αναφέρονται παρακάτω:

  • Άσκηση 4

Οδηγία: Κοιτάξτε οικογενειακές φωτογραφίες και ονομάστε τα πρόσωπα. Χρησιμοποιήστε απλές προτάσεις για να περιγράψετε τι συμβαίνει στις φωτογραφίες (π.χ. «Ο Δημήτρης κάνει κούνια»).

  • Άσκηση 5

Οδηγία: Δώστε μια περιγραφή ή πληροφορίες και ζητήστε από το παιδί να αναγνωρίσει αυτό που περιγράφετε. Για παράδειγμα: «τι χρησιμοποιούμε για να βουρτσίσουμε τα δόντια μας; (οδοντόβουρτσα)». «Είναι κρύο, γλυκό και το τρώμε το καλοκαίρι. Υπάρχουν διάφορες γεύσεις (παγωτό).»

  • Άσκηση 6

Οδηγία: Βοηθήστε το παιδί σας να ακολουθήσει οδηγίες δυο και τριών βημάτων: «Πήγαινε στο δωμάτιο σου και φέρε το μαξιλάρι σου».

  • Άσκηση 7

Οδηγία: Ενθαρρύνετε το παιδί σας να δίνει οδηγίες. Ακολουθήστε τις οδηγίες του/ της καθώς αυτός/ αυτή εξηγεί πώς να φτιάξεις π.χ. ένα σπίτι.

  • Άσκηση 8

Οδηγία: Εκμεταλλευτείτε τις καθημερινές δραστηριότητες. Για παράδειγμα, ενώ βρίσκεστε στην κουζίνα, ενθαρρύνετε το παιδί σας να ονομάσει πράγματα που βλέπει γύρω του ή τι χρησιμοποιούμε όταν μαγειρεύουμε. Συζητήστε για τα υλικά, το χρώμα, την υφή και τη γεύση του φαγητού. Από πού γίνεται το φαγητό; Ποια φαγητά σου αρέσουν; Ποια δε σου αρέσουν;

  • Άσκηση 9

Οδηγία: Φτιάξτε μία λίστα για το τι θα χρειαστεί να ψωνίσετε στο σουπερ μάρκετ. Συζητήστε τι θα αγοράσετε, πόσο χρειάζεστε και τι θα φτιάξετε. Συζητήστε για το μέγεθος (μεγάλο- μικρό), σχήμα (μακρύ- στρόγγυλο- τετράγωνο) και βάρος ( βαρύ- ελαφρύ).

  • Άσκηση 10

Οδηγία: Βοηθήστε το παιδί σας να καταλάβει και να κάνει ερωτήσεις. Π.χ. παίξτε το παιχνίδι «ναι ή όχι». Ρωτήστε «Είσαι αγόρι;», «Είσαι ο Κώστας;», «Μπορεί να πετάξει η γάτα;». Ενθαρρύνετε το παιδί σας να δημιουργήσει ερωτήσεις.

  • Άσκηση 11

Οδηγία: Κάνετε ερωτήσεις με δυνατότητα επιλογής. (Π.χ. «Θέλεις ένα μήλο ή μία μπανάνα;», «Θέλεις να φορέσεις την κίτρινη ή την μπλε μπλούζα;»).

  • Άσκηση 12

Οδηγία: Εμπλουτίστε το λεξιλόγιο. Π.χ. ονομάστε τα μέρη του σώματος, και μάθετε τι κάνετε με αυτά. «Αυτό είναι το στόμα μου. Μπορώ να μιλάω και να τρώω. Αυτή είναι η μύτη μου. Μπορώ να μυρίζω λουλούδια και να αναπνέω».

  • Άσκηση 13

Στόχος: Ενίσχυση του λεξιλογίου, της σύνταξης, της μορφολογίας.

Οδηγία: Μεγαλώνω την πρόταση: Διαλέγω μία από τις παρακάτω ενδεικτικές προτάσεις ή φτιάχνω μια δική μου πρόταση παρόμοια και προσπαθώ να την μεγαλώσω απαντώντας σε όσες περισσότερες ερωτήσεις μπορώ.

Ενδεικτικές αρχικές προτάσεις:

Ετοίμασε το τραπέζι.

Άνοιξε το βιβλίο του.

Φόρεσα το μπουφάν μου.

Κοίταξα έξω από το παράθυρο.

Πήγα στη θάλασσα.

Μπήκαν στο αυτοκίνητο.

Άνοιξε την τηλεόραση.

Ο ήλιος βγήκε.

Τα δέντρα άνθισαν.

Έκοψε ένα λουλούδι.

Χτυπήσαμε το κουδούνι.

Ήρθαν στο σπίτι.

Με πήρε τηλέφωνο.

Άκουσα ένα θόρυβο.

Άρχισε να τρέχει.

 

Ερωτήσεις:

Παράδειγμα:

Αρχική πρόταση: Φόρεσε το μπουφάν της.

Τελική πρόταση: Η αδερφή μου φόρεσε γρήγορα το μπουφάν της το πρωί για να βγει να κάνει μία βόλτα στον κήπο.

  • Άσκηση 14

Στόχος: Εξάσκηση στην κινητικότητα των αρθρωτών, στην παραγωγή φωνημάτων, στη φωνολογική ενημερότητα, στην ανάκληση λέξεων, στην κατονομασία, στη σύνταξη, στη μορφολογία, στην κατανόηση εντολών, στην εκτέλεση εντολών, στην κατανόηση ερωτήσεων, στην κατηγοριοποίηση, στο λεξιλόγιο, στον περιγραφικό λόγο, στην αναγνώριση συναισθημάτων, στην προσοχή και στην μνήμη.

Οδηγία: Κάντε μια γλωσσική δραστηριότητα κάθε μέρα



Λήψη αρχείου

  • Άσκηση 15

Στόχος: Εξάσκηση στο λεξιλόγιο, στη μνήμη.

 

Οδηγία: Συμπλήρωσε τις προτάσεις με τις σωστές λέξεις:

Ο φούρναρης πουλάει ………………………………………………………………………

Βλέπω την ώρα στο ……………………………………………………………………………

Τρώω τη σούπα με το ………………………………………………………………………

Κόβω τα μαλλιά με το ………………………………………………………………………..

Όταν βρέχει ο ουρανός έχει μαύρα …………………………………………………

Βλέπω τις ειδήσεις στην …………………………………………………………………..

Ράβω με τη ………………………………………………………………………………………….

 

Οδηγία: Βρες τη λέξη

Τα φοράμε στα χέρια για να μην κρυώνουμε: …………………………………

Λαχανικό που τρώει ο λαγός: …………………………………………………………

Φρούτο από το οποίο φτιάχνουμε κρασί: ………………………………………

Τις φοράμε στα πόδια όταν βρέχει: ………………………………………………..

Κουζινικό με το οποίο σερβίρουμε τη σούπα: ………………………………

Με αυτό ταξιδεύουμε στον αέρα: …………………………………………………….

Πουλί που επαναλαμβάνει ότι λέμε: ……………………………………………….

Οδηγία: Συμπλήρωσε τις προτάσεις με τα σωστά ρήματα

Με το ψαλίδι ……………………………………………………………………………………….

Στο κρεβάτι ………………………………………………………………………………………..

Με το ποτήρι ………………………………………………………………………………………

Στην καρέκλα ……………………………………………………………………………………..

Τη μουσική την …………………………………………………………………………………..

Στο φούρνο …………………………………………………………………………………………

Τα μαλλιά μας όταν μακραίνουν τα ………………………………………………….

Όταν το πάτωμα έχει σκουπίδια ……………………………………………………..

 

Οδηγία: Συμπλήρωσε τις προτάσεις με το ρήμα που λείπει.

Ο Κώστας ………………………………………… πολλά βιβλία

Ο Γιάννης ………………………………………… όρθιος.

Ο κηπουρός ……………………………………… τον κήπο.

Τα παιδιά …………………………………………… εκδρομή με το σχολικό.

Το πλοίο …………………………………………… και πολλοί άνθρωποι πνίγηκαν.

 

Οδηγία: Βρες όσες λέξεις (ουσιαστικά, ρήματα, επίθετα) μπορείς που ναέχουν σχέση με το παρακάτω θέμα.

Νοσοκομείο:

 

Γάμος:

 

Διακοπές:

 

Σπορ:

 

  • Άσκηση 16

Στόχος: Ενίσχυση της έναρξης της συζήτησης και της πρόκλησης του ενδιαφέροντος του παιδιού, της πραγματολογίας, του λεξιλογίου, της σύνταξης, της μορφολογίας, του αφηγηματικού και περιγραφικού λόγου, της μνήμης, της προσοχής, της σειροθέτησης γεγονότων, της επίλυσης προβλημάτων και της εξαγωγής συμπερασμάτων.

Οδηγία: Πάρτε ένα ζάρι και πιόνια και ξεκινήστε το παιχνίδι: Μίλησέ μας για….



Λήψη αρχείου

  • Άσκηση 17

Στόχος: Κατανόηση λόγου, ακολουθία οδηγιών.

Οδηγία: Ζητώ από το παιδί να ακολουθήσει την οδηγία που του δίνεται κάθε φορά.



Λήψη αρχείου

  • Άσκηση 18

Στόχος: Ενίσχυση του λεξιλογίου, της μορφοσυντακτικής δομής του λόγου, της σειροθέτησης γεγονότων, της επίλυσης προβλημάτων και της εξαγωγής συμπερασμάτων.

Οδηγία: Περιγράψτε τις ιστορίες



Λήψη αρχείου

  • Άσκηση 19

Στόχος: Ενίσχυση του λεξιλογίου, της μορφοσυντακτικής δομής του λόγου, της σειροθέτησης γεγονότων.

Οδηγία: Διαβάστε με το παιδί την πρόταση που υπάρχει σε κάθε σελίδα και ζητήστε του να ταιριάξει τη σωστή εικόνα. Ύστερα, πείτε την ιστορία από την αρχή. Κάντε ερωτήσεις για να δείτε τι θυμάται και τι κατάλαβε.



Λήψη αρχείου

  • Άσκηση 20

Στόχος: Ενίσχυση της έναρξης της συζήτησης και της πρόκλησης του ενδιαφέροντος του παιδιού, του λεξιλογίου, της μορφοσυντακτικής δομής του λόγου, του περιγραφικού λόγου, της μνήμης, της προσοχής.

Οδηγία: Μιλήστε για τον εαυτό σας απαντώντας στις ερωτήσεις του κύκλου.



Λήψη αρχείου

  • Άσκηση 21

Στόχος: Ενίσχυση του λεξιλογίου και της μνήμης.

Οδηγία: Σκέψου και γράψε όσες περισσότερες λέξεις μπορείς για τα πράγματα, που χρησιμοποιούμε για να κάνουμε τις δραστηριότητες.



Λήψη αρχείου

  • Άσκηση 22

Στόχος: Ενίσχυση του λεξιλογίου, της σύνταξης, της μορφολογίας, του περιγραφικού λόγου, της κριτικής σκέψης και των κοινωνικών δεξιοτήτων.

Οδηγία: Τι βλέπεις στην εικόνα;

 

  • Άσκηση 23

Στόχος: Μαθαίνω τις έννοιες ίδιο και διαφορετικό.

 



Λήψη αρχείου

 

Οδηγία: Ποιό είναι διαφορετικό; Ποιά είναι ίδια;

Διαφορετικό αντικείμενο



Λήψη αρχείου

Διαφορετικό χρώμα



Λήψη αρχείου

Διαφορετικό μέγεθος



Λήψη αρχείου

 

  • Άσκηση 24

Στόχος: Ενίσχυση του λεξιλογίου και της μορφοσυντακτικής δομής του λόγου. Ανάπτυξη περιγραφικού λόγου.

Οδηγία: Τι βλέπεις στην εικόνα; Σχημάτισε προτάσεις.



Λήψη αρχείου

 

*Διαδικτυακή Πηγή:
http://www.asha.org/public/speech/development/parentstimactivities.htm
* Πολλές από τις προαναφερθείσες ασκήσεις υπάρχουν ελεύθερα σε διάφορες πηγές στο διαδίκτυο, αλλά τους έχουν γίνει κάποιες τροποποιήσεις.