Το Eργαστήριο Eκπαιδευτικής Kουζίνας «Γράμματα κατσαρόλας», το οποίο αποτελεί σχέδιο δράσης του σχολείου μας για το σχολικό έτοσ 2022-2023, στηρίζεται στη βιωματική μάθηση. Σκοπός του είναι η πολυ – αισθητηριακή προσέγγιση στη μάθηση. Οι μαθητές/τριες μας έρχονται σε άμεση επαφή με δεξιότητες, που αναπτύσσονται στον χώρο της κουζίνας, όπως λειτουργική χρήση συσκευών, κανόνες ασφάλειας και τήρησης υγιεινής, εικονοποιημένες συνταγές κ.α. Αναπτύσσουν θετικές στάσεις απέναντι στη διαδικασία της μάθησης και στις συνεργατικές διαδικασίες. Ενισχύεται η αυτονομία τους και η αυτοπεποίθησή τους μέσα από την ανάπτυξη της ομαδικότητας.
Οι εκπαιδευτικοί στόχοι επιμερίζονται σε τρεις βασικούς, εκπαιδευτικούς άξονες και στις κλιμακούμενες – ανά δυσκολία – βαθμίδες:
Επαφή των παιδιών με ποικίλα υλικά των διαφόρων συνταγών και με τα μαγειρικά σκεύη και αναγνώρισή τους μέσω των αισθήσεων: της όρασης, της όσφρησης, της γεύσης, της αφής.
Τήρηση κανόνων επικοινωνίας: ακούω/παρακολουθώ τον συμμαθητή μου, περιμένω τη σειρά μου, ανταλλάσσω πληροφορίες, μοιράζομαι, συνεργάζομαι, διατηρώ ενεργό συμμετοχή.
Προ – μαθηματικές έννοιες: Σύγκριση και αναγνώριση ποσοτήτων υλικών συνταγής (έννοιες «πολύ αλάτι – λίγο αλάτι»). Σύγκριση ποσοτήτων με τη βοήθεια μονάδων μέτρησης (μεζούρες, κούπες, κουτάλια). Χρήση αριθμών (π.χ. «1 κούπα αλεύρι, 2 κούπες χυμό πορτοκαλιού»). Σύγκριση ποσοτήτων με μονάδα μέτρησης («2 κούπες αλεύρι > 1 κούπα αλεύρι), με τη βοήθεια ζυγαριάς (επαφή με τις έννοιες του «κιλού, γραμμαρίου») και χρήση χάρτινων χρημάτων για την αγορά των υλικών της συνταγής (μπακάλικο, ρέστα).
Γλωσσική κατανόηση – επεξεργασία: Αναγνώριση και ονομασία του ίδιου υλικού – συστατικού σε όμοια και διαφορετικά μαγειρικά σκεύη, διαφοροποίηση υλικών – τροφίμων από μαγειρικά σκεύη. Αντιστοίχιση εικόνας – λέξης στα συστατικά και τα μαγειρικά σκεύη κάθε συνταγής. Συμπλήρωση γραμμάτων σε δοσμένη λέξη – που αντιστοιχεί σε υλικά και σκεύη – στη σωστή σειρά Διαφοροποίηση στερεών από υγρά υλικά, που χρησιμοποιούνται στις συνταγές και γραφή της λέξης κάτω από κάθε εικόνα που αναπαριστά ένα συστατικό ή μαγειρικό σκεύος.
Πειράματα: Τα πειράματα έχουν αγαπηθεί πολύ από τα παιδιά και τα ενθουσιάζουν πάντα. Είναι εντελώς ακίνδυνα, με υλικά από την κουζίνα μας. Βοηθούν τα παιδιά να παρατηρήσουν, να αποκτήσουν κριτικό στοχασμό, να αναλύσουν και να συνθέσουν γνώσεις μέσα από την ενεργό συμμετοχή τους και την εμπειρική μάθηση.
Ζαχαρομαγειρέματα: Η κουζίνα τους σχολείου μας είναι ιδιαίτερα αγαπητή, γιατί συνδέεται με όλες τις αισθήσεις. Εκεί οι επίδοξοι “σεφ” , μαγειρεύουν και φτιάχνουν γλυκά. Απολαμβάνουν όλη τη διαδικασία καθώς εκείνοι πρωταγωνιστούν! Αγαπούν ιδιαίτερα να μοιράζονται τις λιχουδιές με τα φιλαράκια όλου του σχολείου.
Μερικές από τις συνταγές μας: τοστάκια, φρουτοχυμοί, μπάρες δημητριακών, γλειφιτζούρια σοκολάτας, χριστουγεννιάτικοι μπισκοτούληδες, μερεντοπιτάκια, σκαντζοχειρομπισκότα, παστίτσιο, ελιοψωμάκια, παγωτό κ.α.).