Οι δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν στα πλαίσια του προγράμματος e-Twinning “You said sculpture?” είναι οι ακόλουθες:
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ – ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2015
1. Η πρώτη επαφή των μαθητών με την Τέχνη της Γλυπτικής, αλλά και τη γνωριμία του αγάλματος του «Δισκοβόλου» του αρχαίου Έλληνα Αθηναίου καλλιτέχνη Μύρωνα- γλυπτό το οποίο επιλέχθηκε να παρουσιαστεί ως αντιπροσωπευτικό της Ελλάδος, στα πλαίσια του προγράμματος «You said Sculpture?» – έγινε με μια σειρά από δραστηριότητες που πραγματοποιήθηκαν, στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, σε συνεργασία με τη γυμνάστρια του σχολείου μας.
Έγινε παρουσίαση φωτογραφιών διαφόρων γλυπτών, η αφή αγαλμάτων κατασκευασμένων από ποικίλα υλικά, κατασκευή έργων με πλαστελίνη και μίμηση της στάσης του αγάλματος του «Δισκοβόλου».
Εκπαιδευτικοί και μαθητές επισκέφθηκαν το ανοιχτό γήπεδο του Δήμου Κορυδαλλού, όπου επιδόθηκαν στη ρίψη του δίσκου, ώστε να κατανοήσουν βιωματικά τι ακριβώς κάνει ο «Δισκοβόλος».
2. Η γνωριμία των παιδιών με την Τέχνη της Γλυπτικής συνεχίστηκε διαθεματικά στα γνωστικά αντικείμενα της Γλώσσας, της Ιστορίας και της Γεωγραφίας. Οι μαθητές γνώρισαν την Κυκλαδική Τέχνη, χρωμάτισαν αρχαία Ελληνικά γλυπτά, κυκλαδικά ειδώλια και αρχαία ελληνικά μουσικά όργανα. Διάβασαν κείμενα που αναφέρονταν στον Κυκλαδικό Πολιτισμό, έδειξαν στο χάρτη και ονόμασαν νησιά των Κυκλάδων.
3. Μια ακόμα δραστηριότητα, με στόχο την εξοικείωση με την Τέχνη της Γλυπτικής, ήταν η επίσκεψη ομάδας μαθητών του σχολείου μας στο Παναθηναϊκό Στάδιο, το Ζάππειο και τους κήπους του. Οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά και να αγγίξουν ποικίλα αγάλματα, όπως το Δισκοβόλο, τον Ξυλοθραύστη, τον Έρωτα καθώς επίσης και να εξερευνήσουν το Ζάππειο Μέγαρο, να θαυμάσουν τις περίφημες τοιχογραφίες του και να περπατήσουν στο Καλλιμάρμαρο!
ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ – ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΣ 2015
4. Στα πλαίσια των δραστηριοτήτων του προγράμματος, παρουσιάστηκαν στους μαθητές, μέσω προβολής ppt, τα κράτη που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, η φωτογραφία του σχολείου τους καθώς επίσης και το γλυπτό, με το οποίο επέλεξε κάθε χώρα να ασχοληθεί.
Η δραστηριότητα πραγματοποιήθηκε με στόχο να γνωρίσουν οι μαθητές τις ευρωπαϊκές χώρες των σχολείων που συμμετέχουν στο πρόγραμμα, τη θέση τους στην Ευρώπη και δείγμα του πολιτισμού της κάθε μιας, με αφορμή το γλυπτό που αυτή επέλεξε. Επιμέρους στόχος ήταν η έκφραση απόψεων και συναισθημάτων των μαθητών σχετικά με τα αγάλματα.
5. Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί του σχολείου της Πολωνίας ασχολήθηκαν με το άγαλμα του Δισκοβόλου, το οποίο επέλεξε το σχολείο μας να παρουσιάσει στα πλαίσια του προγράμματος. Έτσι, κάλεσαν μια γνωστή Πολωνή ζωγράφο, την Barbara Retmaniak, στο σχολείο τους, η οποία δούλεψε με τα παιδιά χρησιμοποιώντας τα σώματά τους, χρώματα και πολύ φαντασία. Tο αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικό! Ευχαριστούμε τους μαθητές, τους δασκάλους και τη ζωγράφο από την Πολωνία.
6. Οι μαθητές διασκέδασαν συμμετέχοντας σε μια ενδιαφέρουσα δραστηριότητα με στόχο την εξοικείωσή τους με την Τέχνη της Γλυπτικής. Έτσι, για μια ακόμη μια φορά εξέφρασαν τη δημιουργικότητά τους φτιάχνοντας ψηφιδωτά και μεταμορφώνοντας εικόνες αγαλμάτων σε ιδιαίτερα έργα τέχνης.
7. Οι επισκέψεις σε μουσεία αποτελούν ένα αναπόσπαστο κομμάτι του προγράμματος «You said Sculpture?» με στόχο την εξοικείωση των μαθητών με την Τέχνη της Γλυπτικής. Μια ομάδα μαθητών λοιπόν, επισκέφτηκε το Κυκλαδικό Μουσείο Τέχνης και συμμετείχε στο εκπαιδευτικό εργαστήριο «Κι όμως είναι άνθρωπος! Η ανθρώπινη μορφή στα αρχαία χρόνια». Αρχικός στόχος του Κυκλαδικού Μουσείου Τέχνης είναι «η επίσκεψη στο χώρο του μουσείου να γίνει μια ώρα χαράς και διασκέδασης για τα παιδιά». Ταυτόχρονα «μια διαδικασία δημιουργική μέσα από την οποία τα ίδια τα παιδιά:
• Κατανοούν ότι δεν υπάρχει σωστό και λάθος στην τέχνη, δεν έχει σημασία πώς απεικονίζεται η ανθρώπινη μορφή αρκεί να επικοινωνείτε η ιδέα ότι είναι άνθρωπος.
• Μαθαίνουν ότι μέσα στους αιώνες οι άνθρωποι χρησιμοποίησαν πολλούς και διαφορετικούς τρόπους για να απεικονίσουν την ανθρώπινη μορφή.
• Αντιλαμβάνονται ότι η τέχνη είναι κάτι ζωντανό και εξελίσσεται όπως εξελίσσεται και η ζωή. Αλλάζουν οι εποχές, αλλάζουν οι πολιτισμοί, αλλάζει και η οπτική απέναντι στην ανθρώπινη μορφή.
• Βλέπουν τα έργα τέχνης και τα χρηστικά αντικείμενα της έκθεσης σαν μαρτυρίες ενός μακρινού παρελθόντος.
• Ενεργοποιούν τη φαντασία τους και μαθαίνουν σε ένα διαδραστικό πρόγραμμα με παιχνίδι και πλούσιο οπτικοακουστικό υλικό.
• Χρησιμοποιώντας όλα τα ερεθίσματα που έχουν λάβει τα παιδιά δημιουργούν τη δική τους ανθρώπινη μορφή.»
9. Oμάδα μαθητών του σχολείου μας επισκέφθηκε το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, όπου παρακολούθησε εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο: «Ζωντανεύοντας τα αρχαία μας».
Στόχοι της επίσκεψης ήταν:
- η εξοικείωση με το χώρο του Μουσείου,
- η γνωριμία με αγάλματα του ΚΟΥΡΟΥ, της ΚΟΡΗΣ και του Δία, αντιπροσωπευτικά της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής τέχνης.
- η γνώση της ιστορίας της ΚΟΡΗΣ Φρασίκλειας.
Δραστηριότητες στις οποίες συμμετείχαν οι μαθητές ήταν:
- η παρατήρηση, η σύγκριση και αναγνώριση υλικών (μάρμαρο, ύφασμα),
- η αναπαράσταση αγάλματος της Φρασίκλειας και του Κούρου (δραματοποίηση),
- η εικαστική αποτύπωση (με ξυλομπογιές) του αγάλματος της κόρης Φρασίκλειας.
10. Στα πλαίσια των δραστηριοτήτων του προγράμματος e-Twinning “You said Sculpture?”, ομάδα μαθητών του σχολείου μας με τη συνοδεία εκπαιδευτικών, επισκέφθηκαν το Μουσείο Αφής, το οποίο βρίσκεται στην Καλλιθέα.
Σύμφωνα με πληροφορίες από την ιστοσελίδα του Μουσείου Αφής, η πρωτοβουλία για την δημιουργία του Μουσείου Αφής άνηκε στο «Φάρο Τυφλών της Ελλάδος». Δημιουργήθηκε στην Αθήνα το 1984, σαν μια προσπάθεια να δοθεί η ευκαιρία σε άτομα με προβλήματα όρασης να γνωρίσουν την πολιτιστική κληρονομιά της Ελλάδας. Το Μουσείο Αφής είναι ένα από τα 5 Μουσεία του είδους στον κόσμο. Η ιδιαιτερότητά του έγκειται στο γεγονός ότι οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να αγγίζουν τα εκθέματα, τα οποία είναι πιστά αντίγραφα των πρωτοτύπων που εκτίθενται σε άλλα Μουσεία της χώρας μας. Τα εκθέματα της συλλογής του μουσείου (αγάλματα, αγγεία, γλυπτά και χρηστικά αντικείμενα) ανήκουν στην Κυκλαδική, Μινωική, Γεωμετρική, Αρχαϊκή, Αυστηρού Ρυθμού, Κλασική, Ελληνιστική και Ρωμαϊκή περίοδο. Υπάρχουν επίσης εκθέματα που ανήκουν στη βυζαντινή περίοδο καθώς επίσης και έργα ατόμων με προβλήματα όρασης.
Στα παιδιά δόθηκε η ευκαιρία να αγγίξουν και να ψηλαφίσουν το άγαλμα της Αφροδίτης της Μήλου, του Ερμή του Πραξιτέλη, του Ποσειδώνα, του Ηνίοχου των Δελφών και διάφορα άλλα εκθέματα. Μέσω της συζήτησης με την υπεύθυνη του προγράμματος, οι μαθητές προβληματίστηκαν και αποκόμισαν πολύτιμες γνώσεις σχετικές με τα εκθέματα αλλά και το σύστημα Braille. Με τη χρήση μάσκας κατά τη διάρκεια των εκπαιδευτικών παιχνιδιών, ευαισθητοποιήθηκαν και σε θέματα που αφορούν στα άτομα με προβλήματα όρασης.
11. Οι μαθητές του σχολείου μας, που συμμετέχουν στο πρόγραμμα e-Twinning “You said sculpture?”, ολοκλήρωσαν την 3η προγραμματισμένη εργασία, η οποία αφορούσε στην επιλογή ενός αγάλματος μιας χώρας-εταίρου και στην εκπόνηση μιας δραστηριότητας.
Με στόχο την παρατήρηση, την ανάπτυξη της φαντασίας, της λογικής, του προφορικού λόγου και τη συνεργασία, επιλέχθηκε η δραστηριότητα αυτή να είναι ένα παζλ.
Έτσι, οι μαθητές, με τη διακριτική καθοδήγηση εκπαιδευτικών, ένωσαν και κόλλησαν τα κομμάτια των παζλ, που απεικόνιζαν τα αγάλματα του «Σκεπτόμενου» (Γαλλία) και των «Ιπποτών του Βασιλιά Αρθούρου» (Πολωνία).
Οι μαθητές της ανώτερης βαθμίδας ολοκλήρωσαν στον υπολογιστή τα παζλ των αγαλμάτων όλων των χωρών-εταίρων. Οι δύο ομάδες έμαθαν και διασκέδασαν.
ΑΠΡΙΛΙΟΣ – ΜΑΙΟΣ 2016
12. Τα γλυπτά των ιπποτών του Βασιλιά Αρθούρου
Μία ομάδα μαθητών του σχολείου, επέλεξε να ασχοληθούν με τα “γλυπτά των Ιπποτών του Βασιλιά Αρθούρου”. Έφτιαξαν λοιπόν μαζί με τους εκπαιδευτικούς ένα πάζλ, δουλεύοντας συνεργατικά, ομαδικά και με πολύ κέφι. Στο βίντεο που ακολουθεί, μπορείτε να παρακολουθήσετε όλα τα βήματα της νέας δραστηριότητας.
13. Στο βίντεο που ακολουθεί μπορείτε να παρακολουθήσετε μια γλυκιά ανασκόπηση των πιο όμορφων στιγμών του προγράμματός μας.