Η φυσικοθεραπεία είναι: ένα δυναμικό επάγγελμα με πληθώρα κλινικών εφαρμογών, έχει σκοπό την αξιολόγηση της κίνησης και παρεμβαίνει με ειδικές γνώσεις, δεξιότητες, μεθόδους και τεχνικές:
- συντελεί στην βελτίωση της φυσικής λειτουργίας του ανθρώπου
- την συντήρηση
- και την αποκατάστασή
Μέσω της κίνησης:
- προωθεί την υγεία
- την λειτουργικότητα
- προλαμβάνει βλάβες- περιορισμούς, ασθένειες, ατυχήματα, τραυματισμούς κ.α. (Α.P.Τ.Α., 2014)
Η παιδιατρική φυσικοθεραπεία ασχολείται με παιδιά διαφόρων ηλικιών, ελαχιστοποιεί επιπλοκές ασθενειών, εξασφαλίζει βέλτιστη ανάπτυξη και σωματική λειτουργία μέσω του:
- μυοσκελετικού
- νευρικού
- αναπνευστικού
- καρδιαγγειακού συστήματος (Γεωργιάδου, Παπαδοπούλου, 2014)
Ο φυσικοθεραπευτής ως βασικός μέλος στην παροχή υγειονομικής περίθαλψης, έχει σημαντικό ρόλο στο ιστορικό του ασθενή για το σχέδιο περίθαλψης, σε πολλαπλά προγράμματα στην ανάπτυξη προτύπων για μια καλύτερη ποιότητα ζωής.
Οι μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες έχουν διάφορες φυσικές σωματικές ανάγκες για να είναι ενεργά στο ειδικό σχολείο, ώστε να ακολουθούν κοινωνικούς-συμπεριφορικούς κανόνες, ολοκλήρωση εργασιών, γνωστικών καθηκόντων, δεξιοτήτων που απαιτούνται στο καθημερινό πρόγραμμα και μπορούν να υποστηριχτούν από τις φυσικοθεραπευτικές παροχές (Hwang, Davies, Taylor & Gavin, 2002)
Ο φυσικοθεραπευτής επιστρατεύει όλες τις κινητικές τους δεξιότητες όπως την ικανότητα για μετακίνηση, με κατάλληλες τοποθετήσεις συμμετοχής στο μάθημα αλλά και να μπορούν να παίζουν με ασφάλεια με τα υπόλοιπα παιδιά, διαδραματίζοντας ένα πολυδιάστατο και σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων παρέχοντας στο μαθητή:
- την καλύτερη πρόσβαση
- βέλτιστη συμμετοχή
- ανεξαρτητοποίηση
- και κοινωνικοποίηση μέσα στο σχολικό περιβάλλον (American Physical Therapy Association, 2012; Pratt & Peterson, 2015)
Παρεμβαίνει με την εξατομικευμένη θεραπεία και φροντίδα προς το μαθητή όπως επίσης:
- συμβουλεύει
- καθοδηγεί με συστάσεις
- συνεργάζεται
- υποστηρίζει
- και βοηθά τους άλλους εκπαιδευτικούς, το υπόλοιπο προσωπικό, γονείς και τη διεύθυνση του σχολείου, με ζητήματα που επηρεάζουν τους μαθητές και το περιβάλλον του.
Οι φυσικοθεραπευτικές παροχές ωφελούν τους μαθητές, με διάφορους τρόπους, μεθόδους και προγράμματα, παρέχοντας ανατροφοδότηση για μάθηση μέσα από την κίνηση, στο να αποκτήσουν:
- κινητικές δεξιότητες
- βελτίωση της σωματικής ικανότητας
- ανάπτυξη γνωστικών και ψυχοκοινωνικών δεξιοτήτων
όπου είναι βασικοί στόχοι ενός κατάλληλου εκπαιδευτικού προγράμματος (Galalhue&Cleland, 2003).
Ως αναπόσπαστο μέλος της εκπαιδευτικής ομάδας στο ειδικό σχολείο, με την τεχνογνωσία που διαθέτει στην κίνηση και την λειτουργικότητα, προετοιμάζει εκπαιδευτικά τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αλλά και με την παιδαγωγική συμβολή του, επηρεάζει την αποτελεσματικότερη μάθηση και αυτοβελτίωση των παιδιών σε όλα τα επίπεδα.
Δίνει έμφαση σε παρεμβάσεις λειτουργικών, συμπεριφορικών και μαθησιακών αναγκών που περιορίζουν την επιτυχία των παιδιών συνδέοντας την μάθηση και την ανάπτυξη τους, αφού οι κινητικές δεξιότητες είναι βασικά εργαλεία για την επιτυχημένη εκπαίδευση.
Το εκπαιδευτικό υπόβαθρο του φυσικοθεραπευτή περιλαμβάνει την γνώση της ανάπτυξης του ανθρώπου, τη κινητική λειτουργία με πλήθος φυσικοθεραπευτικών ασκήσεων και ειδικών πρακτικών στη διευκόλυνση και την ανάπτυξη δεξιοτήτων, συντελώντας έτσι στην μαθησιακή επίδοση και συμμετοχή τους, επηρεάζοντας το σχολικό πρόγραμμα και τις ρουτίνες των παιδιών, μέσω της κινητικής λειτουργίας. Αλληλοεπιδρά μεμονωμένα (εξατομικευμένα) στους μαθητές αλλά και σε μικρές ομάδες-γκρουπ, βασίζεται στο βιοψυχοκοινωνικό μοντέλο του ICF, που ανέπτυξε ο παγκόσμιος οργανισμός υγείας (WHO, 2007), η οποία είναι μια διεθνή κατάταξη που περιγράφει, την λειτουργικότητα, την αναπηρία και την υγεία του ατόμου, σε δομές όπως: σώμα, άτομο και κοινωνία.
Λαμπράκη Αρετή
Msc Pediatric Physiotherapist
Ndt Bobath