Παράταση εγγραφών στα δημόσια νηπιαγωγεία
Οι εγγραφές στο νηπιαγωγείο παρατείνονται μέχρι και τη Δευτέρα 31 Μαρτίου 2025 μετά από απόφαση του Υπουργείου Παιδείας.
Οι εγγραφές στο νηπιαγωγείο παρατείνονται μέχρι και τη Δευτέρα 31 Μαρτίου 2025 μετά από απόφαση του Υπουργείου Παιδείας.
Η Γη κινείται συνεχώς γύρω από τον Ήλιο, κάνοντας μια πλήρη περιστροφή σε 365 ημέρες, δηλαδή έναν χρόνο. Κατά τη διάρκεια αυτού του ταξιδιού, δημιουργούνται οι τέσσερις εποχές λόγω της κλίσης της Γης ως προς τον Ήλιο.
Η Γη δεν στέκεται ίσια αλλά έχει μια κλίση 23,5°. Αυτό σημαίνει ότι καθώς γυρίζει γύρω από τον Ήλιο, διαφορετικά μέρη της δέχονται περισσότερο ή λιγότερο φως και θερμότητα, δημιουργώντας τις εποχές.
📌 Όταν το βόρειο ημισφαίριο γέρνει προς τον Ήλιο, έχει καλοκαίρι, ενώ το νότιο έχει χειμώνα.
📌 Όταν το νότιο ημισφαίριο γέρνει προς τον Ήλιο, έχει καλοκαίρι, ενώ το βόρειο έχει χειμώνα.
1️⃣ Άνοιξη 🌸 (21 Μαρτίου – 20 Ιουνίου στο βόρειο ημισφαίριο)
Μήνες: Μάρτιος, Απρίλιος, Μάιος
Η φύση ανθίζει, ο καιρός γίνεται πιο ζεστός και οι μέρες μεγαλώνουν.
Στο νότιο ημισφαίριο αυτή την περίοδο είναι φθινόπωρο.
2️⃣ Καλοκαίρι ☀️ (21 Ιουνίου – 20 Σεπτεμβρίου στο βόρειο ημισφαίριο)
Μήνες: Ιούνιος, Ιούλιος, Αύγουστος
Ο ήλιος λάμπει, η θερμοκρασία ανεβαίνει και οι μέρες είναι μεγαλύτερες από τις νύχτες.
Στο νότιο ημισφαίριο αυτή την περίοδο είναι χειμώνας.
3️⃣ Φθινόπωρο 🍂 (21 Σεπτεμβρίου – 20 Δεκεμβρίου στο βόρειο ημισφαίριο)
Μήνες: Σεπτέμβριος, Οκτώβριος, Νοέμβριος
Τα φύλλα των δέντρων αλλάζουν χρώμα, πέφτουν και ο καιρός αρχίζει να κρυώνει.
Στο νότιο ημισφαίριο αυτή την περίοδο είναι άνοιξη.
4️⃣ Χειμώνας ❄️ (21 Δεκεμβρίου – 20 Μαρτίου στο βόρειο ημισφαίριο)
Μήνες: Δεκέμβριος, Ιανουάριος, Φεβρουάριος
Η θερμοκρασία πέφτει, μπορεί να χιονίσει και οι νύχτες είναι μεγαλύτερες από τις μέρες.
Στο νότιο ημισφαίριο αυτή την περίοδο είναι καλοκαίρι.
Παρακολουθώντας τα νήπια βίντεο σχετικά με τις 4 εποχές αναφερθήκαμε στην παρεούλα μας σε όλα τα παραπάνω. Τα παιδιά βιωματικά κατανόησαν την κίνηση της γης γύρω από τον εαυτό της και γύρω από τον ήλιο, παριστάνοντας τα ίδια τη γη και τον ήλιο.
Για να εμπεδώσουν τις νέες πληροφορίες συμμετείχαν σε ερωτοαπαντήσεις σχετικές με το βίντεο καθώς και σε κουΐζ https://wordwall.net/el/resource/13103692
με τα οποία ενθουσιάστηκαν.
Τα νήπια παρατήρησαν καρτέλες με λέξεις που σχετίζονταν με τις έννοιες “Μέρα”-“Νύχτα”. Μέσα από αυτό το παιχνίδι γνώσης, αναγνωρίζουν και ταξινομούν λέξεις, εικόνες και καταστάσεις που σχετίζονται με τη μέρα και τη νύχτα, ενισχύοντας το λεξιλόγιό τους και αναπτύσσοντας την παρατηρητικότητα και τη λογική τους. Πιο συγκεκριμένα μέσω της δραστηριότητας αυτής επιτυγχάνονται τα κάτωθι:
✅ Γλωσσική ανάπτυξη: Εμπλουτισμός λεξιλογίου με λέξεις που σχετίζονται με τη μέρα και τη νύχτα.
✅ Ομαδοποίηση & ταξινόμηση: Αναγνώριση και διαχωρισμός λέξεων που σχετίζονται με τη μέρα και τη νύχτα.
✅ Φωνολογική ενημερότητα: Αναγνώριση του αρχικού γράμματος της λέξης.
✅ Οπτική διάκριση & προανάγνωση: Αναγνώριση λέξεων μέσα από εικόνες και γραφή.
✅ Συνεργασία & επικοινωνία: Συμμετοχή σε ομαδικές δραστηριότητες και ανταλλαγή ιδεών.
Η 25η Μαρτίου ήταν μια ξεχωριστή μέρα για όλους μας! Τιμήσαμε την Επανάσταση του 1821 και τους ήρωες που αγωνίστηκαν για την ελευθερία της Ελλάδας. Στη σχολική μας γιορτή, απαγγείλαμε ποιήματα, τραγουδήσαμε παραδοσιακά τραγούδια και χορέψαμε στους ρυθμούς της παράδοσής μας.
Με καμάρι και ενθουσιασμό, συμμετείχαμε στη σχολική παρέλαση, κρατώντας την ελληνική σημαία και βαδίζοντας με υπερηφάνεια. Ήταν μια μέρα χαράς, συγκίνησης και εθνικής υπερηφάνειας, όπου όλοι μαζί, μικροί και μεγάλοι, γιορτάσαμε την ελευθερία και την ιστορία της πατρίδας μας!
Οι έννοιες “ΜΕΡΑ” & “ΝΥΧΤΑ” εμπεριέχουν γνώση που χρειάζεται να κατακτηθεί βιωματικά από τα νήπια σχετικά με τη διαδοχή των δύο αυτών φάσεων. Είναι σημαντικό λοιπόν να μπορούν να γνωρίζουν τα παρακάτω:
🔹 Γνωστικοί Στόχοι
Να αναγνωρίζουν και να διακρίνουν τις έννοιες «μέρα» και «νύχτα».
Να παρατηρούν και να περιγράφουν φαινόμενα που συμβαίνουν το πρωί και το βράδυ.
Να κατανοήσουν τη σημασία του Ήλιου και της Σελήνης στη διαδοχή της μέρας και της νύχτας.
🔹 Κοινωνικο-συναισθηματικοί Στόχοι
Να εκφράζουν τις εμπειρίες και τις σκέψεις τους σχετικά με τη μέρα και τη νύχτα.
Να συνεργάζονται και να συμμετέχουν σε ομαδικές δραστηριότητες.
🔹 Ψυχοκινητικοί Στόχοι
Να χρησιμοποιούν το σώμα τους για να αναπαραστήσουν καταστάσεις που σχετίζονται με τη μέρα και τη νύχτα.
Να αναπτύξουν τη λεπτή και αδρή κινητικότητα μέσα από καλλιτεχνικές και θεατρικές δραστηριότητες.
📌 Τα παιδιά ζωγραφίζουν μια εικόνα χωρισμένη στη μέση:
Στη μία πλευρά, φτιάχνουν έναν λαμπερό ήλιο.
Στην άλλη, ζωγραφίζουν ένα φεγγάρι με αστέρια.
Τα παιδιά κόβουν ένα φεγγάρι και έναν ήλιο.
Χρωματίζουν τη μισή πλευρά ενός χάρτινου πιάτου μπλε και την άλλη μισή μαύρη για να αποδώσουν το φαινόμενο της ημέρας και της νύχτας και κολλούν τα σχετικά σύμβολα.
Ως αποτέλεσμα, μέσω της δραστηριότητας αυτής, τα παιδιά δύνανται:
🔹 Αναμενόμενο Αποτέλεσμα
Τα παιδιά θα έχουν δημιουργήσει μια εικαστική σύνθεση που απεικονίζει τη διαφορά μεταξύ ημέρας και νύχτας.
Θα μπορούν να περιγράψουν τα στοιχεία που ζωγράφισαν και να εξηγήσουν γιατί τα τοποθέτησαν στη συγκεκριμένη πλευρά.
Θα έχουν ενισχύσει τη δημιουργικότητά τους, χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά και τεχνικές.
Μέσα από τη διαδικασία, θα κατανοήσουν καλύτερα τη φυσική εναλλαγή της ημέρας και της νύχτας, συνδέοντας τις παρατηρήσεις τους με την τέχνη.
🌍 Γιατί έχουμε ημέρα και νύχτα;
Η ημέρα και η νύχτα συμβαίνουν επειδή η Γη περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό της, σαν να γυρίζει μια σβούρα!
Ο Ήλιος και το Φεγγάρι φαίνονται στον ουρανό, αλλά δεν μένουν στο ίδιο σημείο! Κινούνται και επηρεάζουν την ημέρα και τη νύχτα.
Τα νήπια παρακολούθησαν σχετικό βίντεο για την ημέρα και τη νύχτα. Μιμήθηκαν τον ήλιο, τη γη και τη σελήνη. Έτσι, βιωματικά κατανόησαν ότι το μέρος της Γης που κοιτάει τον Ήλιο έχει ημέρα, ενώ το μέρος που είναι μακριά από τον Ήλιο έχει νύχτα.
Σε φύλλο εργασίας χρωμάτισαν την ημέρα και τη νύχτα, καθώς και το συνηθίζει να κάνει κάποιος τόσο την ημέρα, όσο και τη νύχτα.
Στο ολοήμερο πρόγραμμα σε φύλλο εργασίας ανέφεραν λεξούλες που αρχίζουν από το γράμμα Λλ όπως λουλούδι, λεμόνι. Λεξούλες που αρχίζουν από το γράμμα Θθ, όπως Θεοτόκος, Θούριος, απ’ το γράμμα Κκ όπως το Καρναβάλι στο οποίο συμμετείχαν λίγες εβδομάδες πίσω, καθώς και λεξούλες απ’ το γράμμα Ηη, όπως ημέρα, ήλιος. Έγραψαν τα γράμματα και ζωγράφισαν κάτι σχετικό.
Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου είναι μια σπουδαία γιορτή της Εκκλησίας που γιορτάζεται στις 25 Μαρτίου.
📖 Τι συνέβη:
Ο Άγγελος Γαβριήλ παρουσιάστηκε στην Παναγία και της έφερε ένα χαρμόσυνο μήνυμα από τον Θεό. Της είπε:
“Χαίρε, Κεχαριτωμένη! Ο Κύριος μετά Σου!”
Της ανακοίνωσε ότι θα γεννήσει τον Υιό του Θεού, τον Ιησού Χριστό.
🙏 Η Παναγία απάντησε με ταπεινότητα:
Δέχτηκε την αποστολή της λέγοντας: “Γενηθήτω το θέλημά Σου”, δηλαδή “Ας γίνει όπως θέλει ο Θεός”.
🎉 Γιατί είναι σημαντική γιορτή:
Η ημέρα αυτή σηματοδοτεί την αρχή της σωτηρίας των ανθρώπων, αφού η Παναγία δέχτηκε να φέρει στον κόσμο τον Χριστό. Είναι μια γιορτή γεμάτη χαρά και ελπίδα!
Τα νήπια χρωμάτισαν το χέρι του Αρχάγγελου Γαβριήλ να δίνει στην Παναγία τον κρίνο και το χέρι της Παναγίας να τον λαμβάνει. Σε χαρτόνι κόλλησαν τα χέρια και το λουλούδι και έγραψαν “Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ”.
Επίσης χρωμάτισαν την εικόνα της Παναγίας και του Αρχάγγελου, την κόλλησαν σε χαρτόνι σαν καδράκι το οποίο στο πίσω μέρος του έγραφε:
“Στα πολύ παλιά τα χρόνια ο Χριστός πριν γεννηθεί Παναγιά στην εκκλησία πήγε να προσευχηθεί.
Ξάφνου φάνηκε μπροστά της ένας άγγελος λαμπρός που βαστούσε ολάσπρο κρίνο και σκορπούσε γύρω φως.”
Τα νήπια είχαν την ευκαιρία να ακούσουν για το ταξίδι του σπόρου:
1️⃣ Ο σπόρος μπαίνει στο χώμα – Τον φυτεύουμε μέσα στη γη και του δίνουμε νερό. 🚿
2️⃣ Ο σπόρος ξυπνάει – Με το νερό και τη ζέστη, αρχίζει να μεγαλώνει!
3️⃣ Βγαίνει μια μικρή ρίζα – Πηγαίνει προς τα κάτω για να πιει νερό από το χώμα.
4️⃣ Φυτρώνει ένα βλαστάρι – Βγαίνει πάνω από το χώμα και ψάχνει τον ήλιο! ☀️
5️⃣ Μεγαλώνει και βγάζει φύλλα – Τώρα το φυτό είναι πιο δυνατό!
6️⃣ Ανθίζει – Βγάζει όμορφα λουλούδια! 🌸
7️⃣ Φτιάχνει καρπούς – Μέσα τους υπάρχουν νέοι σπόροι για να ξεκινήσει ξανά το ταξίδι!
Τα παιδιά σε κεσεδάκι με βαμβάκι έβαλαν φακές και τις πότισαν. Τους δόθηκαν εξηγήσεις για τη διαδρομή του σπόρου και τι να περιμένουν τις επόμενες ημέρες.
✅ 1η-2η μέρα: Ο σπόρος είναι στο βαμβάκι ή στο χώμα και πίνει νερό. Δεν φαίνεται κάτι ακόμα!
✅ 3η-4η μέρα: Ο σπόρος αρχίζει να σκάει και μια μικρή άσπρη ρίζα εμφανίζεται!
✅ 5η-7η μέρα: Ένα μικρό πράσινο βλασταράκι βγαίνει προς τα πάνω! 🌱
✅ Μετά από 10-15 μέρες: Το φυτό μεγαλώνει, βγάζει φύλλα και γίνεται πιο ψηλό! 🌿
Τα νήπια με χρώματα χρησιμοποιώντας κουτάλι και πιρούνι ζωγράφισαν πολύχρωμα λουλούδια της άνοιξης.
Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ) Καστρίου υλοποίησε στο σχολείο μας το πρόγραμμα “Παιχνίδια Γειτονιάς”, το οποίο περιλαμβάνει παραδοσιακά παιχνίδια όπως:
Οι μαθητές/τριες του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού Σχολείου Κανδήλας προκειμένου να συμμετέχουν στο πρόγραμμα, επισκέφτηκαν την πλατεία του χωριού και όλοι μαζί έπαιξαν παιχνίδια που κάποτε έπαιζαν οι γονείς και οι παππούδες τους.
Συλλογικά και αυτοσχέδια παιχνίδια
Τα παιδιά συναντιόνταν στις γειτονιές και έπαιζαν παιχνίδια που απαιτούσαν φαντασία, συνεργασία και κίνηση. Δεν υπήρχαν ακριβά παιχνίδια· αντίθετα, χρησιμοποιούσαν απλά αντικείμενα της καθημερινότητας, όπως ένα σκοινί, μια μπάλα ή ακόμα και μια πέτρα.
Παιχνίδια που απαιτούσαν κίνηση
Παιχνίδια όπως το “Κρυφτό”, το “Κουτσό”, το “Τυφλόμυγα” και το “Λαβύρινθος” έκαναν τα παιδιά να τρέχουν, να πηδούν και να εξασκούνται, ενισχύοντας τη σωματική τους ανάπτυξη.
Ομαδικά παιχνίδια
Το “Περνά-περνά η μέλισσα”, οι “Δεκαπέντε” ή το “Σχοινάκι” απαιτούσαν συνεργασία και συντονισμό, βοηθώντας τα παιδιά να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες.
Αυτοσχέδια αθλήματα
Χωρίς οργανωμένα γήπεδα, τα παιδιά έφτιαχναν δικά τους γήπεδα για να παίξουν ποδόσφαιρο ή “μήλα”. Μια μπάλα από κουρέλια ή ακόμα και ένα κουτάκι αναψυκτικού μπορούσε να γίνει το κέντρο του παιχνιδιού.
Σε αντίθεση με το σήμερα, όπου η τεχνολογία έχει κατακλύσει την καθημερινότητα, τα παλιά παιχνίδια βασίζονταν στην κίνηση, τη φαντασία και την άμεση κοινωνική αλληλεπίδραση.
Σήμερα, η ομάδα του ΚΠΕ Καστρίου έδωσε στα παιδιά την ευκαιρία να μάθουν την αξία της συνεργασίας, να αναπτύξουν δεξιότητες και να διασκεδάσουν χωρίς περιορισμούς.
Τα νήπια παρακολούθησαν βίντεο με τους αγωνιστές της Επανάστασης του 1821 και άκουσαν με ποιον τρόπο ο καθένας συνέβαλε στον αγώνα για την ελευθερία της πατρίδας μας. Έμαθαν πως παλιά, η Ελλάδα δεν ήταν ελεύθερη. Οι Έλληνες ήθελαν να ζουν ελεύθεροι και αποφάσισαν να αγωνιστούν!
📅 25η Μαρτίου 1821 – Ήταν η μέρα που ξεκίνησε η Επανάσταση! Ο Θεόδωρος Κολοκοτρώνης, η Μπουμπουλίνα, ο Αθανάσιος Διάκος και άλλοι γενναίοι ήρωες πολέμησαν για την πατρίδα.
⚔️ «Ελευθερία ή Θάνατος!» – Αυτό ήταν το σύνθημά τους! Πολέμησαν με θάρρος και αγάπη για την Ελλάδα.
Η Ελλάδα Ελεύθερη! – Μετά από πολλά χρόνια, οι Έλληνες νίκησαν και απέκτησαν τη δική τους πατρίδα!
Γι’ αυτό, κάθε χρόνο στις 25 Μαρτίου γιορτάζουμε τους ήρωες που μας χάρισαν την ελευθερία!
Η ελληνική σημαία είναι σύμβολο ελευθερίας και εθνικής υπερηφάνειας. Η ιστορία της συνδέεται με την Επανάσταση του 1821 και τον αγώνα των Ελλήνων για ανεξαρτησία.
Κατά την Επανάσταση του 1821, διάφορες σημαίες χρησιμοποιήθηκαν από τους αγωνιστές, ανάλογα με την περιοχή και τον ηγέτη. Ωστόσο, το 1822, η Προσωρινή Διοίκηση της Ελλάδας καθόρισε ως επίσημη σημαία τη γνωστή μας γαλανόλευκη.
Η ελληνική σημαία καθιερώθηκε ως επίσημη σημαία του ελληνικού κράτους το 1978. Σήμερα, κυματίζει υπερήφανα σε δημόσια κτίρια, σχολεία και εορτασμούς, θυμίζοντας τις θυσίες των προγόνων μας.
Ο τσολιάς και η Αμαλία είναι παραδοσιακές φορεσιές της Ελλάδας!
Ο Τσολιάς
Είναι η στολή των αγωνιστών του 1821! Οι τσολιάδες φορούν:
Σήμερα, οι τσολιάδες της Προεδρικής Φρουράς φυλάνε το Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη στην Αθήνα!
Η Αμαλία
Είναι η παραδοσιακή γυναικεία φορεσιά που πήρε το όνομά της από τη βασίλισσα Αμαλία. Έχει:
Στις παρελάσεις, τα παιδιά ντύνονται τσολιάδες και Αμαλίες για να τιμήσουν τους ήρωες του 1821!
Τα νήπια κατασκεύασαν ένα καδράκι με Τσολιά και Αμαλία προς τιμήν τους και κόλλησαν το σύνθημα “Ζήτω η 25η Μαρτίου του 1821!
