«Να μην ξεχάσω να SOSω τα υπό εξαφάνιση ζώα»: Ομάδα δράσης μαθητών για την προστασία των ζώων Εργαστήριο Δεξιοτήτων – Θεματική Ενότητα: «Φροντίζω το Περιβάλλον» Τομέας: “Κλιματική αλλαγή – Φυσικές Καταστροφές – Πολιτική προστασία» Πρόγραμμα Φορέων

Αφού προηγήθηκε η Πρόκληση ενδιαφέροντος σε προηγούμενες ημέρες για την καφέ αρκούδα, το κόκκινο ελάφι, την χελώνα καρέτα-καρέτα και τη φώκια μονάχους-μονάχους, ζώα της ελληνικής πανίδας που απειλούνται με εξαφάνιση, και ακολουθώντας τα βήματα:

Διερεύνηση – Επεξεργασία θέματος

Τα νήπια συμμετείχαν σε ποικίλες δραστηριότητες που στόχο είχαν την εμβάθυνση και ανακάλυψη πληροφοριών για τα τέσσερα απειλούμενα είδη. Παρακολούθησαν εκπαιδευτικά βίντεο και ξεφύλλισαν παιδικά βιβλία και φωτογραφικό υλικό για την καφέ αρκούδα, το κόκκινο ελάφι, τη θαλάσσια χελώνα καρέτα-καρέτα και τη μεσογειακή φώκια μονάχους-μονάχους.
Κατέγραψαν τις ερωτήσεις και τις απορίες τους, ενώ συζήτησαν για τις απειλές που αντιμετωπίζουν τα ζώα αυτά στο φυσικό τους περιβάλλον. Επιπλέον, δραματοποίησαν ιστορίες σχετικές με την προστασία της άγριας ζωής, ενσώματες αφηγήσεις και θεατρικό παιχνίδι με ρόλους των ίδιων των ζώων και των ανθρώπων που δρουν για τη διάσωσή τους.

Υλοποίηση / Παραγωγή

Στο πλαίσιο της δημιουργικής έκφρασης και συνεργασίας, τα νήπια ζωγράφισαν τα ζώα χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά και τεχνικές (κολλάζ, ακουαρέλα, μαρκαδόρους). Δημιούργησαν αφίσες και συνθήματα για την προστασία των τεσσάρων ειδών και γνώρισαν τους οργανισμούς που δραστηριοποιούνται για την προστασία τους (π.χ. ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ, ΑΡΧΕΛΩΝ, MOm, WWF).
Επίσης, συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν μια ομαδική κατασκευή–παρουσίαση των ζώων στο φυσικό τους περιβάλλον, την οποία παρουσίασαν σε άλλα τμήματα ή στους γονείς.

Εμπέδωση – Ανατροφοδότηση

Τα νήπια, στο στάδιο της Εμπέδωσης, δούλεψαν σε φύλλα εργασίας με στόχο την ενίσχυση των γνώσεών τους για τα ζώα υπό εξαφάνιση και τα μέτρα προστασίας που απαιτούνται.
Ακολούθησε συζήτηση στην ολομέλεια, κατά την οποία πραγματοποιήθηκε τόσο ατομική όσο και ομαδική ανατροφοδότηση των γνώσεων και δράσεων που προηγήθηκαν. Μέσα από τη διαδικασία του αναστοχασμού, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να επαναδιατυπώσουν αυτά που έμαθαν και να εκφράσουν τα συναισθήματά τους για την ανάγκη προστασίας της άγριας ζωής.

Αποτίμηση – Κλείσιμο

Στο τελικό στάδιο του σχεδίου εργασίας, πραγματοποιήθηκε έκθεση του τελικού έργου, στην οποία παρουσιάστηκαν οι κατασκευές και οι ζωγραφιές των παιδιών σχετικά με τα απειλούμενα ζώα (καφέ αρκούδα, κόκκινο ελάφι, χελώνα καρέτα-καρέτα, φώκια μονάχους-μονάχους). Η έκθεση λειτούργησε ως αφορμή για συζήτηση με τους μαθητές/τριες του Δημοτικού, αναδεικνύοντας τη σημασία της προστασίας της άγριας ζωής.

Η δράση ολοκληρώθηκε με σύνδεση στο επόμενο θέμα, που αφορά στην προστασία των αδέσποτων ζώων, στα πλαίσια ενίσχυσης της ενσυναίσθησης, της φιλοζωίας και της ενεργούς πολιτειότητας. Μέσα από τις νέες δραστηριότητες, τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να συνεχίσουν την ευαισθητοποίηση σε θέματα που άπτονται της υπεύθυνης στάσης απέναντι στο περιβάλλον και τα ζώα.

bd438842 bd3b 4ef0 bb5a 57ea3d55d932

Μαθαίνω τα μέρη του σώματος της αρκούδας

6fc67cf1 4ae3 4e16 b2a8 4a555200bbca

Μαθαίνω τα μέρη του σώματος του ελαφιού

2340484b f6c3 4a46 a681 dc6bce3d16cf

Μαθαίνω τα μέρη του σώματος της φώκιας

3159be35 d34c 4a08 935d 9b1716cc8035

Μετράω φώκιες, φάλαινες και καρέτα καρέτα

eaab64b2 f059 4259 adfd e900513c6e03

Μετρώντας δημιουργώ το μονοπάτι της χελώνας καρέτα καρέτα βοηθώντας την να φτάσει στη θάλασσα ασφαλής

7a28d1e4 a45f 4598 bd4c 0944799acf47

Δημιουργώ συνθήματα υπέρ της προστασίας των ζώων

60d93f1a fd7f 4b3d 834f 0c8074c35f0e

Μαθαίνω τους οργανισμούς προστασίας των ζώων υπό εξαφάνιση

be8bb9e8 72c2 44d7 8394 8e91aedaa3f9

Φτιάχνω το παζλ για να συναντήσω τον χελώνο Αλέξανδρο

9443bfda 207e 4b24 a8f9 823fbf3b4a3c 7200f10f ff16 46e2 858b ff79e266b632 6cb867a1 87a3 41d1 b029 f8607b289d81 0a7d46d4 a74a 4605 a98e 422bae3c00c4 a0b80e51 9994 4abf ab21 d0426157d031 a11ce770 00ba 48d6 bf71 9a069df733f9de6d3bc2 b7d1 4add 9dfe 82eb7ee74367 faf1af2c 8d08 494e 8c5a 826525e44e07 ddd6d189 c19f 4a56 b0be c956c6448585 2987bea5 4616 4ff6 8ce1 4acb20e7db02 587ce00e 67c1 4bbc a21f 4dd7b4af78fc 78914c47 f157 4540 a41b 3bf414c6708a d693feed e67f 4bec ac9e a3d58b450e3b 7a3ea491 dcc3 4735 9907 52f1bd9fb294155cd06c 034f 4ab7 91ff 57b56ffbc7b2 27bd11ea 3585 44e2 ba54 e7a45f5e6533f15e0662 e846 44ac 9301 52cd201b9de2 af4e8375 9d09 48a7 9105 72d422223d30 5174bd8e c018 483e 8b62 da2b5ac89e3b 2341b157 6c56 4356 8298 837c7e95aa33 85ca354a 7ee9 4b3f 8e11 704bf77e3572 d68d1a0b 7728 4c63 8c19 9d4fb9ca5e20 16bf5fd8 f2e2 46a9 9fe8 52cafe3897be 0114c575 738f 4363 9b5a 2994a785d326 4946b864 15a7 433c 957d ce422a16db20 c03de8d3 325c 4de2 8551 0e1ce74cc537a29397dd b961 43a4 aa67 3d5f73b0ba1ca8a0589d afc5 487d afd3 73c4f556147c7ac67e18 4923 4766 b56c 1642f12b31b5