Η διδασκαλία βασικών εννοιών φυσικής, όπως η ισορροπία και η σταθερότητα, στο νηπιαγωγείο μπορεί να γίνει μέσω διασκεδαστικών και βιωματικών δραστηριοτήτων. Η χρήση διαφόρων υλικών όπως γλωσσοπίεστρα, μανταλάκια, ρολά υγείας και τουβλάκια βοηθά τα παιδιά να κατανοήσουν αυτές τις έννοιες μέσα από το παιχνίδι και την εξερεύνηση.
Έννοιες που εισάγονται
- Ισορροπία
- Μια κατασκευή είναι ισορροπημένη όταν το βάρος κατανέμεται ομοιόμορφα και μπορεί να παραμείνει σταθερή.
- Οι επιφάνειες που χρησιμοποιούνται ως βάση επηρεάζουν την ισορροπία (πλατιά vs. στενά).
- Σταθερότητα
- Μια κατασκευή είναι σταθερή όταν δεν πέφτει εύκολα, ακόμα και αν της ασκηθεί μικρή δύναμη.
- Η σταθερότητα αυξάνεται με μια ευρύτερη βάση ή χαμηλότερο κέντρο βάρους.
Δόθηκαν στα νήπια διάφορα υλικά και κλήθηκαν να χτίσουν μια γέφυρα. Πειραματίστηκαν με ρολά υγείας τα οποία τοποθέτησαν ως βάση, θεμέλια και πυλώνες, ενώ χρησιμοποίησαν γλωσσοπίεστρα για να κτίσουν το κατάστρωμα.
Καθώς έκτιζαν τη γέφυρα σε συνεργασία μεταξύ τους, η εκπαιδευτικός τα προέτρεπε να παρατηρήσουν με τι τρόπο θα μπορούσαν να διατηρήσουν την ισορροπία, ώστε η γέφυρα να παραμένει σταθερή σε κάθε υλικό που προσέθεταν.
“Το υλικό αυτό είναι ελαφρύ ή βαρύ; Πως θα μπορούσε και που θα μπορούσε να τοποθετηθεί, στην αρχή στη μέση ή στο τέλος της γέφυρας; Αν αφήσουμε κενά κάποια σημεία, θα μπορούσε να περάσει με ασφάλεια ένα αυτοκίνητο;”
Τα παιδιά αφού έκτισαν με επιτυχία τη γέφυρα, έκτισαν δρόμους, σπίτια, φάρμα, στάβλους, έφτιαξαν πάρκο. Επεκτάθηκαν στον πειραματισμό τους κατασκευάζοντας και αεροπλάνο. Δοκίμασαν να ισορροπήσουν γλωσσοπίεστρα σε συνδυασμό με μανταλάκια, χρησιμοποιώντας ελαφριά υλικά αλλά και βαριά για να κτίσουν ένα κτίριο, παρατηρώντας τη δυναμική μεταξύ τους σε σχέση με το ύψος που ήθελαν να δώσουν σε αυτό.
Χρησιμοποιώντας ένα τουβλάκι (παραλληλεπίπεδο) και έναν κώνο, παίξαμε μπάσκετ.