“Χειροτεχνίες του Πάσχα: Μικρά Θαυματουργά χεράκια” (Μέρος Α’)
Τα νήπια κατασκεύασαν μια κάρτα στην οποία έγραψαν “Καλό Πάσχα”…
Δημιούργησαν με νερομπογιές ένα ανοιξιάτικο τοπίο στο Πασχαλινό Αυγό!
Ζωγράφισαν το κουνελάκι του Πάσχα και στόλισαν το κεφαλάκι του με λουλούδια!
Με σφουγγαράκι έβαψαν την πασχαλινή τσάντα με πολλά χρώματα γύρω από το αποτύπωμα ενός λαγού.
Έβαψαν με τη βοήθεια ενός στένσιλ πασχαλινά αυγά.
“Το Πολύχρωμο Λαγουδάκι του Πάσχα!”
Το λαγουδάκι του Πάσχα είναι ένα σύμβολο που συνδέεται κυρίως με τις πασχαλινές παραδόσεις του εξωτερικού, ιδιαίτερα στις γερμανόφωνες χώρες, στις Ηνωμένες Πολιτείες και στη Βρετανία. Σύμφωνα με τη δυτική παράδοση, το λαγουδάκι φέρνει πολύχρωμα αυγά στα παιδιά, συμβολίζοντας τη γονιμότητα και την αναγέννηση της φύσης.
Στην Ελλάδα, αν και το λαγουδάκι του Πάσχα δεν αποτελεί μέρος της παραδοσιακής λαογραφίας, τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να εμφανίζεται σε παιδικές δραστηριότητες και εμπορικές εκδηλώσεις.
Με αφορμή το κουνελάκι που ήθελε να βοηθήσει στις προετοιμασίες για το Πάσχα, τα παιδιά σχεδίασαν το Πασχαλοκουνελάκι και του έδωσαν μια νότα ουράνιου τόξου!
“Ο Ιππότης και το Μαγικό Ραβδί!” – Ένα Παραμύθι των Μαθητών/τριών του Νηπιαγωγείου Κανδήλας
“Ο ιππότης και το μαγικό ραβδί!”: Δημιουργώντας ένα παραμύθι…από την ιδέα στην υλοποίηση! (Μέρος Β’)
Όταν τα παιδιά συμφώνησαν πως να γραφεί το παραμύθι τους, έχοντας επιλέξει τον τίτλο του, τον ήρωα του, το που, το πότε της ιστορίας, εάν προκύπτει κάποιο πρόβλημα και με ποιον τρόπο επέρχεται η λύση, καθώς και το τέλος του και αφού η εκπαιδευτικός έχει καταγράψει τις προτάσεις τους, αναζητούν με τη βοήθειά της στο διαδίκτυο πρόγραμμα τεχνητής νοημοσύνης. Με φωνητικές εντολές παράγουν σχέδια ζωγραφικής που αναπαριστούν τους ήρωες του παραμυθιού και ξεδιπλώνουν την ιστορία τους σε ασπρόμαυρες εικόνες. Τις τυπώνουν και τις χρωματίζουν με νερομπογιές. Μαζί με την νηπιαγωγό συνθέτουν το κείμενο που γράφτηκε στον υπολογιστή και στη συνέχεια το φωτοτυπούν. Αναζητούν εξώφυλλο και έπειτα συνθέτουν τις σελίδες μαζί με οπισθόφυλλο, ολοκληρώνοντας τη δημιουργία του βιβλίου τους σε έντυπη μορφή.
Η χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) στο νηπιαγωγείο εντάσσεται στις Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ) και συμβάλλει στη σύγχρονη εκπαιδευτική διαδικασία.
Η ΤΝ μπορεί να ενισχύσει τη μάθηση μέσω διαδραστικών εφαρμογών, εξατομικευμένης εκπαίδευσης και παιχνιδιών που προσαρμόζονται στις ανάγκες κάθε παιδιού. Επιπλέον, αναπτύσσει την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα και τη συνεργασία, ενώ παράλληλα εισάγει τα παιδιά στον κόσμο της τεχνολογίας με παιγνιώδη τρόπο. Συνεπώς, οδηγεί στην
Ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων, όπως η λογική σκέψη και η επίλυση προβλημάτων.
Ενίσχυση της δημιουργικότητας με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων.
Καλλιέργεια εξοικείωσης με την τεχνολογία σε ασφαλές περιβάλλον.
Η ένταξη της ΤΝ στο νηπιαγωγείο, όταν χρησιμοποιείται σωστά, μπορεί να είναι ένα χρήσιμο εργαλείο που εμπλουτίζει τη μάθηση και προετοιμάζει τα παιδιά για τον ψηφιακό κόσμο.
Ακολουθεί άρθρο με το παραμύθι σε μορφή pdf.
“Το Προβατάκι της Λαμπρής”
Τα προβατάκια συνδέονται με πολλούς τρόπους, τόσο στη θρησκευτική παράδοση όσο και στα έθιμα της εποχής.
1️⃣ Θρησκευτικός Συμβολισμός
Στη χριστιανική παράδοση, το αρνί συμβολίζει τον Ιησού Χριστό, ο οποίος θυσιάστηκε για τη σωτηρία των ανθρώπων. Γι’ αυτό και ονομάζεται συχνά «Αμνός του Θεού». Η εικόνα του καλού ποιμένα που φροντίζει τα πρόβατά του είναι επίσης ένα σημαντικό σύμβολο στη Βίβλο.
2️⃣ Παραδοσιακά Έθιμα
Σε πολλές χώρες, το αρνί ή το κατσικάκι είναι το βασικό έδεσμα του εορταστικού τραπεζιού το Πάσχα. Στην Ελλάδα, το σούβλισμα του αρνιού είναι ένα από τα πιο γνωστά πασχαλινά έθιμα, που σηματοδοτεί τη χαρά της Ανάστασης.
Τα προβατάκια είναι συχνά μέρος πασχαλινών παραμυθιών, τραγουδιών και χειροτεχνιών, καθώς συμβολίζουν την αθωότητα, την αναγέννηση και την άνοιξη.
📌 Έτσι, το προβατάκι είναι ένα πανέμορφο και ζεστό σύμβολο του Πάσχα, που μας θυμίζει τόσο τη θρησκευτική του σημασία όσο και τη χαρά της γιορτής!
Αφού τα παιδιά κατανόησαν τις προαναφερθείσες πληροφορίες δημιούργησαν το δικό τους προβατάκι με τέμπερες, σφουγγαράκι, χαρτόνι, αυτοκόλλητα λουλουδάκια κ.α.
Μέσω της διαδικασίας αυτής τα νήπια επιτυγχάνουν:
✅ Ανάπτυξη δεξιοτήτων μικτής τεχνικής με διαφορετικά υλικά (χαρτόνι, χρώματα, σφουγγάρι).
✅ Ενίσχυση της δημιουργικότητας και της φαντασίας μέσω της εικαστικής έκφρασης.
✅ Ανάπτυξη λεπτής κινητικότητας μέσα από το σφουγγάρι και το κόψιμο του χαρτονιού.
✅ Ενίσχυση του οπτικοκινητικού συντονισμού (συντονισμός ματιού-χεριού).
✅ Αναγνώριση του προβάτου ως σύμβολο της άνοιξης και του Πάσχα.
✅ Καλλιέργεια της υπομονής και της συγκέντρωσης μέσα από τη δημιουργική διαδικασία.
✅ Ανάπτυξη συνεργασίας και κοινωνικής αλληλεπίδρασης όταν τα παιδιά δημιουργούν μαζί.
✅ Ενίσχυση της αυτοπεποίθησης και της χαράς της δημιουργίας.
Μέσα από αυτή τη δραστηριότητα, τα παιδιά μαθαίνουν, διασκεδάζουν και αναπτύσσουν τις δεξιότητές τους, φτιάχνοντας ένα όμορφο πασχαλινό προβατάκι! 🐑🎨
«Η Ομπρέλα των Αριθμών»
Τα παιδιά συμμετέχουν σε ένα διασκεδαστικό παιχνίδι μαθηματικών με μια πολύχρωμη ομπρέλα, από την οποία κρέμονται καρτέλες με αριθμούς από το 1 έως το 10.
🔹 Πώς παίζεται:
-
Ένα παιδί κρατάει την ομπρέλα και την περιστρέφει αργά.
-
Οι αριθμοί που κρέμονται από την ομπρέλα μοιάζουν να «γυρίζουν» σαν καρουζέλ σε ένα λούνα παρκ!
-
Τα υπόλοιπα παιδιά στέκονται γύρω της και μετρούν δυνατά από το 1 έως το 10.
-
Η νηπιαγωγός φωνάζει το όνομα ενός παιδιού, το οποίο τρέχει και πιάνει μια καρτέλα.
-
Το παιδί πρέπει να αναγνωρίσει τον αριθμό, να τον πει μεγαλόφωνα και να μετρήσει τα δαχτυλάκια που εμφανίζονται στην καρτέλα. Στη συνέχεια φέρνει τόσα αντικείμενα όσα λέει ο αριθμός π.χ. μαρκαδόρους.
-
Αν το κάνει σωστά, παίρνει τη θέση του παιδιού που κρατούσε την ομπρέλα και το παιχνίδι συνεχίζεται.
Στόχοι που επιτυγχάνονται:
✔ Μαθηματικοί Στόχοι
-
Αναγνώριση και ονομασία αριθμών από το 1 έως το 10.
-
Σύνδεση αριθμητικού συμβόλου με την ποσότητα.
-
Εξάσκηση στην προφορική μέτρηση.
✔ Γνωστικοί Στόχοι
-
Ανάπτυξη της λογικομαθηματικής σκέψης.
-
Εξοικείωση με την έννοια της αλληλουχίας των αριθμών.
✔ Κινητικοί και Συναισθηματικοί Στόχοι
-
Ανάπτυξη συντονισμού κινήσεων (πιάσιμο της καρτέλας, περιστροφή της ομπρέλας).
-
Καλλιέργεια της αυτοπεποίθησης μέσα από τη σωστή απάντηση.
-
Συνεργασία και συμμετοχή σε ομαδικό παιχνίδι.
Η δραστηριότητα αυτή προσφέρει στα παιδιά μια χαρούμενη και βιωματική μάθηση, ενισχύοντας τη σχέση τους με τους αριθμούς μέσα από το παιχνίδι! 🎈🎠 😊
Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου: Δημιουργώντας το δικό μας παραμύθι (Μέρος Α’)
Η Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 2 Απριλίου, την ημέρα γέννησης του μεγάλου Δανού παραμυθά Χανς Κρίστιαν Άντερσεν. Η ημέρα αυτή είναι αφιερωμένη στη σημασία του παιδικού βιβλίου και στον ρόλο του στην καλλιέργεια της φαντασίας, της δημιουργικότητας και της φιλαναγνωσίας στα παιδιά.
Η φιλαναγνωσία είναι ένα μαγικό ταξίδι στον κόσμο των βιβλίων! Στο νηπιαγωγείο, τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την αφήγηση ιστοριών, μαθαίνουν να αγαπούν τα βιβλία και να ανακαλύπτουν τις αξίες που κρύβονται μέσα τους. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, καλλιεργείται η φαντασία τους, εμπλουτίζεται το λεξιλόγιό τους και ενισχύεται η κριτική τους σκέψη.
Τι χρειάζεται κάποιος για να διαβάσει ένα βιβλίο;
Για να απολαύσουμε ένα βιβλίο, δεν αρκεί μόνο να έχουμε ένα βιβλίο στα χέρια μας! Χρειάζεται:
- Μυαλό για να κατανοούμε την ιστορία.
- Μάτια για να βλέπουμε τις εικόνες και τα γράμματα.
- Αυτιά για να ακούμε μια αφήγηση.
- Στόμα για να διαβάζουμε δυνατά.
- Καρδιά για να νιώσουμε τα συναισθήματα της ιστορίας.
- Χέρια για να γυρνάμε τις σελίδες.
Οι κανόνες της αφήγησης – Πώς διαβάζουμε και κατανοούμε μια ιστορία
Για να κατανοήσουμε καλύτερα ένα παραμύθι, σκεφτόμαστε και απαντάμε σε ερωτήσεις όπως:
- Ποιος είναι ο ήρωας του παραμυθιού;
- Πού συμβαίνει η ιστορία; (Σε πόλη, στην εξοχή, σ’ ένα σπίτι, σε μία άλλη χώρα, σ’ ένα φανταστικό μέρος;)
- Πότε συμβαίνει η ιστορία; (Τώρα, παλιά)
- Ποιο είναι το πρόβλημα του ήρωα;
- Πώς προσπάθησε να το λύσει;
- Τι έγινε στο τέλος;
Δημιουργία Παραμυθιού από τα Νήπια
Ακολουθώντας τις παραπάνω οδηγίες, τα παιδιά, μέσα από συνεργασία, πρότειναν τον ήρωα, την τοποθεσία της ιστορίας, τις δυσκολίες που αντιμετώπισε και τη λύση του προβλήματος. Στη συνέχεια, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία και φωνητικές εντολές μέσω AI, αναζήτησαν εικόνες που ταίριαζαν στην ιστορία τους. Έτσι, έκαναν το πρώτο βήμα για τη δημιουργία του δικού τους βιβλίου!
Χρήση ΤΠΕ στο Νηπιαγωγείο και τα Οφέλη της
Η χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) στο νηπιαγωγείο βοηθά τα παιδιά να εξοικειωθούν με την τεχνολογία, να αναπτύξουν δεξιότητες αναζήτησης και να ενισχύσουν τη δημιουργικότητά τους. Δράσεις όπως η δημιουργία παραμυθιών με τη βοήθεια της τεχνολογίας προάγουν τη συνεργασία, τη φαντασία και την έκφραση των παιδιών.
Στόχοι της Δραστηριότητας
- Ανάπτυξη της φιλαναγνωσίας και της δημιουργικότητας.
- Ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των παιδιών.
- Κατανόηση της δομής μιας ιστορίας.
- Χρήση της τεχνολογίας ως εργαλείο έκφρασης και μάθησης.
Μέσα από αυτό το ταξίδι, τα παιδιά όχι μόνο μαθαίνουν την αγάπη για τα βιβλία, αλλά έγιναν και μικροί συγγραφείς, βάζοντας τις πρώτες βάσεις για τη δημιουργική σκέψη και τη φαντασία τους!
Παρακάτω θα βρείτε το προσχέδιο του παραμυθιού που τα παιδιά δημιούργησαν:
Ο ιππότης και το μαγικό ραβδί!
Μια φορά κι έναν καιρό, σε ένα μεγάλο νησί ανάμεσα σε ένα σύμπλεγμα νησιών, υπήρχε ένα πανέμορφο κάστρο. Το κάστρο αυτό το φύλαγε ο γενναίος ιππότης Ιωάννης. Ήταν δυνατός, έξυπνος και πάντα έτοιμος να προστατέψει το κάστρο και τα μυστικά του.
Ένα βράδυ, ο πειρατής Κωνσταντίνος, με το καράβι του και το πλήρωμά του, πλησίασε το νησί. Είχε μάθει πως μέσα στο κάστρο κρυβόταν κάτι πολύτιμο και είχε βάλει σκοπό να το αποκτήσει. Προσπάθησε να μπει από την μπροστινή πύλη, αλλά οι στρατιώτες του Ιωάννη την φύλαγαν καλά. Δοκίμασε να περάσει από την πίσω πόρτα, αλλά ήταν κλειδωμένη και προστατευμένη.
Ο πονηρός πειρατής όμως δεν το έβαλε κάτω. Σκέφτηκε ένα τέχνασμα: έσκαψε μια μεγάλη τρύπα κοντά στα τείχη και έτσι κατάφερε να τρυπώσει μέσα στο κάστρο! Μόλις μπήκε, άνοιξε την πύλη στους υπόλοιπους πειρατές και τότε ξεκίνησε η μεγάλη μάχη! Ο Ιωάννης και οι στρατιώτες του πολέμησαν γενναία για να προστατέψουν το κάστρο τους.
Εν τω μεταξύ, ο πειρατής Κωνσταντίνος έτρεξε σε μια μυστική αίθουσα. Εκεί, πίσω από μια βαριά σιδερένια πόρτα, βρισκόταν το μυστικό που ήθελε: ένα κλουβί με ένα μαγικό ραβδί! Χωρίς να χάσει χρόνο, σήκωσε το γάντζο του και έσπασε την κλειδαριά. Όμως, πριν προλάβει να το αρπάξει, εμφανίστηκε μπροστά του μια όμορφη νεράιδα με λαμπερά φτερά.
«Αν θέλεις το ραβδί,» του είπε, «πρέπει πρώτα να λύσεις τα αινίγματά μου!»
Πρώτο αίνιγμα: «Τι είναι αυτό που δεν μπορείς να δεις μα σε ακολουθεί πάντα και όταν το ψάξεις χάνεται;»
Ο πειρατής σάστισε. «Άσε νεραΐδα τα κόλπα σου» της είπε. Εκείνη όμως συνέχισε. Δεύτερο αίνιγμα: «Έχει κλειδί μα δεν ανοίγει πόρτα, έχει δόντια μα δεν δαγκώνει. Τι είναι;» Ο πειρατής στάθηκε για λίγο ξύνοντας το κεφάλι του, όμως ξαφνικά πετάχτηκε και φώναξε: «Το βρήκα! Η χτένα!»
Έτσι, η νεράιδα του έδωσε το μαγικό ραβδί.
Όμως η νεράιδα δεν ήθελε να αφήσει το ραβδί στα χέρια ενός άπληστου πειρατή. «Γιατί το θέλεις;» τον ρώτησε.
«Για να αποκτήσω όλους τους θησαυρούς του κόσμου!» της αποκρίθηκε ο πειρατής.
Τότε η νεράιδα κατάλαβε πως ο πειρατής δεν είχε καλές προθέσεις. Έψαξε έναν τρόπο να τον σταματήσει και είπε ένα μαγικό ξόρκι: «Μπουρμπουλήθρα σαλαμάκι, το ραβδί μου πίσω καβουράκι!» Και αμέσως, ο πειρατής Κωνσταντίνος μεταμορφώθηκε σε ένα μικρό κόκκινο καβούρι που άρχισε να τρέχει τρομαγμένο!
Όταν οι υπόλοιποι πειρατές είδαν τι συνέβη, πανικοβλήθηκαν και έφυγαν γρήγορα με το καράβι τους. Το μαγικό ραβδί είχε σωθεί!
Ο Ιωάννης και οι στρατιώτες του νίκησαν τους εισβολείς και συνέχισαν να φυλάνε το κάστρο, προστατεύοντας το πολύτιμο μυστικό του: το μαγικό ραβδί που έκρυβε μύρια μυστικά και θαύματα.
Και έτσι έζησαν αυτοί καλά, και εμείς καλύτερα!
Πρωταπριλιά!!!
Η 1η Απριλίου είναι μια ξεχωριστή μέρα όπου λέμε μικρά αστεία ψέματα για πλάκα! Είναι μια παράδοση που κάνουν πολλοί άνθρωποι σε όλο τον κόσμο.
🔹 Τι κάνουμε την Πρωταπριλιά;
Λέμε ένα αστείο ψέμα στους φίλους μας, και όταν το πιστέψουν, φωνάζουμε: «Πρωταπριλιά!» 🤭
🔹 Παράδειγμα:
– «Κοίτα! Ένα πουλάκι στο κεφάλι σου!» 🐦
– «Πού;»
– «Πρωταπριλιά!» 😆
🔹 Σημαντικό:
Τα αστεία μας πρέπει να είναι χαρούμενα και ευγενικά, για να γελάμε όλοι μαζί και να περνάμε όμορφα! 😊
Είδαμε σχετικό βίντεο για τον μήνα Απρίλιο, ακούσαμε για τα ήθη και έθιμά του, μιλήσαμε για την Πρωταπριλιά και είπαμε παροιμίες για τον μήνα αυτόν όπως π.χ.
🌦 Για τον καιρό:
-
«Απρίλης με τα λούλουδα και Μάης με τα ρόδα.» 🌸
-
«Αν κάνει ο Μάρτης δυο νερά κι ο Απρίλης άλλο ένα, χαρά σε εκείνον τον ζευγά που ’χει πολλά σπαρμένα.» 🌾
🐑 Για τη φύση και τα ζώα:
-
«Τον Απρίλη και τον Μάη κατά τόπους τα κοπάδια.»
-
«Τον Απρίλη να σπέρνεις και να μη βρέχει, μηδέ αλώνι να χαρείς, μηδέ δεμάτια να ’χεις.»
Ο Απρίλης λέγεται και Λαμπριάτης γιατί τις περισσότερες φορές το Πάσχα γιορτάζεται μέσα σε αυτόν τον μήνα! ✨
Το Πάσχα είναι η μεγαλύτερη γιορτή της Ορθοδοξίας. Γιορτάζουμε την Ανάσταση του Χριστού και το φως της ελπίδας.
🔹 Μεγάλη Εβδομάδα: Κάθε μέρα έχει μια ξεχωριστή σημασία.
🔹 Μεγάλο Σάββατο: Τα μεσάνυχτα, κρατάμε λαμπάδες και λέμε «Χριστός Ανέστη!»
🔹 Κυριακή του Πάσχα: Ψήνουμε αρνί, τσουγκρίζουμε κόκκινα αυγά 🥚 και γιορτάζουμε με την οικογένεια!
Ακούσαμε το τραγούδι του Απρίλη…
https://youtu.be/rJ_bvEjiyPs?si=1YmdkV1_Y7DN53Bm
Γράψαμε σε φύλλο εργασίας ΑΠΡΙΛΙΟΣ, Απρίλιος!!!
Παρακολουθήσαμε την ιστορία του περιπλανώμενου αυγού και θυμηθήκαμε την καλλιτέχνη Γιαγιόι Κουσάμα, της οποίας το σήμα κατατεθέν στις ζωγραφιές της ήταν οι βούλες.
Στη συνέχεια μετρήσαμε τα αυγά της κοτούλας που ήταν δέκα και θυμηθήκαμε ότι είχαμε μάθει να γράφουμε τους αριθμούς μέχρι το 7. Έτσι, προχωρήσαμε στον αριθμό 8. Σε φύλλο εργασίας τον γράψαμε, τον χρωματίσαμε και κόψαμε 8 φραουλίτσες για να τις βάλουμε στο καλαθάκι.
Τέλος, ζωγραφίσαμε την μικρούλα κοτούλα!












































































































