Το Ταξίδι στα Νησιά των Συναισθημάτων

Στο νηπιαγωγείο πραγματοποιήθηκε στο ολοήμερο πρόγραμμα, μία βιωματική δράση με σκοπό την αναγνώριση, κατανόηση και έκφραση βασικών συναισθημάτων. Τα παιδιά γνώρισαν και εξερεύνησαν τρία βασικά συναισθήματα: λύπη, θυμό και χαρά, μέσα από ένα δημιουργικό σενάριο-παιχνίδι ρόλων.

Η δράση ξεκίνησε με συζήτηση για τα συναισθήματα της λύπης και του θυμού, τα οποία συχνά δυσκολεύουν τα παιδιά να τα κατανοήσουν ή να τα εκφράσουν. Στόχος ήταν, μέσα από την αναγνώριση αυτών των συναισθημάτων, να οδηγηθούμε στο θετικό ζητούμενο συναίσθημα: τη χαρά.

Τα παιδιά “ταξίδεψαν” με μία φανταστική βάρκα σε τρία διαφορετικά “νησιά”:

  • το νησί της λύπης,

  • το νησί του θυμού και

  • το νησί της χαράς.

Πριν από κάθε “προσάραξη” στο νησί, έπρεπε να περάσουν μία δοκιμασία: ένα κουίζ συναισθημάτων με εικόνες, το οποίο απαντούσαν χρησιμοποιώντας τάμπλετ, και αφορούσε το συναίσθημα του εκάστοτε νησιού.

Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και επέλεξαν από ποιο συναίσθημα θα ξεκινήσουν.

Η άφιξη σε κάθε νησί συνοδευόταν από ένα ορχηστρικό μουσικό κομμάτι, το οποίο μέσα από τη μελωδία και τον ρυθμό υποδήλωνε το συναίσθημα που επρόκειτο να εξερευνήσουν. Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά προετοιμάζονταν συναισθηματικά και γνώριζαν σε ποιο νησί ήταν η ώρα να “αποβιβαστούν”.

Στο νησί της Λύπης

Το χρώμα του νησιού ήταν μαύρο. Η γωνιά της λύπης είχε καλυφθεί με μαύρο ύφασμα και εικόνες παιδιών και ενηλίκων που εκφράζουν τη λύπη μέσα από το πρόσωπό τους.
Η ομάδα που επισκέφθηκε το νησί συζήτησε για στιγμές που έχουν νιώσει λύπη, τα αίτια, αλλά και πώς εκδηλώνεται αυτό το συναίσθημα στο σώμα τους.

Στο νησί του Θυμού

Το χρώμα του νησιού ήταν κόκκινο. Το μαθησιακό κέντρο είχε εικόνες θυμωμένων παιδιών και ενηλίκων και έντονο κόκκινο χρώμα.
Έγινε συζήτηση για καταστάσεις που προκαλούν θυμό, πώς τον αναγνωρίζουμε στο σώμα και με ποιον τρόπο μπορούμε να διαχειριστούμε αυτό το συναίσθημα.

Στο νησί της Χαράς

Το χρώμα του ήταν γαλάζιο και ροζ, συμβολίζοντας τη γαλήνη και την ευεξία. Η γωνιά της χαράς ήταν γεμάτη μπαλόνια, εικόνες χαμογελαστών ανθρώπων και μια ευχάριστη, χαρούμενη ατμόσφαιρα.
Τα παιδιά συζήτησαν για καταστάσεις που τους φέρνουν χαρά, πώς τη νιώθουν και πώς τη δείχνουν.

Σε κάθε νησί, το κουίζ συναισθημάτων προηγείτο της συζήτησης για να τους επιτραπεί η “είσοδος”. Τα παιδιά αναγνώριζαν πρόσωπα, καταστάσεις και αντιδράσεις που σχετίζονταν με το συναίσθημα κάθε νησιού.

Η δράση ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη όλων των παιδιών στο νησί της χαράς, κατακτώντας μέσα από αυτή τη διαδρομή την εμπειρία της συναισθηματικής κατανόησης και ισορροπίας.

Στόχοι της Δράσης

Αναγνώριση και ονομασία βασικών συναισθημάτων (λύπη, θυμός, χαρά).
Κατανόηση των αιτιών και των εκφράσεων των συναισθημάτων.
Έκφραση προσωπικών εμπειριών και ενίσχυση της συναισθηματικής επίγνωσης.
Ανάπτυξη ενσυναίσθησης μέσω εικόνων και ομαδικής συζήτησης.
Καλλιέργεια συνεργασίας και συμμετοχής μέσω παιχνιδιού ρόλων και βιωματικής μάθησης.
Αξιοποίηση της τεχνολογίας ως μέσο διαδραστικής εκπαίδευσης (κουίζ σε τάμπλετ).
Σύνδεση συναισθημάτων με οπτικά ερεθίσματα (χρώματα, εικόνες, μαθησιακά κέντρα).

Στο τέλος της δράσης, τα παιδιά συμμετείχαν σε μια συμβολική και δημιουργική δραστηριότητα: ανακάτεψαν υλικά της χαράς μέσα σε μία κατσαρόλα, φτιάχνοντας τον μαγικό χυμό της χαράς. Κάθε παιδί πρόσθετε και ένα “συστατικό”, εκφράζοντας έτσι τι σημαίνει για εκείνο χαρά. Ο μαγικός χυμός περιλάμβανε:

  • χαρά

  • χαμόγελα

  • αγκαλιές

  • φιλιά

  • αγάπη

  • μοιρασιά

  • σεβασμό

  • αλληλοβοήθεια

  • υποστήριξη

  • και φυσικά πολλή χρυσόσκονη σε ποικίλα χρώματα

Η δημιουργία του μαγικού χυμού αποτέλεσε έναν συμβολικό τρόπο σύνδεσης των παιδιών με τις έννοιες που είχαν δουλέψει, μετατρέποντας την έννοια της χαράς σε ένα κοινό, δημιουργικό και χειροπιαστό αποτέλεσμα.

eikona Viber 2025 05 13 18 34 24 695eikona Viber 2025 05 13 18 34 24 504 eikona Viber 2025 05 13 18 34 24 759eikona Viber 2025 05 13 18 34 24 289