Στον 4ο θεματικό κύκλο των εργαστηρίων δεξιοτήτων ασχοληθήκαμε με τον Αέρα.
Βασικοί στόχοι του Σχεδίου Δράσης μας είναι οι μαθητές μας:
- Να εξοικειωθούν με την παρατήρηση, τον πειραματισμό και την περιγραφή καταστάσεων που υποδηλώνουν την ύπαρξη του αέρα. Ο αέρας είναι παντού μέσα αλλά και έξω από την τάξη. (φυσικές επιστήμες)
- Να διατυπώνουν προβλέψεις, να πειραματίζονται και να εξάγουν συμπεράσματα.
- Να καλλιεργήσουν δεξιότητες κριτικής και στρατηγικής σκέψης, δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας.
- Να ενθαρρυνθούν να δημιουργήσουν κατασκευές που θα αναδεικνύουν τις ιδιότητες του αέρα αλλά και να προβούν σε εικαστικές δημιουργίες.
1ο εργαστήριο-Ας γνωρίσουμε τον Αέρα
Ξεκινήσαμε την ενασχόλησή μας με τον αέρα…το δεύτερο στοιχείο της φύσης μία ημέρα με δυνατό άνεμο. Όταν καθόμασταν στην παρεούλα με τα παιδιά και σχολιάσαμε τον καιρό όλα συμφώνησαν ότι έχει πολύ αέρα. Τα ρωτήσαμε πώς το καταλαβαίνουν αυτό και φυσικά μας είπαν «Να κυρία τα δέντρα κουνιούνται», «Τα φύλλα κουνιούνται», «Εμένα μία ημέρα με πολύ αέρα μου έπαιρνε τα μαλλιά». Ξεκινήσαμε λοιπόν τη συζήτησή μας και είπαμε τι μπορεί να κάνει ο αέρας; Ποια είναι τα θετικά και ποια τα προβλήματα μπορεί να δημιουργήσει; Καταγράψαμε τις απόψεις τους και στη συνέχεια εμπλουτίσαμε τη συζήτησή μας δείχνοντας τις παρακάτω εικόνες.
Ρωτήσαμε στη συνέχεια τα παιδιά πού υπάρχει αέρας; Και μας απάντησαν «Έξω» Και εδώ μέσα στην τάξη λοιπόν δεν υπάρχει; Φυσικό είναι βέβαια τα παιδιά νηπιακής ηλικίας όπως και πολύ μεγαλύτερα να συγχέουν τις έννοιες αέρας και άνεμος. Προβληματιστήκαμε αρκετά. Και αποφασίσαμε να κάνουμε πειράματα και παιχνίδια μέσα και έξω από την τάξη και να βγάλουμε τα συμπεράσματά μας.
Κρεμάσαμε κορδέλες στο σκοινί που κρεμάμε τις εργασίες μας και ανοίξαμε το παράθυρο, η κουρτίνα, οι κορδέλες αλλά και πολλές ζωγραφιές μας κουνιόνταν, στη συνέχεια κλείσαμε το παράθυρο και μετά από λίγη ώρα σταμάτησε η κίνησή τους. Ζητήσαμε στα παιδιά να τρέξουν γρήγορα μέσα στην τάξη και παρατηρήσαμε ότι οι κορδέλες κινούνταν χωρίς εμείς να τις έχουμε ακουμπήσει. Τα μαλλιά μας και αυτά «ανέμιζαν».
Παίξαμε και παιχνίδια, φυσώντας τις κορδέλες.
Πραγματοποιήσαμε και παιχνίδια με τις κορδέλες και έξω από την τάξη.
Μαζέψαμε αέρα σε σακουλάκια.
Κάναμε φούσκες με τη βοήθεια του αέρα και παίξαμε με αυτές.
Τι γίνεται λοιπόν; Προβληματιστήκαμε, συζητήσαμε στην παρεούλα και βγάλαμε τα συμπεράσματά μας.
Ο αέρας υπάρχει παντού! Δεν μπορούμε να τον πιάσουμε, τον καταλαβαίνουμε όταν όμως ανεμίζουν τα μαλλιά μας ή όταν νιώθουμε το αεράκι στο πρόσωπο ή στο σώμα μας, όταν κινούνται διάφορα αντικείμενα, κουρτίνα, κορδέλες, ζωγραφιές.
Ο αέρας υπάρχει παντού λοιπόν; Παντού στη γη, στο νερό, στο χώμα και στον ουρανό. Οι δύτες για να παραμείνουν στον βυθό παίρνουν τον αέρα μαζί τους σε ειδικές φιάλες όπως και οι αστροναύτες και οι πυροσβέστες όταν ξεσπά πυρκαγιά από τον πολύ καπνό που δημιουργείται και επειδή δεν υπάρχει οξυγόνο για να αναπνέουν.
Αέρας υπάρχει και μέσα στο νερό. Τα δελφίνια και οι φάλαινες αναπνέουν από τον αέρα της ατμόσφαιρας παραμένουν όμως κάτω από το νερό για μεγάλο χρονικό διάστημα ενώ τα ψάρια αναπνέουν με τα βράγχια τους τον αέρα που υπάρχει στο νερό.
Ο αέρας υπάρχει και στο χώμα πώς άλλωστε θα μπορούσαν να ζήσουν τόσοι μικροί οργανισμοί, όπως τα σκουλήκια και τα μυρμήγκια μέσα σε αυτό;
Χρήσιμο υλικό και πληροφορίες αντλήσαμε από την παρακάτω ιστοσελίδα
https://www.georma.gr/?section=2052&language=el_GR&itemid1541=2138&detail1541=1
2ο εργαστήριο- Ας γνωρίσαμε τον Αίολο το Θεό των Ανέμων
Παρακολουθήσαμε το σύντομο βίντεο.
https://www.youtube.com/watch?v=drFjXM9iQ6w&ab_channel=Hristospapadimitriou
Δουλέψαμε τη γλώσσα και τα μαθηματικά με φύλλα εργασίας.
Αντλήσαμε ιδέες και φύλλα εργασίας από τον ιστότοπο
http://natalinaeton5.blogspot.com/2015/11/blog-post_15.html
3ο εργαστήριο – Ας παίξουμε με τον αέρα
Προσπαθήσαμε να σπρώξουμε το βαμβάκι με τη βοήθεια του αέρα φυσώντας μέσα από ένα καλαμάκι
Φουσκώσαμε μπαλόνια, ακούσαμε τι ήχο κάνουν όταν βγαίνει ο αέρας από μέσα και τέλος παίξαμε με αυτά.
Μεταμορφώσαμε το μπαλόνι σε ρουκέτα! Πώς; Κολήσαμε σ’ ένα μπαλόνι ένα καλαμάκι με χαρτοταινία. Περάσαμε μέσα από το καλαμάκι ένα σκοινί και το δέσαμε σε δύο καρεκλάκια. Αφήσαμε το μπαλόνι να εκτοξευτεί! Τι βοηθάει το μπαλόνι μας να εκτοξευτεί; Τα παιδιά απόλαυσαν πάρα πολύ το παιχνίδι μας αυτό!
Τέλος διαβάσαμε το ποίημα της Ντίνας Νικολάου τα παιχνίδια του αέρα και κάναμε τη δική μας ζωγραφική σύνθεση.
4ο εργαστήριο- Ας πειραματιστούμε με τον αέρα
1ο πείραμα
Βυθίσαμε γυάλινο μπαλόνι σε μπολ με νερό. Τι παρατηρούμε;
Φυσήξαμε με καλαμάκια μέσα σε μπολ με νερό
Φουσκώσαμε μπαλόνι πραγματοποιώντας το πείραμα με τη σόδα και το ξύδι.
Φουσκώσαμε μπαλόνι βάζοντας γυάλινο μπουκάλι στο ζεστό νερό.
Ζωγραφίσαμε ποιο πείραμα μας έκανε περισσότερο εντύπωση.
5ο εργαστήριο- Ώρα για λίγη τέχνη!!
Αναρωτιόμαστε αν μπορούμε να βρούμε πίνακες ζωγραφικής με τον άνεμο .
Η αναζήτηση στο διαδίκτυο ξεκινά και όσοι πίνακες ζωγραφικής αρέσουν στα παιδιά τους αποθηκεύουμε και τους εκτυπώνουμε. Τα παιδιά βλέπουν στο διαδίκτυο πολλούς πίνακες ζωγραφικής για τον αέρα.
Αφού έχουμε εκτυπώσει τους πίνακες μαζευόμαστε στην παρεούλα και το κάθε παιδί διαλέγει ένα πίνακα που του αρέσει πιο πολύ και μας τον παρουσιάζει. Τα νήπια παρατηρούν και περιγράφουν.
Τους κάνουμε ενδεικτικές ερωτήσεις;
Ποια χρώματα χρησιμοποίησε ο κάθε ζωγράφος ;
Ποιο χρώμα επικρατεί/βλέπεις πιο πολύ στον πίνακα;
Τι κάνει ο άνεμος στον πίνακα;
Θα ήθελες να έχεις αυτό τον πίνακα στο σπίτι σου; Γιατί;
Τι συναισθήματα σου προκαλεί; Πώς νιώθεις όταν τον κοιτάς;
Γινόμαστε και εμείς μικροί ζωγράφοι και ζωγραφίζουμε με τη βοήθεια του αέρα με καλαμάκι.
6 εργαστήριο- Όργανα μέτρησης του αέρα και άλλες κατασκευές
Συζητήσαμε με τα παιδιά για κάποια όργανα μέτρησης του αέρα και για τη χρήση της πυξίδας.
Δουλέψαμε το φύλλο εργασίας σημειώνοντας τη φορά του αέρα.
Φτιάξαμε ανεμόμυλο
Φτιάξαμε βεντάλια
Τέλος μάθαμε και κάποιες
Παροιμίες του Αέρα
Αν δε φυσήξει άνεμος κλαράκι δε σαλεύει.
Άνεμος που δε βλάπτει, άσ’ τον να φυσά.
Και λύσαμε αινίγματα
Τρέμει σε κάθε φύσημα του αέρα κι όμως βαστάει τα πιο βαριά φορτία. Τι είναι ; (η θάλασσα)
Γυρίζω, γυρίζω όταν φυσάει, σαν το καράβι ο αέρας με πάει. Τι είναι ; (ο ανεμόμυλος)
Δίχως πόδια κι όμως τρέχει, δίχως χέρια και παλεύει. Όπου ύψωμα εκεί τρέχει, για να ανεβεί. Τι είναι ;(Ο αέρας)
Ποιος σε χτυπάει στο πρόσωπο αλλά δεν μπορείς να τον δεις; Τι είναι ; (Ο αέρας)
7ο εργαστήριο
Έγινε διδακτική αξιοποίηση του παραμύθιου της Γαλάτειας Γρηγοριάδου “Ο αγέρας παίζει φλογέρα” και στη συνέχεια δουλέψουμε το φύλλο εργασίας
Ακούσαμε τρία τραγούδια με τον αέρα
Γεια σου χαρά σου Βενετιά (Φύσα αεράκι)
https://www.youtube.com/watch?v=ypEOvhN8p2s&ab_channel=SmileLikeYouMeanIt88
Του μικρού βοριά
https://www.youtube.com/watch?v=S7LuDXHlpLM&ab_channel=nikolakias
Ήτανε αέρας
https://www.youtube.com/watch?v=zIGWzTZPkeE&ab_channel=CotsidimosProduction
και ψηφίσαμε το αγαπημένο μας.
Δουλέψαμε και διαδραστικά φύλλα εργασίας για εμπέδωση.
https://www.liveworksheets.com/tk1508480pa
https://www.liveworksheets.com/tt1847607io