4ο θεματικός κύκλος- STEΑM – Ρομποτική «Ο Αέρας»

Στον 4ο θεματικό κύκλο των εργαστηρίων δεξιοτήτων ασχοληθήκαμε με τον Αέρα.

Βασικοί στόχοι του Σχεδίου Δράσης μας είναι οι μαθητές μας:

  • Να εξοικειωθούν με την παρατήρηση, τον πειραματισμό και την περιγραφή καταστάσεων που υποδηλώνουν την ύπαρξη του αέρα. Ο αέρας είναι παντού μέσα αλλά και έξω από την τάξη. (φυσικές επιστήμες)
  • Να διατυπώνουν προβλέψεις, να πειραματίζονται και να εξάγουν συμπεράσματα.
  • Να καλλιεργήσουν δεξιότητες κριτικής και στρατηγικής σκέψης, δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας.
  • Να ενθαρρυνθούν να δημιουργήσουν κατασκευές που θα αναδεικνύουν τις ιδιότητες του αέρα αλλά και να προβούν σε εικαστικές δημιουργίες.

1ο εργαστήριο-Ας γνωρίσουμε τον Αέρα

Ξεκινήσαμε την ενασχόλησή μας με τον αέρα…το δεύτερο στοιχείο της φύσης μία ημέρα με δυνατό άνεμο. Όταν καθόμασταν στην παρεούλα με τα παιδιά και σχολιάσαμε τον καιρό όλα συμφώνησαν ότι έχει πολύ αέρα. Τα ρωτήσαμε πώς το καταλαβαίνουν αυτό και φυσικά μας είπαν «Να κυρία τα δέντρα κουνιούνται», «Τα φύλλα κουνιούνται», «Εμένα μία ημέρα με πολύ αέρα μου έπαιρνε τα μαλλιά». Ξεκινήσαμε λοιπόν τη συζήτησή μας και είπαμε τι μπορεί να κάνει ο αέρας; Ποια είναι τα θετικά και ποια τα προβλήματα μπορεί να δημιουργήσει; Καταγράψαμε τις απόψεις τους και στη συνέχεια εμπλουτίσαμε τη συζήτησή μας δείχνοντας τις παρακάτω εικόνες.

 

5d6859062b07950b1d78c4af4e435b3697bcdf56 9241b74af4f000732fc0f4e234bf5b04782bd520 download

Ρωτήσαμε στη συνέχεια τα παιδιά πού υπάρχει αέρας; Και μας απάντησαν «Έξω» Και εδώ μέσα στην τάξη λοιπόν δεν υπάρχει; Φυσικό είναι βέβαια τα παιδιά νηπιακής ηλικίας όπως και πολύ μεγαλύτερα να συγχέουν τις έννοιες αέρας και άνεμος. Προβληματιστήκαμε αρκετά. Και αποφασίσαμε να κάνουμε  πειράματα και παιχνίδια μέσα και έξω από την τάξη και να βγάλουμε τα συμπεράσματά μας.

Κρεμάσαμε κορδέλες στο σκοινί που κρεμάμε τις εργασίες μας και ανοίξαμε το παράθυρο, η κουρτίνα,  οι κορδέλες αλλά και πολλές ζωγραφιές μας κουνιόνταν, στη συνέχεια κλείσαμε το παράθυρο και μετά από λίγη ώρα σταμάτησε η κίνησή τους. Ζητήσαμε στα παιδιά να τρέξουν γρήγορα μέσα στην τάξη και παρατηρήσαμε ότι οι κορδέλες κινούνταν χωρίς εμείς να τις έχουμε ακουμπήσει. Τα μαλλιά μας και αυτά «ανέμιζαν».

IMG 20230503 100909

Παίξαμε και παιχνίδια, φυσώντας τις κορδέλες.

IMG 20230503 100959

Πραγματοποιήσαμε και παιχνίδια με τις κορδέλες και έξω από την τάξη.

IMG 20230504 111814

 

Μαζέψαμε αέρα σε σακουλάκια.

IMG 20230510 114153 IMG 20230510 114114

Κάναμε φούσκες με τη βοήθεια του αέρα και παίξαμε με αυτές.

IMG 20230510 114615 IMG 20230510 114905 IMG 20230510 114326

Τι γίνεται λοιπόν; Προβληματιστήκαμε, συζητήσαμε στην παρεούλα και βγάλαμε τα συμπεράσματά μας.

Ο αέρας υπάρχει παντού! Δεν μπορούμε να τον πιάσουμε, τον καταλαβαίνουμε όταν όμως ανεμίζουν τα μαλλιά μας ή όταν νιώθουμε το αεράκι στο πρόσωπο ή στο σώμα μας, όταν κινούνται διάφορα αντικείμενα, κουρτίνα, κορδέλες, ζωγραφιές.

Ο αέρας υπάρχει παντού λοιπόν; Παντού στη γη, στο νερό, στο χώμα και στον ουρανό. Οι δύτες για να παραμείνουν στον βυθό παίρνουν τον αέρα μαζί τους σε ειδικές φιάλες όπως και οι αστροναύτες και οι πυροσβέστες όταν ξεσπά πυρκαγιά  από τον πολύ καπνό που δημιουργείται  και επειδή δεν υπάρχει οξυγόνο για να αναπνέουν.

f88efe40d7532842d807993b36b233c805568609   b19eaf52b55973cc694a6dc191d3363dc6759190 d1a838ea15e5bc2a32c3fba584f2364f8f83508a

Αέρας υπάρχει και μέσα στο νερό. Τα δελφίνια και οι φάλαινες αναπνέουν από τον αέρα της ατμόσφαιρας παραμένουν όμως κάτω από το νερό για μεγάλο χρονικό διάστημα ενώ τα ψάρια αναπνέουν με τα βράγχια τους τον αέρα που υπάρχει στο νερό.

pexels pixabay 64219    pexels francesco ungaro 2289409

Ο αέρας υπάρχει και στο χώμα πώς άλλωστε θα μπορούσαν να ζήσουν τόσοι μικροί οργανισμοί, όπως τα σκουλήκια και τα μυρμήγκια μέσα σε αυτό;

89d744aa7626419b6745bb13ff61276ca26f7e1c

Χρήσιμο υλικό και πληροφορίες αντλήσαμε από την παρακάτω ιστοσελίδα

https://www.georma.gr/?section=2052&language=el_GR&itemid1541=2138&detail1541=1

 

2ο εργαστήριο- Ας γνωρίσαμε τον Αίολο το Θεό των Ανέμων

Παρακολουθήσαμε το σύντομο βίντεο.

https://www.youtube.com/watch?v=drFjXM9iQ6w&ab_channel=Hristospapadimitriou

 

Δουλέψαμε τη γλώσσα και τα μαθηματικά με φύλλα εργασίας.

IMG 20230509 082410 IMG 20230509 083455

Αντλήσαμε ιδέες και φύλλα εργασίας από τον ιστότοπο

http://natalinaeton5.blogspot.com/2015/11/blog-post_15.html

3ο εργαστήριο – Ας παίξουμε με τον αέρα

Προσπαθήσαμε να  σπρώξουμε το βαμβάκι με τη βοήθεια του αέρα φυσώντας μέσα από ένα καλαμάκι

IMG 20230503 101901

Φουσκώσαμε μπαλόνια, ακούσαμε τι ήχο κάνουν όταν βγαίνει ο αέρας από μέσα και τέλος παίξαμε με αυτά.

IMG 20230503 124528

Μεταμορφώσαμε το μπαλόνι σε ρουκέτα! Πώς; Κολήσαμε σ’ ένα μπαλόνι ένα καλαμάκι με χαρτοταινία. Περάσαμε μέσα από το καλαμάκι ένα σκοινί και το δέσαμε σε δύο καρεκλάκια. Αφήσαμε το μπαλόνι να εκτοξευτεί! Τι βοηθάει το μπαλόνι μας να εκτοξευτεί; Τα παιδιά απόλαυσαν πάρα πολύ το παιχνίδι μας αυτό!

IMG 20230505 122113 IMG 20230505 122034

Τέλος διαβάσαμε το ποίημα της Ντίνας Νικολάου τα παιχνίδια του αέρα και κάναμε τη δική μας ζωγραφική σύνθεση.



Λήψη αρχείου

IMG 20230509 103557

 

4ο εργαστήριο- Ας πειραματιστούμε με τον αέρα

 

1ο πείραμα

Βυθίσαμε γυάλινο μπαλόνι σε μπολ με νερό. Τι παρατηρούμε;

 

Φυσήξαμε με καλαμάκια μέσα σε μπολ με νερό

IMG 20230504 121410    IMG 20230504 121427

Φουσκώσαμε μπαλόνι πραγματοποιώντας το πείραμα με τη σόδα και το ξύδι.

IMG 20230502 110049 IMG 20230502 110105IMG 20230502 110711       IMG 20230502 110714

 

Φουσκώσαμε μπαλόνι βάζοντας γυάλινο μπουκάλι στο ζεστό νερό.

Ζωγραφίσαμε ποιο πείραμα μας έκανε περισσότερο εντύπωση.

IMG 20230504 124549 IMG 20230504 124514IMG 20230504 124520 1

 

5ο εργαστήριο- Ώρα για λίγη τέχνη!!

Αναρωτιόμαστε αν μπορούμε να βρούμε πίνακες ζωγραφικής με τον άνεμο .

Η αναζήτηση στο διαδίκτυο ξεκινά και όσοι πίνακες ζωγραφικής αρέσουν στα παιδιά τους αποθηκεύουμε και τους εκτυπώνουμε. Τα παιδιά βλέπουν στο διαδίκτυο πολλούς πίνακες ζωγραφικής για τον αέρα.

Αφού έχουμε εκτυπώσει τους πίνακες μαζευόμαστε στην παρεούλα και το κάθε παιδί διαλέγει ένα πίνακα που του αρέσει πιο πολύ και μας τον παρουσιάζει. Τα νήπια παρατηρούν και  περιγράφουν.

IMG 20230508 121901   IMG 20230508 122426

Τους κάνουμε ενδεικτικές ερωτήσεις;

Ποια χρώματα χρησιμοποίησε ο κάθε ζωγράφος ;

Ποιο χρώμα επικρατεί/βλέπεις πιο πολύ στον πίνακα;

Τι κάνει ο άνεμος στον πίνακα;

Θα ήθελες να έχεις αυτό τον πίνακα στο σπίτι σου; Γιατί;

Τι συναισθήματα σου προκαλεί; Πώς νιώθεις όταν τον κοιτάς;

Γινόμαστε και εμείς μικροί ζωγράφοι και ζωγραφίζουμε με τη βοήθεια του αέρα με καλαμάκι.

IMG 20230505 123707 IMG 20230505 123802 IMG 20230505 123842  IMG 20230509 092050

 

6 εργαστήριο- Όργανα μέτρησης του αέρα και άλλες κατασκευές

Συζητήσαμε με τα παιδιά για κάποια όργανα μέτρησης του αέρα και για τη χρήση της πυξίδας.IMG 20230509 131940

Δουλέψαμε το φύλλο εργασίας σημειώνοντας τη φορά του αέρα.

Φορά του αέρα

Φτιάξαμε ανεμόμυλο

IMG 20230503 125524

Φτιάξαμε βεντάλια

IMG 20230508 124946

Τέλος μάθαμε και κάποιες

Παροιμίες του Αέρα

Αν δε φυσήξει άνεμος κλαράκι δε σαλεύει.

Άνεμος που δε βλάπτει, άσ’ τον να φυσά.

Και λύσαμε αινίγματα

Τρέμει σε κάθε φύσημα του αέρα κι όμως βαστάει τα πιο βαριά φορτία. Τι είναι ; (η θάλασσα)

Γυρίζω, γυρίζω όταν φυσάει, σαν το καράβι ο αέρας με πάει. Τι είναι ; (ο ανεμόμυλος)

Δίχως πόδια κι όμως τρέχει, δίχως χέρια και παλεύει. Όπου ύψωμα εκεί τρέχει, για να ανεβεί. Τι είναι ;(Ο αέρας)

Ποιος σε χτυπάει στο πρόσωπο αλλά δεν μπορείς να τον δεις; Τι είναι ; (Ο αέρας)

7ο εργαστήριο

Έγινε διδακτική αξιοποίηση του παραμύθιου της Γαλάτειας Γρηγοριάδου “Ο αγέρας παίζει φλογέρα” και στη συνέχεια δουλέψουμε το φύλλο εργασίας

IMG 20230504 102248 1

Ακούσαμε τρία τραγούδια με τον αέρα

Γεια σου χαρά σου Βενετιά (Φύσα αεράκι)

https://www.youtube.com/watch?v=ypEOvhN8p2s&ab_channel=SmileLikeYouMeanIt88

Του μικρού βοριά

https://www.youtube.com/watch?v=S7LuDXHlpLM&ab_channel=nikolakias

Ήτανε αέρας

https://www.youtube.com/watch?v=zIGWzTZPkeE&ab_channel=CotsidimosProduction

και ψηφίσαμε το αγαπημένο μας.

IMG 20230509 130554

Δουλέψαμε και διαδραστικά φύλλα εργασίας για εμπέδωση.

https://wordwall.net/el/resource/7296345/%CF%83%CF%87%CE%B7%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%B5-%CF%83%CF%85%CE%BD%CE%B8%CE%B5%CF%84%CE%B5%CF%83-%CE%BB%CE%B5%CE%BE%CE%B5%CE%B9%CF%83-%CE%BC%CE%B5-%CF%84%CE%BF-%CE%B1%CE%B5%CF%81%CE%B1%CF%83

https://www.liveworksheets.com/tk1508480pa

https://www.liveworksheets.com/worksheets/el/%CE%93%CE%BB%CF%8E%CF%83%CF%83%CE%B1/%CE%93%CE%BB%CF%8E%CF%83%CF%83%CE%B1/%CE%91%CE%B5%CF%81%CE%B1_vh2534277lf

https://www.liveworksheets.com/tt1847607io