Στον 3ο θεματικό κύκλο των εργαστηρίων δεξιοτήτων ασχοληθήκαμε με τον Εθελοντισμό.
Η έννοια του Εθελοντισμού είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις ανάγκες αλλά και το ήθος του κάθε ατόμου που εμπλέκεται σε δράσεις προκειμένου να βελτιώσει και να αναλάβει τον ρόλο του ενεργού πολίτη που ενδιαφέρεται για την κοινωνία που τον περιβάλλει και που αποτελεί μέλος της.
Βασικοί στόχοι του Σχεδίου Δράσης μας είναι να εισάγουμε τους μαθητές σε «ιστορίες εθελοντισμού». Να προκαλέσουμε συναισθήματα εν συναίσθησης και συζήτησης γύρω από τα κίνητρα, και τις αξίες ενός εθελοντή. Θα επιδιώξουμε να συνεργαστεί το μαθητικό κοινό με την οικογένεια και το σχολείο για να συμμετάσχουν σε εθελοντικές δράσεις. Παράλληλα θα πραγματοποιηθούν δραστηριότητες που θα ενισχύουν τη συνεργασία και το κλίμα αλληλοσεβασμού, αλληλοβοήθειας και αλληλοκατανόησης μέσα στην τάξη.
1ο εργαστήριο – Η δύναμη της ομάδας!
Διαβάσαμε το βιβλίο «Του σκοινιού τα μανταλάκια» του Αντώνη Παπαθεοδούλου.
και παίξαμε παιχνίδια ενδυνάμωσης της ομάδας
Στόχος είναι να κατανοήσουμε την έννοια της φιλίας και της ομάδας και να ενδυναμώσουμε τις σχέσεις της ομάδας. Χωριστήκαμε σε δύο ομάδες και προσπαθούμε να κρεμάσουμε τις κάλτσες στο σκοινί. Πρόκειται για ένα παιχνίδι εγρήγορσης που βασίζεται στην συνεργασία και στην ομαδικότητα.
Παίξαμε αρκετά παιχνίδια ενεργοποίησης, εμπιστοσύνης και ενδυνάμωσης της ομάδας.
Αρχικά περπατάμε στο χώρο ελεύθερα. Στη συνέχεια περπατάμε στηριζόμενοι στις μύτες στων ποδιών, έπειτα στις φτέρνες, σαν να κουβαλάμε βαριές τσάντες, περπατάμε βαριά σαν ελέφαντες, σα γατούλες κ.ά.
Δώσαμε στα παιδιά από ένα μπαλόνι και πρέπει να το μεταφέρουν ολοκληρώνοντας μία διαδρομή ανάμεσα στα πόδια τους και έπειτα βάζοντας το κάτω από το πηγούνι.
Στη συνέχεια χωρίζουμε τα παιδιά σε ομάδες των δύο και χρησιμοποιώντας ένα μπαλόνι πρέπει να ολοκληρώσουμε μία διαδρομή. Στην αρχή το μπαλόνι είναι ανάμεσα στις κοιλίτσες, μετά πλάτη με πλάτη.
Έπειτα δένουμε με κορδόνι τα ποδαράκια των παιδιών μίας ομάδας και πρέπει πάλι να ολοκληρώσουν μία διαδρομή. Ας προσέξουμε το βηματισμό μας όμως δύο παιδιά πρέπει να λειτουργούν ως ένα. Ας δεθούμε τώρα και στη μέση πώς μπορούμε να περπατήσουμε για να ολοκληρώσουμε τη διαδρομή;
Στη συνέχεια επιστρέψαμε στην παρεούλα και τους ζητήσαμε
1.Σκεφτούν ένα πράγμα το οποίο μπορούν να καταφέρετε μόνα τους
2.Υπάρχουν πράγματα που δεν μπορείτε να καταφέρετε μόνοι σας; Που χρειάζεστε βοήθεια.
Συζητήσαμε για τους φίλους και τους ρωτήσαμε τι κάνουν οι καλοί φίλοι; (προσπαθήσαμε να ζωγραφίσουμε και γράψουμε όπως μπορούμε)
Τέλος μάθαμε το τραγούδι “Η φιλία” από το βιβλίο της Γιολάντα Τσορώνη Γεωργιάδη “Ένας σκιούρος μια μέρα…” και χρησιμοποιώντας μουσικά όργανα το τραγουδήσαμε όλοι μαζί.
2ο εργαστήριο – Γνωριμία με τον εθελοντισμό
Η αφορμή δόθηκε όταν ήρθε στο νηπιαγωγείο μας ένα ευχαριστήριο μήνυμα από το Σύλλογο Φίλων Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες Κεντρικής Μακεδονίας για την οικονομική συνεισφορά των γονέων και κηδεμόνων των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου και του Νηπιαγωγείου Κανδήλας. Δείξαμε στα παιδιά τον ιστότοπο του Συλλόγου. Ρωτήσαμε τα παιδιά αν θυμούνται και κάποια άλλη δράση-προσφορά στην οποία είχε συμμετάσχει το σχολείο μας πριν λίγο καιρό. Η Γεωργία θυμήθηκε τα χρήματα που είχαν φέρει στο σχολείο και τα μπλε βραχιολάκια που είχαμε λάβει ως δώρο από τους φίλους μας στο Make–a–Wish Ελλάδος. Είχαμε συζητήσει με τα παιδιά εκτενώς για τη δράση της οργάνωσης την περίοδο των γιορτών των Χριστουγέννων αλλά και όταν ζωγραφίζαμε το Αστεράκι της Ευχής για τη Συμμετοχή του Νηπιαγωγείου μας στο Διαγωνισμό. Ζητήσαμε από παιδιά να παρατηρήσουν για άλλη μια φορά το Πιστοποιητικό Υιοθεσίας που είχαμε λάβει από τοMake–a–Wish Ελλάδος.
Εξηγήσαμε ότι το MakeaWish είναι μία εθελοντική οργάνωση
Παρουσιάσαμε στα παιδιά τα λογότυπα εθελοντικών οργανώσεων. Αναγνωρίζουν κάποια από αυτά; Πού τα έχουν δει; Πώς βοηθάνε;
Ο Σταύρος είπε για το χαμόγελο του παιδιού. Αυτό είναι για τα παιδιά που χάνονται
Η Γεωργία αναγνώρισε το λογότυπο του Make a Wish και του WWF.
Προσπαθήσαμε να μαντέψουμε τι βοήθεια μπορεί να προσφέρουν και οι υπόλοιπες οργανώσεις.
Αφού ολοκληρώθηκε η συζήτηση μας προσπαθήσαμε με τα παιδιά να σκεφτούμε λέξεις που μας εξηγούν τη λεξούλα εθελοντισμός και καταγράψαμε τις απόψεις τους.
Στο τέλος γράψαμε τη λέξη εθελοντισμός με γράμματα μαγνητάκια. Θα προλάβουμε μέχρι να τελειώσει ο χρόνος της κλεψύδρας;
3ο εργαστήριο
Παρακολουθήσαμε ένα βίντεο για την παγκόσμια ημέρα εθελοντισμού
Συζητήσαμε με τα παιδιά για το τι νομίζουν ότι κάνουν αυτοί οι άνθρωποι που βλέπουν στο βίντεο.
Πώς το κάνουν αυτό; Πώς το καταφέρνουν;
Έχουν μηχανήματα;
Είναι δύσκολο ή εύκολο;
Θα τελειώσουν γρήγορα ή θα χρειαστούν αρκετό χρόνο;
Στη συνέχεια γίναμε και εμείς «εθελοντές» και δραματοποιήσαμε στην τάξη το χτίσιμο ενός σχολείου.
Συζητήσαμε με τα παιδιά για τα συναισθήματα που νιώθει ένας εθελοντής.
Τους κάναμε ενδεικτικές ερωτήσεις;
Πώς νομίζεις ότι νιώθουν αυτοί οι άνθρωποι στο βίντεο που είδαμε;
Γιατί νιώθουν έτσι;
Εσύ πώς νιώθεις όταν βοηθάς ένα συμμαθητή/τη μαμά/τον μπαμπά σου;
Αποτυπώσαμε στη συνέχεια μία πράξη εθελοντισμού σε μία ζωγραφιά.
4ο εργαστήριο
Γνωρίσαμε τον εθελοντισμό μέσα από βιβλία και τραγούδια.
Δώσ’μου το χέρι σου. Της Γιολάντα Τσορώνη Γεωργιάδη
Χρησιμοποιούμε στεφάνια και ένα ντέφι και παίζουμε μουσικοκινητικό παιχνίδι με τα παιδιά. Κάθε στεφάνι είναι μία βάρκα. Όσο χτυπάμε το ντέφι η θάλασσα είναι ήρεμη και τα παιδιά «κολυμπούν» στην τάξη. Όταν σταματήσει το ντέφι, η θάλασσα είναι φουρτουνιασμένη και κάθε παιδί πρέπει να μπει σε μία βαρκούλα. Εξηγούμε στα παιδιά ότι σιγά σιγά θα αφαιρούμε στεφάνια βαρκούλες και όποιο παιδί μείνει χωρίς βάρκα πρέπει να μπει στη βαρκούλα του άλλου αφού το άλλο παιδάκι του πει πρώτα τη φρασούλα “Δώσ’ μου το χέρι σου” και το βοηθήσει να ανέβει. Χρειάζεται πολύ προσοχή και συνεργασία για να μην ανατραπεί η βάρκα. Για να δούμε θα τα καταφέρουμε;
Διαβάσαμε επίσης το βιβλίο οι “Οι Καλοσυνόγατες” της Γιολάντας Τσορώνη- Γεωργιάδη
Ακούσαμε το τραγούδι “Όπου υπάρχει αγάπη” και προσπαθήσαμε να το μάθουμε.
Αποτυπώσαμε σε μία ζωγραφιά τους στίχους.
“Όλοι μαζί εμείς θα φτιάξουμε, έναν κόσμο απ’ αγάπη κι ελπίδα,
με χρώματα ουράνια θα βάψουμε τη ζωή μας, ν’ αλλάξει σελίδα.”
5ο εργαστήριο – Πώς μπορούμε να προσφέρουμε και εμείς;
Παρακολουθήσαμε ένα σύντομο βίντεο κινουμένων σχεδίων για το εθελοντισμό που παρουσιάζει με πολύ όμορφο τρόπο απλές πράξεις προσφοράς και εθελοντισμού που μπορούμε να πραγματοποιήσουμε όλοι στην καθημερινότητά μας.
Είναι όμως δύσκολο να προσφέρουμε; Γιατί δυσκολεύονται κάποιοι όπως ο ψηλός κύριος που παρακολουθούμε στο βίντεο; Πώς αλλάζει στη συνέχεια; Ποιος τον βοήθησε; Τι νιώθει και ο ίδιος όταν αρχίζει να βοηθά τους συνανθρώπους του;
https://www.youtube.com/watch?v=XmoEzBC0SZ8&ab_channel=AGOOKidsTV
Θυμίσαμε στα παιδιά ότι πριν λίγο καιρό η Κοινότητας Κανδήλας συμμετείχε στην συλλογή τρόφιμων ρούχων και διάφορων ειδών ατομικής υγιεινής που οργάνωσε ο Ερυθρός Σταυρός Τρίπολης για τους σεισμόπληκτους της Τουρκίας και της Συρίας και τους δείχνουμε σχετικές φωτογραφίες.
https://www.arcadiaportal.gr/news/erythros-stayros-tripolis-syllogi-trofimon-gia-toys-seismopliktoys-tis-toyrkias-kai-tis-syrias
Προβληματιστήκαμε για το πότε μπορούμε να προσφέρουμε; Όταν συμβεί κάτι «κακό» κάτι δυσάρεστο ή μπορούμε να προσφέρουμε συνέχεια. Χρειάζεται κάποιος να μας ζητήσει βοήθεια ή μπορούμε να το κάνουμε και από μόνοι μας;
Συζητήσαμε λοιπόν με ποιον τρόπο μπορούν να προσφέρουν και να βοηθήσουν οι μεγάλοι. Μπορούν να κάνουν δωρεές, σε τρόφιμα, ρούχα, φάρμακα, χρήματα ή δωρεά από κάποιο κατάστημα, μπορούν επίσης να προσφέρουν υπηρεσίες (βοήθεια στο διάβασμα) ανάλογα με το επάγγελμα του καθενός.
Συζητήσαμε επίσης πώς μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά για το πώς μπορούμε να γίνουμε κι εμείς εθελοντές να δείξουμε και εμείς την αγάπη μας και την καλοσύνη μας στο νηπιαγωγείο, στο σπίτι, στην πόλη μας.
Από την πρώτη ημέρα λειτουργίας και καθημερινά στο νηπιαγωγείο ασχολούμαστε αβίαστα με τον εθελοντισμό.
Από τις μικρές ,καθημερινές δράσεις των μαθητών (βοηθώ πχ τον συμμαθητή μου να βάλει το μπουφάν του ,να πλύνει τα χέρια του, να ολοκληρώσει την εργασία ή το παιχνίδι του κλπ) ,μέχρι την γνωριμία με εθελοντικές οργανώσεις και την συμμετοχή σε εθελοντικές δράσεις, οι μαθητές μας έρχονται σε επαφή την αξία και τις αρχές του εθελοντισμού.
Αποφασίσαμε για τις δράσεις που μπορούμε να πραγματοποιήσουμε στο νηπιαγωγείο.
1.Να μαζεύουμε καπάκια.
Βρήκαμε και το σύνθημά μας. ” ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΣ ΤΟ ΚΑΠΑΚΙ ΝΑ ΦΥΛΑΣ!”
2.Να ανακυκλώνουμε μπαταρίες
3. Να συνεχίσουμε την ανακύκλωση, δράση η οποία έχει ξεκινήσει εδώ και πολύ καιρό στο σχολείο μας.
4. Να φυτέψουμε λουλούδια στην πλατεία του χωριού. Τα φυτά μας έχουν μεγαλώσει αρκετά στις γλαστρούλες μας. Ας τα φυτέψουμε λοιπόν στην πλατεία για να μπορούν όλοι να απολαμβάνουν τα όμορφα λουλούδια που θα βγάλουν σε λίγο καιρό.
Καθαρίσαμε επίσης και την αυλή του σχολείου μας. Ο αέρας που φυσούσε τις τελευταίες ημέρες μετέφερε αρκετά σκουπίδια στην αυλή μας. Ας φορέσουμε λοιπόν τα γάντια μας και ας αναλάβουμε δράση.
Γεμίσαμε δύο σακούλες με σκουπίδια! Είμαστε πολύ περήφανοι!
6ο εργαστήριο – Ας ομορφύνουμε την πλατεία του χωριού μας!
Οι μαθήτριες και οι μαθητές του νηπιαγωγείου μας αποφάσισαν να αποδείξουν έμπρακτα την αγάπη τους για τη Φύση, το Περιβάλλον αλλά και το χωριό τους και να συμμετέχουν οι ίδιοι ενεργά σε δράση φύτευσης λουλουδιών.
Οι μικροί κηπουροί σε συνεργασία με τους γονείς τους και εκπρόσωπο της τοπικής κοινότητας Κανδήλας φύτεψαν στην πλατεία του χωριού φυτά που καλλιέργησαν οι ίδιοι σε γλαστράκια στο χώρο του νηπιαγωγείου αλλά και άλλα λουλούδια που προμηθευτήκαμε από φυτώριο.
Φτιάξαμε λοιπόν και την ταμπέλα μας, και είμαστε έτοιμοι!
Ευχαριστούμε θερμά όλους τους γονείς των μικρών μας μαθητών που υποστήριξαν τη δράση μας!
Θα θέλαμε επίσης να ευχαριστήσουμε ιδιαίτερα την αντιπρόεδρο της Κοινότητας Κανδήλας κα. Κανδαλέπα Χαρά και τον κο. Λαγό Χαράλαμπο για την προετοιμασία του παρτεριού καθώς και την κα. Κωστούρου Ελένη για τα κεράσματα που πρόσφερε στους διψασμένους «κηπουρούς» μας!
7ο εργαστήριο – Ας κρατήσουμε την όμορφη αυτή ανάμνηση
Επιθυμώντας να κρατήσουμε χαραγμένη την όμορφη δράση που πραγματοποιήσαμε στην πλατεία του χωριού φτιάξαμε τα γλαστράκια της αγάπης.
Και σκαρώσαμε όλοι μαζί ένα μικρό ποιηματάκι.
Λουλούδια εμείς φυτέψαμε στην όμορφη πλατεία
Σκαλίσαμε, ποτίσαμε, νιώσαμε τη μαγεία!
Μαγεία αληθινή, να δίνεις, να προσφέρεις,
Αντάλλαγμα να μη ζητάς, μόνο να συνεισφέρεις!
Υπόσχεση δώσαμε, όλοι εμείς μαζί,
Υπεύθυνοι να είμαστε και ομάδα δυνατή!
Οι μαθητές του Νηπιαγωγείου Κανδήλας
Σχ. Έτους 2022-2023
Γεωργία, Γιώργος, Κωνσταντίνος, Σταύρος, Φάνης