Σκεφτήκαμε , συζητήσαμε , αποφασίσαμε τι να γράψουμε στο γράμμα αγάπης που στέλνουμε στον Άγιο της καρδιάς μας , στον Άγιο που χαρίζει αγάπη και ελπίδα σε όλα τα παιδιά…..
Ο Νοέμβρης ξεκίνησε με πολλές δράσεις για το περιβάλλον! Με αφορμή την επίσκεψη της ομάδας «Οργάνωση Γη» η οποία μας μίλησε για την κομποστοποίηση, πραγματοποιήσαμε δράσεις που αφορούσαν τόσο την ανακύκλωση όσο και την κομποστοποίηση. Μάθαμε που πετάμε τα σκουπίδια μας, πόσοι κάδοι υπάρχουν και φτιάξαμε την δικιά μας αφίσα για να την βλέπουμε και να θυμόμαστε!
Στη συνέχεια μάθαμε βιωματικά και πρακτικά για την διαδικασία της σποράς και για τις ανάγκες των φυτών.
Η επίσκεψη στον χώρο μας, στάθηκε αφορμή να ανακαλύψουμε τι υπάρχει στο χώμα και πως μπορούμε και εμείς να βοηθήσουμε την φύση έτσι ώστε να υπάρχουν περισσότερα φυτά! Κάπως έτσι ξεκίνησε και η κομποστοποίηση στο σχολείο μας, με καθημερινές επισκέψεις στον κάδο μας!
Φυσικά, στο τέλος φυτέψαμε και το δικό μας σποράκι το πήραμε στο σπίτι μας για να δούμε πως μεγαλώνει!
Για να αποχαιρετήσουμε γλυκά το Φθινόπωρο, οργανώσαμε και την Φθινοπωρινή μας γιορτή όπου τα παιδιά φύτεψαν μαζί με τους γονείς και συμμετείχαν σε πολλές φθινοπωρινές δραστηριότητες!
Η επόμενη θεματική μας ήταν οι γραμμές, οι τελείες και τα σχήματα. Ένα αγαπημένο και δημιουργικό θέμα για τα παιδιά. Διαβάσαμε πολλά βιβλία και παίξαμε με διαφορετικούς τρόπους. Αγαπημένο μας βιβλίο «Η Τελεία», άλλωστε όλα αρχίζουν από μία τελεία όπως μας έδειξαν τα παιδιά στις δημιουργίες τους!
Οι γραμμές είχαν την τιμητική τους, τις μάθαμε, τις δείξαμε, τις κόψαμε και τις μεταμορφώσαμε!
Και τι έχουμε αν ενώσουμε γραμμές και τελείες, η πρώτη απάντηση των παιδιών; Τα σχήματα! Αρχικά, τα προσεγγίσαμε βιωματικά βρίσκοντας τα σχήματα μέσα στη τάξη μας και φτιάχνοντας μια πόλη με αυτά και έπειτα κόψαμε και κολλήσαμε σχήματα για να φτιάξουμε το κολάζ της τάξης μας!
Επόμενη θεματική του μήνα ήταν τα Συναισθήματα. Παρατηρώντας τα παιδιά, είδαμε την ανάγκη τους για έκφραση των συναισθημάτων και το βρήκαμε ως ευκαιρία να μάθουμε τα συναισθήματα μας και να δημιουργήσουμε μία γωνιά για αυτά! Κάπως έτσι ξεκίνησαν οι αναγνώσεις βιβλίων – πολλών βιβλίων – και οι δημιουργίες των παιδιών!
Αγάπη, Χαρά, Θυμός, Λύπη, Φόβος! Τόσα πολλά και τόσο διαφορετικά. Τα παιδιά μίλησαν για τα συναισθήματα τους, τα ζωγράφισαν και μαζί δημιουργήσαμε παιχνίδια για να τα έχουμε στη τάξη μας!
Μαθαίνοντας τις τεχνικές χαλάρωσης και ηρεμίας, αποφασίσαμε να φτιάξουμε κι ένα εργαλείο τόσο για το σπίτι όσο και το σχολείο έτσι ώστε να το χρησιμοποιούμε όταν θέλουμε να δείξουμε πώς νιώθουμε! Έτσι δημιουργήθηκε ένα ατομικό και ένα ομαδικό θερμόμετρο συναισθημάτων, μαζί με τις τεχνικές χαλάρωσης!
Τέλος, με αφορμή την επέτειο του Πολυτεχνείου μιλήσαμε για τα γεγονότα εκείνων των ημερών, είδαμε πολλές εικόνες, τραγουδήσαμε δυνατ και τα παιδιά αποτύπωσαν σκέψεις και συναισθήματα στο χαρτί. Κάπως έτσι φτιάχτηκαν τα δικά τους πλακάτ και μιλήσαμε για όλα τα δικαιώματα. Τι ζητούσαν τότε οι φοιτητές και γιατί δεν είχαν δικαιώματα; Και τέλος, τι είναι τα δικαιώματα;
΄Τα παιδιά τα έγραψαν και τα κόλλησαν μαζί με τα περιστέρια της Ειρήνης! Η ομαδική αυτή εργασία, με τίτλο «Όταν έχουμε Ειρήνη, έχουμε Δικαιώματα» συμμετείχε σε έκθεση της παιδαγωγικής ομάδας «Σκασιαρχείο» σχετικά με τα δικαιώματα των παιδιών.
Κάπως έτσι αποχαιρετούμε την υπέροχη εποχή του Φθινοπώρου και ετοιμαζόμαστε να υποδεχτούμε τον Χειμώνα!
Στο πρώτο γράμμα που μας έστειλε το 15ο Νηπιαγωγείο Αγρινίου σταθήκαμε άτυχοι, ποτέ δε το λάβαμε . Μεγάλη η απογοήτευση , όμως συνεχίζουμε ανταλλάσσοντας, έστω και μέσα από ηλεκτρονική αλληλογραφία, ζεστές ευχές για τις γιορτές που κοντοζυγώνουν.
Το 15ο Νηπιαγωγείο Αγρινίου
Το 145ο Νηπιαγωγείο Αθηνών
Καλέ γιορτές και από το Γενάρη θα προχωρήσουμε πιο δυναμικά και με περισσότερη τύχη…
Ο Πάουλ Κλέε ήταν Γερμανο-Ελβετός ζωγράφος(1879-1940). Μολονότι δεν εντάχθηκε επισήμως σε καμία σχολή ή κίνημα, το έργο του είχε σημαντική συμβολή στη διαμόρφωση των περισσοτέρων καλλιτεχνικών τάσεων της μοντέρνας τέχνης, ενώ υπήρξε και δάσκαλος στη σχολή Μπαουχάους. Βλέπουμε τον παρακάτω πίνακά του
όπου τα παιδιά εύκολα διακρίνουν οριζόντιες και κάθετες γραμμές. Λόγω των γιορτινών ημερών που πλησιάζουν , “πειράξαμε” λίγο τον πίνακα και του δώσαμε ένα χριστουγεννιάτικο τόνο. Τα παιδιά φτιάχνουν με μολύβι οριζόντιες και κάθετες γραμμές, περνούν με νερομπογιές τα κουτάκια που σχηματίζονται και δημιουργούν έλατα είτε με μαρκαδόρους , είτε με χαρτοκολλητική .
Το χιόνι
Τι καλά που’ναι στο σπίτι μας
τώρα που έξω πέφτει χιόνι.
Το μπερντέ παραμερίζοντας
τ’άσπρο βλέπω εκεί σεντόνι
να σκεπάζει όλα τα πράγματα,
δρόμους, σπίτια, δέντρα, φύλλα.
Πόσο βλέπω μ’ευχαρίστηση
μαζεμένη τόση ασπρίλα.
Όμως, κοίτα, τουρτουρίζοντας
το κορίτσι εκείνο τρέχει.
Τώρα στάθηκε στην πόρτα μας,
ψωμί λέει πως δεν έχει,
πως κρυώνει, πως επάγωσε…
“Έλα μέσα κοριτσάκι, τ
ο τραπέζι μας εστρώθηκε
κι αναμμένο είναι το τζάκι”.
Κώστας Καρυωτάκης ( 1896-1928)
Ο χειμώνας ήρθε , έφερε κρύο και το ποίημα του Καρυωτάκη γίνεται μικρά βιβλία σε ομάδες . Η κάθε ομάδα βρίσκει κι ένα διαφορετικό τίτλο για το βιβλίο της και ακολουθεί η παρουσίαση στην ολομέλεια
Το καλύτερο χιόνι
Το κορίτσι που κρυώνει στο χιόνι
Το πιο παγωμένο κορίτσι
Το κοριτσάκι που κρυώνει
Τα τελευταία χρόνια, η έναρξη λειτουργίας της δανειστικής βιβλιοθήκης συνοδεύεται από μια κυριακάτικη συγκέντρωση στο χώρο του νηπιαγωγείου μας , όπου οι γονείς ενημερώνονται για τη σημασία και την αξία των βιβλίων στην καθημερινότητά μας, για τον τρόπο λειτουργίας της βιβλιοθήκης παιδιών και ενηλίκων αφήνοντας για το τέλος το πιο ζωντανό και δημιουργικό κομμάτι που είναι τα αγαπημένα μας μικρά βιβλία της παιδαγωγικής Φρενέ που αποσκοπούν
- στο σεβασμό στην ελεύθερη έκφραση,τις επιλογές και τα ενδιαφέροντα των μαθητών (τα παιδιά διαλέγουν τα θέματα των μικρών βιβλίων, γράφουν μικρά κείμενα ή κάνουν μόνο ζωγραφική, τα μεγαλύτερα χρησιμοποιούν και τις νέες τεχνολογίες )
- στη μάθηση μέσω της εμπειρίας (με τη μέθοδο της δοκιμής και του λάθους για τη σύνταξη των μικρών βιβλίων και τη δημοσίευσή τους)
- στη συνεργασία (τα παιδιά αναλαμβάνουν ρόλους και ευθύνες για τη δημιουργία του βιβλίου)
- προσφέρουν κίνητρο για μάθηση (οι μαθητές κάνουν κάτι που έχει νόημα για αυτά και τα ευχαριστεί , μοιράζονται εμπειρίες και χαίροντα για τα έργα τους )
Στο τέλος , παρέα γονείς και παιδιά παρουσίασαν τις μοναδικές και πρωτότυπες ιστορίες που έγραψαν, και κέρδισαν το μεγαλύτερο χειροκρότημα!!!
Ένα μεγάλο ” Ευχαριστώ” σε όσους γονείς πέρασαν το κυριακάτικο πρωινό τους στο νηπιαγωγείο και μαζί με τα παιδιά τους έφτιαξαν τις ωραότερες ιστορίες!!!
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΜΑΘΗΤΙΚΟΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ – ΗΜΕΡΑ ΑΣΦΑΛΟΥΣ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟΥ 2026
Θέμα: «Η Τεχνητή Νοημοσύνη στη ζωή μας»
Το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας προκηρύσσει πανελλήνιο μαθητικό διαγωνισμό για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης με στόχο την καλλιέργεια κριτικής σκέψης γύρω από την Τεχνητή Νοημοσύνη (ΤΝ) και τις επιδράσεις της στη ζωή μας.
Ο διαγωνισμός προσαρμόζεται παιδαγωγικά στις δυνατότητες και τα ενδιαφέροντα κάθε ηλικιακής ομάδας:
ΘΕΜΑΤΑ ΑΝΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΒΑΘΜΙΔΑ
Νηπιαγωγείο & Α’, Β’, Γ’ Δημοτικού: «Τι είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη»
Γενικός διδακτικός στόχος:
Να αποφευχθεί η ανθρωπομορφοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης, δηλαδή τα παιδιά να αποφεύγουν να της αποδίδουν ανθρώπινες ιδιότητες και να κατανοήσουν πώς λειτουργεί.
Γνωστικοί στόχοι:
Με απλό, βιωματικό και δημιουργικό τρόπο, τα παιδιά καλούνται:
- Να κατανοήσουν με απλά λόγια, τι είναι η Τεχνητή Νοημοσύνη.
- Να διακρίνουν τη διαφορά ανάμεσα σε έναν άνθρωπο και μια μηχανή ή εφαρμογή.
- Να αναγνωρίσουν βασικά χαρακτηριστικά της Τεχνητής Νοημοσύνης (δεν έχει συναισθήματα, δεν καταλαβαίνει, δεν αποφασίζει από μόνη της).
- Να αντιληφθούν ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι ένα εργαλείο φτιαγμένο από ανθρώπους για να βοηθά σε διάφορες εργασίες. ( ιστοσελίδα SaferInternet4Kids.gr)
Τα παιδιά είδαν βίντεο προκειμένου να αντιληφθούν τι σημαίνει ο όρος ” Τεχνητή Νοημοσύνη” κάτι ποιυ κατανόησαν με μεγάλη ευκολία καθώς τα ρομπότ τους είναι πολύ αγαπητά και προσαρμόζονται σε κάθε είδος παιχνιδιού . Σταθήκαμε ,ιδιαίτερα, στο ότι το ρομπότ παίρνει εντολές από τον άνθρωπο και δεν έχει την ικανότητα να τις αξιολογήσει , επομένως η τεχνητή νοημοσύνη πρέπει να χρησιμοποιείται για καλό σκοπό , ήταν το συμπέρασμα στο οποίο κατέληξαν .
https://www.youtube.com/watch?v=tJm3HM4ubSk
Η απόφαση συμμετοχής στο διαγωνισμό ελήφθη γρήγορα και η πρόταση ήταν , βεβαίως, να κατασκευάσουμε ένα ρομπότ . Χρησιμοποιήσαμε υλικά που υπήρχαν στην τάξη μας και τα οποία επαναχρησιμοποιήσαμε ( ένα κουτί από αλεύρι για το σώμα , το κουτί μιας οδοντόκρεμας για πόδια τα οποία τυλίξαμε σε υφάσματα, κομμάτια από περιοδικά για τα χαρακτηριστικά του προσώπου,μαλλιά πλεξίματος για μαλλιά ). Μεταξύ τεσσάρων προτάσεων για ονοματοδοσία ( Σταύρος , Αγάπη , Το ρομπότ της τεχνητής νοημοσύνης, Σταυρούλα ) επικράτησε το τελευταίο . Από κοινού , έδωσαν φωνή στο ρομπότ και συναποφάσισαν τα λόγια που λέει
Καλή επιτυχία , παιδιά !!!
Τον μήνα Νοέμβριο ετοιμάζομαστε για το λογότυπο του έργου . Αποφασίσαμε να φτιάξουμε μια κορνίζα -αναμνηστική φωτογραφία με τον παππού, τη γιαγιά και το εγγονάκι
Τα παιδιά μετρούν , υπολογίζουν το μέγεθος της κορνίζας , ζωγραφίζουν , στολίζουν και ….έτοιμοι!!!
Η στιγμή της ψηφοφορίας έφτασε
Τα παιδιά υπερψήφισαν το λογότυπο από την Ιταλία που τελικά κέρδισε
Με αφορμή την εξέγερση του Πολυτεχνείου , έχουμε την πρώτη επίσκεψη στην τάξη μας . Ο παππούς μαθητή, μας περιγράφει τις στιγμές που έζησε ως αυτόπτης μάρτυρας των γεγονότων που εκτυλίχτηκαν με την είσοδο του τανκ στο Πολυτεχνείο. Τα παιδιά είχαν ετοιμάσει πολλές ερωτήσεις και του πήραν συνεντευξη . Στο τέλος , του χάρισαν μια εικαστική δημιουργία και έβγαλαν αναμνηστική φωτογραφία
Νοέμβριος, μήνας συγκομιδής του καρπού στους ελαιώνες .Τα ελαιοτριβεία δουλεύουν ασταμάτητα για να βγάλουν το πολύτιμο λάδι κι εμείς στο σχολείο δε θα μπορούσαμε να παραλείψουμε την αναφορά σε αυτή τη σπουδαία γεωργική δουλειά .
Ο πίνακας του Θεόφιλου με τίτλο “Το λιομάζωμα” δίνει στα παιδιά την ευκαιρία να παρατηρήσουν και να κάνουν τις υποθέσεις τους . Αρχικά μιλάνε για κάποια θάλασσα με παραλία και ανθρώπους που κάθονται είτε στην άμμο είτε σε πολυθρόνες…
Αφού δουν ένα εκπαιδευτικό βίντεο , σε δεύτερη φάση ξαναπαρατηρούν τον πίνακα και οδηγούνται σε διαφορετικά συμπεράσματα , ότι δηλ. βλέπουν ανθρώπους να μαζεύουν ελιές .
Βλέπουν και άλλους πίνακες του Θεόφιλου και παραξενεύονται με δύο πράγματα
- Ότι είναι ντυμένος σαν τσολιάς
- Ότι η ζωγραφική του είναι αλλιώτικη με ανθρώπινες φιγούρες παράξενες…
Σε χαρτί φτιάχνουν το δικό τους ελαιώνα με σφουγγάρια και βρίσκουν και τίτλο “Ο πιο όμορφος ελαιώνας ”
Και σε ψηφιακή έκδοχή ο πίνακας
Φτιάχνουν σύνθετες λέξεις με πρώτο συνθετικό τη λέξη “Λάδι” και επειδή τους άρεσε πολύ αυτό το “παιχνίδι” επινοούν και τις δικές τους όπως “Λαδομπανάνα”, “Λαδοφρυγανιά”, “Λαδοαλεύρι” και πολλές άλλες….
Φτιάχνουν και τυπώματα κλαδιών σε πηλό και τα ζωγραφίζουν . Αποφασίζουν να τα κρεμάσουν στο χριστουγεννιάτικο δέντρο μας( όταν το στολίσουμε….)
Το πιο ωραίο, παραδοσιακό δεκατιανό!!!













































































































