- Ιστότοπος έργου: https://steamonedu.eu/
- Πλατφόρμα-Συμμετοχή στην Ευρωπαϊκή Κονότητα Εκπαιδευτικών STEAM: https://steamonedu.eu/platform/
- Ενημερωτικό Φυλλάδιο ¨Εργου (στα Ελληνικά και Αγγλικά):
Ελληνικά English
The approach of the project is to nominate teachers and educators as the pillars of implementation of STEAM education policies and support their professional development either by blended training or by their participation in a community of stakeholders.
The approach of the project is to nominate educators as the pillars of implementation of STEAM education policies and support their professional development either by blended training or by their participation in a community of stakeholders. The exchange of experience, collaboration and creative work of this community will be supported by online peer learning and crowdsourcing platform.
As a result of research and creative techniques that will be instrumental among the members of the community, the STEAM education framework will be produced, which will include competences, policies, methodologies, educational objects, etc.
These findings will be used to design the training curriculum for STEAM educators and the MOOC “Professional development of STEAM educators”. The training itself will consist of two stages: at first the MOOC will be available to everyone interested in the topic, and 500 people are expected to enroll. Then 50 MOOC graduates will be selected for the next stage, that will contain online training activities and will lead to production of learning activities templates, STEAM education projects and policies.
The project will be piloted in Germany, Greece, Italy, Romania, and Spain.
The project will adopt a bottom-up participatory approach to deliver:
- An online community of educators that will collect good practices and collaboratively develop STEAM education policies,
- A STEAM education framework, including STEAM body of knowledge, template curricula and learning activities, with a focus on diversity issues
- The STEAM competence framework STEAMComp, which will detail the competences necessary to design and implement STEAM education activities (STEAMComp will specialize Digital Competence Framework for Educators – DigCompEdu with STE(A)M-specific competences)
- The ST(E)AM educator profile, that will be designed on the principles of ESCO (European multilingual classification of Skills, Competences, Qualifications and Occupations)
- A blended course delivered via the online platform and using on its content (OERs), including a MOOC targeting STE(A)M educators.
- Guide of STE(A)M educational practices
- Guide on STE(A)M Education policies
- The STE(A)M policy influencer toolkit
- Guide for STE(A)M education policy makers (Policy recommendations)
- A STE(A)M readiness self-assessment online tool for educational organisations that implement STE(A)M education policies, that will implement or expand SELFIE.
- The project uses a bottom-up approach, where all members of education community (teachers and trainers, education authorities, researchers, policy-makers, career consultants, content producers, etc.) are given the central role in collaborative designing and implementing policies
Το STE(A)M είναι μια εκπαιδευτική προσέγγιση της μάθησης που χρησιμοποιεί την επιστήμη (φυσικές επιστήμες), την τεχνολογία (πληροφορική), τη μηχανική, τις τέχνες (ανθρώπινων δραστηριοτήτων για τη δημιουργία οπτικών, ακουστικών ή ερμηνευτικών έργων εκφράζοντας φαντασιακές ή τεχνικές δεξιότητες του μαθητή – δημιουργού που προορίζονται να εκτιμηθούν για την ομορφιά ή τη συναισθηματική δύναμή τους) και τα μαθηματικά ως αφετηρία για να καθοδηγήσουν τους μαθητές στην έρευνα, τον διάλογο και την κριτική σκέψη μέσω της ενίσχυσης όσων μαθαίνουν οι μαθητές στο σχολείο με τη ζωή εμπλέκοντας τους μαθητές στην ανακάλυψη και οικοδόμηση των γνώσεων τους μέσα από μία διαθεματική – διεπιστημονική προσέγγιση.
Προτάθηκε αρχικά από τη Ramaley Judith (2001) βιολόγο στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής η οποία αναφέρθηκε σε μια “εκπαιδευτική προσέγγιση – “ενοποιημένης” διδασκαλίας συμπεριλαμβάνοντας κλάδους των φυσικών επιστημών, της τεχνολογίας, της επιστήμης των μηχανικών και των μαθηματικών με το ακρωνύμιο STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics).
Στη διδασκαλία με μεθοδολογία STEΑM επιχειρείται η μεγαλύτερη αξιοποίηση ανακαλυπτικής – διερευνητικής μάθησης με το μαθητή να εμπλέκεται δημιουργικά και συνεργατικά με τους συμμαθητές του, προκειμένου να δώσουν από κοινού λύσεις σε προβλήματα που τίθενται από τον εκπαιδευτικό.
Στο έργο αυτό σε συνεργασία με επιστήμονες και εκπαιδευτικούς από άλλες πέντε (5) χώρες θα προσπαθήσουμε:
α) Να ανιχνεύσουμε καλές πρακτικές και τις επιμορφωτικές ανάγκες των εκπαιδευτικών/εκπαιδευτών STE(A)M στην τυπική και μη-τυπική εκπαίδευση
β) Να προσδιορίσουμε το προφίλ του STE(A)M Educator (Εκπαιδευτικού / Εκπαιδευτή) ή ομάδα εκπαιδευτικών/εκπαιδευτών που εργάζονται συνεργατικά (co-teaching /team teaching)
γ) Να δημιουργήσουμε εκπαιδευτικό – επιμορφωτικό υλικό για Εξ Αποστάσεως (MOOCs) και Μικτή Μάθηση (Blended Learning)
δ) Να επιμορφώσουμε STE(A)M educators με Εξ Αποστάσεως (MOOCs) και Μικτή Μάθηση (Blended Learning)
ε) Να προτείνουμε πολιτικές στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στην Ελλάδα για STE(A)Μ Education
Μπορείτε να ενημερώνεστε και από τη Σελίδα της ΠΔΕ Δυτικής Ελλάδας για τα Ευρωπαϊκά Προγράμαμτα στο F/B