Συμμετοχή εκπαιδευτικού μας στο ΝΒS Eduworld International Summer School 2025.
Ανάπτυξη σεβασμού και αποδοχής της διαφορετικότητας
Οι μαθητές μαθαίνουν να σέβονται πολιτισμικές διαφορές και να αποδέχονται ανθρώπους από διαφορετικά υπόβαθρα.
Καλλιέργεια διαπολιτισμικής συνείδησης
Μέσα από συνεργατικές δραστηριότητες, ενισχύεται η κατανόηση και η εκτίμηση διαφορετικών πολιτισμών.
Βελτίωση κοινωνικών δεξιοτήτων
Οι μαθητές εξασκούνται στη συνεργασία, στην επικοινωνία και στην ενσυναίσθηση.
Προώθηση της ισότητας και της κοινωνικής συνοχής
Οι δράσεις συμβάλλουν στη μείωση των προκαταλήψεων και της περιθωριοποίησης.
Εμπλουτισμός της μαθησιακής εμπειρίας
Η πολυπολιτισμικότητα προσφέρει νέες προοπτικές, εμπειρίες και ιδέες που κάνουν τη μάθηση πιο ενδιαφέρουσα και ουσιαστική.
Ενίσχυση της δημοκρατικής παιδείας
Οι μαθητές συμμετέχουν ενεργά, εκφράζουν απόψεις και μαθαίνουν τη σημασία της ισότητας και της αλληλοκατανόησης.
Ένα υπέροχο e Twinning έργο που μας ταξίδεψε σε θέματα αειφορίας και SΤΕΜ ,έφτασε στο τέλος του.Mια εξαιρετική συνεργασία ανάμεσα σε 1ο χώρες που άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις σε παιδιά ,εκπαιδευτικούς και γονείς ,αφού όλοι συμμετείχαμε στην υλοποίηση του έργου ,που είχε διάρκεια 9 μήνες! Και το καταχαρήκαμε .Εξαιρετικά και τα κοινά μας προϊόντα που ξεπερνούν τα 40 και περιλαμβάνουν e books ,padlets ,wakelets και παρουσιάσεις , που εστιάζουν στην αειφορία και σε λύσεις βασισμένες στη φύση σε συνδυασμό με το STEM .
Ο δρόμος προς τη βιωσιμότητα είναι προτεραιότητα όλων μας αν θέλουμε να ζούμε σε έναν πράσινο και υγιή πλανήτη και να έχουμε καλύτερη ποιότητα ζωής.
Το έργο έχει προγραμματιστεί για μαθητές 3 έως 8 ετών και όλοι μαζί εργαστήκαμε με απλές δραστηριότητες, μεγάλης όμως σημασίας όπως δενδροφυτεία, κλιματική αλλαγή, 3R, λιγότερα σκουπίδια, βιωσιμότητα τροφίμων και υγιεινά τρόφιμα, δημιουργία σχολικού κήπου, ελαχιστοποίηση του αποτυπώματος άνθρακα, πράσινη μεταφορά και πρόταση τρόπων για να διατηρήσουμε το περιβάλλον μας πιο καθαρό και πράσινο.
Ο κύριος στόχος αυτού του έργου ήταν να βοηθήσει τα παιδιά να κατανοήσουν τη σχέση μεταξύ φυσικού περιβάλλοντος και ποιότητας ζωής και να τα ευαισθητοποιήσουν ώστε να κατανοήσουν ότι η προστασία του περιβάλλοντος είναι υπόθεση όλων μας, μέσω των σχετικών επιλεγμένων δραστηριοτήτων που ταιριάζουν στους μικρούς μαθητές.
Η βιωσιμότητα του πλανήτη μας είναι θέμα όλων μας. Με αυτό το έργο και μέσω ενός συνδυασμού λύσεων STEM, βιωσιμότητας και βασισμένες στη φύση θέλαμε να προετοιμάσουμε τους μαθητές να γίνουν οι επόμενοι καινοτόμοι ηγέτες ικανοί να δημιουργήσουν έναν πιο ισορροπημένο και ανθρώπινο κόσμο και έναν πιο πράσινο και ανθεκτικό πλανήτη. Ενσωματώνοντας λύσεις βασισμένες στη φύση δώσαμε την ευκαιρία στους μαθητές μας να εφαρμόσουν δραστηριότητες STEM για να δημιουργήσουν ένα πιο βιώσιμο μέλλον. Αυτές οι προσεγγίσεις όχι μόνο αντιμετωπίζουν ζητήματα όπως η κλιματική αλλαγή και η εξάντληση των πόρων, αλλά προάγουν επίσης μια βαθιά σύνδεση με τη φύση, ενθαρρύνοντας υπεύθυνη, φιλική προς το περιβάλλον συμπεριφορά από νεαρή ηλικία. Η εκπαίδευση STEM παρέχει τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απαιτούνται για την κατανόηση σύνθετων οικοσυστημάτων, το σχεδιασμό βιώσιμων τεχνολογιών και την επίλυση περιβαλλοντικών προβλημάτων και δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να αντιμετωπίσουν τις πραγματικές προκλήσεις. Όταν συνδυάζεται με λύσεις βιωσιμότητας και βασισμένες στη φύση, η εκπαίδευση STEM γίνεται ένα ισχυρό εργαλείο για την προώθηση της περιβαλλοντικής διαχείρισης και της καινοτομίας.
Οφέλη για τους μαθητές μέσα από τη συμμετοχή τους σ αυτό το eTwinning έργο
Η συμμετοχή των μαθητών σε ένα eTwinning έργο με επίκεντρο το STEM (Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική, Μαθηματικά), την Οικολογία, τις Φυσικές Λύσεις (Nature-Based Solutions – NBS) και τη Βιωσιμότητα προσφέρει μια πληθώρα εκπαιδευτικών, κοινωνικών και περιβαλλοντικών οφελών.
Ανάπτυξη δεξιοτήτων STEM
Οι μαθητές εξοικειώθηκαν με την επιστημονική σκέψη, την πειραματική διαδικασία και την επίλυση προβλημάτων μέσα από πρακτικές δραστηριότητες, συνεργατικά έργα και δημιουργικές προσεγγίσεις που βασίζονται στη διερεύνηση.
Καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης
Έμαθαν να σέβονται και να προστατεύουν το περιβάλλον, κατανοώντας τη σημασία των οικοσυστημάτων και τον ρόλο που μπορούν να διαδραματίσουν οι ίδιοι στη διατήρησή τους.
Γνωριμία με τις Φυσικές Λύσεις (NBS)
Οι μαθητές ανακάλυψαν πώς η φύση μπορεί να προσφέρει λύσεις σε περιβαλλοντικά προβλήματα, όπως η διαχείριση των υδάτων, η προστασία από ακραία καιρικά φαινόμενα και η δημιουργία βιώσιμων σχολικών αυλών.
Καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα
Μέσα από τη συνεργασία με συνομηλίκους από άλλες χώρες, ενίσχυσαν δεξιότητες όπως η κριτική σκέψη, η επικοινωνία, η συνεργασία, η δημιουργικότητα και η ψηφιακή επάρκεια.
Πολιτισμική ανταλλαγή και ευρωπαϊκή συνείδηση
Συνεργαζόμενοι με μαθητές από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ανέπτυξαν το αίσθημα σεβασμού προς τη διαφορετικότητα και ενισχύουν την ευρωπαϊκή τους ταυτότητα.
Ενεργή συμμετοχή και ενδυνάμωση
Οι μαθητές έγιναν ενεργοί πολίτες που έχουν λόγο στη βιώσιμη ανάπτυξη, προτείνοντας λύσεις και δράσεις για ένα καλύτερο μέλλον, ξεκινώντας από το σχολείο και την κοινότητά τους.
Αυτοπεποίθηση και ενθουσιασμός για μάθηση
Η ενεργή συμμετοχή σε διαθεματικά και καινοτόμα έργα ενίσχυσε την αυτοεκτίμηση και δημιούργησε θετικά συναισθήματα απέναντι στη μάθηση και το σχολείο.
Κατά τη διάρκεια του έργου τα παιδιά πρότειναν τρόπους προστασίας του περιβάλλοντος και καλύτερης ποιότητας ζωής, μοιράστηκαν τις ιδέες και την εργασία τους για την κλιματική αλλαγή με παιδιά από άλλες ευρωπαϊκές χώρες,φύτεψαν δέντρα και λουλούδια ,δημιούργησαν σχολικούς κήπους, πρότειναν τρόπους εξοικονόμησης ενέργειας και ένιωσαν τη χαρά της δημιουργίας.Χρησιμοποιήσαμε το παιχνίδι ως μέσο για να μπορέσουν τα παιδιά να εξερευνήσουν το περιβάλλον και να αξιοποιήσουν την περιέργεια και τη δημιουργικότητά τους, με τον δικό τους ρυθμό και ρυθμό. Επιδιώξαμε επίσης, με την ενεργό συμμετοχή τους στις διάφορες δραστηριότητες του έργου, την καλλιέργεια της περιβαλλοντικής τους συνείδησης, τη βελτίωση της κοινωνικοποίησης και των δεξιοτήτων τους μέσα από τη συμμετοχή τους σε ομαδικές εργασίες. Τα παιδιά έφτιαξαν όμορφες δημιουργίες και αύξησαν την καλλιτεχνική τους ευαισθησία. Ήρθαν σε επαφή με το φυσικό περιβάλλον. Συνεργάστηκαν μεταξύ τους στα πλαίσια της τάξης αλλά και εκτός αυτής, προωθώντας την εξωστρέφεια και έκαναν δράσεις σύμφωνα με τις πανανθρώπινες αξίες του 21ου αιώνα. Μέσα από το παιχνίδι και τη δημιουργικότητα, συνεργάστηκαν επίσης με παιδιά από άλλες χώρες και ενίσχυσαν την αυτοπεποίθησή τους. Εξέφρασαν ιδέες και συναισθήματα και ανέλαβαν πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη της κοινωνικής ενσυναίσθησης. Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά και με μεγάλη προθυμία σε όλο το έργο. Τι περισσότερο; Ήρθαν σε επαφή με γλώσσες άλλων ευρωπαϊκών χωρών και πήραν μια μικρή γεύση από πολιτισμούς άλλων ευρωπαϊκών εθνών.
Το έργο θεωρούμε ότι συνέβαλε στη διαμόρφωση ενός θετικού κλίματος μεταξύ των μαθητών, των δασκάλων και των γονέων που, συμμετέχοντας ενεργά, συνειδητοποίησαν τη σημασία της συνεργασίας και της ανάπτυξης σχέσεων έξω από τα στενά όρια της σχολικής τάξης. Η μεγάλη παιδαγωγική αξία του έργου ήταν οι σχέσεις που αναπτύχθηκαν στο πλαίσιο του έργου μεταξύ των παιδιών !Μέσα από αυτό το έργο τα παιδιά ενίσχυσαν την αυτοπεποίθησή τους και έμαθαν να συνεργάζονται με παιδιά άλλων σχολείων, ανεξαρτήτως ηλικίας, αφού προστατεύουμε το περιβάλλον μας σε κλίμα απόλυτα φιλικό, συνεργατικό και πάνω απ’ όλα δημοκρατικό.
Όλα τα τελικά προϊόντα του έργου, που προέκυψαν μετά από συνεργασία όλων των εταίρων έχουν αναρτηθεί στη σελίδα του έργου στην νέα πλατφόρμα ESSEP όπως επίσης και μέσω των ιστολογίων των σχολείων και στα μέσα μαζικής ενημέρωσης .Η συνεργασία δημιούργησε πρόσφορο έδαφος για νέες συνεργασίες στο μέλλον .
Επιμέλεια άρθρου: Μαγκιώση Άννα
Δράσεις αειφορίας στο Νηπιαγωγείο μας !
Παρουσίαση δράσεων Ελληνικού Αειφόρου Σχολείου 2024-2025 στο Νηπιαγωγείο μας !
Υλοποιώντας δράσεις και των οκτώ πυλώνων του Αειφόρου Ελληνικού Σχολείου, καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς που πέρασε , τα παιδιά συμμετείχαν σε ένα δημιουργικό ταξίδι γνώσης, ευαισθητοποίησης και δράσης, με στόχο να γνωρίσουν έννοιες όπως η προστασία του περιβάλλοντος, η υπευθυνότητα και η αγάπη για τη φύση.Ήταν μια χρονιά γεμάτη εμπειρίες, δράσεις, μάθηση και πολλές μικρές αλλά σημαντικές αλλαγές, που ξεκίνησαν από τα παιδιά μας και απλώθηκαν σε όλη τη σχολική κοινότητα.
Στόχος μας ήταν να βοηθήσουμε τα παιδιά να κατανοήσουν τη σημασία της φροντίδας του περιβάλλοντος και να υιοθετήσουν στάσεις ζωής που σέβονται τον πλανήτη μας. Δείτε εδώ ενδεικτικές δρστηριότητες σε κάθε πυλώνα.
Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, παιχνίδια, πειράματα, καλλιτεχνικές δημιουργίες, παρατήρηση και φροντίδα της αυλής μας, τα παιδιά:
Να κάποια από αυτά που καταφέραμε :
Το πιο σημαντικό όμως επίτευγμα είναι ότι τα παιδιά μας έγιναν μικροί υπερασπιστές της Γης, με γνώσεις, ευαισθησία και δράση. Μας δίδαξαν πως η ελπίδα για ένα βιώσιμο μέλλον ξεκινά από τις πιο τρυφερές ηλικίες, μέσα από μικρές καθημερινές πράξεις με μεγάλο νόημα.Το σημαντικότερο όμως είναι ότι μέσα από τη συμμετοχή τους, ανέπτυξαν στάσεις και αξίες που θα τους ακολουθούν σε όλη τους τη ζωή: σεβασμό, συνεργασία, υπευθυνότητα και ενσυναίσθηση.
Η αειφορία δεν είναι απλώς ένα θέμα· είναι ένας τρόπος σκέψης και ζωής. Και μέσα από το πρόγραμμα αυτό, τα παιδιά μας έδειξαν πως, ακόμα και από πολύ μικρή ηλικία, μπορούν να είναι πράσινοι ήρωες, ενεργοί πολίτες του κόσμου.
Ευχαριστούμε θερμά παιδιά,εκπαιδευτικολυς και γονείς για τη στήριξη και τη συνεργασία Μαζί συνεχίζουμε να ονειρευόμαστε και να χτίζουμε ένα καλύτερο μέλλον για τα παιδιά μας και τον πλανήτη μας.
Επιμέλεια άρθρου : Άννα Μαγκιώση
Μία όμορφη συνεργασία μεταξύ του Νηπιαγωγείου Ριζαρίου Τρικάλων και του 1ου Νηπιαγωγείου Ρίου με θέμα ” ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΣΤΗΜΑ “ έφτασε στο τέλος της με εξαιρετική επιτυχία.
Η εμπλοκή των παιδιών σε ένα θέμα που συνδυάζει τη μυθολογία με το διάστημα προσφέρει ένα πλούσιο πεδίο για ολόπλευρη ανάπτυξη και προσφέρει πολλές μαθησιακές ευκαιρίες, ειδικά για παιδιά προσχολικής ηλικίας.Μέσα από τον μαγικό κόσμο των μύθων και την εξερεύνηση του σύμπαντος, τα παιδιά αναπτύσσουν τη φαντασία, τη δημιουργικότητα και την κριτική τους σκέψη. Παράλληλα, μαθαίνουν να συνδέουν στοιχεία της πολιτιστικής τους κληρονομιάς με επιστημονικές γνώσεις, καλλιεργώντας την περιέργεια και τη χαρά της ανακάλυψης. Έτσι, ενισχύεται η γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική τους ανάπτυξη μέσα από βιωματική και παιγνιώδη μάθηση.
Μιλήσαμε για το διάστημα και τους πλανήτες, μάθαμε την απόστασή τους από τη γη, και τον ήλιο, την τροχιά τους το μέγεθός τους ,το χρώμα τους, τα ονόματα τους και φτιάξαμε μια τεράστια γωνιά στην τάξη μας με θέμα το ηλιακό μας σύστημα, που εκτός από πλανήτες είχε και αστροναύτες και διαστημόπλοια που έφτιαξαν τα παιδιά χρησιμοποιώντας τη φαντασία τους!Και προκειμένου να συνδέσουν στοιχεία μυθολογίας με στοιχεία του ηλιακού μας συστήματος ,μιλήσαμε για τους αρχαίους θεούς του Ολύμπου και ανακαλύψαμε ότι κάποιοι πλανήτες έχουν ίδια ονόματα με αυτούς ! Άραγε πήραν το όνομά τους αλήθεια από τους θεούς του Ολύμπου? Κι αφού το μάθαμε κι αυτό περάσαμε σε αστερισμούς και γαλαξίες και μάθαμε ανάμεσα σ αυτούς για τον γαλαξία Ανδρομέδα.
Και κάπου εκεί ξεκίνησε η ιδέα να κάνουμε μια όμορφη ιστορία με πρωταγωνιστές τον Θεό Ερμή και δύο νεραιδούλες από την Ανδρομέδα που χάθηκαν και βρέθηκαν στη γη. Έτσι τα παιδιά συνεργάστηκαν για να συνθέσουν την ιστορία και με λίγη βοήθεια από την Νηπιαγωγό τους και την Τεχνητή νοημοσύνη, δημιουργήσαμε μια καταπληκτική πολύχρωμα ιστορία μέσω του αnyflip ,με τίτλο « O Eρμής ταξιδεύει στο διάστημα ». Δείτε την ιστορία μας εδώ : https://anyflip.com/rfao/pkfk/
Όμορφες παιδικές ζωγραφιές στόλισαν τους τοίχους της τάξης μας και τα παιδιά ακόμη μιλάνε για τους πλανήτες και τον γαλαξία μας !Όταν ολοκληρώθηκε η δράση το κάθε παιδί πήρε το διαστημόπλοιο και τον αστροναύτη που έφτιαξε μόνο του και ένα αναμνηστικό για τη συμμετοχή του.
Κοινές δράσεις μεταξύ των δύο σχολείων
Τα παιδιά του Νηπιαγωγείου μας συναντήθηκαν διαδικτυακά με τα παιδιά του 1ου Νηπιαγωγείου Ρίου τρείς φορές (3) και πραγματικά τους άρεσε πολύ. Ήταν μια καταπληκτική εμπειρία για κείνα,όπως αποτυπώθηκε απο τις απαντήσεις τους.
Την πρώτη φορά συστηθήκαμε και παρουσιάσαμε τον τόπο μας και το Νηπιαγωγείο μας (Τρίκαλα και Ρίο αντίστοιχα ).Δείτε εδώ το βίντεο παρουσίαση της πόλης μας και του σχολείου μας : https://youtu.be/Mf6BYXxA5gs
Στη δεύτερη συνάντηση τα παιδιά του Ρίου παρακολούθησαν την ιστορία που φτιάξαμε στο Νηπιαγωγείο Ριζαριού ,ενώ ένα νήπιο είχε αναλάβει την αφήγηση.Με τη σειρά τους τα παιδιά του Νηπιαγωγείου Ρίου μας παρουσίασαν ένα εξαιρετικό θεατρικό με στέμματα και κουστούμια και με θέμα το ηλιακό μας σύστημα και τους πλανήτες μας.
Στην τρίτη συνάντηση τα παιδιά του Νηπιαγωγείου Ρίου μας ετοίμασαν ένα παιχνίδι μέσω του Word wall,έναν τροχό ,όπου η μία ομάδα γυρνούσε τον τροχό και διάβαζε την ερώτηση στην άλλη ομάδα που έπρεπε να βρει την απάντηση. Τα παιδιά το χάρηκαν ιδιαίτερα και αποχαιρέτησαν η μια ομάδα την άλλη με την ευχή ¨ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ¨.
https://wordwall.net/play/13622/084/477
Δραστηριότητες διάχυσης :
Στο πλαίσιο του προγράμματός μας, τα παιδιά ταξίδεψαν στον μαγικό κόσμο της ελληνικής μυθολογίας και του απέραντου διαστήματος!Μέσα από παιχνίδια, παραμύθια, εικαστικές δραστηριότητες και παρατήρηση του ουρανού, τα παιδιά καλλιέργησαν τη φαντασία τους, εμπλούτισαν το λεξιλόγιό τους και ανέπτυξαν την αγάπη τους για την επιστήμη και τον πολιτισμό.
Επιμέλεια άρθρου : Μαγκιώση Άννα
Το Νηπιαγωγείο Ριζαριού συμμετείχε στην ημερίδα παρουσίασης καλών πρακτικών Νηπιαγωγείων του Ν Τρικλάλων που διοργανώθηκε με εξαιρετική επιτυχία από τη Σχολική Σύμβουλο ΠΕ 60 Ν Τρικάλων σε συνεργασία με την Δ/νση Πρωτοβαθμιας Εκπαιδευσης Ν Τρικάλων ,την Πέμπτη 19 Ιουνίου 2025 με τόπο διεξαγωγής το αμφιθέαρτο του 10 ου Δημοτικού Σχολείου Τρκάλων .
Θέμα παρουσίασης ήταν το σχέδιο ενεργούς πολιτειότητας με θέμα ” Κλιματική αλλαγή : Με ευθύνη σήμερα για έναν βιώσιμο πλανήτη αύριο ”
Στόχος: Να κατανοήσουν τα παιδιά τι σημαίνει να είσαι ενεργός πολίτης και πώς μπορείς να φροντίζεις το περιβάλλον,παρατηρώντας τη φύση και την ανθρώπινη επίδραση στο περιβάλλον.Η διδασκαλία της κλιματικής αλλαγής στο νηπιαγωγείο αποτελεί ένα ουσιαστικό βήμα για τη διαμόρφωση ενεργών, υπεύθυνων και ευαισθητοποιημένων πολιτών του αύριο .Η παρουσίαση περιελάμβανε διάφορες δράσεις σχετικές με την κλιματική αλλαγή και επίσης δείγματα της εμπλοκής μας σε παγκόσμια προγράμματα που αφορούν στην κλιματική αλλαγή.
Κατα τη διάρκεια της ημερίδας παρουσιάστηκαν καλές πρακτικές από 12 συνολικά Νηπιαγωγεία του Ν Τρικάλων ,με εξαιρετικές δραστηριότητες κι αφορούσαν κυρίως σχέδια δράσεις που υλοποιήθηκαν στις σχολικές μονάδες κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς που πέρασε 2024-2025.
Το τέλος του διδακτικού έτους δεν αποτελεί μόνο έναν σταθμό ξεκούρασης και απολογισμού, αλλά και μια πολύτιμη ευκαιρία για ανταλλαγή εμπειριών και καλών πρακτικών μεταξύ εκπαιδευτικών. Η παρουσίαση των καλών πρακτικών που εφαρμόστηκαν μέσα στη σχολική χρονιά συμβάλλει ουσιαστικά στη συλλογική επαγγελματική ανάπτυξη και ενδυνάμωση της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Καταρχάς, μέσα από την παρουσίαση επιτυχημένων δράσεων και εκπαιδευτικών προσεγγίσεων, ενισχύεται η αναγνώριση και η επιβράβευση της δημιουργικότητας και της καινοτομίας. Οι εκπαιδευτικοί νιώθουν ότι η προσπάθειά τους έχει αξία, ενώ παράλληλα εμπνέονται ο ένας από τον άλλον για νέες ιδέες και προσεγγίσεις.Επιπλέον, η ανταλλαγή καλών πρακτικών λειτουργεί ως μέσο διάχυσης της γνώσης και εμπλουτισμού της διδακτικής πράξης. Οι συνάδελφοι έχουν την ευκαιρία να δουν πώς μπορούν να προσαρμόσουν ή να υιοθετήσουν συγκεκριμένες δραστηριότητες ή μεθόδους ανάλογα με τις ανάγκες των δικών τους μαθητών και τάξεων.Η διαδικασία αυτή ενισχύει επίσης τον αναστοχασμό. Μέσα από την παρουσίαση, ο εκπαιδευτικός αξιολογεί και επανεξετάζει τις επιλογές του, αναγνωρίζοντας τι λειτούργησε αποτελεσματικά και τι θα μπορούσε να βελτιωθεί. Ο στοχαστικός αυτός απολογισμός αποτελεί θεμέλιο για περαιτέρω επαγγελματική εξέλιξη και προγραμματισμό της νέας σχολικής χρονιάς.
Τέλος, η παρουσίαση καλών πρακτικών καλλιεργεί πνεύμα συνεργασίας, ενότητας και αλληλεγγύης στο σχολικό περιβάλλον. Δημιουργείται μια κουλτούρα διαλόγου και συνεργασίας, όπου όλοι συμμετέχουν ως ισότιμα μέλη μιας δυναμικής μαθησιακής κοινότητας. Η παρουσίαση καλών πρακτικών στο τέλος της χρονιάς δεν είναι απλώς μια τυπική διαδικασία, αλλά μια ουσιαστική παιδαγωγική πράξη που ενισχύει την ποιότητα της εκπαίδευσης και δίνει ώθηση για συνεχή βελτίωση και καινοτομία.
Και η ημερίδα αυτή ήταν ο καλύτερος απολογισμός του εκπαιδευτικού έργου των Νηπιαγωγείων του νομού μας ,που σίγουρα ανεβάζουν ψηλά την ποιότητα της εκπαιδευσης.
Επιμέλεια άρθρου: Mαγκιώση Άννα
H χώρα μας περιβάλλεται από θάλασσα ως επι το πλείστον . Μπορεί η πόλη μας να είναι μακριά απο τη θάλασσα ,αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να αποκτήσουμε θετικές συμπεριφορές απέναντι της αφού το καλοκαίρι κυρίως όλοι λιγο πολύ την επισκεπτόμαστε. Αν θέλουμε να έχουμε καθαρές ακτές και να κολυμπάμε σε καθαρά νερά ,ειναι στο χέρι μας!
Δεδομένου ότι η συστηματική εκπαίδευση ξεκινά από το Νηπιαγωγείο όπου διαμορφώνονται οι χαρακτήρες των παιδιών, είναι σημαντικό να διδάξουμε τη βιωσιμότητα των ωκεανών στα μικρά παιδιά και να καλλιεργήσουμε την περιβαλλοντική τους συνείδηση, ώστε να αλλάξει η συμπεριφορά των μαθητών, της οικογένειας, της τοπικής και ευρύτερης κοινότητας.
Γιατί πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο που ζούμε και λειτουργούμε σε αυτόν τον πλανήτη για να εξασφαλίσουμε τη βιωσιμότητά του για τις μελλοντικές γενιές, ξεκινώντας από τα μικρά παιδιά και επενδύοντας σε αυτά .
Eίμαστε περήφανοι για το νέο μας βραβείο !
Eπιμέλεια άρθρου : Mαγκιώση Άννα
‘Ενα συνεργατικό μας έργο με εξαιρετικά αποτελέσματα αναπτύχηθκε κατα τη διάρκεια της χρονιάς που πέρασε (2024-2025)μεταξύ του Νηπιαγωγείου Ριζαριού Τρικάλων και του Νηπιαγωγείου της Σολής Σαχέτι από το Γιοχάνεσμπουργκ της Αφρικής, στο πλαίσιο της δράσης «Δράσεις Ενεργού Πολίτη», όπου τα παιδιά και από τα δύο Νηπιαγωγεία αντάλλαξαν καλές πρακτικές για την προστασία του περιβάλλοντος με φύτευση, ανακύκλωση και φύτευση σπόρων και αρωματικών βοτάνων από την Ελλάδα.
Κατά τη διάρκεια του έργου ανταλλάξαμε επίσης πληροφορίες πάνω σε περιβαλλοντικά και πολιτιστικά θέματα, μαθαίνοντας για την κουλτούρα Ελλάδας και Αφρικής κι εντάξαμε αυτό το πρόγραμμα στις δράσεις ενεργού πολίτη (ως παγκόσμιου πολίτη που ενημερώνεται για κοινα θέματα που μπορούν να συμβαίνουν χιλιόμετρα μακριά αλλά αφορούν όλους).
Δείτε ένα δείγμα της συνεργασίας μας εδώ: https://padlet.com/annmagiosi/2024-2025-akxs243o1m0p6fpt
Την 5η Ιουνίου γιορτάσαμε και τα δύο σχολεία την ημέρα στο Περιβάλλον μιλώντας για το τι μπορούμε να κάνουμε για να προστατέψουμε το περιβάλλον. Τα
παιδιά του Νηπιαγωγείου Ριζαρίου Τρικάλων συμμετείχαν στην εκδήλωση “ΟΙΚΟΛΟΓΟΥΜΕ “ που διοργάνωσε η Δ/νση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης σε συνεργασία με τις τοπικές αρχές του Δήμου Τρικκαίων ,ενώ τα παιδιά από το Νηπιαγωγείο της Σχολής Σαχέτι αποτύπωσαν σχεδιαστικά τη φύτευση, την προστασία των ζώων και των εντόμων και την μη σπατάλη του νερού.
Στις 12 Ιουνίου τα παιδιά των δύο σχολείων αντάλλαξαν ευχές κι αποχαιρετήθηκαν παρουσιάζοντας δείγμα από τη δράση τους .
Προστασία του Περιβάλλοντος και Ένταξη στα Πλαίσια του Ενεργού Πολίτη
Η προστασία του περιβάλλοντος αποτελεί βασική ευθύνη κάθε ενεργού πολίτη.Ένας ενεργός πολίτης δεν μένει αδιάφορος απέναντι στα περιβαλλοντικά προβλήματα, αλλά συμμετέχει ενεργά στη φροντίδα του πλανήτη. Ανακυκλώνει, εξοικονομεί ενέργεια και νερό, μειώνει τη χρήση πλαστικών και ενισχύει δράσεις για καθαρότερους δημόσιους χώρους. Επιπλέον, ενημερώνεται, ευαισθητοποιεί τους γύρω του και διεκδικεί λύσεις από τις αρμόδιες αρχές. Η περιβαλλοντική ευθύνη είναι τρόπος ζωής και ουσιαστική πράξη πολιτισμού και δημοκρατίας.
Οι δράσεις για το περιβάλλον και την προστασία του αποτελούν μια αναγκαιότητα στην εκπαιδευτική διαδικασία που η εμπλοκή των παιδιών με αυτό τα ενθαρρύνει να σκεφτούν και να αναλάβουν πρωτοβουλίες που μελλοντικά θα αποτελέσουν οδηγό στην ενήλικη ζωή τους.
Ενεργός Πολιτειότητα και Παγκόσμια Συνεργασία: Ένα Παράδειγμα συνεργασίας μεταξύ Ευρώπης και Αφρικής.
Η ενεργός πολιτειότητα δεν περιορίζεται μόνο στη γειτονιά ή τη χώρα μας. Μέσα από δράσεις συνεργασίας με σχολεία από άλλες χώρες, όπως ένα σχολείο από την Αφρική, τα παιδιά μαθαίνουν στην πράξη τι σημαίνει παγκόσμια υπευθυνότητα. Συμμετέχουν σε κοινά έργα, ανταλλάσσουν ιδέες για την προστασία του περιβάλλοντος, την ειρήνη και την αλληλεγγύη, και αναπτύσσουν ενσυναίσθηση και σεβασμό για διαφορετικούς πολιτισμούς.
Κι εμείς μέσω αυτού του έργου :
Ζωγραφίσαμε μαζί για τον πλανήτη μας
Ανταλλάξαμε χαιρετισμούς και τραγούδια
Μιλήσαμε για το πώς ζούμε και τι αγαπάμε
Φυτέψαμε δέντρα στις αυλές μας και ανταλλάξαμε φωτογραφίες !
Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά μαθαίνουν ότι όλοι στον κόσμο είμαστε φίλοι, παρόλο που ζούμε μακριά.Δείτε την ανάρτηση της Σχολές Σαχέτι εδώ: https://blogs.sch.gr/gsejohann/ Μαθαίνουμε να ακούμε, να μοιραζόμαστε και να νοιαζόμαστε. Και μαζί, μπορούμε να κάνουμε τον κόσμο καλύτερο! Μια τέτοια συμμαχία προσφέρει στα παιδιά πολύτιμες δεξιότητες: συνεργασία, διαπολιτισμική κατανόηση, δημιουργική σκέψη και επίγνωση του παγκόσμιου ρόλου τους. Μεγαλώνουν ως πολίτες του κόσμου, με ανοιχτούς ορίζοντες και κοινό όραμα για ένα πιο δίκαιο και βιώσιμο μέλλον.
Επιμέλεια άρθρου : Mαγκιώση Άννα
3 Ιουνίου 2025. Παγκόσμια Ημέρα Ποδηλάτου 2025
Η Παγκόσμια Ημέρα Ποδηλάτου είναι μια υπενθύμιση της αξίας του ποδηλάτου ως ενός απλού, προσιτού και φιλικού προς το περιβάλλον μέσου μετακίνησης. Το ποδήλατο δεν είναι απλώς ένα μέσο μεταφοράς· είναι τρόπος ζωής, εργαλείο υγείας, οικολογική επιλογή και, κυρίως, ένας πολύτιμος σύμμαχος στη βιώσιμη ανάπτυξη.
Η Παγκόσμια Ημέρα Ποδηλάτου γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 3 Ιουνίου. Η ημέρα αυτή έχει καθιερωθεί από τον ΟΗΕ για να αναδείξει το ποδήλατο ως ένα απλό, προσιτό, αξιόπιστο, καθαρό και φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς.
Στο Νηπιαγωγείο μας θέλοντας να διδάξουμε την πράσινη μετακίνηση και την εξοικονόμηση ενέργειας προσπαθούμε να μιλήσουμε σε παιδιά και γονείς να χρησιμοποιούν ποδήλατα για τη μετακίνησή τους ,προκειμένου να έρθουν στο σχολείο ,κάνοντας έτσι μια μικρή αρχή!Και εννοείται ότι γιορτάσαμε την παγκόσμια ημέρα ποδηλάτου και η αυλή του σχολείου μας γέμισε ποδήλατα και συνθήματα.
Η εκπαίδευση γύρω από το ποδήλατο προσφέρει στα παιδιά πολύτιμα οφέλη:
Ενισχύει τη σωματική υγεία – Το ποδήλατο βοηθά τα παιδιά να παραμένουν ενεργά, να αποκτούν αντοχή και να ενισχύουν το καρδιοαναπνευστικό τους σύστημα.
Καλλιεργεί την υπευθυνότητα και την αυτονομία – Μαθαίνουν να τηρούν κανόνες κυκλοφορίας, να φροντίζουν τον εξοπλισμό τους και να σέβονται το περιβάλλον.
Ενθαρρύνει οικολογική συνείδηση – Τα παιδιά αντιλαμβάνονται ότι υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις στη ρύπανση και την κυκλοφοριακή συμφόρηση.
Ενδυναμώνει κοινωνικές δεξιότητες – Μέσα από ομαδικές βόλτες ή παιχνίδια με ποδήλατο, τα παιδιά συνεργάζονται, μαθαίνουν να μοιράζονται και να σέβονται τον χώρο των άλλων.
Δημιουργεί θετικές συνήθειες για το μέλλον – Η χρήση του ποδηλάτου από μικρή ηλικία ενισχύει μια στάση ζωής πιο πράσινη και πιο ενεργή.
Η Παγκόσμια Ημέρα Ποδηλάτου είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για τα σχολεία και τις οικογένειες να ενσωματώσουν δράσεις, όπως μικρές ποδηλατοδρομίες, μαθήματα οδικής ασφάλειας ή συζητήσεις για τη βιώσιμη μετακίνηση και θα πρέπει να γιορτάζουμε σε όλα τα σχολεία την ημέρα αυτή δίνοντας στα παιδιά μας τα «παιδικά φτερά» που οδηγούν όχι μόνο με δύο τροχούς, αλλά και με οικολογική συνείδηση προς το μέλλον!
Επιμέλεια άρθρου: Mαγκιώση Άννα
Σχέδιο Δράσης Ενεργού Πολίτη:
«Κλιματική Αλλαγή : Με ευθύνη σήμερα για έναν βιώσιμο πλανήτη αύριο» Διάρκεια: 4 μήνες – 10 δράσεις
Ολοκληρώθηκε με επιτυχία το σχέδιο του ενεργού πολίτη την τελευταία εβδομάδα του Μαϊου 2025. Η προστασία του περιβάλλοντος ξεκινά από τη γνώση και την ευαισθητοποίηση. Και τα παιδιά συμμετέχοντας στη δράση αυτή με απλό και παιγνιώδη τρόπο βοηθήθηκαν να κατανοήσουν την έννοια της κλιματικής αλλαγής και να αποκτήσουν συνήθειες φιλικές προς το περιβάλλον. Ασφαλώς και ξεκινήσαμε με τη γνωριμία της έννοιας του ενεργού πολίτη.
Στόχος: Να κατανοήσουν τα παιδιά τι σημαίνει να είσαι ενεργός πολίτης και πώς μπορείς να φροντίζεις το περιβάλλον,παρατηρώντας τη φύση και την ανθρώπινη επίδραση στο περιβάλλον.
Σκοπός της δράσης ήταν :
Η διδασκαλία της κλιματικής αλλαγής στο νηπιαγωγείο αποτελεί ένα ουσιαστικό βήμα για τη διαμόρφωση ενεργών, υπεύθυνων και ευαισθητοποιημένων πολιτών του αύριο. Η συμμετοχή των παιδιών σε τέτοιες δράσεις προσφέρει πολλαπλά παιδαγωγικά, κοινωνικά και συναισθηματικά οφέλη.
Οφέλη για τα παιδιά από τη συμμετοχή τους στη δράση αυτή :
1.Καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης
Τα παιδιά έμαθαν να αγαπούν και να σέβονται τη φύση, αναγνωρίζοντας ότι κάθε τους πράξη επηρεάζει το περιβάλλον. Μαθαίνουν από μικρή ηλικία να σέβονται τη φύση, να την παρατηρούν, να τη φροντίζουν και να αναγνωρίζουν τη σημασία της προστασίας του πλανήτη. Καλλιεργείται το αίσθημα της ευθύνης και της αγάπης για το περιβάλλον.
2.Ανάπτυξη υπευθυνότητας και συνεργασίας
Μέσα από ομαδικές δράσεις όπως η ανακύκλωση, η φύτευση και η φροντίδα του σχολικού κήπου, τα παιδιά ανέλαβαν ρόλους και λειτουργώντας ως ομάδα, συνεργάστηκαν και αντιλήφθηκαν ότι κάθε μικρή πράξη έχει αξία, όταν γίνεται με σκοπό και συμμετοχή
Μαθαμε για τις αιτίες που προκαλούν την κλιματική αλλαγή ,τι συνέπειες έχει και τι μπορούμε να κάνουμε για να τη σταματήσουμε ,μέσα από δραστηριότητες κατάλληλες για τη νηπιακή ηλικία.
Αιτίες κλιματικής αλλαγής
Καυσαέρια από αυτοκίνητα και εργοστάσια
Πολλά σκουπίδια και κακή διαχείριση απορριμμάτων
Κοπή πολλών δέντρων
Καύση πετρελαίου, κάρβουνου και φυσικού αερίου (ονομάζονται ορυκτά καύσιμα)
Τι συνέπειες έχει;
Ανεβαίνει η θερμοκρασία της Γης (υπερθέρμανση)
Λιώνουν οι πάγοι και ανεβαίνει η στάθμη της θάλασσας
Πιο συχνές πυρκαγιές και ξηρασίες
Περίεργος και πιο άγριος καιρός
Απειλούνται ζώα και φυτά
Τι μπορούμε να κάνουμε για να τη σταματήσουμε;
Να ανακυκλώνουμε
Να μην σπαταλάμε νερό και ρεύμα
Να περπατάμε ή να χρησιμοποιούμε ποδήλατο
Να φυτεύουμε δέντρα
Να μιλάμε και να βοηθάμε τους άλλους να προσέχουν τη Γη
Ενδεικτικές δράσεις που υλοποιήθηκαν
Ανακύκλωση υλικών
Φύτευση λουλουδιών & λαχανικών
Εξοικονόμηση νερού κι ενέργειας
Δημιουργίες από ανακυκλώσιμα υλικά
Παραμύθια και θεατρικό παιχνίδι με θέμα το περιβάλλον
Καθαρισμός αυλής και σχολικού χώρου.
Συμμετοχή σε ανοικτές εκδηλώσεις της πόλης μας και διοργάνωση εκδήλωσης και παρουσίαση των αποτελεσμάτων στους γονείς.Η δράση στέφτηκε με απόλυτη επιτυχία και τα παιδιά απέκτησαν θετική συμπεριφορά σχετικά με την προστασία του πλανήτη και τι πρέπει να κάνουν ενάντια στην κλιματική αλλαγή.
Η συμμετοχή των παιδιών σε δράσεις για την κλιματική αλλαγή δεν περιορίζεται σε γνώση. Είναι μια εκπαίδευση για τη ζωή, που ενισχύει τη συναισθηματική σύνδεση με τον πλανήτη, αναπτύσσει την πρωτοβουλία και καλλιεργεί την ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο.
Μαζί, μικροί και μεγάλοι, φροντίζουμε τον πλανήτη μας!
Η συμμετοχή των παιδιών είναι η πιο ελπιδοφόρα αρχή για έναν κόσμο πιο πράσινο, πιο δίκαιο και πιο όμορφο.
Το νηπιαγωγείο μας δεσμεύεται να καλλιεργεί τη γνώση, την πράξη και την αγάπη για το περιβάλλον, κάθε μέρα!
Επιμέλεια άρθρου : Μαγκιώση Άννα