Φύσηξε η φιλαναγνωσία στης γνώσης τα πλοία
και γέμισαν τα πανιά
με της φαντασίας τα φτερά…
Α’ Τρίμηνο:
Πώς ξεκίνησε;
Βάσει των εκπαιδευτικών αναγκών των μαθητών οι οποίες προέκυψαν από την καθημερινή συζήτηση και παρατήρηση τους αποφασίστηκε ένα σχέδιο δράσης για τη φιλαναγνωσία.
Τα παιδιά μας επικοινώνησαν ότι ασχολούνται αρκετά με τις οθόνες ενώ σπάνια διαβάζουν κάποιο βιβλίο με τους γονείς τους.
Ακόμη παρατηρώντας τα καθημερινά σε δραστηριότητες είδαμε ότι τους έλειπε ιδιαίτερα η ικανότητα της ενεργητικής ακρόασης.
Μετά την γιορτή της 28ης Οκτωβρίου οργανώσαμε μια συνάντηση με τους γονείς,
όπου συζητήσαμε για όσα εμείς παρατηρήσαμε στα παιδιά και παρουσιάσαμε το σχέδιο δράσης,
τους ενημερώσαμε για τους στόχους μας αλλά και για την ανάγκη της δικής τους εμπλοκής για την επιτυχία της υλοποίησης των δράσεων.
Στόχοι προγράμματος:
- Να καλλιεργηθεί στα παιδιά θετική στάση κι αγάπη απέναντι στο βιβλίο
- Να εκφραστούν τα παιδιά μέσα από τη διήγηση ιστοριών, να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιο τους και τον προφορικό τους λόγο
- Να αναπτύξουν με βιωματικό τρόπο αναγνωστικές δεξιότητες που αναλογούν στην στην ηλικία τους όπως τη φoρά της γραφής και της ανάγνωσης
- Να γνωρίσουν διαφορετικά είδη βιβλίων και βιβλία σε διάφορες γλώσσες
- Ανάπτυξη της κριτικής τους ικανότητας και της δημιουργικής τους σκέψης
- Δραστηριοποίηση της φαντασίας τους και της εφευρετικότητας τους
- Να απολαύσουν την ανάγνωση βιβλίων
- Να εκφραστούν δημιουργικά σε σχέση με τα βιβλία
- Να συνεργαστούν, να επικοινωνήσουν και να λειτουργήσουν με τους κανόνες της ομάδα
- Να δημιουργήσουν ιστορίες
Οργάνωση της βιβλιοθήκης και κατηγοριοποίηση των βιβλίων:
Στη συνέχεια υπήρχε μεγάλη ανάγκη για οργάνωση της βιβλιοθήκης του σχολείου
με βάση το παγκόσμιο πρότυπο οργάνωσης βιβλιοθηκών που χρησιμοποιούν οι βιβλιοθηκονόμοι.
Τα βιβλία κατηγοριοποιήθηκαν σε παραμύθια, γνώσεων, εκπαιδευτικά κ.λ.π.
και δημιουργήθηκε ένα κατάλογος με τίτλο και περιεχόμενο για κάθε ένα από αυτά.
Μετά επιλέξαμε τα βιβλία που θα μπουν στην δανειστική βιβλιοθήκη,
δημιουργήσαμε μια ζεστή και άνετη γωνιά φιλαναγνωσίας με χαλί και μαξιλάρια
καθώς και μια δανειστική βιβλιοθήκη για γονείς.
Λειτουργία δανειστικής βιβλιοθήκης:
Βλέποντας επόπτικό υλικό για τον καλό αναγνώστη αλλά και τους κανόνες της βιβλιοθήκης συζητήσαμε με τα παιδιά πως θα γίνει να λειτουργήσει η βιβλιοθήκη μας και η γωνιά φιλαναγνωσίας χωρίς προβλήματα.
Έτσι προέκυψε το συμβόλαιο της τάξης μας το οποίο υπόγραψε ο καθένας ξεχωριστά και μπήκε στον φάκελο της βιβλιοθήκης του.
Στη συνέχεια ζωγραφίσαμε τις τσάντες της βιβλιοθήκης μας με σχέδιο εμπνευσμένο από τον τίτλο του προγράμματος μας.
Δημιουργία αφίσας του σχεδίου Δράσης:
Συζητήσαμε με τα παιδιά τα οφέλη της φιλαναγνωσίας,
“τι μπορώ να κάνω διαβάζοντας ένα βιβλίο”
“Τι θα κερδίσω αν διαβάσω ένα βιβλίο”
“πως περνάω διαβάζοντας ένα βιβλίο” κλπ
και δημιουργήσαμε μια αφίσα με την εικόνα που ζωγράφισε μια συμμαθήτρια μας
και έγινε το σύμβολο της δράσης μας.
Ψηφιοποιήσαμε την αφίσα και την διαμοιρασαμε στην κοινότητα της Νέας Φιλαδέλφειας,
στο δημοτικό σχολείο, στις εργασίες των γονιών μας αλλά και στο Δημαρχείο Ωραιοκάστρου.
Επιμορφωτική συνάντηση γονέων και εκπαιδευτικών:
Οργανώσαμε μια Επιμορφωτική δράση με γονείς με θέμα
«Μαθαίνω να διαβάζω με διασκεδαστικό τρόπο ένα βιβλίο»
όπου ο θεατρικός παιδαγωγός Γιάννης Θεοδώρου με βιωματικό τρόπο
μας έδειξε πως ένα βιβλίο μπορεί να ζωντανέψει μπροστά στα μάτια των παιδιών
και να γίνει ένα μέσο έκφρασης, δημιουργικότητας και ψυχαγωγίας

Μετά από την επιμορφωτική αυτή συνάντηση ξεκίνησε η λειτουργία της δανειστικής μας βιβλιοθήκης.
Δράσεις Χριστουγέννων:
Την ημέρα στολισμού του δέντρου και του νηπιαγωγείου, προσκαλέσαμε τους γονείς
και το νηπιαγωγείο μεταμορφώθηκε σε ένα εργαστήρι όπου φτιάξαμε σελιδοδείκτες
για να χαρίσουμε στο Ευχετήριο Αγάπης WINCANCER




Στις 21 Δεκεμβρίου συμμετείχαμε στη δράση της elniplex
«Χάρισε ένα βιβλίο, δυνάμωσε το φως»,
όπου χαρίσαμε βιβλία στο παιδογκολογικο τμήμα του νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ
και στείλαμε την αγάπη μας σε αυτά τα παιδιά αγωνιστές της ζωής.



Β Τρίμηνο
Δημιουργία Ψηφιακής βιβλιοθήκης:
Για να δώσουμε στους μαθητές μας την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με περισσότερα βιβλία,
δημιουργήσαμε μια ψηφιακή βιβλιοθήκη Πατήστε εδώ για να περιηγηθείτε σε αυτή
Ημέρα γονιού αναγνώστη
Ξεκινήσαμε την ημέρα του γονιού αναγνώστη,
όπου με βάση τη θεματολογία μας κάθε εβδομάδα ένας γονιός επισκεπτόταν το σχολείο μας
για να μας διαβάσει ένα βιβλίο και να υλοποιήσουμε δραστηριότητες πάνω σε αυτό.
Το υλικό προετοιμάζονταν από την εκπαιδευτικό της τάξης
δίνονταν για μελέτη στους γονείς οι οποίοι με πολλή χαρά αγκάλιασαν την δράση
και προέκυψε μια πού όμορφη συνεργασία αλλά κι ένα υλικό βιώσιμο
με κούκλες, φύλλα εργασίας, παιχνίδια, κάρτες και δραστηριότητες
που μπορεί να χρησιμοποιηθεί και τις επόμενες χρονιές.



















Βιβλία σε άλλη γλώσσα:
Σε συνεργασία με την miss Effie δασκάλα των αγγλικών είδαμε βιβλία στα αγγλικά,
τα συγκρίναμε με αντίστοιχα στα ελληνικά ή προσπαθήσαμε να μαντέψουμε την ιστορία μέσα από τις εικόνες.



Επίσκεψη Εικονογράφου:
Επισκέφτηκε το σχολείο μας η εικονογράφος Άννα Γκουτζουρή.

Μίλησε στα παιδιά για τη δουλειά της, τους έφερε βιβλία και σχέδια της



και μαζί με τα παιδιά έφτιαξε έναν ήρωα τον Φιλαδέλφαμαν

Συγγραφείς στο ΠΙ και Φι:
Μια διαδικτυακή συνάντηση με την συγγραφέα Λιάνα Δενεζάκη
κι ένα εργαστήρι δημιουργικής γραφής που παρακολουθήσαμε
προέκυψε το δικό μας βιβλίο με ήρωα τον Φιλαδέλφαμαν με τίτλο
“Ο Φιλαδέλφαμαν και το σπιτάκι των Συναισθημάτων”
Γ τρίμηνο:
Εβδομάδα παιδικού Βιβλίου:
Την εβδομάδα της παγκόσμια ημέρας παιδικού βιβλίου,
των γενεθλίων του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν οργανώθηκαν διάφορες δραστηριότητες.
1. Μήνυμα ΙΒΒΥ
Είδαμε με τα παιδιά την αφίσα του ΙΒΒΥ
και μιλήσαμε για το μήνυμα που περιέχει
Αναφερθήκαμε στον Χανς Κρίστιαν Άντερσεν και δώσαμε στα παιδιά μια αποστολή.
Να προετοιμάσουν μια κούκλα-ήρωα του βιβλίου που δανείστηκαν το Σαββατοκύριακο
και να παρουσιάσουν το βιβλίο αυτό με τη βοήθεια αυτής της κούκλας.
2.Βιβλιοφιλικό κολλάζ:
Είδαμε εξώφυλλα βιβλίων και είδαμε ποια γνωρίζουμε και ποια όχι.
Μαντέψαμε τους ήρωες τι λέει η κάθε ιστορία και διαλέξαμε τα αγαπημένα μας με τα οποία τα οποία φτιάξαμε ένα βιβλιοφιλικό κολλάζ

3.Διαδραστική αφήγηση
Ξεκινήσαμε μια ιστορία λέγοντας τη φράση : Κάποτε ήταν ένα κοτοπουλάκι…
Τα παιδιά συνέχισαν την ιστορία, η οποία ηχογραφήθηκε από την εκπαιδευτικό.
Στη συνέχεια συζητήσαμε τις εικόνες που προέκυπταν από τα λόγια των παιδιών και τα παιδιά τις ζωγράφισαν
Χρησιμοποιήσαμε το ψηφιακό εργαλείο Book creator και προέκυψε το βιβλίο
Βάψτε αυγά όχι κοτοπουλάκια
Εμπλουτισμός βιβλιοθήκης:
Η βιβλιοθήκη εμπλουτίστηκε από δωρεές γονέων αλλά και κατοίκων του χωριού που έμαθαν ότι ασχολούμαστε με τη φιλαναγνωσία.
Μετάβαση στο Δημοτικό:
Σε συνεργασία με τη δασκάλα της Ά τάξης επισκεφτήκαμε το Δημοτικό
Εκεί οι παλιοί μας συμμαθητές ,τα παιδιά της πρώτης τάξης μας διάβασαν μια ιστορία και υλοποιήσαμε δραστηριότητες σχετικά με αυτή.
Τους χαρίσαμε ένα σελιδοδείκτη με τον Φιλαδέλφαμαν που είχαμε προετοιμάσει από πριν.
Πώς ολοκληρώθηκε;
Η συνεχής ενασχόληση με το σχέδιο δράσης ενέπνευσε την εκπαιδευτικό για ένα πρωτότυπο θεατρικό με τίτλο:
“Η μάχη του βιβλίου με το tablet”.
Το θεατρικό αυτό έγινε η καλοκαιρινή μας γιορτή
την οποία θα παρουσιάσουμε στους γονείς και στην κοινότητα την τελευταία εβδομάδα.
Τέλος, την τελευταία ημέρα θα γίνει παρουσίαση στους γονείς του σχεδίου δράσης
και θα απονεμηθεί στα παιδιά βραβείο Φιλαναγνωσίας.
Συμπεραίνοντας..
Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς… τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με μεγάλο πλήθος βιβλίων και καλλιέργησαν μια θετική στάση απέναντι στο βιβλίο. Δραματοποίησαν ιστορίες, δημιούργησαν δικές τους, γνώρισαν είδη βιβλίων και είδη κειμένων. Έπαιξαν παιχνίδια και συμμετείχαν σε μια πληθώρα ομαδικών και ατομικών δραστηριοτήτων που ενίσχυσαν τις δεξιότητες τους στη συνεργασία αλλά και την αυτοπεποίθηση τους. Εκφράστηκαν αναπτύσσοντας την κριτικής τους ικανότητα και ανέπτυξαν με βιωματικό τρόπο αναγνωστικές δεξιότητες. Οι γονείς συμμετείχαν ενεργά και δημιουργήθηκε ένα θετικό κλίμα συνεργασίας με το σχολείο. Σίγουρα, κατανόησαν πως το βιβλίο είναι διασκεδαστικό, είναι ένα μέσο να ταξιδέψει ο νους και να περάσουν δημιουργικά στον ελεύθερο χρόνο τους.