«Να μην ξεχάσω να SOSω τα υπό εξαφάνιση ζώα»: Ομάδα δράσης μαθητών για την προστασία των ζώων Εργαστήριο Δεξιοτήτων – Θεματική Ενότητα: «Φροντίζω το Περιβάλλον» Τομέας: “Κλιματική αλλαγή – Φυσικές Καταστροφές – Πολιτική προστασία» Πρόγραμμα Φορέων

Στο πλαίσιο της ευαισθητοποίησης των παιδιών για την προστασία της καφέ αρκούδας, οργανώθηκε μια βιωματική μουσικοκινητική δραστηριότητα εμπνευσμένη από το τραγούδι “Hunting Bear Song”. Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά σε ένα φανταστικό ταξίδι για να γνωρίσουν και να προειδοποιήσουν την αρκούδα για τους κινδύνους που την απειλούν.

Η δράση περιλάμβανε:

  • Κινητικές αναπαραστάσεις φυσικών εμποδίων: τα παιδιά πέρασαν έναν λόφο, “κολύμπησαν” σε μια λίμνη, περπάτησαν σε δάσος και έφτασαν στη σπηλιά της αρκούδας.

  • Μουσική συνοδεία με ρυθμούς από το ταμπουρίνο που καθοδηγούσε την ένταση, το ρυθμό και τη συναισθηματική ατμόσφαιρα της εξερεύνησης.

  • Φαντασία και ρόλους: τα παιδιά υποδύθηκαν τους εξερευνητές και αλληλεπίδρασαν με το περιβάλλον και την αρκούδα.

  • Τελικά, η αρκούδα ενοχλήθηκε από την παρουσία τους και τα παιδιά έτρεξαν πίσω ακολουθώντας αντίστροφα τη διαδρομή, ενισχύοντας την έννοια της αρχής και της συνέχειας.

Μέσω μιας Μουσικοκινητικής Δράσης επιτυγχάνεται η:

  1. Ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων
    ▸ Συντονισμός κινήσεων με το ρυθμό
    ▸ Εναλλαγές έντασης και ταχύτητας στην κίνηση
    ▸ Ανάπτυξη ισορροπίας, ευλυγισίας και χωρικής αντίληψης

  2. Ενίσχυση της ακουστικής αντίληψης και της μουσικότητας
    ▸ Διαφοροποίηση ήχων και ρυθμικών μοτίβων
    ▸ Αντίληψη της σχέσης ήχου-κίνησης
    ▸ Έκφραση συναισθημάτων μέσω της μουσικής

  3. Καλλιέργεια φαντασίας και δημιουργικής σκέψης
    ▸ Εμπλοκή σε ένα φανταστικό σενάριο
    ▸ Δημιουργική ερμηνεία του περιβάλλοντος και των ρόλων

  4. Συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη
    ▸ Ενσυναίσθηση προς τα ζώα και το φυσικό περιβάλλον
    ▸ Συνεργασία και ομαδικότητα
    ▸ Αντίληψη κινδύνου και ασφάλειας

  5. Σύνδεση με το περιβαλλοντικό θέμα
    ▸ Κατανόηση του κινδύνου εξαφάνισης της καφέ αρκούδας
    ▸ Ενεργή συμμετοχή σε δράση με νόημα και περιβαλλοντικό μήνυμα

οπότε και τα νήπια ωφελούνται καθώς:

  • Ενισχύεται η πολύπλευρη ανάπτυξή τους: σωματική, γνωστική, συναισθηματική και κοινωνική.

  • Μαθαίνουν να εκφράζονται μέσα από το σώμα και τη μουσική, ενώ παράλληλα οργανώνουν τη σκέψη τους.

  • Αποκτούν οικολογική συνείδηση μέσα από εμπειρίες που τους εμπλέκουν ουσιαστικά.

  • Ρυθμίζουν την ενέργεια και της συγκέντρωση τους μέσω της εναλλαγής της έντασης και δράσης, με ηρεμία.

  •  

    9ca63791 c72e 434b 8784 d151759784c2 257ca5c2 deca 4755 b743 5548f65a4146 b6e8b7fb acf8 4e4a 8c7e 1ec005f9819c ceb1b697 3d92 4e62 9a18 b986ea7de587 d9960d39 679e 479c 8521 496da2fab161 d554770f 0c8f 487a b58a bf1d21d0f855

  • d01d4f13 1385 4824 9cbc fdb112e2cb3e 5260b996 310c 41e9 a754 5e1c010172af 6624c93e 7179 45d7 af45 ba823a900059 26d653bb 87ec 4116 8303 ff1c043c35a5 7ba3d25c 8932 4276 9ca0 a91d58213de1 f81f6900 0d65 49b1 bcd9 9bd5c714566c b558472a d46c 45b5 bc26 a7339be4a4ce
  • Με αφορμή τα παραπάνω, ακολούθησε μια μαθηματική δραστηριότητα όπου τα νήπια επέλεγαν μια εικόνα με μια αρκούδα, στην οποία υπήρχε ένας αριθμός από το 1 έως το 10. Στη συνέχεια καλούνταν να εντοπίσουν τον αντίστοιχο αριθμό σε κουκίδες και να ενώσουν τις δύο εικόνες (π.χ. το μισό σώμα της αρκούδας με τον αριθμό 2 να συνδεθεί με το άλλο μισό που δείχνει δύο κουκίδες).

    Συμπληρωματικά, τα παιδιά συμμετείχαν σε μια δραστηριότητα σύνθεσης εικόνας, όπου συναρμολόγησαν μια αρκούδα σε μορφή απλού παζλ, ακολουθώντας τη σωστή αριθμητική σειρά από το 1 έως το 4, ώστε να δημιουργήσουν τη συνολική εικόνα της αρκούδας.

    Στόχοι της Δραστηριότητας

    Αντιστοίχιση ποσότητας με αριθμητικό σύμβολο
    Αναγνώριση αριθμών από το 1 έως το 10
    Καλλιέργεια οπτικοκινητικού συντονισμού
    Ανάπτυξη λογικομαθηματικής σκέψης
    Κατανόηση σειραθέτησης και σύνθεσης εικόνας

  • feb39b1a 86e4 470f 91ca 5c7cad46395c f92c31d7 e021 46e1 bd8e 70c83d93741c d812c936 874d 484f ab63 e6b0b057ffcd 882a6b21 ec7f 4577 9382 03a35cf69a4d 92d59d6e e2a5 4cf6 bb7f 3880c57967e8 38cbfc11 d9a6 4316 a55f 4a43a15c7a92 9a940ab1 a198 4933 933b 56f743f9a93f 2f86048e af6c 4daa 87ce c9eea6a5bdd1 02cf9460 047d 48cd aa13 9a58df579a88
  • 7a0dd072 52e0 42a8 b98e dd7a5ec87165 97d6743b 4942 4f07 91ca e32f48a98a8e 430a6875 3f25 44cc 824c 6a9f3392f412 aeccce99 ffb2 45ad 9255 e093e01cd4a2 acbe06ea 69b2 4f61 8897 7312d50abf5a c1719a00 d029 40be 9710 d64cdfde2b60 c7178152 c81c 4b68 8886 b6912a021754

«Να μην ξεχάσω να SOSω τα υπό εξαφάνιση ζώα»: Ομάδα δράσης μαθητών για την προστασία των ζώων Εργαστήριο Δεξιοτήτων – Θεματική Ενότητα: «Φροντίζω το Περιβάλλον» Τομέας: “Κλιματική αλλαγή – Φυσικές Καταστροφές – Πολιτική προστασία» Πρόγραμμα Φορέων

Η Τέχνη στο Νηπιαγωγείο και τα Υπό Εξαφάνιση Ζώα της Ελλάδας

Η εικαστική αγωγή αποτελεί πολύτιμο εργαλείο στο νηπιαγωγείο, καθώς ενισχύει τη δημιουργική σκέψη, την αισθητική καλλιέργεια και την συναισθηματική έκφραση των παιδιών. Όταν τα παιδιά εκτίθενται σε πίνακες ζωγραφικής, ενεργοποιούν τη φαντασία τους, αναπτύσσουν την παρατηρητικότητα και εξασκούν την ικανότητα να εκφράζονται λεκτικά και μη λεκτικά.

Η θέαση πινάκων με υπό εξαφάνιση ζώα της Ελλάδας, όπως η αρκούδα, το ελάφι, η φώκια μονάχους-μονάχους, η χελώνα καρέτα-καρέτα και ο αργυροπελεκάνος, έχει πολλαπλά οφέλη:

  • Ενίσχυση περιβαλλοντικής συνείδησης: Μέσα από την τέχνη, τα παιδιά γνωρίζουν σπάνια ζώα και ευαισθητοποιούνται για την ανάγκη προστασίας τους.

  • Ανάπτυξη παρατηρητικότητας και σύγκρισης: Αναγνωρίζουν χρώματα, σχήματα, υφές και συγκρίνουν τις καλλιτεχνικές αναπαραστάσεις με την πραγματικότητα.

  • Ενίσχυση έκφρασης και κριτικής σκέψης: Μαθαίνουν να εκφράζουν προτιμήσεις, απόψεις, συναισθήματα.

  • Διασύνδεση γνωστικών αντικειμένων: Η τέχνη γίνεται αφορμή για συζήτηση, αφήγηση, γνωριμία με το φυσικό περιβάλλον και δημιουργικές δραστηριότητες.

Τα νήπια παρακολούθησαν πίνακες ζωγραφικής με τα υπό εξαφάνιση ζώα της Ελλάδας: την καφέ αρκούδα, το ελάφι, τη φώκια μονάχους-μονάχους, τη χελώνα καρέτα-καρέτα και τον αργυροπελεκάνο.
Καθώς παρατηρούσαν τους πίνακες, εστίασαν στα χρώματα που χρησιμοποίησε ο κάθε καλλιτέχνης, και συζήτησαν για το πώς αποτυπώνονται τα ζώα μέσα από την τέχνη. Έκαναν συγκρίσεις με τις φωτογραφίες των αληθινών ζώων, παρατηρώντας ομοιότητες και διαφορές.
Τα παιδιά εκφράστηκαν ελεύθερα, μοιράστηκαν τις σκέψεις τους, μίλησαν για τα συναισθήματα που τους δημιουργεί κάθε ζώο και κάθε εικόνα.
Στο τέλος, πραγματοποιήθηκε μια ψηφοφορία όπου κάθε παιδί επέλεξε τον πίνακα που του άρεσε περισσότερο. Μέσα από τη διαδικασία αυτή, τα παιδιά εξασκήθηκαν στο να σέβονται τις επιλογές των άλλων και να αναπτύσσουν την προσωπική τους αισθητική.

1ef2f8d5 cfb1 489b aae2 8212500e4f65

https://dreamskindergarten.blogspot.com/ Τα πνευματικά δικαιώματα των εικόνων ανήκουν στο ανωτέρω blog

b8ae5192 cca5 46f6 85cb 0e1084f70f7e a698fe40 5ec1 4856 9701 d4f0807e1958 621416a7 9b16 4533 bdd6 e2c941bc0e7c 83902b13 2cd2 4019 9f4b 52899121d2d3 9c96c73c e0bc 47a1 8951 c2797bc661c2

83902b13 2cd2 4019 9f4b 52899121d2d3

Ο πίνακας που προτιμήθηκε περισσότερο!

b10d506a 60e1 4a22 b3d4 39104e844186

 

«Να μην ξεχάσω να SOSω τα υπό εξαφάνιση ζώα»: Ομάδα δράσης μαθητών για την προστασία των ζώων Εργαστήριο Δεξιοτήτων – Θεματική Ενότητα: «Φροντίζω το Περιβάλλον» Τομέας: “Κλιματική αλλαγή – Φυσικές Καταστροφές – Πολιτική προστασία» Πρόγραμμα Φορέων

Η Μεσογειακή Φώκια Μονάχους-Μονάχους

1. Ποιο ζώο είναι η φώκια Μονάχους-Μονάχους;
Είναι μια σπάνια θαλάσσια φώκια. Έχει γκρι ή καφέ χρώμα και απαλό τρίχωμα. Ζει κοντά στη θάλασσα και της αρέσει να ξεκουράζεται σε ήσυχα μέρη.

2. Τι τρώει;
Η φώκια τρώει ψάρια, χταπόδια και καλαμάρια. Είναι σπουδαία κυνηγός και βρίσκει την τροφή της μέσα στη θάλασσα.

3. Πού ζει;
Ζει σε καθαρές θάλασσες, όπως το Αιγαίο και το Ιόνιο. Της αρέσουν οι σπηλιές που είναι κοντά στο νερό, γιατί εκεί νιώθει ασφαλής.

4. Τι κάνει όταν γεννάει;
Η μαμά φώκια γεννάει το μικρό της μέσα σε μια σπηλιά. Το μικρό μένει κοντά της και πίνει γάλα μέχρι να μεγαλώσει.

5. Γιατί κινδυνεύει;
Η φώκια κινδυνεύει γιατί:

– Οι άνθρωποι ρυπαίνουν τη θάλασσα.
– Οι δυνατοί ήχοι και τα καράβια την τρομάζουν.
– Οι σπηλιές της χαλάνε ή γεμίζουν σκουπίδια.

6. Πώς μπορούμε να τη βοηθήσουμε;
– Να κρατάμε καθαρές τις θάλασσες και τις παραλίες.
– Να μη φωνάζουμε αν τη δούμε.
– Να μιλάμε στους άλλους για τη φώκια και να τη σεβόμαστε!

Μετρήσαμε με το σώμα μας το ύψος της φώκιας Μονάχους Μονάχους αλλά και το βάρος της. Μιμηθήκαμε τις φώκιες που πάνε στην σπηλιά τους και τέλος με τέμπερες χρωματίσαμε τη θάλασσα, με ξυλομπογιές-κηρομπογιές τις φώκιες μας, για να τις “βάλουμε” τέλος στο περιβάλλον τους, δημιουργώντας ένα κολλάζ, ολοκληρώνοντας τα έργα μας με τα υπό εξαφάνιση ζώα της Ελλάδας.

cabfdba7 16fe 48e1 bd1d e69f772a134d c39a12dc 7540 4591 985f 05d2c0389d36

f7390724 cbf7 47ea a19f aacdc151e22b e64d8249 8b00 46cf 9f0e 9c6908793b28 d267c792 bbfb 4757 9d36 cecb86d13304 5520bf12 6094 4a6a adf9 4a44648a0cf8 917acc92 dfb0 4164 888c 7d947f0629c6 224f2020 e5cd 4459 bc7e 6251e2bf495e 345da125 4933 4cac b3e0 8cb2893229b5

99f8ac94 1ad4 46a0 9ca9 b5535d25424f c8f84877 3d5c 4e3a bf2f ecbc3b9f8671 bb4a47df 2c5f 4c83 a2cf f0b0498d9c59

8e264d3e 6d09 410b 8828 dc24a77790ff 8bfa65c6 5351 476e b2b1 00e95a49b5d5 377ac607 2848 40e1 9a2a ca5493ebd5c1 7374c0e3 b598 478e afd6 24eb1707020b e819dfd8 7f9b 4af4 bcf4 8a8413241dcdbec58c86 30d0 4f7e b269 04adab7147d8 e7940765 5caf 4b03 aaf8 f09e7fe71327 d363c56c e63f 4f8b a7d8 af5095957791 67b3f669 821a 4107 86bb 2501554c46a3

Χρόνια πολλά μανούλα!

Η Γιορτή της Μητέρας είναι μια ημέρα αφιερωμένη στη γυναίκα που φέρνει ζωή, που θρέφει, που προστατεύει και που στηρίζει – τη μητέρα. Δεν πρόκειται απλώς για έναν εορτασμό, αλλά για μια υπενθύμιση της πολύτιμης παρουσίας της μητέρας σε κάθε κοινωνία και σε κάθε εποχή.

Από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, η μητέρα κατείχε κεντρική θέση στην οικογένεια και στον πολιτισμό. Η μητέρα της παράδοσης ήταν σύμβολο στοργής, αυταπάρνησης και αντοχής. Στήριζε την οικογένεια, μεγάλωνε τα παιδιά, ήταν φορέας αξιών, και μετέδιδε τις ρίζες και την ταυτότητα της κοινότητας.

Στη σύγχρονη κοινωνία, ο ρόλος της μητέρας έχει εξελιχθεί αλλά παραμένει εξίσου θεμελιώδης. Σήμερα, οι μητέρες δεν είναι μόνο φροντιστές στο σπίτι· είναι εργαζόμενες, δημιουργοί, επιστήμονες, ηγέτιδες. Αντιμετωπίζουν καθημερινά προκλήσεις ισορροπώντας ανάμεσα σε επαγγελματικές, προσωπικές και οικογενειακές υποχρεώσεις. Και παρ’ όλα αυτά, παραμένουν η πρώτη αγκαλιά, το σταθερό σημείο αναφοράς, και το πρόσωπο που τα παιδιά εμπιστεύονται περισσότερο.

Γι’ αυτό και η Γιορτή της Μητέρας δεν είναι μόνο μια μέρα για λουλούδια και κάρτες. Είναι και αυτά, αλλά επίσης και μια ευκαιρία να αναγνωρίσουμε τον κόπο, την προσφορά και τη βαθιά αγάπη των γυναικών που κρατούν κοινωνίες ολόκληρες όρθιες – πολλές φορές αθόρυβα, αλλά πάντα με ουσία.

Τα νηπιάκια κατασκεύασαν μια μοναδική κάρτα για την μαμά τους με γλυκιές ευχές!

1e38f903 9859 408a 8b60 958d2c7919ac 3c883382 1476 400f 9870 deb497fce125 4d993a4e ec1d 4f36 908a a18bc929def0 4e884288 ab8e 41e4 ac1d 97823edc3407 6f1779f9 a658 4826 816f 0727b5085eff 9eac2432 243f 4381 b43f 613c65682c8a 75cce23e 0312 4c0a 8eea cf8631ba8f9b 0125daed 1697 4b78 a0b3 a7d3ba5fd51a 372ef302 9521 4dba b41b 747fe39e4e78 6545a1f1 22fe 4ac6 8b78 f091f71b2a88 70716206 8eb1 4e42 b145 42c518175803 c493220a 20d0 40bb 9d04 1b937a0584f3 cd6aff4b fe26 4fca a546 238f84f233e2 e78c7377 d90c 483a 9fac 255d001e01bd edb227e2 0c41 4fac 87a3 22bba7cbf2b3

f2054b62 3184 4837 a715 e47d86ff40a7 ba5131f1 6b51 4b3d b9b8 4a1ae6f36950 3481808e 9aff 4df1 a084 0ad916849a44 43868a17 93f9 44f4 b3a6 2ae8aaac9545 39994ccf 8959 4ef2 8b75 4212da84c4d4 5fa09307 ee22 4612 83b6 2e37766fbd34

9ea6722f 07d4 4974 ab28 f7df8b496b4c18241185 a37a 465d b536 fa3809808bb9 32151d56 0a90 47e8 a202 91bf6f2b19e3 47e6759c bd1b 4d19 a2b4 cd34e54c9399 36b363b2 09f4 408b b7be 1f72f8349af6 c7e485ef b638 400c 8054 549b9ff7f6ba

«Το κόκκινο συναίσθημα: Μια γνωριμία με τον θυμό»

Στο πλαίσιο της παιδαγωγικής προσέγγισης που δίνει έμφαση στην καλλιέργεια της συναισθηματικής νοημοσύνης, από την αρχή της σχολικής χρονιάς εστιάσαμε στην αναγνώριση και έκφραση των συναισθημάτων. Τα συναισθήματα είναι παρόντα στην καθημερινότητα των παιδιών, και το νηπιαγωγείο αποτελεί έναν ασφαλή χώρο όπου τα παιδιά μπορούν να τα παρατηρήσουν, να τα εκφράσουν και να τα κατανοήσουν.

Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, παιχνίδια, παρατήρηση εικόνων, ιστορίες και συζητήσεις, εστιάσαμε σε ένα έντονο και συχνά παρεξηγημένο συναίσθημα: τον θυμό.

Μαζί με τα παιδιά αναρωτηθήκαμε:
– Τι μοιάζει με τον θυμό;
– Πώς νιώθω το θυμό στο σώμα μου;
– Πώς δείχνει κάποιος άλλος ότι είναι θυμωμένος;
– Πώς νιώθω εγώ όταν κάποιος γύρω μου είναι θυμωμένος;

Τα νήπια ανταποκρίθηκαν με ενδιαφέρον και παρατήρησαν ότι το σώμα μιλάει όταν είμαστε θυμωμένοι: σφίγγονται τα χέρια, κοκκινίζει το πρόσωπο, σμίγουν τα φρύδια, το σώμα στέκεται πιο σφιγμένο. Έμαθαν ότι ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα, που το νιώθουν όλοι, μικροί και μεγάλοι.

Αναγνώρισαν τον θυμό σε πρόσωπα και εκφράσεις μέσα από εικόνες και emoji, και στη συνέχεια τον απέδωσαν με τον δικό τους τρόπο: με ζωγραφική, λέξεις, σχήματα, ακόμα και με μικρές ιστορίες. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, κάθε παιδί είχε την ευκαιρία να δώσει “φωνή” σε ένα δυνατό συναίσθημα, να το εξωτερικεύσει και να το δει με μια νέα ματιά.

Ο σκοπός δεν ήταν να “διώξουμε” τον θυμό, αλλά να τον αναγνωρίσουμε και να τον διαχειριστούμε με τρόπους που είναι ασφαλείς και σεβαστοί για όλους. Έτσι, καλλιεργείται η ενσυναίσθηση, η αυτογνωσία και η ικανότητα για ουσιαστική επικοινωνία.

430faf84 b55e 4fc5 905a 29411bb1dc4e 720bfdb9 3e21 4d12 a9b7 447a30e48ffb a73f2f2f 37a1 4194 bf76 4ea968beb6e6 b5e3066c a350 4fdc bbad 750e6ca00857 b5357566 7e04 4985 ac37 c1148229d62e ed763da4 5b7a 4ac8 bd4d 15022837ad99 fd0d1e94 272e 4a01 a312 7c3e56d6bc94

«Σπίτι, σχολείο, κοινωνία: Ο κύκλος του bullying ξεκινά νωρίς»

Ο εκφοβισμός (bullying) είναι η συστηματική, επαναλαμβανόμενη άσκηση σωματικής, λεκτικής, ψυχολογικής ή κοινωνικής βίας από ένα ή περισσότερα άτομα προς ένα άλλο άτομο, με σκοπό την πρόκληση φόβου, πόνου, ταπείνωσης ή αποκλεισμού.

Χαρακτηρίζεται από ανισορροπία δύναμης, επανάληψη και πρόθεση επιβολής.

Μπορεί να εκδηλώνεται με άμεσες πράξεις (κοροϊδία, απειλές, σωματική βία) ή έμμεσες μορφές (αποκλεισμός, διάδοση φημών, σιωπηρή απομόνωση).

Ο εκφοβισμός (bullying) δεν εκδηλώνεται μόνο μέσα από φανερές πράξεις στο σχολείο, όπως οι προσβολές ή η βία. Συχνά, οι ρίζες του βρίσκονται σε πιο αθόρυβες, επαναλαμβανόμενες εμπειρίες, όπως η αδιαφορία, η έλλειψη επικοινωνίας ή ο συναισθηματικός αποκλεισμός – εμπειρίες που μπορεί να ξεκινούν από το οικογενειακό περιβάλλον και να αναπαράγονται στο σχολείο ή στην κοινότητα. Σημασία δεν έχει να αποδοθούν ευθύνες, αλλά να αναγνωρίσουμε έγκαιρα τα πρότυπα που επιτρέπουν σε τέτοιες συμπεριφορές να κανονικοποιούνται.

Όταν ένα παιδί μεγαλώνει μαθαίνοντας ότι:

  • η διαφορετικότητα είναι απειλή,

  • η αδυναμία είναι ντροπή,

  • και η δύναμη σημαίνει έλεγχος,

τότε αυτό το μοντέλο θα το “κουβαλήσει” στις παρέες, στα σχολεία, στους χώρους εργασίας, αλλά και στις τοπικές κοινωνίες.

Έτσι βλέπουμε:

  • Στιγματισμό ανθρώπων με διαφορετική εμφάνιση, ταυτότητα ή άποψη.

  • Κοινωνικούς αποκλεισμούς, ειδικά σε χωριά ή γειτονιές, όπου “όποιος δεν ανήκει, περισσεύει”.

  • Κουτσομπολιά και συκοφαντία που εκθέτουν ανθρώπους δημόσια.

  • Τοξική ηγεσία σε συλλόγους, επαγγελματικά περιβάλλοντα, ακόμη και στην εκκλησία.

Σε μικρές κοινωνίες, αλλά και στις πόλεις, η βία δεν φωνάζει. Είναι υπόγεια:
η απομόνωση, η διάδοση φημών, η πίεση για συμμόρφωση, η αποσιώπηση όσων διαφέρουν.

Πώς σπάει ο κύκλος;

Με συνειδητή αναγνώριση της σιωπηλής βίας. Με γονείς που ακούν, με σχολεία που στηρίζουν, με κοινωνίες που δεν αποκλείουν. Με ανθρώπους που δεν λένε “δεν με αφορά”, αλλά στέκονται δίπλα.

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΓΕΛΙΟΥ 4.5.25

Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Γέλιου, που γιορτάζεται κάθε χρόνο την πρώτη Κυριακή του Μαΐου (φέτος στις 4/5/2025), οργανώσαμε μια δημιουργική και παιγνιώδη δραστηριότητα στο νηπιαγωγείο μας, με σκοπό να γνωρίσουν τα παιδιά τη σημασία του γέλιου για τη ζωή μας.

🎨 Παρουσίαση Εικόνων και Πινάκων με θέμα το Γέλιο

Τα παιδιά είδαν εικόνες και έργα τέχνης που απεικόνιζαν ανθρώπους να γελούν με διαφορετικούς τρόπους:

  • Κάποιοι γελούσαν διακριτικά.

  • Άλλοι είχαν έντονο, φανερό γέλιο.

  • Κάποιοι δεν είχαν καθόλου χαμόγελο στο πρόσωπό τους.

Τα παιδιά κλήθηκαν να παρατηρήσουν τα πρόσωπα και να επιλέξουν ποιοι άνθρωποι γελούσαν, συζητώντας τις εκφράσεις και τα χαρακτηριστικά του προσώπου που τους βοήθησαν να καταλάβουν.

💬 Συζήτηση στην Παρεούλα

Ακολούθησε συζήτηση με τα παιδιά:

  • Τι είναι το γέλιο;

  • Πώς νιώθουμε όταν γελάμε;

  • Σε ποια συναισθήματα μάς παραπέμπει; (χαρά, διασκέδαση, φιλία, ευτυχία)

  • Πότε γελάμε;

  • Με ποιους γελάμε πιο συχνά;

Τα παιδιά μίλησαν για προσωπικές εμπειρίες: τι τους κάνει να γελούν, αν γελούν με φίλους, αν γελάνε στο σπίτι ή στο σχολείο. Ανέφεραν ακόμα και τι τους κάνει να γελούν δυνατά ή λίγο.

Στη συνέχεια τα παιδιά σχεδίασαν χαμόγελα σε χαρτί φτιάχνοντας props και φωτογραφήθηκαν.

1bc63212 7693 4cc4 bac2 846bd430c509 2eca562b ea8b 434c b2a5 6a45a7b91f98 2f9c410f 012d 4c44 ac08 4176681d02e9 634e3d86 08fe 4ecf b2c9 548b15245edc 793b1245 b956 45c5 9cd2 3f20af9bd92b 888bc256 c9e2 4de4 81e0 62b86cb673fd 57973c30 18f9 4634 95a2 4fd0945c1305 a53b960d c5c2 40d8 9ac3 00429dd57d0c aba2bbf8 cd47 4b5d 8914 28b5bcf4eca5 b05937a6 831a 4e69 9e50 a17f892528f7 bba56b40 672c 4d77 b7b7 946f0717035f e7f64345 255e 4b84 831a 88f189d57660

3c25f594 18bf 4f52 83fe 8edf05e84855

«Να μην ξεχάσω να SOSω τα υπό εξαφάνιση ζώα»: Ομάδα δράσης μαθητών για την προστασία των ζώων Εργαστήριο Δεξιοτήτων – Θεματική Ενότητα: «Φροντίζω το Περιβάλλον» Τομέας: “Κλιματική αλλαγή – Φυσικές Καταστροφές – Πολιτική προστασία» Πρόγραμμα Φορέων

🐢 Η Χελώνα Καρέτα-Καρέτα

1. Ποιο ζώο είναι η Καρέτα-Καρέτα;
Η καρέτα-καρέτα είναι μια μεγάλη θαλάσσια χελώνα. Έχει καφέ καβούκι και δυνατό σώμα. Κολυμπάει με τα μεγάλα πτερύγιά της και ζει μέσα στη θάλασσα.

2. Τι τρώει;
Τρώει μικρά ψαράκια, καβούρια, τσούχτρες και μερικές φορές φύκια. Είναι παμφάγο, δηλαδή τρώει και φυτά και ζώα.

3. Πού ζει;
Ζει σε ζεστές θάλασσες, όπως το Ιόνιο και το Αιγαίο Πέλαγος. Της αρέσουν τα καθαρά νερά και οι ήσυχες παραλίες.

4. Τι κάνει το καλοκαίρι;
Το καλοκαίρι η μαμά καρέτα-καρέτα βγαίνει τη νύχτα στην ακρογιαλιά και γεννάει τα αυγά της μέσα στην άμμο. Μετά επιστρέφει στη θάλασσα.

5. Γιατί κινδυνεύει;
Η καρέτα-καρέτα κινδυνεύει γιατί:

  • Οι άνθρωποι βρωμίζουν τις παραλίες.

  • Τα φώτα την μπερδεύουν.

  • Πολλές φορές μπλέκεται σε δίχτυα ή καταπίνει πλαστικά.

6. Πώς μπορούμε να τη βοηθήσουμε;

  • Να κρατάμε καθαρές τις παραλίες.

  • Να μην αφήνουμε σκουπίδια.

  • Να σεβόμαστε τη φύση και να μιλάμε στους άλλους για τη χελώνα!

Τα παιδιά παρακολούθησαν σχετικά βίντεο και εξάσκησαν τις γνώσεις τους μέσω κουίζ και εκπαιδευτικών παιχνιδιών.

https://youtu.be/vo5x-DwILLo?si=TC9rzeNM3IvakOBG

df0bfcdd d1cb 48d6 91af 38c2c2b75b50

Στη συνέχεια χρωμάτισαν με νερομπογιές την καρέτα καρέτα στο περίγραμμά της το οποίο είχε “γεμίσει” με χρυσόσκονη. Την έκοψαν και την κόλλησαν σε ένα τυρκουάζ χαρτί δηλαδή την τοποθέτησαν στη θάλασσα, στολίζοντας τον βυθό.

1dd11e88 e530 48b0 aa66 487d74200183 958e3980 0f8c 4a15 896b 2258a4fa228c 1283b9bf 3c16 4bb6 bc98 463d4ab1ab17 873794ec 8328 456c ba9b 3316e47e9921

d6365f3d f2f3 493c 8633 6913e5b6cd2a b070fc1c 5125 4be9 b705 7a3fe83a2978 b8ec683e 3c65 4bc2 94c7 0e299682c494 1 8905372d 53d0 4c27 bd42 d19beee2063a 71ed354c 2933 44c1 ac6d 217d939cacf3 8da2baef 3550 4d62 8d13 63ce1b31ca5c

ed4f0e17 7e6b 4428 8b68 9284ffc4de6a 46aaec58 6544 4559 a0d7 182180053ef3

«Να μην ξεχάσω να SOSω τα υπό εξαφάνιση ζώα»: Ομάδα δράσης μαθητών για την προστασία των ζώων Εργαστήριο Δεξιοτήτων – Θεματική Ενότητα: «Φροντίζω το Περιβάλλον» Τομέας: “Κλιματική αλλαγή – Φυσικές Καταστροφές – Πολιτική προστασία» Πρόγραμμα Φορέων

🦌 Το Κόκκινο Ελάφι

1. Ποιο ζώο είναι το κόκκινο ελάφι;
Το κόκκινο ελάφι είναι ένα όμορφο και μεγάλο ζώο. Έχει κοκκινωπό-καφέ τρίχωμα και τα αρσενικά έχουν μεγάλα κέρατα. Περπατάει ήρεμα με τα τέσσερα πόδια του και είναι πολύ ήσυχο.

2. Τι τρώει;
Του αρέσουν τα χόρτα, τα φύλλα, τα φρούτα και μερικές φορές φλοιός από δέντρα. Είναι φυτοφάγο, δηλαδή τρώει μόνο φυτά.

3. Πού ζει;
Ζει σε μεγάλα δάση και βουνά, όπως στη βόρεια Ελλάδα. Του αρέσουν τα ήσυχα μέρη με πολλά δέντρα για να κρύβεται.

4. Τι κάνει το χειμώνα;
Τον χειμώνα δεν κοιμάται, αλλά ψάχνει τροφή. Το τρίχωμά του γίνεται πιο πυκνό για να μην κρυώνει.

5. Γιατί είναι υπό εξαφάνιση;
Το κόκκινο ελάφι κινδυνεύει γιατί:

  • Οι άνθρωποι κόβουν τα δάση όπου ζει.

  • Το κυνηγούν.

  • Δεν βρίσκει αρκετή τροφή και ασφάλεια.

6. Πώς μπορούμε να το βοηθήσουμε;

  • Να προστατεύουμε τα δάση.

  • Να μην αφήνουμε σκουπίδια στη φύση.

  • Να μιλάμε στους φίλους μας για το πόσο σημαντικό είναι το κόκκινο ελάφι!

Τα νήπια παρακολούθησαν σχετικά βίντεο και απάντησαν ερωτήσεις σε κουίζ.

 

85132bcb ce9e 4fe7 a554 d010de032a10 892b351c b6db 4142 b404 6eb2ad2821f8

Τα νήπια ζωγράφισαν με τέμπερες ένα ελάφι…

de748d5b e724 4bc1 bd1c a90105632baf 69964b21 d102 4fa9 a4ef 65517b5f9504 f7e6a812 bc73 402f 8929 3ae70f97ad92 160c1461 40f4 456d b428 f3365efe96aa 9fbba39e 26ff 424e 802d 10cbc9abeb2d 2d4c67a4 8cd4 4519 98b8 0bd610304dee

fb602181 b1d4 4d17 9607 e3057a20046e ebecb413 e110 4245 8c00 d39d5203ed0d e56a1a69 936a 495d aaad d528b073564e 65ab0edc 83f9 415d 81af f6b02af7e182 38d229e6 9f1b 49b4 85ba c6d7edf38da8 5d7eb0bc 00b1 4b30 8d98 e384e8f918fb

4cbc41d7 7648 499c 8e1d 31752b663dba b608374a 00b8 4688 9f50 67d1b7e672d6

«Να μην ξεχάσω να SOSω τα υπό εξαφάνιση ζώα»: Ομάδα δράσης μαθητών για την προστασία των ζώων Εργαστήριο Δεξιοτήτων – Θεματική Ενότητα: «Φροντίζω το Περιβάλλον» Τομέας: “Κλιματική αλλαγή – Φυσικές Καταστροφές – Πολιτική προστασία» Πρόγραμμα Φορέων

🐻 Η Καφέ Αρκούδα

1. Ποιο ζώο είναι η καφέ αρκούδα;
Η καφέ αρκούδα είναι ένα μεγάλο, δυνατό ζώο που ζει στο δάσος και στα βουνά. Έχει πυκνό καφέ τρίχωμα και περπατάει αργά με τα τέσσερα πόδια της.

2. Τι τρώει;
Η καφέ αρκούδα τρώει λίγο απ’ όλα! Της αρέσουν τα φρούτα, το μέλι, τα ψάρια και μερικές φορές και μικρά ζώα.

3. Πού ζει;
Ζει κυρίως σε βουνά και δάση, όπως στην Πίνδο και τη Ροδόπη στην Ελλάδα. Φτιάχνει τη φωλιά της μέσα σε σπηλιές ή κουφάλες δέντρων.

4. Τι κάνει το χειμώνα;
Τον χειμώνα κοιμάται! Μπαίνει στη φωλιά της και κάνει χειμερία νάρκη, δηλαδή κοιμάται για πολλούς μήνες μέχρι να ζεστάνει ο καιρός.

5. Γιατί είναι υπό εξαφάνιση;
Η καφέ αρκούδα κινδυνεύει γιατί:

  • Καταστρέφεται το δάσος όπου ζει.

  • Την κυνηγούν οι άνθρωποι.

  • Δεν βρίσκει εύκολα τροφή.

6. Πώς μπορούμε να τη βοηθήσουμε;

  • Να μην πετάμε σκουπίδια στο δάσος.

  • Να προστατεύουμε τα δέντρα και τα ζώα.

  • Να μαθαίνουμε στα παιδιά και στους μεγάλους για τη σημασία της.

Τα νήπια παρακολούθησαν βίντεο σχετικά με τη ζωή της καφέ αρκούδας, έμαθαν για την ανάγκη προστασία της και διασκέδασαν επίσης μαζί της, χορεύοντας και τρίβοντας την πλατούλα τους σε δέντρα μαζί της.

Παίξαμε παιχνίδια γνώσεων όπως τα παρακάτω:

Ο χορός της Αρκούδας

Ο χορός της Αρκούδας

43c6f6db b353 4a23 accd a078d3e77be3 7485d311 dc08 47dc a790 45490ea354a4 8306241a ff67 4bed 9695 b63985f4b322 ba96b133 0eda 49be 8cf9 76ecfef8280a

Τέλος, ζωγραφίσαμε την δική μας αρκουδίτσα!
3fe71b69 7cd6 442e 909d 0137d5c19ba2 5d487bdc 6179 4166 b0f8 cdb7ae3b0262 18b0a507 3207 4a1a 8f47 0179671688a6 48f0bb2d f5fe 4f53 9ad1 202e55f62875 54077da8 a714 45f0 8188 86d96007aec9 b2f0a3dd d08b 4a93 90b4 2314cc85d28c

642347c8 b8b8 4c49 a4cf 11599eb1dd2f 2333e91b 44ef 479e 9db3 af12711f2aab 576e8aea 456f 44e9 ab80 5061b215aa13 81ed2fa4 35a6 49cf af91 cfdcfaddecaf 70a8ef47 8c3d 46d6 b70d c6ed93174a6a 2d7f08f2 5502 49d7 b90b b5b418552d5c

1fece45c 7e13 49d8 817c 46bbfe72d012