Εκπαιδευτική Επίσκεψη του Νηπιαγωγείου & Δημοτικού Σχολείου Κανδήλας στο Αγρόκτημα “Παπάκια” στην Καρύταινα

Την Πέμπτη 22 Μαΐου 2025, το Νηπιαγωγείο και το Δημοτικό Σχολείο Κανδήλας πραγματοποίησαν μια υπέροχη εκπαιδευτική εκδρομή στο αγρόκτημα “Παπάκια”, που βρίσκεται στην καταπράσινη περιοχή της Καρύταινας.

Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τη ζωή στο αγρόκτημα, να παρατηρήσουν ζώα όπως παπάκια, στρουθοκαμήλους, κατσικάκια, ελαφάκια, κουνελάκιαπαγώνια, χελώνες κ.α. να ταΐσουν κάποια από αυτά και να περπατήσουν ανάμεσα στη φύση. Μέσα από βιωματικές δράσεις, έμαθαν για τις ανάγκες των ζώων, τον ρόλο του αγρότη και τη σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος.

Οι μικροί μαθητές συμμετείχαν με ενθουσιασμό, έπαιξαν στους χώρους του αγροκτήματος (δεντρόσπιτο, παιδική χαρά κλπ.).  και επέστρεψαν γεμάτοι όμορφες εμπειρίες και γνώσεις από τον κόσμο της υπαίθρου. Ήταν μια αξέχαστη ημέρα που συνέδεσε τη μάθηση με την ανακάλυψη και τη χαρά της εξερεύνησης!

3d779841 7d70 4334 a5d0 9a6a0633b20c0dbda614 b5fa 4d91 a9bb 2216022722ba84f2b35d ae35 4cff 9fbc bfe72fa5429d1f76e046 be22 4c44 9ce6 51b00e50ccda 5d4eb090 056b 4979 9ca5 389c2c168fb1 736dc596 0f48 4c72 9b91 3d4c7c8d7394 0793f330 91aa 409a b038 c712264d815e 7016e672 ce91 4442 8228 b79d77b849ae a9f64723 38ed 405c 8d71 c14c8925ef4c a13e952d 4518 40fe 8c57 9a5c763789f0 a69b6fb8 74d1 4d8b 8768 c3476e4813b2 7f9c9cd0 fdbf 4453 919e 4f590acfc446a3577a69 3637 48bf 93e4 e5c87c3fa0ca cb3fa547 912c 48eb 8a49 c252ac8cec9c cf8872e9 84f1 4cd0 aabe af6cae93fe04 e7e5d431 3593 4518 9ecb caaadc72ec10 f5dbb274 ef16 48e3 98cc ad82c150129095bfcf8d 7a16 4391 803a 65ffab04920d1e18e202 1c4d 4c41 ad46 c40b8087ec741e79c2b0 7ac1 4354 a5d3 e3ffececd7804cff2257 4abc 4516 bae5 0990f579a3775f937909 e46d 471e 8c52 050cbcc2ac1e5ff6a06b 62ef 4c6a 824a 22aebccf09de8e1f3cba d10e 4d15 bc97 5263fb2c924e47f5e5d8 3258 4db2 a809 000474e213bd82da9e5d 6dda 46cf 8b17 d9164b669378876a5bf5 7396 40ff b07f 6bac0e69b52f12332b67 9408 4d3c ae0e f840739da73ab3134875 34da 4350 9aa3 6e974c150987c876af51 eed5 4a3d 8101 37117e7b1f55fee85aac 759d 40df abe6 65d345cb7b29ffe56af7 549c 4b96 9594 d72ebbd3c9e980e09762 7a56 43cf 8726 4cdc7705dfdee25d451d bbd0 4650 82e6 565a433bb55a73e78f67 14ce 4425 8e99 a52732836de26ba592ff 81ae 4db0 bf65 d6b8fc48ebad4ec3ee1d 3c80 475f 9061 a3519948cb75

Τα καβουράκια

Καθώς πλησιάζει το τέλος της άνοιξης, ξεκινήσαμε μια κουβέντα με τα παιδιά για το καλοκαίρι που έρχεται και τις ρουτίνες που ακολουθούν όταν τα σχολεία κλείνουν. Στην παρεούλα, τα νήπια μοιράστηκαν με χαρά τις εμπειρίες και τις αγαπημένες τους καλοκαιρινές δραστηριότητες. Η θάλασσα ήταν το σημείο αναφοράς για τα περισσότερα παιδιά· ανέφεραν τις βουτιές, το παιχνίδι στην άμμο και ιδιαίτερα την παρατήρηση του βυθού με μάσκα.

Η συζήτηση αυτή οδήγησε φυσικά στα ζωάκια της θάλασσας. Τα παιδιά ανέφεραν αρκετά είδη, όμως έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τα καβουράκια, τα οποία γνώριζαν καλά και περιέγραψαν με ενθουσιασμό.

Γνωριμία με τα Καβουράκια

🦀 Τα καβουράκια είναι μικρά θαλάσσια ζώα με σκληρό καβούκι που τα προστατεύει.

🦀 Περπατούν στο πλάι με τα πολλά ποδαράκια τους και έχουν δύο δαγκάνες που τις χρησιμοποιούν για να πιάνουν την τροφή τους ή να προστατεύονται.

🦀 Μπορούν να ζουν σε παραλίες, βράχια ή ακόμα και κάτω από την άμμο.

🦀 Είναι ήσυχα, αλλά πολύ δραστήρια πλάσματα που αγαπούν να κρύβονται.

🦀 Υπάρχουν καβουράκια σε πολλά χρώματα και μεγέθη – από πολύ μικρά μέχρι και πολύ μεγάλα!

Μέσα από τις αφηγήσεις τους, τα νήπια εξέφρασαν συναισθήματα χαράς, περιέργειας και θαυμασμού για αυτά τα ιδιαίτερα πλάσματα της θάλασσας.

Χρησιμοποιώντας τα κάτωθι υλικά …

  • Κόκκινο χαρτόνι

  • Ψαλίδι

  • Κόλλα (στικ )

  • Μαρκαδόροι

  • Ματάκια

τα νήπια έφτιαξαν τα πιο γλυκά καβουράκια!

1ec37d53 f2cd 491a bc67 6d1cebcdccd0 46a76741 29f9 4c6b b58f 0d707f022d57 91efaabb bc77 4256 87e7 afb553ab4a03 488a6da5 bac2 4880 a86c 7a6b3e691aec 77690c8c 447a 404c 90e4 25ff6c5875db 0875207e 5444 410c 80b8 8b8ca024de9c a2c69245 4483 4497 9487 f73122cd3deb b3b2411b 2b6c 431f 85f4 e0050e708e0b badd1b2b c3be 4a45 8c34 88eced8902bc de5e38bd 2d57 4ad7 8934 0dfbe9fcceef

1

Ο κύκλος ζωής της πεταλούδας

Η πεταλούδα ξεκινά τη ζωή της ως αυγό πάνω σε ένα φύλλο.
Από το αυγό βγαίνει η κάμπια, που τρώει φύλλα και μεγαλώνει.
Μετά γίνεται κουκούλιχρυσαλίδα) και μένει ακίνητη για λίγες μέρες.
Στο τέλος, από το κουκούλι βγαίνει μια όμορφη πεταλούδα!

Και ο κύκλος ξαναρχίζει!

Τα νήπια εμπέδωσαν τον κύκλο ζωής της πεταλούδας με σχετικό φύλλο εργασίας, αφού προηγήθηκε συζήτηση στον κύκλο και παρακολούθηση σχετικού βίντεο.

468e731d 8c08 4196 b494 81c968296e70 0d57227c 4fbc 4835 913a 9c68f8d27500 01c9c202 1155 4d5b aee2 27f50f595fb4 3cd29446 b8a5 404d 8c81 e087e4a8a9e1 4b2dac86 beb1 40fb afae fa66a517fa06 7e819085 1196 49cc 814c 8e20cd999086 9c6b01ba 745e 4554 a6ab c98b95736e0f 16f08d7e 4fd6 4d2e 9e04 6f0c7c8b4dec 37b0d11c e640 4f20 8552 5ee547b4f1be 1 47a4a8a6 12e1 442c a439 3296ef16c546 baee72f0 2a16 4b1e 9260 8e0b066ffc26 ed642c6f 26ff 45c1 b5c6 63e57f6f0628 f5a4b181 7582 44a2 bebb 1e09ddc64f14 fe79aeab 5834 4f48 ae3a 9b2849b8fb0e

Έμαθαν να γράφουν το γράμμα Υ με αφορμή την αναφορά στο λουλούδι υάκινθο σε προηγούμενο μάθημα ενώ προχώρησαν στη γραφή του αριθμού 9.
d5017e5e e713 4e78 9f1c 8327459498a8 657fd07a 44a8 4690 b819 17d0299c586b 9cccb0a1 9db7 4be7 a3db 12e27e4f99c0 2f36f742 0c39 4a93 bbd3 e12519fd8f30

Δράσεις Ενεργού Πολίτη: Τα Νήπια Γίνονται Ήρωες των Αδέσποτων Ζώων

Από τη Σκέψη στη Δράση: “Τα Νήπια Γίνονται Ήρωες των Αδέσποτων Ζώων”

Στην τάξη μας, η φροντίδα για τα ζώα δεν είναι απλώς ένα μάθημα – είναι ένα ταξίδι γεμάτο ενσυναίσθηση, δημιουργικότητα και συνεργασία. Όλα ξεκίνησαν όταν τα παιδιά είδαν εικόνες από αδέσποτα ζώα. Οι ερωτήσεις τους ήταν αυθόρμητες, γεμάτες ενδιαφέρον και φροντίδα: «Ποιος τα ταΐζει;», «Μπορούμε να τα βοηθήσουμε;». Κάπως έτσι γεννήθηκε η ιδέα: να δράσουμε μαζί!

 Σχεδιάζοντας με Καρδιά και Φαντασία

Η πρώτη μας δραστηριότητα ήταν ο σχεδιασμός της δράσης. Τα παιδιά κάθισαν σε κύκλο και συζήτησαν με ενθουσιασμό: «Τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε;» Πρότειναν ιδέες όπως η επίσκεψη σε καταφύγιο ζώων, η συλλογή αντικειμένων και η δημιουργία αφισών. Όλες οι ιδέες συγκεντρώθηκαν σε έναν πίνακα και μαζί δημιουργήσαμε ένα πολύχρωμο, οπτικό χρονοδιάγραμμα με σύμβολα και εικόνες που βοηθούν τα παιδιά να κατανοήσουν καλύτερα τον χρόνο και την πορεία των δράσεων.

Το σχέδιο μας είχε τέσσερα βασικά στάδια:

  1. Μαθαίνουμε για τα αδέσποτα ζώα

  2. Προετοιμάζουμε δώρα και προσφορές

  3. Επισκεπτόμαστε ένα καταφύγιο

  4. Παρουσιάζουμε το έργο μας στους άλλους

Μέσα από αυτό το ταξίδι, τα παιδιά δεν ήταν απλώς μαθητές – έγιναν μικροί σχεδιαστές δράσης!

Προετοιμασία για τη Συνάντηση με την Ειδικό

Η επόμενη πρόκληση ήταν να προετοιμαστούμε για τη συνάντηση με την υπεύθυνη του Προγράμματος Διαχείρισης Αδέσποτων Ζώων του Δήμου Τρίπολης. Τα παιδιά, χωρισμένα σε ομάδες, συνεργάστηκαν για να συντάξουν ερωτήσεις. Και τι ερωτήσεις! Αληθινές, συγκινητικές, γεμάτες σκέψη:
«Τι κάνετε όταν ένα ζώο είναι άρρωστο;»,
«Τα ζώα λυπούνται όταν είναι μόνα τους;».
Αφού καταγράψαμε τις ερωτήσεις, τις εικονογραφήσαμε για να τις θυμόμαστε καλύτερα. Η επίσκεψη της κας Ψιμάρνη στην τάξη μας γέμισε ενθουσιασμό και γνώση. Τα παιδιά άκουγαν προσεκτικά και συμμετείχαν με χαρά στη συζήτηση.

2e6ff687 3abe 4a73 9ebb a801b4df46303dd52107 5d65 48db af3e dc06ba127613a59a2edb bb43 42f9 a92e e9c3d8b9841b8815e644 493d 442e 9a00 7f35e41471702e6f76ea f35a 4a76 864f fb50706d9b42 3f64a62b e7ae 42d9 8de1 fef43d2966cc 254b3ac4 d6c2 4a86 af32 fdd2d4b34b10 1046507c 05c7 4c9c a95c f95d39a052a7

Το Κουτί Αγάπης: Μια Δράση με Νόημα

Στο μεταξύ, η αγάπη έγινε πράξη! Με τη βοήθεια των οικογενειών τους, τα παιδιά άρχισαν να φέρνουν κουβέρτες, τρόφιμα και μικρά παιχνίδια. Όλα συγκεντρώθηκαν και ταξινομήθηκαν με φροντίδα στην τάξη και τοποθετήθηκαν στο “Κουτί Αγάπης”, ένα μεγάλο κουτί που στολίσαμε με χειροποίητες ετικέτες, φωτογραφίες και συνθήματα όπως «Για τους αδέσποτους φίλους μας». Το κουτί μπήκε στην είσοδο του σχολείου και έγινε σημείο ευαισθητοποίησης για όλους.

Παράλληλα, τα παιδιά έφτιαξαν μικρά δώρα για τα ζώα που θα συναντήσουν στο καταφύγιο και δημιούργησαν ενημερωτικά φυλλάδια στον υπολογιστή για να ενημερώσουν την υπόλοιπη σχολική κοινότητα για τη δράση τους.

ac8f4e87 4797 46ae a745 94a243984d039b03dbc2 9317 44c2 bc53 a869491c6b40

33fa32f1 a937 4377 b260 b5612f3f19a7 564cc2c7 6a8a 4a68 bd38 3090a30686bb

2eec7446 e540 4d86 80bf 051cf42ac75b645cc9ee 7505 40c1 8fe1 6e7d8acb2bf21b99c30f 1311 4fd5 865a e40b90c5ee0b

 Η Δύναμη της Συμπόνιας στα Μικρά Χέρια

Αυτό το κομμάτι του προγράμματός μας δεν ήταν απλώς μια δραστηριότητα. Ήταν μια εμπειρία γεμάτη νόημα, που ένωσε τη γνώση με το συναίσθημα και τη δράση. Τα νήπια μας έμαθαν να σχεδιάζουν, να συνεργάζονται, να αποφασίζουν και –το σημαντικότερο– να νοιάζονται.

Η αγάπη για τα ζώα έγινε γέφυρα για την ανάπτυξη δεξιοτήτων, την ενσυναίσθηση και την καλλιέργεια της κοινωνικής υπευθυνότητας. Και κάπως έτσι, τα παιδιά μας έγιναν οι μικροί ήρωες που έκαναν τον κόσμο λίγο πιο ζεστό για τα πλάσματα που δεν έχουν φωνή.

«Να μην ξεχάσω να SOSω τα υπό εξαφάνιση ζώα»: Ομάδα δράσης μαθητών για την προστασία των ζώων Εργαστήριο Δεξιοτήτων – Θεματική Ενότητα: «Φροντίζω το Περιβάλλον» Τομέας: “Κλιματική αλλαγή – Φυσικές Καταστροφές – Πολιτική προστασία» Πρόγραμμα Φορέων



Λήψη αρχείου

18 Μάη…Παγκόσμια ημέρα Μουσείων – Το Λαογραφικό Μουσείο Κανδύλας: Ένα Ταξίδι στην Παράδοση

7721a24d 73dc 45be 94c4 7c7a7fb513ef8a9fe839 fb9d 413d 8c67 d61f597fe618 9c7f9673 c1c7 4bb3 bfd5 cc28797d6ff2 52ae90d6 4bf8 42cf 9a61 86e6644a7dbf 323ab09e edb1 4ab1 bf8e 77c871babff8 905be4c2 ff7b 4dc7 902c 3a00348c2d77 841274fb d11a 4651 bf37 23aaa7a52d91 a4a6ea94 1389 4904 8ce1 7d1b63df7d27 ae24be41 a276 44cc 8219 24cf4680abe2 d140fbeb ba15 4e1d 89de 4fd44ada3f9c eb07c2f5 d850 4543 9222 a4c5ae12ddc087f29b69 618e 447f 86fe 883a0b80703a

Στην όμορφη Κανδύλα Αρκαδίας, ένα ξεχωριστό μουσείο άνοιξε τις πόρτες του για να κρατήσει ζωντανή την ιστορία και την παράδοση του χωριού!

Στις 16 Αυγούστου 2017, ιδρύθηκε το Λαογραφικό Μουσείο «Ζωοδόχος Πηγή», σε έναν χώρο που παραχωρήθηκε με αγάπη από την Ιερά Μητρόπολη. Ήταν μια ιδέα που ωρίμαζε για χρόνια και χάρη στην προσπάθεια και την υποστήριξη των κατοίκων της Κανδύλας έγινε πραγματικότητα.

Το μουσείο φιλοξενεί πολύτιμα αντικείμενα από την καθημερινή ζωή των παλαιότερων γενεών. Με προσοχή και φροντίδα, συγκεντρώθηκαν:

  • Παραδοσιακές στολές

  • Κεντήματα και υφαντά

  • Αργαλειός και εργαλεία υφαντικής

  • Οικιακές συσκευές και σκεύη μιας άλλης εποχής

  • Εργαλεία παλιών επαγγελμάτων, όπως του τσαγκάρη, του γεωργού και της υφάντρας

Κάθε αντικείμενο έχει τη δική του ιστορία και μας βοηθά να γνωρίσουμε καλύτερα τη ζωή των προγόνων μας. Είναι σαν ένα παράθυρο στο παρελθόν που μας συνδέει με τις ρίζες μας.

Γιατί είναι σημαντικό για τα παιδιά;

Στο Νηπιαγωγείο Κανδύλας, πιστεύουμε πως είναι πολύτιμο τα παιδιά να γνωρίζουν την παράδοση και την ιστορία του τόπου τους. Τα νήπια μπόρεσαν

  • Να δουν από κοντά αντικείμενα που δεν υπάρχουν πια στην καθημερινή μας ζωή,

  • Να μάθουν πώς ζούσαν οι παππούδες και οι γιαγιάδες τους,

  • Να καλλιεργήσουν σεβασμό για τον πολιτισμό και τις ρίζες τους.

4ebe5af8 66c4 4e12 a628 0e0911fe4749 8f7aebe4 4c94 48d8 8f59 cea4ba93004b 60c96606 6f9e 471e 9818 57eb5e79344d 64d2d631 c69d 4e7b 8272 b09e2bb9f795 76ac647d 3e1d 48de 8afc 7915b49abcde 532ac6d1 de45 444c 8b7c fa200ba2a79c 0789244e 0791 451d b8dc 60bdd4dfcd30 bcc122c0 5b56 4d9c a007 d59066d57bce f4252e36 364e 48f1 8cef 1398c3f031e6

Κατά την επίσκεψή μας στο Λαογραφικό Μουσείο «Ζωοδόχος Πηγή» στην Κανδύλα, τα νήπια είχαν την ευκαιρία να ζήσουν μια μοναδική εμπειρία: να δουν από κοντά — και να δοκιμάσουν — πώς λειτουργεί ο αργαλειός, το παραδοσιακό εργαλείο που χρησιμοποιούσαν οι γυναίκες του χωριού μας για να υφαίνουν υφάσματα.

Ο αργαλειός είναι ένα παραδοσιακό ξύλινο εργαλείο που βοηθά τους ανθρώπους να φτιάχνουν υφάσματα, χρησιμοποιώντας νήματα. Παλιά, κάθε σπίτι είχε τον δικό του αργαλειό και οι γυναίκες ύφαιναν σεντόνια, πετσέτες, τραπεζομάντιλα, ακόμα και ρούχα!

Πώς λειτουργεί;

🔹 Πρώτα, περνιέται ένα σύνολο από νήματα στη σειρά (τα λέμε “στήμονα”) επάνω στον αργαλειό.
🔹 Στη συνέχεια, με τη βοήθεια ενός εργαλείου που μοιάζει με βάρκα — το σαΐτι — περνάμε ένα άλλο νήμα οριζόντια ανάμεσα στους στήμονες.
🔹 Με κάθε πάτημα των πεταλιών, ανεβοκατεβαίνουν τα νήματα και δημιουργείται το γνωστό πλέξιμο του υφάσματος.
🔹 Στο τέλος, πιέζουμε το νήμα με μια “χτένα” για να “σφίξει” το ύφασμα και να γίνει πιο σφιχτό και σταθερό.

Με τη βοήθεια της υπεύθυνης του μουσείου, τα παιδιά:

  • Πλησίασαν τον αργαλειό και παρατήρησαν τα διάφορα μέρη του,

  • Άγγιξαν τα νήματα και τα εργαλεία,

  • Και το πιο εντυπωσιακό: δοκίμασαν να περάσουν το σαΐτι μέσα από τα νήματα, όπως έκαναν παλιά οι γιαγιάδες τους!

6d6bde98 9ae2 4a27 aef8 cedcfa471960 47f97945 3f7f 4fa4 a1fb 746d955de6f3 77495550 a205 461a 8bef 38a5842598a9 91902536 19b3 4e5f 91eb 1d4c596076cc

Οι υπεύθυνες του μουσείου, με αγάπη, υπομονή και αληθινό μεράκι, μας καθοδήγησαν σε κάθε γωνιά της παράδοσης. Η ξενάγηση ήταν γεμάτη εικόνες, ιστορίες και χαμόγελα και κατάφερε να αγγίξει τις καρδιές μικρών και μεγάλων.

Μέσα από τα λόγια τους, τα παλιά αντικείμενα «ζωντάνεψαν» και έγιναν γέφυρα ανάμεσα στο παρελθόν και στο παρόν.

Μετά την ξενάγηση, οι κυρίες του μουσείου παρότρυναν τα παιδιά να δημιουργήσουν με πλαστελίνη ένα αντικείμενο που τους έκανε εντύπωση. Τα νήπια, με ενθουσιασμό και φαντασία, διάλεξαν να φτιάξουν μια μαγκούρα — ένα απλό αλλά σημαντικό αντικείμενο που τους τράβηξε την προσοχή, καθώς συμβόλιζε τη ζωή και την καθημερινότητα των ανθρώπων του χωριού.

07ab143e a353 49d9 8a28 0137020f5c4c 6520f05b b817 46aa b57e 125044962467 d6fb4493 71f8 48bf 9a1d b64d7726547e e9999f9f 7e02 4f65 b52c 78acd1b69d8b

Μέσα από αυτό το μικρό έργο, τα παιδιά εξέφρασαν τη χαρά, την παρατήρηση και τη σύνδεσή τους με την παράδοση.

Κατά την αποχώρησή μας, τα παιδιά έλαβαν ένα μικρό δωράκι από τις υπεύθυνες του μουσείου — μια γλυκιά και συγκινητική κίνηση που επισφράγισε την εμπειρία μας με αγάπη και χαρά. Οι παιδικές φατσούλες έλαμψαν από ευγνωμοσύνη και ενθουσιασμό!

0c3cdd55 1547 4411 932f c0b24c7cd2ec f261e5d9 e911 43a9 a727 7b201ebc6b4b

Ένα μεγάλο ευχαριστώ στις υπέροχες κυρίες του μουσείου, Δεληγιάννη Κωνσταντίνα και Σπυριδούλα, που με τόση φροντίδα και ζεστασιά μας υποδέχτηκαν, μας ξενάγησαν και μας ενέπνευσαν!

120dcd20 9596 4fa4 b925 fbfb9d0ccb78

Δράσεις Ενεργού Πολίτη: “Φίλοι χωρίς σπίτι: Μαθαίνοντας να φροντίζουμε τα αδέσποτα ζώα”

33cef9a4 6468 4583 be13 8c6dbc002cb9 91d34ef4 1ca7 4eac afda b4215a8282b6 d61ea47c 1fcd 4976 8f67 bcd72d8ca0a7 faa3030a eeb8 4d41 9bf8 fd2f7cd08ebd

Στο νηπιαγωγείο μας ξεκινήσαμε ένα πολύ ξεχωριστό εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Φίλοι χωρίς σπίτι», που έχει ως στόχο να ευαισθητοποιήσει τα παιδιά για τα αδέσποτα ζώα και την ανάγκη προστασίας και φροντίδας τους.

Μέσα από πολλές όμορφες και βιωματικές δραστηριότητες, τα παιδιά μαθαίνουν τι σημαίνει να είναι ένα ζώο αδέσποτο, ποιοι το φροντίζουν, τι είναι η υιοθεσία και πώς μπορούμε όλοι να βοηθήσουμε. Μαθαίνουν να εκφράζουν τα συναισθήματά τους, να συνεργάζονται και να γίνονται πιο υπεύθυνοι και συμπονετικοί πολίτες.

Τί μάθαμε

Τα παιδιά:

  • Έμαθαν νέες λέξεις όπως «καταφύγιο», «υιοθεσία», «φροντίδα».

  • Συζήτησαν και μοιράστηκαν εμπειρίες από δικά τους κατοικίδια ή ζώα που έχουν δει στον δρόμο.

  • Έφτιαξαν έναν νοητικό χάρτη, ταξινομώντας τι γνωρίζουν ήδη και τι καινούργιο μαθαίνουν για τα ζώα.

  • Παρακολούθησαν φωτογραφίες και βίντεο και απάντησαν σε ερωτήσεις όπως «Γιατί ένα ζώο μπορεί να είναι μόνο του στον δρόμο;»

0be2867b 67bc 4438 a51b 31d629547cd8 6c0c9be8 d1c9 48c4 87d1 386bd5775820 62f96dbc 4773 4692 8409 3a285bc77a53 385ae43a 7c67 44f7 8708 e977e0931385 20397789 3d40 4a33 97e5 e45400d78ee6569f31fb b082 4b56 8efd 2f9beb5dc99e 779d375e 1eed 4241 9f6b 67109df7b992 728889a0 d91a 46ac bf39 8a1e54caa112 47223021 ee93 4dcc 9bc2 b0abdae2fc67 a014d950 8829 4cbe 8751 f16d4ed579dc b70dc430 4f24 4334 ae6c 76530c350db8

🔹 Το “Δέντρο Απαντήσεων”: Κάθε παιδί πρότεινε και κατέγραψε μια σκέψη ή ερώτηση για τα αδέσποτα ζώα. Έτσι, φτιάξαμε όλοι μαζί ένα μεγάλο, πολύχρωμο δέντρο γεμάτο με ιδέες και προβληματισμούς!

e52244b9 a87b 4752 8e02 af88a2830c42

🔹 Γινόμαστε μικροί δημοσιογράφοι! Τα παιδιά πήραν συνεντεύξεις από φίλους τους στο Δημοτικό Σχολείο με ερωτήσεις όπως «Έχεις κατοικίδιο;», «Έχεις δει αδέσποτο ζωάκι;» και παρουσίασαν τα αποτελέσματα μέσα από απλά γραφήματα και ζωγραφιές.

4b0b34e6 4a5e 4daa 9a23 2d80f87a6d91 35c7830e 2748 4256 bcb4 92e728ecb37566dd8a0a 4266 4667 8cdd deaaae1715b92efb1b46 2a14 4616 ae08 a881858d56bd

28a53a44 0ce2 4e2e 8510 7ffeb5c0eae6 270f34f3 f8e0 4be4 a793 1bfc714dc53d ae1ab7b1 553d 40c8 940e c4a78d186f25 df61e4ff 1244 430b 98db 495c8e0eb42a

Γιατί το κάνουμε αυτό;

Για να μάθουν τα παιδιά από μικρά:

  • να φροντίζουν όχι μόνο τους φίλους τους, αλλά και τα ζώα που έχουν ανάγκη,

  • να γίνονται ενεργοί, συμπονετικοί και υπεύθυνοι πολίτες,

  • και να καταλάβουν ότι κάθε ζώο αξίζει αγάπη και στέγη.

Μείνετε συντονισμένοι για τις επόμενες δράσεις μας!

 

Παγκόσμια Ημέρα Ζώων υπό Εξαφάνιση (16 Μαΐου)

https://blogs.sch.gr/2nipamf

Τα παιδιά παρακολούθησαν ένα ενημερωτικό βίντεο με τα 10 ζώα που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν από τον πλανήτη μας, ολοκληρώνοντας τις δράσεις του σχετικού Εργαστηρίου Δεξιοτήτων.

16585dc7 9855 41d8 80ea ee00ce2029a0

Στη συνέχεια, έγινε απλή και κατανοητή συζήτηση, όπου τα παιδιά έμαθαν ότι:
Κάποια ζώα δεν βρίσκουν πια εύκολα τροφή ή μέρος για να ζήσουν.
Μερικά δάση, βουνά και θάλασσες καταστρέφονται από τους ανθρώπους.
Άλλα ζώα κυνηγιούνται άδικα ή παγιδεύονται.

Μέσα από το βίντεο και τη συζήτηση, τα παιδιά κατάλαβαν πως όλα τα ζώα έχουν δικαίωμα να ζουν ελεύθερα στη φύση, και ότι μπορούμε να τα βοηθήσουμε με μικρές αλλά σημαντικές πράξεις, όπως:
✔️ Δεν πετάμε σκουπίδια στη φύση.
✔️ Φροντίζουμε τα ζώα.
✔️ Μιλάμε στους μεγάλους για το πόσο σημαντικό είναι να προστατεύουμε τον πλανήτη μας.

Έκλεισαν την ημέρα με το σύνθημα:
“Όλα τα ζώα αξίζουν να ζουν! Εμείς τα αγαπάμε και τα προστατεύουμε!”

«Να μην ξεχάσω να SOSω τα υπό εξαφάνιση ζώα»: Ομάδα δράσης μαθητών για την προστασία των ζώων Εργαστήριο Δεξιοτήτων – Θεματική Ενότητα: «Φροντίζω το Περιβάλλον» Τομέας: “Κλιματική αλλαγή – Φυσικές Καταστροφές – Πολιτική προστασία» Πρόγραμμα Φορέων

Αφού προηγήθηκε η Πρόκληση ενδιαφέροντος σε προηγούμενες ημέρες για την καφέ αρκούδα, το κόκκινο ελάφι, την χελώνα καρέτα-καρέτα και τη φώκια μονάχους-μονάχους, ζώα της ελληνικής πανίδας που απειλούνται με εξαφάνιση, και ακολουθώντας τα βήματα:

Διερεύνηση – Επεξεργασία θέματος

Τα νήπια συμμετείχαν σε ποικίλες δραστηριότητες που στόχο είχαν την εμβάθυνση και ανακάλυψη πληροφοριών για τα τέσσερα απειλούμενα είδη. Παρακολούθησαν εκπαιδευτικά βίντεο και ξεφύλλισαν παιδικά βιβλία και φωτογραφικό υλικό για την καφέ αρκούδα, το κόκκινο ελάφι, τη θαλάσσια χελώνα καρέτα-καρέτα και τη μεσογειακή φώκια μονάχους-μονάχους.
Κατέγραψαν τις ερωτήσεις και τις απορίες τους, ενώ συζήτησαν για τις απειλές που αντιμετωπίζουν τα ζώα αυτά στο φυσικό τους περιβάλλον. Επιπλέον, δραματοποίησαν ιστορίες σχετικές με την προστασία της άγριας ζωής, ενσώματες αφηγήσεις και θεατρικό παιχνίδι με ρόλους των ίδιων των ζώων και των ανθρώπων που δρουν για τη διάσωσή τους.

Υλοποίηση / Παραγωγή

Στο πλαίσιο της δημιουργικής έκφρασης και συνεργασίας, τα νήπια ζωγράφισαν τα ζώα χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά και τεχνικές (κολλάζ, ακουαρέλα, μαρκαδόρους). Δημιούργησαν αφίσες και συνθήματα για την προστασία των τεσσάρων ειδών και γνώρισαν τους οργανισμούς που δραστηριοποιούνται για την προστασία τους (π.χ. ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ, ΑΡΧΕΛΩΝ, MOm, WWF).
Επίσης, συνεργάστηκαν για να δημιουργήσουν μια ομαδική κατασκευή–παρουσίαση των ζώων στο φυσικό τους περιβάλλον, την οποία παρουσίασαν σε άλλα τμήματα ή στους γονείς.

Εμπέδωση – Ανατροφοδότηση

Τα νήπια, στο στάδιο της Εμπέδωσης, δούλεψαν σε φύλλα εργασίας με στόχο την ενίσχυση των γνώσεών τους για τα ζώα υπό εξαφάνιση και τα μέτρα προστασίας που απαιτούνται.
Ακολούθησε συζήτηση στην ολομέλεια, κατά την οποία πραγματοποιήθηκε τόσο ατομική όσο και ομαδική ανατροφοδότηση των γνώσεων και δράσεων που προηγήθηκαν. Μέσα από τη διαδικασία του αναστοχασμού, τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να επαναδιατυπώσουν αυτά που έμαθαν και να εκφράσουν τα συναισθήματά τους για την ανάγκη προστασίας της άγριας ζωής.

Αποτίμηση – Κλείσιμο

Στο τελικό στάδιο του σχεδίου εργασίας, πραγματοποιήθηκε έκθεση του τελικού έργου, στην οποία παρουσιάστηκαν οι κατασκευές και οι ζωγραφιές των παιδιών σχετικά με τα απειλούμενα ζώα (καφέ αρκούδα, κόκκινο ελάφι, χελώνα καρέτα-καρέτα, φώκια μονάχους-μονάχους). Η έκθεση λειτούργησε ως αφορμή για συζήτηση με τους μαθητές/τριες του Δημοτικού, αναδεικνύοντας τη σημασία της προστασίας της άγριας ζωής.

Η δράση ολοκληρώθηκε με σύνδεση στο επόμενο θέμα, που αφορά στην προστασία των αδέσποτων ζώων, στα πλαίσια ενίσχυσης της ενσυναίσθησης, της φιλοζωίας και της ενεργούς πολιτειότητας. Μέσα από τις νέες δραστηριότητες, τα παιδιά θα έχουν την ευκαιρία να συνεχίσουν την ευαισθητοποίηση σε θέματα που άπτονται της υπεύθυνης στάσης απέναντι στο περιβάλλον και τα ζώα.

bd438842 bd3b 4ef0 bb5a 57ea3d55d932

Μαθαίνω τα μέρη του σώματος της αρκούδας

6fc67cf1 4ae3 4e16 b2a8 4a555200bbca

Μαθαίνω τα μέρη του σώματος του ελαφιού

2340484b f6c3 4a46 a681 dc6bce3d16cf

Μαθαίνω τα μέρη του σώματος της φώκιας

3159be35 d34c 4a08 935d 9b1716cc8035

Μετράω φώκιες, φάλαινες και καρέτα καρέτα

eaab64b2 f059 4259 adfd e900513c6e03

Μετρώντας δημιουργώ το μονοπάτι της χελώνας καρέτα καρέτα βοηθώντας την να φτάσει στη θάλασσα ασφαλής

7a28d1e4 a45f 4598 bd4c 0944799acf47

Δημιουργώ συνθήματα υπέρ της προστασίας των ζώων

60d93f1a fd7f 4b3d 834f 0c8074c35f0e

Μαθαίνω τους οργανισμούς προστασίας των ζώων υπό εξαφάνιση

be8bb9e8 72c2 44d7 8394 8e91aedaa3f9

Φτιάχνω το παζλ για να συναντήσω τον χελώνο Αλέξανδρο

9443bfda 207e 4b24 a8f9 823fbf3b4a3c 7200f10f ff16 46e2 858b ff79e266b632 6cb867a1 87a3 41d1 b029 f8607b289d81 0a7d46d4 a74a 4605 a98e 422bae3c00c4 a0b80e51 9994 4abf ab21 d0426157d031 a11ce770 00ba 48d6 bf71 9a069df733f9de6d3bc2 b7d1 4add 9dfe 82eb7ee74367 faf1af2c 8d08 494e 8c5a 826525e44e07 ddd6d189 c19f 4a56 b0be c956c6448585 2987bea5 4616 4ff6 8ce1 4acb20e7db02 587ce00e 67c1 4bbc a21f 4dd7b4af78fc 78914c47 f157 4540 a41b 3bf414c6708a d693feed e67f 4bec ac9e a3d58b450e3b 7a3ea491 dcc3 4735 9907 52f1bd9fb294155cd06c 034f 4ab7 91ff 57b56ffbc7b2 27bd11ea 3585 44e2 ba54 e7a45f5e6533f15e0662 e846 44ac 9301 52cd201b9de2 af4e8375 9d09 48a7 9105 72d422223d30 5174bd8e c018 483e 8b62 da2b5ac89e3b 2341b157 6c56 4356 8298 837c7e95aa33 85ca354a 7ee9 4b3f 8e11 704bf77e3572 d68d1a0b 7728 4c63 8c19 9d4fb9ca5e20 16bf5fd8 f2e2 46a9 9fe8 52cafe3897be 0114c575 738f 4363 9b5a 2994a785d326 4946b864 15a7 433c 957d ce422a16db20 c03de8d3 325c 4de2 8551 0e1ce74cc537a29397dd b961 43a4 aa67 3d5f73b0ba1ca8a0589d afc5 487d afd3 73c4f556147c7ac67e18 4923 4766 b56c 1642f12b31b5

Το Ταξίδι στα Νησιά των Συναισθημάτων

Στο νηπιαγωγείο πραγματοποιήθηκε στο ολοήμερο πρόγραμμα, μία βιωματική δράση με σκοπό την αναγνώριση, κατανόηση και έκφραση βασικών συναισθημάτων. Τα παιδιά γνώρισαν και εξερεύνησαν τρία βασικά συναισθήματα: λύπη, θυμό και χαρά, μέσα από ένα δημιουργικό σενάριο-παιχνίδι ρόλων.

Η δράση ξεκίνησε με συζήτηση για τα συναισθήματα της λύπης και του θυμού, τα οποία συχνά δυσκολεύουν τα παιδιά να τα κατανοήσουν ή να τα εκφράσουν. Στόχος ήταν, μέσα από την αναγνώριση αυτών των συναισθημάτων, να οδηγηθούμε στο θετικό ζητούμενο συναίσθημα: τη χαρά.

Τα παιδιά “ταξίδεψαν” με μία φανταστική βάρκα σε τρία διαφορετικά “νησιά”:

  • το νησί της λύπης,

  • το νησί του θυμού και

  • το νησί της χαράς.

Πριν από κάθε “προσάραξη” στο νησί, έπρεπε να περάσουν μία δοκιμασία: ένα κουίζ συναισθημάτων με εικόνες, το οποίο απαντούσαν χρησιμοποιώντας τάμπλετ, και αφορούσε το συναίσθημα του εκάστοτε νησιού.

Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες και επέλεξαν από ποιο συναίσθημα θα ξεκινήσουν.

Η άφιξη σε κάθε νησί συνοδευόταν από ένα ορχηστρικό μουσικό κομμάτι, το οποίο μέσα από τη μελωδία και τον ρυθμό υποδήλωνε το συναίσθημα που επρόκειτο να εξερευνήσουν. Με αυτόν τον τρόπο, τα παιδιά προετοιμάζονταν συναισθηματικά και γνώριζαν σε ποιο νησί ήταν η ώρα να “αποβιβαστούν”.

Στο νησί της Λύπης

Το χρώμα του νησιού ήταν μαύρο. Η γωνιά της λύπης είχε καλυφθεί με μαύρο ύφασμα και εικόνες παιδιών και ενηλίκων που εκφράζουν τη λύπη μέσα από το πρόσωπό τους.
Η ομάδα που επισκέφθηκε το νησί συζήτησε για στιγμές που έχουν νιώσει λύπη, τα αίτια, αλλά και πώς εκδηλώνεται αυτό το συναίσθημα στο σώμα τους.

Στο νησί του Θυμού

Το χρώμα του νησιού ήταν κόκκινο. Το μαθησιακό κέντρο είχε εικόνες θυμωμένων παιδιών και ενηλίκων και έντονο κόκκινο χρώμα.
Έγινε συζήτηση για καταστάσεις που προκαλούν θυμό, πώς τον αναγνωρίζουμε στο σώμα και με ποιον τρόπο μπορούμε να διαχειριστούμε αυτό το συναίσθημα.

Στο νησί της Χαράς

Το χρώμα του ήταν γαλάζιο και ροζ, συμβολίζοντας τη γαλήνη και την ευεξία. Η γωνιά της χαράς ήταν γεμάτη μπαλόνια, εικόνες χαμογελαστών ανθρώπων και μια ευχάριστη, χαρούμενη ατμόσφαιρα.
Τα παιδιά συζήτησαν για καταστάσεις που τους φέρνουν χαρά, πώς τη νιώθουν και πώς τη δείχνουν.

Σε κάθε νησί, το κουίζ συναισθημάτων προηγείτο της συζήτησης για να τους επιτραπεί η “είσοδος”. Τα παιδιά αναγνώριζαν πρόσωπα, καταστάσεις και αντιδράσεις που σχετίζονταν με το συναίσθημα κάθε νησιού.

Η δράση ολοκληρώθηκε με την επίσκεψη όλων των παιδιών στο νησί της χαράς, κατακτώντας μέσα από αυτή τη διαδρομή την εμπειρία της συναισθηματικής κατανόησης και ισορροπίας.

Στόχοι της Δράσης

Αναγνώριση και ονομασία βασικών συναισθημάτων (λύπη, θυμός, χαρά).
Κατανόηση των αιτιών και των εκφράσεων των συναισθημάτων.
Έκφραση προσωπικών εμπειριών και ενίσχυση της συναισθηματικής επίγνωσης.
Ανάπτυξη ενσυναίσθησης μέσω εικόνων και ομαδικής συζήτησης.
Καλλιέργεια συνεργασίας και συμμετοχής μέσω παιχνιδιού ρόλων και βιωματικής μάθησης.
Αξιοποίηση της τεχνολογίας ως μέσο διαδραστικής εκπαίδευσης (κουίζ σε τάμπλετ).
Σύνδεση συναισθημάτων με οπτικά ερεθίσματα (χρώματα, εικόνες, μαθησιακά κέντρα).

Στο τέλος της δράσης, τα παιδιά συμμετείχαν σε μια συμβολική και δημιουργική δραστηριότητα: ανακάτεψαν υλικά της χαράς μέσα σε μία κατσαρόλα, φτιάχνοντας τον μαγικό χυμό της χαράς. Κάθε παιδί πρόσθετε και ένα “συστατικό”, εκφράζοντας έτσι τι σημαίνει για εκείνο χαρά. Ο μαγικός χυμός περιλάμβανε:

  • χαρά

  • χαμόγελα

  • αγκαλιές

  • φιλιά

  • αγάπη

  • μοιρασιά

  • σεβασμό

  • αλληλοβοήθεια

  • υποστήριξη

  • και φυσικά πολλή χρυσόσκονη σε ποικίλα χρώματα

Η δημιουργία του μαγικού χυμού αποτέλεσε έναν συμβολικό τρόπο σύνδεσης των παιδιών με τις έννοιες που είχαν δουλέψει, μετατρέποντας την έννοια της χαράς σε ένα κοινό, δημιουργικό και χειροπιαστό αποτέλεσμα.

eikona Viber 2025 05 13 18 34 24 695eikona Viber 2025 05 13 18 34 24 504 eikona Viber 2025 05 13 18 34 24 759eikona Viber 2025 05 13 18 34 24 289