Τα σχήματα αποτελούν μια βασική μαθησιακή ενότητα στο νηπιαγωγείο, καθώς βοηθούν τα παιδιά να αναπτύξουν τη μαθηματική τους σκέψη, την παρατηρητικότητα και τη χωρική αντίληψη. Η διδασκαλία των σχημάτων γίνεται μέσω παιγνιώδους προσέγγισης, όπως:
- Εισαγωγή στα βασικά σχήματα: Κύκλος, τετράγωνο, τρίγωνο, ορθογώνιο. Τα παιδιά μαθαίνουν να τα αναγνωρίζουν, να τα ονομάζουν και να τα περιγράφουν.
- Πρακτικές δραστηριότητες: Τα παιδιά εντοπίζουν σχήματα σε αντικείμενα του περιβάλλοντος, σχεδιάζουν ή κόβουν σχήματα και τα συνδυάζουν για να δημιουργήσουν εικόνες (π.χ. ένα σπίτι με τρίγωνη στέγη και τετράγωνο σώμα).
- Καλλιέργεια δεξιοτήτων: Μέσα από δραστηριότητες, όπως παζλ, κατασκευές και ζωγραφική, ενισχύεται η λεπτή κινητικότητα και η δημιουργικότητα.
- Μαθηματική σύνδεση: Μαθαίνουν έννοιες όπως μέγεθος, σύγκριση και ταξινόμηση (π.χ. μικρό-μεγάλο, ίσο-διαφορετικό).
- Ψυχαγωγία και κίνηση: Παιχνίδια όπως “βρες το σχήμα”, τραγούδια για τα σχήματα ή κινητικές δραστηριότητες βοηθούν τα παιδιά να μάθουν διασκεδάζοντας.
Έτσι, τα παιδιά άκουσαν για το τετράγωνο, το τρίγωνο, το ορθογώνιο παραλληλόγραμμο και τον κύκλο και τα χρησιμοποίησαν για να δημιουργήσουν μια εικόνα κολλώντας τα στο χαρτί, δημιουργώντας, σπιτάκι, δέντρα, λουλούδια, παιδάκια, ήλιο.
Παρακολουθήσαμε επίσης ένα βίντεο το οποίο παρουσίαζε την τέχνη και τη φιλοσοφία του ζωγράφου Wassily Kandinsky. Μέσα από τους πίνακές του, τα νήπια παρατήρησαν πως τα σχήματα εμπεριέχονται στην τέχνη αρμονικά.
Έπειτα, με πινέλα και τέμπερες τα παιδιά δημιούργησαν όπως ο γνωστός ζωγράφος.