ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ Ξενοφώντος “Ελληνικά 2, 1,30-32” Λεξιλογικές Ασκήσεις

30-32

1. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄στήλης με την ομόρριζή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης  περισσεύουν.

Α΄ ΣΤΗΛΗ

Β΄ ΣΤΗΛΗ

 

ναῦς

κατειργάσατο

ἀπήγαγεν

ἔ πεμψε

ἔλαβε

 

α) εγκατάλειψη

β) εκπομπή

γ) ανάληψη

δ) ανεργία

ε) ναός

στ) αγωγή

ζ) ναύλος

 

Μονάδες 5

β) Να σχηματίστε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους ένα ομόρριζο ουσιαστικό (απλό ή σύνθετο) της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται Μονάδες 5

ρηματικοί τύποι

κατάληξη

ομόρριζα ουσιαστικά

κατειργάσατο

βουλεύεσθαι

παρενενομήκεσαν

ἔπεμψε

ἀφικόμενος

– τήριον

– μα

– ία

– ή

– ις

 

2. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την ομόρριζή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης  περισσεύουν.

Α΄ ΣΤΗΛΗ

Β΄ ΣΤΗΛΗ

 

ἀποκόπτειν

κατακρημνίσειαν

βουλεύεσθαι

ἀποκτεῖναι

διέφθειρεν

 

α) προβολή

β) άφθαρτος

γ) γκρεμός

δ) πατροκτόνος

ε) κόμμα

στ) απόκτημα

ζ) διαβούλευση

Μονάδες 5

 β) Να σχηματίσετε παράγωγα επίθετα της αρχαίας ελληνικής με τις καταλήξεις που δίνονται.

 

λέξεις

κατάληξη

παράγωγο επίθετο

λῃστής

ἡμέρα

πᾶς

ἀνήρ

στρατηγός

– ικός

– ήσιος

– οῖος

– εῖος

– ικός

 

Μονάδες 5

3. α) αἰχμάλωτος , ἀπαγγέλλω, ἀφικνοῦμαι, ἐπιλα μβάνομαι , ἐκκλησία : Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις στα συνθετικά τους.

Μονάδες 5

β) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη σημασία της στη Β΄στήλη. Δύο στοιχεία της Β΄ στήλης  περισσεύουν.

Α΄ ΣΤΗΛΗ

Β΄ ΣΤΗΛΗ

 

τριταῖος

ζωγροῦμαι

ἀποκτείνω

βουλεύομαι

αἰτιῶμαι

 

α) σκέπτομαι, αποφασίζω

β) ζωγραφίζω

γ) τρίτος στη σειρά

δ) κατηγορώ

ε) συλλαμβάνομαι ζωντανός

στ) φονεύω

ζ) μετά από τρεις ημέρες

Μονάδες 5

Συνέχεια ανάγνωσης

ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ Ξενοφώντος “Ελληνικά 2,1,28-29” Λεξιλογικές ασκήσεις

28-29

1. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την ομόρριζή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης  περισσεύουν.

Α΄ ΣΤΗΛΗ

Β΄ ΣΤΗΛΗ

 

  1. ναῦς
  2. ἐσήμανεν
  3. ἔ λαβε
  4. ἰδών
  5. ἀνήχθησαν

 

α) εγκατάλειψη

β) είδος

γ) σημασία

δ) κατάληψη

ε) ναός

στ) αναγωγή

ζ) νηοπομπή

Μονάδες 5

β) Να σχηματίσετε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους ένα ομόρριζο ουσιαστικό (απλό ή σύνθετο) της αρχαίας ελληνικής, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται:

ρηματικοί τύποι

κατάληξη

ομόρριζα ουσιαστικά

πλεῖν

ἐσήμανεν

συνέλεξεν

βοηθεῖν

ἀπαγγελοῦσα

– ις

– μα

– ή

– ός

– ία

 

Μονάδες 5

2. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την ομόρριζή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης  περισσεύουν.

Α΄ ΣΤΗΛΗ

Β΄ ΣΤΗΛΗ

 

  1. ἔγνω
  2. παντελῶς
  3. πράγματα
  4. κράτος
  5. κατασχών

 

α) επικράτηση

β) σχεδόν

γ) αταξία

δ) ποίηση

ε) άπρακτος

στ) ατέλεια

ζ) αναγνώστης

 

β) Να σχηματίσετε από τις παρακάτω λέξεις παράγωγα επίθετα της αρχαίας ελληνι- κής με τις καταλήξεις που δίνονται.

λέξεις

κατάληξη

παράγωγο επίθετο

ἄκραν

πεζόν

κράτος

ἄνδρας

ἄλλαι

– αῖος

– ικός

– αιός

– εῖος

– οῖος

Μονάδες 5

Συνέχεια ανάγνωσης

Σχολική διαρροή

Όταν μιλάμε για σχολική διαρροή αναφερόμαστε στο φαινόμενο κατά το οποίο οι νέοι  εγκαταλείπουν   το σχολείο χωρίς να έχουν ολοκληρώσει την υποχρεωτική εκπαίδευσή τους,  ή  τον κύκλο εκπαίδευσης που έχουν ξεκινήσει.

ΑΙΤΙΑ

  • Σχετιζόμενα με την οικογένεια -κοινωνία
    • Χαμηλή κοινωνικοοικονομική κατάσταση,
    • Διαφορετική φυλή και καταγωγή,
    • Κακή σχολική επίδοση και διαρροή αδελφού,
    • Οικογενειακή κινητικότητα,
    • Η αρνητική στάση ή η αδιαφορία των γονέων για το σχολείο,
    • Η έλλειψη στήριξης του παιδιού από τους γονείς.
  • Σχετιζόμενα με το σχολείο
    • Κακή σχολική επίδοση,
    • Πολλές απουσίες,
    • Προβλήματα πειθαρχίας,
    • Συγκρούσεις με μαθητές ή / και καθηγητές,
    • Συχνή αλλαγή σχολείου,
    • Εχθρότητα ή απομόνωση που βιώνει στο χώρο του σχολείου.

Συνέπειες

  • Οι νέοι δεν διαθέτουν τα απαραίτητα εφόδια για την επαγγελματική τους αποκατάσταση.
  • Απειλούνται από υποαπασχόληση, ανεργία, περιθωριοποίηση και κοινωνικό αποκλεισμό.
  • Ομάδα υψηλού κινδύνου για χρήση ουσιών και αλκοόλ και γενικότερα για παραβατική συμπεριφορά.
  • Διακατέχονται από συναισθήματα αποτυχίας, έντονης απογοήτευσης, μοναξιάς και ανασφάλειας.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

  • Συνεργασία σχολείου – προνοιακών δομών της κοινωνίας και του κράτους.
  • Ενημέρωση γονέων και εκπαιδευτικών  για το πρόβλημα και για τις ομάδες «υψηλού κινδύνου»
  • Δημιουργία κατάλληλου εκπαιδευτικού  και ψυχολογικού κλίματος για την ομαλή ένταξη όλων των μαθητών στη σχολική κοινότητα.
  • Παρέμβαση ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών για την παροχή στήριξης σε μαθητές που τη χρειάζονται.
  • Λειτουργία τμημάτων πρόσθετης διδακτικής στήριξης. 
  • Αλλαγή του γενικότερου τεχνοκρατικού και εξεταστικού χαρακτήρα  του σχολείου και στροφή προς το ανθρωπιστικό και δημιουργικό πρότυπο.

16gr1-thumb-large 35grafima-thumb-large

 

Η πληροφορύπανση και η επίδρασή της στις παιδικές σκέψεις

Γράφτηκε από τον  

Με την υπερχείλιση της ψηφιακής πληροφορίας στο Διαδίκτυο, το οικοσύστημα της γνώσης έχει αλλάξει ριζικά τα τελευταία χρόνια. Τα ψηφιακά μέσα πέρα από κύρια πηγή ψυχαγωγίας για τα παιδιά, αποτελούν επίσης όλο και περισσότερο ένα εκπαιδευτικό και κοινωνικό εργαλείο. Παρά τις δυνατότητές τους ωστόσο, τα ψηφιακά μέσα εμποδίζονται από το ίδιο το μέγεθος του περιεχομένου τους καθώς και πρακτικά ζητήματα, όπως το φιλτράρισμα ακατάλληλου περιεχομένου.

Όλες μαζί αυτές οι προκλήσεις αφήνουν τα παιδιά εκτεθειμένα σε μη ασφαλείς ψηφιακούς ρύπους, όπως το άσεμνο και βίαιο περιεχόμενο, εκφοβισμό στον κυβερνοχώρο, και τον εθισμό της τεχνολογίας. Ορίζουμε αυτούς τους ψηφιακούς ρύπους ως «πληροφορύπανση» (από το αγγλικό «infollution»).

Η λέξη «πληροφορύπανση» είναι μια νέα λέξη που συνδυάζει τις λέξεις «πληροφορίες» και «ρύπανση» για να σημάνει τα αρνητικά, τις ρυπογόνες παρενέργειες της πληροφορικής επανάστασης. Όπως και η ρύπανση στο φυσικό μας κόσμο, έτσι και η «πληροφορύπανση» στον ψηφιακό κόσμο μας είναι ένα ακούσιο υποπροϊόν της υπερβολικής και ανεξέλεγκτης χρήσης των πηγών. Επιπλέον, μπορεί να είναι ιογενής, εξαπλώνεται αμέσως και ανεξέλεγκτα. Γιατί; Επειδή είμαστε εκπληκτικά συνδεδεμένοι στον ψηφιακό κόσμο. Επηρεάζει τα μυαλά και τις σκέψεις των παιδιών μας πολύ έντονα.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ο ολοκληρωτισμός της τηλεόρασης

Θεόδωρος Παντούλας

Η μεγάλη αγορά είναι εδώ. Οι «όλοι ίδιοι», «όλοι μόνοι» είναι επίσης εδώ. Πανέτοιμοι να καταναλώσουν την πλασματική τους εικόνα. Χαρούμενες νοικοκυρές, χορτάτοι συνταξιούχοι, τρισευτυχισμένοι εργαζόμενοι, ανέμελα παιδιά. Κι όλα αυτά τα θαυμαστά κατορθώνονται με μια σερβιέτα, λίγο ουίσκι κι ένα ακόμη δάνειο!
Σε μια εποχή, που υποτίθεται ότι απολαμβάνουμε απρόσκοπτα τα αγαθά της Ελευθερίας και της Δημοκρατίας, είμαστε έρμαια του πιο σκληρού και, κυρίως, ανεπίγνωστου ολοκληρωτισμού. Του ύπουλου ολοκληρωτισμού της τηλεόρασης.
Οι τηλεοράσεις είναι πανταχού παρούσες. Σε όλους τους χώρους, δημόσιους και ιδιωτικούς. Όλες τις ώρες της ημέρας και της νύχτας. Κι εμείς, την εποχή της αποθέωσης της επικοινωνίας, να συνομιλούμε όλο και λιγότερο. Να παρακολουθούμε τηλεοπτικά προγράμματα όλο και περισσότερο. Ακόμη και στα καφενεία –απομεινάρια ενός άλλου ήθους– οι άνθρωποι πλέον δεν επικοινωνούν παρακολουθούν τα προγράμματα. Κι όλα τους είναι «δωρεάν»!
Δωρεάν; Όχι δα. Υπάρχει αντίτιμο και μάλιστα ακριβό. Η χειραγώγηση της κοινής γνώμης –με μισές αλήθειες κι ολόκληρα ψέματα– είναι μια ακριβοπληρωμένη δραστηριότητα. Την διεκπεραίωσή της αναλαμβάνουν ειδικοί επαγγελματίες. Είναι αυτοί που συστηματικά μας εθίζουν στην τιποτολογία. Η εξουσία τους επιβάλλει πρότυπα, συμπεριφορές κι αξίες. Η εκπόρνευση ως κοινωνική κατάκτηση. Εξουσία χωρίς κανέναν έλεγχο. Ποιοι είναι αυτοί οι άνθρωποι; Ποιοι είναι οι εργοδότες τους; [ … ]
Η τηλεόραση γεννά ερωτήσεις, που τις σκεπάζει όμως με την ακατάπαυστη φλυαρία της. Ακόμα κι όταν δεν έχει κάτι να πει, μιλά. Μισεί την σιωπή. Όπως μισεί εκτός από τις ερωτήσεις και την φαντασία. Το σκίρτημα του έρωτα το έχουμε παρακολουθήσει τόσες φορές από την τηλεοπτική κλειδαρότρυπα, που δεν χρειάζεται πλέον να το ζήσουμε. Το αντιγράφουμε. Οι αντιγραφές καθορίζουν τις ζωές μας. Αλλά οι αντιγραφές έχουν τόση σχέση με το πρωτότυπο, όσο ο έρωτας με το ξεφύλλισμα πορνοπεριοδικών.
Η τηλεόραση δεν είναι μια απλή οικιακή συσκευή. Το φως της «φωτίζει» τις ζωές μας όλο το 24ωρο. Υπάρχουν μάλιστα σπίτια με πολλές συσκευές. Ο καθείς και η τηλεόρασή του. Ο καθείς και η μοναξιά του. Υπάρχουν παιδιά που οι τηλεοπτικοί αστέρες τους είναι πιο οικείοι από τους γονείς τους, όπως υπάρχουν γονείς που γνωρίζουν λεπτομέρειες από την ζωή των τηλεοπτικών προσώπων αλλά αγνοούν πώς πάνε στο σχολείο τα παιδιά τους.
Η δυστυχία υπάρχει, αλλά υπάρχει ως θέαμα για την εκ του μακρόθεν ελεημοσύνη μας. Κανείς δεν φταίει! Στείλτε μήνυμα με χρέωση κι όλα θα διορθωθούν. Όμορφος κόσμος τηλεοπτικά πλασμένος.
Η εικόνα είναι παντοδύναμη, τόσο παντοδύναμη που πολλοί άνθρωποι εγκαταλείπονται ανεπίγνωστα στον εκμαυλισμό της. Άνθρωποι που παρακολουθούν την ζωή ως θεατές. Ο τηλεοπτικός μπαχτσές έχει για τους πάντες τα πάντα. Κι ο τηλεθεατής –θέλει δεν θέλει- καταπίνει τα πάντα. Πλαστικά φαγητά, πλαστικές ιδέες, πλαστικές ζωές.
Δεν ξέρω αν μπορεί να υπάρξει καλύτερη τηλεόραση. Σβηστή όμως μπορεί.

ΕΞΕΤΑΣΤΕΑ ΥΛΗ ΓΙΑ ΤΗ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ 2014-15

ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΑΝΟΙΞΤΕ ΤΟ ΦΕΚ

ya_exet_ylh_b_gel_14_151

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ

Β΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

Γ΄ ΤΑΞΗ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

Α. ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

Θα διδαχθεί από τον Σεπτέμβριο έως τον Μάιο επί δύο (2) ώρες την εβδομάδα η τραγωδία του Σοφοκλή Αντιγόνη (σχολ. βιβλίο B΄ Λυκείου: Σοφοκλέους Τραγωδίαι Αντιγόνη – Φιλοκτήτης). Η διδακτέα-εξεταστέα ύλη έχει ως εξής:

α) Από την Εισαγωγή του σχολικού βιβλίου θα διδαχθούν τα εξής:

ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Ι. Το δράμα, ΙΙ. Η τραγωδία, ΙΙΙ. Το αρχαίο θέατρο, IV. Οι δραματικοί αγώνες, V. Οι συντελεστές της παράστασης.

Από την ενότητα VII. Οι τρεις μεγάλοι τραγικοί θα διδαχθεί η υποενότητα με τίτλο Σοφοκλής.

ΑΝΤΙΓΟΝΗ: Ο μύθος των Λαβδακιδών.

β) Από το κείμενο θα διδαχθούν αναλυτικά οι στίχοι ως εξής:

α. Από το πρωτότυπο

στίχοι 1-99, 280-314, 441-560, 635-761

β. Από μετάφραση

στίχοι 100-279, 332-440, 582-634, 781-987

 

Β. ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ

ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

α) Αρχαία Ελληνική Γραμματεία: Λυσία, Υπέρ Μαντιθέου. Θα διδάσκεται επί μία (1) ώρα την εβδομάδα βάσει του διδακτικού εγχειριδίου «Ρητορικά Κείμενα Β΄ Λυκείου» των Κ. Δάλκου, Χ. Δάλκου, Γ. Μανουσόπουλου κ.ά.

β) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα (Θεματογραφία): Θα διδάσκεται επί δύο (2) ώρες την εβδομάδα. Ειδικότερα:

Διδακτέα-Εξεταστέα ύλη

α) Αρχαία Ελληνική Γραμματεία: Λυσία, Υπέρ  Μαντιθέου

Από το διδακτικό εγχειρίδιο: «Ρητορικά Κείμενα Β΄ Λυκείου» των Κ. Δάλκου, Χ. Δάλκου, Γ. Μανουσόπουλου κ.ά. θα διδαχθούν τα εξής:

α) Εισαγωγή: 1. Η ρητορική στην Αρχαία Ελλάδα: Α΄. Η φυσική ρητορεία· Β΄. Η γέννηση της συστηματικής ρητορείας· Γ΄ Ρητορεία και σοφιστική· Ε΄. Τα είδη του αττικού ρητορικού λόγου· και ΣΤ΄ Τα μέρη του ρητορικού λόγου.  2.  Ο Βίος του Λυσία· Tο έργο του Λυσία· και Η αξία του έργου. 3. Εισαγωγή στον Υπέρ Μαντιθέου λόγο του Λυσία.

β) Κείμενο: Λυσία, Υπέρ Μαντιθέου. Ο λόγος θα διδαχθεί ολόκληρος.

 

β) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα (Θεματογραφία)

1. Από το Εγχειρίδιο Γλωσσικής Διδασκαλίας της Α’ Λυκείου των Ν. Μήτση, Ειρ. Ζαμάρου, Ι. Παπανδρέου θα διδαχθούν στο σύνολό τους οι ενότητες 7, 8, 9, 10, 14, 15, 16, 17 και 18.

2. Θα διδαχθούν για την άσκηση των μαθητών καθ’ όλη τη διάρκεια του διδακτικού έτους περίπου είκοσι (20) έως είκοσι πέντε (25) θέματα εκτάσεως δέκα (10) έως δώδεκα (12) περίπου στίχων στερεοτύπου εκδόσεως από πεζά κείμενα της αττικής διαλέκτου. Τα επιλεγόμενα κείμενα ενδείκνυται να ανταποκρίνονται στο προς διδασκαλία, κάθε φορά, γραμματικό ή συντακτικό φαινόμενο.

  Συνέχεια ανάγνωσης

ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ: Λεξιλογικές ασκήσεις (Ξενοφώντος ¨Ελληνικά 2,1, 25-27)

 

  1. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την ομόρριζή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης  περισσεύουν.

Α΄ ΣΤΗΛΗ

Β΄ ΣΤΗΛΗ

 

  1. νεῶν
  2. ἔ χοντας
  3. παρῄνει
  4. καταφρονοῦντας
  5. ὁρμεῖν

 

α) άφρων

β) ορμίσκος

γ) ιδέα

δ) έπαινος

ε) σχέση

στ) ναυτικός

ζ) εκποίηση

Μονάδες 5

β) καθορῶ, μετέρχομαι, παραινῶ, μεθορμίζω , ἀντανάγω : Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις στα συνθετικά τους.                               Μονάδες

2. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την αντώνυμή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης  περισσεύουν.

Α΄ ΣΤΗΛΗ

Β΄ ΣΤΗΛΗ

 

  1. πολύ
  2. ἀποπλέω
  3. ἀπέρχομαι
  4. πολέμιος
  5. ἡμέρα

 

α)  φίλος

β) ἀντίπαλος

γ) νύξ

δ) εἰσπλέω

ε) ἔρχομαι

στ) ἐπιβιβάζω

ζ) ὀλίγον

 

Μονάδες 5

β) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την ομόρριζή της στη Β΄ στήλη (δύο λέξεις της Β΄ στήλης  περισσεύουν).

Α΄ ΣΤΗΛΗ

Β΄ ΣΤΗΛΗ

 

  1. κατιδών
  2. ναυμαχήσετε
  3. ἐκβεβηκότας
  4. ὠνούμενοι
  5. ἐποίησα ν

 

α) αργυρώνητος

β) ιδέα

γ) εκποίηση

δ) έκβαση

ε) ναυπηγός

στ) κατάθεση

ζ) επιβίβαση

Μονάδες 5

3. α) νεώριο , ελλιμενισμός , διασκέδαση, τελωνείο , άρση : Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια.  Μονάδες 5

β) φημί, παραινῶ , βούλομαι, πλοῦς ποιῶ : Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.                                                                                                                            Μονάδες 5

Συνέχεια ανάγνωσης

ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ: Λεξιλογικές Ασκήσεις στα “Ελληνικά” του Ξενοφώντα 2,1, 20-24

20-24

  1. α) πόδας, ἀνήχθησαν, κινήσοιτο, παρετάξαντο, ἀποπλεῖν: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.  Μονάδες 5

β) Να σχηματίστε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους ένα ομόρριζο ουσιαστικό (απλό ή σύνθετο) της αρχαίας ελληνικής, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται:

ρηματικοί τύποι  κατάληξη ομόρριζα ουσιαστικά
πλέοντες

ἀγγέλλεται

παραβάλλων

ἐσήμανεν

παρασκευασάμενος

 

– ις

– ία

– ή

– μα

– ή

Μονάδες 5

2.α) Να συνδέσετε τις λέξεις της Α΄ στήλης με τις ομόρριζες της Β΄ στήλης (δύο λέξεις της Β΄ στήλης  περισσεύουν):

Α΄ ΣΤΗΛΗ

Β΄ ΣΤΗΛΗ

1. παρετάξαντο

2. κατιδόντας

3. ἀντανήγαγε

4. προεῖπεν

5. διεῖχε

 

α) σχέση

β) έντυπο

γ) αταξία

δ) είδος

ε) άξονας

στ) εμπόδιο

ζ) έπος

Μονάδες 5

β) Να σχηματίσετε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους ένα ομόρριζο ουσιαστικό (απλό ή σύνθετο) της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται:

ρηματικοί τύποι

κατάληξη

ομόρριζα ουσιαστικά

ἐκέλευσεν

παραβάλλων

ποιοῦσιν

κινήσοιτο

παρετάξαντο

 

– τής

– ή

– τής

– μα

– ις

 

Μονάδες 5

3. α) ἐπειδάν, ἀριστοποιοῦμαι, εἰσβαίνω, ναυμαχία, Ἑλλήσποντος : Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις στα συνθετικά τους.   Μονάδες 5

β) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την ομόρριζή της στη Β΄ στήλη (δύο λέξεις της Β΄ στήλης  περισσεύουν):

Α΄ ΣΤΗΛΗ

Β΄ ΣΤΗΛΗ

1. ναῦς

2. εἰσβαίνειν

3. ἐξαγγεῖλαι

4. παραβλήματα

5. πόδας

 

α) άγγελος

β) παραλαβή

γ) εμπόδιο

δ) έπος

ε) βέλος

στ) βήμα

ζ) ναύσταθμος

 

Μονάδες 5

Συνέχεια ανάγνωσης

ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ: ΛΕΞΙΛΟΓΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ (Ξενοφώντος Ελληνικά §§16-19)

ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ ΕΛΛΗΝΙΚΑ §§16-19

 1. α) ὁρμώμενοι, ἐπέπλεον , ναυμαχίαν, πλοίων, πόλεις: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου.                        Μονάδες 5

β) Να σχηματίσετε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους του κειμένου ένα ομόρριζο ουσιαστικό (απλό ή σύνθετο) της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται:

ρηματικοί τύποι κατάληξη ομόρριζα ουσιαστικά
αἱροῦσιἡγεῖτο

ἐποίουν

διήρπασαν

προσβαλόντες

 

– ις- μών

– τής

– ή

– ή

 

Μονάδες 5

2. α) ποιητής, ποίησις, ποίημα , παιδαγωγός, λογαχός: Να κατατάξετε τις παραπάνω ετυμολογικά συγγενείς προς τα ρήματα του κειμένου ἐποίουν και ἀνήγοντο λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας στην κατάλληλη στήλη, ανάλογα με το τι σημαίνει καθεμία.

Μονάδες 5

 ενέργεια ή κατάσταση πρόσωπο που ενεργεί αποτέλεσμα ενέργειας         
ποιητής,ποίησις,

ποίημα ,

παιδαγωγός,

λογαχός

 

β) βασιλεύς, ναυμαχία, στρατηγός, σύμμαχος, κράτος: Να γράψετε για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου ένα ομόρριζο ρήμα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.                                                                                                                                                                       Μονάδες 5

Συνέχεια ανάγνωσης

Οδηγίες για τη διδασκαλία των μαθημάτων Γενικής Παιδείας και Επιλογής της Γ΄ τάξης του Γενικού Λυκείου και της Δ΄ τάξης του Εσπερινού Γενικού Λυκείου

 ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ   Γενικής Παιδείας  Γ΄ Τάξη Ημερησίων ΓΕΛ και Δ΄ Τάξη Εσπερινών ΓΕΛ 

Ως διδακτικό εγχειρίδιο θα χρησιμοποιηθεί το Ανθολόγιο Κειμένων της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Γ΄ Λυκείου.  Το μάθημα της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας ως μάθημα Γενικής Παιδείας διδάσκεται δύο (2) ώρες την εβδομάδα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους με ελεύθερη επιλογή κειμένων από τον διδάσκοντα. Το δίωρο αυτό, εφόσον ο διδάσκων το επιθυμεί, είναι συνεχόμενο. Η επιλογή της διδακτέας ύλης θα είναι ίδια για όλα τα τμήματα της τάξης του ίδιου σχολείου, προκειμένου να τηρηθεί η ενότητα της διδασκαλίας και της αξιολόγησης. Κατά τη διάρκεια του έτους θα διδαχθούν κείμενα ποιητικά και πεζά, αντιπροσωπευτικά όλων των περιόδων της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, περίπου 16 για τα Ημερήσια Γενικά Λύκεια και 13 για τα Εσπερινά, καθώς και τα σχετικά με κάθε κείμενο γραμματολογικά στοιχεία. Ένα ή δύο κείμενα από αυτά θα πρέπει να προέρχονται από την ξένη λογοτεχνία ως αντιπροσωπευτικά δείγματα των μεγάλων κλασικών έργων. Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, εφόσον είναι εφικτό, οι μαθητές θα μπορούσαν να μελετήσουν δύο (2) το πολύ λογοτεχνικά βιβλία, διαφορετικά ο καθένας, στο πλαίσιο της καλλιέργειας της φιλαναγνωσίας, και να παρουσιάσουν στην τάξη, με συντονισμό του διδάσκοντος, σχετικές εργασίες ατομικές ή ομαδικές αξιοποιώντας μεταξύ άλλων και μέσα που παρέχουν οι νέες τεχνολογίες. Επισημαίνεται ότι η συγκεκριμένη δραστηριότητα αποτελεί κριτήριο αξιολόγησης των μαθητών, ωστόσο τα λογοτεχνικά βιβλία δεν συμπεριλαμβάνονται στην ύλη των εξετάσεων.

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ   Γ΄ Τάξη Ημερησίων και Δ΄ Τάξη Εσπερινών ΓΕΛ 

Το μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας Γενικής Παιδείας θα διδαχθεί από τον Σεπτέμβριο έως τον Μάιο επί μία (1) ώρα την εβδομάδα βάσει του βιβλίου του Η. Σπυρόπουλου Θουκυδίδη Περικλέους Επιτάφιος ως εξής:

α. Από την Εισαγωγή τα κεφ. Α΄ (Θουκυδίδης Ολόρου Αλιμούσιος) και Δ΄ (Το πρόβλημα της πατρότητας του Επιταφίου) θα διδαχθούν συνοπτικά (και δεν εξετάζονται στις εξετάσεις), ενώ τα κεφ. Β΄ (Ο Επιτάφιος Λόγος του 431 π.Χ.), Γ΄ (Περικλής ο Ξανθίππου) θα διδαχθούν αναλυτικά.

β. Κείμενο:   Από το πρωτότυπο θα διδαχθούν τα κεφ.: 36, 37, 39, 40 και 41.    Από μετάφραση θα διδαχθούν τα κεφ.: 34, 35, 38, 42, 43, 44, 45, 46 και 47. Για τα κεφάλαια 34, 35, 43, 44, 45 και 46 θα χρησιμοποιηθεί η μετάφραση του Η. Σπυρόπουλου και βοηθητικά, κατά την κρίση του διδάσκοντος, η μετάφραση του Άγγελου Βλάχου, ενώ για τα κεφάλαια 38 και 42 θα χρησιμοποιηθεί η μετάφραση του Άγγελου Βλάχου.

ΤΟ ΦΕΚ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΕΝ ΠΑΙΔ & ΕΠΙΛ_Γ ΓΕΛ & Δ ΕΣΠ ΓΕΛ 2014_15

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση