Η 28η Οκτωβρίου μέσα από τις γελοιογραφίες της εποχής

Αφιέρωμα στην 28η οκτωβρίου 1940

proskilisi_okt08

  • Ώσπερ νεφέλη αγλαώς επισκιάζουσα, της
    Εκκλησίας τα πληρώµατα Πανάχραντε, εν τη πόλει
    πάλαι ώφθης τη Βασιλιδι. Άλλ’ ως σκέπη του λαού
    σου και υπέρµαχος,περισκέπασον ηµάς εκ πάσης

θλίψεως  τους κραυγάζοντας. Χαίρε Σκέπη

ολόφωτε.

  • Χαίρε του κόσµου η Σωτηρία,
    Χαίρε Ελλάδος η βοώµεν’
    Χαίρε Σκέπη ολόφωτε.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΠΕΡΙΗΓΗΣΗ ΣΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ

akropolis-virtual-tour

ΗΘΙΚΑ ΝΙΚΟΜΑΧΕΙΑ (εισαγωγή)

Aristotelis_De_Moribus_ad_Nicomachum

Το έργο (το όνομα του το οφείλει στον πατέρα ή στον γιο του φιλοσόφου) αναφέρεται στην ευδαιμονία την οποία θεωρεί ως το πιο μεγάλο αγαθό που επιδιώκουν οι άνθρωποι.

Η ενασχόληση με την έννοια αυτή εντάσσεται στην ευρύτερη αναζήτηση των μέσων του 5ου αιώνα π.Χ. που σχετίζεται με τον καθορισμό των στόχων της ηθικής και της αγωγής ως επιστήμης.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Β’ ΛΥΚΕΙΟΥ: Αρχαίο θέατρο

Δείτε το στο slideshare.net

Η Απελευθέρωση της Αθήνας 12/10/1944

Φέτος συμπληρώνονται 71 χρόνια από τις 12/10/1944 ημέρα κατά την οποία η Αθήνα εγκαταλείφθηκε από τους Γερμανούς και τελείωσε η σκληρότατη και μαύρη αυτή περίοδος της κατοχής. Η παρακάτω ηλεκτρονική διεύθυνση http://freeathens44.org/ είναι αφιερωμένη στην επέτειο αυτή με πλουσιότατο εκπαιδευτικό πολυμεσικό υλικό, το οποίο αναφέρεται όχι μόνο σε αυτήν την ημέρα, αλλά σε όλη την περίοδο από την άνοδο του Φασισμού μέχρι τον Εμφύλιο.

Αθήνα 12 Οκτωβρίου 1944. Πανηγυρισμοί Απελευθέρωσης, ΙΦΑΝΕ – φωτ. Κυριάκος Κουρμπέτης

 

Δείτε το στο slideshare.net

ΑΡΧΑΙΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ “ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ ΒΙΟΣ”

Ο Αριστοτέλης διδάσκει τον Αλέξανδρο

Ο Αριστοτέλης διδάσκει τον Αλέξανδρο

 

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ ΒΙΟΣ

384 π.Χ

Γέννηση του Αριστοτέλη  στα Στάγειρα της Μακεδονίας. Πατέρας του ο Νικόμαχος γιατρός στην αυλή του βασιλιά της Μακεδονίας Αμύντα Γ’.

367 π.Χ

17 ετών (ήδη ορφανός από πατέρα) φτάνει στην Αθήνα, για να σπουδάσει στην ακαδημία του Πλάτωνα, ο οποίος απουσίαζε τότε στη Σικελία. Διευθυντής στη σχολή ήταν ο Εύδοξος από την Κνίδο(μαθηματικός-αστρονόμος-γεωγράφος). Από αυτόν ο Αριστοτέλης δέχθηκε την πιο κατάλληλη επίδραση, την θετική και επιστημονική (και όχι ποιητική που θα δεχόταν από τον Πλάτωνα, αν ήταν παρών στο πρώτο διάστημα των σπουδών του Αριστοτέλη).

365 π.Χ.

Επιστρέφει ο Πλάτωνας από τη Σικελία, ο οποίος αναγνωρίζει την αξία του νέου μαθητή του (τον ονόμασε «νου» και «αναγνώστη», γιατί μερικές φορές έμενε στο σπίτι, για να διαβάσει).

365-347 π.Χ.

Στα επόμενα χρόνια ο Αριστοτέλης ολοκλήρωσε τις σπουδές του και έγινε καθηγητής στην Ακαδημία. Ασκούσε αυστηρή κριτική όχι μόνο σε βάρος εκπροσώπων άλλων σχολών, αλλά και εναντίον «συνάδελφων» στην Ακαδημία, όπως του Ηρακλείδη, Σπεύσιππου, Ξενοκράτη. Πίστευε ακράδαντα στην ορθότητα των απόψεών του και γι’ αυτό ήταν πολύ αυστηρός απέναντι στους άλλους. Συνέπεια: απέκτησε πολλούς εχθρούς και ελάχιστους φίλους.Η αλήθεια δεν χωρά συμβιβασμούς: «ὅσιον προτιμᾶν τὴν ἀλήθειαν» «καὶ τὰ οἰκεῖα ἀναιρεῖν ἐπὶ σωτηρίᾳ τῆς ἀληθείας».

347 π.Χ.

Θάνατος του Πλάτωνα – αναχώρηση του Αριστοτέλη από την Αθήνα και εγκατάστασή του στην Άσσο της Λέσβου.

343-335 π.Χ.

Αναλαμβάνει την εκπαίδευση του Αλεξάνδρου (13 ετών) στην πόλη Μίεζα της Μακεδονίας.

335 π.Χ.

Επιστρέφει στην Αθήνα μαζί με τον μαθητή του Θεόφραστο. Ιδρύει τη σχολή του στο Λύκειο, το δημόσιο γυμναστήριο στον Λυκαβηττό, όπου δίδασκαν συνήθως ρήτορες και σοφιστές. Αργότερα, όταν ο Θεόφραστος ίδρυσε σχολή που θα διαφύλαττε και θα πρόβαλλε τις διδασκαλίες του Αριστοτέλη, αυτή πήρε το όνομα Περίπατος, ίσως από τον περίπατον, τη στεγασμένη στοά του Λυκείου.Έως το 323 π.Χ εργάστηκε απερίσπαστος. Ο φιλόσοφος συνθέτει τώρα το σημαντικότερο μέρος των Πολιτικν του (έχει άλλωστε προηγηθεί —κατά την περίοδο των ταξιδιών του— η συγκέντρωση των 158 Πολιτειν του, των μορφών διακυβέρνησης ή, όπως θα λέγαμε εμείς σήμερα, των συνταγμάτων ενός πλήθους ελληνικών πόλεων), ενώ παράλληλα συγγράφει σημαντικό μέρος από τα Μετ τ φυσικά του, το βιολογικού περιεχομένου έργο Περ ζων γενέσεως, τα θικ Νικομάχεια.

Ήρεμος και ώριμος στοχαστής. Πιο ήπιος απέναντι στις απόψεις των άλλων  (φανερό στο ύφος των έργων του)

323 π.Χ.

Θάνατος του Μ. Αλεξάνδρου. Η εχθρότητα των Αθηναίων εναντίον της μακεδονικής κυριαρχίας οξύνεται επικίνδυνα για τους Μακεδόνες κατοίκους  της Αθήνας. Η αφορμή για την καταγγελία εναντίον του Αριστοτέλη στάθηκε ένα ποίημα που είχε αφιερώσει στον φίλο του Ερμία, το οποίο είχε τη μορφή παιάνα. Το έγκλημα ήταν ασέβεια.  Ακριβώς το “έγκλημα” ήταν ότι χρησιμοποιήθηκε αυτό το ποιητικό σχήμα για να υμνηθεί ένας κοινός θνητός και μάλιστα ένας δηλωμένος φίλος του Φίλιππου, του βασιλιά της Μακεδονίας.Ο Αριστοτέλης εγκαταλείπει την Αθήνα και εγκαθίσταται στη Χαλκίδα.

321 π.Χ.

Θάνατος του Αριστοτέλη.Η παράδοση λέει πως όταν έφευγε ο Αριστοτέλης από την Αθήνα, τον ρώτησαν «Τίς ἐστιν ἡ τῶν Ἀθηναίων πόλις;». Εκείνος την ονόμασε παγκάλη, πανέμορφη· κρύβει όμως τη σιχαμερή ασχήμια της συκοφαντίας. Σύμφωνα με μια δεύτερη διήγηση τον ρώτησαν επίσης τις κρίσιμες εκείνες μέρες γιατί εγκατέλειπε την Αθήνα, κι εκείνος απάντησε ότι δεν ήθελε να δώσει στους Αθηναίους την ευκαιρία να σφάλουν για δεύτερη φορά σε βάρος της φιλοσοφίας, κάνοντας, βέβαια, τη φορά αυτή υπαινιγμό στη θανατική καταδίκη και στο τέλος του Σωκράτη.

ΠΛΑΤΩΝΟΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑ (κείμενο – μετάφραση)

ph08

 

 

ΚΕΙΜΕΝΟ 514Α – 515Α          ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ
Μετὰ ταῦτα δή, εἶπον, ἀπείκασον τοιούτῳ πάθει τὴνἡμετέραν φύσιν παιδείας τε πέρι καὶ ἀπαιδευσίας. ἰδὲ γὰρ

ἀνθρώπους οἷον ἐν καταγείῳ οἰκήσει σπηλαιώδει, ἀναπεπταμένην πρὸς τὸ φῶς τὴν εἴσοδον ἐχούσῃ μακρὰν παρὰ πᾶν τὸ σπήλαιον, ἐν ταύτῃ ἐκ παίδων ὄντας ἐν δεσμοῖς καὶ τὰ σκέλη καὶ τοὺς αὐχένας,

ὥστε μένειν τε αὐτοὺς εἴς τε τὸ

πρόσθεν μόνον ὁρᾶν, κύκλῳ δὲ τὰς κεφαλὰς ὑπὸ τοῦ δεσμοῦ

ἀδυνάτους περιάγειν, φῶς δὲ αὐτοῖς πυρὸς ἄνωθεν καὶ πόρρωθεν καόμενον ὄπισθεν αὐτῶν, μεταξὺ δὲ τοῦ πυρὸς καὶ

τῶν δεσμωτῶν ἐπάνω ὁδόν, πaρ’ ἣν ἰδὲ τειχίον παρῳκοδομημένον, ὥσπερ τοῖς θαυματοποιοῖς πρὸ τῶν ἀνθρώπων πρόκειται τὰ παραφράγματα,

ὑπὲρ ὧν τὰ θαύματα δεικνύασιν.

῾Ορῶ, ἔφη.

῞Ορα τοίνυν παρὰ τοῦτο τὸ τειχίον φέροντας ἀνθρώπους

σκεύη τε παντοδαπὰ ὑπερέχοντα τοῦ τειχίου καὶ ἀνδριάντας

καὶ ἄλλα ζῷα λίθινά τε καὶ ξύλινα καὶ παντοῖα εἰργασμένα,

οἷον εἰκὸς τοὺς μὲν φθεγγομένους, τοὺς δὲ σιγῶντας τῶν παραφερόντων.

῎Ατοπον, ἔφη, λέγεις εἰκόνα καὶ δεσμώτας ἀτόπους.

῾Ομοίους ἡμῖν, ἦν δ’ ἐγώ·

  ~ Μετά από αυτά λοιπόν, παρομοίασε με τέτοια εικόνα τη δική μας φύση σχετικά με την παιδεία και την απαιδευσία.Φαντάσου δηλαδή, ανθρώπους σαν σε υπόγεια κατοικία που μοιάζει με σπηλιά, έχοντας την είσοδο ανοιχτή προς το φως σε όλο το μάκρος της σπηλιάς,

σ΄ αυτήν να βρίσκονται από παιδιά, αλυσοδεμένοι και στα πόδια και στους αυχένες, ώστε να μένουν ακίνητοι και να βλέπουν μόνο μπροστά τους, ενώ να μη μπορούν να στρέψουν το κεφάλι τους κυκλικά εξαιτίας των αλυσίδων, ακόμη να λάμπει για αυτούς από ψηλά και από μακριά φως από φωτιά που καίει πίσω τους και ανάμεσα στη φωτιά και τους δεσμώτες να υπάρχει πάνω (στην επιφάνεια της γης) δρόμος, δίπλα στον οποίο φαντάσου ένα μικρό τοίχο χτισμένο απέναντι, όπως ακριβώς στήνονται από τους θαυματοποιούς τα παραπετάσματα της σκηνής μπροστά από τους ανθρώπους, πάνω από τα οποία δείχνουν τα τεχνάσματά τους.

~ Τα φαντάζομαι, είπε.

  ~ Φαντάσου λοιπόν, ανθρώπους να μεταφέρουν δίπλα σε αυτόν το μικρό τοίχο κάθε είδους κατασκευάσματα που προεξέχουν από το τοιχάκι και αγάλματα και άλλα ομοιώματα πέτρινα και ξύλινα και από κάθε είδους υλικό κατασκευασμένα και, όπως είναι φυσικό, άλλοι από αυτούς που τα κρατούν να μιλάνε και άλλοι να σιωπούν.

 ~ Αλλόκοτη εικόνα, είπε, παρουσιάζεις και αλλόκοτους δεσμώτες.

 ~ Όμοιους με εμάς, είπα εγώ.

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Η ΤΕΧΝΗ ΤΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ: ΟΙ ΑΦΕΤΗΡΙΕΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ • ΚΥΚΛΑΔΙΚΟΣ • ΜΙΝΩΙΚΟΣ • ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Γύρω στο 3000 π.Χ. μετακινήθηκαν και αναμείχθηκαν με τους προϋπάρχοντες κατοίκους του Αιγαίου λαοί που ανήκαν στις μεσογειακές ή τις μικρασιατικές φυλές. Από τον τόπο της εγκατάστα σης τους, δηλαδή την ευρύτερη περιοχή του Αιγαίου, ο πολιτισμός που δημιούργησαν ονομάστηκε αιγαιακός. Ανάλογα με την περιοχή που ο πολιτισμός αυτός αναπτύχθηκε, ονομάστηκε κυκλαδικός, κρητικός ή μινωικός και μυκηναϊκός. Ο μυκηναϊκός είναι ο πρώτος πολιτισμός που αναπτύχθηκε από Έλληνες στην ηπειρωτική χώρα γύρω στο 2000 π.Χ.Κυκλαδικός πολιτισμός

Τα νησιά των Κυκλάδων φαίνεται ότι είχαν κατοικηθεί από τα τέλη της πέμπτης χιλιετίας π.Χ. Εκεί αναπτύχθηκε ένας ιδιαίτερος πολιτισμός που ονομάστηκε κυκλαδικός. Η πρώτη του φάση ονομάζεται πρωτοκυκλαδική περίοδος (3200-2000 π.Χ.). Από τα ηφαιστειογενή πετρώματα των νησιών κατασκευάστηκαν τα πρώτα εργαλεία. Επί χιλιάδες χρόνια κατασκευάζονταν από οψιανό της Μήλου βέλη, δρεπάνια και μαχαίρια, ενώ από τραχείτη κατασκευάζονταν μύλοι και γουδιά. Παράλληλα, η ύπαρξη πλούσιων κοιτασμάτων μαρμάρου στην Πάρο και στη Νάξο συνέβαλε στη δημιουργία αντικειμένων και έργων τέχνης.

Η περίοδος της μεγάλης ακμής του πολιτισμού

 

Εικόνα

Εικ. 1. Μικρογραφική ζωφόρος νηοπομπής (1650 π.Χ. περίπου), τοιχογραφία, ύψος 0,43 μ., Ακρωτήρι της Θήρας, Aθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

Η τοιχογραφία αυτή είναι από τα σπουδαιότερα μνημεία της ευρωπαϊκής τέχνης. Το πλήθος των λεπτομερειών δίνει την αίσθηση μιας αφήγησης που ξετυλίγεται με εικόνες.

Εικόνα

Εικόνα
Συνέχεια ανάγνωσης

Αρχαία Αίγυπτος (εποπτικό υλικό)

 

cheops

Το μυστικό των Πυραμίδων



Λήψη αρχείου

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση