Ονομάζομαι Βλάχου Ειρήνη Δ’ έτος και σπουδάζω στο τμήμα Επιστημών Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία.
Την ημέρα πρακτικής και εφαρμογής του ημερησίου εντύπου ασχοληθήκαμε στην τάξη με την οπτική αναπηρία και κάναμε διάφορες δραστηριότητες με αυτό το θέμα.
ΤΙΤΛΟΣ 1ης ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: (Ανίχνευσης)
- Συγκεντρώνουμε τα παιδιά στην γωνιά της παρεούλας και αρχικά τους δείχνουμε ένα άβαταρ που δημιούργησα και τους μιλάει για το θέμα που θα μας απασχολήσει.
- Το άβαταρ είναι ένα σκυλάκι και ξεκινάει λέγοντας «Γεια σας, εγώ είμαι σκύλος οδηγός. Βοηθάω ανθρώπους που δεν βλέπουν να κάνουν πράγματα, ότι κάνουμε κι εμείς κάθε μέρα. Πάμε να σας δείξω την ιστορία μου; Πάμε να απαντήσουμε σε κάποιες ερωτήσεις»
- Στη συνέχεια τους δείχνουμε την εικόνα που έχουμε επιλέξει.
- Ύστερα κάνουμε στα παιδιά τις εξής ερωτήσεις :
- Τι βλέπετε;
2.Έχετε δει από κοντά κάποιον άνθρωπο έτσι;
- Γιατί φοράει γυαλιά;
4. Γιατί πιστεύετε κρατάει το μπαστούνι;
5. Γιατί έχει από την μία μεριά τον σκύλο και από την άλλη το μπαστούνι;
6.Μπορείτε να σκεφτείτε εκτός από τον σκύλο και το μπαστούνι τι θα μπορούσε να είχε δίπλα του;
- Πως λέγονται αυτοί οι άνθρωποι με αυτά τα χαρακτηριστικά που είδαμε προηγουμένως;
- Πως θα περιγράφατε την εικόνα αυτή τελικά;
- Αφού μας απαντήσουν με την σειρά το κάθε παιδί την ιδέα του , εμείς προσπαθούμε να καταγράψουμε την συμμετοχή των παιδιών στο τετράδιο .
ΤΙΤΛΟΣ 2ης ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: «Θες να γίνω τα μάτια σου;»
- Τα παιδιά ακούνε το άβαταρ που έχουμε δημιουργήσει και θα τους κάνει μια εισαγωγή για την δραστηριότητα που θα παίξουμε.
- Πιο συγκεκριμένα θα τους λέει: «Τώρα που είδατε τι είναι οδηγός, πάμε να παίξουμε ένα παιχνίδι; Ποιος θα είναι ο καλύτερος οδηγός για τον συμμαθητή του; Χωριστείτε σε ζευγαράκια γρήγορα»
- Χωρίζουμε τα παιδιά σε ζευγαράκια των 2 ομάδων
- Διαμορφώνουμε τον χώρο της τάξης με εμπόδια
- Σε κάθε ζευγάρι υπάρχει ένας οδηγός και ένας με κλειστά μάτια
- Οι ρόλοι θα ανατεθούν από εμένα, δηλαδή θα σηκώσω το πρώτο παιδί ως τυφλό και τον διπλανό του ως βοηθό. Στη συνέχεια το παιδί που ήταν βοηθός θα γίνει τυφλός και ο αμέσως διπλανός του θα γίνει βοηθός. Αυτή η σειρά θα ακολουθήσει.
- Έτσι ξεκινάει η δραστηριότητα και τα παιδιά κινούνται στον χώρο με σκοπό την αποφυγή εμποδίων με την βοήθεια του οδηγού.
- Στο τέλος θα μοιράσουμε στα παιδιά από ένα αυτοκόλλητο(βραβείο) για την συμμετοχή τους στο παιχνίδι.
ΤΙΤΛΟΣ 3ης ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: «Κατανοώντας το σύστημα μπράιγ»
- Αρχικά δείχνω στα παιδιά το άβαταρ που έχουμε δημιουργήσει για να τα εισάγουμε στην δραστηριότητα(επικοινωνιακό πλαίσιο)
- Το άβαταρ θα φέρει τα παιδιά σε μια πρώτη επαφή με το σύστημα μπράιγ και θα τους ενθαρρύνει να φτιάξουν το δικό τους όνομα με την βοήθεια της νηπιαγωγού και του πρωτότυπου χαρτονιού που θα έχουμε σε κοινή θέα.
- Το σκυλάκι-άβαταρ θα λέει στα παιδιά: «Τα άτομα που δεν βλέπουν, δεν μπορούν να διαβάζουν ούτε να γράφουν σαν εμάς. Χρησιμοποιούν το σύστημα μπράιγ. Με ένα ειδικό μηχάνημα φτιάχνονται και σχηματίζονται όλες οι λέξεις. Πάμε να φτιάξουμε το όνομά μας σε δικό μας χαρτί μπράιγ;»
- Μοιράζουμε στο κάθε παιδί το δικό του χαρτί και του ζητάμε να γράψει πρώτα το όνομά του και στη συνέχεια να ζωγραφίσει τις αντίστοιχες κουκίδες
- Έπειτα θα πρέπει να γεμίσουν τις ζωγραφισμένες κουκίδες με φακές για να δημιουργήσουν ανάγλυφο, με την βοήθεια μου και της συμφοιτήτριάς μου.
- Στη συνέχεια καλούμε ένα ένα παιδί να κλείσει τα μάτια του και να ψηλαφήσει την δημιουργία του.
- Τέλος οι δημιουργίες των παιδιών θα κολληθούν σε ένα μεγάλο χαρτόνι ή θα κολληθούν στον πίνακα με τα ονόματα των παιδιών.
ΤΙΤΛΟΣ 4ης ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ: (Αξιολόγησης) Κουίζ
- Πάλι θα τους μιλήσει για αρχή το άβαταρ, όπου θα τους αναφέρει ότι φτάσαμε στο τέλος των δραστηριοτήτων και ήρθε η ώρα να κάνουμε μια αξιολόγηση και υπενθύμιση των όσων μάθαμε.
- Θα λέει στα παιδιά «Ήρθε η ώρα για το κουίζ. Ποιος θα βρει τα περισσότερα;
- Χωρίζουμε τα παιδιά σε 2 ομάδες
- Έχουμε ορίσει έναν τερματισμό και εκεί θα είναι τοποθετημένα 2 καλαθάκια τα οποία θα αντιστοιχούν στην κάθε ομάδα
- Μέσα στα καλαθάκια θα είναι τοποθετημένα 1 αυτοσχέδιο θετικό χεράκι και άλλο 1 αρνητικό χεράκι
- Θα ξεκινήσουμε κάνοντας στα παιδιά κάποιες προκαθορισμένες ερωτήσεις οι οποίες είναι οι εξής:
1) Μπορεί ένας σκύλος να βοηθήσει ένα τυφλό άνθρωπο;
2) Χρησιμοποιούμε τα χέρια μας για να διαβάσουμε ένα χαρτί μπράιγ ;
3) Το μπαστούνι μπορεί να βοηθήσει έναν τυφλό άνθρωπο;
4) Η αλφαβήτα στο σύστημα μπράιγ είναι ίδια με αυτή που ξέρουμε ;
5) Μπορούν οι τυφλοί άνθρωποι να διαβάσουν ένα απλό βιβλίο;
6) Σε ένα δρόμο χωρίς φανάρια μπορούν να περάσουν οι τυφλοί άνθρωποι χωρίς βοήθεια;
7) Χρησιμοποιούμε τα πόδια μας για να διαβάσουμε ένα χαρτί μπράιγ;
8 ) Μπορούν οι άνθρωποι να ακούσουν;
9) Μία γατούλα μπορεί να γίνει οδηγός σε έναν τυφλό άνθρωπο;
10) Χρησιμοποιούμε τα χέρια μας για να διαβάσουμε ένα χαρτί σε σύστημα μπράιγ;
- Οι 2 ομάδες στοιχίζονται σε 2 σειρές
- Κάθε παιδί περπατάει λίγο πιο γρήγορα(καθώς δεν επιτρέπεται να τρέξουν μέσα στην τάξη λόγω χώρου),μέχρι το καλαθάκι αφού ακούσει την ερώτηση και τραβάει το σωστό χεράκι από το καλάθι
- Εάν η απάντηση είναι σωστή παίρνει πόντο η ομάδα τους.
Τέλος θα ακούσουν πάλι το άβαταρ να τους αποχαιρετάει λέγοντάς τους « Γεια σας πάλι. Πριν σας αποχαιρετήσω ήθελα να σας πω, ότι πρέπει να αγαπάμε και να σεβόμαστε αυτούς τους ανθρώπους.
Όπως βοηθάω εγώ μπορείτε να βοηθήσετε κι εσείς. Ελπίζω να τα ξαναπούμε. Γεια σας…»
By Παγανιά Γεωργία στις Απριλίου 03, 2023