ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ προαιρετικού ολοήμερου τμήματος 2020-21.
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ
Υπεύθυνη Νηπιαγωγός: Ιωάννα Φερμελή.
ΣΤΟΧΟΙ
- Να γνωρίσουν τα παιχνίδια της χώρας μας από το χθες ως σήμερα.
- Να μάθουν να συνεργάζονται και να ενισχύσουν την κοινωνική τους αλληλεπίδραση.
- Να μάθουν να εκφράζονται και να επικοινωνούν.
- Να αποκτήσουν νέες δεξιότητες, γνώσεις και αξίες που είναι διαχρονικές.
- Να συνειδητοποιήσουν την αξία και τη διαχρονικότητα του παιχνιδιού.
- Να ψυχαγωγηθούν.
Με αφορμή την παρουσίαση ενός παιχνιδιού που έφερε ένα παιδάκι από το σπίτι του ξεκίνησε το πολιτιστικό μας πρόγραμμα με θέμα «ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΤΟ ΠΕΡΑΣΜΑ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ»
Με τη μέθοδο του καταιγισμού ιδεών φτιάξαμε το ιστόγραμμά μας όπου τα παιδιά εξέφρασαν τις απόψεις τους για το τι θα ήθελαν να μάθουν και με τι θα ήθελαν να ασχοληθούν όσον αφορά τα παιχνίδια.
Κάθε παιδί έφερε το αγαπημένο του παιχνίδι και το παρουσίασε στους συμμαθητές του και στη συνέχεια το ζωγραφίσαμε.
Το δείξαμε και με παντομίμα και τα υπόλοιπα παιδιά προσπαθούσαν να μαντέψουν με τι μας αρέσει να παίζουμε.
Σκεφτήκαμε και γράψαμε λεξούλες που έχουν σχέση με το παιχνίδι.
Συζητήσαμε για το τι μας προσφέρει το παιχνίδι , επιλέξαμε και καταγράψαμε τα συναισθήματα μας όταν παίζουμε.
Επίσης καταγράψαμε τα πρόσωπα με τα οποία παίζουμε
Σκεφτήκαμε πολλά παιχνίδια και τα χωρίσαμε σε δύο ομαδούλες.
Ατομικά και Ομαδικά.
Γνωρίσαμε τα ατομικά παιχνίδια των παιδιών στην αρχαία Ελλάδα.
https://www.youtube.com/watch?v=c2hlqMgQ60Q
και φτιάξαμε και εμείς με πηλό μερικά από αυτά. Δεν είναι υπέροχα;
Φτιάξαμε τη γωνιά των παιχνιδιών
Παίξαμε και εμείς τα ομαδικά παιχνίδια των παιδιών στην αρχαιότητα αφού πρώτα τα γνωρίσαμε και διαπιστώσαμε πως μερικά από αυτά τα παίζουμε ακόμα και σήμερα.
https://www.youtube.com/watch?v=eCv8aBrugek
https://www.youtube.com/watch?v=nOz0aaPAomM
Iππάδα…
Το πίσω παιδί πιανόταν στην πλάτη του μπροστινού του έκλεινε τα μάτια και το καθοδηγούσε
Διελκυστίνδα…
Οι δύο ομάδες τραβούν το σχοινί και όποια ομάδα τραβήξει την άλλη προς τη μεριά της είναι νικήτρια.
Εφεντίνδα…
Χαράζεται ένας κύκλος στο χώμα και όποιος πετάξει το όστρακο πιο κοντά στο κέντρο είναι ο νικητής.
Οστρακίνδα…
Χαράζεται μια γραμμή στο έδαφος και οι δύο ομάδες στέκονται αριστερά και δεξιά από τη γραμμή. Επιλέγεται ένα όστρακο. Η κυρτή πλευρά είναι η ημέρα και η κοίλη η νύχτα. Αντίστοιχα η μία ομάδα είναι η μέρα και η άλλη η νύχτα. Ρίχνουν το όστρακο και αν η ομάδα που έχει επιλεγεί να είναι ημέρα το όστρακο δείξει νύχτα τότε χάνει και η άλλη ομάδα κυνηγά τα μέλη της πρώτης. Αν πιάσει κάποιο το βάζει να κάνει το γάιδαρο.
Κρικηλασία…
Αστραγάλους(τα παιδιά πετούν τους αστραγάλους και ανάλογα με την πλευρά που θα σταθούν κερδίζουν πόντους)….
Ζατρίκιο…
Το Ζατρίκιο είναι το σημερινό σκάκι. Γνωρίσαμε τον τρόπο με τον οποίο παίζεται και μετά το κατασκευάσαμε.
Κατά τη διάρκεια της εξ αποστάσεως διδασκαλίας μπήκαμε σε ένα εικονικό μουσείο και είδαμε από κοντά πολλά από αυτά.
Ακούσαμε ιστορίες με ήρωες παιχνίδια της Αρχαιότητας
https://greektoys.org/2016/02/29/greektoys-sta-ixni-tou-aisopou/
https://www.youtube.com/watch?v=KVmQn9CjxbM&feature=emb_logo
Παίξαμε παιχνίδια-κουιζ
Δείτε και τις εργασίες που κάναμε….(Φ.Ε για παιχνίδια στην αρχαιότητα)
Στη συνέχεια τελειώνοντας με τα παιχνίδια στην αρχαιότητα ασχοληθήκαμε με τα παραδοσιακά. Κάθε παιδί ρώτησε τους γονείς του ή ακόμα και τους παππούδες ή τις γιαγιάδες του και μας περιέγραψε ένα αγαπημένο τους παιχνίδι.
Με τη βοήθεια του διαδικτύου γνωρίσαμε τον τρόπο που παίζονταν και πολλά άλλα παραδοσιακά παιχνίδια
https://www.youtube.com/watch?v=SrHQtDaEClg
Και εμείς βέβαια παίξαμε αρκετά από αυτά ακολουθώντας πιστά τους κανόνες και όπου ήταν αναγκαίο χρησιμοποιούσαμε «τα Λαχνίσματα» για να επιλέξουμε τη «μάνα» του παιχνιδιού.
Σπασμένο τηλέφωνο, γύρω-γύρω όλοι, η μικρή Ελένη, πάρτα όλα, τρίλιζα…
Μπιζ, αγαλματάκια ακούνητα αμίλητα αγέλαστα, βασιλιά-βασιλιά τι δουλειά;(με παντομίμα παρουσιάζουν μια δουλειά που κάνουν), κρυφτό, κυνηγητό….
περνά-περνά η μέλισσα, Πινακωτή, κουτσό, τσέρκι…
Μαντηλάκι, κρίκους…
Στα πλαίσια του αθλητισμού παίξαμε μπάσκετ, βόλλευ, μπόουλινγκ, πάλη και αγώνα δρόμου μετ’εμποδίων.
Στη Τρίτη φάση του προγράμματός μας ασχοληθήκαμε με τα σύγχρονα παιχνίδια. Τόσο στην σύγχρονη όσο και στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση τα παιδιά είχαν τη δυνατότητα να γνωρίσουν και να εξοικειωθούν με πολλές διαδικτυακές εφαρμογές. Έτσι διάφορα κουίζ, ασκήσεις αντιστοίχησης, παζλ, τροχός αξιολόγησης κ.α βοηθούσαν αφ ενός στην παροχή γνώσεων σε όλα τα μαθησιακά αντικείμενα (π.χ Γλώσσα, Μαθηματικά, παιδί και Περιβάλλον κ.α) και αφετέρου διασκέδαζαν τα παιδιά.
Στα πλαίσια εκπαιδευτικών προγραμμάτων STEM γνωρίσαμε τη μελισσούλα (bee bot) και παίξαμε μαζί της.
Σε πρώτη φάση μας βοήθησε να βρούμε τη λύση σε αινίγματα και έπειτα με αφορμή τη γιορτή της μητέρας μας βοήθησε να βρίσκουμε κάθε φορά το καπέλο που αντιστοιχεί στο τι κάνει για μας η μαμά μας. Π.χ το καπέλο του σεφ γιατί η μαμά μας είναι η καλύτερη μαγείρισσα, το καπέλο της νοσοκόμας γιατί η μαμά μας μας φροντίζει όταν αρρωσταίνουμε κ.λ.π
Αξιοποιώντας τον εξοπλισμό της τάξης μας δραματοποιήσαμε παραμύθια όπως την αλεπού που ψάχνει να βρει τροφή κάνοντας μια μεγάλη διαδρομή και ταυτόχρονα αθληθήκαμε.
Παίξαμε παιχνίδια ετοιμότητας …
…ισορροπίας
Κάναμε διαδρομές με τα σακουλάκια στο κεφάλι, στα πόδια, στη μέση, στον αγκώνα…
Διασκεδάσαμε και προσπαθήσαμε να μη χάσουμε την ισορροπία μας παίζοντας twister. Γυρνούσαμε τον τροχό και ανάλογα με το τι έδειχνε τοποθετούσαμε χέρια και πόδια στον αντίστοιχο χρωματισμένο κύκλο που υπαγόρευαν οι εντολές.
…παιχνίδια μαθηματικών…
Μάντεψε για ποιον αριθμό σου μιλώ
Τοποθετούνται στο πάτωμα καρτέλες γυρισμένες ανάποδα. Ένα παιδί σηκώνει μια κάρτα και την κοιτάει. Μετά χτυπάει χέρια ή πόδια ή χοροπηδάει τόσες φορές όσες λέει ο αριθμός. Τα άλλα παιδιά μετρούν χτυπήματα και μαντεύουν τον αριθμό. Τα χτυπήματα μπορούν να γίνουν και με μουσικά όργανα που βρίσκονται κάτω από τον κάθε αριθμό.
… γλώσσας…
Επιλέγαμε από το κουτάκι, εικόνες με αντικείμενα που αρχίζουν από τη φωνούλα Α,α
Και συντονισμού…
Γίναμε μικροί ψαράδες και πιάσαμε πολλά ψάρια
Παιχνίδια συντονισμού και συνεργασίας…
Η μπάλα δεν έπρεπε να πέσει κάτω και στη συνέχεια η κουβερτούλα γινόταν μικρή(τα παιδιά μαζεύονται στο κέντρο), μεγάλη (τα παιδιά απλώνονται στο χώρο, ομπρέλα και όλοι έμπαιναν από κάτω, ποταμάκι και έπρεπε να περάσουν απέναντι κ.α
…παίξαμε με τα παιχνίδια της τάξης μας και φτιάξαμε εντυπωσιακές κατασκευές
Γνωρίσαμε τα παιχνίδια μέσα από την τέχνη.
Είδαμε πίνακες ζωγραφικής τους περιγράψαμε, τους αναπαραστήσαμε
και τους …συμπληρώσαμε προσθέτοντας τα κομμάτια που λείπουν
Γίναμε μικροί ποιητές. Διαβάστε το ποίημά μας.
Τέλος φτιάξαμε ένα παραμύθι το γράψαμε στον υπολογιστή το ζωγραφίσαμε και το παίξαμε.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Τα παιδιά απέκτησαν νέες γνώσεις, έμαθαν να επικοινωνούν να συνεργάζονται να σέβεται ο ένας τον άλλον και να λειτουργούν σαν ομάδα. Συμμετείχαν με πολύ ενθουσιασμό και οι περισσότεροι στόχοι που τέθηκαν εξ’ αρχής επιτεύχθηκαν.