Παρόντες κι εμείς στη λήξη του προγράμματος ” Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία” , μαζί με πολλά άλλα σχολεία της Αθήνας. Μια πραγματική γιορτή του πολιτισμού και της ιστορίας που είναι κρυμμένα σε όλες τις γωνιές της πόλης μας και περιμένουν να τα ανακαλύψουμε…Στο αμφιθέτρο παρουσιάστηκαν εξαιρετικά δρώμενα που αφορούσαν γειτονιές και προσωπικότητες που έζησαν στην Αθήνα . Στην έκθεση όπου είχαμε αναρτήσει μια αφίσα με τη βήματα και τους σταθμούς κατά τη διάρκεια υλοποίησης της φετινής μας έρευνας, θαυμάσαμε πόστερς , γλυπτά , μικρά βιβλία και υπέροχες κατασκευές από ποικίλα υλικά . Το σχολείο μας για 3η συνεχή χρονιά εξερεύνησε την αγαπημένη , πλέον, συνοικία της Κυπριάδου . Οι μαθητές και οι μαθήτριες παρουσίασαν ένα βιβλίο που μιλά για τον μεγάλο αρχιτέκτονα και οραματιστή Δημήτρη Πικιώνη το οποίο χαρίσαμε στην κόρη του Αγνή και ένα μεγάλο πόστερ με αγιογραφίες που έφτιαξαν στα χνάρια του Φώτη Κόντογλου. Εξαιρετική η πρωτοβουλία του Δήμου Αθηναίων να κάνει αυτό το πρόγραμμα και να δώσει τη δυνατότητα σε μαθητές/τριες και εκπαιδευτικούς να ξαναγνωρίσουμε την πόλη μας και να συνδεθούμε μαζί της.
Κατηγορία: Πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων Σελίδα 1 από 3
Κυριακή πρωί και στο νηπιαγωγείο μαζευόμαστε για ένα εργαστήρι πολύ διαφορετικό , από εκείνα που δεν έχεις πολλές φορές την ευκαιρία να παρακολουθήσεις ( ίσως και καμία….) . Η αναφορά μας στο έργο του Φώτη Κόντογλου στα πλαίσια του προγράμματος “Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία” , μας φέρνει σε επαφή με την τέχνη της αγιογραφίας . Η Σοφία Γιαμαίου , αγιογράφος από την Πάτμο που εκπαιδεύτηκε από μαθήτρια του Κόντογλου, μας αποκαλύπτει τα μυστικά αυτής της τέχνης που απαιτεί υπομονή , προσήλωση , συγκέντρωση και πολύ χρόνο. Μας μίλησε για το ειδικό ξύλο από κόντρα πλακέ θαλάσσης που χρησιμοποιείται στις εικόνες και το οποίο περνούν από πολλά μεγέθη γυαλόχαρτου, ξεκινώντας από το χοντρότερο και πηγαίνοντας στο πιο λεπτό, μέχρι να αποκτήσει την τέλεια επιφάνεια.
Είδαμε τα φύλλα καθαρού χρυσού με τα οποία “ντύνεται” η επιφάνεια του ξύλου με ειδική κόλλα ( γομαλάκα) και με ιδιαίτερη προσοχή καθώς , αν γίνει το παραμικρό λάθος στην τοποθέτησή του, μετά αχρηστεύεται και το ξύλο.
Η αγιογράφος αρχικά δείχνει μια εικόνα την οποία έχει αρχίσει να την αγιογραφεί από το Νοέμβριο του 2024 και ακόμα δεν έχει ολοκληρωθεί η επεξεργασία της , θέλοντας να επισημάνει ότι η τέχνη αυτή απαιτεί πολύ χρόνο, μια εικόνα μπορεί να πάρει και ένα χρόνο!!
Τα παιδιά είχαν ήδη επιλέξει μεταξύ δύο σχεδίων ( Χριστός ή Παναγία) . Με κίτρινο καρμπόν ( το χρώμα είναι συγκεκριμένο και είναι το μόνο που κάνει για αυτή τη δουλειά) αντιγράφουν το σχέδιο πάνω στο λευκό κάνσον χαρτόνι.
Τα χρώματα που χρησιμοποιούνται είναι ειδικά αγιογραφίας τα οποία αναμειγνύονται με αυγό από κότα ελεύθερης βοσκής σε ίση αναλογία με ξύδι. Ξεκινάμε το χρωματισμό των ρούχων για να καταλήξουμε τελευταία στο πρόσωπο. Υπό κανονικές συνθήκες , αυτή είναι μια διαδικασία που επαναλαμβάνεται πέντε φορές, όταν στεγνώσει η προηγούμενη στρώση .
Η αγιογράφος μας μίλησε και για την τέχνη των γραμμάτων με τα πολλά σχέδια που κοσμούν τις εικόνες
Το αποτέλεσμα πραγματικά μας εξέπληξε
Οι αγιογραφίες των παιδιών τοποθετήθηκαν σε ένα χαρτί του μέτρου , μαζί με αποσπάσματα κειμένων του Φώτη Κόντογλου που μιλούν για την ηρωική ψυχή και τα ιδεώδη των προγόνων μας που αγωνίστηκαν το 1821 όπως επίσης για το σημερινό άνθρωπο που αναζητά την ύλη και χάνει τη σωτηρία της ψυχής του . Στο ίδιο χαρτί υπήρχε και επιχρωματισμένη η τοιχογραφία που κοσμούσε το σαλόνι του σπιτιού του στην περιοχή Κυπριάδου ( το οποίο κατοικείται μέχρι σήμερα από τους απογόνους του) και σήμερα εκτίθεται στην Εθνική Πινακοθήκη . Αυτή την τοιχογραφία την είχαμε θαυμάσει σε επίσκεψη που είχαμε πραγματοποιήσει στην Πινακοθήκη τον Απρίλιο.
Φεύγοντας, ένας γονέας είπε πως συνειδητοποίησε σήμερα πως αυτή την τέχνη δεν μπορείς να την υπηρετήσεις αν δεν έχεις πίστη και κατάνυξη.
Ευχαριστούμε θερμότατα τη Σοφία Γιαμαίου η οποία μας μετέδωσε την πραότητα του λόγου της , μας έμαθε παρα πολλά και μας έφερε μια κατανυκτική ατμόσφαιρα στο σχολείο.
Ο Φώτης Κόντογλου, γεννημένος ως Αποστολέλλης, ήταν Έλληνας ζωγράφος, αγιογράφος και συγγραφέας. Αναζήτησε την «ελληνικότητα», δηλαδή μία αυθεντική έκφραση, επιστρέφοντας στην ελληνική παράδοση, τόσο στο λογοτεχνικό όσο και στο ζωγραφικό του έργο. Είχε ακόμη σημαντικότατη συμβολή στον χώρο της βυζαντινής εικονογραφίας. Σήμερα θεωρείται ως ένας από τους κυριότερους εκπροσώπους της «Γενιάς του ’30». Μαθητές του ήταν ο Γιάννης Τσαρούχης, ο Νίκος Εγγονόπουλος, κ.ά.Το 1932 τοιχογράφησε το σπίτι του οργανώνοντας τις τοιχογραφίες κατά τη διάταξη των μεταβυζαντινών εκκλησιών, ζωγραφίζοντας τον τοίχο από την οροφή μέχρι το δάπεδο και χωρίζοντάς το με κόκκινες ταινίες σε τέσσερις άνισες ζώνες. Την ίδια περίοδο ανέλαβε να ζωγραφίσει ένα σύνολο εικόνων για το επιστύλιο της Κοίμησης της Θεοτόκου στο Μοναστηράκι, και σχεδίασε παράσταση του Αγίου Διονυσίου Αρεοπαγίτη για την ψηφοθέτησή του στον ομώνυμο ναό της Αθήνας.Στη διάρκεια του Μεσοπολέμου εργάστηκε ως συντηρητής εικόνων σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους: το 1931 στο Βυζαντινό Μουσείο της Αθήνας, του οποίου ζωγράφισε το συντριβάνι, στο Μουσείο Κέρκυρας το 1935, στο Κοπτικό Μουσείο στο Κάιρο, το 1937 και μεταξύ 1936 και 1938 κατά διαστήματα στο Μυστρά όπου καθάριζε τις τοιχογραφίες των ναών του.Τα έργα της μνημειακής και φορητής εκκλησιαστικής ζωγραφικής του υπερτερούν αριθμητικά της κοσμικής ζωγραφικής του. Αγιογράφησε ενοριακές εκκλησίες, ιδιωτικά παρεκκλήσια και μεγάλο αριθμό φορητών εικόνων: Ζωοδόχος Πηγή Παιανίας, παρεκκλήσιο Αγίου Γεωργίου στον Άγιο Κωνσταντίνο Ομονοίας, Αγία Βαρβάρα Αιγάλεω, Άγιος Ανδρέας (Πατήσια), Άγιος Νικόλαος (Πατήσια), Καπνικαρέα, Άγιος Ευθύμιος Κερατσινίου, Άγιος Χαράλαμπος στο Πολύγωνο, Άγιος Γεώργιος Κυψέλης. Αλλά και εικόνες για τέμπλα εκκλησιών σε Ελλάδα (Άνδρος, Ρόδος) και Αμερική.
Ως πεζογράφος, με το ιδιότυπο προσωπικό ύφος του, “μπολιασμένο” από τη γλώσσα των θαλασσινών, τα συναξάρια των αγίων κι έναν εξωτικό κοσμοπολιτισμό, ο Κόντογλου επηρέασε γόνιμα τη γραφή μεταγενέστερων πεζογράφων αποτελώντας τον πρόδρομο της γενιάς του 1930.
Το συγγραφικό έργο του Κόντογλου διακρίνεται σύμφωνα με τον Γιώργο Παγάνο, σε:
- λογοτεχνικό (πρωτότυπα έργα, ταξιδιωτικά, θαλασσινές ιστορίες, λυρικές περιγραφές)
- διασκευές θαλασσινών ιστοριών από την εποχή των Ανακαλύψεων
- βιογραφίες ιστορικών προσώπων, οσίων και αγίων της Εκκλησίας
- άρθρα ή δοκίμια για την παράδοση και τις αξίες της, τη βυζαντινή τέχνη, πολεμικά κατά του καθολικισμού και των ευρωπαϊκών προτύπων, και
- ποικίλα θρησκευτικά κείμενα προς οικοδόμησιν των πιστών ( πηγή: Βικιπαίδεια)
Αρχές της χρονιάς , είχαμε συναντήσει για πρώτη φορά στο πάρκο Πικιώνη στη συνοικία Κυπριάδου , την Αγνή , κόρη του μεγάλου αρχιτέκτονα, ποιητή , φιλόσοφου και οραματιστή Δημήτρη Πικιώνη ο οποίος έζησε για κάποια χρόνια σε αυτή την περιοχή σε μια όμορφη , γωνιακή μονοκατοικία που κατοικείται μέχρι σήμερα.Η γνωριμία μας μαζί της κι όλες οι ιστορίες για τον πατέρα της που μας είχε διηγηθεί τότε, στάθηκαν η αφορμή για να συλλέξουμε , με τη βοήθεια των γονέων, πλούσιο φωτογραφικό υλικό το οποίο και χρησιμοποιήσαμε για να γράψουμε ένα βιβλίο αφιερωμένο στη ζωή και στα σπουδαία πράγματα που έκανε ο Πικιώνης . Η οικογένειά του, ο τόπος καταγωγής και γέννησής του ,η διαμόρφωση του χώρου γύρω από την Ακρόπολη και το Λόφο Φιλοπάππου , το 14ο Δημοτικό Σχολείο , η παιδική χαρά Πικιώνη στη Φιλοθέη, το σπίτι που έχτισε για τη γλύπτρια Φροσω Ευθυμιάδη Μενεγάκη , επίσης κατοίκου της Κυπριάδου, το πάρκο Πικιώνη , όλα αυτά έγιναν η ” βάση δεδομένων” και άνοιξαν το δρόμο για να γίνουν τα παιδιά ερευνητές, να γράψουν ιστορίες , να ταξιδέψουν στο χώρο και στο χρόνο. Μετά από τέσσερις μήνες , ξανασυναντιώμαστε με την Αγνή και την κόρη της Δώρα στο πάρκο Πικιώνη. Τα παιδιά , λίγο πιο πέρα από την προτομή του Πικιώνη, “διάβασαν” στην Αγνή , με κάθε λεπτομέρεια, τις σελίδες του βιβλίου και εκείνη στο τέλος με συγκίνηση είπε ότι αυτό το βιβλίο είναι το καλύτερο δώρο που έχει λάβει ποτέ και έχει ιδιαίτερη αξία που είναι από παιδιά!!!
Άλλη μια μοναδική εμπειρία στα πλαίσια του εξαιρετικού προγράμματος ” Το παιδί , η πόλη και τα μνημεία”που αποτελεί πρωτοβουλία του Δήμου Αθηναίων και υλοποιείται από την Τεχνόπολη δήμου Αθηναίων σε συνεργασία με τις Δ/νσεις Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Α΄Αθήνας (Περιβαλλοντική εκπαίδευση και Πολιτιστικά θέματα) και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Α΄Αθήνας (Περιβαλλοντική εκπαίδευση), και με την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (Γραφείο Διασύνδεσης Α.Σ.Κ.Τ.).Στόχος του προγράμματος είναι να στρέψει το ενδιαφέρον της σχολικής κοινότητας στην έννοια της πολιτειότητας, και να ενθαρρύνει την ανάπτυξη δεξιοτήτων ενεργού πολίτη στα παιδιά, δίνοντάς τους τα κατάλληλα ερεθίσματα για να γνωρίσουν καλύτερα την πόλη τους, να μάθουν να την αγαπούν και να την προστατεύουν.
Κυριακάτικη βόλτα στην αγαπημένη μας συνοικία, την Κυπριάδου, την πρώτη κηπούπολη της Αθήνας, μια γειτονιά που μας γοητεύει συνεχώς με τα μυστικά και τις ιστορίες της. “Γνωρίσαμε” τον Μίνω Κυπριάδη που αγόρασε αυτή την εξοχική περιοχή και τον γιο του Επαμεινώνδα , ο οποίος ,μετά το θάνατο του πατέρα του , το 1919 ιδρύει την εταιρεία «Κυπριάδης – Κυριαζής και Σία» χτίζει την “Κηπούπολη Κυπριάδη”, πρότυπη από πολεοδομική άποψη συνοικία. Διάνοιξε δρόμους με μεγάλα πεζοδρόμια και προβλεπόμενη πρασιά για τις οικοδομές (“πανταχόθεν ελεύθερες”) και ρυμοτόμησε την περιοχή με μεγάλες πλατείες, έτσι ώστε η καθεμία να “κοιτάζει” τουλάχιστον άλλη μία.Είδαμε τα σπίτια που κάποτε κατοικούσαν ο Πικιώνης και ο Κόντογλου , δυο σημαντικές προσωπικότητες του πνεύματος και της τέχνης με το έργο των οποίων ασχολούμαστε αυτή τη χρονιά, είδαμε το σπίτι της γλύπτριας Φρόσως Ευθυμιάδη Μενεγάκη τα σχέδια του οποίου επιμεληθηκε ο Πικιώνης, είδαμε το άγαλμα της Εύας του γλύπτη Γρηγόρη Ζευγώλη που έγινε κατά παραγγελία του Πικιώνη,είδαμε και σπίτια εγκατελειμμένα στη φθορά του χρόνου. Η βόλτα μας τελείωσε στο πάρκο Πικιώνη με τις πυκνές φυλλωσιές των ψηλών δέντρων, το τιτίβισμα των πουλιών και την προτομή του αρχιτέκτονα που φιλοτεχνησε η Φρόσω Μενεγάκη. Στο τέλος της διαδρομής, ένας γονέας είπε πως γνώριζε αρκετά για αυτή τη γειτονιά όμως με τα όσα καινούργια έμαθε θα τη βλέπει πλέον με άλλο σεβασμό και με άλλο μάτι…Ευχαριστώ θερμά την Ειρήνη Γρατσία , συντονίστρια της MONUMENTA, που με κέρδισε με τις ξεναγήσεις της σε παλαιότερο χρόνο σε τέτοιο βαθμό που τρία χρόνια τώρα θέλω να μαθαίνω ακόμα περισσότερα για αυτή την ιστορική περιοχή …
Στην Εθνική Πινακοθήκη , τα παιδιά ξεναγούνται σε σπουδαία έργα τέχνης του 19ου και 20αι. αλλά και σύγχρονων καλλιτεχνών .
Στεκόμαστε ιδιαίτερα στην μνημειακή τοιχογραφία του Φώτη Κόντογλου που κοσμούσε το σαλόνι του σπιτιού του καθώς ως κάτοικος της συνοικίας Κυπριάδου την οποία εξερευνούμε για τρίτη συνεχή σχολική χρονιά , μας δίνει την ευκαιρία να ασχοληθούμε με ένα διαφορετικό είδος τέχνης την αγιογραφία
Μετά από δύο μήνες έρευνας και αφού γνωρίσαμε την Αγνή την κόρη του μεγάλου αρχιτέκτονα Δημήτρη Πικιώνη που μας είπε πολλές ιστορίες για τον πατέρα της, ετοιμάσαμε με ενθουσιασμό ένα βιβλίο που θα το ξεφυλλίσουμε μαζί της μετά το Πάσχα…
Στο σύνδεσμο που ακολουθεί, μπορείτε να δείτε μία συνολική παρουσίαση της εργασίας μας πάνω στο πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων “Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία” που υλοποιήσαμε τη σχολική χρονιά 2023-23 με τίτλο “Πράσινες γωνιές στην Κυπριάδου-Πράσινες περιπλανήσεις”
https://view.genially.com/64d9f07b17f562001931bd6d/presentation-to-prasino-ths-kardias-mas
Στα πλαίσια του προγράμμματος ” Το παιδί , η πόλη και τα μνημεία ” επισκεφτήκαμε την υπαίθρια Γλυπτοθήκη Γιώργου Ζογγολόπουλου στο Ψυχικό.
Ο Γιώργος Ζογγολόπουλος γεννήθηκε την 1η Μαρτίου 1903 στην Αθήνα. Μεγάλωσε στην πλατεία Ομόνοιας ενώ η οικογένεια του καταγόταν από το χωριό Μάνα ( πρώην Μάρκασι ) Κορινθίας. Μεγάλωσε σε οικογένεια νομικών που δεν τον ενθάρρυναν να ασχοληθεί επαγγελματικά με την τέχνες παρόλο που από την παιδική του ηλικία εμφάνιζε ιδιαίτερο ταλέντο στη ζωγραφική και το σχέδιο.Το 1924 εισήχθη στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και φοίτησε στο εργαστήριο της γλυπτικής του ακαδημαϊκού Θωμά Θωμόπουλου.Κατά τη διάρκεια των φοιτητικών του χρόνων έλαβε δύο υποτροφίες για τις επιδόσεις του και συνεργάστηκε μαζί με τον διαπρεπή αρχιτέκτονα Αναστάσιο Ορλάνδο στην Τεχνική Υπηρεσία της διεύθυνσης αναστήλωσης αρχαίων και βυζαντινών μνημείων του υπουργείου ΠαιδείαςΠέθανε στις 11 Μαΐου 2004 . Λίγο πριν τον θάνατό του, τον Φεβρουάριο του 2004, ίδρυσε το κοινωφελές Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου. Στο Ίδρυμα κληροδότησε όλο το καλλιτεχνικό του έργο, καθώς και εκείνο της συζύγου του. Έδρα του ιδρύματος είναι το διαμέρισμα σε πολυκατοικία του στο Παλαιό Ψυχικό το οποίο τη δεκαετία του 1970 πήρε τη θέση της παλιάς μονοκατοικίας του ζεύγους. Οι χώροι του Ιδρύματος είναι επισκέψιμοι και κανείς μπορεί εκεί να δει τόσο έργα τέχνης όσο και αρχειακό υλικό.
Τον Οκτώβριο του 2010 ο Δήμος Φιλοθέης – Ψυχικού εγκαινίασε την Υπαίθρια Γλυπτοθήκη Ψυχικού στην πλατεία «Γιώργου Ζογγολόπουλου» όπου τοποθετήθηκαν έξι γλυπτά μεγάλων διαστάσεων του καλλιτέχνη.https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%93%CE%B9%CF%8E%CF%81%CE%B3%CE%BF%CF%82_%CE%96%CE%BF%CE%B3%CE%B3%CE%BF%CE%BB%CF%8C%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%BF%CF%82
Η κυρία Ελπινίκη , υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων μας υποδέχεται και αρχίζουμε τον περίπατο και τη γνωριμία μας με τα γλυπτά που κοσμούν το ωραίο πάρκο δίπλα από την εκκλησία του Αγίου Δημητρίου στο Ψυχικό.
Για το γλυπτό ” Ο Ζάλογγος ” ύψους 15 μέτρων που αποτελείται από έξι αφαιρετικές γυναικέιες φιγούρες, χρειάστηκαν 4.500 πέτρες οι οποίες μεταφέρθηκαν με πολύ κόπο από δυσπρόσιτα μέρη . Στην υπαίθρια γλυπτοθήκη το γλυπτό είναι μικρών διαστάσεων φτιαγμένο από ορείχαλκο.
Χορεύουμε γύρω του το ” Χορό του Ζαλόγγου”
και διαβάζουμε το όνομα του καλλιτέχνη που είναι χαραγμένο σε κεντρικό σημείο.
Το επόμενο γλυπτόαπό ορείχαλκο και αυτό, είναι ο ” Αλέξανδρος” ένα πανύψηλος τσαγκάρης με ύψος 1.97εκ , πρόσωπο υπαρκτό με την πατούνα του στο χέρι . Ήταν τύπος αυστηρός και αγέλαστος και αυτό αποτυπώνεται έντονα στο πρόσωπό του αλλά και στα πρόσωπα των παιδιών…
Πιο πέρα στέκεται ένα γλυπτό από ανοξείδωτο χάλυβα υλικό πολύ ανθεκτικό στη βροχή και γενικά στις κακουχίες.Το έργο λέγεται “Cor-ten”, αναπαριστά αφαιρετικά τη ” Νίκη της Σαμοθράκης” καθώς στην πίσω μεριά του γλυπτού υπάρχουν κάποιες προεξοχές που μοιάζουν με φτερά και το 1966 κέρδισε το πρώτο βραβείο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης .
Οι ¨Ολυμπιακοί κύκλοι” δημιουργήθηκαν το 1998 ως μια αναφορά στο σύμβολο των Ολυμπιακών Αγώνων. Το γλυπτό απαρτίζεται από έξι κύκλους και εκτίθεται στην Εθνική Γλυπτοθήκη.
Φτιάχνουμε τους δικούς μας κύκλους με τα χέρια
και το σώμα μας
Αυτό το γλυπτό έχει μια μπλε γραμμή και το βράδυ φωτίζει
Η ” Ειράνα” δηλ. Ειρήνη, είναι το τελευταίο γλυπτό που έφτιαξε ο Ζογγολόπουλος σε ηλικία 100 χρόνων!!!
Ο ¨Ποσειδώνας” που ταξιδεύει. Οι γραμμές του δίνουν την αίσθηση της κίνησης .
Τα παιδιά παρατηρούν και γίνονται ζωγράφοι των γλυπτών του
” Ζάλογγος”, Ολυμπιακοί κύκλοι” και ‘Αλέξανδρος” νίκησαν κατά κράτος στις προτιμήσεις των παιδιών!!!
Μια αναμνηστική φωτογραφία με τις δημιουργίες μας
Αρχίζουμε να φτιάχνουμε το διάσημο γλυπτό ” Ομπρέλες ” το οποίο το 1995 θα κερδίσει το Α’ βραβείο στον Πανευρωπαϊκό διαγωνισμό που διεξήχθη για την τοποθέτηση έργων τέχνης στο κτήριο του Συμβουλίου Υπουργών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις Βρυξέλλες και θα τοποθετηθεί στο Cour d’ Honneur του κτηρίου, όπου βρίσκεται και σήμερα.
Το 1997 όταν η Θεσσαλονίκη αποτέλεσε πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης, οι «Ομπρέλες» τοποθετήθηκαν στην παραλία της πόλης όπου βρίσκονται μέχρι σήμερα.
Η επίσκεψη αυτή ήταν μια πολύ ωραία έξοδος που μας βοήθησε να καταλάβουμε ότι τα έργα τέχνης μπορούν να ενταχθούν στο φυσικό περιβάλλον , να μπουν στην καθημερινότητά της πόλης και να την ομορφύνουν.
Μετά από ένα δύσκολο διήμερο με βροχές , ο ήλιος και η καλοκαιρία αποφάσισαν να μας συνοδεύσουν ,σήμερα Σάββατο, στον ιστορικό περίπατο που κάναμε σε μια από τις πιο όμορφες συνοικίες της Αθήνας , την περιοχή Κυπριάδου , μια γειτονιά πολύ κοντά στο σχολείο μας, ένα ” διαμάντι” της Αθήνας που ωστόσο η μεγάλη της ιστορία μας ήταν άγνωστη. Παιδιά , γονείς και εκπαιδευτικοί ξεκινάμε παρέα με την κα Ειρήνη Γρατσία ,αρχαιολόγο, που ανήκει στην Ερευνητική -Συντονιστική ομάδα της Monumenta, μιας αστικής μη κερδοσκοπικής εταιρείας για την προστασία της φυσικής και της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς Ελλάδας και Κύπρου. Ιδρύθηκε το 2006 με σκοπό να συμβάλλει στην προστασία και την ορθή διαχείριση του φυσικού και αρχιτεκτονικού πλούτου της Ελλάδας και της Κύπρου. Τα μέλη της πράττουν ενεργά για τα μνημεία. Η Monumenta πραγματοποιεί από το 2013 το πρόγραμμα «Καταγραφή και Ανάδειξη κτηρίων 19ου και 20ου αιώνα στην Αθήνα», με αποκλειστική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Οι κύριοι στόχοι του προγράμματος είναι η έρευνα και η καταγραφή όλων των κτηρίων της περιόδου 1830-1940, με σκοπό τη μελέτη αλλά και την προστασία και την ανάδειξή τους. Στο πλαίσιο αυτό, πέρα από την επιτόπια καταγραφή, τη βιβλιογραφική και αρχειακή έρευνα, συγκεντρώνονται φωτογραφίες, σχέδια και προφορικές μαρτυρίες για την ιστορία των κτηρίων της Αθήνας, ακόμα και των κατεδαφισμένων. Η MONUMENTA παράλληλα στοχεύει να εντάξει το ενδιαφέρον για τα ιστορικά κτήρια στην καθημερινή ζωή των κατοίκων και επισκεπτών της πόλης με μια σειρά δραστηριοτήτων και εκδηλώσεων (εκπαιδευτικά προγράμματα, ημερίδες, ξεναγήσεις, ποδηλατοδιαδρομές, ιστοσελίδα, ενημερωτικά έντυπα κ.λπ.) αλλά και με την ενεργό συμμετοχή στην καταγραφή, στην πληροφόρηση για τα κτήρια.( Πηγή:https://docathens.org/gr)
Ο περίπατος ξεκινά από την πλατεία της Αγίας Βαρβάρας στα Άνω Πατήσια , ναός που δέχτηκε πολλές προσθήκες στο μέγεθός του , έχει κίονες αρχαιοελληνικού τύπου και η εξωτερική του επένδυση είναι από χρωματιστές πέτρες. Ο ελεύθερος αύλειος χώρος του ναού οφείλεται στον αρχιτέκτονα Μπίρη ο οποίος έκανε δωρεάν τη μελέτη των σχεδίων του ναού με ” αντάλλαγμα ” να μείνει ελεύθερος χώρος προκειμένου να έρθουν μετά από πολλά χρόνια , το 2023, τα παιδιά του 145ου Νηπιαγωγείου Αθηνών και να παίξουν εκεί, όπως χαρακτηριστικά είπε η κα Γρατσία!!!! Εκεί στο τέρμα Πατησίων υπάρχει και η στάση του τρόλλευ που αποκαλείται “Αλυσίδα” .Έχει αναρωτηθεί κάποιος για ποιο λόγο λέγεται έτσι; Εκεί όπου βρίσκεται σήμερα ο σταθμός ΗΣΑΠ Άνω Πατήσια, περνούσε ο σιδηρόδρομος, το αποκαλούμενο «θηρίο» που ένωνε την Αθήνα με την Κηφισιά. Η διέλευσή του όμως δεν ήταν πάντα και τόσο απλή και εύκολη. Για ποιο λόγο; Γιατί κάθε φορά σε αυτό το σημείο ο δρόμος έκλεινε με μια χοντρή αλυσίδα. Θα έπρεπε να διακοπή ολόκληρη η κυκλοφορία των τροχοφόρων και να περάσει το τρένο. Ένα τρένο το οποίο ουσιαστικά «αγκομαχούσε» για να φτάσει στην Κηφισιά.
Η γνωστή τότε Αλυσίδα ήταν το μέρος που συγκεντρώνονταν πολλοί Αθηναίοι. Η γιορτή η άνοιξης η Πρωτομαγιά εορταζόταν κυρίως εδώ, αφού υπήρχε πληθώρα κήπων και λουλουδιών.
Η κηπούπολη Κυπριάδου είναι μια συνοικία του Δήμου Αθηναίων, μεταξύ του τέρματος της οδού Πατησίων και του Δήμου Γαλατσίου. Υπήρξε η πρώτη Κηπούπολη της Αθήνας και μια από τις ομορφότερες και γραφικότερες συνοικίες της. Ακόμα και σήμερα, παρά τα προβλήματά της, εξακολουθεί να αποτελεί, με τις επαύλεις, τους κήπους, τα δέντρα και τις πλατείες της, μια όαση πράσινου. Πήρε το όνομά της από τον Αιγυπτιώτη μηχανικό και γεωπόνο Επαμεινώνδα Κυπριάδη, ο οποίος τη δημιούργησε αξιοποιώντας την έκταση γης που είχε αγοράσει ο πατέρας του Μίνωας Κυπριάδης στα Άνω Πατήσια.Το 1919 ίδρυσε την εταιρεία «Κυπριάδης – Κυριαζής και Σία» και ανέλαβε να δημιουργήσει μια συνοικία στις εκτάσεις γης που είχε αγοράσει ο πατέρας του, στην περιοχή του τέρματος της Πατησίων, πρότυπη από πολεοδομική άποψη ακόμα και σήμερα. Η συνοικία σχεδιάστηκε με αρχές κηπούπολης (χαμηλή δόμηση, απαγόρευση άλλων χρήσεων, άνετοι ελεύθεροι χώροι, μονοκατοικίες σε ελεύθερα οικόπεδα, πλατείς δρόμοι, μεγάλες πλατείες) και έλαβε το όνομα του “Κηπούπολη Κυπριάδου”. Αυτή η κηπούπολη λειτούργησε στα πρότυπα των κηπουπόλεων που δημιουργήθηκαν για πρώτη φορά στην Αγγλία την περίοδο της βιομηχανικής επανάστασης καθώς πολλοί άνθρωποι ζούσαν σε πολύ άσχημα σπίτια.
Ανεβαίνουμε την οδό Αγίας Λαύρας και κάνουμε στάση στο πρώην ωδείο Σκαλκώτα και τα παιδιά παρατηρούν τα περίτεχνα σχέδια στον τοίχο του σπιτιού , καρδούλες , κύκλους, λουλούδια , ένα πιατάκι που έχει λουλούδια , κάγκελα περίτεχνα και ένα γραμματοκιβώτιο αλλιώτικο από τα συνηθισμένα .Η μαμά του Έκτωρα έχει παρακολουθήσει μαθήματα σε αυτό το ωδείο οπότε και μας δίνει μια περιγραφή του εσωτερικού του .
Παρατηρούμε ένα κίτρινο σπίτι με τα παράξενα σχέδια πάνω από τα παράθυρα. Ο ιδιοκτήτης του ήταν από την Κωνσταντινούπολη και του άρεσαν πολύ οι ιστορίες με τον Αλαντίν . ΄Έτσι θέλησε στο σπίτι του να βάλει το χαρακτηριστικό σχέδιο που υπάρχει στο παλάτι του παραμυθιού.
Δίπλα σε αυτό υπάρχει το γκρίζο εκλεκτικιστικό κτίριο της δεκαετίας 1920 με αναγεννησιακές επιρροές που κινδύνευσε να κατεδαφιστεί για να υψωθεί άλλη μία πολυκατοικία , όμως μετά από έντονες διαμαρτυρίες προς όλες τις κατευθύνσεις , το σπίτι σώθηκε.
Συνεχίζουμε για να συναντήσουμε μια ερειπωμένη , σιωπηλή διώροφη έπαυλη που αργοσβήνει στο πέρασμα των χρόνων , από τον Κυπριάδη , με το όνομα του τελευταίου, μάλλον, ιδιοκτήτη του να υπάρχει στην καγκελόπορτα.
Σχεδόν απέναντι μία εκλεκτικιστική μονοκατοικία της δεκαετίας του 1920, γλίτωσε από την εγκατάλειψη και στεγάζει δημοτικό παιδικό σταθμό.
Αντικρύζουμε ό,τι έχει απομείνει από την κατεδάφιση ενός άλλου σπιτιού . Ένα κομμάτι του μαντρότοιχου, μια πόρτα κρυμμένη πίσω από μια πρασιά , κάποια πλακάκια στον τοίχο ενός μπάνιου ή μιας κουζίνας….
Φτάνουμε στο σπίτι της γλύπτριας Φρόσως Ευθυμιάδη-Μενεγάκη ( 1916-1995)Για το σύνολο του έργου της, η Φρόσω Ευθυμιάδη – Μενεγάκη βραβεύτηκε το 1974 από την Ακαδημία Αθηνών, ενώ το 1980 ήταν η πρώτη γυναίκα που προτάθηκε να εκλεγεί μέλος της. Το σπίτι της σχεδιάστηκε από τον αρχιτέκτονα και φιλόσοφο Δ. Πικιώνη και αποτελεί χαρακτηριστικό δείγμα αστικής αρχιτεκτονικής του Μεσοπολέμου, με εμφανή μορφολογικά και φυσιογνωμικά στοιχεία τεχνοτροπίας Αρ Ντεκό. Με απόφαση των εκτελεστών της διαθήκης της, έχει αναληφθεί πρωτοβουλία για την αποκατάσταση και μετατροπή της κατοικίας της σε μουσειακό – εκθεσιακό χώρο, απόφαση η οποία βρίσκεται σε εκκρεμότητα εδώ και πολλά χρόνια….
Πιο κάτω βρίσκουμε έναν ιδιωτικό παιδικό σταθμό και ο Παναγιώτης μας λέει ότι έχει φοιτήσει σε αυτόν κάνοντάς μας μια σύντομη περιγραφή των εσωτερικών του χώρων. Ο ιδιοκτήτης εμφανίζεται στην εξώπορτα και μας ενημερώνει ότι το οίκημα αυτό ήταν των απογόνων του Μπότσαρη . Ρωτάμε αν στο εσωτερικό του υπάρχουν κάποια στοιχεία της αρχικής κατασκευής , η απάντηση , δυστυχώς , αρνητική.
Προχωράμε και κάνουμε στάση σε μια άλλη οικία η οποία κατοικείται σήμερα από έναν γιατρό ο οποίος είχε κάνει μεγάλη έρευνα και είχε εκδώσει ένα βιβλίο με όλους τους κινηματογράφους που υπήρχαν στην Αθήνα.
Στο τέλος του σπιτιού στην πίσω πλευρά παρατηρούμε μία προσθήκη. Τα παιδιά δε δυσκολεύονται να συμπεράνουν ότι η προσθήκη είναι των νεώτερων χρόνων . Οι ιδιοκτήτες πράττοντας σοφά δε γκρέμισαν το ήδη υπάρχον κτήριο για να καλύψουν τις ανάγκες της οικογένειας αλλά το επέκτειναν.
Ένας κύριος κοντοστέκεται και δείχνει σα να θέλει να πιάσει κουβέντα μαζί μας. Η κα Γρατσία , δε χάνει την ευκαιρία να του πάρει μια μίνι συνέντευξη. Ο κύριος είναι παλιός κάτοικος της περιοχής , μας λέει ότι σε όλη την περιοχή υπήρχαν μικρά όμορφα σπίτια αλλά τα περισσότερα γκρεμίστηκαν κάτι που δείχνει να τον λυπεί. Μας δείχνει μια λευκή, καινούργια πολυκατοικία και μας λέει ότι σε αυτό το σημείο υπήρχε ένα πολύ όμορφο σπίτι στο οποίο είχε ζήσει ο πρώην πρωθυπουργός Κ. Σημίτης. Κοντά εκεί είχε κι ίδιος ένα σπίτι ,μια ” παλιατζούρα” , όπως χαρακτηριστικά λέει που δεν άξιζε τίποτα για αυτό και την έδωσε αντιπαροχή…..!!!!!
Παρακάτω , αντικρύζουμε μια οικία που κατασκευάστηκε από τον αρχιτέκτονα Δημήτρη Πικιώνη, σε συνεργασία με τον γιό του Πέτρο, επίσης αρχιτέκτονα, στα 1961-1965. . Πρόκειται για έναν επιτυχημένο συνδυασμό μοντερνισμού με παραδοσιακά μορφολογικά στοιχεία.
Διασχίζουμε ένα στενό δρομάκι και φτάνουμε σε μια άλλη έπαυλη της εποχή η οποία , ευτυχώς , κρίθηκε διατηρητέα . Ο ιδιοκτήτης της έπαυλης δίπλα είχε και το εργοστάσιο του , ένα παγοποιείο που τώρα δεν υπάρχει .
Στην Αγίας Λαύρας συναντάμε το σπίτι του μουσουργού και αρχιμουσικού Αντίοχου Ευαγγελάτου και του γιου του, Σπύρου Ευαγγελάτου σκηνοθέτη , πανεπιστημιακού και ακαδημαϊκού . Το σπίτι έγινε δωρεά στον Δήμο Αθηναίων. Σήμερα το σπίτι στέκει ερειπωμένο, ξεχασμένο και καταστρέφεται.
Απέναντι δεσπόζει η πρώτη πολυκατοικία της περιοχής που χτίστηκε την περίοδο της δικτατορίας , τότε που οι κατεδαφίσεις παλαιών κτισμάτων για να γίνουν πολυκατοικίες γίνονταν εν μία νυκτί.
Θαυμάζουμε άλλη μία υπέροχη εκλεκτικιστική μονοκατοικία της δεκαετίας του 1920 με υψηλής αισθητικής κάγκελα, τους κιλίβαντες κάτω από το μπαλκόνι και τα υπέροχα σχέδια περιμετρικά του τοίχου πάνω από τις μπαλκονόπορτες. Σήμερα στεγάζει κέντρο γιόγκα-πιλάτες.
Κλείνουμε τον περίπατό μας μπροστά σε ένα άλλο μοναδικής ομορφιάς οίκημα που στέκει πληγωμένο, με τα σημάδια της εγκατάλειψης εμφανή. Οι ιδιοκτήτες του σπιτιού μένουν στο εξωτερικό και δεν έχουν τη δυνατότητα αποκατάστασής του….
Κάπου εδώ η ξενάγηση έφτασε στο τέλος της . Μικροί και μεγάλοι ενθουσιασμένοι . Επιστρέφουμε στα σπίτια μας με δεκάδες εικόνες στα μάτια μας μα πιο πολύ έχοντας την αίσθηση ότι αγαπήσαμε τη γειτονιά μας, ανέβηκαν στην εκτίμησή μας όλα αυτά και άλλα τόσα κτίρια που μπορεί να τα προσπερνάμε βιαστικά χωρίς να δίνουμε καμιά σημασία στη ζωντανή τους ιστορία .
Κυρία Γρατσία , σας ευχαριστούμε θερμά για αυτό το ωραίο ταξίδι στο χρόνο , τότε που οι άνθρωποι εκτιμούσαν το ωραίο και έβαζαν την αισθητική πολύ ψηλά στην καθημερινότητά τους .
Ο ιστορικός περίπατος οργανώθηκε με αφορμή του συμμετοχή του τμήματος στο πρόγραμμα ” Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία”.
Το πρόγραμμα « Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία» σχεδιάστηκε με το σκεπτικό ότι η αγωγή στις αξίες και τη φροντίδα της πόλης είναι απαραίτητη από την πρώτη σχολική ηλικία και κεντρικός του στόχος είναι να αγαπήσουν τα παιδιά τον αστικό χώρο που τους περιβάλλει και τα υπαίθρια γλυπτά που τον κοσμούν. Το πρόγραμμα αποτελεί πρωτοβουλία του Δήμου Αθηναίων και συνεχίζει να υλοποιείται από το σχολικό έτος 2016-17 μέχρι και σήμερα από την Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων σε συνεργασία με τα γραφεία Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Πολιτιστικών Θεμάτων της Α΄ Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αθηνών. και με την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών (Γραφείο Διασύνδεσης Α.Σ.Κ.Τ.).Τo πρόγραμμα έχει λάβει την έγκριση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής για την εφαρμογή του στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση κατά τη σχολική χρονιά 2018-2019.
Στόχος του προγράμματος «Το παιδί, η πόλη και τα μνημεία» είναι να στρέψει το ενδιαφέρον της σχολικής κοινότητας στην έννοια της πολιτειότητας, και να ενθαρρύνει την ανάπτυξη δεξιοτήτων ενεργού πολίτη στα παιδιά, δίνοντάς τους τα κατάλληλα ερεθίσματα για να γνωρίσουν καλύτερα την πόλη τους, να μάθουν να την αγαπούν και να την προστατεύουν.
Το πρόγραμμα προσφέρει τη δυνατότητα σε μαθητές και μαθήτριες 5-18 ετών
- να ανακαλύψουν την αισθητική αξία των υπαίθριων γλυπτών και των ιστορικών κτηρίων της Αθήνας
- να διερευνήσουν τη σύνδεση μνημείων και κτηρίων με την πόλη και την ιστορία της
- να εκφράσουν δημιουργικά το όραμά τους για τον δημόσιο χώρο και να διεκδικούν τεκμηριωμένα την αναβάθμισή του
- να προετοιμαστούν για να γίνουν οι υπεύθυνοι ιδιοκτήτες της πόλης, οι αυριανοί ενεργοί πολίτες.
Η κινητοποίηση της περιέργειας, η ενεργητική συμμετοχή των μαθητών και μαθητριών στην αναζήτηση της γνώσης και όχι η παθητική πρόσληψη της, η βιωματική μάθηση, η ομαδική δουλειά, είναι μερικές από τις αρχές που προωθεί και καλλιεργεί το πρόγραμμα.( από τον εκπαιδευτικό οδηγό του προγράμματος https://kids4thecity.gr/ ).














































































































1
2
2
2
2
3
4
5
6
6
6
7
8
9
9
10
11
12
13
14
15
16