Παρακολούθηση σεμιναρίου με θέμα « Η φιλοζωία στις Δράσεις Ενεργού Πολίτη»

Φύτευση Λουλουδιών την Άνοιξη – Μια Ευκαιρία για Μάθηση και Δημιουργία
Η άνοιξη είναι η πιο κατάλληλη εποχή για να φυτέψουμε λουλούδια, αφού η φύση ξυπνά και όλα γύρω μας αρχίζουν να ανθίζουν. Η γη είναι πιο ζεστή, οι μέρες μεγαλώνουν και τα φυτά έχουν τις ιδανικές συνθήκες για να αναπτυχθούν.
Η φύτευση λουλουδιών αυτή την εποχή δεν είναι μόνο μια όμορφη δραστηριότητα, αλλά και μια πολύτιμη εμπειρία για τα παιδιά. Μέσα από τη διαδικασία της φύτευσης, τα παιδιά:
Μαθαίνουν να φροντίζουν τη φύση ,αναπτύσσουν υπευθυνότητα, εξασκούν την παρατηρητικότητα τους ,καλλιεργούν τη δημιουργικότητα και αισθητική τους κι έρχονται σε επαφή με το περιβάλλον, μαθαίνοντας την αξία της γης, της βιοποικιλότητας και της οικολογικής ισορροπίας.
Επιπλέον, η ενασχόληση με τη φύτευση βοηθά τα παιδιά να χαλαρώσουν, να απολαύσουν τον χρόνο στην ύπαιθρο και να αποκτήσουν μια θετική σχέση με τη φύση. Η φύτευση λουλουδιών είναι μια απλή, όμορφη και δημιουργική δραστηριότητα που ενώνει μικρούς και μεγάλους με τη γη και την άνοιξη. Τα παιδιά φύτεψαν λουλούδια ,λέρωσαν τα χεράκια τους με χώμα και πότισαν τα νέα μας φυτά ,αφού όπως μάθαμε για να μεγαλώσουν χρειάζονται νεράκι ,αέρα και ήλιο εκτός από το χώμα όπου θα ριζώσουν. Και προσθέσαμε και χώμα από την κομποστοποίηση μας για να είμαστε σίγουροι ότι θα έχουμε υγιή φυτά.
Επιμέλεια άρθρου : Mαγκιώση Άννα
Μαθήματα μελέτη περιβάλλοντος και βιολογίας στο Νηπιαγωγείο.
Τα σκουλήκια του εδάφους, και ιδιαίτερα οι γαιοσκώληκες, παίζουν έναν θεμελιώδη ρόλο στη διατήρηση της υγείας του εδάφους και την υποστήριξη της ζωής στη Γη. Αυτά τα μικρά αλλά ισχυρά πλάσματα συμβάλλουν στη βελτίωση της δομής του εδάφους, στην ανακύκλωση θρεπτικών συστατικών και στη διατήρηση της γονιμότητάς του.
Καθώς η άνοιξη έφτασε και ο καιρός επιτρέπει τις δραστηριότητες έξω στην αυλή κι αφού πρώτα είδαμε κάποια βίντεο σχετικά με τα σκουληκάκια ,ασχοληθήκαμε με το να ανακαλύψουμε τους μικρούς μας “μηχανικούς του εδάφους”και πρώτα ξεκινήσαμε απο τον κομποστοποιητή μας και μετα ανατρέξαμε στο σκάψιμο του χωματος της αυλής μας και κυρίως γυρω απο τα δέντρα.Και βρήκαμε αρκετά.
Δραστηριότητα: Κατασκευή “σκουληκόσπιτου”
Μάθαμε λοιπόν ότι βοηθούν στα εξής :
1. Στη βελτίωση της δομής του εδάφους
Οι γαιοσκώληκες σκάβουν σήραγγες στο έδαφος, δημιουργώντας φυσικούς διαύλους που διευκολύνουν τον αερισμό και τη διείσδυση του νερού. Αυτό επιτρέπει στις ρίζες των φυτών να αναπτύσσονται πιο εύκολα και μειώνει τον κίνδυνο διάβρωσης.
2. Στην ανακύκλωση οργανικής ύλης
Τρέφονται με οργανικά υπολείμματα, όπως φύλλα και ρίζες που αποσυντίθενται, μετατρέποντάς τα σε πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά χώμα. Τα περιττώματά τους, είναι γεμάτα με απαραίτητα θρεπτικά συστατικά που ενισχύουν την ανάπτυξη των φυτών.
3. Στην βελτίωση της γονιμότητας του εδάφους
Με τη δραστηριότητά τους, τα σκουλήκια βοηθούν στη διατήρηση ενός εύφορου και υγιούς εδάφους. Τα θρεπτικά συστατικά που επεξεργάζονται καθίστανται πιο διαθέσιμα στα φυτά, συμβάλλοντας στην παραγωγικότητα των καλλιεργειών και τη βιωσιμότητα των οικοσυστημάτων.
4. Στην ρύθμιση μικροοργανισμών στο έδαφος
Τα σκουλήκια υποστηρίζουν την ανάπτυξη ωφέλιμων βακτηρίων και μυκήτων, τα οποία διασπούν οργανικές ουσίες και ενισχύουν τη βιοποικιλότητα του εδάφους και εξασφαλίζουν τη γονιμότητα και τη βιωσιμότητα των αγροτικών και φυσικών οικοσυστημάτων.
Η προστασία τους και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών είναι απαραίτητη για τη διατήρηση της υγείας του εδάφους και της παραγωγικότητας του περιβάλλοντος μας.
Και τα μαθήματα συνεχίζονται…
Επιμέλεια άρθρου : Mαγκιώση Άννα
Κατασκευή βιότοπου Καφέ αρκούδας με άχρηστο υλικό (ατομική κατασκευή ) με αφορμή τον ερχομό της άνοιξης και το ξύπνημα των αρκούδων.
Θα χρειαστούμε ένα κουτί για τη βάση , ρολά χαρτιού υγειας η κουζίνας που θα κόψουμε στη μέση και φυσικό υλικό (ξερά φύλλα ,καρπούς,χορτάρι) .Το κουτι το χρησιμοποιούμε για βάση του βιότοπου. Αφού βάψουμε καφέ όλα τα ρολά ,κάνουμε με αυτά αρκουδάκια και δέντρα και τα τοποθετούμε στο χάρτινο κουτί. Διακοσμούμε με το χορτάρι και τους καρπούς η ότι άλλο θέλουμε τη δημιουργία μας . Κάθε παιδί αναλαμβάνει να μας εξηγήσει πως έκανε τον βιότοπό του και τι έμαθε για την Καφέ αρκούδα .
Τα παιδιά μαθαίνουν για την Καφέ αρκούδα μέσα από το βαλιτσάκι με το υλικό που προμηθευτήκαμε από το Κεντρο Περιβάλλοντος Καλαμπάκας κατόπιν συνεργασίας για το συγκεκριμένο θέμα .
Η καφέ αρκούδα είναι ένα σπάνιο και όμορφο ζώο που ζει στα δάση μας. Είναι μέρος της φύσης και βοηθά να διατηρείται η ισορροπία στο περιβάλλον. Όταν προστατεύουμε την αρκούδα, προστατεύουμε και το δάσος – και το δάσος μάς δίνει καθαρό αέρα και ζωή.Δυστυχώς, πολλές φορές η καφέ αρκούδα κινδυνεύει από ανθρώπινες πράξεις. Κάποιοι καταστρέφουν τα δάση όπου ζει ή την ενοχλούν. Αν δεν την φροντίσουμε, μπορεί κάποια μέρα να εξαφανιστεί.
Όλοι μαζί μπορούμε να βοηθήσουμε! Μαθαίνοντας για την αρκούδα, μιλώντας στους άλλους και φροντίζοντας το περιβάλλον μας!
Επιμέλεια άρθρου: Μαγκιώση Άννα
Δύο νέα δεντράκια έρχονται να προστεθούν στην πλούσια συλλογή δέντων στο σχολείο μας . Δύο Ευαγγελισμοί ,δεντάκια που ανθίζουν πάντα τις ημέρες του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου μας και στολίζονται με όμορφα κίτρινα ανθάκια.
Η δεντροφύτευση έγινε σε συνεργασία με τον Δήμο Τρικκαίων ,που επίσης μας προμήθευσε χώμα για να γεμίσουμε κάποιες άδειες ρόδες αυτοκινήτων που θα μετατραπούν σε παρτέρια. Τα παιδιά βοήθησαν με τον τρόπο τους στη φύτευση λουλουδιών και δέντρων ,τα έριξαν νεράκι και δημιουργήσαμε ομάδες υπεύθυνων φροντίδας που αλλάζει κάθε εβδομάδα,μαθαίνοντας να είναι υπευθυνα άτομα .
Η δεντροφύτευση είναι μια πράξη αγάπης για τη Γη. Τα δέντρα καθαρίζουν τον αέρα, προσφέρουν οξυγόνο, συγκρατούν το έδαφος, προστατεύουν τη βιοποικιλότητα και βοηθούν στην καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής.
Παρέχουν σκιά, δροσιά και ομορφαίνουν το περιβάλλον. Με κάθε δέντρο που φυτεύουμε, χτίζουμε έναν πιο υγιή και βιώσιμο πλανήτη για όλους.
Επιμέλεια άρθρου: Mαγκιώση Άννα
Το σχολείο μας συμμετέχει στον 3ο Μαθητικό Διαγωνισμό, στο πλαίσιο του Έργου LIFE-IP AdaptInGR, που έχει ξεκινήσει στις 9 Δεκεμβρίου και θα παραμείνει ανοικτός έως τις 12 Απριλίου 2025!
Υπεύθυνος φορέας η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ). Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε όλους/-ες τους/τις μαθητές/-τριες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Η κλιματική αλλαγή αναφέρεται στις μακροχρόνιες μεταβολές του κλίματος της Γης, που προκαλούνται κυρίως από την ανθρώπινη δραστηριότητα, όπως η καύση ορυκτών καυσίμων, η αποψίλωση των δασών και η βιομηχανική ρύπανση.
Οι συνέπειες περιλαμβάνουν αύξηση της θερμοκρασίας, ακραία καιρικά φαινόμενα, λιώσιμο των πάγων και άνοδο της στάθμης της θάλασσας, απειλώντας τη βιοποικιλότητα και την ανθρώπινη ζωή.Μπορείτε να δείτε το padlet των συμμετοχών εδώ: https://padlet.com/ActionAidHellasEducation/land-art-af77gtldd00479hb
H δική μας συμμετοχή αφορούσε το Land art και τα παιδιά έφτιαξαν μία καταπληκτική σύνθεση με υλικά παρμένα από τη φύση .
Φέτος μπορούμε να πάρουμε μέρος με ένα μαθησιακό σενάριο που εστιάζει στη κλιματική αλλαγή σε συνδυασμό με λύσεις που βασίζονται στη φύση . Θα εστιάσουμε στα εξής : Προστασία του Περιβάλλοντος Φύτευση δέντρων και προστασία των δασών. Καθαρισμός και δημόσιων χώρων. Μείωση Αποβλήτων & Ανακύκλωση Μείωση πλαστικών μιας χρήσης. Ανακύκλωση και κομποστοποίηση οργανικών αποβλήτων. Ενημέρωση & Ευαισθητοποίηση Συμμετοχή σε περιβαλλοντικές δράσεις και εκστρατείες. Μπορούμε όλοι μαζί να συμβάλουμε στη μείωση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής και να προστατεύσουμε το μέλλον του πλανήτη μας!
Επιμέλεια άρθρου: Μαγκιώση Άννα
Ο προγραμματισμός αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά εργαλεία του σύγχρονου κόσμου, επηρεάζοντας κάθε πτυχή της καθημερινής μας ζωής.
Μέσα από αυτόν, αποκτούμε τη δυνατότητα να δημιουργούμε λύσεις για προβλήματα, να αυτοματοποιούμε διαδικασίες και να βελτιώνουμε την αποτελεσματικότητα των συστημάτων μας.
Επιπλέον, η εκμάθηση προγραμματισμού αναπτύσσει δεξιότητες όπως η κριτική σκέψη, η επίλυση προβλημάτων και η δημιουργικότητα.
Ενισχύει την ικανότητά μας να αντιμετωπίζουμε σύνθετα ζητήματα, ενώ προετοιμάζει τους ανθρώπους για ένα μέλλον όπου η τεχνολογία και η καινοτομία θα έχουν κεντρικό ρόλο.
Επιμέλεια άρθρου : Mαγκιώση Άννα
Η κατασκευή μιας κούκλας είναι μια δημιουργική και εκπαιδευτική δραστηριότητα που ενισχύει τη φαντασία και τις κινητικές δεξιότητες των παιδιών. Χρησιμοποιώντας απλά υλικά, όπως ύφασμα, χαρτί ή πηλό, τα παιδιά εκφράζουν τη μοναδικότητά τους, μαθαίνουν την αξία της χειροποίητης δημιουργίας και αναπτύσσουν συναισθηματικούς δεσμούς με το δημιούργημά τους.
Παράλληλα, η κούκλα γίνεται εργαλείο παιχνιδιού και αφήγησης, ενισχύοντας τη γλωσσική ανάπτυξη και τη συναισθηματική έκφραση. Τα παιδιά φτιάχνουν τη δική τους κούκλα και τη ντύνουν με διάφορα υφάσματα απο το κουτί της ραπτικής και υφασμάτων που υπάρχει στο σχολείο μας και κάποια άλλα φτιάχνουν τον εαυτό τους σε κούκλα από χαρτί.
Eπιμέλεια άρθρου: Μαγκιώση Άννα
Με σκοπό να μάθουν τα παιδιά τις ιδιότητες του αλευριού ζητάμε από τα παιδιά να απλωσουν τα χέρια τους με την παλάμη προς τα κάτω σε ένα σκούρο χαρτί το ένα δίπλα στο άλλο και ρίχνουμε απο πάνω τους το αλεύρι.Μόλις σκεπαστούν καλά οι δυο παλάμες ζητάμε να σηκώσουν προσεκτικά τα χέρια τους και τότε εμφανίζεται το αποτύπωμα των χεριών τους.
Στη συνεχεια τα παιδιά μπορούν να ζωγραφίσουν με το δάχτυλό τους ότι θέλουν σε ένα σκούρο χαρτόνι που το έχουμε ραντίσει με αλέυρι και να κάνουν διάφορα πειράματα με το αλεύρι.
Αν ρίξουμε αλεύρι σε ένα ποτήρι με νερό διαλύεται.Αφού ρίξουν λίγο νερό και το ζυμώσουν καλά φτιάχνουν ζυμαράκι και παιζουν μ αυτό.Παρατηρούν ότι αν στο ζυμάρι βάλουμε μαγιά και περιμένουμε λίγο, το μιγμα μας θα φουσκώσει .
‘Ετσι τα παιδιά μαθαίνουν μέσα απο το παιχνίδι με φυσικό κι αβίαστο τρόπο !
Επιμέλεια άρθρου: Μαγκιώση Άννα