Η εκμάθηση και η αναγνώριση των συναισθημάτων στο νηπιαγωγείο
είναι καθοριστική για την ανάπτυξη της συναισθηματικής νοημοσύνης των παιδιών.
Μέσα από διασκεδαστικές και δημιουργικές δραστηριότητες,
τα παιδιά μαθαίνουν να αναγνωρίζουν,
να εκφράζουν και να διαχειρίζονται τα συναισθήματά τους,
δημιουργώντας ταυτόχρονα έναν χώρο εμπιστοσύνης και κατανόησης μέσα στην ομάδα.
Ξεκινήσαμε το σχέδιο εργασίας μας με το υπέροχο βιβλίο “Το Ξενοδοχείο των συναισθημάτων”
Είδαμε πως το μυαλουδάκι μας μοιάζει με ένα ξενοδοχείο
δέχεται επίσκεψη από όλα τα συναισθήματα, πρέπει να τα ακούει,
να τους δίνει τον χώρο τους και να ξέρει ότι έρχονται, φεύγουν αλλά μπορεί να ξαναέρθουν.
Για κάθε συναίσθημα αφιερώσαμε μια μέρα διαβάζοντας παραμύθια ή ιστορίες
που επικεντρώνονται σε αυτά και στη διαχείρισή τους.
Μετά την ανάγνωση του κάθε βιβλίου , ρωτούσαμε τα παιδιά πώς νιώθουν οι χαρακτήρες , πότε νιώθουν τα ίδια όπως οι ήρωες και τι θα έκαναν σε αντίστοιχες καταστάσεις.
Αυτή η συζήτηση βοηθάει τα παιδιά να αναγνωρίζουν συναισθήματα και να αναπτύσσουν ενσυναίσθηση αλλά και τεχνικές διαχείρισης.
Παίξαμε με το ζάρι των συναισθημάτων
Επιπλέον κάθε μέρα στον κύκλο μας, συζητάμε με τα παιδιά
όπου κάθε παιδί εκφράζει το πώς αισθάνεται.
Έτσι, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να μοιραστούν το συναίσθημά τους
και να νιώσουν ότι γίνονται αποδεκτά και κατανοητά.
Αν κάποιο παιδί αισθάνεται λύπη γιατί κάτι το στενοχώρησε στο σπίτι ή στο σχολείο
ζωγραφίζει τη λύπη του και ταΐζει την κυρία Λύπη
Αν κάποιο παιδί νιώθει χαρούμενο ή ευγνώμων τοποθετεί το χαρτάκι του στο κουτί της ευγνωμοσύνης.
Στο τέλος της εβδομάδας, ανοίγουμε τα κουτιά και τα διαβάζουμε μαζί,
δίνοντας έμφαση στα θετικά συναισθήματα και τη σημασία της ευγνωμοσύνης.
Με την ευγνωμοσύνη ασχοληθηκαμε και στο μάθημα των αγγλικών με τη miss Effie
ακούγοντας το τραγουδάκι από
Και μαθαίνοντας πράγματα για την ημέρα των Ευχαριστιών
Ζωγραφίσαμε τους φόβους μας και φτιάξαμε έναν δράκο για να τους πάρει μακριά.
Είδαμε τρόπους διαχείρισης του θυμού μας μέσα από το βιβλίο “Θυμός”
Και ασχοληθήκαμε με τον πίνακα του Πωλ Κλέε η γάτα και το πουλί
Ποια συναισθήματα μας προκαλεί αυτός ο πίνακας; Τι νιώθουμε που η γάτα θέλει να φάει το πουλί;
Απ: Θυμό με τη γάτα.
Συζητήσαμε για τα πορτραίτα ζώων του Κλέε είδαμε την τεχνική του ότι ζωγραφίζει με γραμμές.
και φτιάξαμε κι εμείς τον πίνακα με καθοδηγούμενη ζωγραφική βήμα βήμα
Δημιουργήσαμε ένα «βαλιτσάκι συναισθημάτων» με διάφορα αντικείμενα που αντιπροσωπεύουν συναισθήματα
(π.χ. ένα μικρό μαλακό ζωάκι για την αγάπη, μια μπάλα για τη χαρά
κάθε παιδί παίρνοντας ένα αντικείμενο έπρεπε να λέει μια ιστορία
για αυτό και το αντίστοιχο συναίσθημα που εκφράζει
Διαβάσαμε το παραμύθι “Φόρα το χαμόγελο σου”
που μας έδωσε την έμπνευση να παίξουμε ένα διασκεδαστικό παιχνίδι παντομίμας όπου ένα παιδί μιμείται ένα συναίσθημα και τα υπόλοιπα προσπαθούν να το μαντέψουν.
Ταξινομησαμε και κάναμε ένα κολλάζ με τα θετικά και τα αρνητικά συναισθήματα
Φτιάξαμε το δέντρο της Φιλίας.
Δώσαμε ένα φύλλαρακι δέντρου στα παιδιά και ζητήσαμε με τη βοήθεια των γονιών να γράψουν ποιος είναι ο καλύτερος τους φίλος και γιατί τον αγαπούν
Μίλησε ο καθένας για τον φίλο/φίλη του
Και στη συνέχεια τα τοποθετήσαμε στο δέντρο μας
Το βιβλίο Το δέντρο της καλοσύνης μας έδωσε το έναυσμα να κάνουμε κι εμείς πράξεις καλοσύνης. Αυτό έγινε η αποστολή μας για το Σαββατοκύριακο
Πήραμε ένα μπλουζάκι, και είχαμε ως αποστολή να κάνουμε μια πράξη καλοσύνης και να την ζωγραφίσουμε
Τέλος, οργανώσαμε μια γωνιά έκφρασης συναισθημάτων και ψυχικής χαλάρωσης βάζοντας όλο το υλικό που δημιουργήθηκε κατά τη διάρκεια του Project
Στη γωνιά αυτή φτιάξαμε και τη γωνιά της συζήτησης, των διαφορών και των διενέξεων
έτσι κάθε φορά που κάποιο παιδί εκφράζει ότι έχει μια δυσκολία με τη συμπεριφορά ενός συμμαθητή του
πηγαίνουν εκεί και το συζητούν