Η φωνολογική ενημερότητα είναι μια σημαντική δεξιότητα για την ανάπτυξη της αναγνωστικής ικανότητας και αποτελεί κεντρικό κομμάτι της γλωσσικής ανάπτυξης στα παιδιά προσχολικής ηλικίας. Στο νηπιαγωγείο, η καλλιέργεια της φωνολογικής ενημερότητας περιλαμβάνει δραστηριότητες που βοηθούν τα παιδιά να αναγνωρίσουν, να κατανοήσουν και να επεξεργάζονται τους ήχους της γλώσσας.
Δόθηκαν στα παιδιά κάρτες με εικόνες και την αντίστοιχη λέξη κάτω από αυτήν και με βάση την κατάληξη της λέξης, εκείνα έπρεπε να τις κατηγοριοποιήσουν. Πιο συγκεκριμένα λέξεις που ομοιοκαταληκτούν, π.χ. “Σκύλος – Μύλος”.
Η ικανότητα του παιδιού να αναγνωρίζει και να χειρίζεται τις ηχητικές μονάδες της ομιλίας, όπως:
- Φωνήματα (οι μικρότερες ηχητικές μονάδες, π.χ. “π”, “α”),
- Συλλαβές (π.χ. “πα”, “παίδι”),
- Λέξεις που ομοιοκαταληκτούν ή αρχίζουν με τον ίδιο ήχο, σχετίζεται με την φωνολογική ενημερότητα και την καλλιέργειά της.