Δραστηριότητες αναδυόμενου γραμματισμού

Όταν τα νήπια αντιγράφουν λέξεις από καρτέλες που βρίσκονται στη γωνιά της γραφής, χωρίς πάντα να τις γράφουν ακριβώς όπως τις βλέπουν, θεωρείται φυσιολογικό και αποτελεί ένα αναμενόμενο στάδιο στην εξέλιξη της γραφής τους. Καθώς τα παιδιά βρίσκονται στα αρχικά στάδια κατανόησης της γραπτής γλώσσας, συχνά:

Δημιουργούν κάτι σαν «πρωτογράμματα» ή γραμμογραφίες,  γράφουν δηλαδή γράμματα με προσωπικές ερμηνείες, τα οποίαa27ab68a cb63 4e9a 9056 a53ca9b047c3 μπορεί να μοιάζουν με τα πραγματικά, αλλά δεν είναι ακριβή ή γράφουν κάθετες, οριζόντιες και κυματιστές γραμμές. Αυτό δείχνει ότι αρχίζουν να αναπτύσσουν την ικανότητα να αναπαράγουν σχήματα και μορφές. Η γραμμική επαναλαμβανόμενη γραφή ή και η κυκλική επαναλαμβανόμενη γραφή είναι μια μορφή γραφής.

c4b73472 3ba2 493d 9e17 a3d09b566bc9

Τυχαία αποδεκτά γράμματα

Εστιάζουν στην προσπάθεια αναπαραγωγής
Προσπαθούν να αναπαράγουν τα γράμματα με τον δικό τους τρόπο, παραλείποντας λεπτομέρειες, όπως τη σωστή σειρά ή τη συμμετρία, κάτι που είναι φυσικό, καθώς βρίσκονται ακόμη στη φάση εξοικείωσης με τις φόρμες των γραμμάτων.

 

 

Αναπτύσσουν ψυχοκινητικές δεξιότητες
Δεν έχουν ακόμη πλήρη έλεγχο των λεπτών κινητικών δεξιοτήτων, οπότε οι γραμμές ή οι καμπύλες των γραμμάτων συχνά δεν είναι ακριβείς. Η ενδυνάμωση της λεπτής κινητικότητας με ζωγραφική και παιχνίδια βοηθά σε αυτό.

Κατανοούν μερικώς τη φωνολογία – Πολλές φορές τα παιδιά προσπαθούν να αναπαράγουν ήχους που ακούν στις λέξεις και γράφουν γράμματα σύμφωνα με τον ήχο τους αντί για την ορθογραφία τους. Αυτό είναι το πρώτο βήμα προς τη φωνητική γραφή.

Δείχνουν δημιουργικότητα και συμβολική γραφή
Ορισμένα παιδιά δημιουργούν δικά τους σύμβολα, καθώς προσπαθούν να γράψουν τις λέξεις με όποιον τρόπο μπορούν. Αυτό δείχνει μια κατανόηση ότι η γραφή είναι ένας τρόπος επικοινωνίας και έκφρασης.

0e5c2cc0 ef9e 4185 929a 0a439589d509 2fb8ab3d 33d6 4907 beb7 52f3f42f4899 9c5c9c94 479c 49fd 89a9 841a79c764aa 9424eb01 b484 45b0 a8d5 f10a4feb8214 b42850d9 1765 493b 80f7 9010c0342fd3 c79b2f24 c56f 4a3b 9cfe 39859c896724

Η ενθάρρυνση σε αυτό το στάδιο είναι καθοριστική. Αντί για διορθώσεις, μπορούμε να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να παρατηρούν καλύτερα τη μορφή των γραμμάτων και να τα συνδέουν με ήχους και έννοιες. Η διαδικασία αυτή τα βοηθά να προχωρούν με αυτοπεποίθηση και ενδιαφέρον για τη γραφή.

Η γωνιά της Γραφής και η γωνιά των Μαθηματικών περιέχει πλούσιο υλικό και είναι γεγονός ότι την ώρα του ελεύθερου παιχνιδιού τα παιδιά στρέφουν την προσοχή τους προς αυτό.
Η προγραφή και οι προμαθηματικές έννοιες στο νηπιαγωγείο συμβάλλουν στην ανάπτυξη της νοητικής και κινητικής προετοιμασίας, προσφέροντας στα παιδιά ένα ευχάριστο και ασφαλές περιβάλλον μάθησης.

85c728d5 589d 4288 8301 315ea04e40f6 939c7c66 466b 4aad bd75 5e55f1f8a2aa 18332af3 8325 449d b011 663819fabb72 f77d547d 2e3a 4f3c a92e 80ef4ef9ef50ef42c68d 1534 4f0e 8b52 43cb7cd172f0