Όταν τα νήπια αντιγράφουν λέξεις από καρτέλες που βρίσκονται στη γωνιά της γραφής, χωρίς πάντα να τις γράφουν ακριβώς όπως τις βλέπουν, θεωρείται φυσιολογικό και αποτελεί ένα αναμενόμενο στάδιο στην εξέλιξη της γραφής τους. Καθώς τα παιδιά βρίσκονται στα αρχικά στάδια κατανόησης της γραπτής γλώσσας, συχνά:
Δημιουργούν κάτι σαν «πρωτογράμματα» ή γραμμογραφίες, γράφουν δηλαδή γράμματα με προσωπικές ερμηνείες, τα οποία μπορεί να μοιάζουν με τα πραγματικά, αλλά δεν είναι ακριβή ή γράφουν κάθετες, οριζόντιες και κυματιστές γραμμές. Αυτό δείχνει ότι αρχίζουν να αναπτύσσουν την ικανότητα να αναπαράγουν σχήματα και μορφές. Η γραμμική επαναλαμβανόμενη γραφή ή και η κυκλική επαναλαμβανόμενη γραφή είναι μια μορφή γραφής.
Εστιάζουν στην προσπάθεια αναπαραγωγής
Προσπαθούν να αναπαράγουν τα γράμματα με τον δικό τους τρόπο, παραλείποντας λεπτομέρειες, όπως τη σωστή σειρά ή τη συμμετρία, κάτι που είναι φυσικό, καθώς βρίσκονται ακόμη στη φάση εξοικείωσης με τις φόρμες των γραμμάτων.
Αναπτύσσουν ψυχοκινητικές δεξιότητες
Δεν έχουν ακόμη πλήρη έλεγχο των λεπτών κινητικών δεξιοτήτων, οπότε οι γραμμές ή οι καμπύλες των γραμμάτων συχνά δεν είναι ακριβείς. Η ενδυνάμωση της λεπτής κινητικότητας με ζωγραφική και παιχνίδια βοηθά σε αυτό.
Κατανοούν μερικώς τη φωνολογία – Πολλές φορές τα παιδιά προσπαθούν να αναπαράγουν ήχους που ακούν στις λέξεις και γράφουν γράμματα σύμφωνα με τον ήχο τους αντί για την ορθογραφία τους. Αυτό είναι το πρώτο βήμα προς τη φωνητική γραφή.
Δείχνουν δημιουργικότητα και συμβολική γραφή
Ορισμένα παιδιά δημιουργούν δικά τους σύμβολα, καθώς προσπαθούν να γράψουν τις λέξεις με όποιον τρόπο μπορούν. Αυτό δείχνει μια κατανόηση ότι η γραφή είναι ένας τρόπος επικοινωνίας και έκφρασης.
Η ενθάρρυνση σε αυτό το στάδιο είναι καθοριστική. Αντί για διορθώσεις, μπορούμε να ενθαρρύνουμε τα παιδιά να παρατηρούν καλύτερα τη μορφή των γραμμάτων και να τα συνδέουν με ήχους και έννοιες. Η διαδικασία αυτή τα βοηθά να προχωρούν με αυτοπεποίθηση και ενδιαφέρον για τη γραφή.
Η γωνιά της Γραφής και η γωνιά των Μαθηματικών περιέχει πλούσιο υλικό και είναι γεγονός ότι την ώρα του ελεύθερου παιχνιδιού τα παιδιά στρέφουν την προσοχή τους προς αυτό.
Η προγραφή και οι προμαθηματικές έννοιες στο νηπιαγωγείο συμβάλλουν στην ανάπτυξη της νοητικής και κινητικής προετοιμασίας, προσφέροντας στα παιδιά ένα ευχάριστο και ασφαλές περιβάλλον μάθησης.