Νεοελληνική Γλώσσα Γ΄ λυκείου (7) – Βασικά είδη προλόγου και επιλόγου

πηγή: liberal.gr

 

Βασικά είδη προλόγου

 

Στόχοι του προλόγου είναι:
(α) να εισαγάγει στο θέμα του κειμένου, να δώσει διευκρινιστικές πληροφορίες για τη συνέχεια και
(β) να προκαλέσει το ενδιαφέρον του αναγνώστη.

 

1. Παραγωγικός

Ξεκινά από μια γενική ιδέα ή έννοια και σταδιακά οδηγεί στο υπό συζήτηση θέμα. Ιδανικός για κείμενα που θέλουν να δώσουν ευρεία προοπτική πριν μπουν στο κυρίως θέμα.

 

2. Επαγωγικός

Αντίστροφος του παραγωγικού: ξεκινά από συγκεκριμένα παραδείγματα, γεγονότα ή εμπειρίες και οδηγεί σε μια γενική θέση σχετική με το θέμα.

 

3. Αντιθετικός

Παρουσιάζει την αντίθετη από την υπό συζήτηση ιδέα, άποψη ή κατάσταση, συχνά για να τονιστεί η ανάγκη να επιλέξουμε τη σωστή κατεύθυνση. Ιδανικός για κείμενα που θέλουν να προβληματίσουν ή να αναδείξουν αντιθέσεις.

 

4. Αναλογικός

Χρησιμοποιεί μια αναλογία ή παρομοίωση για να εισαγάγει το θέμα, συνδέοντάς το με κάτι γνωστό ή κατανοητό. Αν θεωρούμε το θέμα περίπλοκο, μπορούμε με την παρουσίαση μιας παράλληλης περίπτωσης να το κάνουμε πιο προσιτό στον αναγνώστη.

 

5. Αξιολογικός

Τονίζει τη σημασία και τη σοβαρότητα του θέματος. Εδώ θα γίνει μια πρώτη εκτίμηση ή αξιολόγηση του ζητήματος, χωρίς λεπτομέρειες. Ο πρόλογος αυτός στοχεύει στο να προκαλέσει την προσοχή του ακροατή ή του αναγνώστη, παρουσιάζοντας το θέμα με τρόπο που να φαίνεται ενδιαφέρον και σημαντικό.

 

6. Πρόλογος με ιστορική αναδρομή

Επιχειρεί μια σύντομη αναφορά στις ιστορικές διαστάσεις ενός φαινομένου, εφόσον το θέμα επιτρέπει κάτι τέτοιο. Εδώ χρειάζεται προσοχή, για να μη φορτώσουμε τον πρόλογο με λεπτομέρειες και περιττές ιστορικές αναφορές.

 

Παρακάτω δίνεται ένα θέμα και αναπτύσσονται ενδεικτικά διαφορετικοί πρόλογοι με βάση το θέμα αυτό:

Θέμα: Η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της περιοχής σας διοργανώνει συνέδριο με θέμα την ανανέωση της εκπαίδευσης. Συμμετέχετε στο συνέδριο με μια εισήγηση 350-400 λέξεων, στην οποία αναπτύσσετε θετικές και αρνητικές πτυχές της χρήσης των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Ποιες είναι, κατά τη γνώμη σας, οι απαραίτητες προϋποθέσεις, ώστε να υπηρετήσουν αποτελεσματικά οι νέες τεχνολογίες τον εκπαιδευτικό σκοπό;

 

Ακολουθούν διαφορετικοί πρόλογοι για την εισήγηση, σύμφωνα με το θέμα:

 

1. Παραγωγικός Πρόλογος

Οι νέες τεχνολογίες έχουν αλλάξει δραστικά την καθημερινότητά μας, επηρεάζοντας κάθε πτυχή της ζωής μας: από την εργασία μέχρι την επικοινωνία και την ψυχαγωγία. Η εκπαίδευση δεν θα μπορούσε να μείνει ανεπηρέαστη από αυτές τις εξελίξεις. Τα σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία υπόσχονται να κάνουν τη μάθηση πιο διαδραστική, ευέλικτη και προσαρμοσμένη στις ανάγκες κάθε μαθητή. Ωστόσο, η ενσωμάτωση αυτών των εργαλείων στις σχολικές αίθουσες φέρνει στο προσκήνιο τόσο ευκαιρίες όσο και προκλήσεις. Στην εισήγησή μου, θα εξετάσω τις θετικές και αρνητικές πτυχές της χρήσης των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση, καθώς και τις προϋποθέσεις που απαιτούνται για την αποτελεσματική αξιοποίησή τους.

 

2. Επαγωγικός Πρόλογος

Στην τάξη του λυκείου μιας μικρής πόλης, οι μαθητές χρησιμοποιούν tablets για να κάνουν ασκήσεις φυσικής, ενώ παρακολουθούν βίντεο προσομοίωσης από το διαδίκτυο. Στην ίδια τάξη, ωστόσο, κάποιοι μαθητές αποσπώνται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, και οι εκπαιδευτικοί δυσκολεύονται να ελέγξουν τη χρήση των συσκευών. Τα παραδείγματα αυτά δείχνουν ότι η χρήση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση είναι δίκοπο μαχαίρι: μπορεί να ενισχύσει τη μάθηση αλλά και να δημιουργήσει νέα εμπόδια. Στην παρούσα εισήγηση, θα εξετάσουμε πώς οι νέες τεχνολογίες μπορούν να υπηρετήσουν τον εκπαιδευτικό σκοπό, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

 

3. Αντιθετικός Πρόλογος

Η τεχνολογία υπόσχεται να μεταμορφώσει την εκπαίδευση, κάνοντάς την πιο προσβάσιμη και συναρπαστική. Σκεφτείτε την ευκολία της πρόσβασης σε άπειρο εκπαιδευτικό υλικό, τις δυνατότητες εικονικών περιηγήσεων ή τη χρήση προγραμμάτων τεχνητής νοημοσύνης. Κι όμως, παρά τις δυνατότητες αυτές, υπάρχουν φόβοι ότι η υπερβολική εξάρτηση από την τεχνολογία μπορεί να οδηγήσει σε απομόνωση, ελλιπή κριτική σκέψη ή ακόμα και άνιση πρόσβαση λόγω οικονομικών περιορισμών. Το ερώτημα που προκύπτει, λοιπόν, είναι: πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε τις νέες τεχνολογίες στην εκπαίδευση, μεγιστοποιώντας τα οφέλη τους και περιορίζοντας τους κινδύνους;

 

4. Αναλογικός Πρόλογος

Η χρήση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση μοιάζει με τη χρήση ενός πλοηγού στο αυτοκίνητο: μπορεί να σε οδηγήσει στον προορισμό σου πιο γρήγορα και αποτελεσματικά, αλλά μόνο αν ξέρεις πώς να τον χειριστείς σωστά και αν ο χάρτης είναι ακριβής. Χωρίς σωστή κατεύθυνση, ο πλοηγός μπορεί να σε παραπλανήσει. Αντίστοιχα, οι νέες τεχνολογίες μπορούν να ενισχύσουν τη μάθηση μόνο αν χρησιμοποιηθούν με στρατηγική, σωστή καθοδήγηση και υπό τις κατάλληλες συνθήκες. Στην εισήγησή μου, θα αναπτύξω τις θετικές και αρνητικές πτυχές της τεχνολογίας στην εκπαίδευση, καθώς και τις προϋποθέσεις για την αποτελεσματική αξιοποίησή της.

 

5. Αξιολογικός πρόλογος

Η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση αποτελεί ένα από τα πιο κρίσιμα ζητήματα του σύγχρονου σχολείου. Η συζήτηση γύρω από τη χρήση τους συνοδεύεται από προσδοκίες για βελτίωση της μαθησιακής διαδικασίας αλλά και από ανησυχίες για τις επιπτώσεις τους. Σε κάθε περίπτωση, η τεχνολογία δεν μπορεί να αξιολογηθεί ανεξάρτητα από το ευρύτερο πλαίσιο μέσα στο οποίο εφαρμόζεται. Είναι αναγκαίο να εξεταστούν τόσο οι δυνατότητες και οι αδυναμίες της όσο και οι προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούνται, ώστε να υπηρετήσει ουσιαστικά τον εκπαιδευτικό σκοπό.

 

6. Πρόλογος με ιστορική αναδρομή

Η εκπαίδευση, από την αρχαιότητα έως σήμερα, εξελίσσεται συνεχώς, ακολουθώντας τις ανάγκες της κοινωνίας και τα επιτεύγματα της επιστήμης. Από τα πρώτα σχολεία της αρχαίας Ελλάδας, όπου κυριαρχούσαν ο προφορικός λόγος και η άμεση επαφή με τον δάσκαλο, έως την τυπογραφία που έκανε τη γνώση προσιτή σε ευρύτερες μάζες, κάθε τεχνολογική πρόοδος άλλαξε τη φύση της μάθησης. Στη σύγχρονη εποχή, η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας φέρνει νέες προκλήσεις και δυνατότητες για το σχολείο. Οι υπολογιστές, το διαδίκτυο και οι ψηφιακές πλατφόρμες υπόσχονται να επαναπροσδιορίσουν τη διαδικασία της μάθησης. Πώς όμως μπορεί η εκπαίδευση να αξιοποιήσει αυτές τις καινοτομίες με τρόπο που να υπηρετεί ουσιαστικά τον εκπαιδευτικό σκοπό; Αυτό είναι το ερώτημα που θα μας απασχολήσει.

 

πηγή: Athens Voice

 

Βασικά είδη επιλόγου

 

Στόχοι του επιλόγου είναι:
(α) να επαναλάβει με συντομία τα βασικότερα, τα ουσιωδέστερα στοιχεία του κειμένου (να συγκεφαλαιώσει, να συνοψίσει).
(β) (πιθανόν) να κάνει προτάσεις ή να δώσει συμβουλές για τον τρόπο αντιμετώπισης ενός θέματος, για να δημιουργήσει προβληματισμό.

 

1. Ανακεφαλαιωτικός

Από τα πιο συνηθισμένα είδη επιλόγου: επαναλαμβάνει τις βασικές θέσεις του κειμένου και αποτελεί στην ουσία μια σύνοψή του.

 

2. Αντιθετικός

Δίνει έμφαση στην αντίθετη πλευρά του υπό ανάπτυξη θέματος. Επιλέγουμε αντιθετικό επίλογο, με την προϋπόθεση ότι το θέμα προσφέρεται για τέτοια καταληκτική αναφορά.

 

3. Επίλογος με ανάπτυξη προσωπικής άποψης

Εφόσον το θέμα δίνει το περιθώριο, μπορούμε να αναφέρουμε με συντομία προσωπικές απόψεις, οι οποίες προκύπτουν αβίαστα από την ανάπτυξη του κύριου μέρους.

 

4. Επίλογος με αναφορά στις προοπτικές

Εδώ παρουσιάζουμε τις νέες διαστάσεις που ανοίγονται στο μέλλον και καταθέτουμε σύντομα την άποψή μας γι’ αυτές.

 

Ακολουθούν τέσσερις ενδεικτικοί επίλογοι για το παραπάνω θέμα:

 

1. Ανακεφαλαιωτικός Επίλογος

Συνοψίζοντας, η χρήση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση έχει αδιαμφισβήτητα θετικές πτυχές, όπως η προσβασιμότητα σε πληθώρα πληροφοριών και η ενίσχυση της διαδραστικής μάθησης. Ωστόσο, ενέχει και προκλήσεις, όπως η διάσπαση προσοχής των μαθητών ή η υπερβολική εξάρτηση από τα ψηφιακά μέσα. Για να αξιοποιηθούν πλήρως τα οφέλη της τεχνολογίας, είναι απαραίτητο να δημιουργηθούν οι κατάλληλες προϋποθέσεις, όπως η κατάρτιση των εκπαιδευτικών, η διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης και η ενσωμάτωσή της σε ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πλαίσιο. Μόνο με αυτή την προϋπόθεση μπορεί η τεχνολογία να συμβάλει ουσιαστικά στην ανανέωση της εκπαίδευσης.

 

2. Αντιθετικός Επίλογος

Αν και η χρήση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση προσφέρει σημαντικά πλεονεκτήματα, όπως η αυτονομία στη μάθηση και η δυνατότητα εξατομίκευσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας, η υπερβολική εξάρτηση από τα ψηφιακά μέσα μπορεί να οδηγήσει σε απομάκρυνση από την ουσιαστική μάθηση. Παράλληλα, η τεχνολογική ανισότητα μεταξύ των μαθητών μπορεί να διευρύνει τις ήδη υπάρχουσες κοινωνικές ανισότητες. Άρα, ενώ η τεχνολογία έχει να προσφέρει πολλά, πρέπει να χρησιμοποιείται με προσοχή και σε συνδυασμό με άλλες παραδοσιακές μεθόδους εκπαίδευσης για να επιτευχθεί πραγματική ανανέωση.

 

3. Επίλογος με ανάπτυξη προσωπικής άποψης

Η τεχνολογία έχει αναμφίβολα τη δυνατότητα να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνουμε και διδάσκουμε, προσφέροντας καινοτόμες μεθόδους και εργαλεία. Ωστόσο, η αξιολόγηση της χρήσης της στην εκπαίδευση πρέπει να είναι προσεκτική και συνειδητή, καθώς τα οφέλη της δεν είναι αυτόματα εγγυημένα. Η τεχνολογία μπορεί να φέρει θετικά αποτελέσματα μόνο όταν χρησιμοποιείται με στρατηγική και υπό τις κατάλληλες συνθήκες. Συνολικά, είναι ξεκάθαρο ότι η τεχνολογία μπορεί να συμβάλει στην ανανέωση της εκπαίδευσης, αρκεί να συνδυαστεί με την ανθρώπινη διάσταση της μάθησης και την ενίσχυση των θεμελιωδών εκπαιδευτικών αξιών.

 

4. Επίλογος με αναφορά στις προοπτικές

Η χρήση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση βρίσκεται ακόμη στα πρώτα της βήματα, με πολλές υποσχέσεις για το μέλλον. Οι εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη, την εικονική πραγματικότητα και τις διαδραστικές πλατφόρμες μπορεί να προσφέρουν εξατομικευμένες μαθησιακές εμπειρίες και να ενισχύσουν τη συνεργατική μάθηση. Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση και η συνεργασία με τεχνολογικές εταιρείες μπορούν να ανοίξουν νέες δυνατότητες στην εκπαιδευτική διαδικασία. Για να αξιοποιηθούν πλήρως, ωστόσο, απαιτούνται στρατηγικός σχεδιασμός και σωστή υποδομή.