https://www.esos.gr/arthra/82680/programma-spoydon-arhaias-ellinikis-glossas-kai-grammateias-ton-avkai-g-taxeon
Απρ 23 2023
https://www.esos.gr/arthra/82680/programma-spoydon-arhaias-ellinikis-glossas-kai-grammateias-ton-avkai-g-taxeon
Απρ 23 2023
3 Απριλίου 2023
Πηγή: neotita.gr (23/02/23)
Πεμπτουσία(3/4/2023)
Διάβασα προσεκτικά το δελτίο τύπου της ένωσης συλλόγων γονέων και κηδεμόνων του Δήμου Νέας Ιωνίας για τη βία με αφορμή πρόσφατα περιστατικά επιθέσεων στα σχολεία.
Συμφωνούμε με τη δημιουργία γηπέδων. Θα προσέθετα και το καλό παράδειγμα και το ενδιαφέρον για διαπαιδαγώγηση εκ μέρους των γονέων και των εκπαιδευτικών. Νομίζω πως τα γήπεδα δεν θα λύσουν το θέμα της συμπεριφοράς και του σεβασμού, αν δεν υπάρχουν οι παραπάνω προϋποθέσεις. Τα παιδιά θέλουν το παράδειγμα. Τα παιδιά θέλουν κάποιον να τους μιλήσει, κάποιον να τους ακούσει, κάποιον να τους βάζει όρια χωρίς να τους κρατά κακία.
Το κείμενο αναφέρεται στην παρουσία ψυχολόγων, φυλάκων, κοινωνικών λειτουργών κτλ.
Πόσο αποτέλεσμα θα είχε αν γύριζε ξανά η εξομολόγηση στα σχολεία από ιερείς υπευθύνους νεότητας. Φυσικά να γίνει με την συγκατάθεση των γονέων και τελείως ελεύθερα και αβίαστα.
Από την εμπειρία μου στην εξομολόγηση των παιδιών και των εφήβων έχουν αποτραπεί βιασμοί, εγκυμοσύνες μαθητριών, συρράξεις, σχολικοί εκβιασμοί bullying, φυγή από το σπίτι, κλοπές, οπλοφορίες, καταστροφή ξένων περιουσιών, κατάχρηση ναρκωτικών ουσιών και θάνατοι, ψέματα και άλλα διάφορα πάθη που αν δεν κοπούν σε αυτήν την ηλικία, εξελίσσονται.
Κάθε χρόνο εξομολογώ 140 περίπου παιδιά από τα σχολεία της περιοχής της ενορίας μου, τα οποία έρχονται και ξανάρχονται πάντοτε με το χαμόγελο και όχι με φόβο, για να βγάλουν από μέσα τους αυτά που έχουν φυλακισμένα στην ψυχή τους. Πολλές φορές δεν αντέχω, τους λέω να συντομεύουν και εκείνα επιμένουν να τα βγάλουν όλα από μέσα τους. Συνεπώς, το έχουν ανάγκη τα παιδιά και το επιζητούν.
Γιατί λοιπόν να απαγορεύεται στον ιερέα να κάνει τόσο καλό στα παιδιά και στην κοινωνία από τη στιγμή που θα υπάρχει συγκατάθεση γονέα και ελευθερία στο παιδί; Μήπως γίνει προσηλυτισμός στα ήδη ορθόδοξα παιδιά; Θα έλεγα ότι προσηλυτισμό κάνει ο εκπαιδευτικός που λέει στην τάξη να μην πάνε τα παιδιά εκκλησία διότι δεν έχουν να κερδίσουν τίποτα. Αυτό δεν επηρεάζει την εύπλαστη ψυχή ενός εφήβου; Και πόσα άλλα λέγονται μέσα στα σχολεία;
Ό DEBESSE, καθηγητής των παιδαγωγικών στη Σορβόννη, έκανε πριν λίγα χρόνια στο Παρίσι μία έρευνα. Θέμα: «Πως θα θέλατε τούς καθηγητές σας»; Και ή πλειονότητα των έφηβων απήντησε: «Να μας καθοδηγούν και όχι να μας ακολουθούν».
*Ας δούμε, όμως, και την κοινωνική πλευρά του θέματος. ‘Ο σεβασμός εμπνέει τη διατήρηση, τη συνέχεια. ‘Όλες οι κοινωνίες εμπνέονται από σεβασμό για την Ιστορία τους, τούς ήρωες τους, τούς προγόνους τους, τον πολιτισμό τους. Κοινωνία που περιφρονεί το χθες και αποκόπτεται απ’ αυτό, οδηγείται στο χάος. Οι κοινωνιολόγοι τονίζουν ότι ή κοινωνία πού δημιούργησε τα σχολεία, πού κάνει τόσες θυσίες για να τα συντηρεί και να τα εμπλουτίζει, έχει δικαίωμα να έχει απαιτήσεις από αυτά. “Έχει δικαίωμα να απαιτεί βοήθεια από το σχολείο, στο πνευματικό έργο πού επιτελεί. ‘Οφείλει το σχολείο να μεταδίδει στη νεότητα αξίες θρησκευτικές, ηθικές, αισθητικές, επιστημονικές και κοινωνικές. ‘Οφείλει να εμπνέει στα παιδιά τον σεβασμό σ’ αυτές τις αξίες και να τούς μεταδίδει την θέληση να τις βιώσουν. Αυτό είναι το έργο του(* Μαρία Μαμασούλα Δρ. Παιδαγωγικής).
Μήπως έρθει ο Μεσαίωνας; Απλά διότι ο ιερέας θα δείξει το καλό από το κακό και την αγάπη και τον σεβασμό προς τον πλησίον; Ας δούμε όλους αυτούς τους ανθρώπους που μπαίνουν στις Εκκλησίες, που είναι ιατρείο ψυχών και βγαίνουν καλύτεροι άνθρωποι στην κοινωνία. Ιερόδουλες, κλέπτες, φονιάδες, άνθρωποι με μίσος στην καρδιά τους, βρίσκουν γαλήνη, ειρηνεύουν και βγαίνουν άλλοι άνθρωποι στον κόσμο.
Αν δεν γίνει λοιπόν αυτή η εσωτερική αλλαγή, η ψυχική αλλαγή, ας μην περιμένουμε από κανέναν φορέα το θαύμα.
Με αγάπη,
π. Γεώργιος Χριστοδούλου
Απρ 17 2023
Με ενέχυρο το είναι
Γ. Δ. Μαρκάκης
Όταν εκείνο το βράδυ της 24ης Ιουνίου ο μπόγιας απέτυχε να πνίξει τον κρατούμενο Ρήγα Βελεστινλή κι έτσι ένας από τους φρουρούς αναγκάστηκε να τραβήξει την πιστόλα του και να τον πυροβολήσει κατάστηθα γράφοντας τον επίλογο της επίγειας ζωής του ο θρύλος λέει, πως ο πεσμένος στο έδαφος Ρήγας Φεραίος ψέλλισε τα τελευταία του λόγια: “Αρκετόν σπόρον έσπειρα”.
Το ημερολόγιο έδειχνε 1798 και θα χρειάζονταν 23 χρόνια ακόμα για να φανεί ότι η θυσία εκείνη στον Πύργο Νεϊμπόντα του Βελιγραδίου δεν είχε πάει χαμένη.
Μα αν εμείς, σεβασμιώτατε, κυρίες και κύριοι, γνωρίζουμε το ευτυχές τέλος του εθνοαπελευθερωτικού αγώνα, αν απολαμβάνουμε τους ευκλεείς καρπούς εκείνης της θυσίας, αν γιορτάζουμε σήμερα το δέντρο της λευτεριάς που ποτίστηκε από το αίμα του πρωτοπόρου Ρήγα που τα χάρισε όλα σε μιαν ιδέα, την ιδέα της λευτεριάς της πατρίδας, εκείνος δεν είχε αυτό το προνόμιο,δεν είχε τη δυνατότητα να σιγουρευτεί πως η θυσία του δεν θα πάει χαμένη.
Κι όμως αγόγγυστα, με λεβεντιά και θάρρος, προχώρησε στη δικιά του προσωπική κατάθεση για την εθνική υπόθεση. Δίνοντας τα πάντα: ζωή, περιουσία, κόπο, χρόνο, κάθε δυνατότητα για μία προσωπική, ανθρώπινη ευτυχία. Γιατί ο Ρήγας αν και πονούσε το ίδιο με μας, υπέφερε, αγαπούσε, είχε μία τεράστια δίψα για ζωή οι στόχοι αυτοί παραμερίστηκαν για να υπηρετήσει τη μεγάλη του ιδέα: την πίστη στη λευτεριά όλων των λαών της Βαλκανικής και κυρίως των Ελλήνων.
Όμως δεν ήταν μόνος του, δεν ήταν ο μοναδικός που είχε το θλιβερό “προνόμιο” να φεύγει από τη ζωή, χωρίς να είναι σίγουρος ότι θυσία του δεν θα πάει χαμένη. Ο ιερομάρτυρας επίσκοπος Διονύσιος Φιλόσοφος που γδάρθηκε ζωντανός, ο παπα Θύμιος Βλαχάβας σαν γινόταν θύμα της τουρκικής αγριότητας, ο Γεωργάκης Ολύμπιος σαν βύθιζε το δαυλό του στο μπαρούτι της μονής του Σέχου, μέχρι τέλος ο Παπαφλέσσας και τα παλικάρια του που στάθηκαν εκεί, στο Μανιάκι περιμένοντας τα στίφη του Ιμπραήμ με τη βεβαιότητα ότι αυτοί, εκεί, θα πεθάνουν, όλη η ατελείωτη σειρά των πρωτοπόρων και ηρώων που καταθέτουν, χωρίς καμία σιγουριά, το είναι τους στην τράπεζα του μέλλοντος για να εισπράξουμε εμείς κεφάλαιο και τόκους είχαν κοντά σε όλα τα άλλα μαρτυρία να αντιμετωπίσουν και το σαράκι του ερωτήματος “Θα βγει κάτι από τη θυσία μου;”
Ας σταθούμε λοιπόν σήμερα, μπροστά στο άγαλμα της εμβληματικής μορφής του Παλαιών Πατρών Γερμανού κι ας αναλογιστούμε για μια στιγμή, πως όλοι αυτοί δεν υπήρξαν πλάσματα εξωτικά, δεν ήταν από μάρμαρο ή μέταλλο όπως τα αγάλματα και οι αδριάντες τους. Ήταν άνθρωποι που σήκωσαν λεβέντικα το ανάστημά τους κόντρα στο ρου της ιστορίας που επί τετρακόσια χρόνια βοούσε με τον πιο εμφατικό τρόπο πως οι Έλληνες θα μείνουν για πάντα σκλάβοι, απέναντι στις συμβουλές της λογικής, απέναντι στην εμπειρία των αμέτρητων αποτυχιών βάζοντας σύνορό τους το όνειρο. Κωδικοποιώντας την απόφασή τους σε τρεις λέξεις: Ελευθερία ή θάνατος!
Ή θάνατος! Είναι ακριβή η τιμή της αποτυχίας σ ένα μεγάλο στοίχημα!
Κυρίες και κύριοι τέτοιους χρειαζόμαστε σε κάθε εποχή, οραματιστές, έτοιμους να βάλουν πρώτα απ’ όλα ενέχυρο τον εαυτό τους για ένα αύριο καλύτερο.
Την καλοπέραση και το βόλεμά τους πρώτα. Την φήμη και την προσωπική τους υπόληψη ύστερα. Τα κάθε είδους προνόμια, τον, καλώς η κακώς εννοούμενο, εγωισμό τους. Τις γνώσεις τους, το χρόνο της ζωής τους. Τα παιδιά και τους/τις συζύγους. Χρειαζόμαστε ως έθνος, ως κοινωνία ως ανθρώπινος -πανανθρώπινος- πολιτισμός επενδυτές.
Όχι επενδυτές χρηματικών κεφαλαίων αλλά επενδυτές θυσίας. Με όραμα και ελπίδα για μια κοινωνία που ενώ ζει στην άνεση και την ευζωία -κατά ένα ποσοστό τουλάχιστον- μοιάζει να έχει χάσει το δρόμο σε έναν ατέλειωτο δικαιωματισμό, σε μια παραζάλη αναζήτησης αξιών όπου συχνά τα πρώτα γίνονται έσχατα και τα έσχατα πρώτα.
Αν η σημερινή εκδήλωση, αν η φετεινή επέτειος καταφέρει να παρακινήσει κάποιους, έστω λίγους, έστω ελάχιστους προς αυτή την κατεύθυνση τότε οι θυσίες εκείνων δεν πήγαν χαμένες. Εκείνη η ύστατη αγωνία μπροστά στο αβέβαιο της επιτυχίας, που αν και δεν εκστομήθηκε ποτές είναι σίγουρο ότι υπήρχε θα έχει επιτέλους δικαιωθεί.
Γ. Δ. Μαρκάκης
Το παρόν αποτελεί σύντομη ομιλία που εκφωνήθηκε στην πλατεία Υψηλών Αλωνίων της Πάτρας την 24η Μαρτίου 2023 στα πλαίσια του επίσημου εορτασμού για την εθνική επέτειο.
Απρ 17 2023
Ζωή και Ανάσταση
π.Θεοδόσιος Μαρζούχος
Πάσχα 2023
Σε προαισθήματα δεν πιστεύω
και προλήψεις δεν φοβάμαι.
Στα δηλητήρια και τις συκοφαντίες δεν υποχωρώ.
Θάνατος δεν υπάρχει.
Αθάνατοι όλοι. Αθάνατα όλα.
Μην τον φοβάσαι το θάνατο στα δεκαεφτά
Μήτε στα εβδομήντα.
Θάνατος δεν υπάρχει. Ούτε σκοτάδι.
Υπάρχει μόνο φως και αλήθεια.
Είμαστε όλοι στην ακροθαλασσιά κι εγώ
Ένας απ’ αυτούς που τραβούν τα δίχτυα
Όταν μέσα τους πιάνεται η Αθανασία.
Αρσένι Ταρκόφσκι
«Πουλιά ταξίδευαν στο δρόμο μας»
Εκδ. Ελεγεία, Άρτα 2007, σελ. 48
Κάθε χριστιανός πρέπει και θεωρητικά είναι ένας από αυτούς που τραβούν τα δίχτυα που πιάνουν την Αθανασία, όπως γράφει ο ποιητής. Αυτό που δεν είναι απολύτως σίγουρο είναι αν το συνειδητοποιεί.
Αν, συνήθειες ακόμη και θρησκευτικές, έχουν επικαλύψει το αποτέλεσμα·
Αν, αυτό που κάποιος «από αυτούς που τραβούν τα δίχτυα» ζητάει στην σχέση με τον Χριστό στην Εκκλησία, είναι μια μικρή, λίγη, ικανοποίηση συναισθηματική, και εγωιστική, ότι είναι καλύτερος από τους άλλους·
Αν φοβάται, ότι αυτό που θα πιάσουν τα δίχτυα, είναι μεγάλο μεν, αλλά δημιουργεί απαιτήσεις και ευθύνες ενώ αυτός, πιστεύει και είναι, της ήσσονος προσπάθειας·
Αν νομίζει, ότι δεν είναι τώρα καιρός για πολλά πράγματα, και δεν έχει νόημα να προκαλεί και να αρνείται την ησυχία μιας, τελικά, πεθαμένης καθημερινότητας.
Αν βλέπει, στο χώρο ζωής της Εκκλησίας, πολλή θρησκειοποίηση και δεν τον ενοχλεί, αλλά αντίθετα τον… “αναπαύει”, το να βλέπει “οδηγούς” “καθώς πρέπει” βολεμένους και ασφαλείς! Που κάνουν τελετές με ανακουφιστική θεατρικότητα και ντύνονται με αναιρετική των συμβόλων που, υποτίθεται, φέρουν πολυτέλεια και στόμφο.
Αν πιστεύει, σε προαισθήματα και φοβάται προλήψεις·
Αν υποχωρεί, στα δηλητήρια και τις συκοφαντίες·
Αν δεν έχει καταλάβει, ότι ο Χριστός δεν μας παραστέκεται με την παντοδυναμία Του, αλλά με την αδυναμία Του και ότι αυτό είναι η διαφορά ανάμεσα στον χριστιανισμό και τις άλλες θρησκείες, γιατί φυσικά ο Θεός που υποφέρει έχει την δύναμη να βοηθήσει τον αναγκεμένο άνθρωπο!
Αν δεν έχει κατανοήσει, αποδεχτεί και πιστέψει, ότι η δύναμη του Ευαγγελίου είναι η αδυναμία, ότι η νίκη έρχεται από την… χρεωκοπία του Σταυρού!
Αν δεν έχει καταλάβει, ότι και ο διάβολος είναι αθάνατος και ότι η αθανασία στην Εκκλησία δεν είναι αιώνια υπαρκτική παράταση, αλλά Ανάσταση από τον θάνατο της αυτοπροσκόλλησης στην αυτοπαράδοση της πίστεως, δηλαδή σε μια Αγκαλιά, που δεν αφήνει στην ανυπαρξία τους αγαπημένους.
ΤΟΤΕ… τσάμπα τραβάει τα δίχτυα…
Τότε δεν καταλαβαίνει ότι ο χριστιανισμός μόνο τόλμησε να τοποθετήσει το σώμα στο πιο απόκρυφο βάθος του Θεού και η αθανασία είναι η βάση της Ανάστασης του σώματός μας, χωρίς το οποίο είμαστε μισοί.
Τότε δεν καταλαβαίνει, ότι αυτός που είναι στην ακροθαλασσιά και τραβάει τα δίχτυα δεν γίνεται να είναι ένας θρησκόληπτος ηθικολόγος, γιατί τότε βρίσκεται πολύ μακριά από τον Χριστό, τόσο όσο και καθένας άνθρωπος που είναι χωρίς ηθικές αρχές.
Τότε δεν καταλαβαίνει ότι η αθανασία η Ανάσταση και η μακαριότητα δεν είναι ανταμοιβή συνδεδεμένη με μια “καλή” ζωή, όπως ένας βαθμός που έρχεται από την παρακολούθηση μιας σχολικής τάξης, αλλά αυτή η ίδια η ζωή στην τελειοποίηση της, αφού εκλέγουμε τον ουρανό ή την κόλαση με κάθε επιλογή μας.
Η Αθανασία θα μας δοθεί (ήδη είμαστε “καταδικασμένοι” να είμαστε αθάνατοι) και η Ανάσταση θα έρθει, ευχή και προσευχή νάναι Ανάσταση Ζωής και μετοχή στην Χώρα των Ζώντων.
Χριστός Ἀνἐστη, ἀνιστῶν ἡμᾶς ἅπαντας. Ἀμήν.-
Απρ 15 2023
Το πρόβλημα της δυνατότητας επιβίωσης της Ποίησης μέσα σε μια εποχή που μοιάζει οριστικά να την αρνιέται, δεν είναι ένα πρόβλημα εντελώς καινούργιο: εδώ και μερικές δεκαετηρίδες επανέρχεται αρκετά συχνά και δίνει αφορμή σε διεξοδικές συζητήσεις. Στη βάση των συζητήσεων αυτών στέκει το μόνο σίγουρο δεδομένο: η προϊούσα δηλ. απομόνωση της Ποίησης από το ευρύτερο κοινό, η έλλειψη ζήτησης του είδους μ’ όλη τη συνεχιζόμενη αμείωτη προσφορά, η κατάργηση κάθε «επαφής» ανάμεσα στον Ποιητή και στη μάζα που υποτίθεται πως απευθύνεται.
Οι ερμηνείες που δίνονται στην αναμφισβήτητη αυτή πραγματικότητα είναι κυρίως δύο· η μια είναι η άποψη του ίδιου του κοινού που διαμαρτύρεται για πλήρη ακαταληψία της νεώτερης Ποίησης, για την ασύγγνωστη αδιαφορία του Ποιητή προς αυτό, για τις απίθανες κατανοητικές «δυσκολίες» που συνεπάγεται ένα σύγχρονο ποιητικό κείμενο και που απωθεί τον αναγνώστη.
Από την άλλη μεριά οι ίδιοι οι Ποιητές παραδέχονται την «κρίση» αλλά μιλούν αόριστα για την αποιητικότητα της εποχής, για την έλλειψη πνευματικότητας που χαρακτηρίζει τον άνθρωπο του καιρού μας, για την ανεπάρκεια του ευρύτερου κοινού που αδυνατεί να δεχτεί την «αφαίρεση» και την παρεκτροπή από την λογοκρατούμενη αντίληψη της καθημερινής ζωής.

Οπωσδήποτε, ανεξάρτητα από οποιεσδήποτε ερμηνείες, οι διαπιστώσεις όσον αφορά το παρόν του ποιητικού λόγου συμπίπτουν και δεν μένουν παρά οι αναπόφευκτα διιστάμενες εικασίες ως προς το μέλλον. Η Ποίηση θα ξεπεράσει τη σημερινή περιθωριακή της θέση και θα γίνει πάλι μια μέρα «η Τέχνη των Τεχνών», ή είναι καταδικασμένη σε μια απομόνωση σαν ένα εξωτικό και περίεργο άνθος, που λίγοι φανατικοί θα επιμένουν να καλλιεργούν και να υποθάλπουν;
Μιλάμε για φθορά ή μιλάμε για κρίση;
Αν η Τέχνη είναι ένα επιφαινόμενο που –άσχετα από ποιότητα ή βαθμό ανάπτυξης ή περιεχόμενο– αποτελεί καίριο χαρακτηριστικό της ιστορίας του ανθρώπινου πολιτισμού, είναι δηλ. μία έννοια σύμφυτη με την κοινωνική υπόσταση του ανθρώπου, αιώνια και διαρκής, τα διάφορα Είδη της, που την συντηρούν και την εκφράζουν, υπόκεινται στις εξελικτικές μεταβολές του χρόνου, δεν είναι «αθάνατα», αλλά υπακούουν σε νόμους ιστορικούς ανάπτυξης και φθοράς.
[…]
Κι εδώ εγγίζουμε το μεγάλο και επίμαχο πρόβλημα του κοινού, που ο φωτισμός του μπορεί να μας οδηγήσει σε ασφαλέστερα συμπεράσματα από οποιεσδήποτε θεωρητικές υποθέσεις.
Μιλώντας για «κοινό» δεν κάνουμε συνήθως τη μόνη απαραίτητη διευκρίνιση, που χωρίς αυτήν οδηγούμαστε μοιραία σε μια σειρά παρανοήσεων.
Αυτό που εννοούμε λέγοντας «κοινό» σήμερα, είναι κάτι πολύ διαφορετικό από αυτό που ονομάζαμε «κοινό» άλλοτε – στην αρχαιότητα λ.χ. Η βασικότερη διαφορά είναι από πρώτη άποψη ποσοτική, αλλά η ποσοτική αυτή διαφορά συνεπάγεται μια βαθύτερη αλλοίωση στο περιεχόμενο του όρου. Το «παλαιό» κοινό –αριθμητικά ασύγκριτα μικρότερο– χαρακτηρίζονταν από τη λίγο ως πολύ ενιαία αισθητική αγωγή, το ίδιο υπόστρωμα «προϋποθέσεων», και ανήκε στο ίδιο οργανωμένο κοινωνικό σύνολο. Στον πυρήνα αυτής της ιστορικής διαπίστωσης στέκει το πιο ουσιώδες –εξωτερικό φαινομενικά αλλά με βασικές προεκτάσεις– προνόμιο του «παλαιού» δημιουργού από τον σύγχρονο ομότεχνό του: το ότι ήξερε σε κάθε στιγμή το κοινό προς το οποίο απευθύνονταν, υπήρχε μια διαρκής επικοινωνία ανάμεσά τους – επικοινωνία όχι συμβατικής ανοχής αλλά αλληλοπροαγωγής και περίπου συνεργασίας.

Το κοινό με το οποίο επικοινωνεί σήμερα ένας καλλιτέχνης είναι στην πραγματικότητα αριθμητικά πολύ μεγαλύτερο από το κοινό με το οποίο επικοινωνούσε ο Ευριπίδης λ.χ. Συγκριτικά με τη μεγάλη μάζα του «καλλιεργημένου» κοινού ο αριθμός αυτός είναι σχεδόν κατά κανόνα πολύ μικρός, τόσο που να δίνεται η εντύπωση ότι δεν υπάρχει «ανταπόκριση», απουσιάζει η «καθολικότης». Η αντίληψη αυτή δεν είναι δύσκολο να αποδειχτεί πόσο είναι αβασάνιστη και σφαλερή. Η «ενότητα» που χαρακτήριζε αναμφισβήτητα το κοινό του Ευριπίδη λ.χ. δε διαφέρει βασικά, στα συνεκτικά της στοιχεία, από την ενότητα που υφίσταται σ’ ένα ορισμένο κοινό ενός σύγχρονου καλλιτέχνη· η διαφορά έγκειται στο ότι στην πρώτη περίπτωση μια δεύτερη κατηγορία κοινού, ξένη δηλαδή στο πνευματικό, ηθικό και κοινωνικό κλίμα της πρώτης και αντίθετή της, δεν υπήρχε· ένα τεράστιο κομμάτι της ανθρωπότητας, το συντριπτικά μεγαλύτερο, υπήρξε για αιώνες ανέκφραστο καλλιτεχνικά.
Ο σύγχρονος καλλιτέχνης αγνοεί κατ’ αρχήν το κοινό προς το οποίο απευθύνεται, αγνοεί το βαθμό των αντιδράσεών του και των προσληπτικών του ορίων Δεν υφίσταται ανάμεσα σ’ εκείνον και σ’ αυτό η a priori ταυτότητα του χώρου, του χρόνου και της κουλτούρας, που θα καθορίσουν τα πλαίσια μέσα στα οποία θα κινηθεί και θα εκφράσει μια συγκεκριμένη πραγματικότητα, παραδεκτή από την ομάδα, που, ελλείψει άλλης αντίθετης εκδοχής, γίνεται παραδεκτή και από τους μεταγενέστερους, σαν η μοναδική εκπροσωπευτική της εποχής του.
[…]
Μέσα στην καινούργια δυναμική αυτή «ανακατάταξη» των Ειδών, η Ποίηση φαίνεται να βρίσκεται σε μια πολύ χαμηλή βαθμίδα. Όλα τα πράγματα δείχνουν πως η Ποίηση έπαψε πια να είναι αυτό που άλλοτε ήταν. Γιατί αν η Ποίηση σήμερα είναι απλά μια αίρεση μέσα στο γενικό κορμό της Τέχνης, η Ποίηση κάποτε ήταν αυτή η ίδια η Τέχνη. Η ιστορία της Ποίησης είναι η ιστορία μιας βαθμιαίας αποφλοίωσής της από μια σειρά ετερόκλιτα στοιχεία που, αρμονικά ίσως, συνταίριαζε μέσα της και που διαμορφώθηκαν σιγά σιγά σε αυτόνομα Είδη Τέχνης, που το καθένα τραβά το δικό του δρόμο και τη δική του ιδιωτική εκφραστική. Η βαθειά αλλοίωση που υπέστη η Ποίηση, τις τελευταίες ιδιαίτερα δεκαετηρίδες, στους εκφραστικούς της τρόπους και στην όλη της δομή, τόσο που να μη μοιάζει πια μ’ αυτό που ονομάζαμε Ποίηση πριν λίγα χρόνια ακόμη, δεν είναι μια τυχαία επινόηση, ούτε ένα βίτσιο ή φιλολογική εκζήτηση. Είναι μια αναπόδραστη ανάγκη όχι για «ανανέωση» αλλά για ανακάλυψη της μοναδικής διεξόδου επιβίωσής της και του εντελώς δικού της τρόπου εκφραστικής, με μια γλώσσα που να μη μετέχει στην οικονομία της ιδιωτικής εκφραστικής άλλων Ειδών, αλλά και που να μην μπορεί να υποκατασταθεί από καμιά στις μυστικές αποχρώσεις της.
Είναι τούτο μια απελευθέρωση και μια επιστροφή στην καθαρότητα του ποιητικού λόγου ή αντίθετα συνεπάγεται την ανεπάρκειά του να ανταποκριθεί στην εξελικτική πορεία της Τέχνης, που απαιτεί άλλες μορφές και άλλες κατηγορίες εκφραστικής;
Αν και συνηθέστερα κατηγορούνται οι ίδιοι οι Ποιητές ότι από δική τους έπαρση ή ανικανότητα έκοψαν τα νήματα επαφής με το κοινό, στην πραγματικότητα είναι το κοινό που απομακρύνθηκε και αποξενώθηκε από την Ποίηση.
Στερημένη από κάθε αφηγηματική ή «περιγραφική» προϋπόθεση, εξοβελισμένη από το θεατρικό λόγο, απορφανισμένη από τη μουσική και την όρχηση, η Ποίηση μοιάζει να αποσύρεται ολοένα και πιο πολύ από τα αισθητικά ενδιαφέροντα των πολλών, μοιάζει να ψάχνει τραγικά μια «θέση στηρίξεως» για να δικαιολογήσει την παρατεινόμενη ύπαρξή της και τον προορισμό της. Ο δρόμος της από δω και πέρα είναι εξαιρετικά δύσκολος και τραχύς, γιατί το πρόβλημα δεν είναι αδιέξοδο μορφής, αλλά αποκλειστικά προσδιορισμός ουσίας. Είναι με άλλα λόγια το τι απομένει ακόμα για την Ποίηση, ποιος χώρος τής είναι προορισμένος, τι μπορεί πια μόνον αυτή να εκφράσει, που από κανένα άλλο Είδος δεν είναι δυνατό να εκφραστεί. Αν ο χώρος αυτός είναι «το ελλειπτικά καίριο», «η απόλυτη ουσία των πραγμάτων» όπως λέγεται –αλλά δεν φαίνεται ακόμα αδιαφιλονίκητα να είναι– τότε η Ποίηση τείνει αναμφισβήτητα σε μια νέα καθαρότητα –άσχετα με ποια μέσα μορφικά θα επιτευχθεί, με ποιους τρόπους και με ποια «σημαντική»– που οπωσδήποτε όμως παραμένει μακριά από την ευθεία γραμμή της άμεσης προσφοράς, έξω από τα νόμιμα αισθητικά ενδιαφέροντα των πολλών.
Ο αγώνας των Ποιητών, σήμερα, δεν είναι πώς να διασπάσουν τον κλοιό και να βρουν πάλι τη χαμένη τους «δημοτικότητα», γιατί ένας τέτοιος αγώνας είναι μάταιος και ιστορικά ανεδαφικός, αλλά πώς να δικαιώσουν την αιρετική τους παρουσία μέσα στον γενικό κορμό της Τέχνης, πώς θα προβάλουν ένα νέο πρόσωπο και ένα νέο αυτόνομο Είδος, που μπορεί να μην συναντά την αισθητική κατάφαση των περισσοτέρων, αλλά που μέσα στο δικό του περιφραγμένο χώρο να έχει μια χρησιμότητα και ν’ αποπνέει μια ποιότητα εκλεκτή.
Γιατί από την άποψη της «απήχησης» ο ρόλος της Ποίησης είναι πια πολύ περιορισμένος –οποιαδήποτε ουσιαστική αλήθεια κι αν εκφράζει και οποιοδήποτε καθολικό νόημα κι αν περικλείει– και όσο οι ίδιοι δημιουργοί δεν κατανοούν μ’ αξιοπρέπεια την επώδυνη, έστω, αυτή πραγματικότητα, η συζήτηση γύρω από τα προβλήματα της Ποίησης θα εξακολουθεί να εκτυλίσσεται όχι μέσα στη σωστή διάσταση βάθους, αλλά πάνω σ’ ένα, χωρίς συνεννόηση, επίπεδο μεταφυσικής ωραιολογίας και άγονου δογματισμού.
*Αποσπάσματα από κείμενο του Μανόλη Αναγνωστάκη για το παρόν και το μέλλον της ποίησης. Είχε δημοσιευτεί στο υπ΄αριθμόν 3 τεύχος του περιοδικού Κριτική (Μάιος – Ιούνιος 1959), που διηύθυνε ο ίδιος ο Αναγνωστάκης από το 1959 έως το 1961.
Ο ολιγογράφος ποιητής Μανόλης Αναγνωστάκης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 10 Μαρτίου 1925.
Πολιτικά στρατευμένος από νεαρή ηλικία στο χώρο της ανανεωτικής Αριστεράς, ο Αναγνωστάκης υπήρξε αρχισυντάκτης του φοιτητικού περιοδικού Ξεκίνημα (1944), έλαβε μέρος στην Εθνική Αντίσταση και κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου καταδικάστηκε από στρατοδικείο σε θάνατο για την παράνομη πολιτική δράση του (1949).
Ο Αναγνωστάκης τοποθετείται στην πρώτη μεταπολεμική γενιά της νεοελληνικής ποίησης, μια γενιά που χαρακτηρίστηκε ως ποίηση της ήττας, καθώς πολλοί δημιουργοί της διέγραψαν την πορεία από την αισιόδοξη πίστη στο κομμουνιστικό όραμα στην απαισιοδοξία που προέκυψε από τη διάψευση των προσδοκιών τους.
Ο Μανόλης Αναγνωστάκης απεβίωσε στις 23 Ιουνίου 2005.
Οι φωτογραφίες που περιλαμβάνονται στο παρόν άρθρο προέρχονται από τον Όμιλο Φίλων του ποιητή Μανόλη Αναγνωστάκη (omilosanagnostaki.gr).
Απρ 15 2023

Πριν από την κυκλοφορία του ChatGPT, τον Νοέμβριο του 2022, ήταν ελάχιστοι εκείνοι που πίστευαν ότι η τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) θα αναστάτωνε σημαντικά τις εδραιωμένες πεποιθήσεις μας για την τέχνη. Ως τότε, κάποιοι ανησυχούσαν για πολύ πιο μακροπρόθεσμους κινδύνους, ενώ οι περισσότεροι απλά αδιαφορούσαν. Να όμως που το ChatGPT (Chat σημαίνει κουβέντα, και GPT, «Παραγωγικός Προεκπαιδευμένος Μετασχηματιστής»), εφεύρεση μηχανικών της Google με ηλικία μόλις πέντε χρόνων, μπήκε πολύ πιο δυναμικά στη ζωή μας απ’ ό,τι θα περιμέναμε, και ανάμεσα στους πρώτους που νιώθουν το χνώτο των έξυπνων μηχανών είναι όλοι όσοι ασχολούνται επαγγελματικά με τη συγγραφή.
Το ChatGPT είναι ένα μοντέλο νευρωνικού δικτύου και βασίζεται σ’ έναν αλγόριθμο ονόματι «μετασχηματιστής». Οι μετασχηματιστές είναι σε θέση να παράγουν συνθετικά έργα και γι’ αυτό η συγκεκριμένη ΤΝ ονομάζεται «παραγωγική». Το μοντέλο διατρέχει δισεκατομμύρια δεδομένα απ’ το Διαδίκτυο προκειμένου να προβλέπει με ακρίβεια την επόμενη λογική ακολουθία σε μια σειρά δεδομένων, μιμούμενο τις συνάψεις του ανθρώπινου εγκεφάλου. Αιχμαλώτισε ακαριαία το ενδιαφέρον του παγκόσμιου κοινού, αποκτώντας 1 εκατ. χρήστες μέσα σε μόλις πέντε μέρες, γιατί δίνει την εντύπωση μιας πραγματικά σκεπτόμενης μηχανής, χωρίς βέβαια να είναι. Το ChatGPT μπορεί να συντάσσει προτάσεις, παραγράφους και κείμενα ολόκληρα, να κάνει διαλόγους, και να επιχειρηματολογεί, δημιουργώντας βάσιμα την υπόνοια ότι το μαθηματικό αυτό σύστημα θα μπορέσει ενδεχομένως να ανταγωνιστεί την ανθρώπινη νοημοσύνη και δημιουργικότητα, παράγοντας πρωτότυπα έργα αξίας. Οσοι αρχίζουν να το χρησιμοποιούν από περιέργεια, δηλώνουν ενθουσιασμένοι. Αλλοι, με υψηλότερα κριτήρια, πιστεύουν ότι τα παραδοτέα του είναι για γέλια.
Ποτέ ξανά στην ανθρώπινη ιστορία δεν έχουμε δει ένα τόσο καλό λογισμικό παραγωγής φυσικής γλώσσας, κι άρα η σύγχυση που επικρατεί είναι εύλογη. Πολλοί είπαν ότι η εταιρεία OpenAI βιάστηκε να δώσει την πανίσχυρη κειμενογεννήτρια στον κόσμο. Ανθρωποι που ήρθαν σ’ επαφή με τέτοιου τύπου μεγάλα γλωσσικά μοντέλα σε πρώιμο στάδιο, όπως ο πρώην μηχανικός της Google, Μπλέικ Λεμόιν, υποστήριξαν ότι οι μηχανές μόλις απέκτησαν συνείδηση. Υπερβολικός ισχυρισμός, αλλά αναμενόμενος. Τα αποτελέσματα του ChatGPT μοιάζουν τόσο ανθρώπινα, που για μια στιγμή πιστεύεις ότι είναι πράγματι έτσι. Μπορεί η συγκεκριμένη τεχνολογία να μην έχει, ή να μην αποκτήσει ποτέ συνείδηση, αλλά η παρουσία της ακουμπάει μερικές ευαίσθητες χορδές στον κόσμο της συγγραφής, καθώς απειλεί την πρωτοκαθεδρία του ανθρώπου-δημιουργού. Θα μπορέσει κάποια στιγμή η ΤΝ να γράψει τα λογοτεχνικά αριστουργήματα του μέλλοντος; Ποιο θα είναι το αποτύπωμα αυτής της τεχνολογίας στην εκδοτική βιομηχανία, και στους συγγραφείς;
Το τρέχον μοντέλο του GPT έχει εκπαιδευτεί σε 175 δισ. εκπαιδευτικά δεδομένα, ενώ η επόμενη έκδοση θα φτάσει στα 100 τρισ.
Αναμφίβολα, το εργαλείο βρίσκεται ακόμα σε βρεφικό στάδιο ανάπτυξης. Το τρέχον μοντέλο του GPT έχει εκπαιδευτεί σε 175 δισ. εκπαιδευτικά δεδομένα, ενώ η επόμενη έκδοση θα φτάσει στα 100 τρισ. Η αύξηση αυτή θα το κάνει ακόμα πιο αποδοτικό, όμως η τεχνολογία αυτή έχει μερικές αξιοσημείωτες δομικές αδυναμίες. Πρώτα απ’ όλα, είναι ευεπίφορη σε κακόβουλες χρήσεις. Μπορεί κάποιος να ζητήσει απ’ το λογισμικό να πλαστογραφήσει, να παραπληροφορήσει, να εξαπατήσει. Επιπλέον, το στατιστικό μοντέλο κάνει πολλά πραγματολογικά λάθη, και συχνά «παραληρεί», επινοώντας εντελώς ανυπόστατα και σουρεαλιστικά πράγματα. Ακόμα πιο ανησυχητική είναι η αδιαφάνειά του: οι ίδιοι οι προγραμματιστές λένε ότι δεν καταλαβαίνουν επακριβώς πώς καταλήγει σε συγκεκριμένα αποτελέσματα. Τέλος, το ChatGPT εγείρει θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας. Πότε δώσαμε την άδεια στο εν λόγω μοντέλο να αντλεί γνώση απ’ τα κείμενά μας; Πώς θα εντοπίσω αυτόν που θα γράψει ένα κείμενο στο δικό μου στυλ; Πώς θα κατοχυρώσω ένα έργο που γράφτηκε με τη συνδρομή της ΤΝ;
Πριν από μερικές εβδομάδες ο διευθυντής του αμερικανικού περιοδικού επιστημονικής φαντασίας Clarkesworld παρατήρησε μια ανησυχητική αύξηση στον αριθμό των ιστοριών που υπέβαλε ο κόσμος προς δημοσίευση στο περιοδικό του. Τον Φεβρουάριο του 2023 τα διηγήματα πολλαπλασιάστηκαν. Ο Νικ Κλαρκ κατάλαβε αμέσως τι συμβαίνει. «Εχω τον τρόπο να καταλαβαίνω πότε μια ιστορία έχει γραφτεί από μηχανή», αναφέρει στο μπλογκ του. Την ίδια στιγμή, η Amazon κατακλύζεται ήδη από νέα μυθιστορήματα που έχουν γραφτεί με το ChatGPT. Ας το θεωρήσουμε λοιπόν δεδομένο: οι μηχανές θα γράψουν άφθονη λογοτεχνία, με ή χωρίς τους ανθρώπους στο πλάι τους. Το ενδιαφέρον είναι ότι ακόμα και οι κριτικές θα είναι συνθετικές.
Βρισκόμαστε στην αυγή της συνθετικής εποχής. Πολλοί θα πιστέψουν ότι ξεκλειδώσαμε το μυστικό της δημιουργικότητας, επειδή θα έχουν έναν παντογνώστη στο πλάι τους. Αλλά ποτέ δεν ήταν έτσι απλά τα πράγματα. Δεν κάνει το μολύβι τον ποιητή. Τα νέα εργαλεία διευκολύνουν τη δημιουργική διαδικασία, αλλά δεν αλλάζουν την ουσία: η τέχνη αντιστέκεται στους αλγορίθμους, γιατί αφορά μια δυναμική ατομικότητα που υποφέρει και ελπίζει. Τέχνη χωρίς συνείδηση είναι αδύνατο να υπάρξει. Πώς θα γράψεις για το αίσθημα της ταπείνωσης αν δεν το έχεις νιώσει στο πετσί σου; Βεβαίως, οι μηχανές μπορούν να παραγάγουν άφθονα εμπορικά προϊόντα. Σε μερικά χρόνια, θα θεωρείται αδιανόητο να μη συνεργάζεται ένας συγγραφέας με μια ΤΝ, όπως σήμερα είναι αδιανόητο να μη χρησιμοποιεί μηχανή αναζήτησης.
Η ιστορία μας έχει δείξει ότι η χρήση των εργαλείων, και η συνεργασία με τις μηχανές ωφελεί ουσιαστικά και μακροπρόθεσμα μόνο όσους έχουν την κρίση να τις χρησιμοποιούν, και να μην υποτάσσονται σε αυτές άκριτα. Ο άνθρωπος φτιάχνει τα εργαλεία, και τα εργαλεία με τη σειρά τους φτιάχνουν τον άνθρωπο. Αναπόφευκτα, τα λογοτεχνικά αριστουργήματα του μέλλοντος θα έχουν όλο και περισσότερο μέσα τους το ζωηρό άγγιγμα μιας δημιουργικής μηχανής. Είτε το θέλουμε είτε όχι.
Χρήστος Αστερίου
Το 2011 ο Βόλφγκανγκ Μπελτράκι, άσημος ζωγράφος που καταγόταν από μια μικρή κωμόπολη της Bόρειας Ρηνανίας-Βεστφαλίας, καταδικάστηκε σε έξι χρόνια φυλάκιση για απάτη. Σε αντίθεση, ωστόσο, προς τους κοινούς δημιουργούς πλαστών αντιγράφων, ο Μπελτράκι έκανε κάτι διαφορετικό: μπορούσε να φτιάξει εκ του μηδενός «καινούργιους» πίνακες οποιουδήποτε μεγάλου ζωγράφου με τόση ακρίβεια ώστε να καθίσταται εξαιρετικά δύσκολη η εξακρίβωση της πλαστότητάς τους. Θυμήθηκα την περίπτωση του Μπελτράκι διαβάζοντας πως το ChatGPT είναι σε θέση να παράγει μέσα σε ελάχιστα μόνο δευτερόλεπτα νέα κείμενα μιμούμενο το ύφος ποιητών και πεζογράφων, χωρίς βεβαίως να κινδυνεύει με σύλληψη. Ο αναγνώστης που θέλει, για παράδειγμα, να διαβάσει ένα διήγημα με θέμα τη βροχή στο ύφος του Προυστ, δεν χρειάζεται παρά να πληκτρολογήσει την επιθυμία του χωρίς να πληρώσει ιλιγγιώδη ποσά όπως στην περίπτωση των θυμάτων του Γερμανού ζωγράφου. Τι θα συμβεί, όμως, αν το εν λόγω πλαστό διήγημα αποδειχθεί κάποτε απολαυστικό; Είμαστε προετοιμασμένοι να διαβάσουμε τη λογοτεχνία μιας μηχανής; Και πώς θα αντιδράσουμε, άραγε, αν το ChatGPT μπορέσει στο μέλλον να δημιουργήσει, συνδυάζοντας τα καλύτερα στοιχεία μιας τεράστιας γκάμας κειμένων, ένα «συγγραφέα των συγγραφέων», μια ασυναγώνιστη, σκιώδη μορφή; Σε κάθε περίπτωση, η εμφάνιση της εφαρμογής θέτει μια σειρά από ζητήματα, όπως είναι η συγγραφική ταυτότητα, η πλαστογραφία και η ανωνυμία, τα οποία και θα μας απασχολήσουν, χωρίς αμφιβολία, πολύ έντονα στο μέλλον.
Τζόναθαν Φράνζεν
Απρ 15 2023
Πιθανότατα να μην έχετε ακούσει τον όρο «sensitivity reader». Είναι αναγνώστες που λειτουργούν ως «δικλίδες ασφαλείας», ελέγχουν τις ευαισθησίες, «ζυγίζουν» τα λόγια που ενδέχεται να πατήσουν τις χορδές του δυνητικού αναγνώστη. Πρόκειται για εξωτερικούς συνεργάτες, που χρησιμοποιούν οι εκδοτικοί οίκοι προκειμένου να τσεκάρουν, λέξη λέξη, τα υπό έκδοση βιβλία και να κρίνουν αν το περιεχόμενο ενδέχεται να θίξει το κοινό. Η νέα αυτή κατηγορία συνεργατών πληρώνεται με τη λέξη και ασκεί βέτο όταν κρίνει ακατάλληλη κάποια λέξη, προσβλητική κάποια αράδα ή επιθετική κάποια παράγραφο. Στην περίπτωση αυτή, η λέξη, αράδα ή παράγραφος πρέπει να διαγραφεί, να διευκρινιστεί ή να αντικατασταθεί από κάποιο ηπιότερο λεξιλόγιο. Αυτή είναι μια πτυχή της εργασίας τους που εξασφαλίζει την καλή φήμη του εκδότη, αποτρέποντας την πιθανότητα διασυρμού μέσω της «ακύρωσης» ενός βιβλίου από το κοινό.
Οι αναγνώστες αυτοί λειτουργούν επίσης ως αντιπρόσωποι της «βιωμένης εμπειρίας». Καθώς κυριαρχεί η αντίληψη πως κάποιος οφείλει να γράφει αποκλειστικά για ό,τι γνωρίζει, όλοι πέφτουν στην ανάγκη τους. Αυτό σημαίνει ότι αν επιλέξω για πρωταγωνιστή έναν μεσήλικο Μεξικανό με προβλήματα ψυχικής υγείας (κατ’ αρχάς, θα διόρθωνε τη λέξη «προβλήματα») δεδομένου ότι δεν είμαι Μεξικανός αντιμέτωπος με ψυχικές προκλήσεις, ούτε κινούμαι σε κύκλους Μεξικανών, καλούμαι να μην επαναπαυτώ στη φαντασία ή στην έρευνα, αλλά, για την αληθοφάνεια του γραπτού μου, να τους συμβουλευτώ. Αναλογιστείτε τι θα είχαμε στερηθεί, με την ιδέα ότι ένας συγγραφέας γράφει αποκλειστικά για την ταυτότητα που γνωρίζει· πέρα από το προφανές (της ανοησίας), θα είχαμε στερηθεί μεγάλες λογοτεχνικές μορφές, όπως η Αννα Καρένινα και η Εμα Μποβαρί, σκιαγραφημένες από άντρες.
Επισκέφθηκα την εγκυρότερη ιστοσελίδα τέτοιων «αναγνωστών». Για την υπόθεση εργασίας ότι πρέπει να γράψω για ένα «Μεξικανό με ψυχικές δυσκολίες» μπορώ να διαλέξω ως «sensitivity reader» κάποιον πολιτισμικά και ηλικιακά ταιριαστό, που κουβαλάει μια πανοπλία βιωμένου υλικού. Μπορώ να επιλέξω από έναν πλήρη κατάλογο δυσλειτουργιών που προβάλλονται εν είδει βιογραφικού, προσωπικών προβλημάτων και οικογενειακών τραυμάτων. Υπάρχει τριβή γύρω από επίπονα θέματα, από χρόνιες μυϊκές ενοχλήσεις, άγχος και κατάθλιψη μέχρι την εμπειρία ενός διπολικού πατέρα και την προσπάθεια απεξάρτησης μιας εθισμένης μάνας. Το αντικείμενο εργασίας τους, όπως αναγράφεται στην πρώτη σελίδα, συνοψίζεται στα εξής: Με τη δική τους οπτική βοηθούν τους συγγραφείς «να κερδίσουν σε οξυδέρκεια και βάθος». Βρίσκονται εκεί για να «στιλβώσουν» κείμενα, χειρίζονται με «σεβασμό» τις λέξεις τού κάθε γραφιά και καλό είναι να απευθυνθείς σε εκείνους για να σε «προστατέψουν» πριν «ακυρώσει» το βιβλίο σου το Τwitter.
Διαβάζω, όμως, και τα καλά νέα που ήρθαν με ένα βιβλίο που μόλις κυκλοφόρησε. Εχει ενδιαφέρον η πορεία του. Θα σας την πω συνοπτικά. Ο εκδοτικός οίκος Bloomsbury αναθέτει τη συγγραφή βιβλίου με θέμα τη Βρετανική Αυτοκρατορία. Ο οίκος Bloomsbury παραλαμβάνει το γραπτό και ενθουσιάζεται. Θεωρεί ότι είναι ένα από τα καλύτερα βιβλία που έχουν ποτέ γραφτεί γύρω από το θέμα. Ο οίκος Bloomsbury κάνει πίσω και ματαιώνει την κυκλοφορία του βιβλίου όταν στην «ανάγνωση ευαισθησίας» ασκήθηκε βέτο. Δεν μπορεί η αποικιοκρατία να συνεισέφερε και θετικά, παρά τις ασχημοσύνες που έκανε. Ο εκδότης κρίνει ότι δεν δύναται να υπερασπιστεί το αμφιλεγόμενο βιβλίο, που σίγουρα θα προσβάλει και θα δημιουργήσει ένταση. Ο συγγραφέας παίρνει το χειρόγραφο και τα δικαιώματα και τα πάει σε άλλον εκδότη. Το βιβλίο του Nigel Biggar κυκλοφορεί με τεράστια εμπορική επιτυχία από τον οίκο HarperCollins και έχει τίτλο «Αποικιοκρατία».
Από πότε ο εκδοτικός χώρος έγινε τόσο συμβατικός; Από πότε η βιομηχανία που κατάφερε να προκαλέσει και να υπερασπιστεί τον «Οδυσσέα» του Τζόις, τον «Εραστή της Λαίδης Τσάτερλι» του Ντ. Χ. Λόρενς και, πριν από 35 χρόνια, τους «Σατανικούς στίχους» του Ρουσντί, έγινε τόσο άτολμη; Υποθέτω ότι από τότε που όλοι και όλα ξεκίνησαν να εισπνέουν διαμαρτυρία, άρχισαν να εκπνέουν μονάχα δειλία. Ετσι είναι η ατολμία. Σε αντίθεση με την αποφασιστικότητα, η ατολμία είναι μεταδοτική. Δεν μας αρέσουν οι εντάσεις, αποφεύγουμε τα ρίσκα. Θέλουμε να είμαστε καλοί και ευγενικοί, θέλουμε επιδοκιμασία, να βρισκόμαστε στη «σωστή» πλευρά.
Ο πουριτανισμός, όμως, δεν έχει θέση στην τέχνη και «η τέχνη δεν πρέπει να βρίσκεται σε ενάρετα χέρια», όπως είπε ο Νικ Κέιβ. «Η λογοτεχνία δεν είναι ηθικά καλλιστεία. Η δύναμή της εκπορεύεται από το κύρος και την τόλμη με την οποία επιτυγχάνει την ενσάρκωση ενός ρόλου, αυτό που μετράει είναι το πόσο πιστευτή γίνεται», έγραψε ο Φίλιπ Ροθ («Διαβάζοντας τον εαυτό μου και τους άλλους», εκδ. Πόλις). Στις σελίδες ενός βιβλίου θέλουμε να διαβάσουμε τις σκέψεις του ήρωα, ακόμη και αυτές που δεν μας αρέσουν, τις άβολες, τις ανήθικες, ακόμη και τις διεστραμμένες. Η σφοδρότητα της λογοτεχνίας βρίσκεται στην υπέρβαση, η εξουσία της βρίσκεται στη φαντασία, καταπατάει τα τετριμμένα εμπόδια και παραβιάζει τους γήινους περιορισμούς.
Τα ευπρεπή κείμενα είναι συμβατικά κείμενα, τα βιβλία χωρίς ρίσκο είναι αναμενόμενα βαρετά βιβλία. Ο Ροθ ξανά –στο ίδιο βιβλίο– γράφει ότι «ένας συγγραφέας μπορεί να στρεβλώσει το βιωμένο υλικό, να το παρωδήσει, να το βασανίσει, να το υπονομεύσει, να το εκμεταλλευτεί. Η μόνη ευθύνη και υποχρέωση του συγγραφέα είναι να μεριμνά για την ακεραιότητα του δικού του λόγου».
Και αυτό με φέρνει στον Σαλμάν Ρουσντί και στην πρώτη συνέντευξη που έδωσε, πριν από λίγες ημέρες, μετά τις 15 μαχαιριές που δέχτηκε σε μια εκδήλωση όπου ήταν ομιλητής και του στοίχισαν το ένα του μάτι. Είναι η ενσάρκωση της ελευθερίας του λόγου. Χαμηλόφωνα αντιστέκεται, συνεχίζει να καταγράφει την καθημερινή του εμπειρία, πιστεύοντας ότι τα βιβλία του είναι πιο ενδιαφέροντα από τη ζωή του. Οι «Σατανικοί στίχοι» δεν θα κυκλοφορούσαν ποτέ στην εποχή μας. Θα κρίνονταν ως βλάσφημοι πριν ακόμη τους ανακαλύψει η φανατική κοινότητα των ισλαμιστών και ο Χομεϊνί εκδώσει «φετφά» επικηρύσσοντάς τον ως νέο εχθρό. Οι «αναγνώστες ευαισθησίας» θα είχαν παρέμβει εγκαίρως και θα είχαν αποτρέψει την έκδοσή του. Θα είχαν ακυρώσει πολλά βιβλία, σίγουρα την «Αννα Καρένινα», γιατί δεν θα μπορούσαν ποτέ να πιστέψουν ότι μια γυναίκα δεν είναι δυναμική. Οτι μια πρωταγωνίστρια μπορεί να είναι τόσο ανίσχυρη μπροστά στον έρωτα, που οικειοθελώς πέφτει στις γραμμές ενός τρένου. Ούτε βέβαια θα μπορούσαν να βρουν γυναίκα που να έχει επιζήσει και να μπορεί να περιγράψει την εμπειρία της πτώσης μπροστά από ένα τρένο.
Η κ. Ελεάννα Βλαστού είναι συγγραφέας και ζει στο Λονδίνο.
Απρ 15 2023
Ο Σάμιουελ Μπέκετ έγραψε το «Περιμένοντας τον Γκοντό» το 1948. Θεωρείται μία από τις κορυφαίες στιγμές του λεγόμενου «θεάτρου του παραλόγου». Θα μπορούσε να χαρακτηρισθεί και ως μία από τις πιο ολοκληρωμένες εκδοχές της τραγικής σκέψης στη σύγχρονη εποχή – ο ίδιος εξάλλου το χαρακτήρισε τραγικωμωδία. Η αδυναμία του ανθρώπου να αποδράσει από την ανθρώπινη κατάστασή του. Ο Βλαντιμίρ και ο Εστραγκόν ούτε τον θάνατό τους δεν μπορούν να επιλέξουν, διότι δεν βρίσκουν σκοινί για να κρεμαστούν. Και εννοείται ότι ο Γκοντό δεν έρχεται ποτέ. Ως εδώ όλα καλά. Γιατί, όμως, ο Μπέκετ έγραψε ένα έργο στο οποίο οι χαρακτήρες είναι μόνον αρσενικοί; Μήπως το συγγραφικό του υποσυνείδητο τον οδήγησε στις σκολιές ατραπούς της φαλλοκρατίας; Και μάλιστα παρέμεινε αμετανόητος ώς το τέλος της ζωής του. Oχι μόνο μήνυσε ένα θίασο που θέλησε να ανεβάσει το έργο μόνο με γυναίκες, αλλά απαγόρευσε στη διαθήκη του τη συμμετοχή γυναικών στον θίασο. Επιθυμία που τη σέβονται οι κληρονόμοι των πνευματικών δικαιωμάτων του έργου του. Τη σεβάστηκε και ο Ιρλανδός σκηνοθέτης Oisin Moyne, ο οποίος ανέλαβε να σκηνοθετήσει το έργο στο πολιτιστικό κέντρο του Πανεπιστημίου του Γκρόνιγκεν στην Ολλανδία. Και έκανε οντισιόν μόνο για άνδρες. Το ατόπημα υπέπεσε στην αντίληψη των Αρχών του πανεπιστημίου, οι οποίες και ακύρωσαν τη σεξιστική αυτή παράσταση. Σχόλιο του υπευθύνου: «Τα πράγματα έχουν αλλάξει από το 1948». Αρα γιατί να μην αλλάξει και το έργο;
Προσοχή. Την υπόθεση δεν την ανακίνησε η οργάνωση «Φεμινίστριες χωρίς σύνορα». Την ανακίνησε ένα ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο το οποίο, ανάμεσα στην πολιτική ορθότητα και σε ένα έργο που αποτελεί κεφάλαιο για τον πολιτισμό μας, επέλεξε την πολιτική ορθότητα. Χειμέρια τα πράγματα. Λυπάμαι, αλλά χάνω και το χιούμορ μου. Από πού αντλεί το πανεπιστήμιο την εξουσία να παρεμβαίνει σε ένα έργο που έχει σημαδέψει τον σύγχρονο πολιτισμό; Μα είναι πανεπιστήμιο. Και δεν αντιλαμβάνεται ότι επειδή είναι πανεπιστήμιο οφείλει να σέβεται τα έργα των δημιουργών που οικοδόμησαν τον πολιτισμό χάρη στον οποίο υπάρχει αυτό το πανεπιστήμιο; Η αλαζονεία της πολιτικής ορθότητας είναι μια μορφή ευήθειας, δεν έχω αντίρρηση. Είναι φιλική προς τον χρήστη και δεν απαιτεί κόπο. Κατά συνέπεια, δεν μπορεί να σεβαστεί τον πνευματικό κόπο που απαιτήθηκε για να δημιουργηθούν όλα αυτά τα έργα, τα οποία έχουν κάνει την Ευρώπη αυτή που είναι σήμερα.
Το γεγονός, όσο κι αν είναι γελοίο, είναι ακραίο. Τόσο ακραίο, που σε αναγκάζει να επιλέξεις ανάμεσα στον Μπέκετ και στους ηλίθιους που θέλουν να τον διορθώσουν. Εγώ, πάντως, είμαι με τον Μπέκετ.
Φεβ 07 2023

Μαζί άγγιξαν την ουσία της κοινωνικής ισότητας και της ελευθερίας, τα ύψη του ανέφελου μέλλοντος, μαζί εκτέθηκαν σε κινδύνους, παρεξέκλιναν, κακοφόρμισαν, μαζί πήραν τον δρόμο για την αυτορρύθμιση, τη θεραπεία. Σύγχρονη δημοκρατία και ψηφιακές τεχνολογίες, βίοι παράλληλοι από 1989. Την κοινή τους πορεία, το ταυτόχρονο πέρασμά τους από ένα κλίμα γενικής ευφορίας και εφησυχασμού σε μονοπάτια ολισθηρά και συνθήκες απειλητικές για την ομαλή εξέλιξή τους περιγράφει στην «Κ» ο Γιώργος Μητακίδης, συνδημιουργός της Κοινοπραξίας του Παγκόσμιου Ιστού και από την πρώτη στιγμή στην καρδιά γέννησης των νέων τεχνολογιών, ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Πατρών και πρόεδρος του Φόρουμ για τον Ψηφιακό Διαφωτισμό.
«Ολα ξεκίνησαν το 1989. Μετά τη διάλυση της Σοβιετικής Ενωσης, 45 χρόνια Ψυχρού Πολέμου και τη διάδοση θεωριών όπως εκείνη του Φουκουγιάμα για το τέλος της Ιστορίας, καλλιεργήθηκε η πεποίθηση ότι η δημοκρατία πλέον δεν απειλούνταν, θα μπορούσε αβίαστα να εξαπλωθεί και να επικρατήσει, και δημιουργήθηκε ένα γενικευμένο κλίμα ευφορίας. Θεωρήσαμε δεδομένο ότι η φιλελεύθερη δημοκρατία δεν έχει να αντιμετωπίσει πλέον κανέναν αντίπαλο και σταματήσαμε την ουσιαστική γαλούχηση των νέων με τις αρχές της, τις προσπάθειες για τη διαφύλαξή της, οι άμυνες αποδυναμώθηκαν, υπήρξε ένας “μονομερής ηθικός αφοπλισμός”, όπως λέει ο Tίμοθι Σνάιντερ από το Γέιλ. Αυτή η κατάσταση ευφορίας για την απόλυτη εδραίωση της δημοκρατίας ήταν όμως προσωρινή, μια χίμαιρα, που την έθεσε σε κίνδυνο. Οι δημοκρατίες ήταν πάντα ευάλωτες, δεν είναι στατικές, με την ανοιχτότητά τους θρέφουν τον σπόρο του εκφυλισμού τους, απαιτούν συνεχή εγρήγορση ώστε να γίνονται διορθώσεις όταν τα πράγματα πάνε στραβά. Μέσα στο κλίμα ευφορίας το ξεχάσαμε αυτό. Η μεγαλύτερη απειλή για τη δημοκρατία σήμερα είναι να πιστέψει κανείς ότι δεν απειλείται», τονίζει ο κ. Μητακίδης, με ακαδημαϊκή καριέρα σε ΜΙΤ, Κορνέλ, Πανεπιστήμια του Ρότσεστερ και του Σαουθάμπτον, για τρεις δεκαετίες σε υψηλόβαθμες θέσεις στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα για την έρευνα, την ανάπτυξη, τη διεθνή συνεργασία.
«Την ίδια περίοδο, στις αρχές της δεκαετίας του 1990, δημιουργήθηκε, με τη γέννηση του web, μια αντίστοιχη ευφορία για τις ψηφιακές τεχνολογίες». Ηταν στο σπίτι του κ. Μητακίδη στις Βρυξέλλες όταν βρήκαν, με τον φίλο του, καθηγητή στο ΜΙΤ Μιχάλη Δερτούζο και τον Τιμ Μπέρνερς Λι, ο οποίος είχε μόλις εφεύρει τον παγκόσμιο ιστό στο CΕΡΝ, το πώς θα έστηναν την κοινοπραξία του www, που έκανε πραγματικότητα το web. Ο Μιχάλης Δερτούζος ήταν τότε επικεφαλής του Computer Science Laboratory στο MIT, ο κ. Μητακίδης ήταν διευθυντής του προγράμματος ESPRIT για τις τεχνολογίες πληροφορικής στις Βρυξέλλες. «Ο Τιμ ήθελε να προσφέρει τον παγκόσμιο ιστό στον κόσμο, δεν ήθελε να τον πατεντάρει, να αποκομίσει κέρδος. Ο Δερτούζος και εγώ φέραμε σε επαφή τον αντιπρόεδρο του Κλίντον, Αλ Γκορ, με τον πολιτικό μου προϊστάμενο, επίτροπο Μπάνγκεμαν, που προσέφεραν αμφότεροι, μέσω του ΜΙΤ και του ΕSPRIT αντίστοιχα, από ένα εκατομμύριο δολάρια για τη δημιουργία του World Wide Web Consortium με διευθυντή τον Τιμ Μπέρνερς Λι». Και άρχισαν όλοι να πιστεύουν «σε μια πολιτιστική αναγέννηση που θα ενίσχυε τη δημοκρατία με την άμεση συμμετοχή ενημερωμένων πολιτών και τη διαφάνεια των κυβερνήσεων –καμία δικτατορία δεν θα άντεχε στον ρου της πληροφορίας–, με την ελεύθερη διακίνηση ιδεών και απόψεων· ήταν ένα θαυμάσιο δώρο στον κόσμο. Η ευφορία αυτή κράτησε για χρόνια».
«Σε Γερμανία, ΗΠΑ, Ιαπωνία, ένα 30% τάσσεται υπέρ ενός ισχυρού ηγέτη που δεν θα εμποδίζεται από εκλογικά αποτελέσματα. Ανοδος του λαϊκισμού, υποχώρηση της δημοκρατίας παγκοσμίως».
Στην Αραβική Ανοιξη, το 2011, «δημοκρατία και ψηφιακές τεχνολογίες συνδέθηκαν σε μια κορύφωση της αισιοδοξίας για την επικράτηση της δημοκρατίας στις χώρες όπου, με την καθοριστική συμβολή των κοινωνικών δικτύων, πυροδοτήθηκε η επανάσταση. Αποδείχθηκε χίμαιρα. Αν κοιτάξουμε σήμερα τις στατιστικές στις χώρες αυτές, οι πολίτες προτιμούν έναν απόλυτο ισχυρό ηγέτη που θα έπαιρνε τα ηνία, χωρίς δημοκρατικές διαδικασίες και κοινοβούλια. Υπέρ αυτής της ιδέας τάσσεται το 87% των πολιτών στο Ιράκ, το 81% στην Τυνησία, το 73% στον Λίβανο, το 71% στη Λιβύη, το 65% στη Μαυριτανία, το 61% στο Σουδάν, το 53% στην Ιορδανία, το 51% στα παλαιστινιακά εδάφη, το 48% στο Μαρόκο. Αλλά και πιο κοντά μας, στη Γαλλία, το 47% πιστεύει ότι χρειάζεται λιγότερη δημοκρατία και περισσότερη αποτελεσματικότητα. Σε Γερμανία, ΗΠΑ, Ιαπωνία, ένα 30% τάσσεται υπέρ ενός ισχυρού ηγέτη που δεν θα εμποδίζεται από εκλογικά αποτελέσματα. Ανοδος του λαϊκισμού, υποχώρηση της δημοκρατίας παγκοσμίως».
Μια παράλληλη πορεία, συνεχίζει ο κ. Μητακίδης, ακολούθησαν και οι ψηφιακές τεχνολογίες. «Μέχρι τη δεκαετία του 2010 κανείς δεν έκρουε κώδωνα κινδύνου για τις μονοπωλιακές πρακτικές των GAFAM+ (Google, Amazon, Facebook, Apple, Microsoft κ.ά.), κανείς δεν διέβλεπε κάποιον κίνδυνο, τις αρνητικές επιπτώσεις των ψηφιακών τεχνολογιών στη δημοκρατία. Σήμερα χτυπούν καμπανάκια και στα δύο πεδία, όπως και στην τομή τους. Πρόσφατο παράδειγμα αλληλεπίδρασης των δύο πεδίων είναι η εισβολή οπαδών του Μπολσονάρο σε κυβερνητικά κτίρια. Μήνες πριν από τις ταραχές της 8ης Ιανουαρίου, σχεδιαζόταν πραξικόπημα αρχικά σε κρυπτογραφημένους διαδικτυακούς χώρους που δεν υφίστανται κανέναν έλεγχο. Στη συνέχεια, οι σχεδιασμοί αυτοί προωθήθηκαν ευρέως μέσω Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Telegram και Gettr, που δεν εντόπισαν τις συνομιλίες ώστε να τις αφαιρέσουν. Δημοκρατία και ψηφιακές τεχνολογίες έχουν κακοφορμίσει. Από την παράλληλη ευφορία οδηγηθήκαμε στην παράλληλη ανησυχία».
Το σημείο καμπής
Τι πυροδότησε το κύμα της ανησυχίας και την έναρξη των διορθωτικών κινήσεων; «Καταλυτικό ρόλο έπαιξαν προσφάτως διάφορα γεγονότα, όπως τα δισεκατομμύρια που χάθηκαν με την καθίζηση κάποιων κρυπτονομισμάτων. Ξεκίνησαν σαν δημοκρατική συνιστώσα του χρηματοοικονομικού συστήματος (διαφανείς ανώνυμες συναλλαγές χωρίς ενδιαμέσους, όπως οι τράπεζες), όμως δεν ήταν διόλου δημοκρατική, η διαχείριση γινόταν από έναν ή λίγους ανθρώπους. Ωστόσο τον πλέον καταλυτικό ρόλο έπαιξε η εξαγορά του Twitter από τον Ελον Μασκ, ο οποίος λειτουργεί με τρόπο που πλήττει τις δημοκρατικές διαδικασίες. Αν ζούσε στην Αθήνα του 5ο αιώνα π.Χ., ο Μασκ θα ήταν ο πρώτος υποψήφιος για εξοστρακισμό. Συγκεντρώνει ταυτόχρονα πλούτο και τεράστια δύναμη χειραγώγησης. Πρόσωπα όπως ο Μασκ, ο Ζούκερμπεργκ, ο Μπέζος απομυθοποιούνται, δεν είναι πια ήρωες, δεν είναι πια συμπαθείς, η χρηματιστηριακή αξία των οργανισμών τους πέφτει… Και συνειδητοποιούνται οι κίνδυνοι, σταδιακά εντείνεται η ανάγκη για διόρθωση των στρεβλώσεων, για επαναπροσδιορισμό των κανόνων του παιχνιδιού, και στα δύο πεδία, και στη δημοκρατία και στον χώρο της τεχνολογίας, όπως και στην αλληλεπίδρασή τους. Ισως έρθει μια μέρα που θα είμαστε ευγνώμονες στον Μασκ ή στον Μπάνκμαν-Φριντ. Ακόμη και στον Τραμπ, που με τους αφορισμούς του –π.χ. να καταργηθεί το σύνταγμα– έθεσε σε εγρήγορση τη Δημοκρατία, αν και βρισκόμαστε ακόμη πολύ μακριά από το τέλος του τραμπισμού».

«Η τεχνολογία ούτε θα σώσει ούτε θα σκοτώσει από μόνη της τη δημοκρατία, η οποία δεν επηρεάζεται μόνο από τις ψηφιακές τεχνολογίες, αλλά και από άλλους ακόμη, πολύ σοβαρούς παράγοντες. Για να αντιδράσει επαρκώς η δημοκρατία θα πρέπει να αντιμετωπιστούν οι αυξανόμενες οικονομικές ανισότητες, το μεταναστευτικό, ο εσωτερικός εκφυλισμός των δημοκρατικών διαδικασιών, η αδιαφορία, κυρίως των νέων, για τα πολιτικά τεκταινόμενα, θα πρέπει να γίνουν, όπου χρειάζεται, διορθώσεις συνταγματικού τύπου – στις ΗΠΑ, που ήταν πάντα ο φάρος της δημοκρατίας, το Ανώτατο Δικαστήριο έχει πλήρως πολιτικοποιηθεί. Ενώ η απόφαση Citizen United, επικαλούμενη την ελευθερία του λόγου, ήρε τους περιορισμούς στη χρηματοδότηση εκλογικών εκστρατειών και επέτρεψε σε εταιρείες και ομάδες ειδικών συμφερόντων να δαπανούν απεριόριστους πόρους στις εκλογές, π.χ. για διαφημίσεις εκστρατειών».
Σε ό,τι αφορά τις ψηφιακές τεχνολογίες, ποιοι είναι οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι που ενέχουν για τη δημοκρατία; «Η χειραγώγηση της κοινής γνώμης διά των κοινωνικών δικτύων, αλλά και άλλων μέσων, και η πόλωση, η οποία συμβαίνει ως εξής. Ο Ζούκερμπεργκ και λοιποί δεν επιζητούν να πλήξουν τη δημοκρατία, λεφτά θέλουν να βγάλουν. Και αυτό το πετυχαίνουν όταν ο καταναλωτής είναι προβλέψιμος και κάνει κλικ σε όποια διαφήμιση λαμβάνει. Ομως περισσότερο προβλέψιμοι είναι οι ακραίοι. Οσοι είναι στα άκρα είναι συνήθως ήσυχοι με τον εαυτό τους, σίγουροι για τις επιλογές τους· αυτοί που βρίσκονται στη μέση είναι που έχουν τις αμφιβολίες. Ετσι, χωρίς οι εταιρείες να το έχουν επιδιώξει, οι ακραίοι είναι οι καλύτεροι πελάτες τους. Αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο ωθεί στα άκρα και στην πόλωση, και επιδρά αρνητικά στη δημοκρατία. Οταν υπάρχει ακραία πόλωση, εξαφανίζεται αυτό που ο Αριστοτέλης αποκαλούσε “μεσότης”, η οποία είναι απαραίτητη για τη λειτουργία της δημοκρατίας. Το 2016, το 47% των Ρεπουμπλικανών δήλωνε ότι όσοι ψηφίζουν Δημοκρατικούς είναι ανήθικοι και ανέντιμοι, το 2022 το ποσοστό αυτό εκτινάχθηκε στο 72%… Μια κοινωνία δύο ημίσεων, που δεν μιλούν μεταξύ τους, δεν μοιράζονται τα ίδια δεδομένα, παρά μόνο το αμοιβαίο μίσος. Ταυτόχρονα, υπάρχει ένα είδος μιθριδατισμού, συνηθίζουμε σιγά σιγά στα κακώς κείμενα. Ο Χαράρι είπε σε πρόσφατο συνέδριο ότι οι “επόμενες προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ ενδέχεται να είναι οι τελευταίες δημοκρατικές στην ιστορία τους” χωρίς αντίδραση από το ακροατήριο».
Τι πρέπει να γίνει; «Να μειωθεί η ισχύς των GAFAΜ+. Στην Ε.Ε. θα τεθούν εντός ολίγου σε ισχύ το Digital Services Act (DSA) και το Digital Market Act (DMA)· ο πρώτος κανονισμός βάζει φραγμούς στο τι μπορούν να διακινούν οι τεχνολογικοί κολοσσοί, ο δεύτερος μειώνει τη δυνατότητά τους να μονοπωλούν, όπως κάνουν σήμερα. Το Τwitter υπό την ηγεσία του Μασκ θα έρθει πολύ σύντομα σε σύγκρουση με το κανονιστικό πλαίσιο της Ε.Ε. Μέχρι στιγμής σε ισχύ είναι μόνο το GDPR, για πολλούς ένας κανονισμός γραφειοκρατικός, που αρκετοί τον αποδέχονται χωρίς να τον διαβάζουν, αλλά αποτελεί μία βάση, ήταν το πρώτο βήμα στην αντιμετώπιση της ευθείας απειλής στους πυλώνες της ατομικής ελευθερίας. Ο Ντάρον Ατζέμογλου προτείνει το anticipatory regulatory framework, δηλαδή να λέμε “όχι” πριν συντελεστεί η ζημιά, όταν ο διαφαινόμενος δυνητικός κίνδυνος είναι πολύ μεγάλος – το βιβλίο του “The harm in AI” πρόκειται να κυκλοφορήσει σύντομα από το Oxford Press. Να ισχύσει ό,τι και με τα φάρμακα: πραγματοποιείται σειρά κλινικών δοκιμών πριν κυκλοφορήσει στην αγορά ένα σκεύασμα. Σε αυτή τη λογική έχει συνταχθεί το AI Act, η οδηγία για την τεχνητή νοημοσύνη, η οποία είναι επίσης πολύ δεσμευτική για τις εφαρμογές υψηλού κινδύνου που απειλούν, με τη χειραγώγηση, και τη δημοκρατία. Στο ίδιο πνεύμα, αναζητούνται τρόποι για το σπάσιμο των τεχνολογικών κολοσσών σε μικρότερες εταιρείες, όπως είχε συμβεί στις ΗΠΑ με το Sherman Act, τον νόμο που είχε προτείνει ο γερουσιαστής Σέρμαν, με τη λογική ότι η υπερσυγκέντρωση ισχύος πλήττει τη δημοκρατία. Τότε είχαν σπάσει σε μικρότερες εταιρείες η πετρελαϊκή Standard Oil και στη συνέχεια η εταιρεία τηλεπικοινωνιών AT&T. Ο νόμος Σέρμαν, με βάση τον οποίο το κράτος δικαιούται να σπάσει μια εταιρεία μόνο αν αυτή επηρεάζει αρνητικά τις τιμές και την επιλογή των καταναλωτών, δεν μπορεί να εφαρμοστεί στην περίπτωση των GAFAΜ+, που υποστηρίζουν ότι παρέχουν τα προϊόντα τους δωρεάν. Ετσι γίνεται προσπάθεια να περιληφθεί στον αντιμονοπωλιακό νόμο η αποφυγή συνδυασμού πολιτικής και οικονομικής δύναμης που μπορεί να πλήξει τη δημοκρατία».
Τι άλλο απαιτείται; «Παιδεία. Το metaverse, όχι εκείνο του Ζούκερμπεργκ, που ενδέχεται να πολλαπλασιάσει τα αρνητικά των κοινωνικών δικτύων, αλλά η ενσωμάτωση της εικονικής πραγματικότητας στην εκπαίδευση και η χρήση τεχνητής νοημοσύνης για ενδυνάμωση του πολίτη θα διευρύνουν ασύλληπτα τις δυνατότητες προσιτής εκπαίδευσης που θα μπορούσε να αλλάξει συθέμελα τον κόσμο».
Ιαν 12 2023
Βιογραφικό Σημείωμα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΧΑΤΖΗΣ (1913-1981)
http://www.ekebi.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=461&t=409
Ο Δημήτρης Χατζής γεννήθηκε στα Γιάννενα, γιος του Γεώργιου Χατζή, ποιητή (έγραφε με το ψευδώνυμο Πελλερέν) και εκδότη της εφημερίδας Ήπειρος , και της Αθηνάς το γένος Κυριακοπούλου από το Αίγιο. Είχε έξι αδέρφια. Παρακολούθησε εγκύκλια μαθήματα στην Ιόνιο Σχολή της Αθήνας, αναγκάστηκε όμως να διακόψει το 1930 μετά τον ξαφνικό θάνατο του πατέρα του και επέστρεψε στη γενέτειρά του, όπου ανέλαβε τη συνέχιση της έκδοσης της εφημερίδας και τη συντήρηση της οικογένειάς του. Εκεί τέλειωσε το Γυμνάσιο (Ζωσιμαία Σχολή) και στη συνέχεια γράφτηκε στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, χωρίς να μπορέσει να ολοκληρώσει τις σπουδές του για οικονομικούς λόγους. Το 1932 ήρθε για πρώτη φορά σε επαφή με μαρξιστικούς κύκλους και το 1935 γράφτηκε στο Κ.Κ.Ε. και υπηρέτησε την ιδεολογία του στα Γιάννενα. Ένα χρόνο αργότερα τον συνέλαβε η αστυνομία του Μεταξά και το δικτατορικό καθεστώς τον εξόρισε στη Φελέγανδρο (επέστρεψε το 1937). Μετά την έισοδο των Γερμανών στη χώρα έφυγε για την Αθήνα. Κατά τη διάρκεια της γερμανικής κατοχής εντάχτηκε στο ΕΑΜ και στη συνέχεια βγήκε στο αντάρτικο · συνεργάστηκε με τον αντιστασιακό τύπο και στη συνέχεια με την εφημερίδα Ελεύθερη Ελλάδα, στην οποία παρέμεινε ως υπέυθυνος σύνταξης ως το κλείσιμό της (1947). Το καλοκαίρι του 1947 εξορίστηκε στην Ικαρία. Μετά το τέλος του εμφυλίου κατέφυγε ως πολιτικός πρόσφυγας αρχικά στη Ρουμανία και στη συνέχεια στην Ουγγαρία, (που έγινε η δεύτερη πατρίδα του · εκεί έμεινε για τριάντα περίπου χρόνια και έκανε τον πρώτο του γαμο), όπου μελέτησε βυζαντινή και μεταβυζαντινή ιστορία και λογοτεχνία στο Πανεπιστήμιο της Βουδαπέστης, κοντά στον καθηγητή Γκιούλα Μόραβσικ. Με τη βοήθεια του προηγουμένου πραγματοποίησε ερευνητική εργασία και διδακτορική διατριβή με θέμα Οι μονωδίες για την Άλωση της Κωνσταντινούπολης από τους Τούρκους, με υποτροφία στην Ακαδημία Επιστημών του Ανατολικού Βερολίνου. Το 1962 επέστρεψε στη Βουδαπέστη, όπου εργάστηκε ως βοηθός καθηγητής στην έδρα της βυζαντινής φιλολογίας και ίδρυσε το Νεοελληνικό Ινστιτούτο, ενώ παράλληλα δημοσίευσε επιστημονικές μελέτες σε εφημερίδες και περιοδικά και υπήρξε επιμελητής των εκδόσεων μεταφράσεων νεοελλήνων λογοτεχνών στα ουγγρικά από τον εκδοτικό οίκο Europa. Το 1967 η δικτατορία του Παπαδόπουλου του απαγόρευσε την επιστροφή στην Ελλάδα. Το 1968 έφυγε από την Ουγγαρία, έχοντας προηγουμένως αρνηθεί την ουγγρική υπηκοότητα και ταξίδεψε για λίγο στο Παρίσι, κατόπιν πιέσεων της γαλλικής αστυνομίας να ζητήσει πολιτικό άσυλο όμως, αρνήθηκε τη θέση βοηθού στην έδρα νεοελληνικών σπουδών που του προσφέρθηκε από το Πανεπιστήμιο και γύρισε στη Βουδαπέστη. Το 1973 εργάστηκε ως καθηγητής νεοελληνικής λογοτεχνίας στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης και δημοσίευσε μαζί με τον Θανάση Χατζή ένα βιβλίο για τη δικτατορία στην Ελλάδα, όπου επέστρεψε οριστικά το καλοκαίρι του 1975, όταν ακυρώθηκαν οι δυο καταδίκες σε θάνατο για λιποταξία, που τον βάρυναν από την εποχή του εμφυλίου. Το 1975 δίδαξε νεοελληνική λογοτεχνία στη Σχολή Μηχανολόγων του Πανεπιστημίου Πατρών με μεγάλη επιτυχία · μετά από αντιδράσεις συντηρητικών κύκλων του Πανεπιστημίου και του Υπουργείου Παιδείας, τα μαθήματα διακόπηκαν. Από το 1975 ως το 1980 ανέπτυξε έντονη πολιτιστική δραστηριότητα, δίνοντας διαλέξεις και συμμετέχοντας σε συζητήσεις σε σχολεία και πανεπιστήμια. Την ίδια περίοδο συνεργάστηκε με τα περιοδικά Δομή και Αντί και εξέδωσε το περιοδικό Πρίσμα, που κυκλοφόρησε τέσσερα τεύχη (το τελευταίο μετά το θάνατό του). Το 1979 παντρεύτηκε την ιστορικό Καίτη Χατζή, με την οποιά απέκτησε μια κόρη την Ελένη – Αγγελίνα. Πέθανε σε σπίτι φίλων στη Σαρωνίδα από καρκίνο των βρόγχων. Οι πρώτες λογοτεχνικές προσπάθειες του Δημήτρη Χατζή τοποθετούνται γύρω στο 1930, οπότε άρχισε να δημοσιεύει ποιήματα σε εφημερίδες της Ηπείρου. Το 1947 εκδόθηκε το μηθιστόρημά του Η Φωτιά. Ακολούθησαν τέσσερις συλλογές διηγημάτων και ένα ακόμη μυθιστόρημα, καθώς επίσης πολλά δημοσιεύματά του σε εφημερίδες και περιοδικά, που παρέμειναν ανέκδοτα. Το έργο του τοποθετείται στο χώρο του σοσιαλιστικού ρεαλισμού. Ανήκει στους ανανεωτές ρεαλιστές συγγραφείς της μεταπολεμικής ελληνικής πεζογραφίας με κυρίαρχο στοιχείο της γραφής του τον κοινωνικό προβληματισμό. Αξιοσημείωτη είναι επίσης η συχνά έντονα λυρική διάσταση του λόγου του και η ιδιαίτερη προσοχή που έδωσε στη γλωσσική του έκφραση. 1. Για περισσότερα βιογραφικά στοιχεία του Δημήτρη Χατζή βλ. Ζήρας Αλεξ., «Χατζής Δημήτρης», Παγκόσμιο Βιογραφικό Λεξικό9β. Αθήνα, Εκδοτική Αθηνών, 1988, «Χρονολόγιο Δημήτρη Χατζή (1913-1981)», Διαβάζω180, 9/12/1987, σ.34-38 και Παγανός Γιώργος, «Δημήτρης Χατζής», Η μεταπολεμική πεζογραφία · Από τον πόλεμο του ’40 ως τη δικτατορία του ‘67Η΄, σ.172-249. Αθήνα, Σοκόλης, 1988.
Εργογραφία
(πρώτες αυτοτελείς εκδόσεις) 1
Ι.Πεζογραφία
• Η φωτιά. Αθήνα, Γκοβόστης, 1946.
• Το τέλος της μικρής μας πόλης. Βουκουρέστι, Νέα Ελλάδα, 1953.
• Ανυπεράσπιστοι. Αθήνα, Θεμέλιο, 1965.
• Διηγήματα. Αθήνα, Κείμενα, 1971.
• Το διπλό βιβλίο. Αθήνα, Εξάντας, 1976 (και έκδοση Β’, αναθεωρημένη, Αθήνα, Κείμενα, 1977).
• Σπουδές · Διηγήματα ξανατυπωμένα και άλλα. Αθήνα, Καστανιώτης, 1976.
• Θητεία · (αγωνιστικά κείμενα 1940-1950). Αθήνα, Κείμενα, 1979.
ΙΙ.Δοκίμια
• Μικρό νεοελληνικό όργανο· Εκλογή κειμένων (1947-1975) του Δημήτρη Χατζή για το Νέο Ελληνισμό· Επιλογή κειμένων, σημειώσεις, μεταγραφή Νίκος Γουλανδρής. Αθήνα, Εξάντας, 1995. 1. Για εξαντλητική του Δημήτρη Χατζή και βιλιογραφία του ως το 1989, βλ. Γουλανδρής Νίκος, Δημήτρης Χατζής · Βιβλιογραφικό Μελέτημα (1930-1989). Αθήνα, Γνώση, 1997.