Σεπτεμβριανά: Το πογκρόμ κατά των Ελλήνων της Κωνσταντινούπολης

Σεπτεμβριανά: Το πογκρόμ κατά των Ελλήνων της Κωνσταντινούπολης

Πώς οργανώθηκε από τις τουρκικές αρχές και πως εκτελέστηκε από τον όχλο

Από τις 6 Σεπτεμβρίου του 1955 και μετά, η Κωνσταντινούπολη δεν θα ήταν ποτέ ξανά η ίδια. Την ημέρα εκείνη ξεσπά ένα αδιανόητο κύμα βίας με στόχο την εξάλειψη του ελληνικού στοιχείου της Πόλης.

Όχλος δεκάδων χιλιάδων Τούρκων, ακολουθώντας σαφείς εντολές από την κυβέρνηση Μεντερές,  έβαλε στο στόχαστρό του την ελληνική κοινότητα της Κωνσταντινούπολης και ξεκινώντας από την συνοικία του Πέραν κατέστρεψε ελληνικές εκκλησίες, εκατοντάδες οικίες και καταστήματα Ελλήνων, βίασε και σκότωσε δεκάδες Κωνσταντινουπολίτισσες και Κωνσταντινουπολίτες (ως 37 νεκροί σύμφωνα με επίσημες εκτιμήσεις).

«ΤO BHMΑ», 7.9.1955, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» & «ΤΑ ΝΕΑ»

Ήταν ένα ισχυρότατο πλήγμα για το ελληνικό στοιχείο της Πόλης, που έκτοτε δεν μπόρεσε ποτέ να ανακτήσει την ισχυρή υπόσταση που διατηρούσε για αιώνες.

Τα λόγια του οικουμενικού Πατριάρχη Βαρθολομαίου, στο τρισάγιο που τελέστηκε στις 7 Σεπτεμβρίου 2005, με αφορμή τη συμπλήρωση 50 χρόνων από το πογκρόμ, είναι χαρακτηριστικά:

«Σαν απόψε πριν από 50 ακριβώς χρόνια -ήμουν πρωτοετής μαθητής της Χάλκης- έγινε η επίθεσις εναντίον των Εκκλησιών μας, των σπιτιών μας, των καταστημάτων μας. Με πρόφαση το Κυπριακό είχαμε αυτή την απαρχή της συρρικνώσεως και του ξεριζωμού της Ομογενείας της Πόλεως. Τότε ήμασταν γύρω στις 100.000, ενώ σήμερα είμεθα 3.000. Σήμερα, η σύγχρονος Τουρκία αναγνωρίζει αυτήν την μεγάλην αδικίαν που έγινε, όχι απλώς εις βάρος των Ρωμιών και των άλλων μειονοτήτων, αλλά εις βάρος της ίδιας της Τουρκίας» (ΤΟ ΒΗΜΑ, 7.9.2005)

«ΤO BHMΑ», 8.9.1955, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» & «ΤΑ ΝΕΑ»

Η απόρρητη έκθεση

«ΤΟ ΒΗΜΑ» και ο Αλέξης Παπαχελάς δημοσίευσαν, στις 4 Σεπτεμβρίου 2005, αποσπάσματα της απόρρητης έκθεσης του τότε προξένου της Ελλάδας στην Κωνσταντινούπολη, Βύρωνα Θεοδωρόπουλου:

«Οταν την 30ήν Αυγούστου 1954 εορτάζεται η «Μεγάλη Νίκη» του 1922, η «Χουριέτ» και η Φοιτητική Ομοσπονδία ευρίσκουν αφορμήν από το ότι μερικά ομογενή καταστήματα δεν εσημαιοστολίσθησαν διά να κάμουν σφροδράν αντιμειονοτικήν επίθεσιν.

»Φθάνει τέλος η παραμονή της Διασκέψεως του Λονδίνου (σ.σ.: τέλος Αυγούστου 1955). Και καθ’ ην ώραν ο κ. Μεντερές και ο Βαλής διαβεβαιούν τον Βουλευτήν κ. Χατζόπουλον ότι η ομογένεια ουδόλως δέον να θορυβήται από τα σχετιζόμενα με το Κυπριακόν, ο Πρωθυπουργός δίδει την 24ην Αυγούστου, την προτεραίαν της εις Λονδίνον αναχωρήσεως της Τουρκικής αντιπροσωπείας, την γνωστήν Press Conferece η οποία και οδηγεί πλέον σαφώς με την οξύτητά της εις τα γεγονότα της 6ης Σεπτεμβρίου.

«ΤO BHMΑ», 10.9.1955, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» & «ΤΑ ΝΕΑ»

»Την 27ην Αυγούστου όλαι αι τουρκικαί εφημερίδες αναγράφουν με εντυπωσιακούς τίτλους την είδησιν ότι το Πατριαρχείον συλλέγει χρήματα διά την ενίσχυσιν του Κυπριακού αγώνος. Ο Υφυπουργός της Πρωθυπουργείας κ. Σαλίχ Κορούρ επισκέπτεται τον Παναγιώτατον διά να Τον καθησυχάση και ο Βαλής εκδίδει ανακοινωθέν διαψεύδων την είδησιν. Αλλά βεβαίως τα γεγονότα αυτά καταποντίζονται υπό τους πηχυαίους τίτλους των εφημερίδων κατά του Πατριάρχου.

Το πογκρόμ ξεκινά

»Φθάνομεν τέλος εις την 5ην Σεπτεμβρίου, ημέραν καθ’ ην αι φοιτητικαί οργανώσεις ζητούν άδειαν συγκροτήσεως συλλαλητηρίου διά την 7ην Σεπτεμβρίου. Γίνεται σύσκεψις εις την Νομαρχίαν υπό την Προεδρείαν του Πρωθυπουργού, συμμετέχει ο Υπουργός των Εσωτερικών, ο Νομάρχης, ο Διευθυντής της Αστυνομίας και ανώτεροι αξιωματικοί και η άδεια δίδεται. Και έρχεται η βόμβα της Θεσσαλονίκης διά να μεταθέση κατά 24 ώρας ενωρίτερον την προαποφασισθείσαν εκδήλωσιν.

«ΤA NEΑ», 7.9.1955, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» & «ΤΑ ΝΕΑ»

Εκείνο όπερ είναι πάντως βέβαιον είναι ότι υπήρξε μακρά και μεθοδική προεργασία διά να οργανωθούν τόσον τελείως τα έκτροπα. Και χαρακτηριστικόν τούτου είναι η ομολογία αυτού τούτου του κ. Μεντερές (σ.σ. πρωθυπουργού τότε) προς την επισκεφθείσαν αυτόν πατριαρχικήν επιτροπήν, ότι τα έκτροπα είχον μελετηθή και σχεδιασθή από πενταετίας.

»Παρ’ όλα ταύτα η μυστικότης ετηρήθη απόλυτος. Ουδέν διέρρευσεν εις ξένους ή ομογενείς περί των τεκταινομένων, ακόμη δε και όσοι μετά τα γεγονότα ενεφανίσθησαν ισχυριζόμενοι ότι ο τάδε Τούρκος γνωστός των είχεν υπαινιχθή ότι επέκειντο ταραχαί, κάμνουν, νομίζω, απλώς την εκ των υστέρων πρόγνωσιν.

«ΤO BHMΑ», 9.9.1955, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» & «ΤΑ ΝΕΑ»

Λεπτό προς λεπτό

»Το ωράριον των γεγονότων εκτυλίσσεται εις χονδρικάς γραμμάς ως ακολούθως:

* Ωρα 13.30, μεταδίδεται ραδιοφωνικώς η είδησις περί βόμβας εις την οικίαν του Ατατούρκ εν Θεσσαλονίκη.

* Ωρα 16.00, κυκλοφορεί έκτακτον παράρτημα της «Ισταμπούλ Εξπρές» με την είδησιν δημοσιεύον και παραποιημένην φωτογραφίαν δήθεν της καταστραφείσης οικίας.

* Ωρα 16.30, ομάδες νέων περιέρχονται τας κεντρικάς οδούς του Πέραν αναγράφοντες υβριστικά συνθήματα κατά των Ελλήνων εις τους τοίχους.

* Ωρα 17.30, αι πρώται ομάδες διαδηλωτών συγκεντρώνονται εις την πλατείαν του Ταξίμ.

* Ωρα 18.00, η συγκέντρωσις εις την πλατείαν του Ταξίμ ακούει διαφόρους ρήτορας εκφωνούντας εμπρηστικούς λόγους κατά των Ελλήνων και της Ελλάδος.

* Ωρα 18.30, η συγκέντρωσις μεταβάλλεται εις διαδήλωσιν της οποίας μία ομάς φθάνει μέχρι του Γενικού Προξενείου και διαλύεται με την άμεσον εμφάνισιν αστυνομικών δυνάμεων αι οποίαι κλείουν όλας τας προς το Προξενείον προσβάσεις.

* Ωρα 19.00, άρχεται η θραύσις των υαλοπινάκων και σιδηρών θυρών των ομογενών καταστημάτων της πλατείας Ταξίμ και της οδού του Πέραν. Σχεδόν ταυτοχρόνως με μικράν διαφοράν ώρας αρχίζουν να εκδηλούνται αι βιαιοπραγίαι εις τας λοιπάς συνοικίας και εντός δύο ωρών το πράγμα έχει γενικευθή εις έν τεράστιον τρίγωνον από της ανατολικής άκρας του Βοσπόρου – Σαρίγερ και Γενή Μαχαλέ – μέχρι της Προποντίδος – Αγ. Στέφανος – και των Νήσων.

* Μόλις μετά την 2αν πρωινήν αγγέλλεται η κήρυξις του στρατιωτικού νόμου και εμφανίζονται τα πρώτα στρατιωτικά τμήματα. Μετά ταύτα η κατάστασις ηρεμεί.

Συνθήματα

»Το κυριαρχούν σύνθημα όπερ ερρίφθη από ενωρίς το απόγευμα ήτο «εκδίκησις διά την καταστροφήν της οικίας του Ατατούρκ». Και τούτο διότι βεβαίως δεν επρόκειτο να εξαφθή και να συγκινηθή το τουρκικόν κοινόν εάν ωμίλουν περί του Τουρκικού Προξενείου της Θεσσαλονίκης. Το σύνθημα της Τουρκικής Κύπρου εγκατελείφθη και ερρίφθησαν από του απογεύματος τα συνθήματα «Στο διάβολο οι Ελληνες» και «Κάτω η Ελλάς» τα οποία ανεγράφοντο εις τους τοίχους υπό τα απαθή βλέμματα της αστυνομίας.

»Βραδύτερον, όταν τα γεγονότα ήσαν εν πλήρει εξελίξει το σύνθημα ήτο «Σήμερον η λεηλασία, αύριον η σφαγή». Ητο τούτο άραγε πραγματικόν μέρος του αρχικού σχεδίου ή απλώς εκφοβισμός των ημετέρων;

«ΤA NEΑ», 8.9.1955, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» & «ΤΑ ΝΕΑ»

Κακοποιήσεις ημετέρων

»Θανατηφόρα τραύματα εδέχθη η γραία Αικατερίνη Θυμιάκη, κατάκοιτος εις την εν M. Ρεύματι οικίαν της. Ωσαύτως είναι βέβαιον ότι εφονεύθη ο γηραιός ιερεύς του Μπαλουκλή Αρχιμανδρίτης Χρύσανθος Μαντάς αποκλεισθείς υπό των φλογών εις την καιομένην μονήν. Το πτώμα όμως δεν ανευρέθη.

»Περιπτώσεις βιασμών εσημειώθησαν αρκεταί, ιδία εν Βλάγκα Κοντοσκαλίφ και Υψωμαθείοις, αλλά δι’ ευνοήτους λόγους αι παθούσαι το απεσιώπησαν.

Συμμετασχόντα πρόσωπα

»Συμμετέσχον εις τα γεγονότα όχι μόνο, ως θα υπέθετέ τις, αλήται ή αγροίκοι χωρικοί, καίτοι βεβαίως το θέαμα των επιτιθεμένων εκυριαρχείτο από τους ρακενδύτους τύπους του Κασίμ Πασά. Υπήρχον όμως μεταξύ αυτών και πλείστοι φοιτηταί και φοιτήτριαι.

»Εις τας κεντρικάς συνοικίας γυναίκες σαφώς αστικής τάξεως περιέτρεχον τας οδούς μετά των διαδηλωτών. Από τους εξώστας δε του Πέραν και του Σιρά Σελβί, αι «καλαί» τουρκικαί οικογένειαι εχειροκρότουν οσάκις παρεβιάζετο η θύρα και ετέρου χριστιανικού καταστήματος.

Στάσις των κρατικών οργάνων

»Αύτη εκυμάνθη από της πλήρους αδρανείας μέχρι της ενεργού συμμετοχής. Εις το Ζάππειον έφιππος αστυνόμος επέτρεψεν εις νεαρούς καταστροφείς να ανέλθουν επί των ίππων των διά να εισδύσουν ευκολώτερον εις τα παράθυρα του πρώτου πατώματος και να θέσουν πυρ εις το κτίριον.

Καθορισμός εξεταστέας ύλης για τα μαθήματα των Α, Β’ και Γ’ τάξεων Γενικού Λυκείου που εξετάζονται γραπτώς στις προαγωγικές και απολυ- τήριες εξετάσεις για το σχολικό έτος 2023-2024.

«Με το κινητό αγκαλιά αλλάζει όλη η εμπειρία του σχολείου»

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Οφέλη και προβληματισμοί από την πρόταση του ΟΗΕ για απαγόρευση των smartphones σε όλες τις σχολικές μονάδες παγκοσμίως

Θα πρέπει τα smartphones να απαγορευθούν σε όλα τα σχολεία παγκοσμίως; Ναι, υποστηρίζει πρόσφατη έκθεση του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, σύμφωνα με την οποία το συγκεκριμένο μέτρο θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση της διάσπασης προσοχής των μαθητών, στην καλύτερη μάθηση αλλά και στην προστασία των παιδιών από τον διαδικτυακό εκφοβισμό. Στην Ελλάδα η χρήση κινητών τηλεφώνων από μαθητές απαγορεύεται στον χώρο του σχολείου, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δεν χρησιμοποιούνται. Τρεις ειδικοί μιλούν στην «Κ» για το εάν συμφωνούν ή διαφωνούν με το συγκεκριμένο μέτρο του ΟΗΕ.

«Θεωρώ πως είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και όχι μόνο για τους παραπάνω λόγους», λέει ο ψυχίατρος παιδιών και εφήβων και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο, δρ Κωνσταντίνος Σιώμος. «Το μεγαλύτερο όφελος του μέτρου θα είναι η βελτίωση της πρόσωπο με πρόσωπο επικοινωνίας. Τα παιδιά θα μπορούν να αποκομίσουν χωρίς διασπαστικούς παράγοντες τα οφέλη της εκπαιδευτικής διαδικασίας στο σχολικό περιβάλλον», συμπληρώνει ο ίδιος. Ταυτόχρονα, σε σχολεία χωρίς smartphones μπορεί να βελτιωθεί, μεταξύ άλλων, η διάθεση για συνεργασία, αλλά και οι κοινωνικές δεξιότητες των μαθητών, τονίζει ο κ. Σιώμος.

Είναι σημαντικό να σημειωθεί πως το προτεινόμενο μέτρο του ΟΗΕ δεν αποτελεί βήμα πίσω ως προς την ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών στην εκπαιδευτική διαδικασία, αναφέρει. «Εφαρμόζεται εδώ και χρόνια και στα ελληνικά σχολεία», δηλώνει για τη σχετική ενσωμάτωση, συμπληρώνοντας πως άλλωστε χρησιμοποιήθηκε και στα χρόνια της πανδημίας, όταν η τηλεκπαίδευση «ουσιαστικά έσωσε την εκπαιδευτική διαδικασία». «Το ζητούμενο», τονίζει ο κ. Σιώμος, «είναι η ορθή και η προς όφελος χρήση της τεχνολογίας».

Εγκαιρη ενσωμάτωση

Ο κ. Σιώμος αναφέρει ότι σήμερα η πρώτη εξαρτητική συμπεριφορά που αναπτύσσουν οι άνθρωποι –«και αποτελεί πλέον ψυχοπαθολογία που επηρεάζει αρνητικά την ποιότητα ζωής– είναι η διαταραχή ηλεκτρονικού παιχνιδιού. «Επίσης», συμπληρώνει, «η διεθνής επιστημονική βιβλιογραφία δείχνει τις επιδράσεις της αλόγιστης χρήσης της τεχνολογίας στον εγκέφαλο και στις ανώτερες γνωσιακές λειτουργίες». «Η υψηλή επικράτηση του εθισμού στο Διαδίκτυο στη χώρα μας μπορεί να ερμηνευθεί από το γεγονός ότι ο ψηφιακός αλφαβητισμός των παιδιών και των ενηλίκων στην Ελλάδα ξεκίνησε στο μεγαλύτερο ποσοστό μέσα από την εμπειρική ενασχόληση και όχι ως αποτέλεσμα συντονισμένης μαθησιακής διαδικασίας», συμπληρώνει. «Δεν μπορεί λοιπόν παρά να τονιστεί η σημασία της έγκαιρης ενσωμάτωσης των νέων τεχνολογιών στη μαθησιακή διαδικασία», δηλώνει στην «Κ», ούτως ώστε η γνωριμία παιδιών και εφήβων με τις νέες τεχνολογίες να γίνεται σε ένα ελεγχόμενο περιβάλλον. «Με ισορροπημένη παρουσίαση», αναφέρει ο κ. Σιώμος, «και έγκαιρη ανίχνευση παθολογικών σημείων και συμπτωμάτων».

Βαθμός συγκέντρωσης

Ο Ηλίας Ανδριανός, ο οποίος υπήρξε εκπαιδευτικός από το 1983 μέχρι τη συνταξιοδότησή του τον Ιούνιο, λέει στην «Κ» πως η ουσιαστική διαφορά μεταξύ της εποχής που οι μαθητές δεν είχαν smartphones και τώρα είναι ότι έχει περιοριστεί πολύ ο βαθμός συγκέντρωσής τους. «Δεν αφορά τόσο αυτούς που είναι προσηλωμένοι στη δουλειά τους, αλλά μαθητές μεσαίου βεληνεκούς – δεν τους βοηθάει να περάσουν από την κλίμακα του μετρίου σε εκείνη του καλού», τονίζει. Οπως και ο κ. Σιώμος, ο κ. Ανδριανός λέει ότι το προτεινόμενο μέτρο του ΟΗΕ μπορεί να βοηθήσει και τις κοινωνικές σχέσεις των μαθητών στο σχολείο. «Βγαίνουν έξω να κάνουν διάλειμμα και είναι με το κινητό αγκαλιά», δηλώνει, «δεν είναι μόνο το μάθημα, αλλάζει όλη η εμπειρία του σχολείου, είναι λυπηρό».

Δεν είναι όμως όλα αρνητικά, τονίζει. «Εγώ στα Μαθηματικά κατά καιρούς έλεγα βγάλτε το κινητό σας και κάντε αυτό το διάγραμμα – ήταν βολικό, δεν ήταν κακό να υπάρχει, αλλά για να θέλουν να τα απαγορεύσουν κάτι θα έχουν δει, δεν είναι τυχαίο», σημειώνει.

Νέες δεξιότητες

Η Μαρία Ακριτίδου, σχολική ψυχολόγος στο Κολλέγιο Ανατόλια, λέει στην «Κ» πως στέκεται στο θέμα «με ένα σκεπτικισμό». «Αν εστιάσεις μόνο στα αρνητικά, δεν χωράει αμφιβολία ότι η χρήση κινητών έχει κοινωνικές, ψυχολογικές και μαθησιακές συνέπειες», τονίζει. Αλλά τα παιδιά της συγκεκριμένης γενιάς θα αποκτήσουν μέσα από τη χρήση smartphones καινούργιες δεξιότητες, λέει. «Απλώς δεν έχουμε προλάβει ακόμη να τις δούμε», τονίζει. Ταυτόχρονα θεωρεί πως το μέτρο που προτείνει η έρευνα του ΟΗΕ ενέχει τον κίνδυνο του να κάνει τη χρήση των smartphones ακόμη πιο θελκτική προς τους εφήβους.

Εάν θα έπρεπε να επιλέξει αν είναι υπέρ ή κατά του μέτρου, η κ. Ακριτίδου δηλώνει πως στέκεται προς το ναι, και όχι μόνο λόγω των αρνητικών επιπτώσεων σε κοινωνικές και ψυχοσυναισθηματικές δεξιότητες, λόγω cyberbullying ή της ακραίας περίπτωσης εθισμού. «Στην Ελλάδα, παρότι τα κινητά απαγορεύονται στο σχολείο, δεν χρησιμοποιούνται πάντα με τον σωστό τρόπο», δηλώνει. «Απλώς», λέει στην «Κ», «δεν είμαι σίγουρη αν η σωστή λύση είναι η απαγόρευση – θα βρουν άλλους τρόπους να το κάνουν και μπορεί να το θεοποιήσουν περισσότερο».

Ευρώπη: η αυτοκρατορία του Καλού;

ΑΠΟΨΗ

Μπορεί να υπήρξαμε «αριστεροί» –και μάλιστα ακραίοι– στα χρόνια της χούντας, όμως όταν πιάναμε στα χέρια μας το πολύτιμο διαβατήριο σπεύδαμε σε κάποια ευρωπαϊκή χώρα. Μια απ’ αυτές τις καπιταλιστικές, όπου όμως μπορούσες να απολαύσεις την ελευθερία που σου στερούσε η πατρίδα σου. Για όσους μεγαλώσαμε στην Ελλάδα της δικτατορίας, οι ευρωπαϊκές χώρες δεν ήσαν απλώς το καταφύγιο όσων ζητούσαν αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας ή έναν καλύτερο μισθό. Να μια ακόμη διαφορά ανάμεσα στις τότε και τις σημερινές γενιές. Για τις σημερινές γενιές της αιμορραγίας εγκεφάλων οι ευρωπαϊκές χώρες είναι, ας πούμε, τεχνικό ζήτημα. Για εμάς ήταν υπαρξιακό. Ηταν σαν την υπόσχεση ενός μέλλοντος που προσδοκούσαμε να έρθει.

Είναι δύσκολο να με πιστέψει ο σημερινός έφηβος αν του πω ότι περίμενα δύο μήνες για να εκδοθεί το διαβατήριό μου. Οπως και είναι δύσκολο να καταλάβει πώς αισθάνθηκα όταν στο «Σαρλ ντε Γκωλ», στο Παρίσι, ο αστυνομικός, αντί να με υποβάλει στη σύντομη ανάκριση –αν έχω άδεια παραμονής για παράδειγμα–, κοίταξε βαριεστημένα το διαβατήριό μου και μου έγνεψε να περάσω. Η Ελλάδα είχε γίνει μέλος της τότε ΕΟΚ. Τον Κωνσταντίνο Καραμανλή δεν τον ψήφισα ποτέ. Ομως, όσο περνούν τα χρόνια, τόσο συνειδητοποιώ πόσα του χρωστάει η Ελλάδα.

Και πόσα χρωστάω εγώ στην Ευρώπη. Και όχι μόνον στην πολιτική Ευρώπη. Πόσα χρωστάω σ’ αυτόν τον πολιτισμό που με έμαθε να αγαπάω τη μεγάλη λογοτεχνία, τη μεγάλη ζωγραφική, τη μεγάλη μουσική, την ανθρώπινη δημιουργία. Ολα αυτά σήμερα, στους καιρούς της απολυταρχίας του σχετικισμού και του νεοπουριτανισμού της πολιτικής ορθότητας, μπορεί να ακούγονται παρωχημένα. Θυμάμαι πάντα τον Γκόμπροβιτς που στο ημερολόγιό του, το 1968 αν δεν κάνω λάθος, σημειώνει ότι αν η Ευρώπη θέλει να ξανασταθεί στα πόδια της πρέπει να πετάξει στα σκουπίδια τις τελευταίες της δεκαετίες και να ξαναβρεί τα μεγάλα της επιτεύγματα. Επεσε έξω.

Η Ευρώπη μπήκε στον 21ο αιώνα αγνοώντας τον Μαλρό που είχε πει ότι ο νέος αιώνας ή θα είναι πνευματικός ή δεν θα υπάρξει. Παραδόθηκε στις ιστορικές της ενοχές και υπονόμευσε η ίδια την αυτοπεποίθησή της. Ενοχές για την αποικιοκρατία, ενοχές για τον ιμπεριαλισμό, ενοχές για το αίσθημα υπεροχής απέναντι στους άλλους πολιτισμούς. Αυτούς που, σημειωτέον, πρώτη η Ευρώπη τους αναγνώρισε ως πολιτισμούς. Ενοχές που την οδήγησαν να ξηλώνει το δικό της υφαντό, σαν την Πηνελόπη που ήθελε να γλιτώσει από τους μνηστήρες. Exit από τη σκηνή ό,τι μεγάλο έχει δημιουργήσει. Ασε το για τα μουσεία και τις βιβλιοθήκες. Ο ζωντανός πολιτισμός της, από την εκπαίδευση έως τις θεατρικές παραστάσεις, τη λογοτεχνία της και τις εικαστικές δημιουργίες της, οφείλει να προβάλλει την ταπεινότητά της.

Πού είναι η Ευρώπη που κάποτε μου έμαθε να αγαπάω την ελεύθερη σκέψη της Ελλάδας; Είναι η ίδια Ευρώπη που σήμερα έχει μεταμορφωθεί σε «Αυτοκρατορία του Καλού»; Αυτή που σου επιβάλλει να λες τους παράνομους μετανάστες παράτυπους; Αυτή που θέλει να επιβάλει τη νεογλώσσα της πολιτικής ορθότητας και τείνει να ποινικοποιήσει τους παραβάτες της έκφρασης; Ο Οργουελ στο «1984» περιέγραψε τον κομμουνιστικό ολοκληρωτισμό, όμως μην ξεχνάμε ότι η απολυταρχία του συστήματος είναι ευρασιατική. Οραματιστής; Μάλλον ρεαλιστής με τα σημερινά δεδομένα.

Παρ’ όλ’ αυτά παραμένω αισιόδοξος. Κοιτάζοντας την υδρόγειο, η Γηραιά Ηπειρος εξακολουθεί να παραμένει η πιο βιώσιμη περιοχή της. Κι ας μην είναι πλέον κυρίαρχη, όπως υπήρξε στην Ιστορία της. Στο κάτω κάτω η Ευρώπη είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση για να την αφήσεις στα χέρια της πολιτικής της τάξης. Η αισιοδοξία μου μπορεί, από ορισμένους, να ερμηνευθεί ως νοσταλγία της εφηβείας μου. Τότε που ο Καμί, ο Οργουελ ή ο Μαλρό μου μάθαιναν να διαβάζω τον κόσμο μου. Δεν έχω αντίρρηση πως ό,τι ανθρώπινο, όπως έχει αρχή, έχει και τέλος. Ομως τι με κάνει να πιστεύω ότι το τέλος του ευρωπαϊκού πολιτισμού δεν έχει έρθει ακόμη;

Η μόνη πραγματική απειλή είναι ο ίδιος του ο εαυτός. Οσοι θέλουν να τον μετατρέψουν σε «αυτοκρατορία του καλού». Κοινώς να τον ευνουχίσουν από τη δυναμική της δημιουργίας. Διότι, ως γνωστόν, το καλό και η δημιουργία δεν τα πήγαιναν ποτέ πολύ καλά. Από αρχαιοτάτων χρόνων, τότε που οι τραγικοί ποιητές έγραφαν τα αριστουργήματά τους.

Αφροδίτη της Μήλου: Η τυχαία ανακάλυψή της και η περιπέτειά της ως το Λούβρο

Αφροδίτη της Μήλου: Η τυχαία ανακάλυψή της και η περιπέτειά της ως το Λούβρο

Πώς ανακαλύφθηκε και πως βρέθηκε από τη Μήλο στο Παρίσι και το Μουσείο του Λούβρου

Στις 10 Αυγούστου του 1793, στο Παρίσι, ανοίγει για πρώτη φορά τις πύλες του, ένα από τα μεγαλύτερα και παλαιότερα μουσεία στον κόσμο, το Μουσείο του Λούβρου. Mία από τις πιο διάσημες «κατοίκους» του εμβληματικού αυτού μουσείου, αναμέσα σε 36.000 εκθέματα, είναι η Αφροδίτη της Μήλου.

Το μαρμάρινο άγαλμα της θέας Αφροδίτης, που υπολογίζεται ότι κατασκευάστηκε περίπου στα 150 – 50 π.Χ., ανακαλύφθηκε από τον Γεώργιο ή Θεόδωρο Κεντρωτά, χωρικό της Μήλου, το 1820 και έναν χρόνο περίπου αργότερα μεταφέρθηκε στο Μουσείο του Λούβρου, όπου και παραμένει μέχρι σήμερα.

«ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΒΗΜΑ», 25.4.1929, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» | «ΤΑ ΝΕΑ»

Πώς ανακαλύφθηκε

Το «ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΒΗΜΑ» της 25ης Απριλίου 1929 αφηγείται πώς η Αφροδίτη της Μήλου ξαναείδε το φώς του ήλιου, χάρις στον Κεντρωτά.

«Περί τας αρχάς του έτους 1820 ο Έλλην χωρικός, ο οποίος προητοίμαζε τον αγρόν του διά την σποράν, εξέχωνε κάποιον κορμόν δένδρου. Παρετήρησεν ότι τα κτυπήματα της αξίνης του επάνω εις τας ρίζας τους κορμού παρήγον ένα κούφιον ήχον, αλλά δεν ενόησε περί τίνος επρόκειτο μέχρις ότου ο κορμός εχάθη και άφησε μίαν χάσκουσαν οπήν.

»Εκύτταξε μέσα εις την οπήν και διέκρινε ένα τεχνητόν σπήλαιον και εις το άκρον του σπηλαίου ένα ογκώδες άγαλμα εξ ποδών. Με την βοήθειαν άλλων γειτόνων εξηρευνήθη το σπήλαιον, αλλά δεν ευρέθησαν άλλοι θησαυροί εκτός του αγάλματος, του οποίου η αξία εις χρυσόν είνε όσον και το βάρος του.

»Το σπήλαιον δεν ήτο προφανώς τόπος λατρείας, αλλά κρύπτη εις την οποίαν κάποιος πλούσιος προ 2.000 ετών έκρυψε την Αφροδίτην του, όταν είδε τα πανιά των βαρβάρων πειρατών να προβάλλουν εις τον ορίζοντα.

»Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η βίλλα του πλουσίου θα ελεηλατήθη, αυτός δε και οι οικείοι του θα εσφάγησαν ή θα απήχθησαν αιχμάλωτοι. Υπό το έδαφος απέμεινεν ασφαλές και λησμονημένον διά μέσου των αιώνων το κόσμημα της αρχαίας τέχνης.

»Αλλά δεν ήταν εντελώς λησμονημένον προφανώς, διότι κάποιος εγνώριζε πώς ήτο δυνατόν να εισέλθη εις την κρύπτην εκείνην δι’ άλλης εισόδου, η οποία εχάθη προ πολλού και εγεμίσθη με χώματα. Ίσως κανείς από τους υπηρέτας ή τους δούλους που διέφυγαν την σφαγήν εισήλθεν έρπων εντός του σπηλαίου διά να κλέψη τα περίφημα σκουλαρίκια από τ’ αυτιά της θεάς του έρωτος».

Ο αξιωματικός Ζυλ Ντυμόν ντ’ Υρβίλ

Οι Γάλλοι έρχονται

Τον Απρίλιο του 1820 φτάνει στη Μήλο ένα γαλλικό καράβι. Η άφιξη αυτή θα φέρει τα πάνω κάτω αναφορίκα με το μέλλον της Αφροδίτης της Μήλου.

«Τον Απρίλιον του 1820», συνεχίζει το «ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΒΗΜΑ» του 1929, «ακριβώς επί τα ίχνη της ανακαλύψεως αυτής, κατέπλευσεν εις τον λιμένα της Μήλου ένα μικρόν γαλλικόν πλοίον. Μαζί με τους άλλους αξιωματικούς, οι οποίοι εξήλθον εις την ξηράν, ευρίσκετο και ο Ντουμόν ντ’ Ουρβίλ, όστις προωρίζετο να γίνει περίφημος θαλασσοπόρος και εξερευνητής, αλλά τότε ήτο ένας άγνωστος σημαιοφόρος, έχων κλίσιν εις την ελληνικήν και την λατινικήν γλώσσαν και εις την βοτανολογίαν.

«ΕΛΕΥΘΕΡΟΝ ΒΗΜΑ», 25.4.1929, Ιστορικό Αρχείο «ΤΟ ΒΗΜΑ» | «ΤΑ ΝΕΑ»

»Όταν ο Γάλλος προξενικός πράκτωρ του είπεν ότι ευρέθη ένα άγαλμα εντός σπηλαίου, εξέτεινε τας ερεύνας του δια την ανακάλυψιν σπανίων φυτών και μετέβη επί τόπου με τον υποπλοίαρχον Ματτερέρ.

»Όταν είδε το λαμπρόν εκείνο καλλιτέχνημα έμεινε έκθαμβος και εσκέφθη αμέσως ότι το άγαλμα έπρεπε να περιέλθη εις την κατοχήν του βασιλέως του και της χώρας του.

Πωλείται

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Ψηφιακός άτλας για το αποτύπωμα των προσφύγων

Το εγχείρημα Anatolia Imprints καταγράφει σε μια ανοιχτή βάση δεδομένων το οικονομικό και πολιτικό αποτύπωμα των Μικρασιατών

Τι διάρκεια στον χρόνο έχει το τραύμα του εκτοπισμού; Πώς γίνεται αισθητό –στην οικονομία, στην εκλογική συμπεριφορά, στην τέχνη– ακόμα και δεκαετίες μετά; Πώς επηρεάζεται μία κοινωνία που καλείται να ενσωματώσει ραγδαία έναν τεράστιο όγκο προσφύγων;

Το «Anatolia Imprints» (www.anatolia-imprints.gr) είναι μία φιλόδοξη αλλά και εργώδης προσπάθεια επιστημονικής καταγραφής του οικονομικού, πολιτικού και κοινωνικού αντίκτυπου του δεκαετούς προσφυγικού κύματος προς την ελληνική επικράτεια που κορυφώθηκε το 1922-23.

Στον ιστότοπό του περιλαμβάνεται ένας διαδραστικός χάρτης όπου ο χρήστης μπορεί να εισαγάγει το όνομα και το επώνυμο των προγόνων του και να μάθει –για όλους τους αγρότες και περίπου τους μισούς αστούς πρόσφυγες– από ποιο μέρος της Τουρκίας αναχώρησαν και σε ποιο δήμο της Ελλάδας εγκαταστάθηκαν. Η απεικόνιση των δεδομένων επιτρέπει να δει κανείς τη διασπορά των εκτοπισμένων από μία συγκεκριμένη κοινότητα στην Τουρκία ανά την Ελλάδα και, αντιστρόφως, τα πολλά διαφορετικά μέρη από όπου έφτασαν στο κάθε ελληνικό χωριό ή πόλη Μικρασιάτες πρόσφυγες.

Οι βασικοί συντελεστές του έργου είναι δύο διακεκριμένοι καθηγητές Οικονομικών της ελληνικής διασποράς: ο Στέλιος Μιχαλόπουλος του Πανεπιστημίου Brown και ο Ηλίας Παπαϊωάννου του London Business School. Σκοπός τους, όπως εξηγούν στην «Κ», ήταν να χρησιμοποιήσουν τα εργαλεία της οικονομικής επιστήμης και των νέων τεχνολογιών για να εξετάσουν με φρέσκα μάτια την επίδραση του μεγάλου προσφυγικού κύματος στην Ελλάδα της δεκαετίας του ’20 αλλά και στις γενιές που τη διαδέχθηκαν.

«Αυτό το ερευνητικό έργο είναι πολλαπλά σημαντικό και αναμένεται να δώσει πολύ ενδιαφέροντα αποτελέσματα», σχολιάζει στην «Κ» ο γενικός διευθυντής του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) Νίκος Βέττας. «Eνας πρώτος λόγος είναι πως η προσέγγιση προχωράει με συνεργασία μεθόδων από διαφορετικές επιστήμες και τεχνολογικές προσεγγίσεις. Αυτό είναι και ένα καλό παράδειγμα της εξέλιξης της οικονομικής επιστήμης, η οποία ανάλογα μπορεί να ενσωματώνει στον κεντρικό σκελετό της στοιχεία από την ψυχολογία, την ιστορία ή την κοινωνιολογία και φυσικά από τις σύγχρονες και εξελισσόμενες μεθόδους ανάλυσης των δεδομένων». Επιπλέον, σημειώνει ο κ. Βέττας, το Anatolia Imprints δημιουργεί ζωτικές βάσεις δεδομένων για μελλοντικά ερευνητικά εγχειρήματα, «πεδίο στο οποίο υπάρχει σημαντικό έλλειμμα στη χώρα μας».

Βασικές συνισταμένες

«To πρώτο στο οποίο εστιάσαμε ήταν η ψηφιοποίηση της απογραφής του 1928, η οποία για πρώτη και μοναδική φορά ρώτησε τους πολίτες για την καταγωγή τους διαχωρίζοντας μεταξύ προσφύγων και γηγενών», αναφέρει στην «Κ» ο Ηλίας Παπαϊωάννου. Η ψηφιοποίηση επιτρέπει την απεικόνιση των προσφύγων σε περίπου 11.000 οικισμούς, χωριά, κωμοπόλεις και πόλεις ανά την επικράτεια. Σε συνολικό πληθυσμό 6.204.684, οι πρόσφυγες ήταν 1.221.849 (19,7%). Εξ αυτών, 1.069.957 έφτασαν στην Ελλάδα μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή.

Ψηφιακός άτλας για το αποτύπωμα των προσφύγων-1

«Αν και η απογραφή προσμέτρησε στους πρόσφυγες τα “εκ πατρός πρόσφυγος γεννηθέντα εν Ελλάδι τέκνα”, ο αριθμός των προσφύγων είναι μάλλον μεγαλύτερος, καθώς η θνησιμότητα ήταν μεγάλη και πολλοί πρόσφυγες μετανάστευσαν σε τρίτη χώρα πριν το 1928», σημειώνει ο καθηγητής του London Business School.

Δεύτερον, όπως αναφέρουν οι δύο οικονομολόγοι στην «Κ», με τη συνδρομή της ΕΛΣΤΑΤ χρησιμοποίησαν τα μικρο-δεδομένα των γενικών απογραφών πληθυσμού των ετών 1971, 1981, 1991, 2001 και 2011. Από αυτά άντλησαν στοιχεία για την εκπαίδευση, την απασχόληση ανά οικονομικό κλάδο, και τις συνθήκες διαβίωσης στην Ελλάδα.

Τα αναλυτικά στοιχεία για την πληθυσμιακή σύνθεση κάθε χωριού επιτρέπουν γόνιμες συγκρίσεις μεταξύ γειτονικών οικισμών, προσφυγικών και μη. Ενα ενδιαφέρον εύρημα που προκύπτει, όπως αναφέρει ο Στέλιος Μιχαλόπουλος, είναι ότι ο ξεριζωμός δημιουργεί προδιάθεση για περαιτέρω μετακινήσεις.

«Στη δεκαετία του ’60, οι διαφορές στην τάση για μετανάστευση στη Γερμανία μεταξύ προσφυγικών και μη προσφυγικών οικισμών είναι τρομακτικές, της τάξης του 35%», λέει ο καθηγητής του Brown. Επιπλέον, η τάση για εσωτερική μετακίνηση μετά τον Εμφύλιο, από την επαρχία στα μεγάλα αστικά κέντρα, είναι πιο έντονη στα προσφυγικά χωριά.

Ενας «μύθος που ανατινάζεται» από τα νέα δεδομένα που προκύπτουν από την έρευνα, σύμφωνα με τον Μιχαλόπουλο, αφορά το μορφωτικό επίπεδο των προσφύγων. Κόντρα στη συμβατική σοφία, «η πρώτη γενιά ήταν σαφώς λιγότερο μορφωμένη από τους γηγενείς. Αυτό που είναι αξιοσημείωτο είναι ότι οι πρόσφυγες καλύπτουν τη διαφορά με εντυπωσιακή ταχύτητα, έτσι ώστε, εντός δέκα ετών, να έχουν ήδη πάρει το προβάδισμα από τον γηγενή πληθυσμό», αναφέρει.

«Οι πρόσφυγες, στερημένοι από τη γη, τον πλούτο τους και τα αγαθά τους, επενδύουν στο ανθρώπινο κεφάλαιο που, σε αντίθεση με το φυσικό κεφάλαιο, δεν μπορεί να τους το πάρει κανείς».

Ο Παπαϊωάννου και ο Μιχαλόπουλος εικάζουν ότι η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση του Ελευθερίου Βενιζέλου, με την ανέγερση 3.000 σχολικών κτιρίων την περίοδο 1929-32, συνέβαλε καθοριστικά στην ταχεία εκπαίδευση των προσφύγων. Τα αποτελέσματα αυτά, σημειώνουν, «συνδέονται με μια σημαντική βιβλιογραφία που δείχνει ότι οι πρόσφυγες, στερημένοι από τη γη, τον πλούτο τους και τα αγαθά τους, επενδύουν στο ανθρώπινο κεφάλαιο που, σε αντίθεση με το φυσικό κεφάλαιο, δεν μπορεί να τους το πάρει κανείς».

Η ανάλυση των ερευνητών δείχνει επίσης ότι τα προσφυγικά χωριά και οι κωμοπόλεις αποτέλεσαν τοπικούς κόμβους βιοτεχνίας, καθώς οι κάτοικοί τους, σε μεγάλο βαθμό γυναίκες, εργάστηκαν κυρίως στην κλωστοϋφαντουργία και τη μεταποίηση. Σε συνδυασμό με την απασχόλησή τους στις πόλεις στη βιομηχανία, οι πρόσφυγες αναδεικνύονται ως καταλύτες για τον διαρθρωτικό μετασχηματισμό της ελληνικής οικονομίας, από τη γεωργία και την κτηνοτροφία στη βιομηχανία και στις υπηρεσίες.

Οι κατάλογοι

Στο πλαίσιο του έργου, ψηφιοποιήθηκε ο κατάλογος αγροτών και αστών προσφύγων της Επιτροπής Αποκατάστασης Προσφύγων (ΕΑΠ). Η ΕΑΠ επωμίστηκε τον ηράκλειο άθλο της καταγραφής, αρωγής και ενσωμάτωσης των προσφύγων στα μέσα της δεκαετίας του 1920. Το έργο της δικαίως έχει χαρακτηριστεί ως ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματα του ελληνικού κράτους.

Οι κατάλογοι, που αποτυπώνουν τους πρόσφυγες στο επίπεδο του νοικοκυριού, «κλείνουν το 1928-29», λέει ο Στέλιος Μιχαλόπουλος. «Εχουν να κάνουν με τις εκτιμητικές επιτροπές περιουσιών».

Για τους αγρότες –250.000 οικογένειες– περιλαμβάνεται το ονοματεπώνυμο, η προέλευση και ο τόπος εγκατάστασης στην Ελλάδα, σε περίπου 2.000 οικισμούς των προσφύγων στους οποίους χορηγήθηκε γη προς καλλιέργεια.

Για τους αστούς πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη, στον Πειραιά και στις άλλες μεγάλες πόλεις, οι κατάλογοι αναφέρουν το ονοματεπώνυμο του αρχηγού του νοικοκυριού και τον τόπο προέλευσης. «Αντί για γη, στους αστούς δόθηκαν υποσχετικές – ομόλογα», αναφέρει ο Μιχαλόπουλος. Οι συντελεστές του Anatolia Imprints έφτασαν, πριν εξαντληθεί η χρηματοδότησή τους, να ψηφιοποιήσουν τα μισά περίπου από τα 340.000 νοικοκυριά αστών προσφύγων. «Ηθελε ένα χρόνο δουλειά ακόμα. Αν βρούμε το κουράγιο, θα επανέλθουμε», λέει ο καθηγητής του Brown.

Εκλογική συμπεριφορά

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Η σημασία μιας μικρής γυάλινης σφαίρας

Στην προηγούμενη επιφυλλίδα για τον Βερμέερ, σε αυτήν εδώ τη στήλη (2 Ιουλίου 2023), συζητήσαμε τον πίνακα «Γυναίκα με ζυγαριά» (π. 1662-1664) και οδηγηθήκαμε, από εσωτερικά στοιχεία του ίδιου του πίνακα σε συνδυασμό με εξωτερικά, στο ερμηνευτικό συμπέρασμα ότι το έργο διαπνέεται από την Καθολική θεολογία και ηθική

Στην προηγούμενη επιφυλλίδα για τον Βερμέερ, σε αυτήν εδώ τη στήλη (2 Ιουλίου 2023), συζητήσαμε τον πίνακα «Γυναίκα με ζυγαριά» (π. 1662-1664) και οδηγηθήκαμε, από εσωτερικά στοιχεία του ίδιου του πίνακα σε συνδυασμό με εξωτερικά, στο ερμηνευτικό συμπέρασμα ότι το έργο διαπνέεται από την Καθολική θεολογία και ηθική. Θα επισκεφτούμε τώρα δύο ακόμη πίνακες των ίδιων ακριβώς ετών για να κρίνουμε αν τούτο το συμπέρασμα μπορεί να επεκταθεί και σε αυτούς. Στον πίνακα «Γυναίκα με μαργαριταρένιο περιδέραιο» μια κομψή γυναίκα –οι ανδρικές μορφές σπανίζουν στο έργο του Βερμέερ–, με ένα θαυμάσιο κίτρινο πανωφόρι, κοιτάζεται στον καθρέφτη και στολίζεται, φορώντας το μαργαριταρένιο κολιέ της, πάνω στο τραπέζι βρίσκονται άλλα σύνεργα καλλωπισμού, ενώ ο τοίχος, όπου στον προηγούμενο πίνακα υπήρχε η «Τελική κρίση», εδώ είναι εκτυφλωτικά λευκός. Στον πίνακα «Νεαρή γυναίκα με κανάτι του νερού», η γυναίκα κρατάει με το ένα χέρι το ασημένιο κανάτι και με το άλλο το πλαίσιο του παραθύρου, το κεφάλι στραμμένο προς το παράθυρο, σε ελαφρά κλίση προς τα κάτω, το βλέμμα απορροφημένο. Στον τοίχο υπάρχει χάρτης και πάνω στο τραπέζι μια κλειστή κοσμηματοθήκη, από την άκρη της οποίας βγαίνει ένα ορμαθός μαργαριταριών. Υπάρχουν ερμηνευτές, που γνωρίζουν το έργο του Βερμέερ ασυγκρίτως καλύτερα από μένα, οι οποίοι ερμηνεύουν ως ηθικές παραβολές τους δύο πίνακες, με όλα τούτα τα σύμβολα της ανθρώπινης κενοδοξίας, στην οποία κατεξοχήν ευεπίφορη είναι η γυναίκα, τα πολύτιμα κοσμήματα, τον καθρέφτη, τα πανάκριβα ενδύματα, όλα τα φθαρτά και ρέοντα, σε αντίθεση μάλιστα, στον δεύτερο πίνακα, προς το νερό που συμβολίζει την αγνότητα και την καθαρότητα. Μπορεί να έχουν δίκιο, προσωπικά πάντως δεν μπορώ να ακολουθήσω μια τόσο δεσμευτική ερμηνεία, όταν μάλιστα τα στοιχεία των πινάκων (κοσμήματα, κανάτι νερού, κ.λπ.) δεν είναι μόνο σύμβολα, αλλά και στην περίπτωση που εκλαμβάνονται ως σύμβολα, δεν επιδέχονται μία και μόνη αποκρυπτογράφηση. Αν πράγματι υπάρχει σε αυτούς τους πίνακες Καθολικισμός, υπάρχει πάντως με τρόπο που δεν μας επιβάλλεται ερμηνευτικά.

Αποκρυπτογραφώντας τον πίνακα με τον οποίο κλείνει το έργο του ο ζωγράφος Γιοχάνες Βερμέερ.

Οταν όμως στεκόμαστε μπροστά σε ένα από τα τελευταία έργα του Βερμέερ, την «Αλληγορία της Καθολικής πίστης» (π. 1670-1674), δεν χρειαζόμαστε κανένα επιχείρημα για τον Καθολικισμό του. Σε ένα μισοσκότεινο δωμάτιο-παρεκκλήσι μια καθισμένη γυναίκα, με το δεξί χέρι της στην καρδιά, την έδρα της πίστης, και το κεφάλι στραμμένο προς τον Εσταυρωμένο, που βρίσκεται πάνω σε ένα τραπεζάκι το οποίο λειτουργεί ως Αγία Τράπεζα, όπου δίπλα του υπάρχει ανοιχτό βιβλίο, ακάνθινο στεφάνι και το ιερό Ποτήριο. Το δεξί πόδι της γυναίκας πατάει πάνω στην υδρόγειο σφαίρα. Μπροστά στα πόδια της μια πέτρα έχει τσακίσει το κεφάλι του όφεως –«η δε πέτρα ην ο Χριστός», 1 Κορ. 10:4)– και λίγο πιο πέρα ένα δαγκωμένο μήλο. Η αλληγορία του Βερμέερ δεν είναι δύσκολο να αποκρυπτογραφηθεί, να διατυπωθεί δηλαδή με λόγια το άλλο περί του οποίου αγορεύει ο πίνακας. Η γυναίκα εκφράζει την Καθολική πίστη που θα βασιλέψει σε όλη την οικουμένη, το λευκό χρώμα του ενδύματός της την αγνότητα και το μπλε τον ουρανό, ο Διάβολος έχει συντριβεί και το προπατορικό αμάρτημα έχει ξεπεραστεί. Τα σύμβολα αυτά μας είναι οικεία και το νόημά τους γνωστό. Ο Βερμέερ έχει αντλήσει από την ολλανδική έκδοση (1644) της διάσημης «Iconologia» (πρώτη έκδοση 1593) του Cesare Ripa (π. 1555-1622), ο οποίος σύστηνε να εντάσσεται σε μια τέτοια παράσταση και η Θυσία του Αβραάμ, το αιώνιο πρότυπο της πίστης. Ο Βερμέερ όμως δεν ακολούθησε την υπόδειξή του και ζωγράφισε τη Σταύρωση του Χριστού (αντίγραφο πίνακα του Γιάκομπ Γιορντάνς, 1620) – δική του απόφαση άραγε ή του άγνωστου πελάτη που παράγγειλε τον πίνακα; Τι σημαίνει αυτή η επιλογή; Φανερώνει την ιησουιτική διαπαιδαγώγησή του, όπως φαίνεται να πιστεύουν ορισμένοι μελετητές του; Ο άγιος Ιγνάτιος Λογιόλα, στα «Πνευματικά Γυμνάσματα», πράγματι προέτρεπε τον πιστό να προσηλώνει τον νου του στον Εσταυρωμένο. Ηταν όμως ο μόνος; Ολος ο χριστιανισμός αυτό προτείνει. Αν τούτο το επιχείρημα για την ιησουιτική επιρροή είναι μαχητό, υπάρχει άλλο που είναι αμάχητο. Από το ταβάνι του δωματίου κρέμεται με μπλε κορδόνι μια διάφανη γυάλινη σφαίρα. Το σύμβολο αυτό δεν υπάρχει στον Ρίπα. Ο Ολλανδός ιστορικός της τέχνης Eddy de Jongh, στην εξαιρετική μελέτη του «Pearls of Virtue and Pearls of Vice» (περ. Simiolus, τόμ. 8, τχ. 2, 1975-1976), έδειξε ότι αυτή η σφαίρα υπάρχει στο βιβλίο «Emblemata sacra de fide, spe, charitate» (Ιερά σύμβολα για την πίστη, την ελπίδα, την αγάπη, 1636) του Ιησουίτη θεολόγου και επιστήμονα Gulielmus Hesius (1601-1690). Το σύμβολο συνδέεται με την πίστη και κατατάσσεται μαζί με άλλα κάτω από το μότο «Capit quod non capit» (συλλαμβάνει αυτό που δεν συλλαμβάνεται). Το νόημα είναι σαφές: όπως η μικρή σφαίρα αναπαριστά το άπειρο σύμπαν, έτσι και το ανθρώπινο πνεύμα μπορεί, χάρη στην πίστη, να συλλάβει αυτό που το υπερβαίνει, να κατανοήσει τον ακατανόητο Θεό. Με όλα όσα έφερε στο φως ο E. de Jongh βεβαιώνεται αναμφίβολα η ιησουιτική πηγή και πνευματικότητα του έργου αλλά και, κάτι ακόμη πιο σημαντικό, ερμηνεύεται τώρα σωστά εκείνη η αινιγματική διάφανη σφαίρα και φωτίζεται καθαρότερα το νόημα του έργου. Σήμερα, το αριστούργημα αυτό του Βερμέερ, με το οποίο διαλαλείται η Καθολική πίστη, η κρυμμένη και ημιπαράνομη στο Ντελφτ, δεν ανήκει, λόγω του θέματος, στους πιο δημοφιλείς πίνακές του. Η μοίρα πάντως της ζωής και της τέχνης θέλησαν με αυτή τη διακήρυξη να κλείνει το έργο του ο μεγάλος ζωγράφος και έτσι «Η αλληγορία της Καθολικής πίστης» να αποκτά εκ των πραγμάτων ξεχωριστή σημασία.

Καθημερινή ζωή και εσχατολογικός ζυγός

ΕΞ ΑΦΟΡΜΗΣ

Η έκθεση του Γιοχάνες Βερμέερ (1632-1675) στο Ραϊκσμουζέουμ του Aμστερνταμ (10 Φεβρουαρίου – 4 Ιουνίου 2023) θεωρήθηκε από πολλούς το εικαστικό γεγονός της χρονιάς στην Ευρώπη. Από την άποψη του αριθμού των επισκεπτών ήταν πράγματι η πιο επιτυχημένη στην ιστορία του μουσείου (650.000 επισκέπτες)

Ηέκθεση του Γιοχάνες Βερμέερ (1632-1675) στο Ραϊκσμουζέουμ του Aμστερνταμ (10 Φεβρουαρίου – 4 Ιουνίου 2023) θεωρήθηκε από πολλούς το εικαστικό γεγονός της χρονιάς στην Ευρώπη. Από την άποψη του αριθμού των επισκεπτών ήταν πράγματι η πιο επιτυχημένη στην ιστορία του μουσείου (650.000 επισκέπτες). Από τα τριάντα εφτά έργα που αποδίδονται στον Βερμέερ, σκορπισμένα σε διάφορα μουσεία του πλανήτη, εκτέθηκαν τα είκοσι οχτώ (το «Κορίτσι με το μαργαριταρένιο σκουλαρίκι» επέστρεψε στο Μουσείο της Χάγης νωρίτερα από το τέλος της έκθεσης). Η προηγούμενη αναδρομική του Βερμέερ, 1995-1996, στην Ουάσιγκτον και εν συνεχεία στη Χάγη, είχε καταφέρει να συγκεντρώσει εικοσιένα. Η σημασία των αναδρομικών εκθέσεων των μεγάλων ζωγράφων, που γίνονται όλο και πιο δύσκολο οικονομικά εγχείρημα λόγω της ιλιγγιώδους αύξησης των ασφαλίστρων, δεν βρίσκεται μόνο στο ότι βλέπεις συγκεντρωμένο το έργο, αλλά και στο ότι μπορεί να σε οδηγήσουν να το δεις, εν μέρει ή εν όλω, και με νέο τρόπο. Το Ραϊκσμουζέουμ εξέδωσε με την ευκαιρία της έκθεσης, πέραν του Καταλόγου –κακοτυπωμένου αλλά με σημαντικά κείμενα–, και το βιβλίο του Gregor J. M. Weber, «Johannes Vermeer. Faith, Light and Reflection». Πιστεύω ότι το βιβλίο αυτό δεν θα μπορεί στο εξής να αγνοείται από όποιον θέλει να κατανοήσει καλύτερα το έργο του μεγάλου ζωγράφου.

Είναι γνωστό ότι ο Βερμέερ γεννήθηκε σε προτεσταντική οικογένεια αλλά προσχώρησε στην Καθολική Εκκλησία. Η διαδεδομένη άποψη στο ευρύ κοινό είναι ότι το έκανε μόνο και μόνο για να παντρευτεί τον Απρίλιο του 1653 την Καταρίνα Μπόλνες, που ήταν Καθολική (και με την οποία θα αποκτήσει δεκαπέντε παιδιά). Η προσχώρηση ωστόσο του Βερμέερ στον καθολικισμό δεν ήταν ευκαιριακή ή προσχηματική. Εζησε ως Καθολικός στο γενέθλιο Ντελφτ, δίπλα στο οίκημα των Ιησουιτών και σε στενή σχέση μαζί τους. Είναι αξιοσημείωτο ότι στο Ντελφτ ζούσε, παρά τον προτεσταντικό κατατρεγμό, μια ισχυρή Καθολική κοινότητα (5.500 σε σύνολο 23.000 κατοίκων), με δυο μεγάλες, κρυφές, κατ’ οίκον εκκλησίες. Το ζήτημα που θέλω να θίξω εδώ, και το οποίο έχει συζητηθεί από όλους τους σοβαρούς μελετητές του Βερμέερ, είναι αν και κατά πόσο η Καθολική θεολογία και ηθικοδιδακτική, ψυχωφελής τέχνη, (στην ιησουιτική κυρίως εκδοχή τους, όπως τονίζει ο Βέμπερ στο προαναφερθέν βιβλίο), απηχούνται στα έργα του Βερμέερ. Αν εξαιρέσουμε τα πρώτα έργα του («Ο Χριστός στο σπίτι της Μαρίας και της Μάρθας», π. 1654-1655, «Ο άγιος Πραξίδης», 1655) και βεβαίως την «Αλληγορία της Καθολικής πίστης», στο τέλος της ζωής του (π. 1670-1674), πού βρίσκεται ο καθολικισμός στα άλλα έργα του ζωγράφου, εκείνα που γνωρίζει και αγαπάει όλος ο κόσμος, ακόμη και όταν αγνοεί τον δημιουργό τους;

Η προσχώρηση του ζωγράφου Γιοχάνες Βερμέερ (γεννήθηκε σε προτεσταντική οικογένεια) στον καθολικισμό δεν ήταν ευκαιριακή ή προσχηματική.

Οι οικιακές σκηνές ειρηνικής καθημερινής ζωής, εκπληκτικής λεπτομέρειας, δεν αποτελούν αποκλειστικό γνώρισμα του Βερμέερ, το ίδιο κάνουν και πολλοί άλλοι Ολλανδοί ζωγράφοι της εποχής, όπως, επί παραδείγματι, ο συντοπίτης του, από το Ντελφτ επίσης, Πίτερ ντε Χόοχ (Pieter de Hooch, 1629 – π. 1679). Ο Βερμέερ είναι ένας από αυτούς, αλλά μεγαλύτερος από όλους αυτούς, για εκείνον τον απαράμιλλο χειρισμό του φωτός και των χρωμάτων. Τα έργα του ωστόσο δεν είναι απλές ρεαλιστικές σκηνές καθημερινής ζωής, δεν εξαντλούνται σε αυτό. Υπάρχει και κάτι άλλο, ένα βαθύτερο πνευματικό περιεχόμενο, που σε ορισμένα έργα είναι εύκολα ανιχνεύσιμο, ενώ σε άλλα δυσκολότερα και πιο παρακινδυνευμένα. Θα σταθώ σε μερικά έργα του, αρχίζοντας με τη «Γυναίκα με ζυγαριά» (π. 1662-1664). Μια νεαρή κομψοντυμένη γυναίκα στέκεται όρθια απέναντι στον καθρέφτη, ενώ πάνω στο τραπέζι που βρίσκεται μπροστά της υπάρχουν χρυσά και ασημένια νομίσματα, και μια ανοιχτή κοσμηματοθήκη, με χρυσά και μαργαριταρένια περιδέραια. Η γυναίκα κρατάει ζυγαριά ακριβείας, τα δύο τάσια της οποίας ισορροπούν. Τα τάσια είναι άδεια. Στον τοίχο υπάρχει πίνακας με την «Τελική κρίση» (δεν έχει ταυτιστεί σε ποιον πίνακα βασίζεται ο Βερμέερ), με τον Χριστό στην κορυφή ως Κριτή, τους αγγέλους, τους δίκαιους και τους αμαρτωλούς, κατά τα γνωστά. Είναι προφανές ότι δεν μπορούμε να ερμηνεύσουμε τη «Γυναίκα με ζυγαριά», χωρίς να λάβουμε υπ’ όψιν την «Τελική κρίση». Ο Ντανιέλ Αράς, που αναγνωρίζει την ισχυρή παρουσία της Καθολικής πίστης στο έργο του Βερμέερ, θεωρεί ότι το νόημα του έργου είναι αμφιλεγόμενο και αβέβαιο, και παρουσιάζει πέντε ερμηνείες που έχουν κατά καιρούς προταθεί (Daniel Arasse, «L’ ambition de Vermeer», 1993, Flammarion /Champs, 2021, σ. 67-68). Μπορεί ο σπουδαίος Αράς να έχει δίκιο, αλλά στα δικά μου μάτια το νόημα του έργου ήταν ανέκαθεν βέβαιο: υπάρχουν δύο ζυγαριές και δύο ζυγίσματα στη ζωή των ανθρώπων, που αντιφέρονται μεταξύ τους, με τη μία ζυγίζονται τα έργα της ματαιότητας και με την άλλη της αιωνιότητας. Δεν είχα και δεν έχω καμία αμφιβολία για το νόημα του έργου, η απορία μου είναι άλλη: γιατί αυτό να αποτελεί Καθολική απήχηση και όχι προτεσταντική; Μου την έλυσε ο Βέμπερ (σ. 125-127 στο παραπάνω βιβλίο, και σ. 255 στον Κατάλογο): διότι οι καλβινιστές, λόγω ακριβώς της διδασκαλίας περί προορισμού, δεν ζωγράφιζαν πια την «Τελική κρίση», κάτι που βεβαίως συνέχιζαν να κάνουν οι Καθολικοί.

Αν η Καθολική θεολογία και ηθική διδασκαλία διαπνέουν αναμφισβήτητα τη «Γυναίκα με ζυγαριά», σε άλλα έργα του ζωγράφου η παρουσία τους είναι διακριτική, σχεδόν ανεπαίσθητη. Παρόμοια λεπτή και διακριτική πρέπει να είναι και η ερμηνεία τους. Χρειάζεται να συνεχίσουμε τη συζήτηση.

1919-1922: Πρόσωπα της Μικρασιατικής Εκστρατείας – Ο φιλάνθρωπος πρόξενος Τζ. Χόρτον

Είχε προβλέψει από πολύ νωρίς ότι η κατάληξη θα είναι ολέθρια

«Ψηλός, στηριζόμενος σε ένα μακρύ μπαστούνι, συνήθως ντυμένος με σακάκι και γραβάτα, ο Χόρτον έδινε αρχικά την εντύπωση αυστηρού ανθρώπου, όμως στην πραγματικότητα ήταν ένας κοινωνικός, ηλικιωμένος κύριος, ελαφρώς αθυρόστομος, οπότε απολάμβανε την επαφή με τους ανθρώπους κάθε κοινωνικής τάξης. Μιλούσε άπταιστα ελληνικά και γαλλικά, καθώς και επαρκή ιταλικά και τουρκικά, οπότε φρόντιζε να μιλάει με τοπικούς αξιωματούχους, ιερωμένους, καταστηματάρχες, προξένους άλλων χωρών, βοσκούς, εμπόρους σύκων, αγρότες, λιμενεργάτες και στρατιώτες». Ετσι περιγράφει ο Λου Γιούρενεκ («Η μεγάλη φωτιά», Ψυχογιός, 2016) τον Τζορτζ Χόρτον, πρόξενο των ΗΠΑ στη Σμύρνη. Ο Χόρτον είχε φθάσει στην πόλη το 1919, λίγο μετά την απόβαση των ελληνικών στρατευμάτων. Δεν συμφωνούσε με αυτήν· σε έκθεσή του προς το Στέιτ Ντιπάρτμεντ (27.9.1922) υποστήριξε ότι «η ελληνική απόβαση, με τις συνθήκες που πραγματοποιήθηκε, αποτελεί το μεγάλο λάθος του Βενιζέλου. […]. Προς αποφυγήν της φρικτής καταστροφής που ακολούθησε […] μόνο δύο λύσεις υπήρχαν: 1. Να μην είχαν σταλεί ποτέ οι Ελληνες στη Σμύρνη. 2. Αφού τους έστειλαν (οι σύμμαχοι) να τους βοηθήσουν και να τους συμπαρασταθούν με συνέπεια και πίστη». Μάλιστα, από πολύ νωρίς είχε προβλέψει ότι η κατάληξη της εκστρατείας θα είναι ολέθρια – παρόμοια με την καταστροφική έκβαση της εισβολής των Αθηναίων στις Συρακούσες, δύο χιλιάδες χρόνια πριν. Τούτος ο παραλληλισμός αποκάλυπτε βαθιά γνώση τόσο της ελληνικής Ιστορίας όσο και της πραγματικότητας της περιοχής.

Ο Χόρτον γεννήθηκε το 1859 στο Φέρβιλ της Νέας Υόρκης. Ακολούθησε κλασικές σπουδές στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, όπου ήρθε σε επαφή με τον ελληνιστή καθηγητή Μάρτιν ντ’ Οτζ, ο οποίος του μετέδωσε την αγάπη για τους Ελληνες κλασικούς. Μετά την αποφοίτησή του (1878) ασχολήθηκε με τη δημοσιογραφία και εργάστηκε στις εφημερίδες «Σικάγο Τάιμς Χέραλντ» και «Σικάγο Αμέρικαν».

Το 1891 κυκλοφόρησε η πρώτη του ποιητική συλλογή («Τραγούδια των ταπεινών»), ενώ το 1897 κυκλοφόρησε το ποίημα «Αφρόεσα», εμπνευσμένο από την ελληνική λαϊκή παράδοση για τις νεράιδες. Εγραψε συνολικά 18 έργα, κυρίως μυθιστορήματα, από τα οποία πολλά εξελίσσονται στην Ελλάδα. Ο Ουίτμαν τον θαύμαζε ως ποιητή, ενώ πολλοί τον είχαν επαινέσει ως πεζογράφο. Ευαισθησία, ρομαντισμός, ειλικρίνεια συναισθημάτων, αγάπη στον πάσχοντα άνθρωπο είναι μερικά από τα στοιχεία των έργων του. «Ο Γεώργιος Χόρτον δεν υπήρξε μόνον έξοχος ποιητής, συγγραφεύς και Αμερικανός πολίτης», έγραψε ο προσωπικός του γιατρός Αλέξανδρος Φιλαδελφεύς, «υπήρξε προ πάντων μία ευγενεστάτη ψυχή, παλλομένη από ό,τι υψηλόν και ωραίον υπάρχει εις τον κόσμον».

Στην Αθήνα ο Χόρτον ήρθε το 1893 ως πρόξενος των ΗΠΑ και παρέμεινε έως το 1897. Επανήλθε το 1903 και το 1909 παντρεύτηκε την Αικατερίνη Σακοπούλου. Το 1910 μετατίθεται στην υπό οθωμανική κατοχή Θεσσαλονίκη, σημείο αναφοράς της επανάστασης των Νεότουρκων (1908) κι ένα χρόνο αργότερα μεταβαίνει για πρώτη φορά στη Σμύρνη ως πρόξενος των ΗΠΑ.

«Οχι μόνο παρακολούθησα προσωπικά, αλλά και επαλήθευσα από άλλους μάρτυρες τη φρικαλέα μεταχείριση των χριστιανικών πληθυσμών στο βιλαέτι της Σμύρνης», αναφέρει στο βιβλίο «Η μάστιγα της Ασίας» (Εστία, 2014).

Το νέο του πόστο τον ενθουσίασε. Επρόκειτο για πόλη συνδεδεμένη με τον Ομηρο και την πολιτιστική – φιλοσοφική παράδοση της αρχαίας Ιωνίας. Στα χρόνια εκείνα έζησε το πρώτο κύμα διωγμών των χριστιανικών πληθυσμών. «Ο ίδιος», γράφει στο βιβλίο «Η μάστιγα της Ασίας» (Εστία, 2014), «όχι μόνο παρακολούθησα προσωπικά αλλά και επαλήθευσα από άλλους μάρτυρες τη φρικαλέα μεταχείριση των χριστιανικών πληθυσμών στο βιλαέτι της Σμύρνης, τόσο κατά τη διάρκεια του Μεγάλου Πολέμου όσο και πριν από την έκρηξή του». Το 1917, με την έξοδο των ΗΠΑ στον πόλεμο, διακόπτονται οι αμερικανοτουρκικές σχέσεις και ο Χόρτον επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη. Στην πόλη που είχε πληγεί από την καταστροφική πυρκαγιά ανέπτυξε πλούσια φιλανθρωπική δράση, για την οποία τιμήθηκε.

Εχοντας επιστρέψει στη θέση του προξένου στη Σμύρνη το 1919, έζησε από κοντά τη Μικρασιατική Εκστρατεία και κατέγραψε το δραματικό τέλος της. «Αν υπήρχε κάποιος Αμερικανός, ή ακόμη και Ευρωπαίος, που γνώριζε τι συνέβαινε μέσα και γύρω από τη Σμύρνη, αυτός ήταν ο Χόρτον», σημειώνει ο Γιούρενεκ. «Στη Σμύρνη, καθώς και την ενδοχώρα προς τον νότο και τα ανατολικά, οι φίλοι του Χόρτον και το δίκτυο των διακριτικών πηγών που διέθετε τον κρατούσαν ενήμερο. Το δίκτυο του Χόρτον περιλάμβανε τους αδελφούς Ωνάση, επιτυχημένους καπνεμπόρους στην πόλη, όμως υπήρχαν και πολλοί άλλοι – Ελληνες, Αρμένιοι, Λεβαντίνοι και Τούρκοι, μάτια και αυτιά, στους οποίους βασιζόταν για να συγκεντρώνει πληροφορίες. […] Βασιζόμενος στις λιγοστές πληροφορίες που είχε ήδη συλλέξει, ο Χόρτον αισθανόταν όλο και πιο βέβαιος ότι η ελληνική κατοχή της δυτικής Ανατολίας όδευε προς το τέλος της».

Ο Χόρτον αναφέρει ότι μετά τη διάσπαση του μετώπου, «η πόλη γέμισε γρήγορα με πρόσφυγες από την ενδοχώρα. […] Εφταναν στη Σμύρνη και τα παράλια κατά χιλιάδες. Γέμιζαν όλες τις εκκλησίες, τα σχολεία, τις αυλές της ΧΕΝ, της ΧΑΝ και των αμερικανικών σχολείων της ιεραποστολής. Κοιμόντουσαν ακόμη και στους δρόμους». Λίγο αργότερα, «άρχισαν να φτάνουν οι ηττημένοι, κουρελιασμένοι Ελληνες στρατιώτες, με το βλέμμα να κοιτάζει ίσια μπροστά, σαν υπνοβάτες».

Ηδη από τις 17/30 Αυγούστου είχε αρχίσει να στέλνει επείγοντα τηλεγραφήματα στην Ουάσιγκτον που ενημέρωναν για τη διάσπαση του ελληνικού μετώπου και τους φόβους του ότι οι κεμαλικές δυνάμεις θα έφταναν στη Σμύρνη. Παρακαλούσε δε να σταλούν αντιτορπιλικά, προκειμένου να προστατευθούν το προξενείο και οι πολίτες. Τρεις ημέρες αργότερα επανερχόταν: «Εκτιμώ ότι η κατάσταση είναι τόσο δεινή, ώστε πλέον έχει καταστεί μη ανατρέψιμη».

«Εξολόθρευση ενός πολιτισμού»

 

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Οι παράγκες που έγιναν μητρόπολη

Η κληρονομιά των μικρασιατών

Ο άθλος της στεγαστικής αποκατάστασης των προσφύγων σε Αθήνα και Πειραιά

Οι θαμώνες του θερινού κινηματογράφου «Ζέφυρος» και της παλιάς αθηναϊκής ταβέρνας του Οικονόμου στα Πετράλωνα δεν μπορούν να φανταστούν ότι στην επόμενη γωνία (κυριολεκτικά) ο δρόμος που τέμνει τη δημοφιλή οδό Τρώων υπήρξε πριν από 61 χρόνια το φυσικό σκηνικό της εμβληματικής ταινίας «Συνοικία το όνειρο» με σκηνοθέτη και πρωταγωνιστή τον Αλέκο Αλεξανδράκη. Ο δρόμος είναι η οδός Υπερίωνος και η συνοικία η τότε παραγκούπολη του Ασυρμάτου, ο τόπος (ένα παρατημένο λατομείο στους πρόποδες του Φιλοπάππου) που εγκαταστάθηκαν τη δεκαετία του ’20 περισσότερες από 800 οικογένειες προσφύγων από την Αττάλεια και την Αλάγια της Μικράς Ασίας. Αυτός είναι ο λόγος που η περιοχή πήρε προπολεμικά το όνομα «Τα Ατταλιώτικα».

Το 1961, όταν γυρίστηκε η ταινία, με πολλούς από τους κατοίκους να συμμετέχουν ενεργά ως κομπάρσοι, αρκετά από εκείνα τα χαμόσπιτα της πρώτης περιόδου έκτακτης ανάγκης της προσφυγικής κρίσης που δημιούργησε η Μικρασιατική Καταστροφή επιβίωναν ακόμη. Το σχέδιο για την κατασκευή μεγάλου αριθμού αξιοπρεπών κατοικιών από πελεκητές πέτρες της κατεδαφισμένης Σχολής Πολέμου (τα λεγόμενα «πέτρινα της Φρειδερίκης») και κυρίως η ανέγερση της περίφημης μοντέρνας πολυκατοικίας που σχεδίασε η Ελλη Βασιλικιώτη το 1967, σφράγισαν το οριστικό τέλος μιας οικιστικής περιπέτειας που για τη συγκεκριμένη γειτονιά της Αθήνας κράτησε σχεδόν μισό αιώνα.

Οι παράγκες που έγιναν μητρόπολη-1
Το «πριν» και το «μετά» των προσφυγικών υποδομών στη Δραπετσώνα στην έκδοση του υπουργείου Κοινωνικής Πρόνοιας «Το έργον της εξαετίας» (1957)

Παρόμοιες γενεαλογίες της προσφυγικής εγκατάστασης συμπεριλαμβάνονται στα βασικά σημεία εστίασης του ερευνητικού προγράμματος «Ηomeacross» (ο πλήρης τίτλος είναι «Space, memory and the legacy of the 1923 Population Exchange between Greece and Turkey»), που μελετάει τη χωρική και αρχιτεκτονική διάσταση αυτής της τεράστιας εκτόπισης πληθυσμών, η οποία μεταμόρφωσε τόσο τους τόπους που έμειναν πίσω όσο και τους τόπους άφιξης των προσφύγων: το στοίχημα της απορρόφησης των προσφυγικών ροών από τη Μικρά Ασία δεν ήταν υπόθεση μιας δεκαετίας ή μιας γενιάς. Διέτρεξε ολόκληρο σχεδόν τον 20ό αιώνα, αφήνοντας ισχυρότατο αποτύπωμα στην αρχιτεκτονική, πολεοδομική και κοινωνική εξέλιξη των τόπων υποδοχής εκατομμυρίων ανθρώπων.

Είναι η πρώτη φορά που Ελληνες και Τούρκοι ερευνητές (κυρίως αρχιτέκτονες αλλά και ιστορικοί, πολιτικοί επιστήμονες, κ.ά.), που συνδέονται με τρεις διαφορετικούς φορείς και από τις δύο πλευρές του Αιγαίου (το Ελληνικό Ιδρυμα Ευρωπαϊκής και Εξωτερικής Πολιτικής, το Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών και το Izmir Institute of Technology, αγγλόφωνο δημόσιο πανεπιστήμιο της Σμύρνης) εργάζονται από κοινού για να μελετήσουν τις μακροπρόθεσμες συνέπειες μιας τόσο φορτισμένης ιστορικής στιγμής στον χώρο και τον χρόνο. Τους πρώτους καρπούς του προγράμματος μπορείτε να τους αναζητήσετε στην ιστοσελίδα homeacross.eliamep.gr (τρίγλωσσο site που θα εμπλουτίζεται διαρκώς), αλλά και στη μεγάλη έκθεση του Μουσείου Μπενάκη «Μικρά Ασία», που θα εγκαινιαστεί στις 15 Σεπτεμβρίου στο κτίριο της οδού Πειραιώς.

Το έργο της ελληνοτουρκικής ομάδας (6 Ελληνες και 4 Τουρκάλες συγκροτούν τον βασικό ερευνητικό πυρήνα) εστιάζει στις συνέπειες της ανταλλαγής πληθυσμών σε δύο συγκεκριμένες διοικητικές περιφέρειες, την Αττική και τη Σμύρνη. Με βασικά εργαλεία την επιτόπια έρευνα στα χωριά της Ιωνίας αλλά και στις γειτονιές της Αθήνας και του Πειραιά, με πλούσια αρχειακή έρευνα και στις δύο χώρες και μιλώντας με τους απογόνους όσων ανταλλάχθηκαν και από τις δύο πλευρές, έρχεται στην επιφάνεια ένας νέος, συναρπαστικός «χάρτης» με διαφορές αλλά και ομοιότητες.

Οι παράγκες που έγιναν μητρόπολη-2
Οι παράγκες που έγιναν μητρόπολη-3
Τα «πέτρινα της Φρειδερίκης» αντικατέστησαν τις προπολεμικές τρώγλες στην παραγκούπολη του Ασυρμάτου, στους πρόποδες του Φιλοπάππου.

Η μεγάλη διαφορά

Αντικείμενο ελληνοτουρκικού ερευνητικού προγράμματος η χωρική και αρχιτεκτονική διάσταση της τεράστιας εκτόπισης πληθυσμών.

Η βασική διαφορά ανάμεσα στις δύο περιοχές είναι φυσικά η ένταση της κρίσης, που δεν αποτυπώνεται μόνο στα νούμερα (οι μουσουλμάνοι ανταλλάξιμοι δεν ξεπερνούν τις 400.000, ενώ ο αντίστοιχος αριθμός για τους ελληνορθόδοξους πληθυσμούς υπερβαίνει το 1,2 εκατ.), αλλά και στον βαθμό οξύτητας του οικιστικού ζητήματος. Οι μουσουλμάνοι εγκαθίστανται στα χωριά που έχουν εγκαταλείψει οι Ελληνες, ενώ οι Ελληνες πρέπει να ξεκινήσουν από το μηδέν. Δεν υπάρχουν σπίτια να τους περιμένουν. Στις αρχές Δεκεμβρίου του 1922, σύμφωνα με ανακοίνωση του γραφείου του δημάρχου Αθηναίων, περίπου 70.000 πρόσφυγες διέμεναν σε 130 πρόχειρους καταυλισμούς διάσπαρτους σε ολόκληρη την πόλη. «Οταν στην Ελλάδα σχεδιάζονται και κατασκευάζονται εκατοντάδες νέοι οικισμοί, στην Τουρκία οι αντίστοιχοι δεν ξεπερνούν τις μερικές δεκάδες», μου λέει η Καλλιόπη Αμυγδάλου, δρ ιστορικός Αρχιτεκτονικής και επικεφαλής του προγράμματος. «Αυτό δεν σημαίνει ότι οι Τούρκοι δεν είχαν τα δικά τους προβλήματα. Πολλές ελληνικές ιδιοκτησίες λεηλατούνται, ενώ αξιώσεις για αποζημιώσεις προβάλλουν και κάτοικοι, τα σπίτια των οποίων βρέθηκαν στην ακτίνα των πολεμικών συγκρούσεων από το 1919 μέχρι το 1922. Δημιουργείται έτσι ένας άτυπος ανταγωνισμός ανάμεσα σε δύο διαφορετικές πληθυσμιακές ομάδες. Ταυτόχρονα καταγράφονται περιστατικά διαφθοράς: άνθρωποι που δεν ήταν πρόσφυγες διεκδικούν και καταλαμβάνουν παλιά ελληνικά σπίτια και νόμιμοι δικαιούχοι καταλήγουν με δύο ή και τρεις νέες ιδιοκτησίες».

Η ελληνική περίπτωση ήταν φυσικά μια πολύ διαφορετική ιστορία. Στην Αττική, πιο συγκεκριμένα, οι πρόσφυγες βρήκαν ημιμόνιμη ή μόνιμη στέγη με τρεις βασικούς τρόπους: με οργανωμένη δόμηση από το κράτος, μέσω άναρχης αυτοστέγασης (παραπήγματα που έστηναν με κάθε τρόπο και με δικά τους μέσα) και σε δεύτερο χρόνο μέσω οργανωμένης αυτοστέγασης. Η απογραφή του 1928 αποκαλύπτει τα πραγματικά μεγέθη: στην επαρχία Αττικής καταγράφονται 271.478 πρόσφυγες. Στον Δήμο Αθηναίων αντίστοιχα καταγράφονται 129.380 πρόσφυγες (28,1% του συνολικού πληθυσμού) και στον Πειραιά 101.185 (40,2% του πληθυσμού).

Την πρώτη πολύ δύσκολη δεκαετία κυριαρχεί η οργανωμένη δόμηση με βασικές μονάδες κατοίκησης γύρω από κεντρικές, κοινές εσωτερικές αυλές που κατασκευάζει το κράτος ή η Επιτροπή Αποκατάστασης Προσφύγων (ΕΑΠ): μονώροφα δωματιάκια ελάχιστων τετραγωνικών, προκατασκευασμένα ξύλινα παραπήγματα και στην καλύτερη περίπτωση διώροφες τετρακατοικίες. Το κάθε δωμάτιο είναι ένας πρώτος μικρός πυρήνας που το κράτος το κατασκευάζει με τη σκέψη ότι ο πρόσφυγας θα βρει τον τρόπο στο μέλλον να το επεκτείνει. «Το κράτος δηλαδή προκρίνει μια αρχιτεκτονική του κατεπείγοντος, μια ελάχιστη υποδομή επιβίωσης (χωρίς συστήματα ύδρευσης και αποχέτευσης), με την πρόβλεψη ότι ο πρόσφυγας θα το συντηρήσει και θα το επεκτείνει», υπογραμμίζει η κ. Αμυγδάλου. Μέχρι το 1930 η ΕΑΠ (η οποία ιδρύεται το 1923 κατόπιν δανείου από την Κοινωνία των Εθνών) κατασκευάζει 6.782 κατοικίες στην Αθήνα και 5.134 στον Πειραιά, αριθμοί που αντιστοιχούν στο 43,16% της οικοδομικής δραστηριότητας της ΕΑΠ στο σκέλος της αστικής αποκατάστασης σε όλη την επικράτεια.

Η εικόνα αλλάζει στο δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’20, όταν το 1927 ψηφίζεται ένας νόμος που επιτρέπει την οριζόντια δόμηση μόνο για τους προσφυγικούς συνοικισμούς. Δύο χρόνια αργότερα το μέτρο θα ισχύσει για όλη τη χώρα, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για την ανέγερση πολυκατοικιών. Δεν είναι υπερβολή να ειπωθεί εδώ ότι η πίεση που ασκεί το οξύ ζήτημα της στέγασης των προσφύγων επιταχύνει τις πολεοδομικές και νομοθετικές μεταβολές, που διαφορετικά ίσως θα είχαν καθυστερήσει. Επίσης, το 1929 περνάει ένας ακόμη νόμος που ενθαρρύνει την οργανωμένη αυτοστέγαση μέσα από οικοδομικούς συνεταιρισμούς.

Στην πραγματικότητα το κράτος διανέμει οικόπεδα ή παρέχει οικονομική υποστήριξη και οι πρόσφυγες οργανώνονται σε συνεταιρισμούς και χτίζουν τις γειτονιές τους. Μέχρι το 1933 συστήνονται περισσότεροι από 320 προσφυγικοί οικοδομικοί συνεταιρισμοί με 10.500 μέλη. Εχει βοηθήσει και ο τελεσίδικος ενταφιασμός της ψευδαίσθησης για επιστροφή στις πατρογονικές εστίες, ύστερα από την υπογραφή του ελληνοτουρκικού Συμφώνου Φιλίας το 1930 στην Αγκυρα ανάμεσα στον Ελευθέριο Βενιζέλο και τον Ισμέτ Ινονού παρουσία του Κεμάλ Ατατούρκ. Πάντως, τη δεκαετία του ’30 επικρατεί οικοδομικός οργασμός και μέχρι το 1940 χτίζονται ορισμένα από τα πιο φιλόδοξα οικιστικά συγκροτήματα της εποχής, όπως οι προσφυγικές πολυκατοικίες της λεωφόρου Αλεξάνδρας με σημαντικές αρχιτεκτονικές υπογραφές και στο εκσυγχρονιστικό πνεύμα του επελαύνοντος μοντέρνου κινήματος. Ομως ο κατασκευαστικός πυρετός δεν είναι πάντα αναίμακτος. Η κ. Αμυγδάλου αναφέρει το παράδειγμα της Δραπετσώνας: «Η περιοχή είχε αρχίσει να ρημοτομείται πριν από το 1922, καθώς καταγράφεται πίεση για επέκταση του Πειραιά προς τα δυτικά και ήδη γίνονται αγοραπωλησίες γης στα όρια των δύο περιοχών. Με την έλευση των προσφύγων δημιουργείται ξαφνικά μια τεράστια παραγκούπολη, το κράτος υποχρεώνεται να απαλλοτριώσει την περιοχή, με αποτέλεσμα να υπάρξουν έντονες αντιδράσεις από επενδυτές της εποχής και εκατοντάδες υποθέσεις να οδηγηθούν στα δικαστήρια, υποθέσεις που διήρκεσαν δεκαετίες μέχρι να τελεσιδικήσουν».

«Μάθημα για όλους»

Ρωτάω την κ. Αμυγδάλου ποια είναι κατά τη γνώμη της η πιο σημαντική παρακαταθήκη της εποποιίας που τελικά ήταν η επιτυχημένη ενσωμάτωση του τεράστιου προσφυγικού κύματος της Μικρασιατικής Καταστροφής. Η συζήτηση πηγαίνει στο θέμα της κοινωνικής κατοικίας και στον ρόλο του κράτους πρόνοιας, έναν ρόλο που θυμηθήκαμε πολύ πρόσφατα με αφορμή την πανδημία. «Τις τελευταίες δεκαετίες που ο ρόλος του κράτους πρόνοιας είχε υποχωρήσει και μας το υπενθύμισε η πανδημία και τώρα η ενεργειακή κρίση, η συζήτηση για τον τρόπο που η Ελλάδα αντιμετώπισε το προσφυγικό ζήτημα αποκτάει μια νέα επικαιρότητα και αξία». Και συμπληρώνει: «Η ιστορία της προσφυγικής εγκατάστασης είναι λοιπόν σε μεγάλο βαθμό η ιστορία της κοινωνικής κατοικίας στην Ελλάδα, είναι ένα σημαντικό σκέλος της ιστορίας των υποδομών, του εκσυγχρονισμού, του κοινωνικού κράτους. Είναι μέρος της ιστορίας του μοντέρνου και ένα σημαντικό σκέλος της ιστορίας των τεχνικών υπηρεσιών, δηλαδή της συνέργειας κράτους και αρχιτεκτονικής για την παρέμβαση στην πόλη. Είναι ένα μάθημα για όλους».

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση