ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ, Εισαγωγή: Ο Πλάτων

Plato-raphael

Ε1 Ο βίος του

  • Έτος Γέννησης: 428/9
  • Γονείς:  Πατέρας: Αρίστων του Αριστοκλέους (αριστοκρατική γενιά)

Μητέρα: Περικτιόνη

Θείος της ο Κριτίας (ηγέτης των Τριάκοντα τυράννων)

Αδελφός της ο Χαρμίδης (μέλος των Τριάκοντα τυράννων)

  • Παιδεία: Μουσική και γυμναστική παιδεία. Ασχολήθηκε με την τραγική ποίηση.

Σταμάτησε όταν γνώρισε τον Σωκράτη.

  • Έδειξε ενδιαφέρον για την πολιτική, απομακρύνθηκε όμως από αυτή γιατί:
  1. Οι συγγενείς του μετείχαν στο καθεστώς των τριάκοντα τυράννων.
  2. Η αποκατεστημένη δημοκρατία καταδίκασε τον Σωκράτη σε θάνατο.
  • Ταξίδια και η Σικελική εμπειρία:
    • 398-390 π.Χ.: Ταξίδι στην Κάτω Ιταλία και Σικελία
    •  Επαφή του Πλάτωνα με τον Πυθαγορισμό και τον εκπρόσωπό του τον Αρχύτα τον Ταραντίνο.
    • Γνωριμία του με τον  Διονύσιο το Α’ τύραννο των Συρακουσών και το γαμπρό του το Δίωνα.
    • Ο Δίων επηρέασε τον Διονύσιο να στραφεί στην φιλοσοφία και να μαθητεύσει κοντά στον Πλάτωνα.
    •  Άδοξο τέλος: πουλήθηκε ως δούλος στην Αίγινα.
  • 367 π.Χ.: Ο Διονύσιος ο Β’ διαδέχεται τον πατέρα του.
  • 366 π.Χ.: Επιστροφή του Πλάτωνα στη Σικελία  με την ελπίδα να μετατρέψει τον Διονύσιο σε «φιλόσοφο βασιλέα»  [αποτυχία]
  • 361 π.Χ.: Τρίτο  ταξίδι στη Σικελία.

[Ο Πλάτων, το θρίλερ στις Συρακούσες και η «Πολιτεία»

Το νέο βιβλίο του μεταφρασμένου και στα ελληνικά James Romm παρακολουθεί την πολυετή και αμφιλεγόμενη εμπλοκή του Πλάτωνα με το τυραννικό καθεστώς της ελληνικής πόλης-κράτους στη Σικελία.] 

Η συνέχεια εδώ: https://blogs.sch.gr/dstefanou/2025/07/05/o-platon-to-thriler-stis-syrakoyses-kai-i-politeia/
  •  Η Ίδρυση της Ακαδημίας:

388 π.Χ.: ίδρυση της Ακαδημίας (πήρε την ονομασία της από τον προστάτη ήρωα της περιοχής Ακάδημο ή Εκάδημο)

Περιεχόμενο των μαθημάτων αυτό που ορίζεται στην πολιτεία ως ιδανική παιδεία

των φυλάκων. Κυρίως μαθηματικά ως απαραίτητη προετοιμασία για τη διαλεκτική.

Σπουδαίοι μαθητές: Αριστοτέλης,  Σπεύσιππος, Ξενοκράτης, Φίλιππος από την

Οπούντα.

  • 347π.Χ. Θάνατος του Πλάτωνα.

Η ΣΥΜΠΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΟΥ – ΜΥΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΨΕΜΑΤΑ- (υλικό ημερίδας)

Από την ιστοσελίδα του ΕΛ.Ε.ΣΥ.Π αντλούμε το υλικό της ημερίδας με θέμα “Η συμπλήρωση του Μηχανογραφικού. Μυστικά και ψέματα.” που πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία στις 23 Μαΐου 2013.

α) Η ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΟ ΤΟΥ 2013, υλικό που μας παραχώρησε ο Δημήτρης Μορφόπουλος, σύμβουλος σταδιοδρομίας, στην ΕΛ.Ε.ΣΥ.Π. , τον οποίο ευχαριστούμε.

Για να δείτε το υλικό κάντε κλικ εδώ

β) Οδηγοί Σπουδών των Σχολών του Μηχανογραφικού Δελτίου 2012

Επιμέλεια των σπουδαστών του ΠΕΣΥΠ – ΑΣΠΑΙΤΕ, με την καθοδήγηση της επιστημονικής συνεργάτιδας της Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. και Ταμία της ΕΛ.Ε.ΣΥ.Π. κας Κατσαμπούρη Φωτεινής, τους οποίους η ΕΛΕΣΥΠ ιδιαίτερα ευχαριστεί.

Για τον οδηγό πατήστε εδώ.

γ) ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ ΑΝΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΟΑΕΔ (υλικό που μας παραχώρησε ο Δημήτρης Μορφόπουλος, σύμβουλος σταδιοδρομίας)

Για να δείτε τα επαγγέλματα του 1ου επιστημονικού πεδίου, πατήστε εδώ

Για να δείτε τα επαγγέλματα του 2ου επιστημονικού πεδίου, πατήστε εδώ

Για να δείτε τα επαγγέλματα του 3ου επιστημονικού πεδίου, πατήστε εδώ

και εδώ

Για να δείτε τα επαγγέλματα του 4ου επιστημονικού πεδίου, πατήστε εδώ

και εδώ

Για να δείτε τα επαγγέλματα του 5ου επιστημονικού πεδίου, πατήστε εδώ

και εδώ

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ: Φιλοσοφικός λόγος, Εισαγωγή (σχεδιάγραμμα)

Δ2 Οι φιλοσοφικές ιδέες του Σωκράτη. Διαλεκτική, μαιευτική, ειρωνεία. Η αναζήτηση των ορισμών, η επαγωγική μέθοδος και η ηθική.

σωκρατης

 

ἓν οἶδα, ὃτι οὐδέν οἷδα

Ο χρησμός του Μαντείου των Δελφών «ἀνδρῶν δ’ ἁπάντων Σωκράτης σοφώτατος»  αποτέλεσε την αφορμή για την αναζήτηση από τον Σωκράτη του σοφότερου στην Αθηναϊκή κοινωνία → πρακτικά  απεδείκνυε την άγνοια των άλλων και ήταν απειλή → αιτία του μίσους εναντίον του και της δικαστικής δίωξής του.

Η σωκρατική αμφισβήτηση

Ειρωνεία: όπλο της σκέψης, της αναζήτησης και της φιλοσοφικής έρευνας.

Η αμφισβήτηση αποτελεί κοινό σημείο του Σωκράτη με τους σοφιστές → αυτοί κατέληγαν όμως στην άρνηση κάθε αλήθειας.

Η αμφισβήτηση των παραδοσιακών αξιών για τον Σωκράτη οδηγούσε στην αναζήτηση της καθαυτό και αναλλοίωτης αλήθειας.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ο τρόμος της ενδοσχολικής βίας

Ελληνικά και ξένα βιβλία παρουσιάζουν το πρόβλημα και προτείνουν λύσεις για ένα παιδί

Της Μαρίας Τόπαλη (πηγή: Καθημερινή)

Η ενδοσχολική βία (bullying) παρουσιάζει ανησυχητικά αυξητικές τάσεις στη χώρα μας, όπως δείχνουν τα πρώτα στοιχεία εν εξελίξει ερευνών του ΕΨΥΠΕ. Αν τα στοιχεία αυτά επιβεβαιωθούν οριστικά, τότε ένα στα επτά παιδιά στα ελληνικά σχολεία γίνεται σήμερα θύμα κάποιας μορφής εκφοβισμού. Ομως ακόμη κι αν η βία αφορούσε ένα μόνο παιδί, θα όφειλε να έχει μετατοπιστεί αντιστρόφως, θετικά δηλαδή, ο πολιτισμός μας. Είτε, δηλαδή, το φαινόμενο παίρνει διαστάσεις επικίνδυνα μαζικές, είτε αφορά τον έναν, όπως γινότανε παλιά με τον αδύναμο της τάξης ή της αλάνας, ο τραμπουκισμός και η ανοχή του μέσα από τη σιωπή των πολλών δεν μπορούν να γίνονται ανεκτά από κοινωνίες ανοιχτές, δημοκρατικές. Το μάθημα «πολιτικού θάρρους» (Zivilcourage), επιτακτικά αναγκαίο στη σημερινή Ελλάδα, θα πρέπει να αρχίσει σχίζοντας τη σιωπή στις σχολικές αίθουσες και στις αυλές.

nanosnew

Συνέχεια ανάγνωσης

ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΜΟΡΙΩΝ

Για να μετατρέψετε τους βαθμούς σε μόρια, ακολουθήστε τις οδηγίες του κ. Ιωάννη Κουράκλη, υπεύθυνου Σ.Ε.Π. του ΚΕΣΥΠ  Καλαμάτας. Η εφαρμογή που δημιούργησε είναι πολύ φιλική στο χρήστη και θα σάς διευκολύνει να υπολογίσετε με ακρίβεια τα μόριά σας.

Καλά αποτελέσματα!

 

Τα γενέθλια του Μουσείου Ακρόπολης

newlogo

Πέμπτη, 20 Ιουνίου, 2013

Το Μουσείο Ακρόπολης άνοιξε τις πύλες του όταν ξεκίνησε η μεγάλη οικονομική κρίση που ταλαιπωρεί την χώρα. Είχε όμως την τύχη να το αγκαλιάσει το ελληνικό και το διεθνές κοινό, δίνοντάς του τη δυνατότητα να λειτουργεί για τέσσερα χρόνια δίχως κρατική επιχορήγηση. Επομένως, γιορτάζει τα τέταρτα γενέθλιά του με αισιοδοξία για το μέλλον.

Την Πέμπτη 20 Ιουνίου 2013 οι εκθεσιακοί του χώροι θα παραμείνουν ανοιχτοί από τις 8 το πρωί έως τα μεσάνυχτα. Τις ίδιες ώρες θα είναι ανοιχτό και το εστιατόριό του. Την ημέρα αυτή, η είσοδος θα είναι μειωμένη (3 ευρώ) για όλους.

Άγνωστες περιπέτειες των λίθων της ζωφόρου

o_ippeas_me_to_atithaso_alogo_sto_meso_tis_dytikis_zoforoy._anaparastasi_ton_halkinon_halinon_0

Τι σημαίνουν οι διάσπαρτες οπές στερέωσης στην παράσταση του ιππέα με το ατίθασο άλογο της δυτικής ζωφόρου; Πως έγινε η αποκόλληση της παράστασης του λίθου ΙΙΙ της νότιας ζωφόρου από το συνεργείο του Elgin to 1803; Ποια ήταν τα στάδια λάξευσης του λίθου ΙΙ της βόρειας ζωφόρου;

Τα σχέδια και οι λιθογραφίες ξένων περιηγητών που προηγήθηκαν του βομβαρδισμού του Παρθενώνα το 1687 από τον Morosini βοηθούν στην κατανόηση των αναπαραστάσεων των λίθων της ζωφόρου, ενώ η επανασυγκόλληση σκόρπιων θραυσμάτων που βρέθηκαν οδηγούν σήμερα στην τρισδιάσταση αποκατάστασή τους με συνδυασμό πρωτοτύπων και εκμαγείων.

Οι επισκέπτες του Μουσείου θα ανακαλύψουν μαζί με τους Αρχαιολόγους – Φροντιστές τις ιστορίες των λίθων των τελευταίων 300 ετών, ενώ θα τοποθετηθούν στην Αίθουσα του Παρθενώνα τέσσερις ειδικές οθόνες, μία σε κάθε πλευρά της ζωφόρου, με τρισδιάστατες παραστάσεις των λίθων. Δείτε το πρόγραμμα παρουσιάσεων

Το ίδιο βράδυ, στις 9 μ.μ., η Φιλαρμονική Ορχήστρα Πνευστών του Δήμου Αθηναίων θα πλαισιώσει μουσικά την περιήγηση των επισκεπτών στον προαύλιο χώρο, προτείνοντας ένα μουσικό ταξίδι σε γνωστές και αγαπημένες μελωδίες από το παγκόσμιο ρεπερτόριο για μπάντα. Δείτε το μουσικό πρόγραμμα

Παράλληλα, το Μουσείο θα ξεκινήσει στα πωλητήριά του τη διάθεση δύο επετειακών αντιγράφων γλυπτών, την κεφαλή του Ποσειδώνα και της Άρτεμης από την ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΕΞΕΤΑΣΤΕΑΣ ΕΝΝΟΙΑΣ (ΕΚΦΡΑΣΗ –ΕΚΘΕΣΗ σελ. 280-281)

Εξεταστέα έννοια: Αθλητισμός

6865994

1.       Ορισμός: Αθλητισμός ονομάζεται η συστηματική1 ανθρώπινη δραστηριότητα  που σκοπό έχει την σωματική ευρωστία2 και την ψυχοκοινωνική ανάπτυξη3.

(επιπλέον στοιχεία: 1 οργανωμένη εξάσκηση υπό την επίβλεψη ειδικού  2 υγεία, δύναμη, σωστό σωματικό βάρος κ.ά απόκτηση ψυχικών και κοινωνικών δυνατοτήτων )

2.       Διαίρεση:

  • Με διαιρετική βάση των αριθμό των αθλουμένων α) ομαδικός, β)ατομικός
  • Με διαιρετική βάση τον χαρακτήρα του αθλητισμού α) ερασιτεχνικός, β) επαγγελματικός
  • Άλλα είδη: κλασσικός, χειμερινός κ.ά

3.       Διευκρίνιση: εκφυλιστικά φαινόμενα του σύγχρονου αθλητισμού:

  • Βία –ρατσισμός –χουλιγκανισμόςpodosfairo-epeisodia-449x300
  • Εμπορευματοποίηση
  • Πολιτική εκμετάλλευση
  • Χρήση αναβολικών

4.       Σύγκριση –αντίθεση:

Αρχαίος αθλητισμός

Σύγχρονος αθλητισμός

  • Αφιλοκερδής
  • Ηθικά βραβεία
  • Εκεχειρία
  •  Επαγγελματισμός
  • Εμπορευματοποίηση
  • Οι πόλεμοι συνεχίζονται κατά τη διάρκεια των αγώνων

 

5.       Αιτιολόγηση: γιατί είναι ωφέλιμος ο αθλητισμός;

  • Σωματικά (υγεία, δύναμη ….)
  • Ψυχικά (σθένος, επιμονή, υπομονή ….)
  • Ηθικά (μετριοφροσύνη, σεβασμός, αλληλεγγύη …)
  • Πνευματικά (ευφυΐα, οργανωτικότητα …)
  • Κοινωνικά (κοινωνικοποίηση, ομαδικότητα …)

6. Ανάλυση διαδικασίας: τρόπος διεξαγωγής ενός αγώνα, κανόνες, στόχοι, ποινές κ.ά

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ: Α) Η κλητική ενικού του αρσενικού των τριτοκλίτων επιθέτων Β) Το τελικό –ν στο ουδέτερο των αντωνυμιών

αρχαία ελληνικά

Συνέχεια ανάγνωσης

ΑΝΟΙΚΤΗ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΡΑΤΣΙΣΜΟ

Ανοιχτή επιστολή προς τους νέους

«Με το δικαίωμά σου νάσαι πολίτης 
στων ιδεών την πόλι»
Κ. Π. ΚΑΒΑΦΗΣ

Εορτάσιμη για την Ευρώπη η 8η Μαΐου 1945. Είναι η ημέρα της νίκης των ελευθέρων Ευρωπαίων εναντίον της βαρβαρότητας του ναζισμού και του φασισμού.  Ομως, 68 χρόνια μετά την κατατρόπωση, την τελική νομίζαμε εξόντωση των μελανοχιτώνων, η Ελλάδα βρίσκεται και πάλι υπό την απειλή οργανωμένων φασιστικών ομάδων. Τα μέλη τους διαλαλούν και πρεσβεύουν αυτό ακριβώς το οποίο αδιάκοπα και με θυσίες πολέμησαν οι δημοκράτες του κόσμου στα χρόνια της πιο αιματηρής σύρραξης που γνώρισε η ανθρωπότητα, στα χρόνια δηλαδή του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου.

Κόμματα και κινήματα με ιδεώδη και συνθήματα μισαλλοδοξίας και ξενοφοβίας, με κίνητρα σκοτεινά και ιδιοτελή, τρομοκρατούν βίαια τους πολίτες, εγκληματούν κατά των ξένων σχεδόν ατιμωρητί, και βιαιοπραγούν κατά των νομίμων εκπροσώπων της πολιτείας, ακόμη και της δημοκρατικής τάξεως. Δεν αρκεί η ομόθυμη κατακραυγή σε τέτοια φαινόμενα βαρβαρότητας. Πρέπει να γίνει από όλους αντιληπτό ότι η δήθεν φιλανθρωπική δράση των νεοναζιστών προς τις ευπαθείς κοινωνικά και οικονομικά ομάδες των συμπολιτών μας αποβλέπει σε επικοινωνιακά μόνο οφέλη.  Είναι αναποτελεσματική και επικίνδυνη με τον διχασμό που προκαλεί, καταστρέφοντας τον ιστό της αλληλεγγύης και της κοινωνικής συνοχής.

Είναι καθήκον όλων μας όχι μόνο να καταδικάσουμε και να πάρουμε τις πρέπουσες αποστάσεις από τις ομάδες αυτές, αλλά κυρίως να επιστήσουμε την προσοχή κάθε αρχής στον κίνδυνο που ελλοχεύει με την αποδοχή, ή την απλή έστω ανοχή της δράσεως των νεοναζιστών. Η δράση αυτή είναι ύβρις για τον πολιτισμό και μίασμα για τον τόπο που δίδαξε στον κόσμο την ανθρωπιά. Πρέπει να μας προβληματίσει σοβαρά η απενοχοποίηση που επιτρέπει φασιστικά έκτροπα ώς και μέσα στο Ελληνικό Κοινοβούλιο. Πρέπει να αντιδράσουμε αμέσως και αποτελεσματικά, πριν η ιστορία μάς ζητήσει να λογοδοτήσουμε για έναν απαράδεκτο εφησυχασμό.

Οσοι υπογράφουμε αυτό το κείμενο αποφασίσαμε, με τα πνευματικά μέσα που διαθέτουμε, να εμποδίσουμε τη διάδοση των κηρυγμάτων του μίσους, να αποτρέψουμε εκδηλώσεις βαρβαρότητας στην πράξη και στον λόγο, να διακηρύξουμε τον σεβασμό των πολιτισμικών και πολιτικών παραδόσεων του έθνους. Καθήκον μας να καταγγείλουμε και να καταδικάσουμε κάθε απόκλιση από τα δημοκρατικά θέσμια που μας κληροδότησε η μακραίωνη ιστορία μας.

Διαλέξαμε από την Αντιγόνη του Σοφοκλή το σύνθημα που μας ενώνει: «Γεννήθηκα για ν’ αγαπώ και όχι για να μισώ»  (ου συνεχθείν αλλά συμφιλείν έφυν).

Ελένη Αρβελέρ, Νίκος Αλιβιζάτος, Θανάσης Βαλτινός, Βασίλης Βασιλικός, Θάνος Βερέμης, Παντελής Βούλγαρης, Κώστας Γαβράς, Χρήστος Γιανναράς, Νίκη Γουλανδρή, Αγγελος Δεληβορριάς, Αλκη Ζέη, Παντελής Καψής,  Χαρά Κιοσσέ, Μιχάλης Κοπιδάκης, Μένης Κουμανταρέας, Γιώργος Κουρουπός, Εμμανουήλ Κριαράς, Στάθης Λιβαθινός, Γιώργος Λούκος, Δημήτρης Μαρωνίτης, Ναταλία Μελά, Νίκος Μουζέλης, Γιώργος Νταλάρας, Σταύρος Ξαρχάκος, Τίτος Πατρίκιος, Γιάννης Πρετεντέρης, Στέλιος Ράμφος, Μιχάλης Σταθόπουλος, Αννα Συνοδινού, Παναγιώτης Τέτσης, Κώστας Τσόκλης, Μαρία Φαραντούρη, Αλέκος Φασιανός, Θανάσης Φωκάς, Παναγής Ψωμόπουλος.

Σπάνιες φωτογραφίες από τις μάχες του 1913 και την είσοδο του Ελληνικού στρατού στην πόλη των Ιωαννίνων

960

 

Πέμπτη , 21η Φεβρουαρίου 1913, μετά από 4μηνη πολιορκία και πολύνεκρες μάχες, ο Ελληνικός Στρατός μπήκε απελευθερωτής στα Γιάννενα, τερματίζοντας αιώνων τουρκική σκλαβιά. Με αφορμή την 100η επέτειο από την Απελευθέρωση της πόλης των Ιωαννίνων από τον Τουρκικό ζυγό, το epirusgate σας παρουσιάζει σήμερα, ένα μικρό αφιέρωμα με φωτογραφίες από την κατάληψη του Μπιζανίου και την απελευθέρωση των Ιωαννίνων.

Οι σπάνιες φωτογραφίες είναι από την βάση του ελληνικού γενικού στρατηγείου, στο Χάνι Εμίν Αγά,την μάχη της Μανωλιάσας,τα οχυρά του Μπιζανίου και τελος την είσοδο του Ελληνικού Στρατού στα Γιάννενα.

Οι φωτογραφίες είναι των γνωστών φωτογράφων Romaides – Zeitz.O Zeitz, συνέταιρος στα 1912-1913 του σημαντικού έλληνα φωτογράφου Αριστοτέλη Ρωμαϊδη ακολουθεί το διάδοχο Κωνσταντίνο και άλλους ανώτερους και ανώτατους αξιωματικούς στη εκστρατεία της Ηπείρου και τραβά, πέρα των αναμνηστικών φωτογραφιών, και φωτογραφίες που απεικονίζουν τη φρίκη και την ένταση του πόλεμου.

clip_image001[2]

Συνέχεια ανάγνωσης

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση