ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ “ΕΛΛΗΝΙΚΑ” ΒΙΒΛΙΟ 2 (Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ) κείμενο – μετάφραση

 

τριήρης

ΞΕΝΟΦΩΝΤΟΣ ἙΛΛΗΝΙΚΑ”ΒΙΒΛΙΟ 2 ΚΕΙΜΕΝΟ -ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ

 

Συνέχεια ανάγνωσης

ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ: ΟΙ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ ΤΩΝ ΔΙΑΔΟΧΩΝ ΤΟΥ Μ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ

ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΗ ΕΠΟΧΗ – ΟΙ ΔΙΑΔΟΧΟΙ ΤΟΥ Μ. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥ ΚΑΙ ΟΙ ΣΥΓΚΡΟΥΣΕΙΣ ΤΟΥΣ

 βλέπε και τον Διαδραστικό χάρτη της εποχής

Σέλευκος

ΕΤΗ ΓΕΓΟΝΟΤΑ
323π.Χ Νόμιμοι διάδοχοι του Μ. Αλεξάνδρου ήταν ο Φίλιππος Αρδιαίος,ετεροθαλής αδελφός του και ο ανήλικοςγιος του Αλέξανδρος.

  • Περδίκκας: πολιτικός διοικητής της Ασίας (στρατηγός του Μ.Α.

ο οποίος του έδωσε το δαχτυλίδι λίγο πριν πεθάνει)

  • Αντίπατρος: στρατηγός της Ευρώπης(ο Μ. Αλέξανδρος τον όρισε

επιμελητή της Μακεδονίας, κατά τη διάρκεια της εκστρατείας).

  • Κρατερός: στρατηγός της Ασίας(από τους σημαντικότερους και έμπιστους στρατηγούς του Μ.Α.)
  • Πτολεμαίος: διοικητής της Αιγύπτου(στρατηγός του Μ.Α.)
  • Αντίγονος: διοικητής της Μ. Ασίας(στρατηγός του Μ.Α.)
  • Λυσίμαχος: διοικητής της Θράκης (σωματοφύλακας του Μ.Α. τριήραρχος)
322 Α’ Συνασπισμός:Κρατερός               εναντίον         Περδίκκα

Πτολεμαίος                                      Ευμένη (στρατηγός του Μ.Α.)

Λυσίμαχος

Αντίγονος

Περδίκκας: εκστρατεία εναντίον της Αιγύπτου: ήττα και θάνατος

Ευμένης: εκστρατεία στην Μ. Ασία: νίκη και θάνατος Κρατερού.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΧΑΣΜΑ ΜΕΓΑΛΟ ΧΩΡΙΖΕΙ ΤΟΝ ΕΘΝΙΚΙΣΜΟ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΤΡΙΩΤΙΣΜΟ

ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΣ – ΠΑΤΡΙΩΤΙΣΜΟΣ

Στον παρακάτω πίνακα γίνεται σαφής διάκριση ανάμεσα στις  δύο έννοιες, για την βαθύτερη κατανόησή τους.

ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΣΟΡΙΣΜΟΣ: παθολογική προσήλωση στο έθνος και στα εθνικά ιδεώδη και όταν ακόμη αυτά πραγματώνονται σε βάρος άλλων εθνών ΠΑΤΡΙΩΤΙΣΜΟΣΟΡΙΣΜΟΣ: η έμπρακτη αφοσίωση και αγάπη κάποιου για την πατρίδα του
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
Φιλοπόλεμη νοοτροπία, επεκτατική πολιτική, πολεμοκαπηλία, βία Επιδίωξη της ειρήνης και της συνεργασίας, ο πόλεμος θεωρείται ως έσχατη επιλογή όταν η ειρήνη είναι ταπεινωτική και επιζήμια, στόχος η εξυπηρέτηση των εθνικών συμφερόντων
Κούφια εθνική έπαρση, πατριδοκαπηλία Καθημερινός αγώνας για την ανάπτυξη και ευημερία του έθνους, εθνική αξιοπρέπεια, υποταγή του ατομικού στο εθνικό – συλλογικό
Αρνητικά στερεότυπα εναντίον άλλων λαών ð ρατσισμός, μισαλλοδοξία, φανατισμός, ξενοφοβία Στάση αποδοχής και κατανόησης, ανθρωπισμός
Προσκόλληση στο παρελθόν, παρελθοντολαγνεία, προγονοπληξία Σεβασμός στην παράδοση, διατήρησή της και αξιοποίησή της για το παρόν και το μέλλον
Η παγκοσμιοποίηση θεωρείται εχθρός της εθνικής καθαρότητας Αξιοποίηση των ευκαιριών που προσφέρει η παγκοσμιοποίηση
ΑΙΤΙΑ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΟΥ  ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΥ

  • Πολιτικά συμφέροντα, μιλιταριστικά καθεστώτα (αποπροσανατολισμός των πολιτών)
  • Πολιτική αστάθεια, αναξιοπιστία του πολιτικού συστήματος
  • Οικονομικά συμφέροντα (πολεμική βιομηχανία)
  • Οικονομικά προβλήματα (ανεργία)
  • Ισχυρά μεταναστευτικά ρεύματα
  • Ημιμάθεια, απουσία πνευματικής καλλιέργειας και προσανατολισμού, κρίση αξιών.
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑΣ ΠΑΤΡΙΩΤΙΣΜΟΥ

  • Οικογένεια (τήρηση ηθών και εθίμων, μεταλαμπάδευση αγάπης για την πατρίδα……)
  • Σχολείο (μετάδοση υγιούς εθνικού φρονήματος, ουσιαστική διδασκαλία της ιστορίας, πολιτιστικές εκδηλώσεις και εορτασμοί των εθνικών επετείων, αγάπη για την ελληνική γλώσσα, υγιή πρότυπα και αξίες)
  • Κράτος (τήρηση των νόμων και ανάδειξη και επιβράβευση των ανθρώπων που αγαπούν και αγωνίζονται για την πατρίδα)
  • ΜΜΕ(προβολή αξιών και προτύπων, αληθινή και ανεξάρτητη ενημέρωση)
Παραδείγματα πατριωτικής συμπεριφοράς

  • Τήρηση των νόμων.
  • Αξιοποίηση των οικονομικών πόρων του κράτους για το κοινό καλό.
  • Εκπλήρωση από τους πολίτες των στρατιωτικών και οικονομικών υποχρεώσεων τους.
  • Ενεργός συμμετοχή στο πολιτικό και κοινωνικό γίγνεσθαι.
  • Κρατική και ατομική μέριμνα για την αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος και την δημογραφική ανανέωση.
  • Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.
  • Η πολιτική ηγεσία να αγωνίζεται για το εθνικό συμφέρον και όχι για τα  κομματικά και ατομικά συμφέροντα.
  • Αγάπη στην ελληνική γλώσσα και παράδοση.
  • Γνώση της ιστορίας και τιμή στους αγωνιστές της πατρίδας.

Αντιγράφουμε απο τον Χρήστο Γιανναρά:

Για λόγους που δύσκολα ανιχνεύονται, η εμφανιζόμενη ως «αριστερά» στην Ελλάδα, μετά τη μεταπολίτευση, προσπάθησε με κάθε τρόπο και πολύ πάθος να χαρίσει στη χούντα των μικρονοϊκών δικτατόρων του 1967 – 1974 (και μετά την έκλειψη του πανάθλιου συμπτώματος) την εσαεί αποκλειστικότητα εκπροσώπησης και διαχείρισης (μονοπώλιο) όχι μόνο του εθνικιστικού πρωτογονισμού και της ψυχολογικής πατριδοκαπηλίας, αλλά κάθε εκδοχής του πατριωτισμού: Η χρήση και μόνο της λέξης «πατρίδα». Η αναφορά σε ελληνική ιδιαιτερότητα (αναγκών, ιστορικών εθισμών, ιεράρχησης προτεραιοτήτων, νοοτροπίας και πολιτισμού). Η παραδοχή οργανικής, εξελικτικής συνέχειας της ελληνικής γλώσσας από την αρχαιότητα ώς σήμερα, συνέχειας της ιστορικής συνείδησης των Ελλήνων. Ο ουσιαστικός, δημιουργικός εξελληνισμός της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, η αποκαλυπτική ελληνικότητα της Τέχνης, των θεσμών της παιδείας της – τέτοια και πλήθος ανάλογα θέματα χαρακτηρίστηκαν από την «αριστερά» ότι προδίδουν σαφή προσχώρηση στη χουντική «εθνικοφροσύνη», εκφράζουν «τον αμυντικό εθνικισμό του ελληνικού εθνολαϊκισμού», δεν απέχουν πολύ από τον φασισμό, συντηρούν το φάσμα μιας αενάως επαπειλούμενης χούντας.

Εντεχνα και μεθοδικά θάφτηκε, αποσιωπήθηκε, αγνοήθηκε κάθε έκφραση πατριωτισμού – ελληνοκεντρισμού που βρισκόταν στους αντίποδες (αναιρούσε την ψευτιά) της εθνικιστικής καπηλείας ή υστερίας. Καμιά ποτέ παραμικρή νύξη από την «αριστερά» για τον ελληνοκεντρισμό λ.χ. του Μάνου Χατζιδάκι και τη συναρπαστική, ανεπανάληπτη πολιτική πραγμάτωση αυτού του ελληνοκεντρισμού στο «Τρίτο Πρόγραμμα». Απόλυτη αποσιώπηση του πατριωτικού μανιφέστου της μεταπολίτευσης, που είναι το κείμενο του Οδυσσέα Ελύτη «Τα δημόσια και τα ιδιωτικά»: η ελληνική ετερότητα ως δυνατότητα ενεργητικής μετοχής στο παγκοσμιοποιημένο σήμερα. Αγνόησε χυδαία και προκλητικά η «αριστερά» τον πολιτικό Σεφέρη, τις συγκλονιστικές του υποθήκες και νουθεσίες, αγνόησε την πολιτική σκέψη του συνεπέστατου στις εκσυγχρονιστικές του απαιτήσεις, ελληνοκεντρικού ευρωπαϊστή, Γιώργου Θεοτοκά.

Εσκεμμένα και δόλια επιδίωξε η «αριστερά» να αγνοηθεί και παρακαμφθεί η γνησιότητα του πατριωτισμού, να ταυτιστεί ο πατριωτισμός στις συνειδήσεις «με την πολιτική κουλτούρα και τις αξίες των λαϊκών στρωμάτων του συντηρητισμού...

Ο Αλ. Παπαδιαμάντης για το Πάσχα στην Αθήνα

Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης – Κυριακή του Πάσχα

Πηγή: Χείλων, http://chilonas.wordpress.com

Χριστός ‘Aνέστη! ἀδελφοί.

«Πάσχα ἱερόν ἡµῖν σήµερον ἀναδέδεικται, Πάσχα καινὸν ἅγιον, Πάσχα µυστικόν…»

«Ὢ θείας! ὢ φίλης! ὢ γλυκυτάτης σου φωνῆς! µεθ’ ἡµῶν ἀψευδῶς γάρ, ἐπηγγείλω ἔσεσθαι, µέχρι τερµάτων αἰῶνος Χριστέ, ἥν οἱ πιστοὶ ἄγκυραν ἐλπίδος, κατέχοντες ἀγαλλόµεθα». «Ὢ Πάσχα τὸ µέγα, καὶ ἱερώτατον Χριστέ! ὢ σοφία καὶ λόγε, τοῦ Θεοῦ καὶ δύναµις, δίδου ἡµῖν ἐκτυπώτερον σοῦ µετασχεῖν, ἐν τῇ ἀνεσπέρῳ, ἡµέρᾳ τῆς βασιλείας σου». Γένοιτο.

Πλήν, ὁ δηµιουργός, ὁ ποιητὴς τῶν πάντων, ἐπέβαλεν εἰς τὸν παρ’ αὐτοῦ κτισθέντα ὁρατὸν καὶ ἀόρατον κόσµον, τὸ κάλλιστον κόσµηµα, τὴν τάξιν, καὶ ἐν τῇ κοινωνίᾳ ἔτι τῶν ἀνθρώπων ἀδύνατον νὰ εὐαρεστήσῃ Θεῶ, ἡ καὶ νὰ εὐφράνη τοὺς ἀνθρώπους, ὅ,τι ἄνευ τάξεως γίνεται. Ἡ τάξις εἶναι αὐτόχρηµα ἀρετή, δυνάµεθα δὲ κατὰ πλατυτέραν ἔννοιαν νὰ εἴπωµεν ὅτι ἡ ἀρετὴ οὐδὲν ἄλλο εἶναι ἤ τάξις.

Ἐν Ἀθήναις, ὅπου κυρίως διαιτᾶται λιµνάζουσα, καὶ ἐξ ἀναρίθµητων ἐπαρχιακῶν φλεβῶν τρεφόµενη, ἡ πολυκέφαλος αὐτὴ Ὕδρα, ἡ πολυκοιρανίη, τὴν ὁποίαν ὁ µεµακρυσµένος ἡµῶν πρόγονος καὶ µέγιστος τῶν ποιητῶν, ὅταν τὴν κατεδίκαζε, δὲν ἐφαντάζετο βεβαίως, ὅτι καὶ µετὰ τρισχίλια ἔτη θὰ ἐξηκολούθει νὰ ζῆ αὕτη εἰς τὴν πατρίδα του καὶ νὰ βασιλεύῃ, ἐν Ἀθήναις, λέγω, τὰ πάντα, καὶ θρησκευτικὰ καὶ κοινωνικὰ καὶ ἄλλα, µορφοῦνται κατ’ εἰκόνα καὶ καθ’ ὁµοίωσιν τῆς πολιτικῆς, καὶ οὐδ’ ὑποφώσκει ἐλπὶς τις περὶ θεραπείας τῆς παρούσης ἀθλιότητος.

Συνέχεια ανάγνωσης

Νέοι έτοιμοι για καινοτομία

Ανάμεσα στο «δεν ξέρω» και στο «θα μάθω»
Της Μαρίας Κατσουνάκη

Την περασμένη Τετάρτη ο πρώην πρωθυπουργός Κώστας Μητσοτάκης συναντήθηκε με νεαρούς μπλόγκερ και απάντησε σε ερωτήσεις τους στο βιβλιοπωλείο Free Thinking Zone, στο κέντρο της Αθήνας. Η συνάντηση ενός 95χρονου πολιτικού με τα εν δυνάμει «εγγόνια» του, όπως ο ίδιος αποκάλεσε τους παρευρισκομένους, δημιουργούσε «θέμα» από την αντίθεση και μόνο της εικόνας. Με την απόσταση της ηλικίας του και το συμβολικό βάρος της πολιτικής παρουσίας του ο κ. Κ. Μητσοτάκης είπε: «Το πρόβλημα της νέας γενιάς είναι να προσαρμοστεί στον κόσμο που αλλάζει γρήγορα, πολύ γρήγορα. Εγώ, που έζησα σχεδόν έναν αιώνα, το βλέπω και τρομάζω». Στην ερώτηση για τις εργασιακές απαιτήσεις και τις συνθήκες που διαμορφώνονται σχολίασε: «Αν επρόκειτο να ανοίξω επιχείρηση, δεν θα άνοιγα κατάστημα. Θα αναζητούσα κάτι καινούργιο και πρωτοποριακό. Και προπαντός κάτι στο οποίο θα αφοσιωνόμουν. Οπωσδήποτε, θα απέφευγα την πεπατημένη». Ο πρώην πρωθυπουργός παρότρυνε τους νέους: «Αναζητήστε το καινούργιο, προσαρμοστείτε στις αλλαγές».

Συνέχεια ανάγνωσης

ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΜΟΣ

π.Βασιλείου Θερμού:΄Ελεος, πατέρες και αδελφοί!

Κατά καιρούς παίρνω την απόφαση να αναπέμψω αυτή την κραυγή αγωνίας και διαμαρτυρίας, αλλά το αναβάλλω. Καλώς; Κακώς; Δεν ξέρω. Ούτε τώρα γνωρίζω αν καλώς ή κακώς πράττω που ανοίγω την καρδιά μου δημόσια.

Πότε θα ασχοληθούμε σοβαρά με το πρόβλημα που λέγεται “σχολικός εκκλησιασμός”; Πότε θα μεριμνήσουμε για τις ψυχές εκείνες που καταστρέφονται εκκλησιαζόμενες;(!)

Δασκάλα της περιοχής του λεκανοπεδίου Αττικής μου διηγήθηκε τη χθεσινή της εμπειρία (26/4). Έξαλλη, καθότι αριστερή. Έξαλλος έγινα κι εγώ, καθότι πιστός. Σοβαρή και αξιόπιστη, τα μετέφερε σχεδόν αυτολεξεί.

Κατά την προσφιλή παράλογη συνήθεια ο σχολικός εκκλησιασμός στην περιοχή της έγινε μαζικά την παραμονή του Λαζάρου, τελευταία μέρα πριν από τις διακοπές του Πάσχα. Και οδήγησε την τάξη της στον ενοριακό ναό, όπου συνολικά είδε να φιλοξενούνται τέσσαρα δημοτικά και ένα γυμνάσιο!

Συνέχεια ανάγνωσης

Στο στόχαστρο οι Χριστιανοί

Του Νίκου Κωνσταντάρα
Καθώς περνούσαν οι μέρες και δεν υπήρχαν νεότερα για τους δύο ιεράρχες που απήχθησαν στη Συρία την περασμένη Δευτέρα, επιβεβαιωνόταν ότι η εξαφάνισή τους εντάσσεται σε σχέδιο τρομοκράτησης της χριστιανικής κοινότητας της χώρας τους. Με τον εμφύλιο πόλεμο που σπαράζει τη Συρία, όπως και με άλλες ταραχές στον αραβικό κόσμο, ο Χριστιανισμός απειλείται με αφανισμό στα εδάφη όπου γεννήθηκε και εδραιώθηκε.

Πριν από έναν αιώνα, οι χριστιανοί αποτελούσαν το 10% του πληθυσμού της Μέσης Ανατολής, τώρα οι περίπου 15 εκατ. Χριστιανοί είναι λιγότεροι από το 4%. Από το σύνολο, πάνω από 8 εκατ. είναι Κόπτες της Αιγύπτου, με τους υπόλοιπους διάσπαρτους στις υπόλοιπες χώρες. Οι χριστιανικές κοινότητες της Μέσης Ανατολής αντιμετώπιζαν πολλά προβλήματα για πολλά χρόνια, αλλά μέσα στην τελευταία δεκαετία, η διαδικασία κατάρρευσης επιταχύνθηκε σε σημείο που ίσως δεν υπάρχει επιστροφή. Η περίπτωση του Ιράκ είναι ενδεικτική. Σύμφωνα με μελέτη του βρετανικού ιδρύματος Civitas (του περασμένου Δεκεμβρίου), το 1990 ζούσαν στο Ιράκ περίπου 1,4 εκατ. χριστιανοί. Εως την αμερικανική εισβολή το 2003, είχαν μειωθεί κατά 500.000. Εως το τέλος του 2012 ήταν λιγότεροι από 200.000. Η πτώση του καθεστώτος του Σαντάμ Χουσεΐν απελευθέρωσε τις έριδες των εθνικών και θρησκευτικών διαφορών, όπου οι χριστιανοί έγιναν ταχύτατα στόχος ισλαμιστών ανταρτών. Σύμφωνα με την Civitas, «μεταξύ του 2006 και του 2010, 17 Ιρακινοί ιερείς και δύο Ιρακινοί επίσκοποι απήχθησαν στη Βαγδάτη, τη Μοσούλη και το Κιρκούκ. Ολοι τους κακοποιήθηκαν ή βασανίστηκαν. Οι περισσότεροι απελευθερώθηκαν, αλλά ένας επίσκοπος, τέσσερις ιερείς και τρεις νέοι κληρικοί δολοφονήθηκαν. Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι δράστες απαίτησαν να διωχθούν όλοι οι χριστιανοί από τη χώρα». Δεκάδες εκκλησίες έγιναν στόχος επιθέσεων, χωριά ερήμωσαν.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΙΣΤΟΡΙΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ. ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β: Η ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ (1821-1936). [ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ]

Η ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ    (1821-1936).

Β. ΧΕΙΡΑΦΕΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ

1.Το σύνταγμα του 1844.

Επανάσταση της 3/9/1843          α. τα κόμματα αναλαμβάνουν ενεργότερο ρόλο,

β. σαφέστερες οι πολιτικές και ιδεολογικές τους αντιλήψεις καθώς και οι μεταξύ τους διαφορές,

γ. όλα τα κόμματα υπέρ του συντάγματος με στόχο τον περιορισμό της αυθαιρεσίας του βασιλιά.

Εθνοσυνέλευση του 1843-1844: οι ηγέτες των κομμάτων απέφυγαν τις ακραίες θέσεις και συμφώνησαν για τις συνταγματικές ρυθμίσεις (απόδειξη της δυναμικής παρουσίας των κομμάτων στην πολιτική ζωή).

Τα κόμματα συμφώνησαν στην συνταγματική κατοχύρωση θεμελιωδών δικαιωμάτων:

  • Ισότητα απέναντι στο νόμο,
  • Απαγόρευση της δουλείας,
  • Απαραβίαστο το οικογενειακό άσυλο,
  • Ελευθερία γνώμης και τύπου,
  • Προστασία της ιδιοκτησίας,
  • Δωρεάν εκπαίδευση.

Μειονέκτημα: δεν κατοχυρώθηκε το δικαίωμα του συνέρχεσθαι και του συνεταιρίζεσθαι

εμπόδιο στην κομματική οργάνωση.

Βασιλικές εξουσίες: – συμμετοχή στην νομοθετική εξουσία,

–         αρχηγία κράτους και στρατού.

Άλλες διατάξεις:  – καθολική ψηφοφορία για τους άνδρες,

–  ορισμός εκλογικής διαδικασίας,

–  ύπαρξη Βουλής και Γερουσίας.

Δεν προβλέπονταν κόμματα.

Κόμματα – διαδικασίες: ~ προϊόν μικρής ηγετικής πολιτικής ομάδας

~ δεν ανταποκρίνονταν στις ανάγκες της κοινωνίας

~ αποτελούν παραμορφωμένη μίμηση ξένων προτύπων

~ όμως αποτελούσαν αναγκαιότητα    ο κοινοβουλευτισμός  ρίζωσε.

Συνέχεια ανάγνωσης

6 Μαρτίου:Ευρωπαϊκή ημέρα κατά του σχολικού εκφοβισμού

Στις 6 Μαρτίου κάθε χρόνο επικεντρώνουμε την προσοχή μας στα φαινόμενα βίας που αφορούν σε μαθητές και το χώρο του σχολείου. Πατήστε εδώ για να δείτε τον ιστότοπο της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον σχολικό εκφοβισμό, και εδώ για τον Οδηγό – Εγχειρίδιο Αντιμετώπισης του Σχολικού Εκφοβισμού, (40 σελίδων) από το Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής Παν/μίου Αθηνών και περιλαμβάνει καινοτόμες μη τιμωρητικές μεθόδους διαχείρισης περιστατικών βίας και εκφοβισμού

ΙΣΤΟΡΙΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄:Οι οικονομικές εξελίξεις κατά τον 20ο αιώνα (σχεδιάγραμμα)

Γ.  ΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ ΚΑΤΑ ΤΟΝ 20Ο ΑΙΩΝΑ

1.     Το αγροτικό ζήτημα

† Η βιομηχανική επανάσταση έπληξε την κυριαρχία της αγροτικής οικονομίας στον δυτικό κόσμο. → Και η Ελλάδα βάδιζε με αργούς ρυθμούς προς την αγροτική μεταρρύθμιση (= κατάργηση των μεγάλων ιδιοκτησιών→ δημιουργία μικρών παραγωγικών μονάδων), αφού η κατοχή γης έπαψε σταδιακά να συνεπάγεται κοινωνική εξουσία και κύρος.

† 1828 – 1871: η προοδευτική διανομή των εθνικών γαιών σε μικροϊδιοκτήτες απέτρεψε τις μεγάλες εντάσεις .

† Προσάρτηση των Επτανήσων (1864),  της Άρτας, της Θεσσαλίας (1881) → εμφάνιση του προβλήματος της μεγάλης ιδιοκτησίας: τα τσιφλίκια των Οθωμανών αγοράστηκαν από Έλληνες του εξωτερικού →

❶ διατήρησαν τους κολίγους που ζούσαν σαν δουλοπάροικοι

❷ ασκούσαν πολιτικές και κοινωνικές πιέσεις με στόχο την κερδοσκοπία  (υψηλοί φόροι στο εισαγόμενο σιτάρι, τεχνητές ελλείψεις).

† Εντάσεις, σύγκρουση τσιφλικάδων-κολίγων, συλλαλητήρια, διαδηλώσεις με αίτημα την αναγκαστική απαλλοτρίωση των τσιφλικιών. (Μαρίνος Αντύπας)

† 1907: Νόμος για την αναγκαστική απαλλοτρίωση των τσιφλικιών→ δύσκολη εφαρμογή → συγκρούσεις → Κιλελέρ (1910)

† 1917:  απόφαση για ολοκλήρωση της μεταρρύθμισης (Βενιζέλος). Στόχοι:

➀ η στήριξη και ο πολλαπλασιασμός των ιδιοκτησιών γης στις νέες περιοχές του κράτους,

➁ η αποκατάσταση των προσφύγων και η πρόληψη των κοινωνικών εντάσεων.

† Η αναδιανομή έγινε μετά το 1922 σε ποσοστό 85% στη Μακεδονία και 68% στη Θεσσαλία (40% στο σύνολο της χώρας).

† Νέα προβλήματα: ~ οι μικροιδιοκτήτες δεν μπορούσαν να εμπορευματοποιήσουν την παραγωγή τους

~  και έπεφταν θύματα εμπόρων.

Ίδρυση Αγροτικής Τράπεζας, κρατικών οργανισμών παρέμβασης, συνεταιρισμών.→ νέο περιεχόμενο στο αγροτικό πρόβλημα χωρίς τις εντάσεις άλλων χωρών.

Συνέχεια ανάγνωσης

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση