Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης ‘O Ρεμβασμός του Δεκαπενταύγουστου’

papadiamantis

 

Ανάμεσα εις συντρίμματα και ερείπια, λείψανα παλαιάς κατοικίας ανθρώπων, εν μέσω αγριοσυκών, μορεών με ερυθρούς καρπούς, είς έρημον τόπον, απόκρημνον ακτήν, προς μίαν παραλίαν βορειοδυτικήν της νήσου, όπου την νύκτα επόμενον ήτο να βγαίνουν και πολλά φαντάσματα, είδωλα ψυχών κουρασμένων, σκιαί επιστρέφουσαι, καθώς λέγουν, από τον ασφοδελόν λειμώνα, αφήνουσαι κενάς οιμωγας εις την ερημίαν, θρηνούσαι το πάλαι ποτέ πρόσκαιρον σκήνωμά των, εις τον επάνω κόσμον-εκεί ανάμεσα εσώζετο ακόμη ο ναΐσκος της Παναγίας της Πρέκλας. Δεν υπήρχε πλέον οικία ορθή, δεν υπήρχε στέγη και άσυλον εις όλον το οροπέδιον εκείνο, παρά την απορρώγα ακτήν. Μόνος ο μικρός ναΐσκος υπήρχε και εις το προαύλιον του ναΐσκου ο Φραγκούλης Κ.Φραγκούλας είχε κτίσει μικρόν υπόστεγον καλύβην μάλλον ή οικίαν, λαβών την ξυλείαν, όσην ηδυνήθη να εύρη, καί τινας λίθους από τα τόσα τριγύρω ερείπια, διά να στεγάζεται προχείρως εκεί και καπνίζη ακατακρίτως το τσιμπούκι του, με τον ηλέκτρινον μαμόν, έξω του ναού, ο φιλέρημος γέρων.

Συνέχεια ανάγνωσης

Πλάτωνος “Πρωταγόρας” κείμενο-μετάφραση

newego_LARGE_t_1101_54071967

ENOTHTA 2η

Κείμενο: 320d – 321b5

Μετάφραση

     ῏Ην γάρ ποτε χρόνος ὅτε θεοὶ μὲν ἦσαν, θνητὰ δὲ γένη οὐκ ἦν. ἐπειδὴ δὲ καὶ τούτοις χρόνος ἦλθεν εἱμαρμένος γενέσεως, τυποῦσιν αὐτὰ θεοὶ γῆς ἔνδον ἐκ γῆς καὶ πυρὸς μείξαντες καὶ τῶν ὅσα πυρὶ καὶ γῇ κεράννυται. ἐπειδὴ δ’ ἄγειν αὐτὰ πρὸς φῶς ἔμελλον, προσέταξαν Προμηθεῖ καὶ᾿Επιμηθεῖ κοσμῆσαί τε καὶ νεῖμαι δυνάμεις ἑκάστοις ὡς

πρέπει.

Προμηθέα δὲ παραιτεῖται ᾿Επιμηθεὺς αὐτὸς νεῖμαι,

“Νείμαντος δέ μου,” ἔφη, “ἐπίσκεψαι·” καὶ οὕτω πείσας νέμει. νέμων δὲ τοῖς μὲν ἰσχὺν ἄνευ τάχους προσῆπτεν,

τοὺς δ’ ἀσθενεστέρους τάχει ἐκόσμει· τοὺς δὲ ὥπλιζε, τοῖς

δ’ ἄοπλον διδοὺς φύσιν ἄλλην τιν’ αὐτοῖς ἐμηχανᾶτο δύναμιν εἰς σωτηρίαν. ἃ μὲν γὰρ αὐτῶν σμικρότητι ἤμπισχεν, πτηνὸν

φυγὴν ἢ κατάγειον οἴκησιν ἔνεμεν· ἃ δὲ ηὖξε μεγέθει, τῷδε  αὐτῷ αὐτὰ ἔσῳζεν· καὶ τἆλλα οὕτως ἐπανισῶν ἔνεμεν. ταῦτα

δὲ ἐμηχανᾶτο εὐλάβειαν ἔχων μή τι γένος ἀϊστωθείη· ἐπειδὴ δὲ αὐτοῖς ἀλληλοφθοριῶν διαφυγὰς ἐπήρκεσε, πρὸς τὰς ἐκ

Διὸς ὥρας εὐμάρειαν ἐμηχανᾶτο ἀμφιεννὺς αὐτὰ πυκναῖς

τε θριξὶν καὶ στερεοῖς δέρμασιν, ἱκανοῖς μὲν ἀμῦναι χειμῶνα,

δυνατοῖς δὲ καὶ καύματα, καὶ εἰς εὐνὰς ἰοῦσιν ὅπως ὑπάρχοι

τὰ αὐτὰ ταῦτα στρωμνὴ οἰκεία τε καὶ αὐτοφυὴς ἑκάστῳ· καὶ

ὑποδῶν τὰ μὲν ὁπλαῖς, τὰ δὲ [θριξὶν καὶ] δέρμασιν στερεοῖς

καὶ ἀναίμοις. τοὐντεῦθεν τροφὰς ἄλλοις ἄλλας ἐξεπόριζεν, τοῖς μὲν ἐκ γῆς βοτάνην, ἄλλοις δὲ δένδρων καρπούς, τοῖς δὲ

ῥίζας· ἔστι δ’ οἷς ἔδωκεν εἶναι τροφὴν ζῴων ἄλλων βοράν· καὶ τοῖς μὲν ὀλιγογονίαν προσῆψε, τοῖς δ’ ἀναλισκομένοις

ὑπὸ τούτων πολυγονίαν, σωτηρίαν τῷ γένει πορίζων.

Υπήρχε κάποτε μια εποχή, όταν υπήρχαν θεοί, δεν υπήρχαν όμως θνητά όμως όντα. Όταν ήρθε και γι’ αυτά ο καθορισμένος από τη μοίρα χρόνος για να γεννηθούν, τα πλάθουν αυτά οι θεοί μέσα στη γη   αφού τα ανέμειξαν με χώμα και νερό και   από όσα ανακατεύονται με γη και φωτιά.

Όταν επρόκειτο να τα οδηγήσουν αυτά στο φως, έδωσαν εντολή  στον Προμηθέα και τον Επιμηθέα να τα στολίσουν και να μοιράσουν στο καθένα ικανότητες όπως πρέπει.

Ο Επιμηθέας ζητά ως χάρη από τον Προμηθέα ο ίδιος να κάνει τη μοιρασιά, «όταν εγώ μοιράσω», είπε, «εξέτασε». Και έτσι αφού τον έπεισε, κάνει τη μοιρασιά. Καθώς μοίραζε, σε άλλα έδινε δύναμη χωρίς ταχύτητα, τα πιο αδύναμα με ταχύτητα εφοδίαζε· σε άλλα έδινε όπλα, ενώ σε άλλα επειδή έδινε άοπλη φύση, κάποια άλλη δυνατότητα σωτηρίας επινοούσε. Όσα δηλαδή από αυτά περιέβαλλε με μικρό σώμα, μοίραζε φυγή πουλιού ή υπόγεια κατοικία· σε όσα έδινε μεγάλο σώμα με αυτό το ίδιο τα έσωζε·  έτσι μοίραζε και τις άλλες ιδιότητες ισορροπώντας τις μ’ αυτό τον τρόπο. Αυτά τα επινοούσε,  επειδή πρόσεχε μήπως κάποιο είδος αφανιστεί.  Επειδή τους παρείχε αρκετά μέσα αποφυγής της αλληλοεξόντωσης, μηχανευόταν μέσα προσαρμογής απέναντι στις αλλαγές του καιρού που προκαλούνται από τον Δία, ντύνοντας τα με πυκνές τρίχες και στερεά δέρματα, ικανά από τη μια να αντιμετωπίσουν τον χειμώνα, ενώ από τη άλλη κατάλληλα και στις ζέστες,

 κι ακόμη, όταν πάνε στη φωλιά τους, τα ίδια αυτά να τους είναι στρώμα  δικό τους και φυσικό του στο καθένα, και δένοντας τα πόδια τους άλλα με οπλές, κι άλλα [με τρίχωμα και] με δέρματα στερεά και χωρίς αίμα. Ύστερα απ’ αυτό τους προμήθευε τροφές σε άλλα άλλες, σε άλλα χορτάρι από τη γη, σε άλλα καρπούς δέντρων, και σε άλλα ρίζες· σε μερικά έδωσε  τροφή τους να είναι η βορά άλλων ζώων σ’ αυτά όμως τα ζώα έδωσε  την ιδιότητα να γεννούν λίγους απογόνους, ενώ σε κείνα που τρώγονταν απ’ αυτά, έδωσε την μεγάλη γονιμότητα, επινοώντας έτσι σωτηρία για το γένος τους.

Συνέχεια ανάγνωσης

ΙΣΤΟΡΙΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ: Θέματα Πανελλαδικών για την Α’ ενότητα, Γ’ κεφάλαιο: Οι οικονομικές εξελίξεις κατά τον 20ο αιώνα

Αγρότες του Φιλώτα Φλώρινας το μεσοπόλεμο

Αγρότες του Φιλώτα Φλώρινας το Μεσοπόλεμο

ΣΩΣΤΟ – ΛΑΘΟΣ

  1. Το 1907 ψηφίστηκαν νόμοι οι οποίοι απαγόρευαν στην εκάστοτε ελληνική κυβέρνηση να απαλλοτριώνει μεγάλες ιδιοκτησίες.
  2. Την άνοιξη του 1932 η κυβέρνηση της Ελλάδας δεν μπόρεσε να αποφύγει την αναστολή της μετατρεψιμότητας του εθνικού νομίσματος.
  3. Στον ιδεολογικό τομέα η επικράτηση της Μεγάλης Ιδέας ευνόησε την ανάπτυξη και τη διάδοση ιδεολογιών με κοινωνικό και ταξικό περιεχόμενο.
  4. Η μετανάστευση στις ΗΠΑ στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αι. εκτόνωσε τις κοινωνικές εντάσεις που δημιούργησε στην Ελλάδα η σταφιδική κρίση.
  5. Το εγχείρημα της διχοτόμησης του χαρτονομίσματος τον Μάρτιο του 1922 απέφερε στην ελληνική οικονομία 1,2 δισεκατομμύρια δραχμές.
  6. Η ολοκλήρωση της αγροτικής μεταρρύθμισης υπό την πίεση του προσφυγικού προβλήματος οδήγησε την αγροτική οικονομία της Ελλάδας σε καθεστώς μικροϊδιοκτησίας.
  7. Η αμερικανική εταιρεία ΟΥΛΕΝ το 1925 ανέλαβε την εγκατάσταση μονάδων παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος στην Αθήνα.
  8. Το κύριο πρόβλημα που δημιουργήθηκε μετά τη λήξη των Βαλκανικών πολέμων ήταν η παρουσία ισχυρών μειονοτικών ομάδων στις νεοαποκτηθείσες περιοχές.
  9. Το κόστος των Βαλκανικών πολέμων κλόνισε την ελληνική οικονομία.
  10. Το Σοσιαλιστικό Εργατικό Κόμμα Ελλάδος (Σ.Ε.Κ.Ε.) μετονομάστηκε σε Λαϊκό Κόμμα.
  11. Η Εθνική Τράπεζα ιδρύθηκε το 1927.
  12. Η αμερικανική εταιρεία ΟΥΛΕΝ ανέλαβε την εγκατάσταση μονάδων παραγωγής ηλεκτρικού ρεύματος στην πρωτεύουσα αλλά και τη δημιουργία σύγχρονου δικτύου αστικών συγκοινωνιών.
  13. Με τη διχοτόμηση της δραχμής το 1922, το ελληνικό κράτος εξοικονόμησε 1.200.000.000 δραχμές.
  14. Στον ελληνικό χώρο το πρόβλημα της έγγειας ιδιοκτησίας γνώρισε τις εντάσεις που παρατηρήθηκαν και σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη.


 

2002

ΘΕΜΑ Β1

Αξιοποιώντας τις ιστορικές σας γνώσεις και επισηµαίνοντας ταυτόχρονα τα σχετικά χωρία του παρακάτω κειµένου:

α. Να εξηγήσετε τους στόχους και τα αποτελέσµατα της αγροτικής µεταρρύθµισης της κυβέρνησης Ελευθερίου Βενιζέλου το 1917.

Μονάδες 13

β. Να αποτιµήσετε ειδικότερα τη σηµασία της ίδρυσης συνεταιρισµών για την επιτυχία της αγροτικής µεταρρύθµισης του 1917.

Μονάδες 12

«Η αγροτική µεταρρύθµιση του Βενιζέλου ήταν το πιο ριζοσπαστικό µέτρο που είχε εφαρµοστεί ως τότε στην Ελλάδα … Άλλαξε ριζικά τις σχέσεις της ιδιοκτησίας της γης, γενικεύοντας το σύστηµα της µικρής οικογενειακής ιδιοκτησίας … Η αγροτική µεταρρύθµιση και ο συνακόλουθος τεµαχισµός της γης συνοδεύτηκαν από αύξηση επενδύσεων στην αγροτική παραγωγή, µε τη µορφή πιστώσεων, και από την ταχεία εξέλιξη του συνεταιριστικού κινήµατος, που αποσκοπούσε αφενός στην προστασία των µικρών παραγωγών και αφετέρου στη µεγαλύτερη ασφάλεια των επενδύσεων στην αγροτική οικονοµία. Το βασικό θεσµικό πλαίσιο για την οργάνωση των συνεταιρισµών δηµιουργήθηκε το 1914. Οι συνθήκες που δηµιούργησε ο πόλεµος έδωσαν στο συνεταιριστικό κίνηµα µεγάλη ώθηση. Τα προβλήµατα που είχαν σχέση µε τη διακίνηση προϊόντων, την παραδοσιακή εκµετάλλευση του µικρού παραγωγού από τους µεσάζοντες, την έλλειψη κεφαλαίων και τους τοκογλυφικούς όρους δανειοδοτήσεως που επικρατούσαν στην ελεύθερη αγορά, έκαναν ακόµη πιο αισθητή την ανάγκη συλλογικής ασφάλειας που πρόσφεραν οι συνεταιρισµοί…»

Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τόµος ΙΕ΄ , σ. 76

Συνέχεια ανάγνωσης

Προπαγάνδα, η τέχνη της μαζικής πειθούς

 

british-wwi-propaganda-poster
Εκθεση μέχρι τις 17 Σεπτεμβρίου στη Βρετανική Βιβλιοθήκη του Λονδίνου

Της Γιωτας Συκκα [Πηγή Καθημερινη]

Στα αναγνωστήρια της Βρετανικής Βιβλιοθήκης βασιλεύει μια σεβάσμια σιωπή. Ομως, σε κάποιες άλλες αίθουσες, όπου προβάλλονται βίντεο με κινηματογραφικά επίκαιρα από αλλοτινούς καιρούς, αντηχούν επιτακτικές εντολές ή ύπουλες παραινέσεις. Ακόμα και οι παλιές προκηρύξεις και οι αφίσες που εκτίθενται εκεί μοιάζουν να φωνάζουν προς τον θεατή, προσπαθώντας να τον πείσουν, γιατί αυτός ακριβώς ήταν ο σκοπός τους. Και αυτό προσπαθεί να δείξει η πολυσυζητημένη έκθεση «Προπαγάνδα: Εξουσία και πειθώ», που θα διαρκέσει έως τις 17 Σεπτεμβρίου στο Λονδίνο.

images

 

Συνέχεια ανάγνωσης

ΟΙ ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΤΟΥ ΛΑΙΚΙΣΜΟΥ

 

Ποιοι τον χρησιμοποιούν, ποιοι τον αποφεύγουν

Tης Μαγδαληνης Τσεβρενη  [Πηγή Η Καθημερινή]

PIERREANDRE TAGUIEFF

Ο νέος εθνικολαϊκισμός

μετ.: Αναστασία Ηλιαδέλη, Ανδρέας Πανταζόπουλος

εκδ. Επίκεντρο

Στα μέσα του 19ου αιώνα περίπου, στη Ρωσία, ξυπνά ένα κίνημα που πιστεύει στην εγγενή αξία του λαού, δηλαδή κυρίως του αγροτικού πληθυσμού, και τον τοποθετεί ως πρωταγωνιστή στο κέντρο του επαναστατικού οράματος. Από τότε, τα πράγματα έχουν αλλάξει και όταν μιλάμε για λαϊκισμό εννοούμε κάτι εντελώς διαφορετικό.

Η έννοια του λαϊκισμού επανήλθε κατά τη δεκαετία του 1980 και η χρήση της παγιώθηκε μια δεκαετία αργότερα. Σύμφωνα με τον Πιερ-Αντρέ Ταγκιέφ, ο οποίος έχει ασχοληθεί εκτενώς με το ζήτημα και τις διάφορες εκφάνσεις του, με τον «λαϊκισμό» μπερδεύουμε δεδομένα διαφορετικής δυναμικής και αναφοράς, καθώς τέτοιες λέξεις «γοητεύουν πάντα τους εραστές των ρευστών εννοιών που τυγχάνουν εφαρμογής σε ένα άπειρο σύνολο φαινομένων».

Συνέχεια ανάγνωσης

ΣΕΒ: 87 επαγγέλματα με αυξημένη ζήτηση έως το 2020

ΠΗΓΗ ΤΟ ΒΗΜΑ

Λίστα με 87 επαγγέλματα που προβλέπεται ότι θα έχουν αυξημένη ζήτηση στην αγορά εργασίας ώς το 2020 έδωσε στη δημοσιότητα ο ΣΕΒ, παρουσιάζοντας το «Μηχανισμό Διάγνωσης των Αναγκών των Επιχειρήσεων σε Επαγγέλματα και Δεξιότητες» που δημιουργήθηκε με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.

Ο μηχανισμός που παρουσιάστηκε συγκεντρώνει στοιχεία σχετικά με τις διαφαινόμενες τεχνολογικές, οικονομικές, ρυθμιστικές εξελίξεις και τάσεις σε επιλεγμένους τομείς της ελληνικής οικονομίας, σε μεσομακροπρόθεσμο ορίζοντα και αναλύει τις επιπτώσεις τους στα επαγγέλματα, από πλευράς απαιτούμενων γνώσεων, δεξιοτήτων και ικανοτήτων. Τα συμπεράσματα επαληθεύονται από ομάδες Εμπειρογνωμόνων και Στελεχών Επιχειρήσεων και ακολουθεί διαβούλευση πριν οριστικοποιηθούν.

Σε αυτή τη φάση, ο μηχανισμός λειτουργεί σε 8 Επιχειρηματικούς Τομείς, που θεωρείται ότι παρουσιάζουν σημαντικό ενδιαφέρον για την ελληνική οικονομία και είναι οι: Τρόφιμα, Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών, Ενέργεια, Δομικά Προϊόντα, Εφοδιαστική Αλυσίδα, Περιβάλλον, Μέταλλο, Υγεία.

Τα επαγγέλματα που συνδέονται με την ανάπτυξη των κλάδων αυτών, όπως προέκυψαν από τη μελέτη, είναι:

Τομέας της Ενέργειας

  • Ενεργειακός Μελετητής
  • Εξειδικευμένο Στέλεχος σε Τεχνολογίες Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας
  • Εξειδικευμένο Στέλεχος σε Συστήματα Ηλεκτρικής Ενέργειας
  • Τεχνικός Αυτοματισμών
  • Τεχνικός Φωτοβολταϊκών Συστημάτων
  • Εξειδικευμένο Στέλεχος σε θέματα Αυτοματισμών
  • Σύμβουλος Ενεργειακών Επενδύσεων
  • Εξειδικευμένο Στέλεχος σε θέματα Προστασίας Περιβάλλοντος
  • Εξειδικευμένο Στέλεχος σε θέματα Εξοικονόμησης Ενέργειας
  • Εξειδικευμένο Στέλεχος στο Βιοκλιματικό Σχεδιασμό & Κτιριακές Εφαρμογές
  • Εξειδικευμένο Στέλεχος σε Συστήματα-Δίκτυα Aερίων
  • Τεχνικός Αιολικών Συστημάτων.

Τομέας των Τεχνολογιών της Πληροφορικής και των Επικοινωνιών (ΤΠΕ)

Συνέχεια ανάγνωσης

Η ΔΙΧΟΤΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΔΡΑΧΜΗΣ (Ιστορία θεωρητικής Κατεύθυνσης)

 

 

 

Οταν το κατοστάρικο κόπηκε στη μέση

Η διχοτόμηση του χαρτονομίσματος, όπου η αριστερή πλευρά χρησιμοποιούνταν ως νόμισμα στη μισή αξία του ακέραιου και η δεξιά πλευρά ανταλλασσόταν με έντοκη ομολογία στην άλλη μισή αξία. Αριστερά ο Πρωθυπουργός Δ. Γούναρης και δεξιά Ο Υπουργός Οικονομικών Π. Πρωτοπαπαδάκης

Η διχοτόμηση του χαρτονομίσματος, όπου η αριστερή πλευρά χρησιμοποιούνταν ως νόμισμα στη μισή αξία του ακέραιου και η δεξιά πλευρά ανταλλασσόταν με έντοκη ομολογία στην άλλη μισή αξία. Αριστερά ο Πρωθυπουργός Δ. Γούναρης και δεξιά Ο Υπουργός Οικονομικών Π. Πρωτοπαπαδάκης

 πηγή: Το Βήμα

1922 Οι ελληνικές στρατιωτικές δυνάμεις βρίσκονται στη Μικρά Ασία. Η έκβαση της εκστρατείας είναι αβέβαιη, όχι μόνο για στρατιωτικούς λόγους αλλά και για οικονομικούς. Οι πόροι της χώρας είχαν εξαντληθεί από τον πόλεμο και οι ξένες δυνάμεις ήταν απρόθυμες να συνομολογήσουν δάνειο. Η οικονομική ανάγκη ήταν άμεση, αλλά η αύξηση των εσόδων μέσω της αύξησης της φορολογίας ή των δασμών απαιτούσε αρκετό χρόνο, ενώ είχε ήδη εκδοθεί μεγάλη ποσότητα ακαλύπτου χαρτονομίσματος. Ο πρωθυπουργός Δημήτρης Γούναρης και ο υπουργός Εξωτερικών Γεώργιος Μπαλτατζής περιόδευσαν στην Ευρώπη αναζητώντας οικονομική και ηθική βοήθεια, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Με τον γυρισμό τους την 21η Φεβρουαρίου 1922 ο Δ. Γούναρης, λίγο πριν από την ενημέρωση του Υπουργικού Συμβουλίου, εξέθεσε σε στενό κύκλο φίλων τη λύπη του για την αδυναμία σύναψης του εξωτερικού δανείου. Ο υπουργός Οικονομικών Πέτρος Πρωτοπαπαδάκης εν τούτοις έμοιαζε ήρεμος και έπαιζε την αλυσίδα των κλειδιών του. Ο Δημήτρης Γούναρης παραξενεύτηκε και τον ρώτησε προς τι η ευφορία. «Δημητράκη, τα ηύρα τα λεπτά» του απάντησε ο Πρωτοπαπαδάκης και έβγαλε από το πορτοφόλι του ένα χαρτονόμισμα των 100 δραχμών και το έκοψε στα δύο μπροστά στον κατάπληκτο πρωθυπουργό. Το σχέδιο ήταν πολύ απλό: Με τη διχοτόμηση του νομίσματος η αριστερή πλευρά θα χρησιμοποιούνταν ως νόμισμα στη μισή αξία του ακεραίου χαρτονομίσματος (π.χ., το τεμάχιο του εκατονταδράχμου άξιζε πλέον πενήντα δραχμές). Η δεξιά πλευρά του χαρτονομίσματος θα ανταλλασσόταν με έντοκη ομολογία στη μισή αξία του ακεραίου χαρτονομίσματος.

Η διχοτόμηση της δραχμής: προβολή από τα Επίκαιρα

Συνέχεια ανάγνωσης

ΠΛΑΓΙΟΣ ΛΟΓΟΣ

Οι κύριες προτάσεις κρίσεως στον πλάγιο λόγο

ρήματα εξάρτησης τροπή σε
λεκτικά ειδική πρόταση: λέγει ὅτι Σωκράτης κατέβη εἰς Πειραιᾶ
δοξαστικά ειδικό απαρέμφατο: νομίζει Σωκράτη καταβῆναι εἰς Πειραιᾶ
γνωστικά, αισθητικά, δηλωτικά, δεικτικά, αγγελτικά κατηγορηματική μετοχή: πυνθάνεται Σωκράτη καταβάντα εἰς Πειραιᾶ

  Συνέχεια ανάγνωσης

ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ: ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ (Σωκράτης – Πλάτων – Πρωταγόρας)

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ – ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ (Σωκράτης – Πλάτων – Πρωταγόρας)

  • Να προσδιορίσετε το περιεχόµενο και τη λειτουργία του µύθου ως µεθόδου ανάπτυξης απόψεων του Πρωταγόρα και του Πλάτωνα. 2002

Και Τι γνωρίζετε για τον μύθο ως μέθοδο έκθεσης των απόψεων του Πρωταγόρα και για τη στάση του Πλάτωνα απέναντι στη μέθοδο αυτή; 2010 επαναληπτικές

Απάντηση: σελ. 56 «Η μέθοδος του Πρωταγόρα (και γενικώς των σοφιστών) είναι πολύ διαφορετική. Μέσα στο έργο, ο Πρωταγόρας χρησιμοποιεί τρεις τρόπους για να εκθέσει τις απόψεις του. Τον μύθο, τη διάλεξη και τον σχολιασμό των ποιητικών κειμένων. Ως μύθο μπορούμε να ορίσουμε κάθε αφήγηση που έχει ποιητικό χαρακτήρα, είτε προέρχεται από την παράδοση και τον θρύλο είτε πρόκειται για κατασκευή κάποιου διανοητή. Ο ποιητικός και συμβολικός χαρακτήρας του μύθου για τον Προμηθέα που αφηγείται ο Πρωταγόρας είναι προφανής. Αλλά όσο μεγάλη και αν είναι η συμβολική αξία του, είναι επίσης φανερό πως δεν μπορεί να οδηγήσει με ακρίβεια στη φιλοσοφική και επιστημονική γνώση. Βεβαίως, και ο ίδιος ο Πλάτωνας χρησιμοποίησε πολλές φορές τον μύθο και ο ίδιος (δες για παράδειγμα τον μύθο της σπηλιάς στην Πολιτεία) πάντοτε όμως για να συμπληρώσει μιαν αυστηρή φιλοσοφική απόδειξη, όχι ως αυτόνομο τρόπο, ισοδύναμο με τις άλλες φιλοσοφικές μεθόδους, για να οδηγηθεί ο άνθρωπος στην γνώση. Πάντως, ίσως επειδή και ο ίδιος δεν απέρριπτε εντελώς την αξία της συμβολικής μυθικής αφήγησης, ο Πλάτωνας δεν είναι καθόλου ειρωνικός προς τον Πρωταγόρα στο σημείο αυτό.»

Συνέχεια ανάγνωσης

ΦΙΛΟΣΟΦΙΚΟΣ ΛΟΓΟΣ, Εισαγωγή: Πλάτωνος “Πρωταγόρας”

_22_1_~1

 

ΠΡΩΤΑΓΟΡΑΣ σελ. 49

Α. Εισαγωγή:

Ο Σωκράτης διηγείται σε ένα φίλο του τι συζήτησε και με ποιους στο σπίτι του Καλλία.

  • Ο αφηγημένος διάλογος κερδίζει  σε ζωντάνια και αμεσότητα.
  • Χάνει, όμως, σε πειστικότητα.
  • Η παραστατικότητα και η γλαφυρότητα της αφήγησης του Σωκράτη νικά οποιαδήποτε αμφιβολία του αναγνώστη για το πώς μπορεί κάποιος να αφηγηθεί τόσο λεπτομερώς ένα φιλοσοφικό διάλογο.

 

Πρόλογος:

  • Ο Ιπποκράτης, ένας νεαρός φίλος του Σωκράτη, τον πείθει να πάνε στο σπίτι του Καλλία, ώστε να συναντήσουν τον Πρωταγόρα, μαθητή του οποίου επιθυμεί να γίνει.
  • Το καίριο ερώτημα του Σωκράτη είναι τι ακριβώς ελπίζει ο Ιπποκράτης να διδαχθεί από αυτόν.
  • Εισάγεται το θέμα της συζήτησης: ❶ Ποια η αξία της σοφιστικής; ❷ Μπορούν οι σοφιστές ή κάποιος άλλος να διδάξει την αρετή;

Συνέχεια ανάγνωσης

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση