Ερωτήσεις – απαντήσεις στον Πρωταγόρα (ενότητα 4η)

 

θεοὺς ἐνόμισεν: στον άνθρωπο υπάρχει εκ φύσεως η τάση για λατρεία του Θεού και έτσι αποκτά τη συνήθεια να επινοεί θεούς και να τους λατρεύει. Όλα αυτά είναι συμβατικά και σε κάθε λαό διαφορετικά.

Ερώτηση:

θεοὺς ἐνόμισεν, καὶ ἐπεχείρει βωμούς τε ἱδρύεσθαι καὶ ἀγάλματα θεῶν: Στο χωρίο αυτό ο Πρωταγόρας φαίνεται να δέχεται ότι το θρησκευτικό συναίσθημα είναι έμφυτο. Πώς εξηγείται η άποψή του αυτή, αν τη συσχετίσουμε με τις γενικότερες περί θεών αντιλήψεις του; (Για την απάντησή σας θα χρειαστεί να διαβάσετε πάλι την εισαγωγή του βιβλίου σας, σ. 25).

Απάντηση: Από την αρχή επίσης, οι άνθρωποι έχουν μέσα τους την έμφυτη ορμή για λατρεία. Ο ίδιος ο Πρωταγόρας κατά πάσα πιθανότητα αναγνώριζε ότι η λατρεία προσιδιάζει στον άνθρωπο και ίσως είναι κάτι το απαραίτητο, χωρίς όμως και να παίρνει θέση σχετικά με την ύπαρξη του αντικειμένου της. Το ένστικτο της πίστης και της λατρείας είναι θεμελιώδες στην ανθρώπινη φύση, και η απόδοσή του σε θεϊκή συγγένεια δεν είναι κάτι το περίεργο σε μια αφήγηση που ομολογουμένως δίνεται σε μορφή λαϊκής μυθολογίας για να γίνει πιο ευχάριστη.

ἀπώλλυντο οὖν ὑπὸ τῶν θηρίων: οι άνθρωποι στη διαπάλη τους με τα θηρία ηττώνται και κινδυνεύουν με αφανισμό γιατί:

  • διὰ τὸ πανταχῇ αὐτῶν ἀσθενέστεροι εἶναι: παραμένουν άοπλοι σε σχέση με τα άλλα ζώα,

  • ἡ δημιουργικὴ τέχνη αὐτοῖς πρὸς μὲν τροφὴν ἱκανὴ βοηθὸς ἦν, πρὸς δὲ τὸν τῶν θηρίων πόλεμον ἐνδεής: οι τεχνικές – πρακτικές ικανότητες εξασφαλίζουν στους ανθρώπους την τροφή, δεν επαρκούσαν όμως για να τους βοηθήσουν ουσιαστικά, ώστε να πολεμούν και να επικρατούν ενάντια στα ζώα,

  • πολιτικὴν γὰρ τέχνην οὔπω εἶχον, ἧς μέρος πολεμική: η διεξαγωγή του πολέμου απαιτεί οργάνωση, διοίκηση, πειθαρχία, ηρωισμό, πίστη σε ιδανικά, συλλογικότητα. Αυτά προϋποθέτουν την πολιτική αρετή, που δεν διαθέτουν ακόμα οι άνθρωποι.

Ερώτηση:

Η πολεμική τέχνη παρουσιάζεται ως μέρος της πολιτικής. Πώς εξηγείται αυτό, κατά τη γνώμη σας;

Απάντηση : Δημιουργείται και αναπτύσσεται σε πολιτικά οργανωμένες κοινωνίες. Η έκφραση δεν συνεπάγεται ότι ο Πρωταγόρας είναι υπέρ του πολέμου. Αντίθετα υποστηρίζει ότι ο πόλεμος, παρά τα μεγάλα κακά τα οποία προξενεί, δίκαια θεωρείται από τον Πρωταγόρα στοιχείο της πολιτικής, γιατί αναπτύσσει τις ευγενέστερες ορμές του ανθρώπου, την άμυνα υπέρ του δικαίου και της ελευθερίας, υπέρ βωμών και εστιών, αφυπνίζει τα έθνη από την ηθική νάρκη μακροχρόνιας ειρήνης, μεταδίδει τον υψηλότερο πολιτισμό των πολιτισμένων λαών σε βαρβάρους κτλ.

ἐζήτουν δὴ ἁθροίζεσθαι καὶ σῴζεσθαι κτίζοντες πόλεις: ο κίνδυνος αφανισμού ώθησε τους ανθρώπους να συγκεντρώνονται και να δημιουργούν πόλεις.

Ερώτηση: ἐζήτουν δὴ ἁθροίζεσθαι καὶ σῴζεσθαι κτίζοντες πόλεις: Να συγκρίνετε την άποψη του Πρωταγόρα με αυτή του Αριστοτέλη ότι ο άνθρωπος είναι φύσει ζῷον πολιτικόν.

Απάντηση: Κατά τον Πρωταγόρα, οι άνθρωποι ένιωθαν την ανάγκη (ἐζήτουν) της συνάθροισης, της συμβίωσης. Ο άνθρωπος, δηλαδή, επιβιώνει μόνο χάρη στην ικανότητά του για κοινωνική ζωή. Η βασική αυτή θέση μπορεί να θεωρηθεί προδιατύπωση της θέσης του Αριστοτέλη για τον άνθρωπο φύσει πολιτικὸν ὄν. Πάντως, ενώ ο Αριστοτέλης θεωρεί την κοινωνική οργάνωση φυσικό στοιχείο του ανθρώπου, ο Πρωταγόρας την αποδίδει στην ανάγκη του ανθρώπου για επιβίωση και αντιμετώπιση του κινδύνου από τα θηρία.

Συνέχεια ανάγνωσης

Ερωτήσεις – απαντήσεις στον Πρωταγόρα (ενότητα 5η)

 

  1. Σε ποια κατάσταση άφησε ο Επιμηθέας τον άνθρωπο;

 λοιπὸν δὴ ἀκόσμητον ἔτι αὐτῷ ἦν τὸ ἀνθρώπων γένος/ τὸν δὲ ἄνθρωπον γυμνόν τε καὶ ἀνυπόδητον καὶ ἄστρωτον καὶ ἄοπλον: Ο άνθρωπος γυμνός, ανυπόδητος, άστρωτος και άοπλος, το πιο απροστάτευτο από τα ζώα. Την άποψη αυτή επικρίνει ο Αριστοτέλης, που υποστηρίζει (Περὶ ζῴων μορίων, Δ 10) ότι η δημιουργία του ανθρώπου ήταν τέλεια και «όσοι λένε ότι είναι ανυπόδητος, γυμνός, χωρίς οπλισμό για να αμυνθεί, λαθεύουν» Στα «Πολιτικά» υποστηρίζει ότι ο άνθρωπος είναι εφοδιασμένος με τον «λόγο» με τη διπλή σημασία: ομιλία – λογική, που του δίνουν τη δυνατότητα να αναπτύξει πολιτισμό, να συγκροτήσει κοινωνίες και πολιτική δράση.

  2. τὴν ἔντεχνον σοφίαν σὺν πυρί: «Οι τεχνικές γνώσεις εννοούνται εδώ χορηγημένες στον άνθρωπο ως ολοκληρωμένο σύνολο a priori και όχι ως θησαύρισμα σταδιακής πείρας μέσα στους αιώνες». Συμφωνείτε με την «ανάγνωση» αυτή του μύθου ή όχι και γιατί;

Απάντηση: “Η μυθική μορφή με την οποία ο Πρωταγόρας ντύνει την άποψή του για τη γένεση του πολιτισμού δεν μας επιτρέπει να πάρουμε κάθε λέξη του τοῖς μετρητοῖς”, W. Jaeger. Πρόκειται βέβαια για συμβολισμούς και θα πρέπει να δούμε την παρέμβαση του Προμηθέα ως φάση της εξέλιξης, στην οποία δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για την επιβίωση του ανθρώπου και την προσαρμογή του στο φυσικό περιβάλλον, πραγματοποιείται η γένεση των τεχνών και σχηματίζονται οι πρώτες κοινωνίες. Στην προηγούμενη φάση (του Επιμηθέα) συντελείται ο βιολογικός σχηματισμός του ανθρώπου.

  3. κλέπτει ῾Ηφαίστου καὶ ᾿Αθηνᾶς τὴν ἔντεχνον σοφίαν:

Γιατί ο Ήφαιστος και η Αθηνά αναφέρονται μαζί; Τι αντιπροσώπευαν και ποια σχέση είχαν με την Αθήνα;

Απάντηση: Η Αθηνά ήταν παιδαγωγός του Εριχθονίου, γιου του Ηφαίστου. Αθηνά και Ήφαιστος γιορτάζονταν μαζί στις γιορτές των Απατουρίων και Χαλκείων, είχαν κοινό ναό στην Αγορά της αρχαίας Αθήνας. Ο Ήφαιστος αντιπροσωπεύει την πρακτική και η Αθηνά τη θεωρητική γνώση.

  4. πρὸς δὲ καὶ αἱ Διὸς φυλακαὶ φοβεραὶ ἦσαν:

 Τις φρουρές αποτελούσαν η Βία και το Κράτος, όργανα της εξουσίας του Δία, που συναντάμε στη Θεογονία του Ησιόδου (385) και τον Προμηθέα Δεσμώτη του Αισχύλου (στ. 12-87). Τι συμβολίζουν, κατά τη γνώμη σας, σε συνδυασμό με την όλη παρουσία των θεών στο μύθο του Πρωταγόρα;

Απάντηση: Είναι τα όργανα της εξουσίας του Δία. Στο μύθο του Πρωταγόρα συμβολίζουν τη δυσκολία της απόκτησης της πολιτικής τέχνης, τις επίπονες προσπάθειες του ανθρώπινου γένους για πολιτική οργάνωση. Η παρουσία των θεών στο μύθο φανερώνει την παρουσία της φύσης μέσα στην κοινωνία.

 5.  ἔντεχνον σοφίαν σὺν πυρί/ τὴν μὲν οὖν περὶ τὸν βίον σοφίαν /ἔμπυρον τέχνην /εὐπορία μὲν ἀνθρώπῳ τοῦ βίου γίγνεται: Ο Προμηθέας έδωσε στους ανθρώπους τη φωτιά και τους δίδαξε τις πρακτικές τέχνες (οικοδομική, της γεωργίας κ.λ.π) δηλαδή τον τεχνικό πολιτισμό, ο οποίος παρείχε στον άνθρωπο όλα τα απαιτούμενα μέσα για να επιβιώσει και να αποφύγει τον κίνδυνο του αφανισμού.

  6. τὸ ἀνθρώπων γένος/ ἄνθρωπον:

Ερώτηση: Ο Πρωταγόρας στο μύθο αναφέρεται στον άνθρωπο γενικά, χωρίς καμία διάκριση καταγωγής, κοινωνικής τάξης κτλ. Η έννοια ἄνθρωπος είναι δηλαδή γενική και δηλώνει το ανθρώπινο γένος. Ποια σημασία νομίζετε ότι έχει η αντίληψη αυτή; Πώς θα κρίναμε σήμερα τη σπουδαιότητά της; (Να διαβάσετε από την εισαγωγή του βιβλίου σας τα σχετικά με τον Ιππία και τον Αντιφώντα, σσ. 26 και 28).

Απάντηση: Στο μύθο χρησιμοποιείται και ο όρος ἀνθρώπων γένος. Γίνεται λόγος για ανθρώπους γενικά, όχι για ελεύθερους και δούλους, για ευγενείς, για Έλληνες και βαρβάρους κτλ. Άλλοι σοφιστές προχώρησαν περισσότερο στην ενότητα του ανθρώπινου γένους με τις διακηρύξεις τους κατά των κοινωνικών και φυλετικών διακρίσεων (᾿Αντιφῶν, Ἀλκιδάμας). Στον Πρωταγόρα (337c) βρίσκουμε την άποψη του Ιππία για την ενότητα των ανθρώπων. Πρόκειται για πρωτοποριακές για την εποχή τους αντιλήψεις. Η σημασία τους σε σχέση με τις αριστοκρατικές αντιλήψεις της εποχής τους, ακόμα και σε σχέση με σύγχρονες θεωρίες π.χ. για Αρίους είναι προφανής.

  Λεξιλογικές – Σημασιολογικές ασκήσεις

  1. τὴν ἔντεχνον σοφίαν, τὴν ἔμπυρον τέχνην: Να σχηματίσετε τέσσερα ονοματικά σύνολα για καθένα από αυτά που δίνονται, με διαφορετικό κάθε φορά επίθετο.

  2. κλέψας < κλέπτω: α) Να σχηματίσετε τρία παράγωγα ουσιαστικά από το ρήμα. β) Χρησιμοποιώντας ως πρώτο συνθετικό το θέμα του ρήματος να γράψετε δύο σύνθετες λέξεις.

  3. Να εντοπίσετε στο κείμενο λέξεις ομόρριζες με τις ακόλουθες: πολυμήχανος, μελωδικός, οδόστρωμα, εύχρηστος, επίφοβος, κοινόβιο, λαθροκυνηγός, προμήθεια, κόσμημα.

  4. Να αντιστοιχίσετε τις λέξεις της στήλης Α με τις αντώνυμές τους που δίνονται στη στήλη Β.

Α Β
ἀπορῶ ἀπορία
ἄλογα μηχανῶμαι, ἐφευρίσκω
καταναλίσκω ἔλλογα
εὐπορία φυλάττω, φείδομαι

Ερωτήσεις – απαντήσεις στον Πρωταγόρα (ενότητα 2η)

  1. ὅτε θεοὶ μὲν ἦσαν – τυποῦσιν αὐτὰ θεοὶ:   Νοµίζετε ότι οι απόψεις αυτές έρχονται σε αντίθεση µε τη θέση του Πρωταγόρα:  «περὶ  µὲν θεῶν οὐκ ἔχω εἰδέναι, οὔθ’ ὡς εἰσὶν οὔθ’ ὡς οὐκ εἰσὶν οὔθ’ ὁποῖοί τινες ἰδέαν· πολλὰ γὰρ τὰ κωλύοντα εἰδέναι ἥ τ’ ἀδηλότης καὶ βραχὺς ὢν ὁ βίος τοῦ ἀνθρώπου»

Απάντηση: Μερικοί θεωρούν ότι υπάρχει αντίθεση. Όµως πρόκειται για µύθο, στον οποίο η παρουσία των θεών έχει αλληγορική έννοια. Ο ∆ίας είναι ο λόγος, η λογική, δηλ. η νοµοτέλεια που διέπει τη φύση, οι άλλοι θεοί είναι τα όργανα της νοµοτέλειας, η οποία ρυθµίζει τις σχέσεις των όντων, εξισορροπεί τις ελλείψεις τους. Έπειτα, όπως φαίνεται και από τη συνέχεια του µύθου, ο Πρωταγόρας ενδιαφέρεται µάλλον για την εξήγηση της γένεσης του θρησκευτικού συναισθήµατος παρά για το θέµα της ύπαρξης των θεών. Πάντως δεν υποστηρίζει ότι οι θεοί είναι αιώνιοι, αντίθετα, όπως αφήνει να εννοηθεί, δηµιουργήθηκαν και αυτοί (καὶ τούτοις) και απλώς υπήρχαν πριν από τα θνητά γένη.

     2. Ποιος είναι ο ρόλος της ειμαρμένης –  μοίρας στην εξέλιξη των όντων;

Η Μοίρα καθορίζει τον χρόνο γέννησης των όντων – ανώτερη από τους θεούς.  Στο µύθο του Πρωταγόρα η εἱµαρµένη αναφέρεται δύο φορές: χρόνος εἱµαρµένος (2η ενότητα) και εἱµαρµένη ἡµέρα (3η ενότητα). Είναι στοιχείο του µύθου, που προσδιορίζει χρονικά την εξέλιξη. Εκφράζει «το πλήρωµα του χρόνου», το πέρασµα από µία εποχή σε άλλη, από µια µορφή ζωής σε άλλη, που ούτε στιγµιαίο είναι ούτε αυτόµατο. Αν αφαιρέσουµε το περίβληµα του µύθου από την αφήγηση του Πρωταγόρα, σηµαίνει ότι το πέρασµα σε άλλο στάδιο γίνεται κάτω από την πίεση της ανάγκης για επιβίωση ή καλυτέρευση της ζωής

     3. Σε ποιο σημείο του κειμένου απηχείται η αντίληψη του αυτοχθονισμού;

γῆς ἔνδον : η λέξη γη εδώ σημαίνει τον πλανήτη γη. Υπόκειται η αντίληψη για τη γη ως µητέρα στα σπλάχνα της οποίας δηµιουργούνται οι νέοι οργανισµοί και η αντίληψη του αυτοχθονισµού. Έδινε αίσθηµα προνοµιακής σχέσης µε την πατρίδα και ευγενικής καταγωγής.  Ο µύθος του Κάδµου που έσπειρε τα δόντια του δράκου από τα οποία φύτρωσαν οι πάνοπλοι Καδµείοι απηχεί µια τέτοια αντίληψη. Οι Αθηναίοι υπερηφανεύονταν ότι ήταν αυτόχθονες, πρβλ. Θουκυδίδη Ἐπιτάφιος ΙΙ, 36 (οἱ αὐτοὶ αἰεὶ οἰκοῦντες).

     4. Ετυμολογία – σημασία των ονομάτων Επιμηθεύς – Προμηθεύς

Επιμηθεύς: ο κατόπιν εορτής σκεπτόμενος, απερίσκεπτος, απρονόητος

Προμηθεύς  : αυτός που πρώτα σκέπτεται και μετά πράττει, ο προνοητικός.

Το β’ συνθετικό από το ρήμα μέδομαι= σκέπτομαι, φροντίζω à το μῆδος στον πληθυντικό μόνο εύχρηστο τα μήδεα = σκέψεις, σχέδια, τεχνάσματα.

Ο Επιμηθέας ζητά αντιστροφή ρόλων ώστε αυτός να προνοεί και ο Προμηθέας να επιβλέπει.

     5. Σύμφωνα με ποιο κριτήριο έκανε ο Επιμηθέας τη διανομή των δυνάμεων; Ποιο το φιλοσοφικό του νόημα;

καὶ τἆλλα οὕτως ἐπανισῶν ἔνεμεν – σωτηρίαν τῷ γένει πορίζων: Στόχος του Επιμηθέα ήταν η εξισορρόπηση των αντίρροπων δυνάμεων για να διατηρηθεί το οικοσύστημα. Σ’ αυτό αποσκοπούσε η αντισταθμιστική και σύμμετρη κατανομή των ιδιοτήτων στα διάφορα ζώα, ο βιολογικός εξοπλισμός τους με κατάλληλα και φυσικά εφόδια και η εξασφάλιση πόρων διατροφής για όλα.

Εδώ η εξήγηση είναι τελεολογική, δηλαδή οι διάφορες ιδιότητες και χαρακτηριστικά των ζώων εξηγούνται από το σκοπό (τέλος) για τον οποίο πλάστηκαν, ή, απλούστερα, από τη λειτουργία που επιτελούν. Στη φύση όλα έχουν, σύµφωνα µε τον Πρωταγόρα, ένα σκοπό. ∆εν ισχυρίζεται το ίδιο για την ιστορία.

Λεξιλογικές – Σηµασιολογικές ασκήσεις

  1. πῦρ, γῆ: Να χρησιµοποιήσετε τα ουσιαστικά ως πρώτο συνθετικό σε δέκα σύνθετα (βλ. Γραµµατική της αρχαίας ελληνικής, ΟΕ∆Β, § 414).

  2. κατευνάζω, κατανάλωση, εκδορά, αµπέχονο, αυτάρκεια, σαρκοβόρο, καταβροχθίζω, περιδέραιο: Να εντοπίσετε στο κείµενο τις οµόρριζες των λέξεων που σας δίνονται (µερικές από αυτές αναφέρονται στην ίδια λέξη του κειµένου).

  3. παραιτοῦµαι: Να γράψετε ποια σηµασία έχει το ρήµα στο κείµενο και ποια έχει σήµερα.

ΟΔΗΓΙΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

 

Α΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ

Α΄, Β΄ ΤΑΞΕΙΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

Για τη διδασκαλία του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας στην Α΄ Τάξη του Ημερήσιου Γενικού Λυκείου και στις Α΄ και Β΄ Τάξεις του Εσπερινού Γενικού Λυκείου θα χρησιμοποιηθούν:

α) το εγχειρίδιο της Α΄ Λυκείου Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι (Ξενοφών, Θουκυδίδης) των Κ. Διαλησμά, Α. Δρουκόπουλου, Ε. Κουτρουμπέλη, Γ. Χρυσάφη.

β) το Εγχειρίδιο Γλωσσικής Διδασκαλίας της Α΄ Λυκείου των Ν. Μήτση, Ειρ. Ζαμάρου, Ι. Παπανδρέου.

Σύμφωνα με τα Ωρολόγια Προγράμματα της Α΄ Τάξης του Ημερησίου Γενικού Λυκείου και των Α΄, Β΄ τάξεων του Εσπερινού Γενικού Λυκείου προβλέπονται για τη διδασκαλία του μαθήματος: α) στην Α΄ τάξη του Ημερησίου Γενικού Λυκείου πέντε (5) ώρες εβδομαδιαίως καθ’ όλη τη διάρκεια του διδακτικού έτους, εκ των οποίων τρεις (3) θα διατίθενται για τη διδασκαλία των κειμένων του Ξενοφώντα και του Θουκυδίδη (βλ. παρακάτω πίνακες) και δύο (2) για γλωσσική διδασκαλία· β) στην Α΄ τάξη του Εσπερινού Γενικού Λυκείου δύο (2) ώρες εβδομαδιαίως καθ’ όλη τη διάρκεια του διδακτικού έτους, εκ των οποίων μία (1) θα διατίθεται για τη διδασκαλία κειμένων του Ξενοφώντα (βλ. παρακάτω πίνακα) και μία (1) για γλωσσική διδασκαλία·γ) στη Β΄ τάξη του Εσπερινού Γενικού Λυκείου τρεις (3) ώρες εβδομαδιαίως καθ’ όλη τη διάρκεια του διδακτικού έτους, εκ των οποίων δύο (2) θα διατίθενται για τη διδασκαλία κειμένων του Θουκυδίδη (βλ. παρακάτω πίνακες) και μία (1) για γλωσσική διδασκαλία.

 

Ι. ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Α΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

 

Στη διδακτέα ύλη του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας της Α΄ Τάξης του Ημερήσιου Γενικού Λυκείου περιλαμβάνονται:

α) οι παρακάτω ενότητες από το Εγχειρίδιο Γλωσσικής Διδασκαλίας της Α΄ Λυκείου των Ν. Μήτση, Ειρ. Ζαμάρου, Ι. Παπανδρέου: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 19, 20, 21. Από την ενότητα 7 δεν θα διδαχθούν τα αφορώντα στην εκφορά των δευτερευουσών προτάσεων. Όσον αφορά τις ενότητες 8, 9, 10, που αναφέρονται στους υποθετικούς λόγους, η διδασκαλία θα περιορισθεί μόνο στον εντοπισμό τους (υπόθεση – απόδοση)· δεν θα επεκταθεί στην αναγνώριση των ειδών. Από την ενότητα 14 θα διδαχθεί μόνο η τυπολογία της συζυγίας των ρημάτων εις  –μι χωρίς εκμάθηση της κλίσης τους.

β) η παρακάτω ύλη από το εγχειρίδιο Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι (Ξενοφών, Θουκυδίδης) των Κ. Διαλησμά, Α. Δρουκόπουλου, Ε. Κουτρουμπέλη, Γ. Χρυσάφη:

 

  1. Εισαγωγή

α) Κεφάλαιο Β΄: Θουκυδίδης Ολόρου Αλιμούσιος (1. Η ζωή του – 2. Το έργο του. Ενδιαφέροντα και ιδέες – Μέθοδος – Η δομή του έργου. Ο χρόνος της σύνθεσής του – Γλώσσα και ύφος).

β) Κεφάλαιο Γ΄: Ξενοφών Γρύλλου Ερχιεύς (1. Η ζωή του – 2. Το έργο του. Ενδιαφέροντα και ιδέες).

 

  1. Κείμενα

α) Ξενοφών, Ελληνικά, Βιβλίο Β΄

 ΕΝΟΤΗΤΕΣ
Ι, 16-32
ΙΙ, 1-4
ΙΙ, 16-23
ΙΙΙ, 11-16 (από μετάφραση)
ΙΙΙ, 50-56
ΙV, 1-17 (από μετάφραση)
ΙV, 18-23

 

β) Θουκυδίδης, Βιβλίο Γ΄

  ΕΝΟΤΗΤΕΣ
Γ’, 70
Γ’, 71-74
Γ’, 75
Γ’, 76-78
Γ’, 79-80
Γ’, 81
Γ’, 82-83 (από μετάφραση)

 

 

ΙΙ. ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Α΄ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

 

Στη διδακτέα ύλη του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας της Α΄ Τάξης του Εσπερινού Γενικού Λυκείου περιλαμβάνονται:

α) οι παρακάτω ενότητες από το Εγχειρίδιο Γλωσσικής Διδασκαλίας της Α΄ Λυκείου των Ν. Μήτση, Ειρ. Ζαμάρου, Ι. Παπανδρέου: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 19, 20, 21. Από την ενότητα 7 δεν θα διδαχθούν τα αφορώντα στην εκφορά των δευτερευουσών προτάσεων. Όσον αφορά τις ενότητες 8, 9, 10, που αναφέρονται στους υποθετικούς λόγους, η διδασκαλία θα περιορισθεί μόνο στον εντοπισμό τους (υπόθεση – απόδοση)·δεν θα επεκταθεί στην αναγνώριση των ειδών. Από την ενότητα 14 θα διδαχθεί μόνο η τυπολογία της συζυγίας των ρημάτων εις –μι χωρίς εκμάθηση της κλίσης τους.

β) η παρακάτω ύλη από το εγχειρίδιο Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι (Ξενοφών, Θουκυδίδης) των Κ. Διαλησμά, Α. Δρουκόπουλου, Ε. Κουτρουμπέλη, Γ. Χρυσάφη:

 

  1. Εισαγωγή

Κεφάλαιο Γ΄: Ξενοφών Γρύλλου Ερχιεύς (1. Η ζωή του – 2. Το έργο του. Ενδιαφέροντα και ιδέες).

 

  1. Κείμενο

Ξενοφών, Ελληνικά, Βιβλίο Β΄

 ΕΝΟΤΗΤΕΣ
Ι, 16-32
ΙΙ, 1-4
ΙΙ, 16-23
ΙΙΙ, 11-16 (από μετάφραση)
ΙΙΙ, 50-56
ΙV, 1-17 (από μετάφραση)

 

 

ΙΙΙ. ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ Β΄ ΤΑΞΗ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

 

Στη διδακτέα ύλη του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας της Β΄ Τάξης του Εσπερινού Γενικού Λυκείου περιλαμβάνονται:

α) οι παρακάτω ενότητες από το Εγχειρίδιο Γλωσσικής Διδασκαλίας της Α΄ Λυκείου των Ν. Μήτση, Ειρ. Ζαμάρου, Ι. Παπανδρέου: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 19, 20, 21. Από την ενότητα 7 δεν θα διδαχθούν τα αφορώντα στην εκφορά των δευτερευουσών προτάσεων. Όσον αφορά τις ενότητες 8, 9, 10, που αναφέρονται στους υποθετικούς λόγους, η διδασκαλία θα περιορισθεί μόνο στον εντοπισμό τους (υπόθεση – απόδοση)· δεν θα επεκταθεί στην αναγνώριση των ειδών. Από την ενότητα 14 θα διδαχθεί μόνο η τυπολογία της συζυγίας των ρημάτων εις – μι χωρίς εκμάθηση της κλίσης τους.

β) η παρακάτω ύλη από το εγχειρίδιο Αρχαίοι Έλληνες Ιστοριογράφοι (Ξενοφών, Θουκυδίδης) των Κ. Διαλησμά, Α. Δρουκόπουλου, Ε. Κουτρουμπέλη, Γ. Χρυσάφη:

 

  1. Εισαγωγή

Κεφάλαιο Β΄: Θουκυδίδης Ολόρου Αλιμούσιος (1. Η ζωή του – 2. Το έργο του. Ενδιαφέροντα και ιδέες – Μέθοδος – Η δομή του έργου. Ο χρόνος της σύνθεσής του – Γλώσσα και ύφος).

 

  1. Κείμενο

Θουκυδίδης, Βιβλίο Γ΄

  ΕΝΟΤΗΤΕΣ
Γ’, 70
Γ’, 71-74
Γ’, 75
Γ’, 76-78
Γ’, 79-80
Γ’, 81
Γ’, 82-83 (από μετάφραση)

 

Οδηγίες Διδασκαλίας

I. Διδασκαλία της Εισαγωγής

Η Εισαγωγή διδάσκεται κανονικά στην αρχή των μαθημάτων, αλλά γίνεται αναφορά σε αυτήν και κατά τη διδασκαλία του κειμένου, με στόχο την κατανόησή του. Αποτελεί μαζί με το Χρονολόγιο (το οποίο δεν θα διδαχθεί), υλικό αναφοράς, όπου μπορεί ο μαθητής να βρει απαντήσεις σε ερωτήματα που τίθενται κατά τη διδασκαλία συγκεκριμένων κεφαλαίων και, κυρίως, κατά τη γενική θεώρηση των κειμένων. Συγκεκριμένα από την Εισαγωγή θα διδαχθούν:

α) Συνοπτικά τα κεφάλαια Α΄ (= Εισαγωγικά στην Αρχαία Ελληνική Ιστοριογραφία) και Δ΄ (= Ο Πελοποννησιακός πόλεμος). Επίσης, συνοπτικά θα διδαχθεί η Εισαγωγή στα Ελληνικά του Ξενοφώντα και η Εισαγωγή που αναφέρεται στη δομή και στο περιεχόμενο του Γ΄ Βιβλίου του Θουκυδίδη.

β) Αναλυτικά τα κεφάλαια:

  1. i) Κεφάλαιο Β΄: Θουκυδίδης Ολόρου Αλιμούσιος (1. Η ζωή του – 2. Το έργο του. Ενδιαφέροντα και ιδέες – Μέθοδος – Η δομή του έργου. Ο χρόνος της σύνθεσής του – Γλώσσα και ύφος).
  2. ii) Κεφάλαιο Γ΄: Ξενοφών Γρύλλου Ερχιεύς (1. Η ζωή του – 2. Το έργο του. Ενδιαφέροντα και ιδέες).

Ο χρόνος που θα διατεθεί για την Εισαγωγή δεν πρέπει να υπερβαίνει τις πέντε (5) διδακτικές ώρες.

Οι μαθητές εξετάζονται στην ύλη της Εισαγωγής που θα διδαχθεί αναλυτικά.

II. Ο ρόλος της μετάφρασης

Συνέχεια ανάγνωσης

ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ

Β΄ ΤΑΞΗ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ Γ΄ ΤΑΞΗ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

Α. ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ (ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ)

Θα διδαχθεί από τον Σεπτέμβριο έως τον Μάιο επί δύο (2) ώρες την εβδομάδα η τραγωδία του Σοφοκλή Αντιγόνη (σχολ. βιβλίο B΄ Λυκείου: Σοφοκλέους Τραγωδίαι Αντιγόνη – Φιλοκτήτης των Δ. Δρακόπουλου, Κ. Ναστούλη, Χ. Ρώμα). Η διδακτέα ύλη έχει ως εξής:
α) Από την Εισαγωγή του σχολικού βιβλίου θα διδαχθούν τα εξής:
ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Ι. Το δράμα, ΙΙ. Η τραγωδία, ΙΙΙ. Το αρχαίο θέατρο, IV. Οι δραματικοί αγώνες, V. Οι συντελεστές της παράστασης.
Από την ενότητα VII. Οι τρεις μεγάλοι τραγικοί θα διδαχθεί η υποενότητα με τίτλο Σοφοκλής.
ΑΝΤΙΓΟΝΗ: Ο μύθος των Λαβδακιδών.
β) Από το κείμενο θα διδαχθούν αναλυτικά οι παρακάτω στίχοι ως εξής:
α. Από το πρωτότυπο
στίχοι 1-99, 280-314, 441-560, 635-761
β. Από μετάφραση
στίχοι 100-279, 332-440, 582-634, 781-987

 

Β. ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ

α) Αρχαία Ελληνική Γραμματεία: Λυσία Υπέρ Μαντιθέου. Θα διδάσκεται επί μία (1) ώρα την εβδομάδα βάσει του διδακτικού εγχειριδίου «Ρητορικά Κείμενα Β΄ Λυκείου» των Κ. Δάλκου, Χ. Δάλκου, Γ. Μανουσόπουλου κ.ά.
β) Αρχαία Ελληνική Γλώσσα (Θεματογραφία): Θα διδάσκεται επί δύο (2) ώρες την εβδομάδα. Ειδικότερα: 
Α) Αρχαία Ελληνική Γραμματεία: Λυσία Υπέρ Μαντιθέου
Από το διδακτικό εγχειρίδιο: «Ρητορικά Κείμενα Β΄ Λυκείου» των Κ. Δάλκου, Χ. Δάλκου, Γ. Μανουσόπουλου κ.ά. θα διδαχθούν τα εξής:
α) Εισαγωγή: 1. Η ρητορική στην Αρχαία Ελλάδα: Α΄. Η φυσική ρητορεία – Β΄. Η γέννηση της συστηματικής ρητορείας – Γ΄ Ρητορεία και σοφιστική – Ε΄. Τα είδη του αττικού ρητορικού λόγου – ΣΤ΄ Τα μέρη του ρητορικού λόγου. 2. Ο Βίος του Λυσία – Tο έργο του Λυσία – Η αξία του έργου. 3. Λυσίου Υπέρ Μαντιθέου. Εισαγωγή.
β) Κείμενο: Λυσία Υπέρ Μαντιθέου. Ο λόγος θα διδαχθεί ολόκληρος.

Οδηγίες Διδασκαλίας

α) Σκοπός της διδασκαλίας

Στο πλαίσιο της διδασκαλίας του παραπάνω ρητορικού λόγου επιδιώκεται οι μαθητές:

  • να έρθουν σε επαφή με την αρχαία ρητορική, να γνωρίσουν τις συνθήκες και τους λόγους που επέβαλαν την καλλιέργειά της.
  • να γνωρίσουν το γραμματειακό είδος των ρητορικών λόγων, τη δομή, την τέχνη της σύνθεσής τους και τους στόχους τους.
  • να παρακολουθήσουν πώς αξιοποιούνται τα πραγματικά δεδομένα και πώς εξελίσσεται η συλλογιστική διαδικασία, προκειμένου ο ρήτορας να φτάσει στον αντικειμενικό του στόχο, να πείσει δηλαδή τον ακροατή ή τον αναγνώστη.
  • να γνωρίσουν τα μέσα που χρησιμοποιεί η τέχνη της ρητορικής (έντεχνες πίστεις, ρητορικά ήθη, ρητορικά πάθη κ.λπ.) προκειμένου ο λόγος να είναι πειστικός.
  • να διαμορφώσουν ένα πρότυπο ορθοέπειας, πρακτικού, αποτελεσματικού και ποιοτικού λόγου.
  • να γνωρίσουν την αναγκαιότητα και την αξία της ρητορικής μέσα στην κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα.
  • να αποκτήσουν κριτική σκέψη ώστε να αξιολογούν την ικανότητα του ρήτορα να διαχειρίζεται τα τεκμήρια που διαθέτει και τα επιχειρήματα που επινοεί, τη βαρύτητα αυτών και την αποτελεσματικότητα της τεκμηρίωσης.
  • να ασκηθούν στον έλεγχο της εγκυρότητας των επιχειρημάτων των διαφόρων αγορητών του σημερινού δημόσιου βίου.
  • να αναζητήσουν τους τρόπους πειθούς, να συζητήσουν σχετικά με την περίσταση που χρησιμοποιούνται, αλλά και για τη σημασία και την αξία τους.
  • να μάθουν πώς δομείται το επιχείρημα ―και εν γένει ο συλλογισμός―, πώς αξιοποιείται αποτελεσματικότερα και πώς υπηρετεί τον στόχο του ρήτορα.
  • να εντοπίσουν και να αναδείξουν όλες τις εκφραστικές ιδιαιτερότητες, μορφοσυντακτικές, υφολογικές, αισθητικές, ενός ρητορικού κειμένου και να κατανοήσουν πώς τα εκφραστικά και υφολογικά στοιχεία υπηρετούν το περιεχόμενο και τον στόχο του ρήτορα.
  • να επισημάνουν τις αρετές του λόγου και του ύφους του Λυσία, την ικανότητά του να προσαρμόζει την έκφραση στον χαρακτήρα των ομιλητών για τους οποίους έγραφε τους λόγους του και να σκιαγραφεί το ήθος τους (ηθοποιία).
  • να γνωρίσουν πτυχές του δημόσιου και ιδιωτικού βίου της αρχαίας Αθήνας, ώστε να μπορούν με αναγωγή στη σημερινή εποχή να προχωρούν σε χρήσιμες συγκρίσεις.
  • να σκεφτούν πάνω σε βασικούς θεσμούς που διασφάλιζαν τη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος στην αρχαία Αθήνα, όπως λ.χ. ο θεσμός της δοκιμασίας, στην οποία υποβάλλονταν όσοι Αθηναίοι εκλέγονταν βουλευτές.
  • να παρακινηθούν στην οργάνωση ρητορικών αγώνων, στο πλαίσιο της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας, μέσα στην τάξη ή γενικότερα στον χώρο του σχολείου.
  • να πάρουν αφορμή, εφόσον οι σχολικές συνθήκες το επιτρέπουν, να προχωρήσουν στη δραματοποίηση του ρητορικού λόγου που θα διδαχθούν.
  • να αναλάβουν, στο πλαίσιο ατομικών ή ομαδικών εργασιών, να παρουσιάσουν εργασίες σχετικές με την αρχαία ρητορική ή να μελετήσουν και να παρουσιάσουν και άλλους αρχαίους ρητορικούς λόγους σε σύγκριση με αυτόν που διδάχθηκαν αναλυτικά.

Συνέχεια ανάγνωσης

Εγκλημα κατά της ανθρωπότητας

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ       ΒΛΑΣΗΣ ΑΓΤΖΙΔΗΣ*

Ο Βρετανός ιστορικός Giles Milton θεωρεί ότι η Σμύρνη ήταν μια «κοσμοπολίτικη ελληνική πόλη» και ότι η καταστροφή της «είναι από τις στιγμές που άλλαξαν τον ρουν της Ιστορίας της Ελλάδας, αλλά ήταν εξίσου σημαντική και για τη Δύση». Ξαφνιάζεται επίσης για το γεγονός ότι «οι Ευρωπαίοι δεν διδάσκονται στα σχολεία τους την Ιστορία της Μικράς Ασίας» και θεωρεί ότι είναι «άδικο να έχει παραλειφθεί τόσο σημαντικό κεφάλαιο από τη διδασκαλία». Τονίζει επίσης ότι «στη Μικρά Ασία είχαμε μια γενοκτονία, εθνική εκκαθάριση, τεράστιες μετακινήσεις πληθυσμού, ανάμειξη πολλών κυβερνήσεων».

Αυτό όμως που είναι αυτονόητο για τον Milton δεν είναι αυτονόητο στον τρόπο που ο σύγχρονος ελληνισμός βλέπει εκείνα τα γεγονότα. Η καταστροφή της Σμύρνης, η σφαγή των Ελλήνων και των Αρμενίων των ιωνικών παραλίων τον Σεπτέμβριο του ’22, η στάση των συμμαχικών χωρών αλλά και της τότε ελληνικής κυβερνήσεως αποτελούν έως σήμερα σημεία έντονης αντιπαράθεσης. Το κοινό αφήγημα απουσιάζει τόσο στον χώρο της νεοελληνικής ιστοριογραφίας όσο και σ’ αυτόν της δημόσιας απεικόνισης. Τα μικρασιατικά -συμπεριλαμβανομένων των ποντιακών- γεγονότα συγκροτούν έως σήμερα ένα πεδίο συνάντησης και σύγκρουσης διαφορετικών ερμηνευτικών αναλύσεων, καθώς και αναθεωρητικών συμπεριφορών («συνωστισμός», ακύρωση της Δίκης των Εξ κ.ά.), που προέρχονται απ’ όλο το πολιτικό φάσμα. Το φαινόμενο αυτό ερμηνεύεται βεβαίως λόγω της βαρύτητας και της έντασης των πολιτικών αλλά και ιδεολογικών επιλογών των ελλαδικών ελίτ μετά το ’22. Μόλις στις δεκαετίες του ’80 και του ’90 η προσφυγική μνήμη, που είχε συντηρηθεί με ευλάβεια μέσα στις κοινότητες των προσφύγων, θα καταφέρει να διεκδικήσει χώρο στο κοινό εθνικό συλλογικό αφήγημα.

Συνέχεια ανάγνωσης

Γιατί χρειάζονται τα Θρησκευτικά

ΤΑΚΗΣ ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Αν πρόκειται να περάσεις Πανελλήνιες, τρέχεις όλη μέρα από το σχολείο στο φροντιστήριο και ξέρεις πως αν μπορείς να γλιτώσεις μία ώρα την εβδομάδα, θα το κάνεις. Θα ζητήσεις απαλλαγή από τα θρησκευτικά κι ας μην είσαι άθεος ή ετερόδοξος. Θα αδιαφορήσεις και για τη λογοτεχνία από τη στιγμή που ξέρεις ότι δεν πρόκειται να εξετασθείς επί του θέματος. Αν μάλιστα έχεις συμπληρώσει τα 17 σου, άρα θεωρείσαι ενήλικος από τον νόμο, και δεν χρειάζεσαι καν τη συγκατάθεση των γονέων σου για να απαλλαγείς, τότε δεν το σκέφτεσαι. Βάσει αυτής της λογικής ο τελειόφοιτος έχει τη διακριτική ευχέρεια να διδάσκεται ό,τι τραβάει η όρεξή του. Τότε ποίο το νόημα της γενικής παιδείας;

Αυτή είναι η χρησιμοθηρική απάντηση στη συζήτηση που άνοιξε μια δήλωση της κ. Αναγνωστοπούλου σε ραδιοφωνικό σταθμό. Η ίδια προσπάθησε να την περιβάλλει με δημιουργική ασάφεια στη συνέχεια, όμως η συζήτηση άνοιξε. Γιατί χρειάζονται τα θρησκευτικά στην εκπαίδευση; Αλλέως πώς: σε τι χρειάζονται τα θρησκευτικά; Η απάντηση της επίσημης εκκλησίας είναι ότι η ορθοδοξία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του ελληνισμού. Θα συμφωνήσω, όπως θα συμφωνήσω ότι το παιδί από το δημοτικό θα πρέπει να αποκτά το αίσθημα της χριστιανικής ηθικής, τον διαχωρισμό του καλού και του κακού, τον σεβασμό στον πατέρα σου και τη μητέρα σου.

Η προαιρετική διδασκαλία των θρησκευτικών, με το επιχείρημα της ανεξιθρησκίας, μπορεί να τανύζει τις χορδές της προοδευτικής ψυχής, δεν παύει όμως να αποτελεί την άλλη πλευρά του νομίσματος. Οπως η αθεΐα είναι η άλλη πλευρά της πίστης. Το ζήτημα είναι λίγο πιο περίπλοκο. Η Βίβλος, η Παλαιά και η Καινή Διαθήκη, είναι ένας από τους πυλώνες του ευρωπαϊκού πολιτισμού. Οι επιστολές του Παύλου είναι από τα σημαντικότερα κείμενα της γλώσσας μας, κείμενα γραμμένα από Ρωμαίο πολίτη που έμαθε τα ελληνικά ως ξένη γλώσσα. Το ζήτημα δεν θα λυθεί αν αντικατασταθούν τα θρησκευτικά με τη θρησκειολογία ή την ιστορία των θρησκειών. Χριστιανισμός πρέπει να διδάσκεται.

Η Εκκλησία πρώτη θα έπρεπε να επεξεργαστεί τρόπους για να απαλλαγεί η διδασκαλία των Θρησκευτικών από την προσήλωση στη δογματική τυπολατρία. Θα μου πείτε όλο το εκπαιδευτικό σύστημα, από τον Πλάτωνα ώς τον Βιζυηνό, κι από την Αλγεβρα ώς τη Φυσική στηρίζεται στην τυπολατρική παπαγαλία. Γιατί να εξαιρεθούν τα θρησκευτικά; Και γιατί σε λίγα χρόνια, καιρού επιτρέποντος, να μη μετατραπεί και η διδασκαλία των αρχαίων σε προαιρετική; Λυπάμαι αλλά το ζήτημα που άνοιξε, αν άνοιξε, δείχνει την ανικανότητά μας όχι μόνον να σχεδιάσουμε, αλλά ακόμη και να σκεφθούμε πώς θα σχεδιάσουμε το ελληνικό σχολείο.

Η κ. Αναγνωστοπούλου, ως καθηγήτρια του Παντείου, έχει άποψη για το ελληνικό σχολείο. Δυστυχώς άποψη είχε και ο κ. Μπαλτάς. Δεν ξέρω αν έχει άποψη και ο κ. Φίλης. Εκείνο που ξέρω είναι ότι η εκπαίδευση, κυρίως η πρωτοβάθμια και η δευτεροβάθμια, θα πρέπει να απελευθερωθεί από τις ιδεολογικές εμμονές των προοδευτικών δογμάτων. Οπως τα αρχαία ελληνικά φέρνουν πιο κοντά τα Ελληνόπουλα στην ευρωπαϊκή παιδεία, έτσι και η διδασκαλία του χριστιανισμού. Αν μη τι άλλο, το σχολείο οφείλει να διδάσκει πως υπάρχουν γνώσεις οι οποίες υπερβαίνουν τη χρησιμοθηρία του φροντιστηρίου. Και αυτές στηρίζουν τον ανθρωπισμό μας.

Έντυπη

Μεγάλη απειλή η κλιματική αλλαγή εκτιμά η Τράπεζα της Αγγλίας

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Οι επενδυτές, ο κλάδος των ασφαλιστικών, πολλές επιχειρήσεις αλλά και γενικότερα η παγκόσμια οικονομική σταθερότητα απειλούνται άμεσα εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής, που θα προκαλέσει οικονομικές κρίσεις, αλλά και μεγάλη πτώση του βιοτικού επιπέδου ανά τον κόσμο. Στην προειδοποίηση αυτή προέβη χθες ο διοικητής της Τράπεζας της Αγγλίας, Μαρκ Καρνέι, στον απόηχο του σκανδάλου της Volskwagen και του προβληματισμού που έχει προκαλέσει λόγω της περιβαλλοντικής του διάστασης.

Ο κ. Καρνέι, που είναι πρόεδρος του Συμβουλίου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, προέβλεψε πως, «όταν η κλιματική αλλαγή θα έχει αναδειχθεί σε ζήτημα για την οικονομική σταθερότητα, ίσως θα είναι πολύ αργά» και πως οι οικονομικές ζημίες θα είναι πολύ μεγαλύτερες από όσες εκτιμάται τώρα, αν αποδειχθεί πως τα πρόσφατα ακραία καιρικά φαινόμενα θα αποτελέσουν τη νέα νόρμα. Κάλεσε, έτσι, τις ισχυρότερες χώρες να διασφαλίσουν ότι οι επιχειρήσεις τους αναφέρουν πραγματικά στοιχεία σχετικά με τη μόλυνση που προκαλούν στο περιβάλλον, αλλά και με το πώς σχεδιάζουν να μεταβούν σε μια νέα κατάσταση με πολύ λιγότερες ή και καθόλου εκπομπές καυσαερίων. Προσέθεσε μάλιστα πως προτάσεις αυτού είδους θα παρουσιάσουν στη συνάντηση που θα έχουν οι G20 στην Τουρκία τον Νοέμβριο.

Μιλώντας ενώπιον της αγοράς ασφαλιστικών Lloyd’s του Λονδίνου, ο κ. Καρνέι υπενθύμισε πως από τη δεκαετία του 1980 έχουν τριπλασιασθεί οι ζημίες του κλάδου που αποδίδονται σε ακραία καιρικά φαινόμενα. Σημειωτέον ότι με την προσαρμογή στον πληθωρισμό οι ζημίες της βιομηχανίας ασφαλιστικών από την κλιματική αλλαγή έχουν πενταπλασιασθεί και φτάνουν στα 50 δισ. δολάρια τον χρόνο.

Ο κ. Καρνέι προειδοποίησε πως η οικονομική σταθερότητα μπορεί να απειληθεί από την κλιματική αλλαγή μέσω τριών οδών: άμεσα, όπως μέσα από μαζικά αιτήματα για αποζημιώσεις έπειτα από πλημμύρες ή καταιγίδες, από πολύ μεγάλες υποχρεώσεις, αν οι πληγέντες διεκδικήσουν αποζημιώσεις από όσους θεωρούν υπευθύνους για την κλιματική αλλαγή, αλλά και μέσω μιας αλλαγής στην αποτίμηση των περιουσιακών στοιχείων στο πλαίσιο της μεταβατικής περιόδου και της προσαρμογής σε μια οικονομία με λιγότερη κατανάλωση άνθρακα. Ειδικότερα, ο κ. Καρνέι επισήμανε πως, εκτός από την κλιματική αλλαγή, και οι ίδιες οι δράσεις για την αντιμετώπισή της ενδέχεται να πλήξουν άμεσα τις εταιρείες αν τα επιχειρηματικά τους μοντέλα απειλούνται από τη μείωση ή και την εγκατάλειψη των ορυκτών καυσίμων.

Αναφερόμενος ειδικότερα στη συμφωνία για μείωση των εκπομπών καυσαερίων σε επίπεδα που θα περιορίσουν την αύξηση της θερμοκρασίας σε δύο βαθμούς πάνω από τα προ της βιομηχανικής εποχής επίπεδα, ο κ. Καρνέι τόνισε ότι στην περίπτωση αυτή η χρήση των ορυκτών καυσίμων θα περιορισθεί σε ποσοστά από 1/5 ώς 1/3 των εξακριβωμένων κοιτασμάτων πετρελαίου, φυσικού αερίου και λιθάνθρακα. Αυτό σημαίνει ότι η μεγάλη πλειονότητα των αποθεμάτων ορυκτών καυσίμων δεν θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί χωρίς τη δαπανηρή τεχνολογία δέσμευσης του άνθρακα, που από μόνη της επιφέρει μεγάλες αλλαγές στα οικονομικά των ορυκτών καυσίμων. Εκρουσε, άλλωστε, τον κώδωνα του κινδύνου στους Βρετανούς επενδυτές και στον κλάδο των ασφαλιστικών εταιρειών για την «τεράστια έκθεσή τους» σε τέτοιου είδους αλλαγές. Προέβλεψε πως στο μέλλον οι προκλήσεις από την κλιματική αλλαγή θα είναι τέτοιες, ώστε «μπροστά τους θα ωχριούν όσα προβλήματα θέτει σήμερα» η καταστροφή του περιβάλλοντος.

Έντυπη

Χριστιανοί στο έλεος των τζιχαντιστών

ELIZA GRISWOLD / THE NEW YORK TIMES

Η Καρακός, η μεγαλύτερη χριστιανική πόλη στο Ιράκ, βρίσκεται στην κοιλάδα της Νινευί, μια περιοχή που αποτελεί μήλον της Εριδος ανάμεσα στον κουρδικό Βορρά και στον αραβικό Νότο της χώρας. Ως πέρυσι το καλοκαίρι, η πόλη έσφυζε από ζωή, περιτριγυρισμένη από σιτοβολώνες και κτηνοτροφικές μονάδες. Ομως πέρυσι τον Ιούνιο, το ΙSIS κατέλαβε τη γειτονική Μοσούλη και, πριν επιτεθεί στην Καρακός, της έκοψε το νερό.

Ενώ οι κάτοικοι της Καρακός συνωστίζονταν στον στενό αυτοκινητόδρομο που οδηγεί προς το κουρδικό Ιρμπίλ, ο Ντιγιάα και η γυναίκα του, η Ράνα, έμειναν πίσω. Ο Ντιγιάα δεν είχε πάρει την απειλή στα σοβαρά.

Ομως το ISIS πράγματι μπήκε στην Καρακός και καθώς οι τζιχαντιστές λεηλατούσαν καταστήματα και ξετρύπωναν τους λίγους κατοίκους που είχαν μείνει στα σπίτια τους, το ζευγάρι έμενε κρυμμένο στο υπόγειο.

Στην Καρακός, όπως και στη Μοσούλη, το ISIS προσέφερε στους κατοίκους μια επιλογή: είτε να ασπασθούν το Ισλάμ είτε να πληρώσουν τζιζίγια, τον κεφαλικό φόρο που επιβάλλεται στους «λαούς που αναφέρουν οι Γραφές», δηλαδή τους χριστιανούς, τους ζωροάστρες και τους Εβραίους. Αν αρνούνταν, θα δολοφονούνταν, θα βιάζονταν ή θα γίνονταν σκλάβοι, ενώ η περιουσία τους θα εθεωρείτο λάφυρο πολέμου.

Στις 21 Αυγούστου διαδόθηκε η φήμη ότι το ΙSIS θα προσέφερε «σκληρή εξορία» στους τελευταίους κατοίκους της Καρακός, δηλαδή θα τους έδιωχνε από τα σπίτια τους χωρίς τίποτα, αλλά τουλάχιστον θα γλίτωναν τη ζωή τους. Ο Ντιγιάα και η Ράνα βγήκαν από το υπόγειο και πήγαν στο κέντρο υγείας, που λειτουργούσε ως σημείο συγκέντρωσης.

Οι τζιχαντιστές χώρισαν τους άνδρες από τις γυναίκες, ενώ ο τοπικός εμίρης του ΙSIS, Σαέντ Αμπάς, επιθεώρησε τις γυναίκες. Το βλέμμα του έπεσε στην τριάχρονη Χριστίνα Χάνα Νόα, που βρισκόταν στην αγκαλιά της μητέρας της. Διέταξε τη γυναίκα να του δώσει τη μικρή, ενώ οι υπόλοιποι κρατούμενοι χωρίζονταν σε δύο λεωφορεία, στο ένα όσοι ήταν νέοι και ικανοί για εργασία και στο άλλο οι υπόλοιποι. Το λεωφορείο με τους ηλικιωμένους και ασθενείς κατευθύνθηκε προς τα βόρεια, ώς το όριο της περιοχής που ήλεγχε το ΙSIS, όπου σταμάτησε και τους άφησε ελεύθερους.

Πολλές από τις γυναίκες όμως οδηγήθηκαν στη Μοσούλη. Οι δεσμοφύλακες της Ράνα τηλεφώνησαν στα αδέλφια της και τους είπαν να μην προσπαθήσουν να την πλησιάσουν γιατί θα τους σκοτώσουν. Μετά, της έδωσαν το τηλέφωνο. «Φροντίζω μία τρίχρονη που τη λένε Χριστίνα», είπε η Ράνα στα ασυριακά.

Η τελευταία φορά που η Ράνα επικοινώνησε με την οικογένειά της ήταν τον Σεπτέμβριο. Τους είπε ότι μια γυναίκα που ήταν μαζί της, η Ρίτα, δόθηκε ως σκλάβα σε ισχυρό στέλεχος του ΙSIS, ενώ η Χριστίνα δόθηκε σε οικογένεια για να ανατραφεί ως μουσουλμάνα. Η Ράνα δεν μίλησε πολύ για τη δική της κατάσταση και η οικογένειά της δεν ρώτησε. Δεν ήταν βέβαιοι ότι ήθελαν να ξέρουν.

Εξαγορά της ελευθερίας

Μήνες τώρα το κινητό που χρησιμοποιούσε είναι κλειστό. «Μαθαίνουμε ότι και οι τρεις είναι ακόμα ζωντα­νές», λέει ο 36χρονος Ραμπί Μανό, πρόσφυγας από την Καρακός, που έχει δημιουργήσει υπόγειο δίκτυο διαφυγής ομήρων του «Ισλαμικού Κράτους». «Την πάντρεψαν με κάποιον ισχυρό του ΙSIS». Εδώ και σχεδόν ένα χρόνο ο Μανό προσπαθεί να εξαγοράσει την ελευθερία των τριών γυναικών. Με τη βοήθεια δικτύου επαφών, εκμεταλλευόμενος την απληστία ενός μέλους του ΙSIS, τις φιλίες που διατηρεί σε αραβικά χωριά και τη γενναιότητα ενός οδηγού ταξί, ο Μανό έχει ήδη απελευθερώσει με τη δοκιμασμένη μέθοδο του «λαδώματος» 45 ανθρώπους. Το παζάρι διευκολύνεται από το γεγονός ότι τα μέλη του ISIS συχνά αγοράζουν και πωλούν γυναίκες μεταξύ τους, και έτσι οι αγοραπωλησίες δεν αντιμετωπίζονται με καχυποψία. Ο Μανό έχει ήδη στείλει 800 δολάρια σε ένα μέλος του ISIS υποσχόμενος περισσότερα όταν διαφύγουν οι γυναίκες και το κοριτσάκι. Αλλά ο άνδρας δεν έχει κάνει τίποτα.

Νωρίτερα ο Μανό είχε λάβει γραπτό μήνυμα από τη Μοσούλη. Ενας από τους συνεργάτες του δυσκολευόταν να εντοπίσει μια γυναίκα που λεγόταν Ναμπίλα, την οποία είχε αποστολή να απελευθερώσει. Είχε οδηγίες να κρεμάσει μαύρο πανί στο παράθυρό της, αλλά το πανί το είχε παρασύρει ο αέρας και η αποστολή είχε ματαιωθεί. «Θα της πω να κρεμάσει κουβέρτα», λέει ο Μανό. Αν δεν την πάρει κι αυτή ο αέρας, η γυναίκα θα βρεθεί.

Αγριοι διωγμοί των θρησκευτικών μειονοτήτων

Από το 1910 ώς το 2010, ο αριθμός των χριστιανών στη Μέση Ανατολή έχει υποχωρήσει από το 14% του πληθυσμού στο 4%. Η χαμηλή γεννητικότητα, το εχθρικό πολιτικό περιβάλλον και η οικονομική κρίση έχουν οδηγήσει σε αυτή την κάμψη. Την τελευταία δεκαετία, εξτρεμιστές βάζουν στόχο τους χριστιανούς και τις άλλες μειονότητες για να εκτονώσουν τα αντιδυτικά τους αισθήματα. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στο Ιράκ το οποίο, μετά την εισβολή των ΗΠΑ το 2003, έχει χάσει τα δύο τρίτα του χριστιανικού πληθυσμού του. (Σήμερα απομένουν 500.000, από 1,5 εκατ. το 2003.) Η Αραβική Ανοιξη επιδείνωσε την κατάσταση, καθώς μαζί με τους δικτάτορες, όπως ο Μουμπάρακ ή ο Καντάφι, εξέλιπε και η προστασία των μειονοτήτων την οποία είχαν καθιερώσει. Σύμφωνα με έρευνα του ινστιτούτου Pew, ο αριθμός των χριστιανών που αντιμετωπίζουν διωγμούς σήμερα είναι μεγαλύτερος από οποιαδήποτε άλλη στιγμή της Ιστορίας, πλην των απαρχών του χριστιανισμού.

Ακόμη και αν ηττηθεί το «Ισλαμικό Κράτος», η μοίρα των θρησκευτικών μειονοτήτων στη Συρία και στο Ιράκ παραμένει δύσκολη. Αν οι μειονότητες δεν νιώθουν ασφαλείς, θα θέλουν να φύγουν. Πολλοί Ασύριοι χριστιανοί θεωρούν ότι μια πρακτική λύση θα ήταν να δημιουργηθεί ασφαλής θύλακος στην κοιλάδα της Νινευί. «Αν η Δύση μπορούσε να απορροφήσει όλους τους πρόσφυγες και αν η Υπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ μπορούσε να διαχειριστεί μια τέτοια επιχείρηση, δεν θα ζητούσαμε κάτι άλλο», είπε ο Νούρι Κίνο της οργάνωσης «Αίτημα Δράσης». «Αλλά η πιο ρεαλιστική λύση είναι να επιστρέψουμε στα σπίτια μας». «Δεν είναι λύση να δίνει η Δύση βίζες σε μερικές εκατοντάδες ανθρώπους», λέει ο ιερέας Εμμανουήλ Μουχάνα, «χρειάζονται μερικές εκατοντάδες χιλιάδες βίζες».

«Ζούμε τον θάνατο και το μαρτύριο 3 εκατ. προσφύγων»

Ο ενδιάμεσος σταθμός πολλών χριστιανών που θέλουν να εγκαταλείψουν τη Μέση Ανατολή είναι ο Λίβανος. Την άνοιξη, χιλιάδες χριστιανοί από τα χωριά του ποταμού Χαμπούρ στη Βορειοανατολική Συρία κατέφυγαν στον Λίβανο για να γλιτώσουν από επίθεση του ΙSIS, ο οποίος αιχμαλώτισε 230 άτομα και ζήτησε λύτρα για την απελευθέρωσή τους. Δεν ήταν η πρώτη φορά που τα μέλη της μικρής αυτής κοινότητας είχαν διωχθεί από τα σπίτια τους. Πολλοί από τους νέους πρόσφυγες ήταν απόγονοι εκείνων που είχαν εγκαταλείψει το Ιράκ το 1933, όταν σφαγή Ασυρίων χριστιανών είχε αφήσει 3.000 νεκρούς σε μία ημέρα.

«Φοβόμαστε ότι θα εξαφανιστεί ολόκληρη η κοινότητά μας», λέει ο ιερέας Σαργκόν Ζουμάγια, που άφησε πριν από δέκα χρόνια το χωριό του στον ποταμό Χαμπούρ για να σπουδάσει στον Λίβανο. Την άνοιξη η εκκλησία του βοηθούσε 1.500 οικογένειες. «Η πίεση είναι τεράστια», λέει.

Μετά το ξέσπασμα του εμφυλίου στη Συρία το 2011, ο Σύρος πρόεδρος Ασαντ επέτρεψε στους χριστιανούς να φύγουν από τη χώρα. Περίπου 600.000 άνθρωποι, το ένα τρίτο των χριστιανών της Συρίας, δεν είχαν άλλη επιλογή, καθώς αρχικά τούς κατεδίωκε το Μέτωπο αλ Νούσρα και εν συνεχεία το ISIS. Ο Ασαντ χρησιμοποίησε την άνοδο του ΙSIS για να ενισχύσει την επιρροή του, υποστηρίζοντας ότι αυτός είναι το μοναδικό εμπόδιο στην πλήρη επικράτηση του ISIS. To επιχείρημα έχει πιάσει τόπο. «Οταν οι χριστιανοί είδαν χριστιανούς να αποκεφαλίζονται, επέλεξαν τον Ασαντ ως το μικρότερο κακό», είπε ο Σάμι Τζεμαγέλ, επικεφαλής του κόμματος Καταέμπ στον Λίβανο. «Ο Ασαντ ήταν το ΙSIS με λιγότερες θερμίδες».

Διαφυγή στη Δύση

Οπως οι περισσότεροι πρόσφυγες στην Ασυριακή Εκκλησία του Λιβάνου, ο Μπασάμ δεν σκέφτεται να γυρίσει στη Συρία. Αναζητεί τρόπο να πάει στη Δύση. Ο αδελφός του μετακόμισε στο Σικάγο πριν από δύο χρόνια και ελπίζει ότι μπορεί να τον βοηθήσει. Ο Μπασάμ θέλει να φύγει όπως όλοι οι άλλοι, παρόλο που αυτό θα επιταχύνει το τέλος του χριστιανισμού στη Συρία. «Τι μπορώ να κάνω; Εχω τέσσερα παιδιά, δεν μπορώ να τα αφήσω εδώ να πεθάνουν», λέει.

Την άνοιξη, το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ συζήτησε τα προβλήματα των θρησκευτικών μειονοτήτων στο Ιράκ. «Αν φροντίζουμε τις μειονότητες μόνο αφότου ξεκινήσει η σφαγή τους, έχουμε αποτύχει», είπε ο Ζεΐντ Ραάντ αλ Χουσεΐν, ύπατος αρμοστής για τα ανθρώπινα δικαιώματα. Μετά το τέλος της συνόδου, υπήρξε οργή για την αμερικανική απραξία. Παρά το γεγονός ότι οι αεροπορικές επιδρομές είναι αποτελεσματικές, από τον Οκτώβριο του 2013 οι ΗΠΑ έχουν χορηγήσει μόλις 416 εκατ. δολάρια για ανθρωπιστική βοήθεια – ποσό που υπολείπεται πολύ από το απαιτούμενο. «Οι Αμερικανοί και η Δύση μάς είπαν ότι έρχονται για να φέρουν τη δημοκρατία, την ελευθερία και την ευημερία», λέει ο Λουδοβίκος Σάκο, ο Χαλδαίος καθολικός Πατριάρχης της Βαβυλώνας. «Αυτό που ζούμε είναι η αναρχία, ο πόλεμος, ο θάνατος και το μαρτύριο τριών εκατομμυρίων προσφύγων».

«Ενα από τα τυφλά σημεία της κυβέρνησης Μπους ήταν η ανικανότητα να αντιμετωπιστεί ο διωγμός των χριστιανών ως άμεσο προϊόν της εισβολής στο Ιράκ το 2003», σημειώνει ο Τίμοθι Σαχ, υποδιευθυντής για τη Μελέτη των Θρησκευτικών Ελευθεριών στο Πανεπιστήμιο Τζόρτζταουν. Πιο πρόσφατα, ο Λευκός Οίκος επικρίθηκε για την αποφυγή του όρου «χριστιανός». Το θέμα του διωγμού των χριστιανών είναι πολιτικά φορτισμένο, καθώς η χριστιανική Δεξιά χρησιμοποιεί συστηματικά την ιδέα ότι οι χριστιανοί βρίσκονται υπό διωγμόν για να συσπειρώσει τη βάση της.

Αλλες μειονότητες, όπως οι Γιαζίντι, οι σιίτες Τουρκμένοι, οι Σαμπάκ, οι Κακάι και οι Μανδαίοι, επίσης υποφέρουν. Εξάλλου, από τα 3,1 εκατομμύρια εκτοπισμένους Ιρακινούς, το 85% είναι σουνίτες. Κανείς δεν έχει υποφέρει από το ISIS περισσότερο από τους ίδιους τους μουσουλμάνους.

Δύσκολες συμμαχίες στη Μέση Ανατολή

H παρέμβαση του αμερικανικού στρατού στη Βορειοανατολική Συρία, όπου το ISIS συνεχίζει να εξαπολύει επιθέσεις εναντίον χωριών χριστιανών, ήταν το εύκολο σκέλος. Πολύ δυσκολότερο είναι το ζήτημα των Σύρων και Ιρακινών προσφύγων. Από τις 122.000 Ιρακινούς πρόσφυγες που έχουν γίνει δεκτοί στις ΗΠΑ, σχεδόν το 40% προέρχεται από καταπιεσμένες μειονότητες, ενώ είναι μάλλον δύσκολο να γίνουν δεκτοί περισσότεροι.

Η βουλευτής των Δημοκρατικών Αννα Εσού, που προσπαθεί να εξασφαλίσει προνομιακό καθεστώς υποδοχής στις ΗΠΑ για τις μειονότητες του Ιράκ, λέει ότι η κατάσταση είναι πολύ δύσκολη. «Ο μέσος χρόνος αναμονής για να γίνουν δεκτοί στις ΗΠΑ είναι 16 μήνες και αυτό είναι υπερβολικό. Πολλοί θα έχουν πεθάνει ώς τότε», διαμηνύει. Επισημαίνει επίσης ότι τα εμπόδια προκειμένου να υπάρξει ευρύ μέτωπο υποστήριξης για τους χριστιανούς της Μέσης Ανατολής στις ΗΠΑ είναι πολλά. Οι χριστιανοί της Μέσης Ανατολής συχνά συντάσσονται με τους Παλαιστινίους στη διαμάχη με το Ισραήλ. Η αμερικανική χριστιανική

Δεξιά όμως υποστηρίζει ένθερμα το Ισραήλ -με το σκεπτικό ότι το Ισραήλ πρέπει να κατοικηθεί από Εβραίους προκειμένου να επιστρέψει ο Ιησούς- και έτσι οι χριστιανοί των ανατολικών Εκκλησιών αποξενώνουν ένα ισχυρό λόμπι που θα μπορούσε να πιέσει για την υπόθεσή τους. Οταν ο Ρεπουμπλικανός Τεντ Κρουζ μίλησε ενώπιον ακροατηρίου χριστιανών από τη Μέση Ανατολή στην Ουάσιγκτον και υποστήριξε ότι οι χριστιανοί «δεν έχουν καλύτερο σύμμαχο από το εβραϊκό κράτος», ακολούθησε θύελλα αποδοκιμασιών.

Η μοίρα των χριστιανών στη Μέση Ανατολή δεν είναι μόνο θρησκευτικό ζήτημα. Εχει να κάνει και με το είδος των κοινωνιών που θα προκύψουν καθώς ο χάρτης της περιοχής διαλύεται. Στον Λίβανο, για παράδειγμα, οι χριστιανοί ασκούσαν ανέκαθεν ισχυρή πολιτική επιρροή.

Νωρίτερα φέτος, ο Λίβανος έκλεισε τα σύνορά του για όλους όσοι επιχειρούσαν να διαφύγουν από τον πόλεμο της Συρίας, με εξαίρεση τους διωκόμενους από το ISIS χριστιανούς. Oταν οι εξτρεμιστές επιτέθηκαν στα χωριά του ποταμού Χαμπούρ, ο Λιβανέζος υπουργός Εσωτερικών Νουχάντ Ματσνούκ διέταξε την υπηρεσία προστασίας συνόρων να επιτρέψει την είσοδο χριστιανών στη χώρα. Ο υπεύθυνος των συνόρων είπε: «Αυτό δεν μπορώ να το γράψω». «Εντάξει», απάντησε ο υπουργός, «τότε πες το προφορικά».

Στον Λίβανο, οι εντάσεις σουνιτών – σιιτών έχουν χωρίσει τη χριστιανική κοινότητα σε δύο αντίπαλα πολιτικά κόμματα τα οποία έχουν αναφορές στον 15χρονο εμφύλιο της χώρας. Οι σουνίτες, που μετέχουν στο φιλοσαουδαραβικό κίνημα «Μέλλον», στηρίζουν τον χριστιανό ηγέτη Σαμίρ Γκεαγκέα ο οποίος ζει στην κορυφή του όρους Λίβανος, πίσω από τρία σημεία ελέγχου, δύο συσκευές ακτίνων Χ και ένα σετ ατσάλινες πόρτες… Αντιθέτως, η σιιτική Χεζμπολάχ έχει συμμαχήσει από το 2006 με το Ελεύθερο Πατριωτικό Κίνημα, το χριστιανικό κόμμα του Μισέλ Αούν.

Ελπίδα επιβίωσης

Η εμφάνιση του ΙSIS ενίσχυσε τη συμμαχία των χριστιανών του Αούν με τη Χεζμπολάχ. «Οι χριστιανοί ευχαρίστως συμμαχούν με οποιονδήποτε μπορεί να πολεμήσει το “Ισλαμικό Κράτος”», λέει ο βουλευτής και ανιψιός του Μισέλ Αούν, Αλέν. «Οι χριστιανοί σκέφτονται όπως ο Ομπάμα», σημειώνει η διευθύντρια της ιστοσελίδας NOW του Λιβάνου, Χενίν Γκαντάρ, αναφερόμενη στην προθυμία του Ομπάμα να υποστηρίξει το Ιράν ως αντίβαρο στον σουνιτικό εξτρεμισμό. Για πολλούς χριστιανούς στη Μέση Ανατολή, η συμμαχία με τους σιίτες προσφέρει ελπίδα επιβίωσης. Η Γκαντάρ τονίζει ότι είναι αβέβαιο το πώς θα εξελιχθούν αυτές οι συμμαχίες και ποια θα είναι η έκβαση των μαχών στη Συρία ανάμεσα στις φιλοϊρανικές δυνάμεις της Χεζμπολάχ και στους σουνίτες εξτρεμιστές. «Είναι σαν το “Game of Thrones”», λέει και «περιμένουμε να λιώσει το χιόνι».

Έντυπη Kαθημερινη

 

 

2015 ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ – ΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ ΠΡΟΣΒΑΣΕΩΝ

2015 ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ  – ΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ ΠΡΟΣΒΑΣΕΩΝ
ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ % ΘΕΤΙΚΗ % ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ Ι (ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ & ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ) % ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ ΙΙ (ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ & ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ) %
ΣΥΝΟΛΟ 32055 12833 908 33272
0 έως 1 35 0,11 7 0,05 0 0 35 0,11
1 έως 2 93 0,29 24 0,19 0 0 45 0,14
2 έως 3 197 0,61 84 0,65 0 0 116 0,35
3 έως 4 601 1,87 99 0,77 7 0,77 525 1,58
4 έως 5 1098 3,43 140 1,09 13 1,43 1263 3,8
5 έως 6 1251 3,9 168 1,31 34 3,74 1706 5,13
6 έως 7 1479 4,61 257 2 33 3,63 1885 5,67
7 έως 8 1757 5,48 318 2,48 36 3,96 2059 6,19
8 έως 9 1854 5,78 402 3,13 54 5,95 2228 6,7
9 έως 10 2221 6,93 534 4,16 57 6,28 2344 7,04
10 έως 11 2379 7,42 580 4,52 48 5,29 2530 7,6
11 έως 12 2506 7,82 808 6,3 73 8,04 2745 8,25
12 έως 13 2582 8,05 839 6,54 72 7,93 2805 8,43
13 έως 14 2581 8,05 1059 8,25 63 6,94 2833 8,51
14 έως 15 2704 8,44 1275 9,94 72 7,93 2642 7,94
15 έως 16 2588 8,07 1467 11,4 80 8,81 2462 7,4
16 έως 17 2463 7,68 1707 13,3 79 8,7 2275 6,84
17 έως 18 2196 6,85 1704 13,3 105 11,6 1677 5,04
18 έως 19 1308 4,08 1138 8,87 69 7,6 914 2,75
19 έως και 20 162 0,51 223 1,74 13 1,43 183 0,55
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση