Παγκόσμια ημέρα ατόμων με αναπηρία
3 Δεκεμβρίου
Η παγκόσμια ημέρα ατόμων με αναπηρία θεσπίστηκε από τα Ηνωμένα ΄Εθνη το 1992 . Γιορτάζεται παγκοσμίως προωθώντας την κατανόηση σε θέματα αναπηρίας και την κινητοποίηση υπέρ των δικαιωμάτων αξιοπρέπειας και ευημερίας των ατόμων αυτών.
Μιλάμε για αναπηρίες. Τα παιδιά είχαν δει άτομα σε αμαξίδια , ένα παιδί είχε ξαδέρφη με ακουστικό βαρηκοίας είχαν δει τυφλό στην Κατερίνη .
Τα παιδιά του ολοήμερου Τμήματος έφτιαξαν την Πέμπτη 30/11/2023 μια αφίσα – παλαμόδεντρο για την παγκόσμια ημέρα αμεα.
Το σύνθημα των νηπίων ήταν << δώσε το χέρι και πάμε >>.
Την Παρασκευή 1/12/2023 πήγαμε στο Δημοτικό μετά από παρότρυνση του κ. Ηρακλή ( δάσκαλου ειδικής αγωγής του 11ου Δημοτικού Σχολείου ) για να βοηθήσουν τα νήπια στην αφίσα του Δημοτικού .
Τα συνθήματα ήταν όλοι ίσοι και όχι διαφορετικοί.
Σήμερα διαβάσαμε το παραμύθι ΞΟΥΤ.
Μιλάει για έναν σκύλο που όλοι τον έδιωχναν και νόμιζε ότι το όνομα του ήταν Ξουτ.
΄Αλλαξε πολλά αφεντικά ώσπου μια μέρα βρήκε έναν τυφλό κύριο και έγινε οδηγός του.΄Ετσι επωφελήθηκαν και οι δύο.
Υγιεινή χεριών
Την Τρίτη 21/11/2023 επισκέφθηκαν οι υπεύθυνοι του Δήμου Κατερίνης για το εκπαιδευτικό πρόγραμμα υγιεινή χεριών και τσιμπήματα κουνουπιών. Μας μάθανε πως να πλένουμε σωστά τα χέρια μας για να διώχνουμε τα μικρόβια.
Μετράμε μέχρι το 20 ,τρίβοντας καλά και ανάμεσα στα δάχτυλα και έτσι εξαλείφουμε τα μικρόβια.
Η κυρία Σοφία μας μίλησε για τα μικρόβια και πως μπορούμε να αποφεύγουμε τις ιώσεις .
Η κυρία Διονυσία μας μίλησε για τα τσιμπήματα εντόμων και ειδικότερα των κουνουπιών που μεταφέρουν ασθένειες. Η καλοκαιρία μέσα στο φθινόπωρο έφερε πολλά κουνούπια στο Νηπιαγωγείο μας από τα γειτονικά χωράφια.
Μας διάβασε την ιστορία ενός κουνουπιού.
Μας έμαθε πως μπορούμε να αποφύγουμε τα τσιμπήματα με φυσικούς τρόπους.
Ευχαριστούμε πολύ τις υπεύθυνες !
εκ μέρους όλων των νηπίων και των νηπιαγωγών
O καιρός
Στο Νηπιαγωγείο μας δημιουργήσαμε έναν μετερεωλογικό σταθμό. Μάθαμε γενικά για τις καιρικές συνθήκες .
Καθημερινά μετά την ρουτίνα με την ημερομηνία αναλύουμε τις καρό και προσπαθούμε να υποθέσουμε τι καιρό θα κάνει στην Κατερίνη.
Σημειώνουμε τη θερμοκρασία στο θερμόμετρο της τάξης μας και έτσι μαθαίνουμε και μεγαλύτερους αριθμούς.
Xριστούγεννα πλησιάζουν
EΛIA
Βλέπουμε εικόνες από ελαιώνες.
Μιλάμε για τα στάδια παραγωγής του λαδιού.
1.ελαιώνας 2. κοφίνια 3. ελαιοτριβείο 4. λάδι
Που χρησιμοποιούμε λάδι :
- στο μαγείρεμα
- στην σαλάτα
- στην εκκλησία
Βλέπουμε τον πίνακα του Θεόφιλου << το μάζεμα των ελαιών>> σχολιάζουμε τα ρούχα , την δραστηριότητα , την τοποθεσία ….
Κάνουμε με τον πίνακα μετρήσεις !
Μετράμε αγρότες, αγρότισσες, κοφίνια , ελιές. Κυκλώνουμε τον σωστό αριθμό
ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΛΕΞΕΙΣ
Παίζουμε το παιχνίδι βρες τη λέξη βάζω την λέξη ελιά και λάδι τα παιδιά βρίσκουν την σύνθετη ελαιόλαδο και αντίστροφα
λέμε την σύνθετη λέξη π.χ λαδορίγανη και τα παιδιά ανακαλύπτουν το α΄ και β΄ συνθετικό της σύνθετης λέξης.
Παρατηρούμε τον χάρτη της Ελλάδας. Βρίσκουμε την Κατερίνη .
Η Κατερίνη έχει περιορισμένη παραγωγή ελιάς και λαδιού κυρίως για οικιακή χρήση.
Παρατηρούμε τις περιοχές που είναι ελαιοπαραγωγικές
Βλέπουμε την αρχαιότερη ελιά στην Ελλάδα.
Μαθαίνουμε ότι η ελιά είναι αιωνόβιο δέντρο.
Διαβάζουμε τον μύθο << Αθηνά και Ποσειδώνας >> και πως η Αθήνα πήρε το όνομα της.
Βλέπουμε αρχαία αγγεία που απεικονίζουν το λιομάζωμα
και το ράβδισμα της ελιάς στην αρχαιότητα.
Η ελιά είχε μεγάλη σημασία και στην αρχαία Ελλάδα. Η Ελλάδα εξήγαγε λάδι σε άλλες χώρες.
΄Ηταν σύμβολο ειρήνης.
Οι ολυμπιονίκες λάμβαναν ως έπαθλο ένα στεφάνι από ελιά
Ανακατεύουμε τις κάρτες και τις βάζουμε στη σειρά.
Χρησιμοποιούμε το λεξιλόγιο που μάθαμε.
Στο τέλος κάναμε μια ομαδική αφίσα για τη ελιά, ζωγραφίσαμε , γράψαμε ,κολλήσαμε φύλλα που κόψαμε από την ελιά του Νηπιαγωγείου μας.
Colour Mixing
Πολυτεχνείο
Διαβάζουμε την Ντενεκεδούπολη.
Εισαγωγικά ξεκινάμε με την ιστορία της <<σοφής ελιάς >, η οποία είναι δίκαιη και δημοκρατική, σε αντίθεση με τον κύριο – κολοκύθα που ήταν συγκεντρωτικός και διέταζε να κάνουν όλοι οι πολίτες, ότι θέλει αυτός.
Διαβάζουμε το παραμύθι Η κυρία Δημοκρατία
Η δημοκρατία απεικονίζεται όμορφη καλή, ευγενική και δικαίη.
Η δικτατορία απεικονίζεται θυμωμένη ,άδικη και έχει βοηθούς στρατιωτικούς με διαταγές.
Παραλληλίζουμε το παραμύθι με τα γεγονότα της εποχής.
Σκεφτόμαστε τι αρχηγό θα θέλαμε εμείς. Θα θέλαμε
- να είναι δίκαιος
- να μπορούμε , να μιλάμε ελεύθερα.
- να μπορούμε , να τραγουδάμε ελεύθερα.
Τα παιδιά κατανοούν μέσω του παραμυθιού τις έννοιες δημοκρατία, δικτατορία, ελευθερία.
Βλέπουμε εικόνες σχετικές με το Πολυτεχνείο
Εμείς στο Νηπιαγωγείο μας αγαπάμε την ειρήνη και μαθαίνουμε διάφορα σύμβολα της ειρήνης με σημαντικότερο το περιστέρι και το κλαδί ελιάς από
την αρχαιότητα.
Κάνουμε μια χειροτεχνία καπέλο το περιστέρι της ειρήνης.
Την ημέρα της γιορτής είπαμε επετειακά τραγουδάκια : ” Ο δρόμος”,” Ένα το χελιδόνι” , ” Τα παιδιά ζωγραφίζουν στον τοίχο”.
Σχολικός μαραθώνιος – πάμε Ανακύκλωση 2023-2024
Ανακυκλώνουμε και μαζεύουμε πόντους επιβράβευσης ! Αναλάβαμε περιβαλλοντική δράση. Μάθαμε τα διάφορα υλικά.
Διαχωρίζουμε υλικά όπως χαρτί, πλαστικό και καπάκια σε ειδικά διαμορφωμένους κάδους. Οι κάδοι αδειάζονται από εκπροσώπους του Δήμου, τα υλικά ζυγίζονται και τα σχολεία μαζεύουν πόντους, κάθε μήνα, όταν γεμίσουν οι 50 σακούλες που μας έδωσε ο δήμος.
Το πρόγραμμα followgreen – follow your city έχει ως στόχο να ενεργοποιήσει την τοπική κοινότητα να συμμετέχει στην Ανακύκλωση. Στην πλατφόρμα του Δήμου αναφέρονται τα σχολεία από όλες τις βαθμίδες ,το μαθητικό δυναμικό που συμμετέχει και οι πόντοι επιβράβευσης.16 Νοεμβρίου παραλάβαμε τους κάδους, τον επόμενο μήνα μπορείτε να δείτε τους πόντους του Νηπιαγωγείου μας !
Φθινόπωρο
Φέτος δεν βοηθάνε οι καιρικές συνθήκες για να κατανοήσουν τα παιδιά την εναλλαγή της εποχής από το καλοκαίρι ,εκτός από ελάχιστα πεσμένα φύλλα από τα πλατάνια της αυλής.. Χρησιμοποιούμε διάφορους πίνακες ζωγραφικής ενισχυτικά για κατανοήσουν το φαινόμενο αυτό, ‘ότι μεν μπήκαμε στο φθινόπωρο αλλά ο καιρός είναι ακόμη καλοκαιρινός.
Διαβάζουμε παραμύθια για κάθε μήνα του φθινοπώρου.
Μιλάμε για τα χρώματα του φθινοπώρου, κίτρινο, πορτοκαλί, κόκκινο καφέ.
Μετράμε με φθινοπωρινά φύλλα τους αριθμούς 1- 5.
Κάνουμε μίξεις χρωμάτων, για να μάθουμε τα χρώματα και να μάθουμε να χρησιμοποιούμε πινέλα.
Διαβάζουμε ποιήματα για το φθινόπωρο και μαθαίνουμε να αναλύουμε ποιήματα.
Μαθαίνουμε το φ του φθινοπώρου.
Μιλάμε για την φύση.
Κάνουμε συγκρίσεις το καλοκαίρι τρώγαμε καρπούζια και πεπόνια ,ενώ τώρα τρώμε άλλα φρούτα και λαχανικά. Εμείς αλλάζουμε διατροφή ,γιατί η φύση μας δίνει άλλα προιόντα κάθε εποχή του χρόνου.
Μαθαίνουμε για τις γιορτές της εποχής μας.
28η Οκτωβρίου
Διαβάζουμε το ‘έπος του 40.
Παρουσιάζουμε με απλά λόγια τα γεγονότα και μαθαίνουμε για τους ήρωες της εποχής.
Μαθαίνουμε το ομώνυμο τραγούδι << γυναίκες ηπειρώτισσες >> και πως οι γυναίκες βοήθησαν σε αυτόν τον πόλεμο.
Οι γυναίκες έραβαν, έπλεκαν και κουβαλούσαν εφόδια στους στρατιώτες μας, άνοιγαν δρόμο καθαρίζοντας τα χιόνια ,για να περάσει ο στρατός.
Μαθαίνουμε το ο και γράφουμε όχι.
Μιλάμε για τις έννοιες πατρίδα ,γλώσσα, ιστορία, ελευθερία ,ήρωας ,παρέλαση, ηρώο.
Κάθε χώρα έχει τη δική της σημαία.
Βλέπουμε σημαίες διάφορων χωρών ,αλλά επικεντρωνόμαστε στα χρώματα της ελληνικής σημαίας.
Διαβάζουμε την ιστορία ασπρογάλανο πανί ,που αφηγείται δημιουργήθηκε η ελληνική σημαία.
Στη υποθετική ερώτηση γιατί άραγε οι Ιταλοί θέλαν να πάρουν την Ελλάδα μας οι απαντήσεις των νηπίων ποικίλουν.
Οι απαντήσεις των παιδιών σας :
Γιατί έχουμε ωραίες θάλασσες.
Γιατί έχουμε πιο πολλά νησιά.
Την θέλανε δική τους , γιατί τους άρεσε.
Γιατί στην Ελλάδα έχουμε πολύ ήλιο.
Το λέγανε για να γίνει πόλεμος , γιατί ξέρανε ότι δεν την δίνουνε
Υπήρχε ομοφωνία ότι και εμείς σήμερα δεν θα την παραδίναμε σε κάποιον , γιατί την αγαπάμε και εδώ είναι το σπίτι μας.
Συζητάμε για την ειρήνη και τον πόλεμο.
Μιλάμε για την προετοιμασία των ζώων για τον χειμώνα και την επικείμενη χειμερία νάρκη.
Κάνουμε έναν φθινοπωρινό περίπατο και μαζεύουμε πλατανόφυλλα. Παρατηρούμε τα δέντρα γύρω μας.
Δημιουργούμε τον φθινοπωρούλη με τα φύλλα που μαζέψαμε.