Θεματική Ενότητα: ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΑΙ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΩ- Κοινωνική συναίσθηση και ευθύνη
ΤΙΤΛΟΣ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ: “Με τα συναισθήματα οδηγό στη ζωή μου προχωρώ”
Στόχος του εργαστηρίου αυτού αρχικά τα παιδιά να ανακαλύψουν τα συναισθήματά τους,
και στη συνέχεια να κατανοήσουν τις έννοιες της ενσυναίσθησης ,
του αλληλοσεβασμού, του σεβασμού στη διαφορετικότητα και της συνεργατικότητας
και να τα εντάξουν στη ζωή τους.
Εργαστήριο 1
“ΓΝΩΡΙΜΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΗΡΩΕΣ”
Οι καινούργιοι φίλοι ο Πυξιδούλης , και η Πυξιδούλα μας
ταξιδεύουν στον κόσμο των συναισθημάτων με το μαγικό τους αντικείμενο.
Ζωγραφίζουμε τους ήρωες…
Φανταστήκαμε πως θα είναι η χώρα που μένουν οι αγαπημένοι μας φίλοι …
Η Πυξιδοχώρα
Στη συνέχεια μέσα από την ιστορία δημιουργήσαμε τους “χρυσούς κανόνες της ομάδας μας”.
Με αυτούς τους κανόνες θα λειτουργούμε πάντα όταν κάνουμε τον μαγικό κύκλο
Εργαστήριο 2
“ΟΜΑΔΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗΣ “
Η Μαγική Κουβέρτα
Χωριστήκαμε σε τέσσερις ομαδούλες
βάλαμε την κουβέρτα πάνω στα παιδιά και δώσαμε την οδηγία:
«Όταν θα βγάλουμε την κουβέρτα θα είστε ένα ζωάκι π.χ. σκυλάκια, ελέφαντες, μαϊμούδες, άλογα, λιοντάρια, κτλ.).»
Πώς ένιωσαν να είναι όλοι μαζί παρέα κάτω από την κουβέρτα; Πώς ένιωσαν που έπαιζαν σε ομάδες;
Άλλα παιχνίδια…
Εργαστήριο 3
“ΓΝΩΡΙΖΩ ΤΑ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΜΟΥ”
Διαβάσαμε μικρές ιστορίες για τα συναισθήματα
ΑΓΑΠΗ
Ζωγραφίζω κάτι που αγαπώ
Ακούσαμε το παραμύθι ” Η Παράξενη αγάπη του αλόγου και της λεύκας “
Η φίλη μας η Αγάπη επισκέφτηκε το σχολείο μας ,
και ζήτησε τη βοήθεια μας …
είναι μόνη στον κόσμο και δεν έχει σπιτάκι να μείνει .
Αποφασίσαμε να την φιλοξενήσουμε
Το μαγαζάκι της τάξης μεταμορφώθηκε σε σπιτάκι συναισθημάτων
εκεί η Αγάπη θα μας περιμένει και θα μας ακούει γιατί μόνο αυτή αποδέχεται τα πάντα…
Επικεντρωθήκαμε στο συναίσθημα της Αγάπης
τι σημαίνει η λέξη αγαπώ και με ποιο τρόπο τη δείχνουμε;
οι απαντήσεις των παιδιών πολλές …
Παίξαμε το παιχνίδι με την πλαστελίνη…
” Εγώ σου χαρίζω με αγάπη αυτό που έφτιαξα”
την παίρνει ο διπλανός μας φίλος ,
αλλάζει το σχήμα της και δίνει με τη σειρά του το κομμάτι στο διπλανό του
μια πίτσα
ένα γλειφιτζούρι
Συζητήσαμε με τα παιδιά για το αν έχει αλλάξει η πλαστελίνη ή μόνο το σχήμα της
έτσι και εμείς πολλές φορές αλλάζουμε συναισθήματα αλλά παραμένουμε ίδιοι.
ΦΟΒΟΣ
Ζωγραφίζω κάτι που φοβάμαι
Διαβάσαμε το παραμύθι «Ο μεγάλος σάκος με τις μικρές ανησυχίες »
και μιλήσαμε για τους δικούς μας φόβους και τις ανησυχίες μας…
το κάθε τουβλάκι συμβόλιζε τις δικές μα ανησυχίες…
Ο σάκος αυτός κάποια στιγμή γίνεται ασήκωτος και πολύ βαρύς
και δεν μπορούμε να τον σηκώσουμε…πρέπει ο σάκος να αδειάσει …
Μιλήσαμε για τους φόβους μας αδειάσαμε το σάκο τους ζωγραφίσαμε και ξελαφρώσαμε λιγάκι
Παιχνίδι με το Φόβο μου
Ζωγραφίσαμε το φόβο μας , το διπλώσαμε και τον ρίξαμε σε ένα καπέλο…
Έπαιρναν τα παιδιά στην τύχη τη ζωγραφιά και μάντευαν τι μπορεί να φοβόταν ο φίλος του ή η φίλη του….
Στη συνέχεια τους τσαλακώσαμε και αποφασίσαμε να πάμε να τους βάλουμε μέσα στη γη
σκεπάσαμε τους φόβους μας για να εξαφανιστούν
ΧΑΡΑ
ΛΥΠΗ
Η επίσκεψη της φίλης μας της Γκάμπυ μας έκανε να μιλήσουμε για τις δικές μας λύπες…
Παρατηρήσαμε εικόνες της Λύπης συζητήσαμε και για τους τρόπους αντιμετώπισης της όταν νιώθουμε Λύπη…
Παρακολουθήσαμε ένα βίντεο απο το You Tube με τα Συναισθήματα
και μιλήσαμε για τις δικές μας λύπες…
ΘΥΜΟΣ
Τι με κάνει και θυμώνω…
Οι φίλοι μας , ο Γκίλμπο, και ο Κόρκυ ήταν πολύ αναστατωμένοι, μαλώνανε, γκρινιάζανε και χτύπησε ο ένας τον άλλον συνέχεια…
και η δασκάλα τους είπε να το συζητήσουν και να βρούνε μια λύση μόνοι τους.
Καταγράψαμε τι μας θυμώνει …
και πως νιώθουμε όταν θυμώνουμε;
Νιώθουμε σαν ηφαίστειο , σαν να έχουμε ένα ανεμοστρόβιλο μέσα μας !
Βάλαμε σε ένα μπουκάλι νερό , σαπούνι πιάτων, λίγο χρώμα και χρυσόσκονη και δημιουργήσαμε έναν ανεμοστρόβιλο..
Πόσο γρήγορα γυρνάει αλλά σιγά σιγά ηρεμεί !!!
ΤΟ ΘΥΜΩΜΕΝΟ ΜΠΑΛΟΝΙ
Παίξαμε με το φουσκωμένο μπαλόνι…το μπαλόνι είναι το σώμα μας και ο αέρας που είναι μέσα ο θυμός
Με μια καρφίτσα σκάσαμε το μπαλόνι και αμέσως κλείσαμε τα αυτιά μας από το θόρυβο
Έτσι αισθάνονται οι άλλοι γύρω του όταν γίνεται κάποιος επιθετικός
Εμείς όταν θυμώνουμε παίρνουμε βαθιές αναπνοές και μετράμε έως το πέντε.
Φτιάξαμε το μαξιλάρι του θυμού έτσι ώστε να μη χτυπάμε τους άλλους αλλά το μαξιλάρι…
Εργαστήριο 4
“ΟΛΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΙ, ΟΛΟΙ ΙΣΟΙ”
Ο κύκλος με τα κοινά:
Είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι όλοι μπορεί να έχουμε κάποια κοινά με τους άλλους,
να μοιραζόμαστε πράγματα με τους άλλους
Ζωγραφίσαμε κάποιο κοινό που έχουμε με κάποιο άλλο παιδί από την τάξη μας
Μπορεί όμως να διαφέρουμε από τους άλλους
Παρακολουθήσαμε το παραμύθι …“Έλμερ ο Παρδαλός Ελέφαντας”
Ο Έλμερ έχασε τα χρώματα του στη βροχή. Μπορείς να τον βοηθήσεις;
Εργαστήριο 5
“ΑΥΤΟΕΚΤΙΜΗΣΗ -ΠΙΣΤΕΥΩ ΣΤΟΝ ΕΑΥΤΟ ΜΟΥ”
Στο φως του προβολέα μιλήσαμε για τον εαυτό μας, για το πόσο ξεχωριστοί και σημαντικοί άνθρωποι είμαστε.
Το κάθε παιδί μοιράστηκε με την ομάδα ένα πράγμα που θεωρεί ότι είναι καλό στον εαυτό του
Γιατί πιστεύουμε ότι ο εαυτός μας είναι σημαντικός, ικανός, μοναδικός και αξίζει να τον αποδεχόμαστε,
να τον σεβόμαστε, να τον εκτιμάμε και να τον αγαπάμε.
Ακούσαμε το παραμύθι “Εγώ ο απίθανος”
Και εμείς είμαστε απίθανοι και είπαμε αυτό που αγαπάμε στον εαυτό μας και ένα καλό που είπαμε σε κάποιον άλλον…
Ακούσαμε το τραγούδι των συναισθημάτων …
και σχεδιάσαμε το πρόσωπο ανάλογα με το συναίσθημα…
Σχεδιάσαμε το γράμμα Σ από τα Συναισθήματα με διάφορους τρόπους
Χωριστήκαμε σε ομάδες και με διάφορα υλικά, όπως κουμπάκια, ξυλάκια, καπάκια το σχεδιάσαμε και στη συνέχεια σε Α4 κάναμε γραμμούλες…
Φτιάξαμε φατσούλα απο χαρτόκουτο με τα μέλη του προσώπου με σκοπό την αναγνώριση συναισθημάτων παίζοντας!
Εργαστήριο 6
“ΜΙΚΡΕΣ ΚΑΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΟΜΑΔΕΣ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΑΣ”
Στη ζωή μας ανήκουμε σε πολλές ομάδες
στις οποίες πρέπει να μάθουμε να ζούμε με αγάπη, σεβασμό και αμοιβαία εμπιστοσύνη
Φτιάξαμε αφίσες με κάποιες από αυτές τις ομάδες
Το σχολείο μας
οι φίλοι μας
η οικογένειά μας
Εργαστήριο 7
“ΤΙ ΞΕΡΑΜΕ ΤΙ ΜΑΘΑΜΕ”
Κλείσιμο εργαστηρίων
Ζωγραφίζω ότι μου άρεσε περισσότερο από το πρόγραμμα
Μέσα από τα εργαστήρια αυτά γνωρίσαμε τα συναισθήματά μας
Φτιάξαμε λοιπόν έναν κήπο με τα συναισθήματά μας
Μέσα στις ομάδες νιώθουμε διάφορα συναισθήματα γιατί είμαστε διαφορετικοί
αλλά είμαστε ίσοι και λειτουργούμε όλοι μαζί αρμονικά
Δημιουργήσαμε μια αφίσα με το σύνθημά της ομάδας της τάξης μας
Βιβλίο συναισθημάτων με όλες τις εργασίες μας!