Το 2ο εργαστήριο δεξιοτήτων για τη σχολική χρονιά 2022-23 με τίτλο «Οι νεροταξιδευτές», ολοκληρώθηκε με επιτυχία. Η διάρκεια ήταν 2 μήνες: Δεκέμβριο και Ιανουάριο .
Βασικός στόχος ήταν να:
- Να γνωρίσουν τα παιδιά τις σπουδαίες ιδιότητες του νερού
- Να ανακαλύψουν τον κύκλο του
- Να πειραματιστούν
- Να βρουν τρόπους για την εξοικονόμησή του.
Οι δεξιότητες που καλλιεργήθηκαν:
Δεξιότητες Μάθησης – Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα, Επικοινωνία.
Δεξιότητες Νου – Ρουτίνες σκέψης Βλέπω – Σκέφτομαι – Αναρωτιέμαι Κατασκευές, Επίλυση Προβλήματος
Δεξιότητες Ζωής- Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Ευαισθησία, Υπευθυνότητα
Δεξιότητες Τεχνολογίας- Γραμματισμός στα μέσα, Δεξιότητες Ανάλυσης Περιεχομένου σε ηλεκτρονικά μέσα
Οι επιμέρους θεματικές ενότητες:
- “Βιβλία σε ρόδες- το νερό”
2. ” Γνωριμία με τον κύκλο του νερού”
3. “Κατασκευάζοντας τον κύκλο του νερού”
4. “Παίζοντας με τον κύκλο του νερού”
5. “Πειράματα με το νερό”
6. “Ώρα για εξοικονόμηση”
7. “Αξιολόγηση του προγράμματος”
1. Βιβλία σε ρόδες- το νερό
Η βαλίτσα με τα βιβλία σε ρόδες έφτασε στην τάξη μας κατά την επιστροφή μας από τις Χριστουγεννιάτικες διακοπές. Η χαρά μας είναι μεγάλη που θα φιλοξενήσουμε, θα γνωριστούμε, θα γίνουμε φίλοι, θα παίξουμε και θα μοιραστούμε υπέροχες ιστορίες για το νερό. Ανοίξαμε τη βαλίτσα, διαβάσαμε την αφίσα, το γράμμα που είχε μέσα και ξεφυλλίσαμε τα βιβλία.
Επιλέξαμε και δανειστήκαμε βιβλία για να τα διαβάσουμε μαζί με τη μαμά και το μπαμπά στο σπίτι. Ζωγραφίσαμε ότι μας άρεσε και παρουσιάσαμε τα βιβλία στους συμμαθητές μας.
Και μια ομαδική ζωγραφιά για να βάλουμε στο φάκελο της βαλίτσας
Λαμβάνοντας υπόψη τι γνωρίζουμε ήδη για το νερό και τι θα θέλαμε να μάθουμε, καταγράψαμε τις ερωτήσεις και οργανώσαμε τις δραστηριότητες.
Πού υπάρχει νερό;
Σε τι μας χρησιμεύει;
Πώς είναι το νερό;
Τι παιχνίδια μπορούμε να παίξουμε με το νερό;
Πώς κάνουμε παγάκια;
Τι συμβαίνει όταν βρέχει;
2. Γνωριμία με τον κύκλο του νερού
Το ποίημα του Ζ. Παπαντωνίου ” το ποταμάκι” ήταν η αφορμή για να ξεκινήσει η γνωριμία μας με τον κύκλο του νερού. Το ακούσαμε, εντοπίσαμε πληροφορίες για το ταξίδι του νερού στο ποταμάκι, ζωγραφίσαμε και το δραματοποιήσαμε:
Διαβάσαμε το παραμύθι “Δροσοσταλίδα” και μέσα από το ταξίδι
της δροσοσταλίδας παρακολουθήσαμε τον κύκλο του νερού.
Στη συνέχεια ζωγραφίσαμε τις δικές μας δροσοσταλίδες:
Παρακολουθήσαμε τον κύκλο του νερού:
Για να κατανοήσουμε τον κύκλο του νερού κάναμε ένα πείραμα. Δημιουργήσαμε βροχή μέσα στην τάξη μας. Σε πλαστικό μπουκάλι βάλαμε ζεστό νερό και το γυρίσαμε ανάποδα. Τοποθετήσαμε παγάκια πάνω και Παρατηρήσαμε ότι από το ζεστό νερό δημιουργήθηκαν υδρατμοί που ανέβηκαν ψηλά και καθώς κρύωναν από τα παγάκια υγροποιούνταν, δημιουργώντας σταγόνες.
Φτιάξαμε βροχή και με ένα μπρίκι και ένα πιατάκι και ζωγραφίσαμε το πείραμά μας:
3. “Κατασκευάζοντας τον κύκλο του νερού”
Κάναμε μία κατασκευή και μία μακέτα με πλαστελίνη.Φτιάξαμε τον κύκλο του νερού και στον πίνακα:
Ζωγραφίσαμε το ταξίδι του νερού σε ομάδες, παρουσιάσαμε τα έργα μας στην ολομέλεια της τάξης:
4. “Παίζοντας με τον κύκλο του νερού”
Ψαρέψαμε παγάκια:
Κάναμε χιονονιφάδες με ζεστό νερό και βόρακα. ( Ο βόρακας είναι ένα ένυδρο ορυκτό του βορίου. Η σκόνη του διαλύεται σε ζεστό νερό και με το πέρας του χρόνου κρυσταλλώνεται και μας δίνει τον ‘κρύσταλλο’ που επιθυμούμε.) :
και τις ζωγραφίσαμε:
Παίξαμε με σαπουνόφουσκες που φτιάξαμε με νερό, υγρό πιάτων και ζάχαρη:
Χρωματίσαμε το νερό με γκοφρέ χαρτί και με τα παγάκια που κάναμε ζωγραφίσαμε:
Ζωγραφίσαμε με την τεχνική blow painting:
5. “Πειράματα με το νερό”
ΠΕΙΡΑΜΑ 1ο: Πως μπορούμε να δημιουργήσουμε πάγο;
Υποθέσεις: Να βάλουμε νερό στο ψυγείο, να βάλουμε νερό στην κατάψυξη
Πείραμα: Βάλαμε ποτηράκια νερό στο ψυγείο και στην κατάψυξη. Περιμέναμε λίγες ώρες και καταλήξαμε στο Συμπέρασμα: Για να φτιάξουμε πάγο βάζουμε νερό στην κατάψυξη:
Υποθέσεις: Αν τον βγάλουμε έξω στον ήλιο ή, αν τον βάλουμε πάνω στο καλοριφέρ.
Πείραμα: Βάλαμε τον πάγο σε 2 σημεία. Έξω από την τάξη και πάνω στο καλοριφέρ.Ποιο θα λιώσει πρώτο; Συμπέρασμα: Ο πάγος λιώνει πιο γρήγορα στη ζέστη, δηλαδή πάνω στο καλοριφέρ:
ΠΕΙΡΑΜΑ 4ο: Πως μπορώ να χρωματίσω το νερό;
Υποθέσεις: με μαρκαδόρο, με ξυλομπογιά, με χρώμα, με χαρτί…
Πείραμα: Με τα υλικά που προτείναμε ξεκινήσαμε να πειραματιζόμαστε. Συμπέρασμα: Το νερό βάφτηκε με τέμπερα, με νερομπογιά αλλά και με γκοφρέ χαρτί.
ΠΕΙΡΑΜΑ 7ο: Επιπλέει ή βυθίζεται; Υπόθεση: Τι συμβαίνει με διαφορετικά υλικά. Το ξύλο, το χαρτί, ο φελός, το σίδερο, το πλαστικό,το φτερό, η πλαστελίνη βυθίζονται ή επιπλέουν; Καταγράψαμε τις υποθέσεις μας σε φύλλο εργασίας και ξεκινήσαμε τους πειραματισμούς. Συμπεράναμε ότι τα ελαφριά υλικά όπως ο φελός, το πλαστικό, το φτερό, το χαρτί, το ξύλο επιπλέουν, ενώ η πλαστελίνη, το σίδερο βυθίζονται:
ΠΕΙΡΑΜΑ 8ο: Τι διαλύεται στο νερό; Μέσα από το πείραμά μας με διαφορετικά υλικά, κάναμε αρχικά υποθέσεις, δοκιμάσαμε, παρατηρήσαμε και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι ο καφές, το αλάτι, η ζάχαρη, το λάδι, το οινόπνευμα διαλύονται στο νερό, ενώ το πλαστικό, το ξύλο, η πλαστελίνη δεν διαλύονται:
6. “Ώρα για εξοικονόμηση”
Είδαμε την υδρόγειο σφαίρα και παρατηρήσαμε πόσο μεγάλο μέρος της γης καλύπτεται από νερό:
Στη συνέχεια ψάξαμε πάνω στον χάρτη της Ελλάδας να βρούμε που υπάρχει νερό:
Τη θάλασσα , τις λίμνες και τα ποτάμια.
Ποια ζώα άραγε ζουν στις λίμνες και τα ποτάμια;
Διαβάσαμε το βιβλίο “Τα πουλιά πουν ζουν στο νερό”
και γνωρίσαμε πουλιά και τα χαρακτηριστικά τους.
Και τα παιδιά τα ζωγράφισαν με τον δικό τους μο0ναδικό τρόπο:
Φτιάξαμε και μια αφίσα με τρόπους εξοικονόμησης νερού και βοήθειας στον πλανήτη…
7. “Αξιολόγηση του προγράμματος”
Ολοκληρώνοντας το εργαστήριο δεξιοτήτων και αφού ταξιδέψαμε μαζί με το νερό, καταλάβαμε πόσο σημαντικό είναι για όλους τους οργανισμούς του πλανήτη μας. Καταγράψαμε όσα μάθαμε:
…και δημιουργήσαμε αφίσες για να ευαισθητοποιήσουμε τους φίλους και την οικογένειά μας. Το νερό είναι ζωή και δεν το σπαταλούμε άσκοπα!