Ζωγραφίζω αγαπημένους μου μύθους

Συντάκτρια: Κυριακή Φαρδή

Με αφορμή το παιχνίδι του μικρού Ιππέα που παίζουμε στο νηπιαγωγείο μας (για να δείτε το παιχνίδι πατήστε εδώ) τα παιδιά εικονογραφούν αγαπημένους τους μύθους από την Αρχαία Ελληνική Μυθολογία. Αυτούς τους μύθους τους γνωρίζουν από βιβλία παιδικής λογοτεχνίας που έχουν στο σπίτι τους. Επίσης, κάποιους τους έχουμε γνωρίσει όλοι μαζί στο νηπιαγωγείο μας, ανάλογα με τα θέματα που διαπραγματευόμασταν κάθε φορά (όπως για παράδειγμα το μύθο της Αθηνάς και του Ποσειδώνα στη θεματική ενότητα της ελιάς κ.ά.).

Περσέας. Λεπτομέρεια αγάλματος που βρίσκεται στη Φλωρεντία (Benvenuto Cellini, 1553)

Στις επόμενες εικόνες θα δείτε το μύθο του Περσέα και της Μέδουσας, όπως τον εικονογράφησε ένα από τα παιδιά μας. Τα επεισόδια που έχει επιλέξει από το μύθο δίνουν στην αφήγησή του αρχή, μέση, τέλος και έχουν καλή σειρά, οπότε δε θα επαναλάβω το μύθο με ξεχωριστή αφήγηση στο κείμενο αυτό. Γίνεται απολύτως κατανοητός από τις ζωγραφιές του παιδιού. Η αφήγηση και η γραφή είναι δική του, όπως φυσικά και όλες οι ζωγραφιές. Η ενότητα αυτή θα ενημερώνεται με νέα έργα των παιδιών και νέους μύθους.

Παίζω, Τρώω σωστά και Μαθαίνω

Συντάκτρια: Κυριακή Φαρδή

Η διατροφή είναι ένα ζήτημα που ενδιαφέρει τους ανθρώπους, από τα Αρχαία Χρόνια μέχρι σήμερα, επειδή συνδέεται με την υγεία και την ευημερία τους, τις καθημερινές τους συνήθειες, τις παραδόσεις, την κοινωνική τους ζωή, τον πολιτισμό τους και την ιστορία.

Στο νηπιαγωγείο μας έχουμε, ήδη, μιλήσει για τη διατροφή με αφορμή την έναρξη της Σαρακοστής και τη νηστεία. Μιλήσαμε, επίσης, για τα είδη σύγχρονης διατροφής (χορτοφαγική διατροφή, μεσογειακή διατροφή, υγιεινή διατροφή). Με αφορμή τις θεματικές ενότητες που έχουμε καθιερώσει στην ιστοσελίδα μας με σκοπό να δώσουν ιδέες στους γονείς των παιδιών για να κάνουν δημιουργικές δραστηριότητες στο σπίτι θα αφιερώσουμε μία ανάρτηση στη διατροφή στην Αρχαία Ελλάδα και θα παίξουμε παιχνίδια με τη βοήθεια της ιστοσελίδας του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης. Στη συνέχεια, θα βρείτε πληροφορίες για το μουσείο, τα βήματα των προτεινόμενων δραστηριοτήτων, σχετικούς ηλεκτρονικούς συνδέσμους και φωτογραφίες, ανάλογα με την πορεία δραστηριοτήτων που προτείνουμε.

Το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης βρίσκεται στο κέντρο της Αθήνας και ιδρύθηκε με σκοπό να στεγάσει έργα της συλλογής Κυκλαδικής και Αρχαίας Ελληνικής Τέχνης των Νικολάου και Αικατερίνης Γουλανδρή. Για να δείτε πληροφορίες για το μουσείο μπορείτε να επισκεφτείτε την επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου Πολιτισμού που είναι αφιερωμένη στα Μουσεία, τα Μνημεία και τους Αρχαιολογικούς χώρους όλης της χώρας. (Για να δείτε την ιστοσελίδα πατήστε εδώ και εδώ για την ιστοσελίδα του μουσείου).

Χαρακτηριστικά μουσειακά αντικείμενά του είναι τα κυκλαδίτικα ειδώλια, μικρών διαστάσεων, χρονολογημένα στην πρωτοκυκλαδική φάση (2.800-2.300 π.Χ.).

Στο μουσείο υπάρχουν, επίσης, πολλά αξιόλογα αντικείμενα από την Αρχαία Ελλάδα και τον Κυπριακό Πολιτισμό στις μόνιμες συλλογές του αλλά και στις περιοδικές εκθέσεις που διοργανώνονται κατά καιρούς (για να δείτε τις συλλογές του μουσείου πατήστε εδώ).

Σ’ αυτή την ανάρτηση θα επιλέξουμε το υλικό και τις οδηγίες που υπάρχουν στην ιστοσελίδα του μουσείου για τη διατροφή στην Αρχαία Ελλάδα στην ενότητα με τίτλο «Παίζοντας στο σπίτι» (για να δείτε τον σχετικό σύνδεσμο πατήστε εδώ).

Στον σύνδεσμο αυτόν, θα βρείτε μία σειρά από δραστηριότητες που μπορείτε να κάνετε στο σπίτι και πολλές πληροφορίες για την καθημερινή ζωή στην Αρχαία Ελλάδα. Οι θεματικές ενότητες που αναφέρονται σ’ αυτήν την ηλεκτρονική σελίδα είναι οι εξής: «Παιχνίδια στην Αρχαία Ελλάδα», «Η διατροφή στην Αρχαία Ελλάδα», «Αγγεία και Σκεύη Φαγητού», «Δραστηριότητες για τη διατροφή», «Παίζοντας στην Αρχαία Ελλάδα», «Τα πρώτα παιχνίδια», «Το ένδυμα στην Αρχαία Ελλάδα», «Κοσμήματα», «Πώς χτένιζαν τα μαλλιά τους». Παρατηρούμε, λοιπόν, ότι η ιστοσελίδα προσφέρει ένα πλούσιο υλικό με πληροφορίες και δραστηριότητες που μπορούμε να κάνουμε με τα παιδιά μας στο σπίτι.

Εμείς, για τις ανάγκες του νέου μας παιχνιδιού με θέμα «Παίζω, Τρώω σωστά και μαθαίνω» θα επιλέξουμε τις πληροφορίες και τις δραστηριότητες που είναι σχετικές με τη διατροφή. Αυτό γίνεται για να θυμηθούν τα παιδιά ένα πρόγραμμα που έχουμε κάνει στο νηπιαγωγείο και να συνδέσουμε τις δραστηριότητες που κάναμε στο νηπιαγωγείο με αυτές που θα κάνουν στο σπίτι. Επιπλέον, με το νέο μας παιχνίδι δίνουμε την ευκαιρία στα παιδιά να γνωρίσουν συνήθειες καθημερινής ζωής (όπως είναι η διατροφή) σε παλαιότερες εποχές, να κάνουν συγκρίσεις με τις συνήθειες της σύγχρονης εποχής και της δικής τους ζωής και να ανακαλύψουν ομοιότητες και διαφορές.

Πριν να διαβάσετε τα επόμενα βήματα και να αρχίσετε να τα εφαρμόζετε θα πρέπει να σας ενημερώσουμε για τον τρόπο με τον οποίο χαρακτηρίζουμε τις εποχές στο νηπιαγωγείο μας (τα παιδιά τον γνωρίζουν, θα τον αναφέρουμε, όμως, και σε εσάς για να μην μπερδευτείτε). Επειδή, τα παιδιά μας βρίσκονται στην ηλικία των 4, 5 και 5,5 ετών αντιλαμβάνονται γενικές εκφράσεις για το χρόνο και έτσι χρησιμοποιούμε χρονολογικές εκφράσεις που μπορούν να χαρακτηρίσουν μία μεγάλη χρονική περίοδο. Έτσι, η σύγχρονη εποχή είναι «τα χρόνια που ζούμε τώρα», τα παλιά χρόνια είναι «η εποχή του παππού και της γιαγιάς» ή «η εποχή του παππού και της γιαγιάς και, ακόμη, πιο παλιά», ενώ τα αρχαία χρόνια είναι «τα παλιά χρόνια, τα τόσο παλιά που τα λέμε αρχαία» ή «τα χρόνια πριν να γεννηθεί ο Χριστός» ή απλά «τα αρχαία χρόνια». Έτσι, λοιπόν, στο υλικό που θα βρείτε στα βήματα των δραστηριοτήτων που προτείνουμε οι εικόνες που υπάρχουν στην ιστοσελίδα του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης αντιστοιχούν στα «αρχαία χρόνια», η Κυρα-Σαρακοστή και η Βέλα Κουαρέσμα στην «εποχή του παππού και της γιαγιάς κι ακόμη πιο παλιά» και όπου θα χρειαστεί να αναφέρετε τη σύγχρονη εποχή μπορείτε να μιλήσετε για τα «δικά μας χρόνια».

Στη συνέχεια περιγράφονται τα βήματα των δικών μας δραστηριοτήτων που μπορείτε να κάνετε στο σπίτι.

Βήμα 1ο:

Δείξτε στα παιδιά την εικόνα της «Κυρά-Σαρακοστής» που ζωγραφίσαμε στο νηπιαγωγείο όλοι και όλες μαζί. Ρωτήστε γιατί τη ζωγραφίσαμε και τι είπαμε για την «Κυρά-Σαρακοστή». Ρωτήστε τα, επίσης, «ποιες είναι οι συνήθειες της διατροφής μας στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της Σαρακοστής;». «Ποια είναι η Βέλα Κουαρέσμα (Vella Quaresma) ποια είναι η πατρίδα της, ποιες οι ομοιότητες και οι διαφορές με την Κυρά-Σαρακοστή;»

Η “Κυρά-Σαρακοστή” που ζωγραφίσαμε στο νηπιαγωγείο μας

Η “Vella Quaresma” (Η “Κυρά-Σαρακοστή” της Καταλονίας)

Βήμα 2ο

Δείξτε στα παιδιά την εικόνα από την ιστοσελίδα του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης που απεικονίζει μία δραστηριότητα μαγειρικής σε ένα σπίτι της Αρχαίας Ελλάδας.

Αναπαράσταση χώρου μαγειρικής στην Αρχαία Εποχή

Αφήστε τα παιδιά να παρατηρήσουν την εικόνα και να μιλήσουν γι’ αυτήν. Ερωτήματα που μπορούν να βοηθήσουν στη συζήτηση με τα παιδιά είναι: «Πώς είναι η κουζίνα;», «Τι κάνουν οι δύο γυναίκες;», «Που βρίσκεται η φωτιά και πώς την έχουν ανάψει;», «Που βρίσκονται τα μαγειρικά σκεύη;», «Τι σχήμα έχουν;» «Τι υπάρχει ζωγραφισμένο πάνω σ’ αυτά;», «Ποιες είναι οι ομοιότητες και ποιες οι διαφορές με τη σύγχρονη εποχή και τις δικές μας κουζίνες;». Μετά από την παρατήρηση και τη συζήτησή σας τα παιδιά μπορούν να ζωγραφίσουν με δικό τους τρόπο την εικόνα. Μπορούν, επίσης, να κάνουν δύο ζωγραφιές μία που να δείχνει την κουζίνα στην Αρχαία Ελλάδα και μία στην εποχή μας και να τα βοηθήσετε να επισημάνουν τις ομοιότητες και τις διαφορές πάνω στη ζωγραφιά τους.

Βήμα 3ο

Το αντικείμενο που βλέπετε στην προηγούμενη εικόνα είναι ένα θήλαστρο. Είναι φτιαγμένο από πηλό και διακοσμημένο με απλά σχήματα. Μ’ αυτό έπιναν το γάλα τους τα βρέφη και τα πολύ μικρά παιδιά στην Αρχαία Ελλάδα. Η εικόνα αυτού του σκεύους βρίσκεται στην ενότητα της ιστοσελίδας του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης ανάμεσα στα αντικείμενα καθημερινής χρήσης και μαγειρικής.  Τα παιδιά μπορούν να παρατηρήσουν το θήλαστρο και μπορούν να σας περιγράψουν τι βλέπουν. Μπορείτε να τα ρωτήσετε «σήμερα, πώς πίνουν τα βρέφη το γάλα τους;». Μπορείτε να βρείτε εικόνες από σύγχρονα μπιμπερό να τις δείξετε στα παιδιά και να παρατηρήσουν ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στα αντικείμενα. Μπορείτε να πατήσετε εδώ για να δείτε μία παρουσίαση με τα σκεύη μαγειρικής της αρχαίας εποχής και άλλες πληροφορίες για τη διατροφή στην Αρχαία Ελλάδα που επιμελήθηκε το Μουσείο και τη βρίσκουμε στην ιστοσελίδα του. Ποια ήταν η χρήση του κάθε αντικειμένου (ποια ήταν τα αντικείμενα αποθήκευσης; Τα σκεύη για μαγειρική; κ.ά.). Πώς ήταν το σχήμα τους; Ποιο το υλικό τους; Ανακαλύψτε τις χρήσεις, τα σχήματα, το υλικό, τη διακόσμηση των αντικειμένων μέσα από την παρουσίαση της ιστοσελίδας. Εάν θέλετε επιλέξτε κάποιο ή κάποια από τα αντικείμενα αυτά για να τα ζωγραφίσουν τα παιδιά.

Βήμα 4ο

Με τις εικόνες που έχετε δει, τις πληροφορίες που έχετε πάρει από την ιστοσελίδα και τις ζωγραφιές που έχουν κάνει τα παιδιά ετοιμάστε μία φανταστική ιστορία που συμβαίνει σε μία κουζίνα. Επιλέξτε μία εποχή για την ιστορία σας (την αρχαία εποχή ή τη σύγχρονη) και αιτιολογήστε μαζί με το παιδί την επιλογή σας. Βάλτε ανάλογα με την εποχή τα σωστά στοιχεία (π.χ. στην σύγχρονη κουζίνα ηλεκτρικές συσκευές, στην κουζίνα της αρχαίας εποχής πήλινα σκεύη και φωτιά που καίει στο κέντρο της κουζίνας-εστία κ.ά.). Αφήστε το παιδί να αφηγηθεί την ιστορία και να βρει την αρχή, τη μέση και το τέλος της. Σημειώστε κάπου τα «επεισόδια» της ιστορίας, αφήστε το παιδί να τα εικονογραφήσει και ετοιμάστε ένα μικρό δικό σας «βιβλιαράκι».

Βήμα 5ο

Προτείνετε τρόπους υγιεινής διατροφής στη σύγχρονη εποχή, παροτρύνετε τα παιδιά να ζωγραφίσουν υγιεινές τροφές. Ρωτήστε τα «γιατί στο νηπιαγωγείο μας προτείνουμε να μην τρώμε πολλές τροφές με ζάχαρη;» και «τι κακό κάνει η ζάχαρη στα δόντια και στον οργανισμό μας;». Βρείτε υγιεινές συνταγές, γράψτε τα υλικά και τον τρόπο εκτέλεσης και πείτε στα παιδιά να τις ζωγραφίσουν. Μπορείτε να μαγειρέψετε κάτι υγιεινό να το φωτογραφίσετε και να μας το στείλετε.

Μπορείτε να ετοιμάσετε έναν φάκελο και να τοποθετήσετε μέσα σ’ αυτόν τα έργα των παιδιών. Μπορείτε, επίσης, να ετοιμάσετε ένα δικό σας κειμενάκι στο οποίο θα γράψετε ποιες δραστηριότητες επιλέξατε να κάνετε και γιατί, εάν έγιναν οι δραστηριότητες σύμφωνα με τις αρχικές σας προσδοκίες, ποια ήταν τα συναισθήματά σας και ό,τι άλλο σας αρέσει.

 

Κατασκευές και ζωγραφιές παιδιών από το σπίτι!

Τα παιδιά μας μένουν σπίτι και μας δίνουν ιδέες για να αξιοποιήσουμε δημιουργικά τον χρόνο μας. Στις επόμενες εικόνες θα δείτε κατασκευές που έχουν κάνει από το σπίτι και εάν σας αρέσουν μπορείτε να κάνετε κι εσείς, αυτές ή άλλες δικές σας.

Κούκλες από χαρτί,  λαμπάδες από χαρτί, λουλούδια, ενυδρείο, ένας τσολιάς,  λαγουδάκια, αβγοθήκες.

Ευχαριστούμε θερμά για τις υπέροχες εικόνες και ιδέες!

 

 

 

 

Πασχαλινές κάρτες

Φέτος το Πάσχα θα είναι διαφορετικό. Θα μείνουμε στο σπίτι θα γεμίσουμε την κουζίνα μας με ωραία πασχαλινά εδέσματα, τσουρέκια και κόκκινα αβγά. Μπορούμε, επίσης, να κάνουμε με εύκολο τρόπο πασχαλινές κάρτες μαζί με τα παιδιά. Οι φωτογραφίες θα μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε την τεχνική.

 

Βήμα 1ο:

Παίρνουμε ένα χαρτονάκι ή ένα χαρτί σε μέγεθος Α4. Το διπλώνουμε στη μέση, όπως μία κάρτα. Εξωτερικά ζωγραφίζουμε με μολύβι ένα αβγό. Στη συνέχεια παίρνουμε ένα “πον-πον”, ή βαμβάκι και δείχνουμε στο παιδί πώς μπορεί να το χρησιμοποιήσει. Το παιδί κρατάει το “πον-πον” ή το βαμβάκι με ένα μικρό μανταλάκι ή με το χεράκι του. Το βουτά σε υγρή μπογιά (κατά προτίμηση τέμπερα) και γεμίζει το αβγό με στρόγγυλους χρωματισμούς κύκλους.

 

 

Βήμα 2ο

Αφού το παιδί χρωματίσει το αβγό του στη συνέχεια γράφει ευχές για το Πάσχα, όπως “Καλό Πάσχα”, “Καλή Ανάσταση” κ.ά. στο μέσα μέρος της κάρτας ή κάτω από το αβγό του.

Κάρτες που δημιούργησαν τα παιδιά στο σπίτι τους μετά από τις προτάσεις αυτής της ανάρτησης

 

 

Το παιχνίδι του μικρού Ιππέα

«Ο Ιππέας του Αρτεμισίου»

Παιδαγωγικές δραστηριότητες για παιχνίδι και μάθηση στο σπίτι.

Στην ιστοσελίδα του νηπιαγωγείου μας θα αναρτήσουμε μία σειρά από δραστηριότητες που μπορούν να εφαρμοστούν στο σπίτι από τα παιδιά με τη βοήθεια των γονέων τους.

Επισημαίνουμε στους γονείς ότι: 1) η χρήση του διαδικτύου πρέπει να γίνεται πάντα με τη δική τους παρουσία, 2) πρέπει να είναι χρονικά περιορισμένη (ελάχιστος χρόνος μπροστά στην οθόνη), 3) είναι προτιμότερο να κατανοούν πρώτα αυτοί/ες τα βήματα των δραστηριοτήτων και στη συνέχεια να τα δείχνουν στα παιδιά τους χωρίς να έχουν ανοιχτό τον υπολογιστή παρά μόνο για λίγα λεπτά και όταν αυτό χρειάζεται.

Στις μέρες μας οι ιστοσελίδες των μουσείων προσφέρουν χρήσιμο υλικό για να περιηγηθούμε στους χώρους του μουσείου, να γνωρίσουμε μουσειακά αντικείμενα, να σχεδιάσουμε και να δημιουργήσουμε δραστηριότητες για το νηπιαγωγείο και για το σπίτι.

Στην πρώτη μας ανάρτηση θα ασχοληθούμε με ένα χάλκινο άγαλμα ελληνιστικής εποχής που βρίσκεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών, τον «Ιππέα του Αρτεμισίου» (140 π.Χ.). Σ’ αυτή την ανάρτηση μπορείτε να βρείτε: 1) Τα βήματα της παιδαγωγικής διαδικασίας που μπορείτε να ακολουθήσετε για να παίξετε και να δημιουργήσετε με τα παιδιά και 2) Δύο αρχεία σε μορφή προβολής παρουσίασης στα οποία μπορείτε να βρείτε πληροφορίες για το άγαλμα, το μουσείο, το θεωρητικό και το επιστημονικό πλαίσιο της συγκεκριμένης δραστηριότητας. Επίσης, μπορείτε να πάρετε ιδέες και για άλλες σχετικές δραστηριότητες.

Τα βήματα της παιδαγωγικής διαδικασίας:

Βήμα 1ο

Δείξτε στα παιδιά φωτογραφία του αγάλματος. Εάν μπορείτε εκτυπώστε τη φωτογραφία, θα ήταν προτιμότερο. Αφήστε τα να παρατηρήσουν το άγαλμα. Εξηγήστε τι σημαίνει η λέξη «ιππέας» και βρείτε και άλλες σχετικές λέξεις (αναβάτης, καβαλάρης κ.ά.). Στη συνέχεια συζητήστε μαζί τους για τις εντυπώσεις τους. Τι παρατηρούν; Πώς μπορούν να περιγράψουν το άγαλμα; Από τι υλικό είναι; Τι χρώμα είναι;

Βήμα 2ο

Δημιουργείστε μία φανταστική ιστορία. Το ερώτημα «που μπορεί να ήταν ο μικρός Ιππέας και που μπορεί να πηγαίνει;» μπορεί να βοηθήσει εσάς και τα παιδιά να ετοιμάσετε μια φανταστική ιστορία με αφορμή το άγαλμα. Βοηθήστε τα παιδιά να σκεφτούν εικόνες που να κάνουν το άγαλμα να κινείται, να ζωντανεύει, να συμμετέχει σε μία δραστηριότητα (π.χ. σε ένα ταξίδι, έναν περίπατο κ.ά.). Βοηθήστε τα να δημιουργήσουν έναν προορισμό, έναν σκοπό για το άλογο και τον Ιππέα  (όπως να κερδίσει κάποιον ιππικό αγώνα ή να κάνει ένα ταξίδι για να αφήσει ένα μήνυμα σε κάποιον για κάποιο λόγο-τι μήνυμα θα ήταν αυτό; ποιος θα έπρεπε να μάθει τι κ.ά.). Ποιο παιχνίδι μπορεί να παίξει ο Ιππέας με το άλογο; Εάν κατέβει από το άλογο που μπορεί να το πάει για να ξεκουραστεί; Τότε, θα παίξει κάποιο άλλο παιχνίδι; Ποιο και με ποιούς/ες; Ετοιμάστε ιστορίες με αρχή μέση και τέλος. Προσπαθήστε στις ιστορίες αυτές να υπάρχουν στοιχεία της ελληνιστικής εποχής, όπως παιχνίδια, αθλήματα, ενδυμασίες, τόποι, συνήθειες διατροφής, συνήθειες από την καθημερινή ζωή και την παιδική ηλικία. Αναζητήστε στοιχεία από αξιόπιστες ιστοσελίδες και βιβλία. Γράψτε με απλά λόγια τις ιστορίες και πείτε στα παιδιά να εικονογραφήσουν τις σκηνές των ιστοριών αυτών.

Βήμα 3ο

Παιχνίδι: «Βρες τον μικρό Ιππέα»

Ψάξτε την εικόνα του Ιππέα στην ιστοσελίδα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου μαζί με το παιδί.

Ανοίξτε τον ηλεκτρονικό σύνδεσμο της αρχικής σελίδας του μουσείου. Για να βρείτε τον σύνδεσμο, πατήστε εδώ. Περιηγηθείτε στην αρχική σελίδα, δείτε τις εικόνες, αντλήστε τις πληροφορίες, απολαύστε τους χώρους και τις συλλογές του μουσείου.

Στη συνέχεια, ανοίξτε τον ηλεκτρονικό σύνδεσμο «Συλλογές». Για να βρείτε τον σύνδεσμο πατήστε εδώ. Δείξτε στα παιδιά τις εικόνες που υπάρχουν. Παίξτε το «παιχνίδι της εικόνας» όπως το παιχνίδι του «κρυμμένου θησαυρού». Αναζητήστε τη φωτογραφία του Ιππέα. Αφήστε το παιδί να χρησιμοποιήσει το ποντίκι, να πατήσει πάνω στην εικόνα και να δει τι θα γίνει. Η εικόνα μεγαλώνει και τώρα μπορείτε να δείτε τον Ιππέα σε όλη την οθόνη του υπολογιστή ή της συσκευής σας (tablet κ.ά.).

Μπορείτε να εκτυπώσετε την εικόνα. Να εξηγήσετε στο παιδί πώς γίνεται η εκτύπωση της εικόνας.

Ζητήστε από το παιδί να ζωγραφίσει το άγαλμα όπως μπορεί και του αρέσει. Να αφήσει τη φαντασία του να δημιουργήσει και άλλα αντικείμενα ή παραστάσεις, ανάλογα με τις ιδέες του και τη φανταστική τους ιστορία που έχει δημιουργήσει στην αρχή της δραστηριότητας.

Κρατείστε σε έναν φάκελο όλα τα έργα του παιδιού. Βάλτε τίτλο και ημερομηνία για να θυμάστε πότε έγινε η εργασία του παιδιού και ποιο ήταν το θέμα της. Εάν θέλετε γράψτε ένα σχόλιο δικό σας πάνω στα έργα του παιδιού για να θυμάστε τι σημαίνει για εσάς αυτή η δραστηριότητα και πώς την έχετε βιώσει και εσείς.

Εδώ θα δείτε ζωγραφιές του μικρού Ιππέα από τα παιδιά του νηπιαγωγείου μας. Είναι οι εργασίες που έκαναν αφού μελέτησαν μαζί με τους γονείς τους τις δραστηριότητες της παρούσας ανάρτησης.

(Για την προηγούμενη ζωγραφιά συνεργάστηκαν δύο παιδάκια, το παιδί που φοιτά στο νηπιαγωγείο μας και το αδερφάκι του)

Στη συνέχεια, θα δείτε μία “φανταστική ιστορία” που δημιούργησε ένα παιδί με τη βοήθεια της μητέρας του για τον “μικρό Ιππέα”. Στην ιστορία αυτή είναι πολύ σημαντικό να προσέξουμε ότι το παιδί χρησιμοποιεί σωστά “πραγματολογικά στοιχεία”, δηλαδή οι αναφορές σε ιστορικά στοιχεία της εποχής (όπως τα αθλήματα που έκαναν τα παιδιά, το νόμισμα κ.ά.) και σε μυθολογικά στοιχεία (όπως τα “τέρατα”, ο Μινώταυρος κ.ά.) είναι όπως τα γνωρίζουμε από την σύγχρονη βιβλιογραφία για παιδιά και για ενήλικες.

Και η επόμενη ζωγραφιά έχει τη δική της “Ιστορία”. Είπε το παιδί που την ετοίμασε για τον μικρό Ιππέα: “Είναι ένας μικρός πολεμιστής που τρέχει με το άλογό του για να χωθεί στη μάχη”.

 

(Οδηγίες για να δείτε σε όρθια θέση την εικόνα στο επόμενο αρχείο: Πατήστε τα βελάκια που υπάρχουν δεξιά στο πάνω μέρος της εικόνας-αρχείου. Θα ανοίξει ένα παράθυρο που έχει τις επιλογές “δεξιόστροφη περιστροφή” και “αριστερόστροφη περιστροφή”. Επιλέξτε την επιλογή που θέλετε. Πατήστε όσες φορές χρειαστεί για να μετακινηθεί η εικόνα στην όρθια θέση).



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου

Για να δείτε τα αρχεία με πληροφορίες, άλλες δραστηριότητες και ιδέες σχετικές με αυτό το θέμα μπορείτε να δείτε τις επόμενες εικόνες-διαφάνειες μετακινώντας τα βελάκια προς τα κάτω με τον κέρσορα:



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου

 

 

Χρόνια πολλά!

Ημέρα Εθνικής Γιορτής και όλο το προσωπικό του νηπιαγωγείου εύχεται υγεία σε όλες τις οικογένειες και καλή πρόοδο στα παιδιά. Στις δύσκολες στιγμές που ζούμε εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης του κορονοϊού Sars-Covid19 η σκέψη μας είναι κοντά σας και ευχόμαστε να βγούμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα από αυτήν την κρίση και με όσο το δυνατόν λιγότερο κόστος. Πρέπει, ωστόσο, να θυμόμαστε ότι οι Έλληνες όταν καταφέρνουμε να λειτουργούμε με ενότητα καταφέρνουμε και να φτάσουμε στη νίκη. Όλοι και όλες μας υπερβάλλουμε τις δυνάμεις μας για να στηρίξουμε τη χώρα στις δύσκολες στιγμές που περνάει, να στηρίξουμε τους ανθρώπους που είναι αδύναμοι, να μιλήσουμε στα παιδιά μας και να τα πείσουμε ότι πρέπει να κάνουν υπομονή και να περιμένουν στα σπίτια τους τη “λήξη συναγερμού”. Το νηπιαγωγείο και το σχολείο τους λειτουργεί όπως πάντα και τα περιμένει για να συνεχίσουν τη ζωή τους, την πρόοδό και την εξέλιξή τους. Χρόνια πολλά!

Για να δείτε δραστηριότητες του νηπιαγωγείου μας για την εποχή του 1821 πατήστε εδώ

ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΜΙΚΡΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ.

Από την Ελληνική Ψυχαναλυτική Ψυχολογία Ελλάδας:
ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΜΙΚΡΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
ΣΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ.
(Written by Joy D. Osofsky, PhD & Harold J. Osofsky. M.D., Ph.D. ‘Terrorism and Disaster Coalition for Child and Family Resilience’ .Το κείμενο αυτό δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα της Διεθνούς Ψυχαναλυτικής Ένωσης (IPA) και μεταφράστηκε στα Ελληνικά από την κα Αμίνα Μοσκώφ , κλινική ψυχολόγο και υποψήφιο μέλος της Ελληνικής Ψυχαναλυτικής Εταιρείας.)
Ο κοροναϊός (Covid-19) είναι μια πανδημία. Το ευτυχές είναι ότι πολύ λίγα παιδιά έχουν αρρωστήσει και από αυτά η πλειοψηφία αποτελούν ελαφρές περιπτώσεις. Εκείνο όμως που επηρεάζει πολύ τα παιδιά είναι η καραντίνα και το άγχος των γονέων και γενικότερα των ενηλίκων που τα περιβάλλoυν. Οι ενήλικες έχουν την τάση να πιστεύουν ότι τα παιδιά δεν αντιλαμβάνονται τις αλλαγές και το διάχυτο άγχος που επικρατεί, και τείνουν να παραγνωρίζουν την μεγάλη παρατηρητικότητά τους και ευαισθησία τους προς ότι συμβαίνει γύρω τους. Ας δούμε μερικούς από τους τρόπους που αντιδρούν τα παιδιά και πώς μπορούμε να τα βοηθήσουμε. Συνήθεις παιδικές αντιδράσεις στο τραύμα:
1. Συχνό κλάμα, υπερκινητικότητα, δυσκολίες στον ύπνο και κατά τη διάρκεια του ύπνου, εφιάλτες, προσκόλληση προς τους σημαντικούς άλλους, φόβος αποχωρισμού από τους σημαντικούς άλλους, επαναλαμβανόμενο παιχνίδι (μπορεί να επαναλαμβάνουν ξανά και ξανά κάτι που άκουσαν, μπορεί να επιδεικνύουν ιδιαίτερη φροντίδα για τις κούκλες τους ή τα χνουδωτά ζωάκια τους, πχ να τα κρύβουν, να τα σκεπάζουν).
2. Μερικά παιδιά μπορεί να γίνουν πολύ επιθετικά και θυμωμένα. Άλλα τείνουν να αποσύρονται από κάθε αλληλεπίδραση. Κάποια μπορεί να συμπεριφέρονται σαν να είναι μικρότερα από την ηλικία τους, να λερώνουν τον εαυτό τους, να ζητάνε μπιμπερό αντί για ποτήρι, να ζητάνε παιδική κρέμα ή και να αρνούνται να φάνε, ή να μιλάνε όπως τα μικρότερα παιδιά.
3. Τα παιδιά είναι ιδιαίτερα ευαίσθητα στην ψυχική πίεση που βιώνουν τα άτομα που τα φροντίζουν. Επηρεάζει την ικανότητα τους να διατηρήσουν σταθερό το επίπεδο λειτουργείας τους και επηρεάζει και τα συναισθήματα τους. Τις περισσότερες φορές δεν μπορούν να μιλήσουν για τον φόβο τους και την αναστάτωση τους. Οι ενήλικες μπορούν να τα προστατέψουν μόνο εφόσον έχουν συνείδηση της θλίψης των παιδιών.
ΠΩΣ ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΒΟΗΘΗΣΟΥΜΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ
1. Διατηρήστε ένα πρόγραμμα. Η διατήρηση μιας ρουτίνας είναι πάρα πολύ σημαντική για τα μικρά παιδιά. Οι καταστροφές, η ακούσια απομόνωση και άλλες τραυματικές καταστάσεις τείνουν να αναστατώνουν το πρόγραμμα τους. Όταν καταφέρνουμε να δημιουργήσουμε καινούργιες σταθερές συνήθειες ή να επαναφέρουμε κάποιες από αυτές που έχουν αναστατωθεί δημιουργούμε για το παιδί μια αίσθηση ασφάλειας. Είναι ιδιαιτέρως βοηθητικό να τηρούμε σταθερές ώρες στα γεύματα και στις ώρες ύπνου, να ορίζουμε μια συγκεκριμένη ώρα που θα παίξουμε μαζί τους, που θα τους διαβάσουμε ή ακόμα που θα τραγουδήσουμε μαζί τους.
2. Υποστηρίξτε τα παιδιά σας. Η υποστήριξη των γονιών και των σημαντικών άλλων έχει ιδιαίτερη αξία κατά την περίοδο αλλά και αμέσως μετά το τέλος μιας μεγάλης κρίσης. Οι γονείς μπορεί να είναι ωσεί παρόντες αλλά όχι πραγματικά συναισθηματικά διαθέσιμοι, κατακλεισμένοι οι ίδιοι από μεγάλη ψυχική πίεση. Έχει πολύ μεγάλη σημασία να προσφέρουν ψυχικό χώρο και χρόνο στα παιδιά με στόχο να τα ηρεμήσουν και να τα καθησυχάσουν.
3. Προσφέρετε επεξηγήσεις περί των αλλαγών. Τα μικρά παιδιά μπορεί να μην καταλαβαίνουν τον λόγο που άλλαξε κάτι (το γιατί να μην μπορούν να βγουν εξω να παίξουν με τους φίλους τους) αλλά τουλάχιστον η επικοινωνία μαζί τους θα τα βοηθήσει να νιώσουν υποστηριγμένα. Έχει σημασία οι επεξηγήσεις μας να προσφέρονται σε γλώσσα κατάλληλα προσαρμοσμένη στην ηλικιακή ομάδα στην οποία απευθύνονται. Κρατάμε τις επεξηγήσεις μας απλές.
4. Φροντίστε τον εαυτό σας. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Ακόμα και όταν τα παιδιά δεν είναι απευθείας εκτεθειμένα στο τραύμα, συναισθάνονται το στρες που έχει καταβάλλει τα μεγαλύτερα παιδιά και τους ενήλικες στο σπίτι.
5. Αν τα μικρά παιδιά έχουν σταλεί να φιλοξενηθούν από μέλη της οικογένειας σε μια άλλη πόλη είναι πολύ σημαντικό να επικοινωνούμε μαζί τους όσο πιο συχνά γίνεται μέσα στην ημέρα αλλά και πριν την ώρα του ύπνου. Εάν παραμένουν σπίτι καλό είναι να επικοινωνούν με άλλα παιδάκια μέσω των ηλεκτρονικών μέσων.