Δημιουργώντας το δικό μας λαογραφικό μουσείο!

Δημιουργία Λαογραφικού μουσείου  στο Νηπιαγωγείο Ριζαριού!
Κι ενώ ένα ακόμη εξαιρετικό έργο Erasmus+ πλησιάζει στο τέλος του για το Νηπιαγωγείο Ριζαριού αφήνει πίσω του όμορφα σημάδια που θα μείνουν για να θυμίζουν για πάντα αυτή τη συνεργασία με τους εταίρους μας από άλλες 4 χώρες της Ευρώπης!
Και ναι ,η δημιουργία σχολικού μουσείου στο Νηπιαγωγείο Ριζαριού είναι πλέον γεγονός, ως ένα από τα εξαιρετικά τελικά προϊόντα του έργου,που ξεπερνούν τα 100!
Το μουσείο δημιουργήθηκε στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού σχεδίου Erasmus+KA2 με τίτλο “My culture ,your culture, our culture ”που υλοποιήθηκε από το Νηπιαγωγείο Ριζαριού για διάστημα δυο ετών με 9/μηνη παράταση λόγω της πανδημίας.

Το έργο που είχε ως στόχο  την κατανόηση της σημασίας της πολιτιστικής κληρονομιάς από μικρά παιδιά, μέσω σχετικών επιλεγμένων δραστηριοτήτων από τον τομέα της προσχολικής εκπαίδευσης (συμπεριλαμβανομένων των ΤΠΕ), προκειμένου να ευαισθητοποιηθούν και να ξυπνήσει  η πολιτιστική τους συνείδηση για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς και τη δημιουργία νέων ηθών ,  συνειδητοποιώντας  ότι η ζωή μας και το μέλλον μας εξαρτώνται άμεσα από το παρελθόν μας.

Στη σύμπραξη συμμετείχαν σχολεία από πέντε Ευρωπαϊκές χώρες (Ιταλία, Λιθουανία ,Πορτογαλία ,Πολωνία και Ελλάδα) με  συντονιστικό σχολείο το Νηπιαγωγείο Ριζαριου  ενω υπεύθυνη γενικου συντονισμου ήταν η Προϊσταμένη  του Νηπ/γείου κ Μαγκιώση Αννα .

Η δημιουργία του μουσείου που άρχισε τον Σεπτέμβριο του 2018 ολοκληρώθηκε μέσα του μήνα  που πέρασε (Ιούνιος 2021)κι εγκαινιάστηκε στις 24 Ιουνίου 2021  από τον Διευθυντή Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης κ Τρικάλη Χρήστο ο οποίος έδωσε   συγχαρητήρια την Προϊσταμένη της σχολικής μονάδας για το εξαιρετικά αισθητικό έργο δημιουργίας του καλαίσθητου Λαογραφικού Μουσείου, που όπως ο ίδιος ανέφερε  τιμά όχι μόνο το Νηπιαγωγείο Ριζαριού αλλά όλη την Πρωτοβάθμια και την Ελληνική Εκπαίδευση. Μεταξύ των άλλων τόνισε:«Εσείς και οι μαθητές σας κρατάτε ζωντανή τη σύγχρονη πολιτιστική ιστορία της περιοχής μας και ταυτόχρονα αποτελείτε έναν ιδιαίτερο πολιτιστικό πνεύμονα.»Τον κ Τρικάλη συνόδευε ο  υπεύθυνος  εκπαιδευτικών θεμάτων Α/θμιας Εκπαίδευσης κ Λαρίσης Δημήτριος, ενώ λόγω της πανδημίας παραβρέθηκαν  μόνο οι γονείς και κηδεμόνες των νηπίων .

 

 

Η συλλογή του μουσείου περιλαμβάνει οικιακά σκεύη ,έπιπλα κι εργαλεία παλαιότερων εποχών ,υφαντά του αργαλειού ,παραδοσιακές φορεσιές , ξυλόγλυπτα, κεραμικά , συλλογή παλιών φωτογραφιών καθώς και διάφορα αντικείμενα της καθημερινής ζωής των ανθρώπων .
Σκοπός της δημιουργίας του μουσείου ήταν να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με το παρελθόν και να μάθουν για τη ζωή μιας άλλης εποχής παίρνοντας πληροφορίες από διαφορετικά αντικείμενα -εκθέματα του μουσείου και να αναπτύξουν δεξιότητες για να συγκρίνουν το παρόν με το παρελθόν και να διακρίνουν τις αλλαγές στην εξέλιξη της κατοικίας, τα οικιακά σκεύη, τη διακόσμηση των δωματίων και της επίπλωσης.

Η επαφή με τον πολιτισμό προσφέρει τη δυνατότητα να ενθαρρυνθούν τα παιδιά να συμμετάσχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία, να γνωρίσουν την πολιτιστική τους κληρονομιά, να καλλιεργήσουν πολλαπλές γνωστικές δεξιότητες, συναισθηματικό και ψυχοκινητικό τομέα, να αυτο-δράσουν.

 

  

 

Το μουσείο αποτελεί σημαντικό εργαλείο στην προσχολική εκπαίδευση γιατί προσκαλεί τα παιδιά  σε νέες μαθησιακές εμπειρίες μέσα από ένα νέο περιβάλλον μάθησης , ενεργοποιώντας  την περιέργεια και το ενδιαφέρον τους για τα αντικείμενα και τις συλλογές τους που προσφέρουν πολλαπλές “αναγνώσεις” μέσα από  βιωματική μάθηση.

Η επαφή των μικρών παιδιών με την πολιτιστική κληρονομιά αντισταθμίζει τα άνισα εκπαιδευτικά σημεία εκκίνησης που χαρακτηρίζουν πολλά από τα παιδιά όταν διασχίζουν το κατώφλι του νηπιαγωγείου για πρώτη φορά.

Τα μουσεία αποτελούν τους μάρτυρες της προηγούμενης εποχής και λαμβάνοντας τα μηνύματά τους, είμαστε σε θέση να σεβαστούμε και να προστατεύσουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά.

Επιμέλεια άρθρου : Μαγκιώση Άννα