Ο Αγιασμός και τα Θεοφάνεια στο έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη

Ο Αγιασμός και τα Θεοφάνεια στο έργο του Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη

Σύμφωνα με την λαϊκή μας παράδοση, τη νύχτα της 5ης Ιανουαρίου, λίγο πριν τον Αγιασμό και ξημερώνοντας τα Θεοφάνεια, ανοίγουν οι ουρανοί, η θάλασσα γλυκαίνει, οι άνεμοι ημερεύουν, ακόμη και τα ζώα· παίρνουν λαλιά και μιλούν

«Σήμερα τα φώτα κι ο φωτισμός και χαρά μεγάλη και αγιασμός».

Αυτοί οι δυο στίχοι με τους οποίους ξεκινούν τα κάλαντα των Φώτων καταδεικνύουν τη σημασία των Θεοφανείων, της μεγάλης γιορτής του Χριστιανισμού – τη βάπτιση του Ιησού Χριστού στον Ιορδάνη ποταμό και την εμφάνιση της ομοούσιας Θεϊκής Τριάδας: Πατήρ, Υιός και Aγιο Πνεύμα – και τη σύνδεσή της με τον καθαγιασμό των υδάτων και με ότι αυτό σημαίνει ανά τους αιώνες για τις κοινωνίες και τον ετήσιο κύκλο τους.

Τη νύχτα της 5ης Ιανουαρίου, ξημερώνοντας τα  Θεοφάνεια, σύμφωνα με την λαϊκή μας παράδοση, ανοίγουν οι ουρανοί, η θάλασσα γλυκαίνει, οι άνεμοι ημερεύουν, ακόμη και τα ζώα·  παίρνουν λαλιά και μιλούν.

Η Εκκλησία στο ίδιο πνεύμα με τη λαϊκή παράδοση αναφέρει στον ύμνο της: «Σήμερον των υδάτων αγιάζεται η φύσις».

Ο καθαρμός και η απαλλαγή από τα δαιμόνια

Και αφού η φύσις αγιάζεται, τα πονηρά πνεύματα αποχωρούν. Όπως οι καλικάντζαροι οι οποίοι με τον Αγιασμό και το ράντισμά του από τον Ιερέα, σπεύδουν να εξαφανιστούν από τη γη λέγοντας:

«Φεύγετε να φεύγουμε, έρχετ’ ο τουρλόπαπας, με την αγιαστούρα του και με τη βρεχτούρα του».

Οι πιστοί λαμβάνουν από τον παπά το αγιασμένο από την κατάδυση του Σταυρού, αγιασμένο νερό και ραντίζουν το σπίτι και όποια άλλα υπάρχοντά τους και κρατούν και μέρος αυτού για τις δύσκολες ώρες. Από τη βρύση ως τον ποταμό, τη λίμνη και τη θάλασσα τα νερά έχουν αγιασθεί και θεοποιηθεί.

Δεν είναι τυχαίο ότι – κυρίως τα παλαιότερα χρόνια που η σύνδεση των γιορτών της Ορθοδοξίας ήταν πιο στενά συνυφασμένη με τη ζωή των ανθρώπων – κάποιοι επέλεγαν να βαφτίσουν τα παιδιά τους την ημέρα των Θεοφανείων, ημέρα που τα νερά αγιάζονται και οι άνθρωποι φωτίζονται.

Το τι σηματοδοτεί η γιορτή των Θεοφανείων στη λαϊκή συνείδηση μπορεί να το «γευθεί» κανείς  διαβάζοντας το απόσπασμα  από το διήγημα του σποδαίου ‘Ελληνα λογοτέχνη  Αλέξανδρου Παπαδιαμάντη «Φώτα – Ολόφωτα» (1894) που ακολουθεί:

Ἐκινδύνευε νὰ βυθισθῇ εἰς τὸ κῦμα ἡ μικρὴ βάρκα τοῦ Κωνσταντῆ τοῦ Πλαντάρη, πλέουσα ἀνάμεσα εἰς βουνὰ κυμάτων, ἕκαστον τῶν ὁποίων ἤρκει διὰ νὰ ἀνατρέψῃ πολλὰ καὶ δυνατὰ σκάφη καὶ νὰ μὴ ἀποκάμῃ, καὶ εἰς ἀβύσσους, ἑκάστη τῶν ὁποίων θὰ ἦτο ἱκανὴ νὰ καταπίῃ ἑκατὸν καράβια καὶ νὰ μὴ χορτάσῃ. Ὀλίγον ἀκόμη καὶ θὰ κατεποντίζετο. Ἄγριος ἐφύσα βορρᾶς, ὀργώνων βαθέως τὰ κύματα, καὶ ἡ μικρὰ φελούκα, διὰ νὰ μὴν ἀρμενίζῃ κατεπάν᾽ τὸν ἀέρα, εἶχε μαϊνάρει τὸ πανί της, καὶ εἶχε μείνει ξυλάρμενη καὶ ὠρτσάριζε κ᾽ ἐδοκίμαζε νὰ κάμῃ βόλτες. Τοῦ κάκου.

 

Συνέχεια ανάγνωσης

Το ημερολόγιο μιας μάγισσας

Πριν από δύο Σάββατα πήγαμε με τον Κωνσταντίνο –τον αναδεχτό μου– και τον Ντίνο στο National Theater. Είδαμε τις «Μάγισσες» του Ρόαλντ Νταλ. Ηταν υπερπαραγωγή. Με χαρά διαπίστωσα ότι διατηρήθηκε όλο το χιούμορ και η αυθάδεια του συγγραφέα που αγαπήθηκε ακριβώς γι’ αυτούς τους λόγους. Η πολιτική ορθότητα αφορούσε μονάχα στο βάρος του ενός, μικρού πρωταγωνιστή. Ο ευτραφής, «χοντρός» (απαγορευμένη πλέον λέξη) σύμφωνα με τον Νταλ, επί σκηνής ήταν αδύνατος. Οι μάγισσες, σύμφωνα με τη συγγραφική πρόθεση, ήταν όλες μεσήλικες γυναίκες, γεγονός που θα μπορούσε, αν ήθελα, να με κάνει να προσβληθώ. Φανταστείτε να έκανα παράπονα για τη δαιμονοποίηση των μεσήλικων γυναικών.

Στην έλευση μου έδωσαν ένα μικρό μαυρόασπρο φυλλάδιο το οποίο αγνόησα. Στο διάλειμμα, όταν έψαχνα με κάτι να απασχοληθώ, το εκτίμησα. Επειτα από τους συντελεστές, είχε δέκα αράδες κάτω από τον τίτλο «Είμαστε όλοι καλοδεχούμενοι». Αξίζουν τον κόπο να σας τις μεταφέρω: «Συμμετέχουμε όλοι στο να κάνουμε το μέρος φιλόξενο, γεμάτο έμπνευση, όπου όλοι να νιώθουμε ότι ανήκουμε ασχέτως του σκοπού της επίσκεψης (ξεκάθαρη μου φαίνεται η επιδίωξη όταν πας στο θέατρο). Μεροληψίες και εκφοβιστικές συμπεριφορές δεν έχουν θέση εδώ. Εάν έχετε μια τέτοια εμπειρία θα αναλάβουμε δράση. Βρισκόμαστε εδώ για να ενεργοποιούμαστε και να βοηθούμε. Αποταθείτε στο προσωπικό μας και θα σας παραπέμψουν στον διευθυντή (αρμοδίως, σαν καλοί γραφειοκράτες). Συμπεριφερόμαστε με φροντίδα και ενσυναίσθηση (τελευταία λέξη της μόδας) και οποιοσδήποτε επισκέπτεται ή εργάζεται εδώ δικαιούται να του συμπεριφέρονται με ευπρέπεια και σεβασμό. Το μέρος υπάρχει για να πυροδοτεί δημιουργία, συζήτηση και σκέψη, αλλά παρακαλούμε (προσοχή εδώ): μη συμπεράνετε ότι οι υπόλοιποι –επισκέπτες ή υπάλληλοι– θα συμφωνήσουν απαραίτητα με τη δική σας οπτική γωνία».

Μου προκάλεσε μεγάλη εντύπωση το συγχυσμένο κείμενο που διάβασα. Πόσα περιστατικά ανάρμοστης συμπεριφοράς αντιμετωπίζουν για να τυπώνουν οδηγίες; Πώς υποθέτουν ότι επιθυμούμε, το ακροατήριο, να διατυπώσουμε απόψεις και κυρίως, αν τις μοιραστούμε, γιατί να θεωρούμε ότι με αυτές θα συμφωνούμε συλλογικά και ομόφωνα;

Αυτό όμως είναι ένα ενδεικτικό φυλλάδιο της σύγχρονης δυτικής κοινωνίας. Μιας κοινωνίας που θεωρεί ότι πρέπει να αντιμετωπίζει τους πολίτες σαν νήπια που χρήζουν προστασίας για να μην προσβάλλουν και να μην προσβληθούν. Ή, καλύτερα, σαν να προσπαθεί να αποτρέψει την ενηλικίωση που αναπόφευκτα φέρνει τραυματισμούς. Κρατώντας μας δέσμιους σε μια προστατευμένη φούσκα γεμάτη τρυφερές πολυτελείς υποδείξεις, για να μην πληγωθούμε, μήπως τελικά χάνουμε την επαφή μας με την πραγματικότητα; Αντιλήφθηκα, το χειρότερο, ότι το φυλλάδιο είναι η απόδειξη ότι το κοινωνικό σύνολο είναι πράγματι εύθικτο. Εχει ξεχάσει την απελευθερωτικά ψύχραιμη αγγλοσαξονική φράση «live and let live». Το «ζήσε και άσε τους άλλους να ζήσουν» έχει μετατραπεί σε «πίστεψε σε ό,τι πιστεύω». Και επειδή όλοι έχουν απόψεις όταν υπάρχουν μεγάλα γεωπολιτικά θέματα, η υπερπροστασία και κυρίως η άγνοια για το πώς να μοιραστείς, ίσως και να συγκρουστείς λεκτικά για τα πιστεύω σου, μετατρέπεται σε πόλωση.

Η παράσταση τελείωσε την ίδια ώρα που τελείωνε η πορεία υπέρ της Παλαιστίνης. Βρισκόμαστε, μια κρύα νύχτα, στο South Bank που σφύζει από κόσμο και χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα. Εκεί, στη βόρεια όχθη, πλάι στο ποτάμι μιας μεγάλης δυτικής πόλης, έφηβοι κρατούν πλακάτ και φωνάζουν χαρούμενα το σύνθημα «από το ποτάμι έως τη θάλασσα» ενόσω προσπαθούν να στερεώσουν τις σημαίες όπου βρουν για να προχωρήσουν σε άλλες σαββατιάτικες δραστηριότητες. Εχουν όλη αυτή τη ροή ενέργειας που την κατευθύνουν αναλόγως σε διάφορες δραστηριότητες – η Παλαιστίνη είναι μία από αυτές. Με το ασαφές πλακάτ «ελεύθερη Παλαιστίνη» εννοούν τη Λωρίδα της Γάζας; Τη Δυτική Οχθη; Ή τα δύο παραπάνω μαζί με το Ισραήλ; Θα ήθελα να μου δείξουν «το ποτάμι» και «τη θάλασσα» της περιοχής στον χάρτη.

Η σύγχρονη δυτική κοινωνία θεωρεί ότι πρέπει να αντιμετωπίζει τους πολίτες σαν νήπια που χρήζουν προστασίας για να μην προσβάλλουν και να μην προσβληθούν.

Την προηγουμένη χάζευα ένα βίντεο μιας συνομήλικής τους στο TikTok. Αφορούσε τον πόλεμο στη Μέση Ανατολή. Η δεκαεξάχρονη έλεγε: «Εάν δεν είσαι υπέρ της Παλαιστίνης δεν είμαστε φίλοι, εάν δεν ξέρεις ποιον να υποστηρίξεις δεν είμαστε φίλοι. Εάν είσαι πολύ αμόρφωτος για να έχεις άποψη δεν είμαστε φίλοι… η ουδετερότητά σου δηλώνει συνενοχή». Για να είσαι κοινωνικά αποδεκτός, σύμφωνα με τη δεκαεξάχρονη, πρέπει να υποστηρίζεις την Παλαιστίνη και να στρέφεσαι εναντίον του Ισραήλ. Η παραδοχή της περιπλοκότητας του θέματος σε κατατάσσει στους αμόρφωτους. Ο αλγόριθμος μου πετάει πολλά τέτοια βίντεο, εάν τα έβλεπα γραπτώς σε εφημερίδα θα μιλούσα για προπαγάνδα. Υπολογίστε ότι παραπάνω από τους μισούς εφήβους, χρήστες της πλατφόρμας, λαμβάνουν την ειδησεογραφία από εκεί. Δεν κοιτούν τηλεόραση, δεν διαβάζουν έντυπα, αντιλαμβάνονται την τρέχουσα επικαιρότητα με βίντεο από τα smartphones. Κυρίως όμως, το σημαντικότερο, είναι ότι η πραγματικότητα ενός συνομήλικου παιδιού που ζει αυτή τη στιγμή στα συντρίμμια της Παλαιστίνης είναι συντριπτικά αλλιώτικη. Βιώνουν μια διαφορετική πραγματικότητα. Οι έφηβος στη Δύση επιδιώκει αποδοχή από τους συνομηλίκους του προτάσσοντας «κοινωνική δικαιοσύνη». Ο έφηβος στη Μέση Ανατολή, αυτή τη στιγμή, εξακολουθεί να τρέμει για τη ζωή του, για τους δικούς του, για το αύριο.

Την επομένη, ξεκίνησα τα τηλέφωνα σε διάφορους φίλους, ενώ η οικογένειά μου ετοιμαζόταν για τον αγώνα που έπαιζε η Τότεναμ (μου διαφεύγει ο αντίπαλος). Δήλωσα ότι το μεσημέρι θα βρίσκομαι στην πορεία εναντίον του αντισημιτισμού και με χαιρέτησαν λέγοντάς μου «να προσέχεις!». Ηταν πολιτισμένα, καμία ακρότητα, δυστυχώς, δεν διαπράχθηκε, ούτε κάποιο σύνθημα αξιομνημόνευτο για να σας μεταφέρω. Δήλωσα παρουσία για τους φίλους που περνούν δύσκολα αυτή την περίοδο, παρόλο που δεν είχα κανένα συγγενή εκεί και οι περισσότεροι γνωρίζονταν μεταξύ τους. Είχα την εντύπωση ότι κανείς δεν γνώριζε πού οδεύουμε και το πήρα ως θετικό σημάδι. Ισως είναι μύθος ότι οι Εβραίοι κινούν τα νήματα. Περπατούσα ανάμεσα από Εβραίους σελέμπριτι, τον αρχιραββίνο Εφραίμ Μίρβις που μου είναι εξαιρετικά συμπαθής, έναν πρώην (πρωθυπουργό) που λέγεται Μπόρις και τώρα, από απόσταση, δεν μου είναι αντιπαθής, και διάφορους καλοντυμένους με ωραία παλτά και μαλακά, ακριβά κασκόλ.

«Μεσήλικη αγράμματη μάγισσα» θα με χαρακτήριζε η 16χρονη Τικτόβια εάν διάβαζε την επιδερμική περιγραφή της πορείας. Αλλά αυτά είναι τα θετικά της μέσης ηλικίας (υπάρχουν): αδιαφορείς για τη γνώμη των υπολοίπων και έχεις την αυτοπεποίθηση να είσαι ο εαυτός σου. «Υποκρίτρια Ελεάννα», θα πείτε εσείς, και εσύ με το «cause du jour» ασχολείσαι. Φυσικά, αλλά η συμπόρευση εναντίον του ρατσισμού είναι σημαντικότερη από την υπερανάλυση της πολιτικής ορθότητας των βιβλίων του Νταλ στην οποία ξοδεύεται η δική μας φλώρικη, λεπτεπίλεπτη κοινωνία.

Η κ. Ελεάννα Βλαστού είναι συγγραφέας και ζει στο Λονδίνο.

Κατανόηση κειμένου και πολιτική ορθότητα

Για να είµαι ειλικρινής, δεν είμαι σε θέση να κρίνω την αξιολόγηση της περίφημης PISA. Οχι επειδή δεν είμαι εκπαιδευτικός. Ενα αξιόπιστο σύστημα που μπορεί να κρίνει την αποτελεσματικότητα της μέσης εκπαίδευσης δεν αφορά μόνον τους εκπαιδευτικούς. Στα φετινά αποτελέσματα μου έκανε εντύπωση ότι, εκτός από τη χώρα μας, απέτυχαν σχεδόν όλες οι μεγάλες ευρωπαϊκές –Γαλλία, Γερμανία, Ολλανδία–, ακόμη και η χώρα που προβάλλεται ως πρότυπο της μέσης εκπαίδευσης, η Φινλανδία. Αν δεν κάνω κάποιο σοβαρό λάθος, πρώτευσαν η Σιγκαπούρη και η Ιαπωνία, ενώ σε πολύ καλή θέση στέκει η Καμπότζη. Αν έχεις επιβιώσει από τον Πολ Ποτ, τίποτε δεν σε σταματάει. Η Σαουδική Αραβία πήγε πολύ καλά στα μαθηματικά, όμως απογοήτευσε στην κατανόηση κειμένου. Τίποτε περίεργο. Οι Αραβες έκαναν άλματα στα μαθηματικά, όμως δεν τα πήγαν και τόσο καλά στην κατανόηση του Αριστοτέλη και του Πλάτωνα, από τον καιρό του πρώτου Χαλιφάτου τον δωδέκατο αιώνα.

Οι Ελληνες μαθητές απογοήτευσαν στα μαθηματικά και στην κατανόηση κειμένου. Για τα μαθηματικά δεν έχω πολλά να πω. Ομολογώ την αδυναμία μου. Ομως, επικαλούμαι τη μαρτυρία φίλου, καθηγητή της μέσης εκπαίδευσης, ο οποίος τα δίδαξε για χρόνια σε ένα από τα καλύτερα σχολεία της χώρας. Μου είχε πει ότι ακόμη και οι καλύτεροι μαθητές του, όσοι αρίστευαν στην άλγεβρα, ενώ έλυναν τις εξισώσεις δεν μπορούσαν να εξηγήσουν, με «δικά τους λόγια» που λένε, ποια λογική ακολούθησαν για να τις λύσουν. Και κάπως έτσι, μέσω των μαθηματικών, φτάνουμε στην κατανόηση κειμένου. Ο μαθητής έχει αποστηθίσει τους τύπους και τη μέθοδο, όμως δεν είναι σε θέση να την αναγάγει σε ένα σύστημα αναφοράς το οποίο δεν αφορά μόνον τους τύπους, αλλά τον τρόπο σκέψης του.

Κατανόηση κειμένου: Την αδυναμία τη ζούμε στην καθημερινή μας ζωή και εννοείται στον δημόσιο βίο. Οπου οι λέξεις έχουν χάσει τη σημασία τους και η εκφορά του λόγου έχει αποχυμωθεί από τη δυναμική του ύφους του. Ο σαρκασμός και η ειρωνεία αντιμετωπίζονται ως ύβρεις. Οι δε ύβρεις ταυτίζονται με την πολιτική αντιπαράθεση. Τις συνέπειες του φαινομένου τις ζήσαμε την εποχή της εχθροπάθειας. Η εχθροπάθεια στηριζόταν στην αδυναμία κατανόησης κειμένου. Δεν υπήρχαν αντίπαλοι που διεκδικούσαν τη δική τους ερμηνεία του κειμένου της δημοκρατίας. Δεν είναι δα και τόσο μακρινή η εποχή που η μισή Ελλάδα αποκαλούσε την άλλη μισή «γερμανοτσολιάδες» εξαιτίας των μνημονίων.

Το έχω ξαναγράψει πολλές φορές, με κίνδυνο να καταντήσω γραφικός. Η μέση εκπαίδευση δεν διδάσκει την κατανόηση κειμένου στα παιδιά μας. Αυτό σχετίζεται με τον στρεβλό τρόπο που διδάσκεται η λογοτεχνία. Αποσπάσματα που αναδεικνύουν την ιστορική σημασία του έργου, τη θέση των γυναικών ή την καταγγελία του πολέμου. Ομως, η «Φόνισσα» του Παπαδιαμάντη υπερβαίνει την καταγγελία της θέσης της γυναίκας στην κλειστή κοινωνία της Σκιάθου. Αν την περιορίσεις σ’ αυτό, δεν διδάσκεις κατανόηση κειμένου. Διδάσκεις πολιτική ορθότητα. Κοινώς, ανάγνωση των κειμένων που οργάνωσαν τον πολιτισμό μας βάσει στοιχείων που τα ίδια απορρίπτουν. Η «Φόνισσα» δεν είναι φεμινιστικό μανιφέστο.

Δεν νομίζω ότι είναι τυχαίο ότι οι μαθητές των ευρωπαϊκών χωρών, των οποίων τα εκπαιδευτικά συστήματα αντιμετωπίζαμε ως πρότυπα, απογοήτευσαν στην κατανόηση κειμένου. Το επαναλαμβάνω και πάλι. Δεν θεωρώ ότι ο διαγωνισμός PISA συνιστά απόλυτο κριτήριο. Δεν μπορώ όμως να μη συνδυάσω την αδυναμία κατανόησης κειμένου, ειδικά στη μέση εκπαίδευση, με την επέλαση της ιδεολογίας της πολιτικής ορθότητας. Αυτή επιβάλλει τον τρόπο με τον οποίον πρέπει να διαβάζουμε κείμενα υποδεικνύοντας τους όρους της κατανόησής τους. Ενα μικρό ξεγλίστρημα από το τι αντιλαμβάνεσαι στο τι πρέπει να αντιλαμβάνεσαι. Η διαφορά της κλασικής παιδείας από τη σύγχρονη παιδεία.

Κι αν προεκτείνουμε τις συνέπειες, τα συμπεράσματα είναι ακόμη πιο ανησυχητικά. Αν οι νεότερες ευρωπαϊκές γενιές πάσχουν από αδυναμία κατανόησης κειμένου, αυτό σημαίνει ότι πάσχουν από αδυναμία κατανόησης του πολιτισμού μας. Η πολιτική ορθότητα λειτουργεί ως υποκατάστατο. Gender studies, φεμινισμός, φυλετική αναγνώριση, αποικιοκρατία έχουν υποκαταστήσει την κατανόηση του κειμένου του πολιτισμού μας. Η πολιτική ορθότητα λειτουργεί ως φυλλάδιο συναρμολόγησης του πολιτισμού μας. Είναι φιλική προς τον χρήστη, απλώς μας εμποδίζει να κατανοήσουμε το κείμενό του.

Ο συμβολισμός της φάτνης

Διονύσιος Σκληρής
Ο συμβολισμός της φάτνης

Η φάτνη συμβολίζει τη συμμετοχή όλου του κτιστού κόσμου στο μυστήριο της ενσάρκωσης του Θεού.

 

Η φάτνη με την οποία στολίζονται οικίες ή και δημόσιοι χώροι δεν είναι ένα απλό διακοσμητικό, αλλά έχει μια βαθιά συμβολική σημασία.

Για τους μεν χριστιανούς δείχνει τη σωτηρία όλου του φυσικού κόσμου από τον Χριστό, αλλά ακόμη και για τους μη πιστούς διαθέτει έναν επίκαιρο οικολογικό συμβολισμό, καθώς η ανανέωση από την προσδοκώμενη μεσσιανική μορφή περιλαμβάνει τη σύνολη φύση και όχι μόνο τους ανθρώπους.

Μια γυναίκα, ταπεινοί άνθρωποι, ζώα και αόρατες υπάρξεις δίνουν τον τόνο αντί για τους ισχυρούς και τους ορατούς. Η φάτνη συμβολίζει τη συμμετοχή όλου του κτιστού κόσμου στο μυστήριο της ενσάρκωσης του Θεού.

Το βόδι και ο όνος αντιπροσωπεύουν τον ζωικό κόσμο, εκπληρώνοντας προφητείες της Παλαιάς Διαθήκης. Οι ποιμένες συμβολίζουν τον εκλεκτό λαό του Θεού ενώ οι μάγοι τα έθνη, ερχόμενοι μάλιστα από την Περσία που είχε επίσης μονοθεϊστική θρησκεία.

Οι άγγελοι εκπροσωπούν τον νοερό κόσμο. Η Παναγία είναι το σύμβολο όλης της ανθρωπότητας και θεωρείται ότι λόγω της παρθενικής γέννησης ο Χριστός φέρει την καθολική ανθρώπινη φύση η οποία δεν διαιρείται από την αναπαραγωγή.

Το θείο βρέφος είναι η κλήση για την αναγέννηση όλης της ανθρωπότητας καθώς σύμφωνα με τις προφητείες ο προαιώνιος Θεός, ο Παλαιός των Ημερών, γίνεται παιδίον νέον.

Το σπήλαιο συμβολίζει τη γέννηση αλλά και την αναγέννηση, ενώ η φάτνη την ανατροπή ότι ο ένδοξος Θεός διαλέγει τη μοίρα των φτωχών και των καταφρονεμένων για να σώσει όλη την ανθρωπότητα.

Ο κ. Διονύσιος Σκληρής είναι θεολόγος, διδάκτωρ Ελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Σορβόννης

Η εγκατάσταση των προσφύγων στην Αθήνα, τον Πειραιά και την υπόλοιπη Ελλάδα μετά τη μικρασιατική καταστροφή.

Πόσοι ήταν οι πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν στην Ελλάδα; Τα αρχικά σημεία εγκατάστασης και οι προστριβές με τους ντόπιους – Ποιοι μεγάλοι δήμοι της Αθήνας και του Πειραιά δημιουργήθηκαν από την εγκατάσταση προσφύγων;

mikrasiatiki-katastrofi-arthrou
Η μικρασιατική καταστροφή είχε τραγικές συνέπειες για τον ελληνισμό. Περιοχές όπου το ελληνικό στοιχείο ζούσε και άκμαζε για χιλιάδες χρόνια εγκαταλείφθηκαν οριστικά. Χιλιάδες νεκροί και αγνοούμενοι, περιουσίες που εγκαταλείφθηκαν ή καταστράφηκαν, ενώ και όσοι επιβίωσαν υποχρεώθηκαν, έχοντας μαζί τους μόνο τα ρούχα που φορούσαν και ελάχιστα προσωπικά αντικείμενα, να αναζητήσουν νέο τόπο κατοικίας. Αυτός ο τόπος ήταν για τους περισσότερους η Ελλάδα. Η χώρα μας όμως πριν εκατό χρόνια ήταν αδύνατο να μπορέσει να υποδεχθεί περισσότερους από 1 εκατομμύριο πρόσφυγες. Θα δούμε σήμερα τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν οι πρόσφυγεςαπό τη Μικρά Ασία και άλλες περιοχές κατά την εγκατάστασή τους στην Ελλάδα, τις αντιδράσεις των «ντόπιων» και τις περιοχές, κυρίως, της Αθήνας και του Πειραιά όπου εγκαταστάθηκαν.

Πόσοι ήταν οι πρόσφυγες που ήρθαν στην Ελλάδα τη δεκαετία του 1920;

PROSFYGES-1922
prosviges-pontioi-volos

Παρά τις διάφορες απογραφές που έγιναν, ο αριθμός των προσφύγων που έφτασαν στην Ελλάδα μεταξύ 1920 και 1928 δεν μπορεί να προσδιοριστεί με ακρίβεια. Υπήρχαν δύο μεγάλα ρεύματα προσφύγων: το πρώτο μετά τη μικρασιατική καταστροφή και το δεύτερο μετά την ανταλλαγή πληθυσμών.

Σύμφωνα με στατιστική που δημοσιεύθηκε στο βιβλίο «L’ Etablissement des Refugies en Gréce», το οποίο η Κοινωνία των Εθνών κυκλοφόρησε στη Γενεύη το 1926, μέχρι το 1925 είχαν έρθει στην Ελλάδα 1.000.000 πρόσφυγες από τη Μικρά Ασία και άλλοι 360.000 από τη Βουλγαρία, την Ανατολική Θράκη, την Κωνσταντινούπολη και τον Καύκασο. Η Γενική Απογραφή Πληθυσμού που διενεργήθηκε στις 15 και 16 Μαΐου 1928 δίνει πολύτιμα στοιχεία για τον αριθμό των προσφύγων. Σύμφωνα με αυτή, ο συνολικός αριθμός τους ήταν 1.221.845, αλλά καθώς πολλοί δεν είχαν απογραφεί, ο πραγματικός αριθμός τους υπολογίζεται σε 1,5 εκατομμύριο.

Αν και οι περισσότεροι εγκαταστάθηκαν στην Αθήνα, τον Πειραιά και τη Θεσσαλονίκη, όλα τα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας δέχθηκαν σημαντικό αριθμό προσφύγων. Στην Αθήνα, από τους 459.211 κατοίκους της το 1928, οι 129.380 ήταν πρόσφυγες. Στον Πειραιά, 101.185 από τους 251.659 κατοίκους του ήταν πρόσφυγες, ενώ στη Θεσσαλονίκη, οι αντίστοιχοι αριθμοί ήταν 244.680 και 117.041. Στην Πάτρα, το ποσοστό των προσφύγων ήταν σχετικά χαμηλό (10,38%), καθώς μόνο 6.976 από τους 64.635 κατοίκους της το 1928 ήταν πρόσφυγες. Οι αντίστοιχοι αριθμοί στον Βόλο ήταν 47.892 και 13.773 (πρόσφυγες).

prosfiges
prosfiges_stn_makroniso

Μάλιστα στην πρωτεύουσα της Μαγνησίας σημειώθηκαν συγκρούσεις με το γηγενές στοιχείο. Και άλλες μεγάλες ελληνικές πόλεις όμως δέχτηκαν πολλούς πρόσφυγες: Δράμα, Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Σέρρες, Κατερίνη, Γιαννιτσά. Υπολογίζεται ότι το 50% του πληθυσμού τους, τα πρώτα τουλάχιστον χρόνια μετά τη μικρασιατική καταστροφή, ήταν πρόσφυγες. Ακολουθούν: Λέσβος με 42,7%, Χίος με 33% κ.ά. Οι πόλεις της Πελοποννήσου δέχτηκαν μικρότερους αριθμούς προσφύγων: το Αίγιο 15,92%, η Καλαμάτα 9,48%, η Τρίπολη 3,9%, ο Πύργος 3,3% και η Αμαλιάδα 2%.

50.000 πρόσφυγες εγκαταστάθηκαν στην Αμερική, τη Δυτική Ευρώπη και την Αίγυπτο μεταξύ 1923 και 1928 και τους ακολούθησαν αργότερα άλλες 68.000. Οι περισσότεροι Μικρασιάτες και Κωνσταντινουπολίτες εγκαταστάθηκαν στην Αθήνα, ενώ όσοι ήρθαν από τον Πόντο και την Ανατολική Θράκη προτίμησαν τη Θεσσαλονίκη. Σε ολόκληρη τη χώρα υπήρχαν στο τέλος του 1929, 118 προσφυγικοί συνοικισμοί με 27.160 σπίτια που βρίσκονταν στις παρυφές των μεγαλύτερων ελληνικών πόλεων.

Οι δυσκολίες των προσφύγων κατά την εγκατάστασή τους στην Ελλάδα

Συνέχεια ανάγνωσης

11 Οκτωβρίου 1922 – Η Ανακωχή των Μουδανιών

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Έπειτα από την κατάρρευση του μετώπου και την κατάληψη από τα στρατεύματα του Κεμάλ των περιοχών της Μικράς Ασίας που βρίσκονταν υπό την ελληνική διοίκηση, οι μεγάλες ευρωπαϊκές δυνάμεις συγκάλεσαν Στρατιωτική Σύσκεψη Ανακωχής στις 20 Σεπτεμβρίου/3 Οκτωβρίου 1922 στα Μουδανιά στα ασιατικά παράλια της Θάλασσας του Μαρμαρά. Στη Σύσκεψη συμμετείχαν το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γαλλία, η Ιταλία και η κεμαλική Τουρκία, ενώ η Ελλάδα προσκλήθηκε αργότερα, όταν οι βασικές αποφάσεις σχετικά με την αποχώρηση των ελληνικών στρατευμάτων από την Ανατολική Θράκη είχαν ήδη ληφθεί.

Κύριος στόχος των τριών ευρωπαϊκών δυνάμεων ήταν η διατήρηση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας στα Στενά. Ως εκ τούτου, προσπάθησαν να αποτρέψουν την άμεση ανάπτυξη των στρατευμάτων του Κεμάλ στις ουδέτερες περιοχές της Κωνσταντινούπολης, της Θάλασσας του Μαρμαρά και των Δαρδανελλίων. Η μοναδική δύναμη, όμως, η οποία τηρούσε ακόμη εχθρική στάση έναντι της Τουρκίας ήταν το Ηνωμένο Βασίλειο, καθότι τόσο οι Γάλλοι όσο και οι Ιταλοί είχαν έρθει σε συμφωνίες με τον Κεμάλ ήδη από το 1921. Η βρετανική διπλωματία επιχείρησε στα Μουδανιά να αποτρέψει το ξέσπασμα ενός νέου ελληνοτουρκικού πολέμου, ο οποίος ενδεχομένως θα ενέπλεκε και το ίδιο το Ηνωμένο Βασίλειο.

Για τον Κεμάλ, η πρόσκληση στη Σύσκεψη Ανακωχής αποτελούσε τεράστια επιτυχία. Αντιμετωπιζόταν από τις ευρωπαϊκές δυνάμεις πλέον ως ο μοναδικός αντιπρόσωπος της Τουρκίας. Με την απειλή της συνέχισης του πολέμου σε περίπτωση που δεν αποδιδόταν η Ανατολική Θράκη στην Τουρκία, ο Κεμάλ αποσκοπούσε στη χάραξη των δυτικών συνόρων της χώρας του στα όρια της Συνθήκης του Βουκουρεστίου (1913), με την οποία τερματίστηκε ο Β΄ Βαλκανικός Πόλεμος. Απώτερος στόχος του ήταν να δεσμευτούν οι ευρωπαϊκές δυνάμεις για τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος στη Δυτική Θράκη, με το οποίο θα αποφασιζόταν η τύχη της περιοχής.

Από την άλλη, η Ελλάδα εμφανίστηκε στη Σύσκεψη των Μουδανιών ως μια ηττημένη κατά κράτος χώρα. Στη χώρα επικρατούσε χάος, ενώ τη διακυβέρνηση είχε αναλάβει η ηγεσία του στρατιωτικού κινήματος. Η ελληνική αντιπροσωπεία προσήλθε στα Μουδανιά με δύο στόχους. Πρώτος ήταν η μη αποχώρηση των ελληνικών δυνάμεων από την Ανατολική Θράκη πριν από την υπογραφή συνθήκης ειρήνης ή τουλάχιστον την ανάληψη της διοίκησης από κάποια εκ των ευρωπαϊκών δυνάμεων (η ελληνική πλευρά είχε κατανοήσει πως η αποχώρηση των Ελλήνων από την περιοχή ήταν μη αναστρέψιμη). Δεύτερος στόχος ήταν η διασφάλιση της κυριαρχίας της Ελλάδας επί της Δυτικής Θράκης, περιοχής η οποία είχε περιέλθει σε ελληνικά χέρια με ειδική σύμβαση που εντάχθηκε στη Συνθήκη των Σεβρών (1920).

Στις 28 Σεπτεμβρίου/11 Οκτωβρίου 1922 υπογράφτηκε από τους αντιπροσώπους των πέντε κρατών η Ανακωχή των Μουδανιών. Σύμφωνα με τους όρους της Ανακωχής, οι Έλληνες θα εγκατέλειπαν στην Ανατολική Θράκη και θα αποσύρονταν δυτικά του ποταμού Έβρου. Οι ευρωπαϊκές δυνάμεις θα αναλάμβαναν την εξουσία στις περιοχές που εκκενώνονταν και στη συνέχεια θα την παρέδιδαν στους Τούρκους. Για την εκκένωση δόθηκε περιθώριο ενός μήνα. Οι δυνάμεις διατήρησαν τον έλεγχο των Στενών επιτυγχάνοντας τον κύριο στόχο τους, παραδίδοντας ουσιαστικά την αδιάφορη προς εκείνους Ανατολική Θράκη στους Τούρκους.

«Η μικρασιατική κατάρρευσις επηρέασε τόσον τους πάντας, τους ξένους αλλά και ημάς αυτούς ακόμη, ώστε οι πάντες σχεδόν να πιστεύουν ως σωτηρίαν της Ελλάδος την άνευ πολέμου θυσίαν της Θράκης. Εις την Διάσκεψιν των Μουδανιών ο στρατηγός Σαρπύ δεν ωμίλησε περί παρεμποδίσεως περαιτέρω μαχών· είπεν ότι επρόκειτο να εμποδισθή ο τουρκικός στρατός “από του να καταδιώξη τον ελληνικόν στρατόν και εις την Θράκην”. […] Ακριβές είνε ότι οι Σύμμαχοι δεν θέλουν να μεταφερθή ο πόλεμος εξ Ασίας εις την Ευρώπην, λόγω των κινδύνων νέας παγκοσμίου αναφλέξεως εν συνεπεία της τοιαύτης μεταφοράς. Και πειθαναγκάζουν την Ελλάδα εις υποταγήν, δια να σβεσθή πλέον η κινδυνώδης πολεμική εστία της Ανατολής», έγραψε η «Καθημερινή» στο πρωτοσέλιδο της 29ης Σεπτεμβρίου 1922 σχολιάζοντας την αποχώρηση των Ελλήνων από την Ανατολική Θράκη ως συνέπεια των όρων της Ανακωχής των Μουδανιών.

Ακολουθώντας τους Έλληνες των παραλίων της Μ. Ασίας και των άλλων περιοχών της Ανατολίας, οι Έλληνες της Ανατολικής Θράκης εγκατέλειψαν με τη σειρά τους τις πατρογονικές τους εστίας. Ουσιώδης διαφορά είναι ότι η εκκένωση πραγματοποιήθηκε με σχετική τάξη. Μακρύς ποδαρόδρομος μέσα από λασπωμένους δρόμους έλαχε στη συντριπτική πλειονότητα των Ανατολικοθρακιωτών. Ατελείωτες φάλαγγες ταλαιπωρημένων και γεμάτων αγωνία για το μέλλον τους ανθρώπων οδηγούσαν προς τον Έβρο. Όσοι βρίσκονταν κοντά στα λιμάνια της Θάλασσας του Μαρμαρά, τη Ραιδεστό, τη Σηλυβρία κ.ά., γέμισαν ασφυκτικά τα πλοία, τα οποία μετέβησαν στην περιοχή για να παραλάβουν τους Έλληνες στρατιώτες. Πάνω από 250.000 ήταν οι πρόσφυγες από την Ανατολική Θράκη, οι οποίοι εγκαταστάθηκαν στην Ελλάδα. Η Έξοδος του Ελληνισμού της Ανατολικής Θράκης, μιας περιοχής με ακμαιότατο το ελληνικό στοιχείο, είχε ολοκληρωθεί.

Επιμέλεια στήλης: Μυρτώ Κατσίγερα, Βασίλης Μηνακάκης, Αντιγόνη-Δέσποινα Ποιμενίδου, Αθανάσιος Συροπλάκης

Ο Πόντος, το Ανατόλια, οι Ντιλντιλιάν

Ο ξεριζωμός Ελλήνων και Αρμενίων μέσα από τις φωτογραφίες μιας οικογένειας που διασκορπίστηκε σε Ελλάδα, Γαλλία και ΗΠΑ

«Αγαπητά μου παιδιά, λυπάμαι που δεν μπόρεσα να διασφαλίσω για εσάς τον οικογενειακό μας πλούτο, το αποτέλεσμα των 40 χρόνων μόχθου μου έχει μείνει πίσω στην Τουρκία. Εκεί άφησα το γλυκό μας σπίτι, το στούντιο στο οποίο τραγουδήσατε τα πρώτα σας τραγούδια, ψιθυρίσατε με τα αθώα σας χείλη τις προσευχές σας – αυτός ο ιερός ναός σήμερα έχει γίνει ερείπιο». Με αυτά τα λόγια, σε μια αυτοβιογραφική ομιλία στην Κοκκινιά, αποχαιρετούσε τον γιο του, Αρά, ο Τσολάκ Ντιλντιλιάν, λίγο πριν από την αναχώρησή του για την Αμερική, τον Ιανουάριο του 1928. Οι μνήμες της οδύσσειας χιλιάδων ξεριζωμένων Ελλήνων και Αρμενίων από τον τόπο τους ήταν ακόμη νωπές.

Εξι χρόνια πριν, το φθινόπωρο του 1922, τα ελληνικά στρατεύματα είχαν αποσυρθεί ηττημένα, η πόλη της Σμύρνης είχε καεί με μεγάλες απώλειες και στη Μερζιφούντα του Πόντου οι Αρμένιοι φωτογράφοι Τσολάκ και ο αδελφός του, Αράμ Ντιλντιλιάν, με τις οικογένειές τους, την 1η Νοεμβρίου, είχαν ένα εικοσιτετράωρο προθεσμία να εγκαταλείψουν τη χώρα. Μάζεψαν τα υπάρχοντά τους, εκατοντάδες φωτογραφίες, γυάλινα αρνητικά, τις φωτογραφικές μηχανές τους και επιβιβάστηκαν στο «S.S. Belgravia» που έστειλε η Αμερικανική Επιτροπή της Εγγύς Ανατολής. Επειτα από ένα επικίνδυνο ταξίδι με το πλοίο, έφθασαν στο λιμάνι του Πειραιά με 2.500 ορφανά. Τα επιζώντα μέλη της οικογένειας σταδιακά διασκορπίστηκαν στις Ηνωμένες Πολιτείες, στη Γαλλία και στην Ελλάδα.

Τις ίδιες μέρες στη Μερζιφούντα έκλεινε βίαια και το Κολλέγιο Ανατόλια, ένα από τα δυναμικότερα εκπαιδευτικά ιδρύματα της ευρύτερης περιοχής, το οποίο είχαν ιδρύσει το 1886 Αμερικανοί προτεστάντες. Πολλοί μαθητές του, ανάμεσα στους χιλιάδες πρόσφυγες, μαζί με τον εκπαιδευτικό τους Τζορτζ Γουάιτ, κουβαλώντας 700 περίπου φωτογραφίες –ντοκουμέντα της ανέφελης σχολικής ζωής που έφεραν την υπογραφή των Ντιλντιλιάν– και δεκάδες βιβλία, ρίζωσαν στη Θεσσαλονίκη, όπου ίδρυσαν ξανά το Κολλέγιο Ανατόλια.

Ο Πόντος, το Ανατόλια, οι Ντιλντιλιάν-1
Tα πρώτα πέντε ορφανά που διασώθηκαν από τον Αράμ Ντιλντιλιάν με τον Αρμένιο ιερέα στη Σαμψούντα, αρχές του 1919. [Φωτογραφική συλλογή οικογένειας Ντιλντιλιάν]

Εκατό χρόνια συμπληρώνονται το 2024 από τη μετεγκατάσταση (1924) του Αμερικανικού Κολλεγίου Ανατόλια στη Θεσσαλονίκη και την έναρξη των επετειακών εκδηλώσεών του προαναγγέλλει η «Φωτογραφική οδύσσεια της οικογένειας Dildilian: Απ’ την Ανατολία στη Δύση», μια από τις πιο ενδιαφέρουσες εκθέσεις της Thessalοniki PhotoBiennale 2023 του Μουσείου Φωτογραφίας του MOMus, με συνδιοργανωτές το Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού και το Κολλέγιο Ανατόλια (Τμήμα Βιβλιοθηκών και Αρχείων).

Δύο από τα πολυτιμότερα τεκμήρια του Ανατόλια, το πρώτο μαθητολόγιο με τις εγγραφές των μαθητών του το 1886, μια πλίνθος που φέρει τα αρχικά A.C. (Anatolia College) από κτίριο στη Μερζιφούντα και 70 από τις 700 φωτογραφίες του αρχείου, μαζί με το πλούσιο αρχειακό υλικό των Ντιλντιλιάν (απομνημονεύματα, επιστολές, ομιλίες, μαρτυρίες και δεκάδες φωτογραφίες), αποτελούν τον συνεκτικό κρίκο της αρμενικής οικογένειας με το Αμερικανικό Κολλέγιο, όπου εργάστηκαν ως επίσημοι φωτογράφοι του για σχεδόν τρεις δεκαετίας (1894-1921). Τα ντοκουμέντα αφηγούνται την ιστορία των Ντιλντιλιάν, κυρίως από το 1870, στις πόλεις της Ανατολίας όπου μεγάλωσαν τις οικογένειές τους, έστησαν και διεύρυναν τις φωτογραφικές επιχειρήσεις τους, κυρίως στις πόλεις Σεβάστεια, Μερζιφούντα και Σαμψούντα. Εξιστορούν παράλληλα τις βιαιότητες και τις διώξεις των Αρμενίων και του ελληνισμού, τις απώλειες, δράματα των επιζώντων έως τον τελικό ξεριζωμό τους και τη ζωή τους στις νέες πατρίδες.

Είκοσι χρόνια ερευνητικής δουλειάς αφιέρωσε ο καθηγητής Φιλοσοφίας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων σε πανεπιστήμιο του Κονέκτικατ, Αρμεν Τ. Μαρσουμπιάν, εγγονός του ιδρυτή της οικογενειακής επιχείρησης Τσολάκ Ντιλντιλιάν, για να ανασυνθέσει και να γράψει την ιστορία της οικογένειας όταν ανέλαβε τη διαχείριση του οικογενειακού αρχείου. Αποτελείται από χιλιάδες φωτογραφίες, γυάλινα αρνητικά, σχέδια, έργα τέχνης, έγγραφα, επιστολές και οικογενειακά κειμήλια, απομνημονεύματα, ηχογραφημένες μαρτυρίες, που στήνουν στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού (υπό την επιμέλεια του ίδιου σε συνεργασία με τον επιμελητή του μουσείου Ιωάννη Μότσιανο και την αρχιτέκτονα Ευθυμία Παπασωτηρίου) μια συναρπαστική περιγραφή «από την Ανατολία στη Δύση».

Ο Πόντος, το Ανατόλια, οι Ντιλντιλιάν-2
«Μαθαίνω να κάνω τον ήχο του γράμματος L». Η Αρσαλούς Τερ Καλουστιάν διδάσκει κωφούς μαθητές στο Κολλέγιο Ανατόλια της Μερζιφούντας. [Εφοροι του Κολλεγίου Ανατόλια]

Μέσα από τις μικροϊστορίες της αρμενικής οικογένειας ξεπηδάει η διαδρομή του Ανατόλια και ο ρόλος που διαδραμάτισε –κατά καιρούς ζωτικός– στη ζωή των Ντιλντιλιάν. Πέντε χρόνια μετά την ίδρυση του Κολλεγίου, το 1886, ο Τσολάκ Ντιλντιλιάν άρχισε να φωτογραφίζει μαθητές και δασκάλους, τις δραστηριότητές τους, τα πολυάριθμα νέα κτίρια (σχολή κωφών, νοσοκομείο κ.ά.), ενώ ως φωτογράφος χειριζόταν για αρκετά χρόνια το ακτινολογικό μηχάνημα στο νοσοκομείο του Ανατόλια. Το σπίτι του και το στούντιό του βρισκόταν ανάμεσα στα σπίτια των καθηγητών του Κολλεγίου, Αμερικανών, Αρμενίων και Ελλήνων, οι περισσότεροι από τους οποίους σκοτώθηκαν κατά τη διάρκεια της γενοκτονίας ή κατά τον ελληνοτουρκικό πόλεμο.

Εκατό χρόνια συμπληρώνονται το 2024 από τη μετεγκατάσταση (1924) του Αμερικανικού Κολλεγίου Ανατόλια από τη Μερζιφούντα στη Θεσσαλονίκη.

Μέλη της διευρυμένης οικογένειας σπούδασαν στο Κολλέγιο Ανατόλια, κάποιοι διέμεναν στις εγκαταστάσεις του. Στους χώρους του κατέφυγαν οι τρεις γιοι του Τσολάκ, όπως και άλλοι Aρμένιοι σε διάφορες περιόδους βίας, που οδήγησαν στο τέλος της αρμενικής και ελληνικής παρουσίας στη Μερζιφούντα. Ακόμη και μετά την αναγκαστική εκτόπιση του Κολλεγίου από τη Μερζιφούντα, η σχέση της οικογένειας συνεχίστηκε. Από το Ανατόλια Θεσσαλονίκης αποφοίτησε (1928) ο γιος του Τσολάκ, Αρά, ενώ διετέλεσε μέλος του διοικητικού συμβουλίου.

Ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος

Μία από τις δραματικές σελίδες της ιστορίας των φωτογράφων ήταν τα χρόνια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. «Οι Ντιλντιλιάν και το Κολλέγιο το 1914 ευημερούσαν», περιγράφει στην έκθεση ο Μαρσουμπιάν. «Τα παιδιά του Τσολάκ και της αδελφής του είχαν εγγραφεί στα σχολεία του Κολλεγίου. Οι φωτογραφικές ικανότητες του Τσολάκ και του Αράμ ήταν απαραίτητες για τις τοπικές αρχές. Μέχρι το τέλος του πολέμου θα φορούσαν τις στολές του οθωμανικού στρατού, αλλά αντί για τουφέκια κρατούσαν τις φωτογραφικές μηχανές τους. Η άνοιξη του 1915 έφερε συλλήψεις και εκτελέσεις. Υπό την απειλή των απελάσεων, ασπάστηκαν το ισλάμ και μέλη της πήραν τουρκικά ονόματα. Εκμεταλλευόμενοι τα “προνόμια” αλλά διατηρώντας ιδιωτικά τη θρησκευτική τους πίστη διέσωσαν πάνω από σαράντα νέους άνδρες και γυναίκες μέσα από βαθιές σήραγγες που εξασφάλισαν κρυψώνες γύρω από τα σπίτια τους. Τα προσχήματα των “εξισλαμισμένων” και “τουρκοποιημένων” φωτογράφων του οθωμανικού στρατού εγκαταλείφθηκαν με την έναρξη του ελληνοτουρκικού πολέμου. Αφοσιώθηκαν στην περίθαλψη ορφανών, σε ορφανοτροφείο που ιδρύθηκε στους χώρους του κολεγίου. Οι φωτογραφικές τους μηχανές αυτή τη φορά αποτύπωναν εικόνες από τα δεινά των επιζώντων, τους διωγμούς, την άφιξη στον Πειραιά».

Ο Πόντος, το Ανατόλια, οι Ντιλντιλιάν-3
Το ταξίδι προσφύγων με το πλοίο «S.S. Belgravia» με προορισμό το λιμάνι του Πειραιά. [Φωτογραφική συλλογή οικογένειας Ντιλντιλιάν]

Πρώτη τους στέγη στην Ελλάδα ήταν το Ζάππειο, πριν μεταφερθούν σε προσφυγικούς καταυλισμούς. Τα δύο αδέλφια Αράμ και Τσολάκ με τους γιους τους έστησαν αμέσως φωτογραφικό στούντιο, καταγράφοντας την ανθρωπιστική κρίση. Η προοπτική για μετανάστευση στις ΗΠΑ, όπου είχαν καταφύγει μέλη της οικογένειας, ήταν δυσοίωνη. Ο Αράμ, έχοντας σπουδάσει στην Αμερική τη φωτογραφική τέχνη, τα κατάφερε. Ο Τσολάκ ρίζωσε στην Ελλάδα. Μαζί με τον πρεσβύτερο γιο του, Χουμαγιάκ, άνοιξαν ένα προσωρινό φωτογραφείο στον καταυλισμό των προσφύγων, αργότερα στην Κοκκινιά, στην καρδιά της γειτονιάς των μεταναστών, και στο τέλος της δεκαετίας του ’30, μετά τον θάνατο του Τσολάκ (Αύγουστος 1935), τα δύο αδέλφια Χουμαγιάκ και Αλις λειτουργούσαν ένα σύγχρονο στούντιο στο λιμάνι του Πειραιά. Οπως στην πατρίδα τους την Ανατολία, οι Ντιλντιλιάν δεν περιορίστηκαν στα πορτρέτα των στούντιο. Φωτογράφιζαν αξιοθέατα, κατέγραψαν τις εκρήξεις του ηφαιστείου στη Σαντορίνη τέλη του ’25 και αρχές του 1926, αλλά και τον απόηχο του καταστρεπτικού σεισμού (22 Απριλίου 1928) στην Κόρινθο.

Η επιχείρηση επέζησε στην Κατοχή, οι φωτογραφίες εξασφάλιζαν την επιβίωσή τους («Τον πρώτο χρόνο του πολέμου οι δουλειές ήταν καλές αλλά πολύ συχνά ανταλλάσσαμε με τους πελάτες από τα χωριά φωτογραφίες με τρόφιμα, λάδι, καλαμπόκι, αλεύρι, κυρίως ελαιόλαδο και ελιές», περιγράφει η Αλις), αλλά στα ταραγμένα χρόνια του Εμφυλίου η Αλις μετανάστευσε στην Αμερική το 1947. «Στον κατάλογο των επιβατών του πλοίου δηλώθηκε ως φωτογράφος, αλλά δεν επρόκειτο να ξαναπιάσει ποτέ στα χέρια της τη φωτογραφική μηχανή», περιγράφει ο γιος της, Αλεν Τ. Μαρσουμπιάν. «Με τα υπόλοιπα μέλη συνέχισαν να διηγούνται τις ιστορίες τους, να μοιράζονται τις εικόνες και τα όνειρα της χαμένης πατρίδας, δεν ξέχασαν ποτέ τις ρίζες τους. Τα ντοκουμέντα του αρχείου γίνονται μάρτυρες της ιστορίας του αρμενικού λαού. Γιατί, σύμφωνα με τον Τόμας Χομπς, κανένας άνθρωπος δεν είναι μάρτυρας σ’ αυτόν που ήδη πιστεύει αλλά σ’ αυτούς που αρνούνται ή αμφιβάλλουν ή δεν το έχουν ακούσει».

«Η φωτογραφική οδύσσεια της οικογένειας Dildilian: Απ’ την Ανατολία στη Δύση» εγκαινιάζεται στις 11 Οκτωβρίου 2023, στο Μουσείο Βυζαντινού Πολιτισμού Θεσσαλονίκης. Διάρκεια έως 11 Φεβρουαρίου 2024.

Τρώγοντας μπέργκερ σε μια σπηλιά

Φιλοσοφικοί διάλογοι με χιούμορ και… Big Mac

ΧΑΡΗΣ ΒΛΑΒΙΑΝΟΣ
Πλατωνικοί διάλογοι
ή γιατί στο σπήλαιο
κάνουν όλοι πάρτι
εκδ. Πατάκης, 2023, σελ. 256

«Ημουν έτοιμος να δαγκώσω το ζουμερό Big Mac που μόλις είχα παραλάβει όταν η Μαριάνθη, απ’ το βάθος της κουζίνας, είπε:

“Το ξέρεις ότι η πραγματικότητα είναι μια ψευδαίσθηση;”

“Ποιος το λέει αυτό;” είπα.

“Ο Δαλάι Λάμα” είπε.

“Το χάμπουργκερ πάντως που κρατάω στα χέρια μου είναι αληθινό” είπα.

Κεντρικός άξονας των «Πλατωνικών διαλόγων» είναι η απουσία επικοινωνίας στις διαπροσωπικές σχέσεις.

“Και πώς είσαι σίγουρος ότι δεν το ονειρεύεσαι;” είπε.

“Τι εννοείς;” είπα».

Τρώγοντας μπέργκερ σε μια σπηλιά-1Ο φιλοπερίεργος αναγνώστης που θέλει να δει τι θα γίνει τελικά με το μπέργκερ, τη Μαριάνθη και τον Δαλάι Λάμα, ας διαβάσει το βιβλίο του Χάρη Βλαβιανού «Πλατωνικοί διάλογοι ή γιατί στο σπήλαιο κάνουν όλοι πάρτι»· εκτός του ότι θα ικανοποιήσει την περιέργειά του σχετικά με τον εν λόγω διάλογο, θα απολαύσει εξαιρετικής ποιότητας χιούμορ στο σύνολο του βιβλίου, που διαρθρώνεται σε πέντε μέρη και περιλαμβάνει συνολικά 67 κείμενα, τα περισσότερα εκ των οποίων διαλογικά, μεταξύ αυτών –ενταγμένοι οργανικά στο βιβλίο– δύο διάλογοι του Ρώσου συγγραφέα Ντμίτρι Πρίγκοφ (1940-2007) και τέσσερα ποιήματα της Βρετανίδας ποιήτριας Κάρολ Αν Ντάφι (γενν. 1955), μεταφρασμένα από τον Βλαβιανό.

Κεντρικός άξονας των «Πλατωνικών διαλόγων» είναι η απουσία επικοινωνίας στις διαπροσωπικές σχέσεις. Η ασυνεννοησία, οι παράλληλοι μονόλογοι, εντέλει η αδυναμία επικοινωνίας αποτελούν συχνό μοτίβο της λογοτεχνίας και, διόλου τυχαία, αγαπημένο θέμα συγγραφέων που κατατάσσονται στα είδη του φανταστικού και της επιστημονικής φαντασίας – ας αναφέρουμε εδώ «Το αριστερό χέρι του σκοταδιού» της Ούρσουλα Λε Γκεν (1969) και, κυρίως, το «Σολάρις» του Στανίσλαβ Λεμ (1961). Ο ίδιος ο Βλαβιανός σημειώνει στο βιβλίο πως η διαλογική φόρμα οφείλεται αφενός στον Πλάτωνα και αφετέρου στη συστηματική ανάγνωση του Τζέιμς Τέιτ (1943-2015), που έχει «το πιο ανατρεπτικό χιούμορ από όλους τους μεταμοντέρνους Αμερικανούς ποιητές».

Ο διάλογος, απόσπασμα του οποίου προτάσσεται, και τον οποίο χρησιμοποιούμε ως παράδειγμα της όλης σύνθεσης του Βλαβιανού, καταπιάνεται με ένα από τα προαιώνια ερωτήματα της φιλοσοφίας – και τα αγαπημένα του Πλάτωνα: Τι είναι πραγματικότητα και τι ψευδαίσθηση; Τι είναι «αλήθεια;». Το ερώτημα αυτό απηύθυνε και ο Πόντιος Πιλάτος στον Ιησού, χωρίς να λάβει απάντηση, σε μια παράξενη και πολυσυζητημένη αποκοπή του κατά Ιωάννην Ευαγγελίου (37-38): «Εἶπεν οὖν αὐτῷ ὁ Πιλᾶτος· οὐκοῦν βασιλεὺς εἶ σύ; ἀπεκρίθη ᾿Ιησοῦς· σὺ λέγεις ὅτι βασιλεύς εἰμι ἐγώ. ἐγὼ εἰς τοῦτο γεγέννημαι καὶ εἰς τοῦτο ἐλήλυθα εἰς τὸν κόσμον, ἵνα μαρτυρήσω τῇ ἀληθείᾳ. πᾶς ὁ ὢν ἐκ τῆς ἀληθείας ἀκούει μου τῆς φωνῆς. λέγει αὐτῷ ὁ Πιλᾶτος· τί ἐστιν ἀλήθεια; καὶ τοῦτο εἰπὼν πάλιν ἐξῆλθε πρὸς τοὺς ᾿Ιουδαίους καὶ λέγει αὐτοῖς· ἐγὼ οὐδεμίαν αἰτίαν εὑρίσκω ἐν αὐτῷ».

Ο αφηγητής του Βλαβιανού αρχικά πιστεύει σε μια απολύτως απτή πραγματικότητα –εν προκειμένω το ζουμερό και λαχταριστό Big Mac–, πλην όμως υποκύπτει στη διαλεκτική της Μαριάνθης και φαίνεται να κλονίζεται. Η Μαριάνθη επιχειρηματολογεί υπέρ της αντίληψης ότι η πραγματικότητα συνιστά ψευδαίσθηση με τρόπο λογικό – προτείνει μάλιστα ένα πείραμα (σταματά εδώ η αναφορά στην πλοκή, προκειμένου να αποφευχθεί το spoiler).

Αντίφαση

Στον διάλογο μπορούμε να εντοπίσουμε μια αντίφαση καθαρά πλατωνική. Στο σημείο αυτό, ας θυμηθούμε την αντίληψη του Πλάτωνα περί αλήθειας γενικά (την παραβολή με τη σπηλιά, τους αντικατοπτρισμούς και τον «πραγματικό» κόσμο των ιδεών), η οποία συνδέεται και με τη στάση του απέναντι στην ποίηση και στους ποιητές. Ο Πλάτων ακολουθεί λίγο-πολύ την τότε κρατούσα αντίληψη περί ποιητικής έμπνευσης: ότι δηλαδή ο ποιητής «ενθουσιάζεται» με την ετυμολογική έννοια της λέξης, γίνεται δηλαδή «ένθους», κοινώς μπαίνει ο θεός μέσα του, συνεπώς ο ίδιος δεν είναι παρά το «δοχείο», το medium που μεταφέρει στους ανθρώπους θείο λόγο. Ως εκ τούτου, πάντοτε σύμφωνα με τον Πλάτωνα (και σε αντίθεση με προγενέστερους στοχαστές, που έβλεπαν ιερότητα σε αυτή τη διαδικασία «ενθουσιασμού»), ο ποιητής δεν κάνει και πολύ σπουδαία δουλειά –και, ως εκ τούτου, δεν έχει θέση στην Πολιτεία του– γιατί η ποίηση δεν προέρχεται από το λογικό του, από το πνεύμα του· ο ποιητής απλώς μεσολαβεί. Αν κάνουμε ένα άλμα ετών μέχρι τον Εντγκαρ Αλαν Πόε, έχουμε μια εντελώς αντίστροφη περιγραφή της έμπνευσης: σε ένα δοκίμιό του για το περίφημο ποίημά του «Raven» –το «Κοράκι»–, ο Πόε αναλύει τη διαδικασία της δημιουργίας με τρόπο εξαιρετικά «πεζό» και διαδικαστικό, αποδίδοντας πλήρως το έργο στην πρόθεση και άρα στη λογική του ποιητή, και αποκλείοντας εντελώς κάθε έννοια «έμπνευσης». Ο Χόρχε Λουίς Μπόρχες στον πρόλογο της «Αναφοράς του Μπρόντι» εντοπίζει με ενδιαφέρουσα αντίφαση στη σύγκριση των δύο θέσεων. Γράφει: «…προτιμώ τη θεωρία του Πλάτωνα περί Μούσας από τον Πόε, ο οποίος υποστήριξε –ή, ίσως, προσποιήθηκε πως υποστηρίζει– ότι η σύνθεση ενός ποιήματος είναι έργο της διάνοιας. Δεν παύει να με εκπλήσσει το γεγονός ότι ο κλασικός ποιητής στήριζε μια ρομαντική θεωρία, ενώ ένας ρομαντικός ποιητής ενστερνίστηκε μια κλασική θεωρία».

Εμμένοντας στην απόφαση να μην αποκαλύψουμε τι απέγινε το ζουμερό Βig Μac, δεν θα αναφέρουμε ποια θέση παίρνει ο αφηγητής και ποια η Μαριάνθη, ούτε αν κάποιος από τους δύο διαλεγόμενους πείθεται από τον άλλο. Θα περιοριστούμε στην προειδοποίηση πως ο προσεκτικός αναγνώστης θα διακρίνει μια παράδοξη μετατόπιση στην επιχειρηματολογία τους, ανάλογη με την αντίφαση που εντοπίζει ο Μπόρχες συγκρίνοντας τις θέσεις του Πλάτωνα και του Πόε για την ποιητική έμπνευση· ίσως έτσι αναρωτηθεί με ποιον από τους δύο συνομιλητές ταυτίζεται (και το ίδιο ισχύει για το σύνολο των διαλόγων), μόνο και μόνο «για να διαπιστώσει εντέλει», όπως σημειώνει ο Δημήτρης Καλοκύρης στο οπισθόφυλλο του βιβλίου, ότι ο ίδιος «δεν είναι παρά ο συγγραφέας του πλατωνικού εαυτού του».

Η μόνη σταθερά

ΑΠΟΨΕΙΣ

Ηταν η εποχή του Οκταβιανού, η εποχή της μεγαλύτερης ανατροπής, σε επίπεδο πολιτικό και διοικητικό, σε αυτόν τον χώρο που σήμερα αποκαλείται Δύση. Διότι έπειτα από μία μακρά περίοδο συγκρούσεων και αναταραχής στο Κράτος των Ρωμαίων, ο Οκταβιανός ανακηρύχθηκε από τη Σύγκλητο «Αύγουστος», στις 16 Ιανουαρίου του έτους 27 π.Χ.

Για πρώτη φορά –θα γράψει ο Τάκιτος στα «Χρονικά» του– «οι εξουσίες της Συγκλήτου, των αρχόντων και των νόμων» περιέρχονταν σε έναν ηγέτη, που επιπλέον –ίσως και κυριότερο– άρχισε να τιμάται με θρησκευτικές λατρείες όσο ακόμη ζούσε.

Πάνω σε αυτήν τη στέρεα βάση ο Αύγουστος Οκταβιανός άρχισε την ανέγερση του θαυμαστού οικοδομήματος του Δυτικού ανθρώπου – τη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Και ενώ στη Ρώμη, στο κέντρο του πολιτισμού και της κοσμικής ισχύος, συντελείτο η ένωση της πολιτικής και θρησκευτικής εξουσίας, στην ταπεινή πολίχνη της Βηθλεέμ γεννιόταν «παιδίον νέον και θαυμαστόν». Και ήταν η εμφάνιση του Θεανθρώπου επί γης η μεγαλύτερη ανατροπή στην ιστορία του ανθρώπου.

Η πρώτη ανατροπή του ιδεολογήματος που είχε αρχίσει να διαμορφώνεται την εποχή εκείνη ήταν η επαναφορά της διακρίσεως μεταξύ κοσμικής και θρησκευτικής εξουσίας από τον Ιησού. «Απόδοτε τα Καίσαρος Καίσαρι και τα του Θεού τω Θεώ», είπε όταν οι Φαρισαίοι επιχείρησαν να τον εμφανίσουν ως υπονομευτή της Αυτοκρατορίας.

«Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι» δίδαξε ο Ιησούς σε μια εποχή που οι «σοφοί» συγκέντρωναν τον θαυμασμό και τους επαίνους. Οταν οι στρατηγοί –σύμβολα γενναιότητος και ισχύος– αγνοούνταν, ενώ οι πόρνες και οι τελώνες μετά τη συντριβή τους υπό το βάρος των ανομιών τους αξιώνονταν της θείας χάριτος. Μία νέα κλίμακα αξιών ανέτρεπε την παλαιά τάξη πραγμάτων. Ηταν η απόλυτη ανατροπή.

Περνούσαν τα χρόνια και «οι μωροί διά Χριστόν» άρχισαν να κλονίζουν τα θεμέλια της Αυτοκρατορίας. Και εκεί στην Ανατολή, στο θαυμαστό χωνευτήρι εθνών, ιδεών, και πολιτισμών, με όχημα τη γλώσσα την ελληνική, δημιουργήθηκε μία νέα σύνθεση. Μία νέα κοινωνική τάξη πραγμάτων, πολιτισμού και τέχνης διαμορφώθηκε με βάση τον Χριστιανισμό.

Τα ανθρώπινα βεβαίως υποτάσσονται στον νόμο της φθοράς. Αλλά το όραμα μιας οικουμενικής αυτοκρατορίας συνέχισε να υπάρχει. Με διαφορετικό ιδεολογικό πυρήνα, στη βάση πλέον των αρχών του Διαφωτισμού, του ορθού λόγου, της επιστήμης, της ισότητος, και του ελεύθερου ανθρώπου.

Νέα οικουμενική αυτοκρατορία αποπειράθηκαν να οικοδομήσουν οι μπολσεβίκοι μαρξιστές έως ότου επήλθε η κατάρρευση του όλου εγχειρήματος. Στις μέρες μας, η ιδέα μιας νέας αυτοκρατορίας επανέρχεται με στόχο την κατίσχυση των αξιών ελευθερίας και δημοκρατίας σε επίπεδο παγκόσμιο. Πρόκειται για δύο όψεις του ίδιου νομίσματος που έθεσε σε κυκλοφορία το νομισματοκοπείο του Διαφωτισμού.

Αλλά μόνη σταθερά που εξακολουθεί να υφίσταται είναι η γέννηση του «θαυμαστού παιδίου» στη Βηθλεέμ, που εορτάζεται από τους πιστούς και όσους προσδοκούν μία άρση του αδιεξόδου που έχει εξυφάνει το γένος των ανθρώπων. Καλά Χριστούγεννα σε όλους, όπως και εάν τα εννοεί κανείς.

 

Η στολή

 Κυριακή, 29 Οκτωβρίου 2023 14:00

 Γράφτηκε από τον

Η στολή 

https://eleftheriaonline.gr/local/politismos/history/item/306065-i-stoli

28η Οκτωβρίου.

Επιστράτευση.

Ο Δημήτρης Νομικός ήταν παιδί μιας πολυμελούς οικογένειας που ζούσε σε ένα διώροφο στη Λεύκα του Πειραιά. Από το 1929 είχε βγάλει ναυτικό φυλλάδιο και όπως πολλά παιδιά του Πειραιά, μπάρκαρε σε εμπορικά πλοία. Με την κήρυξη του πολέμου επιστρατεύτηκε και βρέθηκε στο αλβανικό μέτωπο. Μπήκε στο Σώμα των Μεταφορών. Δυο μέρες χρειάστηκαν για τις επιτάξεις φορτηγών και λοιπών οχημάτων. Πάνω σ’ αυτά τα φορτηγά οι άνδρες του Σώματος των Μεταφορών μετέφεραν του επίστρατους στις μονάδες τους και από εκεί στο μέτωπο. Έτσι κι ο Δημήτρης Νομικός, δυο μετά την κήρυξη του πολέμου, αναχώρησε, από την πλατεία Ιπποδαμείας του Πειραιά οδηγώντας ένα μικρό όχημα για το μέτωπο. Η αναχώρησή του απαθανατίστηκε σε φωτογραφία που τράβηξε ο πατέρας του κατά την αναχώρησή του. Στη συνέχεια, μέσα στις λάσπες και της βροχές συνέχισε να οδηγεί το μικρό φορτηγό μεταφέροντας εφόδια στην πρώτη γραμμή. Όταν μετά από λίγο καιρό το φορτηγό καταστράφηκε ο Δημήτρης Νομικός συνέχισε να μεταφέρει εφόδια εκτελώντας χρέη ημιονηγού Όταν έπεσε το μέτωπο, γύρισε όπως όλοι με τα πόδια στο σπίτι του, στη Λεύκα.

Γύρισε στη Λεύκα του Πειραιά. Βρήκε την οικογένειά του σώα παρά τους βομβαρδισμούς που είχαν προηγηθεί στις 6 και 7 Απριλίου 1941, όταν αυτός βρισκόταν ακόμα στο μέτωπο. Μετά τις πρώτες χαρές για το σμίξιμο της οικογένειας, ο Δημήτρης έβγαλε τη στολή και την κρέμασε στο δωμάτιό του. Μέσα στην πίκρα της ήττας και της οπισθοχώρησης, μοναδική υπερηφάνεια του Δημήτρη είχε μείνει η στολή του. Η στολή των νικηφόρων μαχών της Αλβανίας.

Σκεφτόταν ότι θα την ξαναβάλει.

Ήταν σίγουρος ότι θα την ξαναβάλει.

Μόνο που τότε θα είναι περήφανος κι όχι ντροπιασμένος από την οπισθοχώρηση.

Στην κατοχή έπιασε δουλειά στην Αθήνα και αναγκαστικά, αφού οι μετακινήσεις ήταν δύσκολες έφυγε από το πατρικό του κι όταν μπορούσε επισκεπτόταν την οικογένειά του αφού το σπίτι τους ήταν κοντά στις γραμμές του ηλεκτρικού στον σταθμό του Νέου Φαλήρου.

Ήταν 11 Ιανουαρίου του 1944. Κόντευε μεσημέρι και μετά από πολύ καιρό είχαν καταφέρει να εξοικονομήσουν τρόφιμα για να βάλουν το τσουκάλι στη φωτιά. Και τότε έγινε το κακό. Και τα οκτώ μέλη της έμειναν στον τόπο του πατρικού σπιτιού που κατέκαψε η «συμμαχική» βόμβα. Ο μόνος που γλύτωσε ήταν ο Δημήτρης, που έλειπε στη δουλειά. Γλύτωσε και η στολή στην ντουλάπα.

Έμεινε μόνος.

Παράτησε τη δουλειά και απογοητευμένος γύρισε στον Πειραιά. Έμεινε στην πλατεία Ιπποδαμείας.

Μοναδική συντροφιά του είχε μείνει η στολή.

Το πρωί της 12ης Οκτωβρίου 1944, στο άκουσμα της απελευθέρωσης, ο Δημήτρης Νομικός φόρεσε ξανά τη στολή του αλβανικού μετώπου και πετάχτηκε στον δρόμο ενθουσιασμένος. Ήθελε να δείξει σε όλο τον κόσμο την αγαλίαση της ψυχής του για το τέλος της κατοχής και το διώξιμο των κατακτητών. Έτσι, με τη στολή, νόμιζε ότι τον συντρόφευαν και τα χαμένα μέλη της οικογένειας.

Κι ενώ η χαρά του τον οδηγούσε στον σταθμό του Ηλεκτρικού, ένας Γερμανός στρατιώτης που δεν είχε αποχωρήσει ακόμα και είχε μείνει να φυλάει τη μικρή γέφυρα της οδού Πλαταιών, σήκωσε το όπλο και τον πυροβόλησε.

Ο Δημήτρης Νομικός σωριάστηκε νεκρός, έκπληκτος αλλά και περήφανος μέσα στη στολή του.

Ήταν μόλις 8 το πρωί της Πέμπτης, 12 Οκτωβρίου 1944. Σχεδόν 4 χρόνια μετά την κήρυξη του πολέμου.

Αθάνατος.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση