20-24
- α) πόδας, ἀνήχθησαν, κινήσοιτο, παρετάξαντο, ἀποπλεῖν: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 5
β) Να σχηματίστε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους ένα ομόρριζο ουσιαστικό (απλό ή σύνθετο) της αρχαίας ελληνικής, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται:
ρηματικοί τύποι | κατάληξη | ομόρριζα ουσιαστικά |
πλέοντες
ἀγγέλλεται παραβάλλων ἐσήμανεν παρασκευασάμενος
|
– ις
– ία – ή – μα – ή |
Μονάδες 5
2.α) Να συνδέσετε τις λέξεις της Α΄ στήλης με τις ομόρριζες της Β΄ στήλης (δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν):
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. παρετάξαντο
2. κατιδόντας 3. ἀντανήγαγε 4. προεῖπεν 5. διεῖχε
|
α) σχέση
β) έντυπο γ) αταξία δ) είδος ε) άξονας στ) εμπόδιο ζ) έπος |
Μονάδες 5
β) Να σχηματίσετε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους ένα ομόρριζο ουσιαστικό (απλό ή σύνθετο) της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται:
ρηματικοί τύποι |
κατάληξη |
ομόρριζα ουσιαστικά |
ἐκέλευσεν
παραβάλλων ποιοῦσιν κινήσοιτο παρετάξαντο
|
– τής
– ή – τής – μα – ις
|
Μονάδες 5
3. α) ἐπειδάν, ἀριστοποιοῦμαι, εἰσβαίνω, ναυμαχία, Ἑλλήσποντος : Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις στα συνθετικά τους. Μονάδες 5
β) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την ομόρριζή της στη Β΄ στήλη (δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν):
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. ναῦς
2. εἰσβαίνειν 3. ἐξαγγεῖλαι 4. παραβλήματα 5. πόδας
|
α) άγγελος
β) παραλαβή γ) εμπόδιο δ) έπος ε) βέλος στ) βήμα ζ) ναύσταθμος
|
Μονάδες 5
4. α) ἐπισιτισάμενοι , διεῖχε, εἰσβαίνειν , ἀνάξοιτο, ἀπέπλευσαν: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθένα από τους παραπάνω ρηματικούς τύπους του κειμένου. Μονάδες 5
β) Να συνδέσετε κάθε λέξη της στήλης Α΄ με τη σημασία της στη στήλη Β΄ (δύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν)
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β ΄ ΣΤΗΛΗ |
1. ὁρμίζομαι
2. ἀριστοποιοῦμαι 3. ἐπισιτίζομαι 4. ἀνάγομαι 5. ἀντίον
|
α) απέναντι
β) αγκυροβολώ γ) βγαίνω από το λιμάνι στην ανοιχτή θάλασσα δ) οδηγώ τα πλοία στο λιμάνι ε) εφοδιάζομαι με τρόφιμα στ) γευματίζω, τρώω ζ) πολύ κοντά
|
Μονάδες 5
5. α) διέχω, μηδείς, ἀντανάγω, καθορῶ, ἐξαγέλλω: Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις στα συνθετικά τους: Μονάδες 5
β) Να συνδέσετε κάθε λέξης της στήλης Α΄ με τη σημασία της στη στήλη Β΄ (δύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν)
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. παραβλήματα
2. προαγορεύω 3. ὀψέ 4. πρότερον 5. ἕ πομαι
|
α) βράδυ, αργά
β) εξορμώ από γ) ακολουθώ δ) προειδοποιώ ε) παραπετάσματα στ) πολύ πρωί ζ) πρωτύτερα |
Μονάδες 5
6. α) ορμίσκος, ασιτία, σκεύος, ισημερία, σήμα: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5
β) Να αντιστοιχίσετε τα ομόρριζα προς τους ρηματικούς τύπους του κειμένου εἰσβαίνειν και ἐ ξα γ γεῖλαι (Α΄στήλη) με την κατηγορία στην οποία ανήκουν (Β΄ στήλη) (μία κατηγορία περισσεύει).
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β’ ΣΤΗΛΗ |
1. ἄγγελος
2. ἄγγελμα 3. ἀπόβασις 4. βάθρον 5. ἀναβάτης
|
α) ενέργεια ή κατάσταση
β) υποκοριστικό γ) αποτέλεσμα ενέργειας δ) τόπος ε) πρόσωπο που ενεργεί |
Μονάδες 5
7. α) ναυτίλος, αναγωγή, κίνηση , αποχή, είδος: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5
β) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την αντώνυμή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. εἰσβαίνω
2. πρότερον 3. ἡμέρα 4. ἕπομαι 5. ἀ ποπλέω
|
α) νύξ
β) ἡγοῦμαι γ) εἰσπλέω δ) ἐκβαίνω ε) ὕστερον στ) ἀποβιβάζω ζ) ἐπιβιβάζω |
Μονάδες 5
8. α) νυχτερινός , ναύκληρος , κίνημα , περιοχή, έκβαση : Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5
β) εὐθύς , ἐδειπνοποιοῦντο, ἐσήμανεν, παραβλήματα , ἐποίει : Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 5
9. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την αντώνυμή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. εἰσβαίνω
2. ἀποπλέω 3. ἕ πομαι 4. νὺξ 5. πρότερον
|
α) ἡγοῦμαι
β) ἡμέρα γ) ἐκβαίνω δ) εἰσπλέω ε) ἀκολουθῶ στ) ὕ στερον ζ) παραπλέω |
Μονάδες 5
β) ν α υ σ ί ν , π ρ ο ε ῖ π ε ν , λ ι μ έ ν ι, τ α χ ί σ τ α ς , κ α τ ι δ ό ν τ α ς : Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 5
10. α) Να συνδέσετε κάθε ρήμα της Α΄ στήλης με το συνώνυμό του στη Β΄ στήλη (δύο ρήματα της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ |
1. ὁρμίζομαι
2. ἕπομαι 3. ἀποπλέω 4. κελεύω 5. ἐξαγγέλλω
|
α) ἐκπλέω
β) προστάττω γ) ἀναγγέλλω δ) παρέχω ε) ἀκολουθῶ στ) παραπλέω ζ) ἀγκυροβολῶ |
Μονάδες 5
β) ἐσήμανεν, ὀψέ, κατιδόντας, νεῶν, ἡμέρας: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 5
11. α) πόδας, ἀνήχθησαν, κινήσοιτο, παρετάξαντο, ἀποπλεῖν: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 5
β) Να σχηματίστε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους ένα ομόρριζο ουσιαστικό (απλό ή σύνθετο) της αρχαίας ελληνικής, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται:
ρηματικοί τύποι |
κατάληξη |
ομόρριζα ουσιαστικά |
πλέοντες
ἀγγέλλεται παραβάλλων ἐσήμανεν παρασκευασάμενος
|
– ις
– ία – ή – μα – ή |
Μονάδες 5
12. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την ομόρριζή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ |
|
α) σχέση
β) έντυπο γ) αταξία δ) είδος ε) άξονας στ) εμπόδιο ζ) έπος |
Μονάδες 5
β) Να σχηματίσετε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους ένα ομόρριζο ουσιαστικό (απλό ή σύνθετο) της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται:
ρηματικοί τύποι |
κατάληξη |
ομόρριζα ουσιαστικά |
ἐκέλευσεν
παραβάλλων ποιοῦσιν κινήσοιτο παρετάξαντο
|
– τής
– ή – τής – μα – ις |
Μονάδες 5
13. α) ἀριστοποιοῦμαι, Ἑλλήσποντος, εἰσβαίνω, ναυμαχία, ἐπειδάν : Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις στα συνθετικά τους. Μονάδες 5
β) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την ομόρριζή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
|
α) άγγελος
β) παραλαβή γ) εμπόδιο δ) έπος ε) βέλος στ) βήμα ζ) ναύσταθμος
|
Μονάδες 5
14. α) ἐπισιτισάμενοι , διεῖχε, εἰσβαίνειν , ἀνάξοιτο, ἀπέπλευσαν: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθένα από τους παραπάνω ρηματικούς τύπους του κειμένου. Μονάδες 5
β) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη σημασία της στη Β΄στήλη. Δύο στοιχεία της Β΄στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
|
α) απέναντι
β) αγκυροβολώ γ) βγαίνω από το λιμάνι στην ανοιχτή θάλασσα δ) οδηγώ τα πλοία στο λιμάνι ε) εφοδιάζομαι με τρόφιμα στ) γευματίζω, τρώω ζ) πολύ κοντά
|
Μονάδες 5
15. α) διέχω, μηδείς, ἀντανάγω, καθορῶ , ἐξαγέλλω : Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις στα συνθετικά τους. Μονάδες 5
β) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη σημασία της στη Β΄στήλη. Δύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
|
α) βράδυ, αργά
β) εξορμώ από γ) ακολουθώ δ) προειδοποιώ ε) παραπετάσματα στ) πολύ πρωί ζ) πρωτύτερα |
Μονάδες 5
16. α) ορμίσκος, ασιτία, σκεύος, ισημερία, σήμα: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5
β) Να αντιστοιχίσετε τα ομόρριζα προς τους ρηματικούς τύπους εἰσβαίνειν και ἐ ξαγγεῖλαι (Α΄στήλη) ουσιαστικά με την κατηγορία στην οποία ανήκουν (Β΄ στήλη). Μια κατηγορία περισσεύει.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
|
α) ενέργεια ή κατάσταση
β) υποκοριστικό γ) αποτέλεσμα ενέργειας δ) τόπος ε) πρόσωπο που ενεργεί |
Μονάδες 5
17. α) ναυτίλος, αναγωγή, κίνηση, αποχή, είδος: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5
β) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την αντώνυμή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
εἰσβαίνω
πρότερον ἡμέρα ἕπομαι ἀποπλέω
|
α) νύξ
β) ἡγοῦμαι γ) εἰσπλέω δ) ἐκβαίνω ε) ὕστερον στ) ἀποβιβάζω ζ) ἐπιβιβάζω |
Μονάδες 5
18. α) νυχτερινός, ναύκληρος, κίνημα, περιοχή, έκβαση: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5
β) εὐθύς, ἐδειπνοποιοῦν το, ἐσήμανεν, παραβλήματα , ἐποίει : Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 5
19. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την αντώνυμή της στη Β΄ στήλη (δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν):
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
|
α) ἡγοῦμαι
β) ἡμέρα γ) ἐκβαίνω δ) εἰσπλέω ε) ἀκολουθῶ στ) ὕστερον ζ) παραπλέω |
Μονάδες 5
β) ναυσίν , προεῖπεν, λιμένι, ταχίστας , κατιδόντας : Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 5
20. α) Να συνδέσετε κάθε ρήμα της Α΄στήλης με το συνώνυμό του στη Β΄ στήλη. Δύο ρήματα της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ | Β΄ ΣΤΗΛΗ |
|
α) ἐκπλέω
β) προστάττω γ) ἀναγγέλλω δ) παρέχω ε) ἀκολουθῶ στ) παραπλέω ζ) ἀγκυροβολῶ |
Μονάδες 5
β)ἐσήμανεν, ὀψέ, κατιδόντας, νεῶν, ἡμέρας: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 5