Η εποχή του 1821 στο νηπιαγωγείο μας

Συντάκτρια: Κυριακή Φαρδή

Στην παρούσα ανάρτηση θα παρουσιάσω μία διδακτική προσέγγιση της εποχής του 1821 για το νηπιαγωγείο, όπως εφαρμόστηκε κατά το τρέχον σχολικό έτος 2017-2018 στο τμήμα μας. Στόχος μου είναι να συνδέσω τη διδακτική πράξη στο νηπιαγωγείο με τρία χρήσιμα μεθοδολογικά εργαλεία που προέρχονται από διαφορετικά πεδία, αλλά μπορούν να συνδυαστούν με κατάλληλο τρόπο και να εξυπηρετήσουν έναν σκοπό: τη γνωριμία των παιδιών με το ιστορικό παρελθόν, ειδικά με την εποχή του 1821 και τα χρόνια που ακολούθησαν (πρώτα χρόνια του αγώνα).

Στη συνέχεια, μέσα από τα ερωτήματα και τις απαντήσεις των παιδιών θα γίνουν κατανοητοί οι επιμέρους στόχοι των δραστηριοτήτων (όπως η γνωριμία με την καθημερινή ζωή, με σημαντικά έργα από την ιστορία της τέχνης που συνδέονται με την ελληνική επανάσταση, η σύνδεση της γιορτής του νηπιαγωγείου για την επέτειο του 1821 με την καθημερινή πράξη στο νηπιαγωγείο, η σύγκριση εκείνης της εποχής με τη σημερινή). Επιπλέον, ανάμεσα στους κεντρικούς στόχους αυτής της διδακτικής προσέγγισης θέτω τη γνωριμία των παιδιών με το νόημα του αγώνα των Ελλήνων. Ως νόημα του αγώνα θεωρώ την βαθύτερη ανάγκη των Ελλήνων για Εθνική ανεξαρτησία η οποία εκφράστηκε με πολλούς τρόπους πριν και μετά τον αγώνα. Επειδή, η έννοια της ανεξαρτησίας μπορεί να θεωρηθεί δύσκολη για τα παιδιά αυτής της ηλικίας επιλέγω να γίνει αντιληπτή με περιγραφικό και αναπαραστατικό τρόπο, με τη βοήθεια έργων τέχνης και της παιδικής λογοτεχνίας, αλλά με προσοχή, ώστε να υπάρχει μια αυθεντική απόδοση του ιστορικού παρελθόντος και να αποφεύγεται η σύγχυση των «μύθων» με την ιστορία και τα γεγονότα της εποχής στη διδακτική πράξη.

Τα μεθοδολογικά εργαλεία που θα παρουσιαστούν είναι: α) οι χρονικές γραμμές (timelines) που προέρχονται από τη διδακτική της ιστορίας, β) η ιστοριογραμμή (storyline) από την περιβαλλοντική εκπαίδευση και γ) ο εννοιολογικός χάρτης από τη διδακτική μεθοδολογία στο νηπιαγωγείο το δημοτικό σχολείο και τις ΤΠΕ. Φυσικά, αυτά τα πεδία δε διεκδικούν την αποκλειστική χρήση μεθοδολογικών εργαλείων και διδακτικών προσεγγίσεων, ωστόσο αναφέρω τη σύνδεσή τους με τα πεδία αυτά όπως, τουλάχιστον, αρχικά εμφανίστηκαν στην ελληνική βιβλιογραφία.

Η παρούσα διδακτική προσέγγιση ξεκίνησε με έναν εννοιολογικό χάρτη και κατέληξε σε έναν άλλο. Στον πρώτο εννοιολογικό χάρτη υπάρχει το κεντρικό ερώτημα «Τι έγινε το 1821;». Στην ολομέλεια του τμήματος, τα παιδιά έδωσαν απαντήσεις μέσα από τις οποίες εξέφρασαν τις γνώσεις, τις ιδέες και τις αναπαραστάσεις τους σχετικά με το θέμα. Συγκεκριμένα είπαν: (έγινε) «Πόλεμος», «Έκλαιγαν οι μάνες», «Στενοχωριόνταν οι μπαμπάδες», «Πέθαιναν οι μπαμπάδες», «Συγκρούονταν τα καράβια», «Κάναν τόσους πολλούς σκοτωμούς και κάποια μέρα τελείωσαν», «Έγινε μια μάχη», «Γεννήθηκαν Ήρωες», «Είχε πολεμικά καράβια», (οι ιδιότυπες εκφράσεις των παιδιών, με συντακτικά λάθη, διορθώθηκαν κατάλληλα). Από τον πρώτο εννοιολογικό χάρτη φαίνεται ότι τα παιδιά έχουν κάποιες γνώσεις για την εποχή από τα ακούσματά τους από το περιβάλλον τους και από τα προηγούμενα χρόνια που πήγαν νηπιαγωγείο ή παιδικό σταθμό.

Στη συνέχεια, για να προσδιοριστεί η εποχή του 1821 σε σχέση με την ημερομηνία γέννησης των παιδιών δημιουργήθηκε μία χρονική γραμμή (μία ευθεία γραμμή σε κάνσον στην οποία επισήμανα κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην ολομέλεια τις χρονικές έννοιες που γνώριζαν, από προηγούμενες δραστηριότητες άλλων θεματικών, τα παιδιά, με τη βοήθεια και τη συμμετοχή τους). Έτσι, από τα δεξιά προς τα αριστερά υπήρχαν τα εξής σύμβολα και λέξεις: «π. Χ.», «αρχαία χρόνια», τελεία ως σημείο για τη Γέννηση του Χριστού, «μ. Χ.», «1821», «1900», «1917» (έτος της μεγάλης πυρκαγιάς στη Θεσσαλονίκη, ιστορικό γεγονός που αναφέρθηκε από ένα κοριτσάκι το οποίο επισκέφτηκε με τους γονείς του το Μουσείο Λευκού Πύργου και είδε εκεί σχετικό βίντεο που θυμήθηκε κατά τη διάρκεια της συζήτησής μας, οπότε θεωρήσαμε καλό να το τοποθετήσουμε στη χρονική μας γραμμή), «1940» (ημερομηνία που γνώριζαν τα παιδιά από την προηγούμενη επέτειο της 28ης Οκτωβρίου), «2012» και «2013» η “Γέννησή μου” (έτος γέννησης των παιδιών νηπίων-προνηπίων) και 2018, “σήμερα”.

Με την επόμενη δραστηριότητα εισάγω στη μεθοδολογική μου προσέγγιση την έννοια της «ιστοριογραμμής». Σημειώνω, εδώ, ότι η ιστοριογραμμή είναι μία σειρά δραστηριοτήτων που έχει ως αφετηρία μία ιστορία, τις περισσότερες φορές φανταστική. Στο πλαίσιο αυτής της διδακτικής πρότασης η ιστοριογραμμή του νηπιαγωγείου μας ξεκινά με μια ιστορία που αφηγείται η Ερατώ η Μούσα της ποίησης στα παιδιά (μια κούκλα που φέρνει τα ποιήματα στο νηπιαγωγείο μας): «Καλημέρα σας παιδιά! Έρχομαι από τα Αρχαία Χρόνια και είμαι φανταστικό πρόσωπο. Ανήκω στον κόσμο των Μύθων γι’ αυτό και μπορώ να ταξιδέψω στο χρόνο. Ξεκίνησα, λοιπόν, από τα Αρχαία Χρόνια της χρονικής γραμμής σας (μπορούμε να βάλουμε την κούκλα να περπατάει πάνω στη γραμμή και να αναφέρει ένα προς ένα τα σημεία που έχουμε επισημάνει), τα χρόνια, δηλαδή πριν από τη Γέννηση του Χριστού, αυτά που συμβολίζονται με δύο γράμματα το «π» και το «Χ», συνέχισα το ταξίδι μου μέχρι τη «Γέννηση του Χριστού» και τα χρόνια μετά από αυτήν που συμβολίζονται με το «μ» και το «Χ» και έφτασα μέχρι το «1821» που είδα πράγματα και θαύματα. Τότε έγιναν φοβερά και τρομερά γεγονότα, μάχες και αγώνες πολλοί, γιατί οι Έλληνες ήθελαν την ελευθερία και την ανεξαρτησία τους. Από εκείνη την εποχή σας φέρνω τα ποιήματά σας για να ακούσετε και να υμνήσετε κι εσείς τα κατορθώματα των ανθρώπων εκείνης της εποχής». Η ιστορία αυτή μπορεί να διαμορφωθεί όπως θέλουμε, ανάλογα με τη φαντασία και τις ανάγκες της διδασκαλίας. Στο τέλος, της ιστορίας η Ερατώ μπορεί να ρωτήσει: «Τι θα θέλατε να ρωτήσετε για να μάθετε περισσότερα για την εποχή εκείνη;». Τα ερωτήματα που διατύπωσαν τα παιδιά διαμόρφωσαν τη σειρά των δραστηριοτήτων διερεύνησης του θέματός μας, δηλαδή την “ιστοριογραμμή” μας (σημείωση: ο όρος αναφέρεται στη σειρά των δραστηριοτήτων που έγιναν στο νηπιαγωγείο και όχι στη χρονική σειρά των ιστορικών γεγονότων, η χρονική σειρά ιστορικών γεγονότων εκφράζεται στις χρονικές γραμμές). Τα ερωτήματα αυτά ήταν: 1) «Ποια είναι η κοπέλα στον πίνακα του Θεόφιλου;» (Ο πίνακας αυτός γνωστός ως «Ο Ρήγας και ο Κοραής υποβαστάζουν την Ελλάδα» είναι αναρτημένος σε εμφανές σημείο του νηπιαγωγείου, εδώ και καιρό. Τα παιδιά είχαν τον χρόνο να τον παρατηρήσουν και είχε προηγηθεί συζήτηση κατά την οποία είχα την ευκαιρία να εξηγήσω ότι οι δύο άντρες του πίνακα παριστάνουν δύο σπουδαίους άντρες της εποχής εκείνης τον Ρήγα και τον Κοραή. Τα παιδιά υπέθεσαν ότι η πεσμένη κοπέλα είναι η ελευθερία και τους απάντησα ότι θα μπορούσε να είναι, αλλά δεν είναι αυτή. Ήρθε, λοιπόν, η στιγμή να βρούμε ποια είναι η κοπέλα του πίνακα), 2) «Τι φορούσαν οι άντρες και οι γυναίκες την εποχή του 1821;», 3) «Ποιος είναι ο ρόλος μου; Τι λέει το ποίημά μου;», 4) «Ποιους ήρωες, ποιες ηρωίδες έχω μάθει μέχρι τώρα από την εποχή του 1821;», 5) «Ποια είναι τα πιο γνωστά ποιήματα από την εποχή του 1821;», 6) «Πώς περνούσαν οι γυναίκες τον ελεύθερο χρόνο τους την εποχή του 1821; Πώς στόλιζαν τα υφάσματά τους;», 7) «Υπάρχουν διαφορές τότε και τώρα;»

Οι δραστηριότητες που έγιναν για να απαντήσουμε στα ερωτήματα αυτά ήταν (συνοπτικά και αντίστοιχα με τα ερωτήματα):

  • Παρατήρηση και Συζήτηση του πίνακα του Θεόδωρου Βρυζάκη «Η Ελλάδα ευγνωμονούσα». Στον πίνακα τα παιδιά αναγνώρισαν ήρωες του αγώνα, όπως τον Θεόδωρο Κολοκοτρώνη, τον Ρήγα Φεραίο, τον Κοραή κ.ά. και παρατήρησαν την κοπέλα του πίνακα λαμπερή και δοξασμένη να ανασηκώνεται προς τον ουρανό. Τους ενημέρωσα ότι η κοπέλα αυτή είναι η Ελλάδα και ρώτησα “γιατί στον πίνακα του Θεόφιλου οι ήρωες (Ρήγας και Κοραής) κρατούν την κοπέλα που μοιάζει να μη νοιώθει καλά και θέλουν να τη βοηθήσουν”; Έτσι, τα παιδιά συγκρίνοντας τους δύο πίνακες συμπέραναν ότι οι δύο κοπέλες παριστάνουν την Ελλάδα και ότι στον πίνακα του Θεόφιλου η Ελλάδα βρίσκεται στην περίοδο του αγώνα και πριν από αυτόν (γι’ αυτό και είναι πεσμένη σα να μη νοιώθει καλά), ενώ στον πίνακα του Βρυζάκη είναι στην εποχή της νίκης και της ελευθερίας. Αυτός είναι ένας τρόπος να διδάξουμε στα παιδιά έννοιες όπως η «ελευθερία» και η «ανεξαρτησία» που θεωρούνται δύσκολες με τη βοήθεια της αλληγορίας που συναντούμε συχνά στην τέχνη. Για τη σχέση της διδακτικής της ιστορίας με την αλληγορία παραθέτω έναν ηλεκτρονικό σύνδεσμο από το «Φωτόδεντρο» το επίσημο site του Υπουργείου Παιδείας με ψηφιακό υλικό για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης (για να δείτε τον σύνδεσμο πατήστε εδώ). Παρόμοιο, υλικό μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και στο νηπιαγωγείο, φυσικά με προσεχτικό τρόπο, ανάλογα με τις γνωστικές και συναισθηματικές ανάγκες των παιδιών αυτής της ηλικίας.
  • Για να απαντήσουμε στη δεύτερη ερώτηση παρατηρήσαμε εποπτικό υλικό φωτογραφίες με παραδοσιακές στολές και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους (στις γυναικείες ενδυμασίες ποδιές, μαντήλια, μακριές φούστες κ.ά., ενώ στις αντρικές τη φουστανέλα, το γιλέκο, τα τσαρούχια κ.ά.).
  • Για να απαντήσουμε στην τρίτη ερώτηση, έδωσα στα παιδιά ποιήματα με χαρακτηριστικούς ρόλους (ήρωες, αγωνιστές κ.ά.), τους διαβάσαμε, ανακαλύψαμε το νόημά τους, το μήνυμα του κάθε ρόλου και κάθε παιδί ζωγράφισε κάτι σχετικό με τον ρόλο του με τον δικό του αυθόρμητο τρόπο. Τα ποίημα που δόθηκαν επιλέχτηκαν με περιεχόμενο σχετικό με το δίπολο «καταπίεση- ανεξαρτησία» ή «υποδούλωση/υποταγή-ελευθερία» (αντλήθηκαν από σχετική δημοσίευση σε εξειδικευμένο περιοδικό για την εκπαίδευση το οποίο παραθέτω στο τέλος της ανάρτησης). Επίσης, στα ποιήματα αυτά αναφέρονται και οι γυναίκες «ηρωίδες» όπως η Ευανθία Καΐρη, η Μπουμπουλίνα, η Μαντώ Μαυρογένους με σκοπό να συνδεθεί το πρότυπο του «ήρωα» και με τα δύο φύλα (εκπαίδευση για τα φύλα).
  • Για να απαντήσουμε στην τέταρτη ερώτηση παρατηρήσαμε τους πίνακες, θυμηθήκαμε τα ποιήματα των παιδιών που αναφέρονταν σε συγκεκριμένους ήρωες και είπαμε κάποια ονόματα ηρώων.
  • Για να απαντήσουμε στην πέμπτη ερώτηση η Ερατώ μας έφερε τα πιο γνωστά ποιήματα της εποχής τον Εθνικό μας Ύμνο (Ύμνος στην Ελευθερία») του Διονύσιου Σολωμού και το «Θούριο» του Ρήγα ποιήματα που μάθαμε με τη μελωδία τους και τα τραγουδήσαμε στη γιορτή μας.
  • Η έκτη ερώτηση μας έφερε σε επαφή με την τέχνη του κεντήματος, τα σκυριανά παραδοσιακά σχέδια και την αφήγηση της Ευγενίας Φακίνου μέσα από τις φιγούρες και τις αναπαραστάσεις των σκυριανών κεντημάτων για τις περιπέτειες και τα βάσανα εκείνης της εποχής και το γνωστό σε όλους και όλες μας βιβλίο της με τον τίτλο «Ελληνάκια».
  • Τέλος, η έκτη ερώτηση μας βοήθησε να συγκρίνουμε εκείνη την εποχή με τη σημερινή και να βρούμε ομοιότητες και διαφορές. Αυτή η ερώτηση μας οδήγησε στη δημιουργία του δεύτερου εννοιολογικού χάρτη με τον οποίο ολοκληρώθηκε αυτή η παιδαγωγική διαδικασία και το ταξίδι μας στο χρόνο και την εποχή του 1821.

Έτσι, σχηματίστηκε ο δεύτερος εννοιολογικός χάρτης γύρω από την ερώτηση «Υπάρχουν διαφορές τότε και τώρα;». Οι απαντήσεις των παιδιών του νηπιαγωγείου μας ήταν οι εξής: «Δεν είχαν τόσα πολλά και ωραία παιχνίδια», «Τα σχολεία δεν είναι όπως είναι σήμερα», «Δε φορούσαν τα ίδια παπούτσια, φορούσαν τσαρούχια», «Τότε είχαν πόλεμο, ενώ σήμερα έχουμε ειρήνη», «Δεν είχαν τόσο αστεία βιβλία όσο έχουμε εμείς», «Δεν έπιναν νερό από τις βρύσες που έχουμε εμείς μέσα στα σπίτια», «Οι γυναίκες σήμερα πίνουν καφέ και βλέπουν τηλεόραση, ενώ εκείνη την εποχή κεντούσαν», «Οι γυναίκες σήμερα κάνουν πολύ περισσότερες δουλειές από αυτές που έκαναν τότε».

Από τις απαντήσεις των παιδιών γίνεται φανερό ότι τα παιδιά που παρακολούθησαν αυτή τη διδακτική προσέγγιση έχουν αποκτήσει βασικές γνώσεις για την εποχή και το νόημα του αγώνα των Ελλήνων της εποχής του 1821. Επίσης, η διδακτική πράξη συνδέθηκε με το περιεχόμενο της γιορτής για την Εθνική Επέτειο και με άλλα θέματα όπως η θέση των γυναικών στην κοινωνία ανάλογα με την εποχή, ο τρόπος ζωής των καθημερινών ανθρώπων κ.ά. Τέλος, θα ήθελα να συμπληρώσω ότι σε όλη τη διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος που παρουσιάστηκε αναφερόταν με σαφήνεια ποια ήταν η κυρίαρχη δύναμη στο γεωγραφικό χώρο (οι Τούρκοι) εκείνη την εποχή με παράλληλες παρατηρήσεις στο χάρτη και τη χρονική σειρά με την οποία προσαρτήθηκαν οι περιοχές στο σύγχρονο ελληνικό κράτος.

Σχετική Βιβλιογραφία:

Αθανασιάδου, Α. (2006), Πολεμώντας για την Ελευθερία, Παράθυρο στην Εκπαίδευση, τεύχος 38, σσ. 180-185. (ποιήματα-θεατρικό για την Γιορτή της 25ης Μαρτίου).

Ηλιοπούλου, Ι. (2005). Ιστοριογραμμή. Αθήνα: Ελάτη.

Κιρκινέ, Ε. (2014), Γιορτές στο Νηπιαγωγείο. Η Εθνική και Θρησκευτική τους Διάσταση. Μια Εθνογραφική Μελέτη, Βόλος: Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Διδακτορική Διατριβή.

Φακίνου, Ε. (1980), Τα Ελληνάκια, Αθήνα: Κέδρος.

Φαρδή, Κ. (2013), Ιστορία και Προσχολική Αγωγή: Από τα Αναλυτικά Προγράμματα στις Εκπαιδευτικές Εφαρμογές. Θεσσσαλονίκη: ΑΠΘ, Διδακτορική Διατριβή.

Φωτογραφικό υλικό, Οπτικά Ντοκουμέντα:

“Η Ελλάς ευγνωμονούσα”

Βρυζάκης

“Ο Ρήγας και ο Κοραής υποβαστάζουν την Ελλάδα”

Θεόφιλος

Η Ερατούλα ξεκινά το ταξίδι της στη χρονική γραμμή

Παιδάκι του νηπιαγωγείου μας δείχνει το κέντημά του στα άλλα παιδιά

Βιβλίο με σχέδια από τα σκυριανά κεντήματα για ζωγραφική

Εβδομάδα Εθελοντισμού

Συντάκτρια: Κυριακή Φαρδή

Η Ερατούλα η Μούσα της Ποίησης φέρνει στο νηπιαγωγείο τα ποιήματα κάθε φορά που το χρειαζόμαστε (στις γιορτές, ανάλογα με τα θέματα που διερευνούμε, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά μας).

Αυτή τη φορά μας βοήθησε να δημιουργήσουμε τα δικά μας ποιήματα για τον εθελοντισμό, την αλληλεγγύη, την ειρήνη, τη φιλία.

Η εβδομάδα 12 έως 18 Μαρτίου του 2018 ορίστηκε ως Εβδομάδα Εθελοντισμού από το Πρόγραμμα «Νοιάζομαι και Δρω». Στο πλαίσιο αυτής της εβδομάδας δημιουργήσαμε (ομαδικά και στην ολομέλεια του τμήματος) ποιήματα και ζωγραφιές για τον εθελοντισμό και τις άλλες έννοιες. Ως αποτέλεσμα των δράσεών μας για τη συμμετοχή μας στην Εβδομάδα Εθελοντισμού δημιουργήθηκε το ηλεκτρονικό μας βιβλίο με τα ποιήματα και τις ζωγραφιές των παιδιών.

Για να δείτε το βιβλίο μας πατήστε εδώ.

 

Μια ιδιαίτερη επίσκεψη

Συντάκτρια: Κυριακή Φαρδή

Πρόσφατα το νηπιαγωγείο μας δέχτηκε μια ιδιαίτερη επίσκεψη. Ωφελούμενοι του ΚΗΦΗ (Κέντρου Ημερήσιας Φροντίδας Ηλικιωμένων) του Δήμου Παύλου Μελά ήρθαν στο χώρο μας για να γνωρίσουν τα παιδιά, να παίξουν και να δημιουργήσουν μαζί τους. Ο σκοπός της επίσκεψης ήταν ψυχαγωγικός και εκπαιδευτικός και έγινε στο πλαίσιο του προγράμματος “Νοιάζομαι και Δρω” στο οποίο συμμετέχει το νηπιαγωγείο μας. Η κεντρική έννοια με την οποία εργαζόμαστε στο πλαίσιο αυτού του προγράμματος είναι η έννοια του εθελοντισμού, της αλληλεγγύης και της κοινωνικής προσφοράς.

Τα παιδιά του νηπιαγωγείο μας ενημερώθηκαν για τη φροντίδα που παρέχεται σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας, για τις ιδιαίτερες ανάγκες τους, τις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντά τους μέσα από μία αφήγηση-παραμύθι και ενημερώθηκαν, επίσης, για το ρόλο των κοινωνικών φροντιστών. Στη συνέχεια, μέσα από ένα οργανωμένο πρόγραμμα παιχνιδιών έπαιξαν μικροί και μεγάλοι μαζί, σε μεικτές ομάδες και δημιούργησαν χαρούμενες κατασκευές.

Αυτή η δράση πραγματοποιήθηκε σε ένα κλίμα χαράς και θετικών συναισθημάτων. Η συνύπαρξη μικρών και μεγάλων έδειξε ότι μέσα στο νηπιαγωγείο μπορεί να δημιουργηθεί ένας δημιουργικός και χαρούμενος κύκλος αγάπης και ασφάλειας μέσα στον οποίο μπορούν όλοι να νοιώσουν όμορφα, να μοιραστούν ευχάριστες εμπειρίες ζωής για την καθημερινότητά τους και το παρελθόν τους, να χαρούν και να γεμίσει η ζωή τους αισιοδοξία και ελπίδα.

Τα παιδιά του νηπιαγωγείου μας απέκτησαν δεξιότητες και ικανότητες αναπτύσσοντας την κοινωνικοποίησή τους, αυξάνοντας την ενσυναίσθησή τους, γνωρίζοντας τον “άλλον άνθρωπο” και τις ιδιαίτερες ανάγκες του. Έτσι, το σύγχρονο νηπιαγωγείο δίνει ένα μήνυμα αλληλεγγύης και κοινωνικής προσφοράς, ενάντια σε κάθε μορφή κοινωνικού αποκλεισμού.

Ευχαριστούμε θερμά την υπεύθυνη του ΚΗΦΗ Δήμου Παύλου Μελά Ελίνα Τερσενίδου, τις κοινωνικές φροντίστριες Λαμπρινή Γιαπουτζή και Σταυρούλα Σταματάκη, όπως επίσης και τους/τις ωφελούμενους/ες Σοφία Μπελντεμίρη, Ερασμία Αθανασίου, Μαρία Δελλή, Ευγενία Ιωαννίδου, Αναστάσιο Σιωπίδη, Θεόφιλο Αναγνώστου για την τιμή που μας έκαναν να επισκεφτούν το νηπιαγωγείο μας. Τους περιμένουμε να έρθουν ξανά.

 

Μικροί και Μεγάλοι σε δράση!

Χριστουγεννιάτικα διακοσμητικά

Συντάκτρια: Κυριακή Φαρδή

Κατά τη διάρκεια της εορταστικής χριστουγεννιάτικης περιόδου ετοιμάσαμε πολλές δραστηριότητες με σκοπό τη μάθηση, την ψυχαγωγία και την ανάπτυξη της δημιουργικής σκέψης των παιδιών.

Μάθαμε τα κάλαντα και επισκεφτήκαμε το δημοτικό σχολείο της περιοχής μας για να τα πούμε.

Ετοιμάσαμε Χριστουγεννιάτικη εκδήλωση-γιορτή.

Ετοιμάσαμε Χριστουγεννιάτικα διακοσμητικά, ημερολόγια κ.ά. για να στολίσουν τα σπίτια των παιδιών.

Επίσης, συζητήσαμε, παίξαμε, ζωγραφίσαμε, ετοιμάσαμε χειροτεχνίες και πολλές άλλες εκπλήξεις.

 

Επίσκεψη στη δανειστική βιβλιοθήκη

Συντάκτρια: Κυριακή Φαρδή

Κάθε χρόνο λειτουργεί η δανειστική βιβλιοθήκη στις αίθουσες του νηπιαγωγείου μας. Η λειτουργία της συνδέεται με πολλά προγράμματα, όπως φιλαναγνωσίας, ομαλής μετάβασης από το νηπιαγωγείο στο δημοτικό σχολείο (βλ. σχετικά εδώ) κ. ά. Κάθε Παρασκευή τα παιδιά δανείζονται βιβλία παιδικής λογοτεχνίας (γνωστά παραμύθια, μικροϊστορίες, βιβλία γνώσεων κ.ά.), συμπληρώνουν την καρτέλα δανεισμού και τα επιστρέφουν στη βιβλιοθήκη της αίθουσας τη Δευτέρα. Συζητάμε όλα όσα τους έκαναν εντύπωση στα βιβλία που διάβασαν, βλέπουμε και σχολιάζουμε τις ζωγραφιές τους και τοποθετούμε τα βιβλία και τα ονόματα των παιδιών (καρτέλες δανεισμού και ειδικά καρτελάκια με το όνομα του παιδιού για τη βιβλιοθήκη) στην κατάλληλη θέση.

Η επίσκεψή μας στη δανειστική βιβλιοθήκη του Δήμου μας (Αμπελοκήπων- Μενεμένης) είχε ως σκοπό τα παιδιά να γνωρίσουν το χώρο, το παιδικό της τμήμα και τα βιβλία της και να εξοικειωθούν με τη διαδικασία του δανεισμού, την ιδέα της χρήσης του βιβλίου ως εργαλείου απόκτησης γνώσεων και δεξιοτήτων. Επίσης, να γνωρίσουν το βιβλίο ως έναν εναλλακτικό τρόπο ψυχαγωγίας σε σχέση με τη συχνή χρήση της οθόνης (ηλεκτρονικά παιχνίδια, τηλεοπτικές παιδικές σειρές κ. ά.) με στόχο την πρόληψη ενάντια στον εθισμό στις οθόνες (του κινητού, του ηλεκτρονικού υπολογιστή κ.ά.)

Η επίσκεψη στη δανειστική βιβλιοθήκη του δήμου Αμπελοκήπων- Μενεμένης και, ειδικά, στο παιδικό της τμήμα συνδυάστηκε με ανάλογες δραστηριότητες πριν και μετά από αυτήν που εφαρμόστηκαν στο χώρο του νηπιαγωγείου. Παρακάτω αναφέρονται συνοπτικά (σε τίτλους):

Δραστηριότητες πριν την επίσκεψη:

Γνωριμία με την έννοια και το ρόλο των τοπικών δανειστικών βιβλιοθηκών μέσα από εποπτικό υλικό (φωτογραφίες). Γνωριμία με το επάγγελμα του/της βιβλιοθηκονόμου, το ρόλο και τα καθήκοντά του/της. Γνωριμία με τον τρόπο που κάποιος/α γίνεται μέλος της βιβλιοθήκης και αποκτά τη δική του καρτέλα δανεισμού.

Προετοιμασία “συνέντευξης” για τη βιβλιοθηκονόμο της δανειστικής βιβλιοθήκης κατά τη διάρκεια της επίσκεψης. Δημιουργία λίστας ερωτήσεων. Οι ερωτήσεις που έκαναν τα παιδιά ήταν:

-Πώς σας λένε;

-Σας αρέσει η δουλειά που κάνετε;

-Σας αρέσουν τα βιβλία που έχετε;

-Ποιο είναι το αγαπημένο σας βιβλίο;

-Σας αρέσει να ζωγραφίζετε;

-Έρχονται συνέχεια παιδιά για να πάρουν τα βιβλία;

-Πώς είναι η δουλειά σας; Τι κάνετε μέσα στη βιβλιοθήκη;

-Έχετε σπουδάσει; Τι έχετε σπουδάσει για να γίνεται βιβλιοθηκονόμος;

-Σας αρέσει να γράφετε;

Δραστηριότητες κατά τη διάρκεια της επίσκεψης:

Γνωριμία με το χώρο της βιβλιοθήκης και το κτίριό της (προπολεμικό αρχοντικό της περιοχής, τοπική ιστορία). Γνωριμία με τη βιβλιοθηκονόμο και συνέντευξη των παιδιών (διατύπωση ερωτήσεων, απαντήσεις από τη βιβλιοθηκονόμο). Συζήτηση (ερωτήσεις-απαντήσεις) σχετικά με αγαπημένα βιβλία των παιδιών και τα βιβλία της δανειστικής βιβλιοθήκης. Επιλογή ενός βιβλίου και ανάγνωσή του μέσα στο χώρο της βιβλιοθήκης. Επιλογή ενός άλλου βιβλίου για δανεισμό και ανάγνωση στο χώρο του νηπιαγωγείου.

Δραστηριότητες μετά από την επίσκεψη:

Συζήτηση με θέμα τις εντυπώσεις των παιδιών από την επίσκεψη. Σχολιασμός της σημασίας και της αξίας του δανεισμού βιβλίων και σύνδεση με την εκπαιδευτική διαδικασία.

Ανάγνωση αποσπασμάτων από το βιβλίο “Ο Φωκίων ήταν ελάφι” του Μάνου Κοντολέων. (Η επίσκεψή μας στη δανειστική βιβλιοθήκη συνέπεσε χρονικά με την επέτειο του Πολυτεχνείου. Ζητήσαμε, λοιπόν, από την κυρία βιβλιοθηκονόμο να μας δανείσει ένα σχετικό βιβλίο με την επέτειο αυτή. Το βιβλίο το επεξεργαστήκαμε ανάλογα και παρουσιάσαμε αποσπάσματά του τη μέρα της γιορτής μας).

Οι εντυπώσεις των παιδιών ήταν θετικές και η αποδοχή των δραστηριοτήτων ενθουσιώδης. Έτσι, ο δανεισμός των βιβλίων από τη δανειστική βιβλιοθήκη της αίθουσας μας δεν είναι πια μία συνήθεια αλλά τρόπος ζωής. Ευχόμαστε και ελπίζουμε τα παιδιά του νηπιαγωγείου μας να γίνουν μέλη της τοπικής βιβλιοθήκης και να δανείζονται και από κει αγαπημένα τους βιβλία.

20171117_123348

20171117_123405

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

“Παιχνίδια από ανακυκλώσιμα υλικά”

Συντάκτρια: Κυριακή Φαρδή

Φέτος (σχολικό έτος 2017-2018) στο νηπιαγωγείο μας λειτουργεί “γωνιά παιδαγωγικού παιχνιδιού”. Αυτή η γωνιά δημιουργείται σιγά-σιγά και εμπλουτίζεται σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.

Δημιουργούμε παιδαγωγικά παιχνίδια με ανακυκλώσιμα υλικά (χαρτί, πλαστικό, καπάκια από μπουκάλια κ.ά.) που έχουν παιδαγωγικούς στόχους όπως καλλιέργεια λεπτής κινητικότητας, συντονισμό χεριού-ματιού, επαφή και γνωριμία με προμαθηματικές έννοιες όπως μετρήσεις, αντιστοιχήσεις, η έννοια της δεκάδας, μεγαλύτερο-μικρότερο, υπολογισμοί κ.ά. Πρόκειται για δομημένα παιχνίδια με πολλούς στόχους και επιδιώξεις που αναπτύσσουν τη δημιουργική σκέψη των παιδιών και καλλιεργούν δεξιότητες και ικανότητες σε πολλούς τομείς (γνωστικό, κιναισθητικό, νοητικό, ψυχοσυναισθηματικό κ.ά.)

Όλο το υλικό αυτής της γωνιάς με τα παιχνίδια, οι επιμέρους στόχοι και οι ιδιαίτερες επιδιώξεις θα παρουσιαστούν σε επόμενες δημοσιεύσεις.

Στο πλαίσιο της γωνιάς παιδαγωγικού παιχνιδιού, η φοιτήτρια του ΤΕΠΑΕ του ΑΠΘ Αλεξάνδρα Ζλατάνη η οποία κάνει την πρακτική της στο τμήμα μας σχεδίασε και εφάρμοσε δραστηριότητα εικαστικών με καπάκια πλαστικών μπουκαλιών. Η δραστηριότητα υλοποιήθηκε με ομαδοσυνεργατικό τρόπο και, έτσι, τα παιδιά σε μικρές ομάδες συνεργάστηκαν κόλλησαν καπάκια σε χαρτί κάνσον και ζωγράφισαν ανθρωπάκια, αυτοκίνητα, σπίτια δέντρα κ.ά. με μαρκαδόρους.

Την ίδια μέρα προσθέσαμε ένα, ακόμη, παιχνίδι στη “γωνιά παιδαγωγικού παιχνιδιού” που το ονομάσαμε “ο Πύργος με τις Δεκάδες”.

Σε ποτηράκια από ειδικό ανακυκλώσιμο υλικό σχηματίσαμε όλοι και όλες μαζί τις δεκάδες μέχρι το εκατό. Στη συνέχεια, δώσαμε τις οδηγίες για το παιχνίδι στη γωνιά: Μπερδεύουμε τη σειρά των δεκάδων που βρίσκονται πάνω στο ποτήρι και προσπαθούμε να “χτίσουμε” τον Πύργο τοποθετώντας τις δεκάδες στη σωστή σειρά από τη μικρότερη στη μεγαλύτερη.

20171101_100510

 

 

 

 

 

 

                                                        Δραστηριότητα εικαστικών: “Καπάκια”

20171101_100614

 

 

 

 

 

 

 

20171101_100524

 

 

 

 

 

 

 

20171101_100540

 

 

 

 

 

 

20171101_100559

 

 

 

 

 

 

 

 

20171101_122219

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ο “Πύργος με τις Δεκάδες”

20171101_122601

20171101_122455

Ο Μικρός ήρωας στο νηπιαγωγείο μας

Συντάκτρια: Κυριακή Φαρδή

Η γιορτή της 28ης Οκτωβρίου ήταν αφιερωμένη, φέτος (2017) όπως και άλλα σχολικά έτη, στο “Μικρό Ήρωα” τις εικονογραφημένες περιπέτειες του Γιώργου Θαλάσση (συγγραφέας Στέλλιος Ανεμοδουράς).

Για να δείτε το σχετικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα πατήστε εδώ.

Τα παιδιά σε μικρές ομάδες έπαιξαν με τους ρόλους και τους ήρωες (τον Γιώργο Θαλλάση, την Κατερίνα και τον Σπίθα) και αναφέρθηκαν στις περιπέτειες των Ελλήνων για την ελευθερία τους. Αναρωτήθηκαν τι έκαναν εκείνη την εποχή οι Έλληνες για να κερδίσουν την ελευθερία τους, προσπάθησαν να μπουν στη θέση των ανθρώπων εκείνης της εποχής, και έδωσαν σχετικές απαντήσεις στο ερώτημα “τι θα μπορούσαμε να κάνουμε για να κερδίσουμε την ελευθερία μας”. Μερικές από τις απαντήσεις τους ήταν: “να συγκεντρωθούμε πολλοί μαζί για να αγωνιστούμε για να διώξουμε τους κατακτητές”, “να γράψουμε στους τοίχους ζήτω η ελευθερία”, “να βγούμε όλοι μαζί στους δρόμους για να φωνάξουμε θέλουμε ειρήνη και ελευθερία”, “ν’ ανέβουμε στα βουνά, να βρούμε τους κατακτητές και να τους πολεμήσουμε” κ.ά.

Επίσης, ετοίμασαν τη χαρτόκουκλα του “Μικρού Ήρωα” την κράτησαν στα χέρια τους και του έδωσαν φωνή, διαλόγους και ρόλο στο τραγούδι του και στη δραματοποίηση της ιστορίας του (εμψύχωση ήρωα εικονογραφημένης ιστορίας, κόμικς ή animation).

20171025_102922

 

 

 

 

 

 

20171025_103014

 

 

Στην αίθουσα του νηπιαγωγείου μας λειτούργησε, επίσης, έκθεση φωτογραφίας με διάσημες φωτογραφίες της εποχής του Β΄ Παγκόσμιου πολέμου στην Ελλάδα. Αυτή η έκθεση έδωσε την αφορμή να μιλήσουμε για το ρόλο και τη σημασία της φωτογραφίας (ως έργο τέχνης και ως ιστορικό ντοκουμέντο) και να γίνει η εισαγωγή σε επόμενο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα τη φωτογραφία.

20171024_111439

Ποίημα για τα σχήματα

Συντάκτρια: Κυριακή Φαρδή

Στο νηπιαγωγείο αρκετά συχνά αναφερόμαστε στα σχήματα και τα χρώματα. Σε σχετικές δραστηριότητες τα παιδιά αναγνώρισαν και ονόμασαν γνωστά σχήματα (τρίγωνα, τετράγωνα, κύκλους, ορθογώνια κ.ά.) και χρώματα (κόκκινο, μπλε, πράσινο, άσπρο, μαύρο) στο περιβάλλον τους, σε πίνακες ανάρτησης, στα παιχνίδια του νηπιαγωγείου, σε εικόνες και πίνακες ζωγραφικής. Επίσης, έμαθαν τραγούδια για τα χρώματα όπως “της καρδιάς τα χρώματα” (για να ακούσετε το τραγούδι πατήστε εδώ) και “το τραγούδι των χρωμάτων” (για να ακούσετε το τραγούδι πατήστε εδώ)

Επιπλέον, δημιούργησαν τη δική τους “σχηματοχρωματοχώρα”. Σε ομάδες των τεσσάρων ή πέντε παιδιών πάνω σε χαρτί κάνσον ζωγράφισαν σχήματα, τα χρωμάτισαν και δημιούργησαν ανθρώπους, σπίτια, δέντρα, αυτοκίνητα. Η σύνθεση αυτή στη φαντασία των παιδιών πήρε τη μορφή μιας πολιτείας από σχήματα και χρώματα.

Στη συνέχεια, τοποθετήσαμε τις “σχηματοχρωματοχώρες” όλων των παιδιών σε σημείο του νηπιαγωγείου για να μπορούν να τις δουν όλοι και τα παιδιά παρατήρησαν λεπτομέρειες. Αυτές τις λεπτομέρειες τις κάναμε στιχάκια και δημιουργήσαμε ένα μικρό ποίημα για τα σχήματα και τα χρώματα.

“Το ποίημα των σχημάτων και των χρωμάτων”

Μια μπάλα, μα ποια μπάλα

μια στρόγγυλη ροζ μπάλα

από τσιχλόφουσκα

που κυλά

και κατρακυλά

και πάει στα τρίγωνα βουνά!

Ένα ανθρωπάκι πάει γυμναστήριο

και κάνει τούμπες όλο μυστήριο!

Από ένα σπιτάκι βγαίνουν ανθρωπάκια

και παίρνουν τα ποδηλατάκια

και πάνε στη λιμνούλα

να κάνουνε βολτούλα

μαζί με τα ζωάκια

που λένε ποιηματάκια.”

Παγκόσμια ημέρα των Ζώων

Συντάκτρια: Κυριακή Φαρδή

4 Οκτωβρίου είναι η Παγκόσμια ημέρα των ζώων. Με αφορμή αυτήν την ημέρα συζητήσαμε για τα ζώα και τη σχέση τους με τον άνθρωπο και για τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να φροντίσουμε και να προστατεύσουμε τα ζώα.

Δημιουργήσαμε ένα πρόσωπο που να θυμίζει λιονταράκι πάνω σε κάνσον χαρτόνι με κηρομπογιές.

Η δραστηριότητα αυτή αποτελεί μία καλή πρακτική άσκησης προγραφικών ικανοτήτων καθώς τα παιδιά τραβούν γραμμές από το κέντρο προς τα έξω για να σχηματίσουν τη χαίτη του λιονταριού.

Επίσης, έχει ωραίο εικαστικό αποτέλεσμα.

Η δραστηριότητα αυτή στηρίζεται πάνω σε μία ιδέα της συναδέρφου Μαρίας Κουτσανοπούλου.

Διακοσμήσαμε την αίθουσά μας!

20171004_141503

 

Οι πρώτες μας χειροτεχνίες στο νηπιαγωγείο

Συντάκτρια: Κυριακή Φαρδή

Δωράκι καλωσορίσματος για τη νέα σχολική χρονιά (2017-2018): Ένας σελιδοδείκτης με την κουκουβάγια σύμβολο της Σοφίας και της Γνώσης και φίλη της θεάς Αθηνάς, ιδιαίτερα αγαπητή στο νηπιαγωγείο μας και ένα μολυβάκι για να ζωγραφίζουμε και να γράφουμε όμορφα.

20170907_093011

Οι ομπρέλες μας: Το φθινόπωρο έφτασε και μαζί μ’ αυτό οι πρώτες βροχές του. Στο πλαίσιο σχετικής θεματικής ενότητας δημιουργήσαμε τις δικές μας ομπρέλες σε κάνσον. Τα παιδιά τις έκοψαν και τις χρωμάτισαν. Βάψαμε τη χειρολαβή τους με τέμπερα (γλωσσοπίεστρο) και την ενώσαμε με κόλλα με την ομπρέλα. Τώρα είμαστε έτοιμοι και έτοιμες για κάθε βροχερή μέρα!

20170929_094000