Η Παγκόσμια Ημέρα για τα Δικαιώματα του Παιδιού τιμάται κάθε χρόνο στις 20 Νοεμβρίου, με αφορμή την επέτειο υπογραφής της Διεθνούς Σύμβασης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού (1989). Είναι το πρώτο παγκόσμιο σύνολο νομικά δεσμευτικών δικαιωμάτων που ισχύουν για όλα τα παιδιά.
Η Σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού που υιοθετήθηκε από τη Γενική Συνέλευση του Ο.Η.Ε. στις 20 Νοεμβρίου 1989 και κυρώθηκε από τη χώρα μας με το Νόμο 2101/1992 κατοχυρώνει βασικές αρχές και δεσμεύει τις Κυβερνήσεις να εντείνουν τις προσπάθειές τους για μια φιλική για το παιδί κοινωνία.
Αναγνωρίζει ότι όλα τα παιδιά χωρίς διακρίσεις έχουν δικαιώματα όπως και οι ενήλικες.
Έως σήµερα έχει επικυρωθεί από 193 χώρες, ενώ δεν την έχουν επικυρώσει δύο.
H σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού αποτελείται από 54 άρθρα και καλύπτει όλα τα δικαιώματα των παιδιών , χωρίζοντάς τα σε 4 κατηγορίες : δικαιώματα επιβίωσης , ανάπτυξης , προστασίας και συμμετοχής.
Επιβίωσης, Ανάπτυξης,
Προστασίας & Συµµετοχής.
1. Ορισµός 21. Υιοθεσία
2. ∆ιακρίσεις 22. Παιδιά πρόσφυγες
3. Φροντίδα 23. Παιδιά µε ειδικές ανάγκες
4. Το Κράτος Μέλος 24. Υγεία & υγειονοµικές υπηρεσίες
5. Γονική καθοδήγηση 25. Επανεξέταση φροντίδας
6. Επιβίωση & Ανάπτυξη 26. Κοινωνική Πρόνοια
7. Όνοµα & Εθνικότητα 27. Επίπεδο ζωής
8. Ταυτότητα 28. Εκπαίδευση
9. Ζωή µε τους Γονείς 29. Στόχοι της εκπαίδευσης
10. Επανένωση µε την οικογένεια 30. Παιδιά µειονοτήτων
11. Απαγωγή και κράτηση 31. Παιχνίδι – Ψυχαγωγία
12. Ελευθερία Γνώµης 32. Παιδική Εργασία
13. Ελευθερία Έκφρασης 33. Προστασία από ναρκωτικά
14. Ελευθερία Σκέψης-Θρησκείας 34. Σεξουαλική εκµετάλλευση
15. Ελευθερία του συνεταιρίζεσθαι 35. Εµπορία παιδιών
16. Προσωπική ζωή 36. Άλλες µορφές εκµετάλλευσης
17. Πρόσβαση σε πληροφόρηση 37. Βασανιστήρια & στέρηση
ελευθερίας
18. Γονική ευθύνη 38. Ένοπλες συρράξεις
19. Κακοµεταχείριση – Παραµέληση 39. Επανένταξη – Αποκατάσταση
20. Προστασία – ορφανά
40. Αντιµετώπιση από τη ∆ικαιοσύνη
41. 41. Κατοχύρωση
42. Γνωστοποίηση
43-54 Εφαρμογή και έλεγχος ( site Υπουργείου Υγείας https://www.moh.gov.gr/articles/news/898-pagkosmia-hmera-paidioy)
Γιορτάσαμε αυτή τη σπουδαία μέρα με παιχνιώδεις δραστηριότητες που βοήθησαν τα παιδιά να αντιληφθούν και κατανοήσουν το ρόλο τους , τη θέση τους , τη φωνή τους .
Βλέπουμε βίντεο της UNICEF
https://www.youtube.com/watch?v=nyJ5qwOoWbA&list=PLB5401BDACBDEF6D0
https://www.youtube.com/watch?v=Po6eQ-66Z7Y&list=PL5TGMIrXSOg4QGDONOdSfxotqh90UtUEO
https://www.youtube.com/watch?v=RqrdlyQNtcM&list=PL5TGMIrXSOg4QGDONOdSfxotqh90UtUEO&index=3
https://www.youtube.com/watch?v=SMZ9BP_YUGE&list=PL5TGMIrXSOg4QGDONOdSfxotqh90UtUEO&index=8
https://www.youtube.com/watch?v=Qon6SX7wRRY&list=PL5TGMIrXSOg4QGDONOdSfxotqh90UtUEO&index=6
https://www.youtube.com/watch?v=9kmrn1TWB78&list=PL5TGMIrXSOg4QGDONOdSfxotqh90UtUEO&index=5
https://www.youtube.com/watch?v=2jUdIMtjijI&list=PL5TGMIrXSOg4QGDONOdSfxotqh90UtUEO&index=4
Το μαγικό μολύβι της Μαλάλα
https://www.youtube.com/watch?v=TP0xnA6it-8
Ακούμε το τραγούδι ” Το ρολόι του ελεύθερου χρόνου” , μια σειρά 14 τραγουδιών από το μη κερδοσκοπικό Σωματείο ” Δίκτυο για τα Δικαιώματα του Παιδιού”
Τα δικαιώματα του παιδιού γίνονται τραγούδι από τα ίδια τα παιδιά με τη βοήθεια αγαπημένων καλλιτεχνών, φίλων του Δικτύου για τα Δικαιώματα του Παιδιού, όπως ο Άγγελος Αγγέλου, η Φωτεινή Βελεσιώτου, ο Γιώργος Γκώνιας, ο Σπύρος Γραμμένος, ο Φοίβος Δεληβοριάς, ο Νίκος Ζούδιαρης, η Τατιάνα Ζωγράφου, ο Χρήστος Θηβαίος, ο Κώστας Λειβαδάς, ο Αριστείδης Μάραντος, η Σαββέρια Μαργιολά, η Ανδριάνα Μπάμπαλη, ο Δημήτρης Μπασλάμ, η Δάφνη Πανουργιά, η Μαρία Παπαγεωργίου, ο Αντώνης Παπαθεοδούλου, ο Θοδωρής Παπαϊωάννου, ο Κώστας Παρίσσης, ο Σταύρος Σιόλας, ο Μπάμπης Στόκας, η Τζώρτζια, η Νεφέλη Φασούλη, ο Γιώργος Χαρωνίτης, ο Γιώργης Χριστοδούλου, οι Burger Project και οι Dilemma.
https://www.youtube.com/watch?v=Djmib-zYF2o
Το κάθε παιδί παίρνει δύο χαρτιά . Στο πρώτο ζωγραφίζει τι κάνει τον ελεύθερο χρόνο του και στο άλλο γράφει το όνομά του. Φτιάχνουμε και τους δείκτες και ο καθένας /μία βάζει τους δείκτες στο όνομα και την ασχολία του .
Ζωγραφίζουμε δικαιώματα και παίζουμε παιχνίδι μνήμης
Η κάθθε ομάδα παιδιών καλείται να βρει δυο καταστάσεις η μία να μιλά για δικάιωμα και η δεύτερη για κάτι που δεν επιτρέπεται να γίνει.
Στην ολομέλεια παρουσιάζονται οι προτάσεις και η κάθε ομάδα καλείται να σηκώσει ψηλά την ταμπέλα με τη σωστή ένδειξη
Εχω δικαίωμα να διαβάζω βιβλία ΝΑΙ
Έχω δικαίωμα να σπάω τζάμια ΟΧΙ
Έχω δικαίωμα να χτυπώ παιδιά ΟΧΙ
Έχω δικαίωμα να πηγαίνω βόλτες ΝΑΙ
………………………………………………………….