Οικογένεια (μέρος 1ο)

 

Η οικογένεια αποτελεί ένα από τα αγαπημένα θέματα των παιδιών νηπιακής ηλικίας, γιατί όλα έχουν εμπειρίες και βιώματα μέσα από τηνοικογένειά τους και μπορούν άνετα να πάρουν μέρος σε συζητήσεις που λαμβάνουν χώρα στην παρεούλα.

Τα παιδιά από τις πρώτες κιόλας μέρες παρουσίας τους στηντάξη μιλούσαν για την οικογένειά τους και ρωτούσαν κι εμένα για τη δική μου και αυτό το ενδιαφέρον  αποτέλεσε αφορμή να μιλήσουμε για την ”Οικογένεια” .

Αφού ονομάσαμε τα μέλη της οικογένειά μας , είδαμε φωτογραφίες που μας έφεραν παιδιά και είπαμε πράγματα που κάνουμε με την οικογένειά μας, φτιάξαμε ένα πίνακα διπλής εισόδου σημειώνοντας τα μέλη της οικογένειας  κάθε παιδιού και μετρώντας το σύνολο βρήκαμε ποιών παιδιών οι οικογένειες είναι ισομελείς, ποια παιδιά έχουν τις μικρότερες και ποια τις μεγαλύτερες οικογένειες.

DSC06429Αναφέραμε και καταγράψαμε λέξεις όπως 3μελής , 4μελής , 5μελής , πολύτεκνη, θετή και μονογονεική οικογένεια.

Συνεχίσαμε με λέξεις που μας έρχονται στο μυαλό όταν ακούμε τη λέξη” οικογένεια” και τα παιδιά ανέφεραν αγάπη, αγκαλιά, φιλί, βοήθεια, προστασία, συγχώρεση ,μαμά, μπαμπάς,αδέρφια κτλ.Τις έγραψα σε χαρτί , τα παιδιά τις αντέγραψαν σε κάνσον, DSC06417έκαναν και μία ζωγραφιά  και έτσι ετοιμάσαμε την αφίσα της οικογένειας. DSC06420

Είδαμε φωτογραφίες σύγχρονων οικογενειών και οικογενειών παλαιοτέρων χρόνων και τις συγκρίναμε ως προς το ρουχισμό, τις δραστηριότητες και τον αριθμό των ατόμων που ζούσαν μέσα σ΄ενα σπίτι και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι ήταν δύσκολα τα χρόνια που ζούσαν  οι παππούδες και οι γιαγιάδες μας.

Διαβάσαμε την ιστορία του Τζιάνι Ροντάρι ”Ποιος διευθύνει” και αντιληφθήκαμε πως αυτό που χρειάζεται να υπάρχει σε μια οικογένεια για να λειτουργεί σωστά είναι η αγάπη και όχι οι φωνές, οι εντολές και οι καυγάδες.Όλοι έχουμε δικαιώματα αλλά και υποχρεώσεις και αυτό είναι κάτι που δεν θα πρέπει να ξεχνάμε.

Χρώματα

Αφορμή για την παρακάτω δραστηριότητα μας έδωσε το αποτέλεσμα του πίνακα με το αγαπημένο χρώμα των παιδιών , όπου κυριάρχησαν στις προτιμήσεις τους το κόκκινο και το μαύρο. Επικεντρωθήκαμε λοιπόν στα δύο αυτά χρώματα και ξεκινώντας από το κόκκινο  αναφέραμε και ομαδοποιήσαμε πράγματα μέσα και έξω από την τάξη που έχουν κόκκινο χρώμα ( φρούτα, λαχανικά, λουλούδια, τρόφιμα, αντικείμενα διάφορα, παιδιά με κόκκινο χρώμα στα ρούχα τους, σημαίες ομάδων και κρατών, παραμύθια κτλ). Η λίστα μεγάλη και αναπόφευκτο το ερώτημα ” Με τόσα κόκκινα πράγματα που βρήκαμε τι μπορούμε να κάνουμε;”Ακούστηκαν πολλές προτάσεις και συμφωνήσαμε να υλοποιήσουμε τρεις  από αυτές. α) Να δημιουργήσουμε μια κόκκινη ιστορία β) Να ζωγραφίσουμε κάτι κόκκινο γ) Να κάνουμε μία σημαία για την τάξη μας με κυρίαρχο το κόκκινο χρώμα. Στην προσπάθειά μας να φτιάξουμε την ιστορία μας αντιληφθήκαμε ο,τι είναι ευκολότερο να φανταστούμε τον τρόπο με τον οποίο κάποιο από τα πράγματα της λίστας μας έγινε κόκκινο, από το  να προσπαθήσουμε να χρησιμοποιήσουμε πολλά κόκκινα πράγματα στην ίδια ιστορία. Έτσι κι έγινε. Η ομάδα συμφώνησε πως η ιστορία της θα έχει σαν θέμα το κόκκινο χρώμα του μήλου και πως αυτό προέκυψε.Μετά από έναν έντονο καταιγισμό ιδεών και απόψεων τα παιδιά κατέληξαν στην παρακάτω ιστορία που της έδωσαν τον τίτλο ” Η κόκκινη μηλιά’‘.

Μια φορά κι ένα καιρό ζούσε σε ένα σπιτάκι μέσα στο δάσος ένα κοριτσάκι που το έλεγαν Μαργαρίτα. Ήταν καλό και ευγενικό με όλους , γι΄αυτό όλοι το αγαπούσαν.Κάθε φορά που χαμογελούσε τα πουλάκια κελαηδούσαν ,ο ήλιος έλαμπε και τα λουλούδια μοσχομύριζαν.Μια μέρα η Μαργαρίτα αποφάσισε να πάει μία βόλτα στο δάσος , χωρίς όμως να το καταλάβει απομακρύνθηκε αρκετά από το σπίτι της. Η ώρα είχε περάσει και άρχισε να πεινάει. Δεν είχε όμως τίποτα μαζί της να φάει. Ξαφνικά είδε μπροστά της μία μηλιά . Έτρεξε με λαχτάρα να κόψει ένα μήλο,όμως δεν πρόσεξε το κλαδί με τα αγκάθια ενός διπλανού δέντρου και τρύπησε το δάχτυλό της. Αίμα άρχισε να τρέχει τότε απο το χέρι της και έβαψε κόκκινο το μήλο που έκοψε. Η μηλιά θέλοντας να κρατήσει κάτι από τη Μαργαρίτα για να τη θυμάται αποφάσισε να βάψει όλα τα μήλα της κόκκινα. Έτσι από τότε έχει αυτό το κόκκινο χρώμα.Μόλις τελειώσαμε την ιστορία αναρωτηθήκαμε τί άλλο μένει να κάνουμε για να γίνει κανονικό παραμύθι. Τα παιδιά με μια φωνή απάντησαν ζωγραφιές. Χωρίστηκαν σε 4 ομάδες  και η κάθε ομάδα ζωγράφισε μία σκηνή της ιστορίας.

DSC06421DSC06422DSC06423DSC06424

Χρώματα (συνέχεια)

Σε συνέχεια των δραστηριοτήτων για τα χρώματα προσπαθήσαμε να φέρουμε τα παιδιά σε μία πρώτη επαφή με τα γράμματα της αλφαβήτας μέσα από δραστηριότητες που αφορούσαν αρχικά την ταύτιση της λέξης με το χρώμα, έχοντας σαν οδηγό το πρότυπο όπως φαίνεται στην φωτογραφία:DSC06393 Στη συνέχεια χωρίς το πρότυπο, τα παιδιά αναγνώρισαν το πρώτο γράμμα της λέξης , προφέροντας τη φωνούλα του και βρίσκοντας και άλλες λέξεις που ξεκινούν από το ίδιο γράμμα. Η  δραστηριότητα ολοκληρώθηκε με χορό σε δύο φάσεις: α) στην πρώτη δραστηριότητα δόθηκαν στα παιδιά οι λέξεις και τα παιδιά έπρεπε να βρουν το ταίρι τους (δηλαδή το άλλο παιδί που κρατούσε την ίδια λέξη ) και να χορέψουν ζευγαράκια και β) τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες των τεσσάρων και αφού πήραν την κάρτα με το όνομα ενός χρώματος και την ταύτισαν στον πίνακα αναφοράς με το χρώμα για να καταλάβουν ποιο χρώμα είχαν, σηκώνονταν και χόρευαν την ώρα που ακούγονταν το τραγούδι τους  (Ζουζούνια τα χρώματα), ενώ τα υπόλοιπα τραγουδούσαν το τραγούδι.

DSC06398

Επιπεδοχώρα ή Πώς να μιλήσουμε στα παιδιά του νηπιαγωγείου για την τρίτη διάσταση

Συντάκτρια Κυριακή Φαρδή

Αφορμές για τη δημιουργία της “επιπεδοχώρας” (μιας αφηγηματικής ιστορίας που δημιουργήθηκε από τα ίδια τα παιδιά του νηπιαγωγείου μας με τη μέθοδο της δημιουργικής γραφής) ήταν: 1) η θεματική προσέγγιση για τα σχήματα, θέμα γνωστό σε όλα τα νηπιαγωγεία, 2) το γνωστό βιβλίο του Edwin Abbot, “Flatland” (“Η Επιπεδοχώρα”), 3) οι “Μπαμπούσκες” αγαπημένο ξύλινο παιχνίδι και βιβλίο ενός παιδιού, τα οποία και έφερε στο νηπιαγωγείο για να τα δούμε όλοι και όλες και να διαβάσουμε την ιστορία τους (Ντιμίτερ Ινκιόφ, “Η κούκλα που ήθελε να αποκτήσει ένα μωρό”, Εκδ. Πατάκη).

Μπαμπούσκες

Οι μπαμπούσκες στο νηπιαγωγείο μας

Σε ένα πρώτο στάδιο μιλήσαμε για τα σχήματα ξεκινώντας από τις υπάρχουσες γνώσεις των παιδιών. Ονόμασαν και περιέγραψαν τα σχήματα που γνώριζαν και στη συνέχεια εξηγήσαμε τη σημασία τους, μιλήσαμε για σχήματα που δε γνώριζαν, αναγνώρισαν σχήματα στο χώρο του νηπιαγωγείου. Σε επόμενη δραστηριότητα δημιούργησαν με μικτή τεχνική σε κολάζ τα δικά τους έργα. Χωρίστηκαν σε ομάδες και πάνω σε κάνσον κόλλησαν σχήματα από χαρτόνι, και ζωγράφισαν με μαρκαδόρους και μολύβια με σκοπό να σχηματίσουν ανθρώπους, σπίτια, φυτά, δέντρα από σχήματα ώστε κάθε ομάδα να ετοιμάσει τη δική της σχηματοχώρα.

Μερικές από τις σχηματοχώρες

Σχηματοχώρα

Σχηματοχώρα1

Σχηματοχώρα3

Σχηματοχώρα4

Όταν “επισκέφτηκαν” το νηπιαγωγείο μας οι “Μπαμπούσκες” παρατηρήσαμε ότι είχαν ύψος και μέσα στην πρώτη τη “Μάνουσκα” (το όνομα από την ιστορία που διαβάσαμε) χωρούσαν άλλες πέντε, ενώ η βάση της Μάνουσκας ήταν ένας κύκλος. Έτσι, τα παιδιά κατάλαβαν ότι τα σχήματα δεν είναι μόνο επίπεδα, αλλά πολλοί κύκλοι μαζί μπορούν να δημιουργήσουν έναν κύλινδρο και μια σφαίρα, πολλά τετράγωνα έναν κύβο κ.ά.

Τότε, θέσαμε μία κατάσταση προβληματισμού: Πώς θα ήταν η ζωή σε μια χώρα που όλα θα ήταν επίπεδα; Τι θα έπρεπε να κάνει κάποιος σ’ αυτή τη χώρα για να δει και την τρίτη διάσταση (για τα παιδιά για να μοιάσει με τις Μπαμπούσκες, τους κυλίνδρους και τους κύβους) ;

Για να απαντήσουμε στα προηγούμενα ερωτήματα δημιουργήσαμε όλοι μαζί συμπληρώνοντας ο ένας τις ιδέες του άλλου μία ιστορία για μια χώρα που όλοι και όλα ήταν επίπεδα και ονομαζόταν επιπεδοχώρα (όπως στο βιβλίο του Abbot). Να, λοιπόν, τι πιστεύουν τα παιδιά για μια τέτοια χώρα:

“Επιπεδοχώρα”

“Μια φορά κι έναν καιρό ήταν μια χώρα που όλα ήταν επίπεδα. Ένα ανθρωπάκι της επιπεδοχώρας θα είχε ένα κεφάλι από κύκλο και ένα σώμα από τετράγωνο. Δεν θα είχε μάτια,μύτη, δεν θα είχε πόδια, δε θα είχε στόμα για να φάει. Δεν θα υπήρχαν φαγητά στην επιπεδοχώρα. Δε θα είχε λαιμό για να καταπιεί. Δε θα μπορούσε να κάνει τίποτα. Μπορούσε να δει αλλά θα καθόταν όλη μέρα στην καρέκλα. Θα περπατούσε με το κεφάλι του από κύκλο και το σώμα του από τετράγωνο και θα σερνόταν σαν το σκουλίκι. Και δε θα μπορούσε να ζωγραφίσει. Δε θα μπορούσε να στολίσει ένα δέντρο. Σερνότανε και κάποια στιγμή χτύπησε σε μια γωνία. Και πόνεσε. Και τότε σηκώθηκε όρθιο. Όλα άλλαξαν. Η επιπεδοχώρα έγινε ψηλή και σταθερή. Και άλλαξαν και όλα. Και το φαγητό και το τραπέζι και τα παιχνίδια. Το παιδάκι άλλαξε και τώρα έχει χέρια πόδια μύτη και θα μπορούσε να βάλει ρούχα. Και μπορούσε να στολίσει και δέντρο. Και την είπε τη χώρα του “Σταθερή” και άλλαξαν και τα βουνά και έγιναν όμορφα και τα λουλούδια θα ήταν χρωματιστά. Και το παιδάκι φόρεσε τα παπούτσια του και άρχισε το χορό και ζήσαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα!”

Ένα “ατύχημα”, μία διαφορετική ματιά στη ζωή, μπορεί να μας βοηθήσει να ανακαλύψουμε νέες “πλευρές” και “διαστάσεις”.

Με τη βοήθεια αυτών των δραστηριοτήτων προσεγγίσαμε μαθηματικές έννοιες (σχήματα, επίπεδα και στερεά), καλλιεργήσαμε τη φιλαγνωσία, αναπτύξαμε δεξιότητες προφορικού και γραπτού λόγου, εκφραστήκαμε δημιουργώντας τα δικά μας έργα κολάζ.

Το μήνυμά μας: Η ζωή είναι πιο χαρούμενη όταν δεν είναι μόνο επίπεδη!

Χρώματα (Δραστηριότητες και των δύο τμημάτων του νηπιαγωγείου)

Τα χρώματα είναι ένα αγαπημένο θέμα των μικρών και των μεγάλων. Τι θα γινόταν εάν ζούσαμε χωρίς χρώματα; Ποια θα ήταν τα συναισθήματα των ανθρώπων που θα ζούσαν σε μια άχρωμη πολιτεία; Τι θα έκαναν για να χρωματίσουν ξανά τις ζωές τους;

Αυτά τα καυτά ερωτήματα έθεσε στα παιδιά του νηπιαγωγείου μας η κουκουβάγια η Σοφία, σύντροφος και συνοδοιπόρος στις αναζητήσεις και στις έρευνές τους.

Η Σοφία παρατηρεί τα παιδιά από το κλαδί της που βρίσκεται πάνω στη στέγη του κουκλοθεάτρου και που και που έρχεται στην παρέα τους για να συζητήσει μαζί τους. Μια μέρα, λοιπόν, που είδε ότι τα παιδιά μιλούσαν για τα χρώματα και ανέφεραν τα δικά τους αγαπημένα χρώματα αποφάσισε να τους θέσει ένα πλαίσιο προβληματισμού. Αφηγήθηκε την ιστορία μιας άχρωμης πολιτείας όπου όλα ήταν ασπόμαυρα, οι άνθρωποι, τα λουλούδια, τα δέντρα, η βροχή…Και ρώτησε πώς θα ήταν η ζωή των κατοίκων μιας τέτοιας πολιτείας; Τι θα έκαναν για να βρούνε τα χρώματα;

Για να απαντήσουν στις ερωτήσεις αυτές τα παιδιά με τη μέθοδο της δημιουργικής γραφής (και με την προτροπή της Σοφίας) δημιούργησαν την πρώτη τους αφήγηση στο νηπιαγωγείο: “την ιστορία της άχρωμης και της χρωματιστής πολιτείας”

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΧΡΩΜΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΧΡΩΜΑΤΙΣΤΗΣ ΠΟΛΙΤΕΙΑΣ

Μια φορά κι ένα καιρό ήταν μια άχρωμη πολιτεία. Και δεν θα μπορούσαν να ζήσουν οι άνθρωποι χωρίς χρώμα και να φάνε. Και τα λαχανικά και τα φρούτα και τα φύλλα θα είναι ασπρόμαυρα και τα ξύλα και τα ψάρια και δε θα μπορούσαν να ζήσουν οι άνθρωποι χαρούμενοι. Δεν μπορούσαν να βάψουν γιατί δεν είχαν χρώματα και βρήκαν χρώματα και πήρανε πιο πολλά φαγητά για τα παιδιά. Μια φορά έβρεξε ασπρόμαυρη βροχή και μετά βγήκε το μαγικό ουράνιο τόξο. Οι άνθρωποι της άχρωμης πολιτείας πήραν τα χρώματα από το ουράνιο τόξο. Και η πολιτεία τους έγινε χρωματιστή. Μετά έβαψαν τα σπίτια, τα μαγαζιά, του τοίχους και τα δέντρα έγιναν πάλι όπως ήταν. Είχαν πράσινα φύλλα και από κάτω είχαν τα κλαδιά και τον κορμό σε καφέ χρώμα. Οι άνθρωποι έγιναν χαρούμενοι, αγαπημένοι και ευχαριστημένοι. Και τον ήλιο τους τον βάψανε κίτρινο χρώμα. Για να νοιώθουν καλύτερα έπαιρναν χρωματιστά λουλούδια για τις γυναίκες τους και τα παιδιά τους. Και τα φαγητά έγιναν χρωματιστά και νόστιμα. Και θα τρώει όλη η πολιτεία. Και θα κάνουν μεγάλο γλέντι με τραγούδια και χορούς για να το γιορτάσουν. Και να ζήσουν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα.

Σε επόμενη δραστηριότητα ενημερώθηκαν για το πώς γράφουμε μία ιστορία στον ηλεκτρονικό υπολογιστή. Η ιστορία τους μοιράστηκε σε πέντε μικρά κομματάκια με αρχή μέση και τέλος, ακριβώς όπως την αφηγήθηκαν. Στη συνέχεια και αφού χωρίστηκαν σε πέντε ομάδες χρωμάτισαν τα μέρη της ιστορίας τους δοκιμάζοντας τις μίξεις των χρωμάτων.

SAM_0960

 Η Σοφία σε ώρα περισυλλογής!

SAM_0962

Ομάδα 1

SAM_0963

Ομάδα 2

SAM_0964

Ομάδα 3

SAM_0965

Ομάδα 4

SAM_0966

Ομάδα 5

Ατομικές ζωγραφιές παιδιών με τη μίξη χρωμάτων:
SAM_0967

SAM_0968

SAM_0969

SAM_0970

Το αγαπημένο τραγούδι των χρωμάτων. Για να το ακούσετε πατήστε εδώ.

Σχολή γονέων στην περιφέρεια Δυτικής Θεσσαλονίκης

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ

ΙΔΡΥΜΑ ΝΕΟΛΑΙΑΣ ΚΑΙ ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΜΑΘΗΣΗΣ

 

      ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

ΣΧΟΛΗ ΓΟΝΕΩΝ στην περιφέρεια Δυτικής Θεσσαλονίκης (Δήμοι: Αμπελοκήπων- Μενεμένης, Βόλβης, Δέλτα, Κορδελιού- Ευόσμου, Λαγκαδά, Νεάπολης- Συκεών, Παύλου Μελά, Χαλκηδόνας, Ωραιοκάστρου)

 

Ενημερώνουμε όλους τους/τις ενδιαφερόμενους/ες ότι η Γενική Γραμματεία Δια Βίου Μάθησης δια του Ιδρύματος Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων θέτει σε λειτουργία σε όλους τους νομούς της χώρας Σχολές Γονέων.

 

Το εν λόγω έργο εντάσσεται στο Ειδική Υπηρεσία Διαχείρισης Ε.Π (Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση) του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο Πράξεων «Σχολές Γονέων ΑΠ7, ΑΠ8 και ΑΠ9» και συγχρηματοδοτείται από το Ε.Κ.Τ. (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και το Ελληνικό Δημόσιο.

 

Σκοπός του έργου των Σχολών Γονέων είναι η στήριξη των γονέων, ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν με επιτυχία στο σύνθετο και δύσκολο ρόλο τους όπως αυτός διαμορφώνεται στις σύγχρονες κοινωνικοοικονομικές συνθήκες. Το έργο θα προσφέρει στους γονείς και στο οικογενειακό και σχολικό περιβάλλον γνώσεις και ευκαιρίες για προβληματισμό.

 

Αναλυτικότερα το έργο στοχεύει στο να :

  • Βελτιωθεί η επικοινωνία στην οικογένεια
  • Προαχθούν οι γνώσεις των γονέων σχετικά με τις ψυχικές, κοινωνικές, πνευματικές και άλλες ανάγκες των παιδιών σε κάθε στάδιο ανάπτυξης τους
  • Αναπτυχθούν δεξιότητες για την έγκαιρη διάγνωση και αντιμετώπιση δύσκολων συμπεριφορών των παιδιών τους
  • Ενθαρρυνθεί η συμμετοχή των γονέων στις σχολικές δραστηριότητες και να υποστηριχθεί συνεργασία τους με τους/τις εκπαιδευτικούς
  • Αποκτηθούν συγκεκριμένες ικανότητες προκειμένου οι γονείς να μπορούν να  βοηθήσουν τα παιδιά τους να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις του νηπιαγωγείου,  δημοτικού,  γυμνασίου και  λυκείου
  • Ενημερωθούν οι γονείς σε θέματα υγείας των ίδιων και των παιδιών τους
  • Ενημερωθούν οι γονείς για τους τρόπους σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης ανάλογα με την ηλικία των παιδιών τους
  • Γίνει κατανοητή η θέση των ατόμων τρίτης ηλικίας στην κοινωνία, την οικογένεια και τα κοινά
  • Γίνει ενημέρωση των γονέων για τους τρόπους προφύλαξης των παιδιών από την χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών και να προταθούν τρόποι παιδαγωγικής και λελογισμένης χρήσης τους
  • Βελτιωθεί η διαχείριση του οικογενειακού προγραμματισμού
  • Παρασχεθεί συμβουλευτική υποστήριξη και αγωγή υγείας στις οικογένειες των ευάλωτων κοινωνικά ομάδων
  • Ενημερωθούν και να υποστηριχθούν ψυχολογικά γονείς ατόμων με ειδικές ανάγκες

 

 

 

Τα προγράμματα που παρέχονται στις Σχολές Γονέων είναι ΔΩΡΕΑΝ και έχουν συνολική διάρκεια:

Α) 50 ωρών (που κατανέμονται σε 16 συναντήσεις)

Β) 25 ωρών (που κατανέμονται σε 8 συναντήσεις)

 

Η εκπαιδευτική διαδικασία έχει ως στόχο την ενεργό συμμετοχή των εκπαιδευομένων, σύμφωνα με τις αρχές εκπαίδευσης ενηλίκων (θεωρητικό μέρος, συζήτηση/ανταλλαγή απόψεων και βιωματικές ασκήσεις) και παρέχεται από εξειδικευμένους επιστήμονες.

Οι βασικές θεματικές ενότητες που αναπτύσσονται στα τμήματα των παραπάνω προγραμμάτων είναι:

  • Δομή και λειτουργία της ελληνικής οικογένειας
  • Προσαρμογή του παιδιού στο σχολείο
  • Εξάρτηση από καπνό, αλκοόλ, ναρκωτικά
  • Σεξουαλική Αγωγή
  • Διαχείριση ελεύθερου χρόνου
  • Χρήση των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών
  • Επαγγελματικός Προσανατολισμός
  • Κατανάλωση και Διαφήμιση
  • Οικογενειακός Προϋπολογισμός
  • Συνεργασία εκπαιδευτικού-γονέων- παιδιού
  • Εκπαιδευτικοί, οικογένεια και διάγνωση κλίσεων
  • Προώθηση της ισότητας των φύλων
  • Προβλήματα συμπεριφοράς μαθητών/τριών
  • Συνεργασία γονέων-μεταναστών
  • Ψυχολογική Υποστήριξη
  • Αγωγή Υγείας
  • Συμβουλευτική Γονέων Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες
  • Στερεότυπα και διακρίσεις στην οικογένεια

 

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε γονείς παιδιών όλων των ηλικιών, κάθε εθνικής προέλευσης, ηλικίας και μόρφωσης, σε μελλοντικούς γονείς, γονείς ατόμων με ειδικές ανάγκες, εκπαιδευτικούς, ενήλικες τρίτης ηλικίας, ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

Για την ένταξη των ενδιαφερομένων στα τμήματα Σχολών Γονέων απαιτείται η συμπλήρωση σχετικής αίτησης. Τα τμήματα τίθενται σε λειτουργία με την εγγραφή 16-18 ατόμων.

 

Για  πληροφορίες και εγγραφές απευθυνθείτε στην:

 

Υπεύθυνη Σχολών Γονέων Δυτικής Θεσσαλονίκης: Συμεωνίδου Δήμητρα * Τηλ. 6936932002, email: sxolesgonewn.thes@gmail.com

 

Ώρες επικοινωνίας:

Πρωινές: Δευτέρα έως Παρασκευή 9.00-14.00,

Απογευματινές: Δευτέρα και Πέμπτη 17.30-20.00

 

 

 

 

Οι πρώτες μέρες στο νηπιαγωγείο

Συντάκτρια: Κυριακή Φαρδή

Μέρες αγωνίας, προσαρμογής, αποχωρισμού από την στοργική αγκαλιά αγαπημένων προσώπων. Αγωνία για τη συνάντηση με τη νέα δασκάλα και τους άλλους συμμαθητές. Κλάμα μπροστά στην πόρτα της αίθουσας και βουρκωμένα μάτια για τα πιο γενναία παιδάκια. Χαρές και φωνές για όσα ήταν έτοιμα και περίμεναν όλο το καλοκαίρι πότε θα έρθει η στιγμή να μπουν στο νέο τους σχολείο.

Όλα τα συναισθήματα είναι αποδεκτά και οι νηπιαγωγοί όλου του κόσμου έτοιμοι/ες να βοηθήσουν στην επίλυση δυσκολιών, στη προσαρμογή των παιδιών, στην οργάνωση του χώρου και της καθημερινής ζωής.

Στο δικό μας νηπιαγωγείο προσπαθούμε, επίσης, να δημιουργήσουμε κλίμα χαράς, συνεργασίας και δημιουργικότητας. Μία σειρά από δραστηριότητες γνωριμίας των παιδιών μεταξύ τους, με το χώρο και με τις νηπιαγωγούς γίνονται από την πρώτη μέρα και κινητοποιούν τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Οι δραστηριότητες αυτές είναι γνωστές στα περισσότερα νηπιαγωγεία.

Εδώ θα αναφερθούμε σε δύο που έχουν γίνει στο δικό μας νηπιαγωγείο και προσθέτουν έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα στο φιλικό και συνεργατικό παιδαγωγικό κλίμα που προσπαθούμε να πετύχουμε εμπλουτίζοντας τις εμπειρίες και τις αναπαραστάσεις των παιδιών τις πρώτες μέρες τους στο νηπιαγωγείο.

α) Η κουκουβάγια η Σοφία και τα κουκουβαγάκια της.

Η κουκουβάγια η Σοφία είναι μια κούκλα κλουκλοθεάτρου. Εμφανίζεται την πρώτη μέρα στο χέρι της νηπιαγωγού για να συστηθεί στα παιδιά. Λέει το όνομά της και μια αγαπημένη της ιστορία. Στη συνέχεια περνάει μπροστά από τα παιδιά, τα χαιρετά ένα ένα, ρωτάει το δικό τους όνομα και τους προτείνει να πουν κι αυτά ποια είναι η αγαπημένη τους ιστορία. Συζητά μαζί τους για εμπειρίες και εντυπώσεις από την πρώτη μέρα στο νηπιαγωγείο.

Φράση χαιρετισμού: “Κουκουβάγιαγιαγια….γειά σας παιδιά”

Γνωστά τραγούδια για την κουκουβάγια: “Η κουκουβάγια” (για να ακούσετε το τραγούδι πατήστε εδώ) και ένας πιο “ηλεκτρονικός” ήχος “Mazzo and the Zoo-Η κουκουβάγια” (για να ακούσετε το τραγούδι πατήστε εδώ).

Η κουκουβάγια η Σοφία εμπλέκεται σε πολλές μελλοντικές δραστηριότητες του νηπιαγωγείου. Τα “κουκουβαγάκια της” για παράδειγμα είναι μικρές κουκουβάγιες στο παρουσιολόγιο του νηπιαγωγείου με τη φωτογραφία και το όνομα του κάθε παιδιού (κινητό καρτελάκι) το οποίο χρησιμοποιείται καθημερινά στο νηπιαγωγείο από τα παιδιά τόσο για να δηλώσουν την παρουσία τους ή την απουσία τους όσο και ως μία μέθοδος γλωσσικού γραμματισμού (αναγνώριση ονόματος).

Σε άλλες δραστηριότητες θα πει το μύθους που συσχετίζονται με τη φίλη της τη θεά Αθηνά, θα φέρει τα παιδιά σε επαφή με αρχαία αγάλματα, θα δημιουργήσει μαζί τους αφηγήσεις, θα γράψει μαζί τους ποιήματα, αλλά όλα αυτά πολύ αργότερα.

β)   Η πρώτη μέρα στο σχολείο για τα παιδιά όλου του κόσμου.

Η ιδέα για τη δραστηριότητα αυτή προέρχεται από τη συλλογή φωτογραφιών για την πρώτη μέρα στο νηπιαγωγείο που δημοσιεύτηκε στο site ALEXIPTOTO. Η συλλογή αυτή παρουσιάζει παιδιά που πηγαίνουν στο σχολείο τους τις πρώτες μέρες σε διάφορα μέρη του κόσμου. Η δραστηριότητα έγινε ομαδικά και επιλέχθηκαν πέντε φωτογραφίες όσες και οι ομάδες που χωρίστηκαν τα παιδιά.

Περιληπτική περιγραφή της δραστηριότητας: Τα παιδιά χορεύουν ελεύθερα στο χώρο και τραγουδούν το τραγούδι “Εδώ νηπιαγωγείο” . Μόλις τελειώσει το τραγούδι χωρίζονται σε πέντε ομάδες των τεσσάρων ατόμων. Κάθε ομάδα επιλέγει ένα όνομα (τα δικά μας παιδιά διάλεξαν να ονομάσουν τις ομάδες τους με αγαπημένες τους ιστορίες π.χ. “Χιονάτη”, “Μάγισσα Φρικαντέλα”, “Αίσωπος” κ.ά.). Στη συνέχεια κάθε ομάδα παίρνει από μία φωτογραφιά, διατυπώνει ερωτήσεις, ζητά τη βοήθεια της νηπιαγωγού, βρίσκει απαντήσεις, δημιουργεί αυτοσχέδιες ιστορίες. Συγκεντρωνόμαστε στη γωνιά της συζήτησης (ολομέλεια), τοποθετούμε τις φωτογραφίες σε κάποιο σημείο ώστε να τις βλέπουν όλοι και όλες και κάθε ομάδα παρουσιάζει τη φωτογραφία της. Ακολουθεί συζήτηση και αναφορές στις προσωπικές εμπειρίες των παιδών από την πρώτη τους μέρα στο νηπιαγωγείο.

Τα μηνύματα και οι ιδέες που προέκυψαν από τα ίδια τα παιδιά μετά από την εφαρμογή της δραστηριότητας στο νηπιαγωγείο μας: α) τα παιδιά όλου του κόσμου έχουν το δικό τους σχολείο, β) ακόμη κι όταν δεν έχουν παπούτσια θέλουν να πηγαίνουν στο σχολείο τους, γ) το σχολείο έχει τη δική του ξεχωριστή αξία γιατί μας μαθαίνει πολλά και γιατί κάνουμε φίλους και παίζουμε.

Οι φωτογραφίες που χρησιμοποιήσαμε στη δραστηριότητά μας:

Ανατολικό Ακρωτήριο

 Ανατολικό Ακρωτήριο

Γουατεμάλα

 Γουατεμάλα

Κολομβία

 Κολομβία

ΤόκιοΤόκιο

Τόκιο1Τόκιο

πρώτες μέρες

Ο πίνακας ανάρτησης με τις φωτογραφίες και τα ονόματα των ομάδων

Μήνυμα καλωσορίσματος για τη νέα σχολική χρονιά

Την Πέμπτη 11/9/2014 αρχίζει η νέα σχολική χρονιά για τους μαθητές και τις μαθήτριες όλης της χώρας στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Το εκπαιδευτικό προσωπικό του νηπιαγωγείου μας αντιλαμβάνεται την αγωνία των γονέων και των παιδιών τους για την πρώτη μέρα στο σχολείο, αλλά και για την πρώτη τους επαφή με την εκπαίδευση, καθώς για τα νήπια η εκπαίδευσή τους στη βαθμίδα μας ταυτίζεται με το έτος εισαγωγής τους στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Θέλουμε να υπενθυμίσουμε σε όσους και όσες εμπλέκονται με τη μαθησιακή διαδικασία ανεξάρτητα από την ηλικία τους ότι η μάθηση είναι μία εμπειρία συναρπαστική. Είναι ένα υπέροχο ταξίδι στη γνώση, στην ανακάλυψη νέων εμπειριών, στην γνωριμία με τον εαυτό μας και τους άλλους.

Επίσης, θέλουμε να τους διαβεβαιώσουμε ότι επικεντρωνόμαστε σε κάθε παιδί και προσπαθούμε να διερευνήσουμε τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά του, τα χαρίσματα και τις ικανότητές του με σκοπό να κάνουμε τη μάθηση μια βιωματική διαδικασία, να εμπνεύσουμε την αγάπη για το σχολείο, τον πολιτισμό και την κοινωνία, ώστε το νηπιαγωγείο να αποτελέσει τη βάση ανάπτυξης της προσωπικότητας του παιδιού και να το βοηθήσει σημαντικά στη μελλοντική του σχολική επιτυχία και στην καλή του πρόοδο στη ζωή.

Στους δύσκολους καιρούς που ζούμε η συλλογικότητα και η αλληλεγγύη είναι σημαντικοί παράγοντες για να ανταποκριθούμε όσο γίνεται στις ανάγκες της σύγχρονης εκπαίδευσης. Την προηγούμενη σχολική χρονιά ενωθήκαμε όλοι γονείς, εκπαιδευτικοί και βοηθητικό προσωπικό με κοινό στόχο το καλό των παιδιών.

Το ίδιο θα κάνουμε και αυτή τη σχολική χρονιά. Ευχόμαστε υγεία, όρεξη για μάθηση και δημιουργία σε όλους και όλες.

Για τη σημασία της παιδείας, της συλλογικότητας και του πολιτισμού έχουν μιλήσει άλλοι πριν από εμάς. Έτσι, προτιμούμε να κλείσουμε αυτό το μήνυμα με τα λόγια του Μακρυγιάννη:

«Κι όσα σημειώνω τα σημειώνω γιατί δεν υποφέρνω να βλέπω το άδικο να πνίγει το δίκιο. Για κείνο έμαθα γράμματα στα γεράματα και κάνω αυτό το γράψιμο το απελέκητο, ότι δεν είχα τον τρόπον όντας παιδί να σπουδάξω: ήμουν φτωχός κι έκανα τον υπηρέτη και τιμάρευα άλογα, κι άλλες πλήθος δουλειές έκανα, να βγάλω το πατρικό μου χρέος που μας χρέωσαν oι χαραμήδες, και να ζήσω κι εγώ σε τούτη την κοινωνία, όσο έχω τ’αμανέτι του Θεού στο σώμα μου. Κι αφού ο Θεός θέλησε να κάμει νεκρανάσταση στην Πατρίδα μου, να τη λευτερώσει από την τυραγνία των Τούρκων, αξίωσε κι εμένα να δουλέψω κατά δύναμη, λιγότερον από τον χερότερο πατριώτη μου Έλληνα. Γράφουν σοφοί άντρες πολλοί, γράφουν τυπογράφοι ντόπιοι, και ξένοι διαβασμένοι για την Ελλάδα. Ένα πράμα μόνο με παρακίνησε κι εμένα να γράψω: ότι τούτη την πατρίδα την έχομεν όλοι μαζί, και σοφοί κι αμαθείς, και πλούσιοι και φτωχοί, και πολιτικοί και στρατιωτικοί, και οι πλέον μικρότεροι άνθρωποι. Όσοι αγωνιστήκαμεν, αναλόγως ο καθείς, έχομεν να ζήσομεν εδώ. Το λοιπόν δουλέψαμεν όλοι μαζί να τη φυλάμε κι όλοι μαζί, και να μη λέγει ούτε ο δυνατός «εγώ», ούτε ο αδύνατος. Ξέρετε πότε να λέγει ο καθείς «εγώ»; όταν αγωνιστεί μόνος του και φκιάσει ή χαλάσει, να λέγει «εγώ»· όταν όμως αγωνίζονται πολλοί και φκιάνουν, τότε να λένε «εμείς». Είμαστε στο «εμείς» κι όχι στο «εγώ». Και στο εξής να μάθομε γνώση, αν θέλομε να φκιάσομε χωριό να ζήσομε όλοι μαζί. Έγραψα γυμνή την αλήθεια, να ιδούνε όλοι οι Έλληνες ν’ αγωνίζονται για την πατρίδα τους, για τη θρησκεία τους· να ιδούνε και τα παιδιά μου και να λένε: «Έχομε αγώνες πατρικούς, έχομε θυσίες -αν είναι αγώνες και θυσίες. Και να μπαίνουν σε φιλοτιμία και να εργάζονται στο καλό της πατρίδας τους, της θρησκείας τους και της κοινωνίας- ότι θα είναι καλά δικά τους. Όχι όμως να φαντάζονται για τα κατορθώματα τα πατρικά, όχι να πορνεύουν την αρετή και να καταπατούν το νόμο, και να ‘χονν την επιρροή για ικανότη» (Β’ 463).

 

 

Θερινές εργασίες συντήρησης και ανακαίνισης στο νηπιαγωγείο (Καλοκαίρι 2014)

Συντάκτρια: Κυριακή Φαρδή

Οι εργασίες συντήρησης του κτιρίου και ανανέωσης της υλικοτεχνικής υποδομής του είναι δύο θέματα με τα οποία ασχολούμαστε συνεχώς, διότι πιστεύουμε ότι ο χώρος και το περιβάλλον μέσα στο οποίο ζούμε και εργαζόμαστε καθημερινά μας επηρεάζει σε σημαντικό βαθμό. Μία εξάλλου από τις αρχές ενός διάσημου παγκοσμίως συστήματος σχολείων για την προσχολική αγωγή και εκπαίδευση, του Reggio Emilia, είναι ότι: “ο χώρος είναι ο τρίτος δάσκαλος του παιδιού” (οι άλλοι δύο είναι “ο γονέας” και “ο εκπαιδευτικός”). Μία αρχή την οποία σεβόμαστε και προσπαθούμε να υποστηρίξουμε όσο μπορούμε.

Ο πληθυντικός στην εισαγωγή αυτού του άρθρου δε χρησιμοποιείται τυχαία: προς την κατεύθυνση αυτή συμβάλλουν όλοι και όλες, πρόσωπα και φορείς. Και πιο συγκεκριμένα: το εκπαιδευτικό προσωπικό του νηπιαγωγείου μας, η διεύθυνση του 7ου Δημοτικού Σχολείου Αμπελοκήπων που έχει και την κύρια ευθύνη της οικονομικής διαχείρισης, οι τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου Αμπελοκήπων, η αντιδημαρχία παιδείας, η καθαρίστρια του σχολείου, όπως, επίσης, και οι ευαισθητοποιημένοι γονείς των παιδιών οι οποίοι/ες “σηκώνουν τα μανίκια”, πολύ συχνά, φέρνουν ειδικά εργαλεία στο νηπιαγωγείο, ξηλώνουν και ξαναστήνουν έπιπλα, κατασκευάζουν υλικά, βοηθούν στη μετακίνηση επίπλων και σε εργασίες γενικής καθαριότητας (πλύσιμο χαλιών, κουρτινών κ.ά.).

Στην προσπάθεια βελτίωσης των συνθηκών μάθησης και της δημιουργίας ενός παιδαγωγικά κατάλληλου χώρου έχουμε δύο δυνατούς αντιπάλους: α) την μείωση των κονδυλίων για τις δαπάνες των σχολικών μονάδων (η σημερινή χρηματοδότηση καλύπτει μόνο λειτουργικές ανάγκες όπως η θέρμανση, βασικά υλικά που είναι απαραίτητα για την καθημερινή ζωή όπως είδη υγιεινής κ.ά.) και β) τους γραφειοκρατικούς μηχανισμούς (για παράδειγμα οι αναφορές μας για τις ανάγκες του νηπιαγωγείου στους αρμόδιους φορείς είναι αλλεπάλληλες και η ικανοποίηση κάποιων λίγων αιτημάτων μας εξαιρετικά χρονοβόρα).

Ωστόσο, επιμένουμε. Ξεκίνησαν, λοιπόν, από τον περασμένο Φεβρουάριο εργασίες εσωτερικής ανακαίνισης του νηπιαγωγείου. Αρχικά έγιναν ελαιοχρωματισμοί στις δύο διδακτικές αίθουσες και άλλαξε όλη η εσωτερική τους διαρρύθμιση με στόχο και προσανατολισμό την ανάπτυξη παιδαγωγικά κατάλληλων πρακτικών. Τους θερινούς μήνες ολοκληρώθηκε ο ελαιοχρωματισμός των κοινόχρηστων χώρων (διαδρόμου, γραφείου, wc) και η ανάλογη διαρρύθμισή τους με στόχο και σκοπό την ικανοποίηση των λειτουργικών αναγκών των παιδιών, των γονέων, των εκπαιδευτικών και του προσωπικού του νηπιαγωγείου.

Σήμερα, πριν να πάνε οι εκπαιδευτικοί στο νηπιαγωγείο (το  άρθρο γράφεται 30/8/2014), οι διδακτικές αίθουσες και όλοι οι εσωτερικοί χώροι του νηπιαγωγείου είναι, ήδη, έτοιμοι και καθαροί, μετά από συστηματική προσωπική εργασία πολλών προσώπων και φορέων που συνεργάστηκαν μεταξύ τους.

Άλλες, σημαντικές και θετικές αλλαγές που έγιναν στο νηπιαγωγείο για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας είναι η αλλαγή των “γωνιών” των διδακτικών αιθουσών με στόχο την καλύτερη παιδαγωγική τους αξιοποίηση και η δημιουργία νέων όπως: γωνία του κουκλοθέατρου, της μουσικής, της τέχνης κ.ά. Και όλο αυτό έγινε, χωρίς την αγορά κανενός νέου επίπλου ή νέου παιδαγωγικού υλικού, εξαιτίας της έλλειψης χρημάτων, αλλά με την αξιοποίηση των παλιών. Λύθηκαν καρφωμένες ντουλάπες, καθαρίστηκαν και συντηρήθηκαν και μετακινήθηκαν όλα τα έπιπλα με στόχο να γίνουν λειτουργικά και να συμβάλλουν στους παιδαγωγικούς σκοπούς του νηπιαγωγείου.

Έχουμε, ακόμη να κάνουμε πολλά. Το κτίριο του νηπιαγωγείου μας χρειάζεται και άλλες εργασίες όπως, επίσης και βελτίωση της υλικοτεχνικής του υποδομής. Οι εργασίες καθαριότητας και συντήρησης συνεχίζονται σε καθημερινή βάση.

Επόμενος στόχος μας είναι να βελτιώσουμε την υποδομή σε σχέση με τις σύγχρονες τεχνολογίες (να αντικατασταθεί ένας παλιός υπολογιστής ο μοναδικός που υπάρχει αυτή τη στιγμή στο νηπιαγωγείο, να βρούμε υπολογιστές για τις αίθουσες διδασκαλίας,  επειδή όλες οι δραστηριότητες που έχουν σχέση με την ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών στην προσχολική αγωγή και εκπαίδευση γίνονται με τους προσωπικούς φορητούς υπολογιστές των εκπαιδευτικών του νηπιαγωγείου).

Ξεκινάμε δυναμικά: Καλή Σχολική Χρονιά σε όλους και όλες, με δύναμη, υγεία, όρεξη για δουλειά και πολλές χαρούμενες δημιουργικές στιγμές.

 

 

 

Όψεις του παρελθόντος μέσα από τη λαϊκή παράδοση

Ένα πολιτιστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για το σχολικό έτος 2013-2014.

Υπεύθυνες νηπιαγωγοί: Κυριακή Φαρδή, Φωτεινή Καραγεώργου

Γενικοί στόχοι και σκοποί: Η λαϊκή παράδοση είναι αναπόσπαστο στοιχείο του πολιτισμού κάθε λαού. Στο νηπιαγωγείο υπάρχουν πολλές ευκαιρίες για να έρθουν τα παιδιά σε επαφή με τη λαϊκή παράδοση (γιορτές, θεματικές προσεγγίσεις και σχέδια εργασίας, τραγούδια, χοροί κ.ά.). Επίσης, η λαϊκή παράδοση δίνει την ευκαιρία σύνδεσης με το παρελθόν και είναι μία αφορμή για να διερευνηθούν πτυχές του όπως η καθημερινή ζωή των ανθρώπων, των παιδιών, η εργασία και οι τρόποι παραγωγής, τα επαγγέλματα, οι τρόποι ψυχαγωγίας και οι κοινωνικές εκδηλώσεις, στοιχεία της παιδικής ηλικίας κ.ά.

Η γενική ιδέα του δικού μας πολιτιστικού προγράμματος η οποία διαμόρφωσε τους βασικούς στόχους και σκοπούς του ήταν, με αφορμή τη λαϊκή παράδοση, να γνωρίσουν τα παιδιά του νηπιαγωγείου πτυχές της ζωής των ανθρώπων στο παρελθόν μέχρι περίπου πριν από έναν αιώνα. Επιμέρους στόχοι ήταν να καλλιεργηθούν δεξιότητες και ικανότητες όπως η αίσθηση του παρελθόντος ως μία εισαγωγή στην ιστορική εκπαίδευση και, επίσης, δεξιότητες και ικανότητες που αφορούν άλλους τομείς όπως ανάπτυξη προφορικών και γραπτών δεξιοτήτων, ανάπτυξη της δημιουργικότητας και η ενθάρρυνση της έκφρασης, η γνωριμία με σημαντικά στοιχεία του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος (νερό, μεταποίηση προϊόντων όπως το αλεύρι, τα μέσα παραγωγής σε άλλες εποχές κ.ά.). Η διαθεματική προσέγγιση, τα πολλά και διαφορετικά μεθοδολογικά εργαλεία προσέγγισης (ο καταιγισμός ιδεών, οι ερωταποκρίσεις, η μελέτη εποπτικού υλικού, τα σχέδια εργασίας, οι επισκέψεις, η διδασκαλία διαμέσου της τέχνης, η μελέτη εικαστικών έργων, οι εικαστικές δραστηριότητες, οι δραστηριότητες μουσικής κ.ά.) είναι σημαντικά στοιχεία αυτού του πολιτιστικού προγράμματος.

Περιληπτική παρουσίαση: Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα ήταν μακράς διάρκειας (περίπου πέντε μηνών) και οι επιμέρους δραστηριότητες του προσαρμόζονταν στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα του νηπιαγωγείου ανάλογα με τα άλλα επίκαιρα θέματα και τις καθημερινές δραστηριότητες.

Οι βασικοί του άξονες όπως διαμορφώθηκαν τελικά, σύμφωνα με τα ενδιαφέροντα των παιδιών ήταν: 1) Φυσικό περιβάλλον και μέσα παραγωγής και μεταποίησης, κατοικίες (αργαλειός, νερόμυλοι, σπίτια, δρόμοι, καθημερινά αντικείμενα), 2) Ανθρωπογενές περιβάλλον, καθημερινές συνήθειες, τρόπος ζωής, ψυχαγωγία, 3) Ο χρόνος και ο ιστορικός χρόνος (το παρελθόν μέσα από τα ίχνη του, δηλαδή τις πηγές), 4) Διαπολιτισμική διάσταση: παραδοσιακά όργανα άλλων λαών (αφρικάνικα τύμπανα).

Συνοπτική περιγραφή του κάθε άξονα:

Μέσα παραγωγής και μεταποίησης, κατοικίες: Με αφορμή σχετικές με το νερό δραστηριότητες μιλήσαμε για τους νερόμυλους και για την μεταποίηση του σιταριού σε αλεύρι. Έτσι τα παιδιά γνώρισαν στοιχεία της βιομηχανικής κληρονομιάς από το παρελθόν. Έμαθαν για τους νερόμυλους που χτίζονταν δίπλα στα ποτάμια, για τα μέρη τους (μυλόπετρες, φτερωτή, κεντρικός μηχανισμός κ.ά.). Άκουσαν παροιμίες και αφηγήσεις για τους νερόμυλους και τους μυλωνάδες από την λαϊκή μας παράδοση.

Επισκεφτήκαμε το “Εθνολογικό και Λαογραφικό Μουσείο Μακεδονίας Θράκης” στο οποίο παρακολουθήσαμε εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τους νερόμυλους και τον αργαλειό.

WP_000442

 Ο νερόμυλος στο Εθνολογικό και Λαογραφικό Μουσείο Μακεδονίας Θράκης

Σε δραστηριότητες που έγιναν μετά την επίσκεψη μιλήσαμε για τον αργαλειό τον οποίο γνώρισαν τα παιδιά από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα του μουσείου (τον τρόπο λειτουργίας του, τα μέρη του, τα υφαντά κ.ά.).

Επίσης, μιλήσαμε για άλλα αντικείμενα καθημερινής χρήσης όπως τα ψάθινα καλάθια, τα πήλινα πιάτα, τις κανάτες, το τζάκι, το σίδερο σιδερώματος με κάρβουνα, τις κατοικίες, τους δρόμους, σημαντικά στοιχεία που προσδιορίζουν ένα μακρινό παρελθόν. Αυτά τα στοιχεία δίνουν την ευκαιρία να προσεγγίσουμε τον ιστορικό χρόνο μέσα από τις έννοιες της ομοιότητας και της διαφοράς, της συνέχειας και της αλλαγής στο χρόνο, συγκρίνοντας την καθημερινή ζωή τότε και τώρα.

 Καθημερινές συνήθεις, τρόπος ζωής, ψυχαγωγίας: Γνωριμία με τα παραδοσιακά επαγγέλματα και διερεύνηση των λόγων για τους οποίους εξαφανίστηκαν πολλά από αυτά στο πέρασμα των χρόνων. Ποια συνεχίζουν να υπάρχουν ακόμη και σήμερα; Ομαδοποίηση των επαγγελμάτων σε παλιά ή σύγχρονα.  Παραγωγή λέξεων και ονομασία των επαγγελμάτων. Αντιστοίχιση εικόνων και λέξεων για να φτιάξουμε σχετικό πίνακα αναφοράς ώστε με τη βοήθεια του πίνακα να ανασυνθέτουμε τις λέξεις. Επιλογή επαγγέλματος, ζωγραφική και γραφή του ονόματός του. Παντομίμα των παλιών επαγγελμάτων ώστε τα παιδιά που παρατηρούν ως θεατές να μαντεύουν ποιο είναι. Εκμάθηση σχετικών τραγουδιών όπως ο Αμαξάς, ο παγωτατζής, ο πραγματευτής, ο μάγειρας κ.ά.

Επίσης, ανάλογα με τη ζωή στο νηπιαγωγείο ήρθαμε σε επαφή με ήθη και έθιμα καθώς και με τον τρόπο ψυχαγωγίας στο μακρινό παρελθόν (έως έναν αιώνα πριν και ακόμη περισσότερο). Έτσι, την περίοδο των Χριστουγέννων ακούσαμε, μάθαμε και είπαμε στη γιορτή μας παραδοσιακά κάλαντα (Κάλαντα Πελοποννήσου, Ποντιακά Κάλαντα, Κάλαντα Χριστουγέννων Μακεδονίας, Κάλαντα Θεσσαλομακεδονίας, Κάλαντα Καππαδοκίας, Κάλαντα Πρωτοχρονιάς Μακεδονίας).

Παρατηρήσαμε και συζητήσαμε τον πίνακα του Νικηφόρου Λύτρα “Τα κάλαντα”. Στον πίνακα φαίνονται δύο μουσικά όργανα: το τύμπανο και η φλογέρα. Με αφορμή αυτά τα μουσικά όργανα μιλήσαμε για τα παραδοσιακά μουσικά όργανα.

Σε πρώτη φάση ήρθαν τα παιδιά σε επαφή με τα μουσικά όργανα του νηπιαγωγείου (κρουστά) με δύο δραστηριότητες. Παρουσιάστηκαν στα παιδιά τα μουσικά όργανα (τύμπανα, ντέφι, μαράκες, ξυλάκια κ.ά.), ακούστηκαν τα ονόματά τους και δείξαμε τον τρόπο παιξίματός τους. Σε μια δεύτερη δραστηριότητα τα παιδιά χωρίστηκαν σε ομάδες (πέντε των τεσσάρων ατόμων) κάθε ομάδα πήρε τα μουσικά όργανα της επιλογής της και έδωσε ρυθμό μ’ αυτά σε ένα τραγούδι της επιλογής της.

Στις επόμενες δραστηριότητες ταξινομήθηκαν παραδοσιακά όργανα σε κρουστά, πνευστά και έγχορδα. Έτσι τα παιδιά έμαθαν το λαούτο, το ούτι, τη φλογέρα, το κλαρίνο, τη γκάιντα, τα τύμπανα, το νταούλι και αναγνώρισαν τα μουσικά όργανα από τους
ήχους τους όπως ακούγονται σε παραδοσιακά τραγούδια.

Προεκτάσεις του εκπαιδευτικού προγράμματος:

Ο χρόνος και ο ιστορικός χρόνος (το παρελθόν μέσα από τα ίχνη του, δηλαδή τις πηγές) : Με αφορμή τον αργαλειό και τα υφαντά μιλήσαμε για την Πηνελόπη που ύφαινε το πανί της και κάθε βράδυ το ξήλωνε κρυφά ως δικιολογία για να αποφύγει τους μνηστήρες. Έτσι τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με το μακρινό παρελθόν (τον ιστορικό χρόνο και την οργανωτικού χαρακτήρα έννοια της αρχαιότητας) μέσα από πηγές που μεταποιήθηκαν κατάλληλα για διδακτική χρήση (φωτογραφίες αναπαραστάσεων από αρχαία αγγεία, εικονογραφημένα αφηγήματα από την παιδική λογοτεχνία κ.ά.). Το μεγάλο ενδιαφέρον των παιδιών για τις περιπέτειες του Οδυσσέα ήταν ένα σημαντικό κίνητρο για να γνωρίσουν το ποίημα του Κωνσταντίνου Καβάφη “Ιθάκη” με τη βοήθεια μιας ηλεκτρονικής πηγής (το ποίημα του Καβάφη “Ιθάκη” σε ένα μικρό κόμικς-για να δείτε το κόμικς πατήστε εδώ).

Διαπολιτισμική διάσταση: παραδοσιακά όργανα άλλων λαών (αφρικάνικα τύμπανα) : Με αφορμή το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για τα μουσικά όργανα τα παιδιά γνώρισαν ένα μουσικό παραδοσιακό όργανο άλλων λαών, το αφρικάνικο τύμπανο τζέμπε. Δύο μέλη της μουσικής ομάδας “Κρούση” (η Κωνσταντίνα και η Νιόβη) επισκέφτηκαν το νηπιαγωγείο μας. Παρουσίασαν τα τζέμπε στα παιδιά, έπαιξαν ρυθμικά μουσικά κομμάτια, έδωσαν στα παιδιά τα όργανα να παίξουν κι αυτά και στο τέλος βγήκαμε όλοι μαζί στην αυλή του νηπιαγωγείου και χορέψαμε στους ρυθμούς των μουσικών οργάνων.

Κοινοποίηση αποτελεσμάτων προγράμματος. Γιορτή λήξης σχολικού έτους.

Στη γιορτή λήξης σχολικού έτους ενημερώσαμε τους γονείς για τις δραστηριότητες που έγιναν στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος και για τα αποτελέσματά του. Ετοιμάσαμε και παρουσιάσαμε το θεατρικό ο «Μαγικός Μύλος» (παραδοσιακό παραμύθι από τη Λέσβο) και χορέψαμε χαρακτηριστικά νησιώτικα τραγούδια για τη θάλασσα, ώστε να αποχαιρετιστούμε ευχάριστα για το καλοκαίρι.

Ενδεικτική βιβλιογραφία

Αναγνωστόπουλος, Β. Δ. (2005). Λαϊκή παράδοση: Επιβίωση και Αναβιώση”. Αθήνα: Καστανιώτης. 

Αναγνωστόπουλος, Β. Δ. (1999). Λαϊκή παράδοση και παιδί. Αθήνα: Καστανιώτης.

Αναγνωστόπουλος, Β. Δ. (1999). Λαϊκή παράδοση και σχολείο. Αθήνα: Καστανιώτης.

Barton, K., McCully, A., Marks, M. (2004). «Reflecting on Elementary Children’s Understanding of History and Social Studies». Journal of Teacher Education, Vol. 55, no 1, pp 70-90.

Γκλιάου-Χριστοδούλου, Ν., Κορτέση-Δαφέρμου, Χ. (2007). «Διαδικασίες γραμματισμού στο νηπιαγωγείο. Προτεινόμενες προσεγγίσεις στο πλαίσιο του βιβλίου «Οδηγός νηπιαγωγού». Στο Ματσαγγούρας, Η. (2007). Σχολικός Εγγραμματισμός. Αθήνα: Γρηγόρης (Ηλεκτρονική μορφή).

Cooper, H. (2002). History in the Early Years. London: Routledge.

Huber, M. (2005). Situation-problèmes pour enseigner l’espace et le temps au cycle 2. Paris: HACHETTE LIVRE.

Θεοφιλίδης, Χ. (1997). Διαθεματική Προσέγγιση της Διδασκαλίας. Αθήνα: Γρηγόρης.

Μωραΐτη, Τ. & Καϊάφα, Ν. (1994). Η λαϊκή παράδοση στο Νηπιαγωγείο. Θεσσαλονίκη: Μπαρμπουνάκης.

O’ Harra, L. & O’ Harra, M. (2001). Teaching History 3-11. New York: Continuum.

Σακκής, Δ., Τσιλιμένη, Τ. (2007). Ιστορικοί Τόποι και Περιβάλλον. Διδακτικές Προσεγγίσεις για παιδιά προσχολικής και πρωτοσχολικής ηλικίας. Αθήνα: Καστανιώτης.

Sieber, E. (2001). Teaching with Object and Photographs: Supporting and Enhancing Your Curriculum. A Guide for Teachers. Bloomington: IndianaUniversity.

Σπαίης, Γ. & Παλαιολόγου, Κ. (2004). Ένας νερόμυλος στη Τζιά. Αθήνα: Κέδρος.

Ταμουτσέλη, Κ. (2003). Το Μυλοτόπι της Πολίχνης. Εκπαιδευτικό υλικό για την περιβαλλοντική εκπαίδευση. Πολίχνη: ΥΠΕΧΩΔΕ (Πρόγραμμα «Προστασία Περιβάλλοντος και Βιώσιμη Ανάπτυξη»).

Πετροπούλου, Λ. & Ζιάκα, Μ. (2009). “Ο μαγικός Μύλος” (Διασκευή λαϊκού παραμυθιού). Στο Τζαβάρα, Κ. & Κατρά, Μ. & Λάττα, Γ. & Δρόσος, Κ. & Χαραλαμπίδου, Ε. & Πετροπούλου, Λ. & Ζιάκα, Μ. Το δικό μας θέατρο. Θεσσαλονίκη: Διάπλους.