Οι πρώτες μέρες στο νηπιαγωγείο

Συντάκτρια: Κυριακή Φαρδή

Μέρες αγωνίας, προσαρμογής, αποχωρισμού από την στοργική αγκαλιά αγαπημένων προσώπων. Αγωνία για τη συνάντηση με τη νέα δασκάλα και τους άλλους συμμαθητές. Κλάμα μπροστά στην πόρτα της αίθουσας και βουρκωμένα μάτια για τα πιο γενναία παιδάκια. Χαρές και φωνές για όσα ήταν έτοιμα και περίμεναν όλο το καλοκαίρι πότε θα έρθει η στιγμή να μπουν στο νέο τους σχολείο.

Όλα τα συναισθήματα είναι αποδεκτά και οι νηπιαγωγοί όλου του κόσμου έτοιμοι/ες να βοηθήσουν στην επίλυση δυσκολιών, στη προσαρμογή των παιδιών, στην οργάνωση του χώρου και της καθημερινής ζωής.

Στο δικό μας νηπιαγωγείο προσπαθούμε, επίσης, να δημιουργήσουμε κλίμα χαράς, συνεργασίας και δημιουργικότητας. Μία σειρά από δραστηριότητες γνωριμίας των παιδιών μεταξύ τους, με το χώρο και με τις νηπιαγωγούς γίνονται από την πρώτη μέρα και κινητοποιούν τα ενδιαφέροντα των παιδιών. Οι δραστηριότητες αυτές είναι γνωστές στα περισσότερα νηπιαγωγεία.

Εδώ θα αναφερθούμε σε δύο που έχουν γίνει στο δικό μας νηπιαγωγείο και προσθέτουν έναν ιδιαίτερο χαρακτήρα στο φιλικό και συνεργατικό παιδαγωγικό κλίμα που προσπαθούμε να πετύχουμε εμπλουτίζοντας τις εμπειρίες και τις αναπαραστάσεις των παιδιών τις πρώτες μέρες τους στο νηπιαγωγείο.

α) Η κουκουβάγια η Σοφία και τα κουκουβαγάκια της.

Η κουκουβάγια η Σοφία είναι μια κούκλα κλουκλοθεάτρου. Εμφανίζεται την πρώτη μέρα στο χέρι της νηπιαγωγού για να συστηθεί στα παιδιά. Λέει το όνομά της και μια αγαπημένη της ιστορία. Στη συνέχεια περνάει μπροστά από τα παιδιά, τα χαιρετά ένα ένα, ρωτάει το δικό τους όνομα και τους προτείνει να πουν κι αυτά ποια είναι η αγαπημένη τους ιστορία. Συζητά μαζί τους για εμπειρίες και εντυπώσεις από την πρώτη μέρα στο νηπιαγωγείο.

Φράση χαιρετισμού: “Κουκουβάγιαγιαγια….γειά σας παιδιά”

Γνωστά τραγούδια για την κουκουβάγια: “Η κουκουβάγια” (για να ακούσετε το τραγούδι πατήστε εδώ) και ένας πιο “ηλεκτρονικός” ήχος “Mazzo and the Zoo-Η κουκουβάγια” (για να ακούσετε το τραγούδι πατήστε εδώ).

Η κουκουβάγια η Σοφία εμπλέκεται σε πολλές μελλοντικές δραστηριότητες του νηπιαγωγείου. Τα “κουκουβαγάκια της” για παράδειγμα είναι μικρές κουκουβάγιες στο παρουσιολόγιο του νηπιαγωγείου με τη φωτογραφία και το όνομα του κάθε παιδιού (κινητό καρτελάκι) το οποίο χρησιμοποιείται καθημερινά στο νηπιαγωγείο από τα παιδιά τόσο για να δηλώσουν την παρουσία τους ή την απουσία τους όσο και ως μία μέθοδος γλωσσικού γραμματισμού (αναγνώριση ονόματος).

Σε άλλες δραστηριότητες θα πει το μύθους που συσχετίζονται με τη φίλη της τη θεά Αθηνά, θα φέρει τα παιδιά σε επαφή με αρχαία αγάλματα, θα δημιουργήσει μαζί τους αφηγήσεις, θα γράψει μαζί τους ποιήματα, αλλά όλα αυτά πολύ αργότερα.

β)   Η πρώτη μέρα στο σχολείο για τα παιδιά όλου του κόσμου.

Η ιδέα για τη δραστηριότητα αυτή προέρχεται από τη συλλογή φωτογραφιών για την πρώτη μέρα στο νηπιαγωγείο που δημοσιεύτηκε στο site ALEXIPTOTO. Η συλλογή αυτή παρουσιάζει παιδιά που πηγαίνουν στο σχολείο τους τις πρώτες μέρες σε διάφορα μέρη του κόσμου. Η δραστηριότητα έγινε ομαδικά και επιλέχθηκαν πέντε φωτογραφίες όσες και οι ομάδες που χωρίστηκαν τα παιδιά.

Περιληπτική περιγραφή της δραστηριότητας: Τα παιδιά χορεύουν ελεύθερα στο χώρο και τραγουδούν το τραγούδι “Εδώ νηπιαγωγείο” . Μόλις τελειώσει το τραγούδι χωρίζονται σε πέντε ομάδες των τεσσάρων ατόμων. Κάθε ομάδα επιλέγει ένα όνομα (τα δικά μας παιδιά διάλεξαν να ονομάσουν τις ομάδες τους με αγαπημένες τους ιστορίες π.χ. “Χιονάτη”, “Μάγισσα Φρικαντέλα”, “Αίσωπος” κ.ά.). Στη συνέχεια κάθε ομάδα παίρνει από μία φωτογραφιά, διατυπώνει ερωτήσεις, ζητά τη βοήθεια της νηπιαγωγού, βρίσκει απαντήσεις, δημιουργεί αυτοσχέδιες ιστορίες. Συγκεντρωνόμαστε στη γωνιά της συζήτησης (ολομέλεια), τοποθετούμε τις φωτογραφίες σε κάποιο σημείο ώστε να τις βλέπουν όλοι και όλες και κάθε ομάδα παρουσιάζει τη φωτογραφία της. Ακολουθεί συζήτηση και αναφορές στις προσωπικές εμπειρίες των παιδών από την πρώτη τους μέρα στο νηπιαγωγείο.

Τα μηνύματα και οι ιδέες που προέκυψαν από τα ίδια τα παιδιά μετά από την εφαρμογή της δραστηριότητας στο νηπιαγωγείο μας: α) τα παιδιά όλου του κόσμου έχουν το δικό τους σχολείο, β) ακόμη κι όταν δεν έχουν παπούτσια θέλουν να πηγαίνουν στο σχολείο τους, γ) το σχολείο έχει τη δική του ξεχωριστή αξία γιατί μας μαθαίνει πολλά και γιατί κάνουμε φίλους και παίζουμε.

Οι φωτογραφίες που χρησιμοποιήσαμε στη δραστηριότητά μας:

Ανατολικό Ακρωτήριο

 Ανατολικό Ακρωτήριο

Γουατεμάλα

 Γουατεμάλα

Κολομβία

 Κολομβία

ΤόκιοΤόκιο

Τόκιο1Τόκιο

πρώτες μέρες

Ο πίνακας ανάρτησης με τις φωτογραφίες και τα ονόματα των ομάδων