Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Erasmus-“Reception”. Εκπαιδευτική παρέμβαση για τη μετάβαση και την πρόληψη του σχολικού εκφοβισμού.

Συντάκτρια: Κυριακή Φαρδή

(Η ανάρτηση αυτή συσχετίζεται με δύο προηγούμενα άρθρα της ιστοσελίδας μας: α) “Ευρωπαϊκό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Erasmus-“Reception” και η συμμετοχή του 14ου Νηπιαγωγείου Αμπελοκήπων” (για να δείτε το άρθρο πατήστε εδώ) και “Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για την πρόληψη του σχολικού εκφοβισμού” (για να δείτε το άρθρο πατήστε εδώ).

Εκπαιδευτική Παρέμβαση: “Οι ήρωες του νηπιαγωγείου μας. Γνωριμία με τον Τομ, τον Τζέρι και τον ειρηνοποιό Ντόναλντ”

SAM_1403“Οι ήρωες του νηπιαγωγείο μας”

SAM_1400SAM_1401

Οι “άτακτοι” Τομ και Τζέρι

και ο ειρηνοποιός “Ντόναλντ” που δίνει τις λύσεις

Σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς τα παιδιά παίζουν με τις χαρτόκουκλες που αντιστοιχούν στους “ήρωες του νηπαιγωγείο μας”, μιλούν για το χαρακτήρα τους, ταυτίζονται μ’ αυτές, μιμούνται ή αποφεύγουν τις συμπεριφορές τους. Αυτές οι χαρτόκουκλες έχουν “εμψυχωθεί” σε τέτοιο βαθμό πια που έχουν γίνει μέλη της ομάδας μας και συμμετέχουν σε καθημερινές δραστηριότητες του νηπιαγωγείου.

Κατά τον μήνα Ιανουάριο, ωστόσο, υπάρχουν τρεις ήρωες με τους οποίους δεν είχαν γνωριστεί, ακόμη, τα παιδιά, επειδή είχαμε και άλλες δραστηριότητες να κάνουμε. Περίμεναν υπομονετικά τη σειρά τους, ώσπου ήρθε η μέρα να “συστηθούν” στα παιδιά.

Ήρθαν, λοιπόν, στην παρεούλα μας, μίλησαν για το χαρακτήρα τους και για τη δράση τους. Τα παιδιά θυμήθηκαν ότι ο Τομ κυνηγάει πάντα τον Τζέρι για διάφορους λόγους όπως για παράδειγμα επειδή θέλει να του πάρει το φαγητό. Τα παιδιά παρατήρησαν ότι δεν είναι και πολύ ωραίο να μαλώνουν συνέχεια και ότι είναι καλύτερα να γίνουν φίλοι. Πρότειναν λύσεις για το που μπορεί να βρει ο Τομ φαγητό ώστε να μην παίρνει το φαγητό του Τζέρι. Συζήτησαν, επίσης, πολλά άλλα σχετικά θέματα και έπαιξαν τους ρόλους του Τομ και του Τζέρυ με τις χαρτόκουκλες. Αποφασίσαμε να μη μιμούνται τα παιδιά τους ρόλους αυτούς κι έτσι να μην αναλαμβάνουν να ταυτίζονται με αυτούς τους “αρνητικούς” ήρωες στις καθημερινές δραστηριότητες του νηπιαγωγείου. Αυτό στην πράξη σημαίνει για την ομάδα μας ότι δεν τοποθετούμε τα ονόματα των παιδιών στο ξυλάκι που υπάρχει στα πόδια αυτών των ηρώων.

Στη συνέχεια ήρθε στην παρέα μας ο Ντόναλτ ως ειρηνοποιός, δηλαδή ως ήρωας που δίνει λύσεις στις μικροδιαφορές του Τομ και του Τζέρι. Μ’ αυτόν τον ήρωα τα παιδιά αποφάσισαν να ταυτίζονται και να τοποθετούν το όνομά τους στο ξυλάκι του. Μάλιστα, κάθε φορά που θα υπάρχει κάποια μικροδιαφορά ανάμεσα στα παιδιά του νηπιαγωγείου μας το παιδί που θα αναλαμβάνει το ρόλο του Ντόναλντ θα προτείνει λύσεις. Για να είναι ξεκάθαρες ποιές είναι οι ενοχλητικές συμπεριφορές στο νηπιαγωγείο μας και ποιές λύσεις προτείνονται γι΄αυτές τα παιδιά δημιουργήσαν δυο λίστες: τη λίστα των ενοχλητικών συμπεριφορών και τη λίστα των “ειρηνικών” συμπεριφορών (η δεύτερη δίνει λύσεις στα προβλήματα και τις μικροδιαφορές της πρώτης) και η νηπιαγωγός κατέγραψε ως γραφέας αυτά που είπαν τα παιδιά.

“Ενοχλητικές συμπεριφορές”

-Κάποτε έπαιζα στο δωμάτιό μου κι ένας φίλος μου με σκούντησε και έπεσα πάνω στα παιχνίδια μου και πόνεσα.

-Μια φορά ο αδερφός μου με έσπρωξε κάτω και πόνεσα.

-Μια μέρα όταν ήμουν στο δωμάτιό μου η αδερφή μου με χτύπησε και πόνεσα.

-Ο αδερφός μου μου τράβηξε τα μαλλιά και τελικά πόνεσα.

-Μια φορά ο αδερφός μου μου άρπαξε ένα παιχνίδι.

-Ένας φίλος μου όταν περπατούσα μου έβαλε το πόδι του μπροστά και έπεσα.

-Μια φορά ένα παιδάκι με δάγκωσε κάτω απ’ το μάτι και πόνεσα.

-Ένας φίλος μου μου χτύπησε το χέρι και πόνεσα.

-Μια φορά ένα παιδάκι με κυνηγούσε για να μου βγάλει τα ρούχα.

“Ειρηνικές συμπεριφορές”

-Τα παιδιά να προσέχουν πού πηγαίνουν και πώς τρέχουν για να μην πέφτουν πάνω σε άλλα παιδιά.

-Τα παιδιά να μη σπρώχνουν άλλα παιδιά γιατί μπορεί να πέσει και να χτυπήσει.

-Τα παιδιά να μη χτυπούν άλλα παιδιά για να μην πονάνε και κλαίνε.

-Τα μαλλιά δεν είναι για να τα τραβάμε γιατί πονάνε.

-Το παιδάκι να μην αρπάξει παιχνίδια αλλά άμα το ξεχάσει να ζητήσει συγνώμη και να το δώσει πίσω το παιχνίδι που άρπαξε.

-Το παιδί που έβαλε το πόδι του να ζητήσει συγνώμη και να μην το κάνει ποτέ ξανά.

Έτσι, έγινε κατανοητό σε όλα τα παιδιά της ομάδας μας ποιες είναι οι ενοχλητικές συμπεριφορές, ότι υπάρχουν τρόποι για να τις αντιμετωπίσουμε και να μη τις επαναλάβουμε κι ότι αυτοί οι τρόποι μπορούν να βρεθούν ή με τη βοήθεια κάποιου άλλου όπως είναι ο “ειρηνοποιός Ντόναλντ” ή η νηπιαγωγός (διαμεσολαβητής) ή από τα ίδια τα παιδιά όταν έχουν μάθει αυτό που πρέπει να κάνουν ή να πουν ανάλογα με την περίσταση.