28-29
1. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την ομόρριζή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ
|
|
α) εγκατάλειψη
β) είδος γ) σημασία δ) κατάληψη ε) ναός στ) αναγωγή ζ) νηοπομπή |
Μονάδες 5
β) Να σχηματίσετε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους ένα ομόρριζο ουσιαστικό (απλό ή σύνθετο) της αρχαίας ελληνικής, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται:
ρηματικοί τύποι |
κατάληξη |
ομόρριζα ουσιαστικά |
πλεῖν
ἐσήμανεν συνέλεξεν βοηθεῖν ἀπαγγελοῦσα
|
– ις
– μα – ή – ός – ία
|
Μονάδες 5
2. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την ομόρριζή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ
|
|
α) επικράτηση
β) σχεδόν γ) αταξία δ) ποίηση ε) άπρακτος στ) ατέλεια ζ) αναγνώστης |
β) Να σχηματίσετε από τις παρακάτω λέξεις παράγωγα επίθετα της αρχαίας ελληνι- κής με τις καταλήξεις που δίνονται.
λέξεις |
κατάληξη |
παράγωγο επίθετο |
ἄκραν
πεζόν κράτος ἄνδρας ἄλλαι
|
– αῖος
– ικός – αιός – εῖος – οῖος |
Μονάδες 5
3. α) ἐπίπλους, δίκροτος, συλλέγω, διαφθείρομαι, κατέχω: Να αναλύσετε τις παραπάνω σύνθετες λέξεις στα συνθετικά τους. Μονάδες 5
β) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη σημασία της στη Β΄ στήλη. Δύο στοιχεία της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ
|
|
α) παρασέρνω
β) βγαίνω από το λιμάνι στην ανοιχτή θάλασσα γ) ανακοινώνω δ) συγκεντρώνω ε) από αυτό το μέρος στ) επιθετική κίνηση του στόλου ζ) σε αυτό το μέρος |
Μονάδες 5
4. α) ἰδών, παντελῶς, πλήρεις, κατασχών , μεγάλα : Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 5
β) Να αντιστοιχίσετε τα ομόρριζα προς τους ρηματικούς τύπους βοηθεῖν και ἔλαβε (Α΄ στήλη): βοηθός, βοήθεια, λῆμμα, λημμάτιον, λῆψις ουσιαστικά με την κατηγορία στην οποία ανήκουν (Β΄ στήλη). Μία κατηγορία περισσεύει.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ
|
|
α) ενέργεια ή κατάσταση
β) υποκοριστικό γ) αποτέλεσμα ενέργειας δ) όργανο ή μέσο ε) πρόσωπο που ενεργεί |
Μονάδες 5
5. α) Να σχηματίστε από τους παρακάτω ρηματικούς τύπους ένα ομόρριζο ουσιαστικό (απλό ή σύνθετο) της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, χρησιμοποιώντας την κατάληξη που σας δίνεται: Μονάδες 5
ρηματικοί τύποι |
κατάληξη |
ομόρριζα ουσιαστικά |
ἔφυγον
ἀπαγγελοῦσα διεφθαρμένων ἔλαβεν ἀνήχθησαν
|
– άς
– ία – ά – ή – ις
|
β) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με τη συνώνυμή της στη Β΄στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ
|
|
α) καταστρέφω
β) ἀπέρχομαι γ) ἔ ρχομαι δ) συνάγω ε) ἐπικουρῶ στ) διαλέγω ζ) ἐπίσταμαι |
Μονάδες 5
6. α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την αντώνυμή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ
|
|
α) καταπλέω
β) ὀλίγιστος γ) μικρά δ) θάττων ε) πλείονας στ) πλήρης ζ) βραδυτάτη |
Μονάδες 5
β) ναῦς, ἀνήχθησαν , ἱστία , ἀπέπλευσε , ἀπαγγελοῦσα : Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 5
7. Συμπλήρωμα, παραλήπτης, γεωμετρία, διαφυγή, ιστός: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγγένεια. Μονάδες 5
8.α) Να συνδέσετε κάθε λέξη της Α΄ στήλης με την αντώνυμή της στη Β΄ στήλη. Δύο λέξεις της Β΄ στήλης περισσεύουν.
Α΄ ΣΤΗΛΗ |
Β΄ ΣΤΗΛΗ
|
|
α) μικρά
β) ἡγοῦμαι γ) ὁρμίζομαι δ) εἰσπλέω ε) κενός στ) ὀλίγιστος ζ) ταχύς |
Μονάδες 5
β) ἔχων, ἰδών, ἔλαβε , πράγματα, μεγάλα: Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 5
9.α) πλήρεις, ἄνδρας, συνέλεξεν , ἔφυγον, ἔγνω : Να γράψετε από μία ομόρριζη λέξη, απλή ή σύνθετη, της αρχαίας ή της νέας ελληνικής γλώσσας για καθεμία από τις παραπάνω λέξεις του κειμένου. Μονάδες 5
β) επιτάχυνση, πλοηγός, γαιοκτήμονας, ιστιοφόρο, ναύλος: Να συνδέσετε τις παραπάνω λέξεις με τις λέξεις του κειμένου με τις οποίες έχουν ετυμολογική συγ γένεια. Μονάδες 5