ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ: ΙΣΤΟΡΙΑ Α’ ΛΥΚΕΙΟΥ: θέματα – απαντήσεις (9)

ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΑ 9ο

OMAΔΑ Α΄

1ο ΘΕΜΑ

1.α. (Ι). Να επιλέξετε και να γράψετε τη σωστή απάντηση για κάθε ομάδα από τις ακόλουθες ερωτήσεις:

1.Τον 12ο αι. π.Χ.  οι λαοί της θάλασσας ανάγκασαν τους Αιγυπτίους να:

α.  καταφύγουν στις ασιατικές τους κτήσεις.

β. εγκαταλείψουν τις ασιατικές τους κτήσεις.

γ. επεκταθούν στην Ασία.

δ. επεκταθούν στην Ανατολική Μεσόγειο.

2. Η πιο πρώιμη μορφή γραφής της ελληνικής γλώσσας είναι :

α. η γραμμική Β΄ γραφή́.

β. η ελληνική αλφαβητική γραφή.

γ. η ιερογλυφική γραφή.

δ. το φοινικικό αλφάβητο.

3. Ο Καλλίας ήταν:

α. αρχηγός αθηναϊκής αποστολής για σύναψη συνθήκης ειρήνης στα Σούσα.

β. στρατηγός των Αθηναίων που πολέμησε  τους Πέρσες.

γ. ηγέτης της δημοκρατικής παράταξης στην Αθήνα.

δ. νομοθέτης της Αθήνας κατά την κλασική εποχή.

4. Ο Φίλιππος Β΄ επιβλήθηκε ως αδιαφιλονίκητος ηγέτης των Ελλήνων στη μάχη :

α. της Ιμέρας.

β. της Μαντίνειας.

γ. των Λεύκτρων.

δ. της Χαιρώνειας.

5.  Το σύστημα διακυβέρνησης στα ελληνιστικά βασίλεια ήταν :

α. ολιγαρχικό.

β. μια μορφή βασιλείας που περιοριζόταν από βουλή.

γ. η απόλυτη μοναρχία.

δ. η τυραννίδα.

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: 1. Α σελ. 26 –  2. Α σελ. 67 3. Α σελ. 100 – 4. Δ σελ. 106 – 5. Γ σελ. 128

(5 μονάδες)

(ΙΙ). Να αντιστοιχίσετε τα στοιχεία της στήλης Α με εκείνα της στήλης Β. Ένα στοιχείο της στήλης Α περισσεύει.

Α

Β

1. Ηρόδοτος2. Αριστοτέλης3. Ιππόδαμος

4. Αισχύλος

5. Αριστοφάνης

6. Δημοσθένης

Α. φιλοσοφίαΒ. ρητορικήΓ. ιστοριογραφία

Δ. κωμωδία

Ε. τραγωδία

 

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: 1Γ – 2Α – 3 ΠΕΡΙΣΣΕΥΕΙ – 4Ε – 5Δ – 6Β.  

(5 μονάδες)

1.β. Να δώσετε το περιεχόμενο των ακόλουθων όρων: 

Λααγέτας: σελ. 69 ήταν τοπικοί άρχοντες, διοικητές περιφερειών, υποτελείς στον άνακτα. Ο τίτλος τους προέρχεται από το από το λα- ός + ηγούμαι.

 αυτάρκεια (πόλη- κράτος): σελ. 85  Οι πολίτες συμμετείχαν στην παραγωγή για να καλύψουν τις ανάγκες τους και να ενισχύσουν την αυτάρκεια της πόλης τους.

Εστίαση: σελ. 102     Πρόκειται για δαπάνες  για τα έξοδα του δείπνου μιας φυλής σε θρησκευτικές γιορτές·

(5+5+5=15 μονάδες)

2ο ΘΕΜΑ

2.α. Γιατί αναπτύχθηκε η αστρονομία και η γεωμετρία στην αρχαία Αίγυπτο;

Σελ. 29  Η παρακολούθηση των πλημμυρών του Νείλου και της κίνησης των αστέρων έδωσε την ευκαιρία ανάπτυξης εμπειρικών αστρονομικών γνώσεων, όπως είναι η καθιέρωση του ημερολογίου των 365 ημερών, ο χωρισμός του έτους σε μήνες και εβδομάδες αλλά και ο προσδιορισμός της ώρας βάσει της ηλιακής σκιάς.
Η ανάγκη μέτρησης των καλλιεργήσιμων εκτάσεων γης που χάνονταν λόγω των πλημμυρών συνέβαλε στην ανάπτυξη της πρακτικής γεωμετρίας. Φαίνεται όμως ότι οι μαθηματικές γνώσεις ήταν περισσότερο εξελιγμένες, όπως τουλάχιστον μπορούμε να εικάσουμε από την κατασκευή των πυραμίδων.

(10 μονάδες)

2.β. Πώς καταλύθηκε το δυτικό Ρωμαϊκό κράτος το 476 μ.Χ.;

Σελ. 251 Το τέλος του Δυτικού Ρωμαϊκού κράτους. Από τα μέσα του 5ου αιώνα η Ιταλία ήταν σε κατάσταση συνεχούς αναταραχής, αφού η κρατική μηχανή είχε αποδιοργανωθεί και τη στρατιωτική ηγεσία είχαν στα χέρια τους Γερμανοί μισθοφόροι. Στο θρόνο ανέβηκαν για μικρό διάστημα αυτοκράτορες ανίκανοι, που υποστηρίζονταν από τους Γερμανούς ή είχαν τη συγκατάθεση της Κωνσταντινούπολης. Ουσιαστικά, τον αυτοκρατορικό θρόνο διατήρησε ο σεβασμός που έτρεφαν οι βάρβαροι προς το θεσμό του Ρωμαίου αυτοκράτορα.
Το 476 μ.Χ., ο Οδόακρος, ηγεμόνας των Ερούλων, ενός γερμανικού φύλου, ο οποίος είχε αναγνωριστεί αρχηγός όλων των μισθοφορικών λαών στην Ιταλία, προχώρησε σε καθαίρεση του τότε αυτοκράτοραΡωμύλου Αυγουστύλου, επειδή είχε καταλάβει το θρόνο χωρίς την έγκριση της Κωνσταντινούπολης. Με πρεσβεία της συγκλήτου, που έστειλε στον αυτοκράτορα του ανατολικού τμήματος Ζήνωνα, ζήτησε την άδεια να κυβερνά στη Δύση εξ ονόματος του και εξήγησε ότι δε χρειαζόταν άλλος αυτοκράτορας. Έτσι ο Οδόακρος αναγνωρίστηκε διοικητής της Ιταλίας με τον τίτλο του πατρικίου. Στη Ρώμη έκτοτε δεν κυβέρνησε άλλος Ρωμαίος αυτοκράτορας. Αν και στην πραγματικότητα δε συνέβη καμία μεταβολή, το έτος 476 μ.Χ. θεωρείται το τέλος του Δυτικού Ρωμαϊκού κράτους και συγχρόνως η συμβατική αρχή του Μεσαίωνα για τη Δύση.

(15 μονάδες)

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση